فهرست مطالب

پژوهش های معماری اسلامی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 22، بهار 1398)

نشریه پژوهش های معماری اسلامی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 22، بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد منان رئیسی*، زهرا انصاری پور صفحات 3-20

    مسئله ی عدم رعایت حریم در البسه و ابنیه ی معاصر ایرانی، از مسایل مهم فرهنگی کشور است که به دلیل عدم تناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، تبعات فرهنگی اجتماعی مختلفی را در جامعه ی معاصر ایران به بار آورده است. این پژوهش با استفاده از روش تفسیری تاریخی و با استناد به منابع اسنادی، به ژرف کاوی این سوال می پردازد که آیا به لحاظ تاریخی، در تحولات سده ی اخیر ایران، بین حجاب زدایی در البسه (به طور خاص لباس بانوان) و حریم زدایی در ابنیه (به طور خاص بناهای مسکونی) ارتباط معناداری وجود دارد؟ طبق یافته های این پژوهش و در پاسخ به سوال فوق چنین استنباط می شود که در تاریخ معاصر ایران، کنش های حجاب زدا و حریم زدا در البسه و ابنیه، ریشه در بینش مشترکی دارند که مکتب فکری لیبرالیسم، به عنوان یکی از مهم ترین وجوه مدرنیزاسیون و تجدد مآبی با تاکید بر آزادی مطلق فرد، وجه شاخص این بینش است. در دوره ی پهلوی، ما به ازای این لیبرالیسم در البسه، به کشف حجاب و آزادی مطلق بانوان در پوشش و حجاب تعبیر شد؛ کما اینکه مابه ازای آن در معماری، به برونگرایی و حریم زدایی از بناها (لیبراسیون فضایی) تعبیر گردید. علاوه بر مبنای بینشی مشترک، از مهم ترین وجوه مشترک حجاب زدایی و حریم زدایی در البسه و ابنیه، برونزا بودن و بسط آنها از دولت به مردم در دوره پهلوی بوده است که شواهد این مدعا در این پژوهش ارایه شده است.

    کلیدواژگان: البسه ی بانوان، ابنیه ی مسکونی، لیبرالیسم، حریم زدایی، حجاب زدایی
  • عیسی حجت، آزیتا بلالی اسکویی*، ثنا یزدانی صفحات 21-42

    حضور میدان؛ به عنوان یک فضای باز شهری؛ پیش از اسلام و نیز پس از آن؛ در شهرسازی اسلامی؛ مورد توجه بوده است. میدان صاحب آباد تبریز، میدان شاه قزوین و میدان نقش جهان اصفهان نمونه هایی از میادین شهری به جا مانده ازگذشته و نشان دهنده قدرت حکومت ها و باریک بینی رجال دولتی زمان خود (عصر صفوی 906-1148 ه.ق) می باشند. بر اساس نظریه های پژوهش های اخیر میدان نقش جهان اصفهان در زمان احداث (شاه عباس اول صفوی، 998-1038 ه.ق) از میدان صاحب آباد تبریز که پیش از صفویه و در زمان آق قویونلوها (870- 896 ه.ق) طرح ریزی و احداث گردیده بود، الگو برداری شده و از آنجایی که کالبد به جامانده مجموعه صاحب آباد تبریز بیشتر مربوط به ساخت وسازهای دوره قاجار بر روی ویرانه های بناهای مجموعه حکومتی دوره های قبل می باشد، پذیرش نظریه مذکور، منجر به ارایه طرح های بازآفرینی صاحب آباد با تقلید صرف از کالبد امروزی نقش جهان و بدون توجه به ساختار اصیل این مجموعه در دوره های شکل گیری و اوج آن در گذشته شده است. بنابراین در پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوا و راهبرد تاریخی- تطبیقی به مطالعه پیشینه، تاریخچه شکل گیری و تحولات و دگرگونی های مرحله به مرحله دو مجموعه صاحب آباد و نقش جهان در روند تاریخ پرداخته و در نهایت با مطالعه تطبیقی طرحواره های ترسیم شده، شناسایی تشابهات و تفاوت های ساختار کالبدی و کارکردی این دو مجموعه در چهار بازه زمانی محقق گشته است. نتایج حاصل حکایت از وجود بیشترین اشتراکات در پیشینه قبل از احداث دو مجموعه و بیشترین افتراقات در وضع موجود آنها داشته که در سیر تحول تاریخی نیز، دو مجموعه در بعد کارکردی و نوع کاربری ها و عملکرد های موجود شباهت های بسیاری نسبت به بعد ساختاری و شکلی را داره بوده اند. همچنین بزرگترین تفاوت کالبدی دو مجموعه عدم محصوریت میدان صاحب آباد نسبت به نقش جهان بوده که منجر به دگرگونی ها و افول مجموعه مذکور تا به عصر حاضر گشته است. پذیرش قطعی این فرضیه نیز که مجموعه نقش جهان اصفهان، در هر دو بعد کالبدی و کارکردی نمونه مشابه و عینا به جا مانده از مجموعه صاحب آباد تبریز می باشد صحیح به نظر نمی رسد و می توان عنوان کرد که ساختار کلی مجموعه صاحب آباد در دوره اوج شکوهش (دوره شاه طهماسب صفوی) می توانسته الگوی یک فضای شهری با عملکردهای مختلف حکومتی-سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، مذهبی و ورزشی برای احداث میدان نقش جهان گردد.

    کلیدواژگان: میدان شهری، صاحب آباد تبریز، نقش جهان اصفهان، ساختار کالبدی، ساختار کارکردی
  • حمیدرضا جیحانی، فاطمه رجبی* صفحات 43-68

    بسیاری از افزوده های صفوی در شهر قزوین و به خصوص ساخته های دوره طهماسبی تخریب شده اند. میزان این تخریب ها و تغییرات بعدی به اندازه ای است که اکنون درکی از شکل یا جایگاه میدان اسب وجود ندارد. این مسیله، فهم بخشی از اعتبار فرهنگی قزوین را دچار خدشه می کند و مهم تر اینکه درک ما را از شهر صفوی در حال تغییر و تحول و همچنین سیر تحول و تکوین شهر در ایران فرو می کاهد. علاوه براین؛ باید توجه داشت که میادین در پایتخت های صفوی از عناصر مهم حکومتی در جهت بازنمایی سیاست های شاه و دربار محسوب می شدند و نقشی حتی فراتر از یک فضای شهری مهم داشتند. لذا؛ حذف این عناصر از شهر، ممکن است به عدم فهم روابطی فراتر از کالبد و فضای شهر نیز منجر شود. در جهت شناخت و بازنمایی قزوین صفوی و اجزاء و عناصر اصلی آن، مطالعات پرشماری صورت گرفته و نظرات متفاوتی در مورد آنها وجود دارد. ازجمله برخی معتقدند که خیابان مقابل سردر عالی قاپو -که ازجمله عناصر باقیمانده از دوران طهماسبی قزوین است- یکی از میادین شهر با نام میدان اسب بوده است. عده ای از محققان نیز برخلاف این نظریه، معتقدند میدان اسب جایی در شرق خیابان قرار داشته است. علاوه بر موقعیت و موجودیت این عناصر، نقش اجتماعی و سیاسی این فضاها نیز چندان مشخص نشده است. بنابراین هم در ابعاد فرهنگی و هم سازمان کالبدی فضایی شهر، نیاز به مطالعه دقیق تری وجود دارد. در این پژوهش، با بررسی پژوهش های پیشین و همچنین مطالعه اسناد و مدارک دست اول، تلاش شده است تا زمینه ارایه تفسیری دقیق تر از بخشی از دارالسلطنه قزوین فراهم شود که معطوف به میدان اسب است. این که میدان یادشده از نظر فعالیت هایی که درونش صورت می گرفته؛ چه نسبتی با میدان دیگر قزوین یعنی میدان سعادت داشته است؛ کجا واقع بوده و صورت کلی آن چگونه بوده است و چطور با عناصر پیرامون خود، چه جدید و چه قدیمی تر ترکیب می شده است. در این پژوهش -که روشی تفسیری تاریخی دارد- تلاش شده است تا براساس تفسیر توصیفات تاریخی همچون اشعار شاعر دربار و متون تاریخ نویسان دوره صفوی، تصویری از دارالسلطنه و به خصوص میدان اسب ترسیم شود. در ادامه، این تصویر با کمک گرفتن از سایر منابع تکمیل می شود و در مقایسه با بستر شهری موجود و نشانه های باقی مانده ازجمله سردر عالی قاپو، خیابان مقابل آن و مسجد حیدریه، مقیاس و دقت بیشتری خواهد یافت. در این راستا، منابع پژوهش ازجمله توصیفات عبدی بیگ شیرازی و متون تاریخی صفوی، سفرنامه ها و ترسیم های موجود از قزوین، جمع آوری، مطالعه و تحلیل شدند. به موازات مطالعات کتابخانه ای، بررسی های میدانی صورت گرفته و نشانه های موجود در محدوده میان دارالسلطنه و مسجد حیدریه در جنوب آن نیز پیمایش و مطالعه شدند. در این مقاله، اطلاعات به دست آمده از مجموع منابع بررسی شده در کنار مطالعه ساختار اجتماعی قزوین صفوی، رفتار شاه و رفت وآمدها و زدوخوردهای درون دربار، آشکارکننده شکل و جایگاه میدان اسب و همچنین موقعیت آن در شهر هستند و علاوه براین نحوه ارتباط میدان را با خیابان و بناهای مهم مجاور روشن می کنند. براین اساس میدان اسب نه میدانی کاملا عمومی، که جلوخانی در مقابل دارالسلطنه است که در شرق سردر عالی قاپو، جنوب کاخ جهان نما و شمال مسجد حیدریه واقع شده و با معبری به شمالی ترین بخش خیابان واقع در جنوب عالی قاپو متصل می شود. اگرچه این پژوهش تصویری از میدان را فرارو قرار می دهد؛ اما درک بهتر ابعاد و شکل میدان نیازمند مطالعات میدانی گسترده تر و گمانه زنی هایی است که یافته های این پژوهش مقدمات آن محسوب می شوند.

    کلیدواژگان: قزوین، دولت خانه صفوی، شاه طهماسب، میدان اسب، میدان تاریخی
  • منصوره محسنی* صفحات 69-86

    با ایجاد مراکز آموزشی نظامیه توسط نظام الملک در دوره سلجوقی، فضاهای آموزشی در ایران، هویت رسمی «مدرسه» را به خود گرفتند؛ و مدارس اجزایی نظیر حجره و ایوان و میانسرا و... پیدا کردند و بعبارتی دارای الگوی خاصی شدند. اما در دوره های تاریخی بعدی با پیشرفت تکنیک های معماری و همچنین با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر آن دوره، دگرگونی هایی در کالبد اجزاء مدارس ایران رخ داد. این نوشتار با این فرضیه که کالبد مدارس ایرانی از ابتدای پیدایش مدارس رسمی در دوره سلجوقی تا دوره قاجار، سیری تکاملی داشته است؛ در جستجوی یافتن ویژگی های کالبدی مدارس ایرانی در هر دوره تاریخی و نیز روند دگرگونی های آنها از طریق بررسی نمونه ها می باشد. روش تحقیق بصورت توصیفی، تحلیلی و مورد پژوهی می باشد. بدین صورت که داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و در برخی موارد بصورت میدانی جمع آوری گردید. داده ها ابتدا با روش توصیفی ارایه و سپس با روش تحلیلی و تطبیقی ارزیابی شدند. یافته های پژوهش، نشان می دهد که مدارس در هر دوره تاریخی، خصوصیات کالبدی ویژه ای پیدا کردند و تحولاتی جهت تامین فضای اقامتی، آموزشی و نیایشی مطلوب تر داشته اند. چنانچه، حجره ها ابتدا تک بخشی و مستقیم با میانسرا در ارتباط بوده اند؛ سپس دارای ایوانچه و پستو شدند. ایوان ها نیز در ابتدا کارکرد آموزشی داشته اند؛ و برخی از آنها هم کارکرد نیایشی داشته اند. اما برای سهولت در امر آموزش و ایجاد فضای بزرگتر برای پذیرش طلاب بیشتر، به مرور زمان، ایوان ها از لحاظ فضایی گشوده تر و سبک تر شدند. همچنین ایوان هایی که کارکرد نیایشی داشتند؛ جای خود را به گنبد خانه و شبستان نیایشی در مدارس دادند؛ تا جایی که اهمیت فضای نیایشی در دوره قاجار به حدی رسید، که برخی مدارس، حالت مسجد-مدرسه به خود گرفتند. با وسعت یافتن مدارس، نحوه ورود به مدارس نیز دچار تغییراتی شد. بطور کلی نتایج این پژوهش، فرضیه اولیه را -مبنی بر اینکه کالبد مدارس از دوره سلجوقی تا دوره قاجاری، از لحاظ ویژگی های اجزای اصلی مدارس و نحوه آرایش فضایی آنها، روندی تکاملی داشته اند- تایید می کند.

    کلیدواژگان: مدرسه، کالبد، دگرگونی، روند
  • محمدباقر کبیرصابر*، امیر امجدمحمدی صفحات 89-107

    نوشتار حاضر، حاصل یک بررسی درباره نحوه «تعامل طرح و طبیعت» در نظام معماری مسجد کبود تبریز می باشد؛ و در آن، به بررسی کیفیت تعامل این بنا با محیط پرداخته شده است. این مسجد -که یکی از آثار دوره پادشاهی قراقویونلوها است- در ابتدا عضوی از یک مجموعه معماری گسترده به نام مجموعه مظفریه بود؛ که اینک از آن مجموعه عظیم معماری، فقط مسجد کبود به یادگار مانده است. این مسجد پرشکوه، هنگامی بنا شد که دولت قراقویونلوها پس از چندین دهه کشمکش سیاسی و نظامی، به ثبات و آرامش نسبی رسیده و جهانشاه، پادشاه این سلسله پس از تثبیت قدرت و حذف رقبا، درصدد رسمیت بخشیدن به پایتخت خویش، یعنی تبریز، و اعتبارافزایی این شهر بود. مساله پژوهش، چرایی غالب بودن ملاحظات زیبایی شناختی نسبت به الزامات طراحی محیطی در این بنا است. زیرا؛ به به موازات زیبایی های وجدانگیزی که در معماری این مسجد اندیشیده شده؛ به همان میزان به موضوع اقلیم و ملاحظات طراحی اقلیمی توجه نشده است. پژوهش به روش مطالعه موردی تبیینی انجام گرفته است؛ و با بررسی های عینی و کروکی های تحلیلی و استدلال منطقی از یافته ها مبرهن شد که در طراحی معماری مسجد کبود، کیفیت تعامل «محیط مصنوع» با «محیط طبیعی» بر اساس رویکردی حاصل شده که در آن، مولفه سیاست، غالب بر دیگر مولفه ها بوده است. نمایش قدرت و بیان اقتدار سیاسی از طریق شکوهمندسازی و عظمت گرایی، از ویژگی های معماری مسجد کبود است. این در حالی است که می شد مسجد را بسان دیگر مساجد سنتی منطقه، با ارتفاع متعادل تری ساخته و به میزان قابل توجهی آسایش حرارتی داخل بنا را افزایش داد. اما ارجحیت ملاحظات سیاسی در فرآیند برنامه دهی معماری مسجد کبود باعث شده اصل همسازی با اقلیم -که یکی از اصول بنیادین معماری ایرانی است- تحت الشعاع قرار گرفته و در اولویت توجه نباشد. سوالات پژوهش عبارتند از: الف) اصول معماری همساز با اقلیم، چه الزاماتی را برای معماری در شهر تبریز -خصوصا مسجد کبود- الزام می نماید؟ ب) معمار مسجد کبود تبریز در فرآیند آفرینش معماری این بنا به چه میزان، مقید به رعایت اصول معماری همساز با اقلیم بود؟ ج) عدم رعایت برخی قواعد بدیهی در همساز شدن نظام معماری مسجد کبود با ملاحظات طراحی اقلیمی ریشه در چه عواملی دارد؟

    کلیدواژگان: طراحی محیطی، الزامات اقلیمی، محیط طبیعی، محیط مصنوع
  • پریا پارسا، مرتضی میرغلامی*، مینو قره بگلو صفحات 109-127

    ایده شهر دوستدار کودک با هدف تامین رفاه کودکان، فضاهای شهری را برای کودکان، قابل فعالیت می کند. امروزه بسیاری کشورها اصول شهر دوستدار کودک را به کار می بندند؛ اما غالب فضاهای شهری طراحی شده برای کودکان در ایران، الگوبرداری از تجارب سایر کشورها، بدون درنظرگرفتن ارزش های فرهنگی است. از این رو، این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که فضاهای باز محلات در ایران چگونه می توانند ضمن توجه به خواست و نیاز کنونی کودکان، در انتقال مفاهیم دینی اسلامی به آنان موثر باشند؟ با بررسی منابع فلسفی، عرفانی و کلام اسلامی، به عنوان مبانی نظری، و با استراتژی پژوهش قیاسی برای تبیین الگوی نظری و استراتژی پژوهش استقرایی برای آزمون الگوی نظری در بخش مورد پژوهی، الگویی ایرانی اسلامی با نام «شهر مربی کودک» ارایه می شود که مطابق آن، شهر مناسب کودک از منظر اسلام در کنار توجه به رویکرد محتوایی (ماهیت نیازها و خواسته های کودک)، رویکرد فرآیندی (توجه به فرآیند رشد کودک) را اتخاذ می کند؛ و این دو رویکرد درکنار هم، محیط را به یک مربی فعال تبدیل می کنند. یافته ها نشان می دهند که پنج معیار در ساختار شهر مربی کودک دخیل هستند: محتوای آموزش دینی به کودک، روش آموزش دینی به کودک، ویژگی های محیطی، محیط فرهنگی رشد کودک، ویژگی های گروه سنی کودکان. ارتباط معیارها به این صورت است که محتوای آموزش از طریق روش آموزش و با کمک شاخص های محیطی، در یک بستر فرهنگی، به کودکان منتقل می شود. شاخص های محیطی اثرگذار بر انتقال مفاهیم دینی به کودکان از طریق روش دلفی تدقیق شدند؛ و برای یافتن پاسخ سوال پژوهش، شش محله طبقه اجتماعی متوسط شهر تبریز، انتخاب؛ و با روش های مشاهده محقق و مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت دار با هفتاد و دو کودک شش تا دوازده ساله، ارتباط شاخص های محیطی با محتوای آموزش دینی در هر یک از محلات بررسی شد. یافته ها نشان می دهند محیط در کنار آموزش رسمی در خانه و مدرسه به کودک، می تواند در تربیت غیررسمی و انتقال مفاهیم دینی به کودک، نقش «بازدارنده» یا «تقویت کننده» داشته باشد؛ به طوریکه در برنامه ریزی فضا برای انتقال محتوای دینی به کودک، باید شاخص های محیطی تقویت کننده را شناسایی و شاخص های بازدارنده را برطرف کرد. همچنین، «امکان ایجاد قلمرو شخصی» و «حمایت اجتماعی» به عنوان شاخص های محیطی تقویت کننده، دارای بیشترین فراوانی، و در مقابل، «تنوع قرارگاه های رفتاری»، «چیدمان های مطلوب دارای قابلیت»، «وجود ریسک های اجتماعی و کالبدی» و «پیچیدگی و چالش برانگیزی محیط» به عنوان شاخص های محیطی بازدارنده، دارای کمترین فراوانی در محلات هدف تحقیق هستند.

    کلیدواژگان: کودک، محیط، تربیت دینی، مربی، محله
  • آزاده حریری، بهنام پدرام*، مریم قاسمی سیچانی صفحات 129-154

    طبقه بندی ها در حوزه میراث مسکونی شهر اصفهان، غالبا با دیدگاه گونه شناسی و ایجاد وحدت از طریق همانند سازی و توجه به وجوه تشابه در صرف صورت معماری بدون اعتنا به وجوه تنوع، تمایز و معنا و محتوای آن انجام شده است. برخی ویژگی های معماری خانه های تاریخی اصفهان در هیچ کدام از گونه های معرفی شده، قابل تشخیص و شناسایی نیستند. آنچه غالبا در این گونه شناسی ها ملاک عمل قرار گرفته، واکاوی وجوه شکلی کالبد است که در هر دوره ی تاریخی ثابت فرض شده؛ اما در ساختارهای کالبدی خانه هایی که طبق گونه شناسی های انجام شده در یک رده قرار می گیرند نیز تنوع های فراوانی مشاهده می شود. این در حالی است که امروزه خانه های تاریخی بسیاری در شهر اصفهان به دور از تشخیص وجوه تنوع اصیل به دست فراموشی و نابودی سپرده می شوند. همچنین غالبا شهرهای تاریخی کشور، با فقدان کلی اطلاعات و دانش مربوط به تنوع میراث مسکونی مواجه است. عدم تبیین دقیق تفاوت ها و تنوعات در میراث مسکونی باعث شده که در نظام مدیریت و برنامه ریزی حفاظت از میراث فرهنگی و بافت های تاریخی، نتوان فرصت های لازم را برای باززنده سازی و خواناسازی این وجوه در راستای ارتقای هویت فرهنگی و اجتماعی بافت های تاریخی به انجام رسانید. این پژوهش در پی پاسخ به چرایی تبیین وجوه تنوع و تمایز در میراث مسکونی اصفهان و تحلیل عوامل تاثیرگذار در خلق وجوه تنوع و تمایز در خانه های تاریخی اصفهان به منظور واکاوی جایگاه این وجوه در فرآیند حفاظت بوده است. اهداف اصلی در پی پاسخ گویی به پرسش کلیدی به این قرار خواهد بود: با تحلیل و بررسی عوامل تاثیرگذار در ایجاد وجوه تنوع و تمایز در خانه های تاریخی اصفهان، بتوان به طبقه بندی جامع میراث مسکونی اصفهان براساس وجوه تنوع آفرین در راستای تبیین فرصت های لازم در فرآیند حفاظت برای باززنده سازی و خواناسازی وجوه تنوع آفرین و تمایز در خانه های تاریخی اصفهان پرداخت. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف توسعه ای و با بهره گیری از اسناد کتابخانه ای، مطالعات میدانی و مصاحبه انجام شده و یافته ها با روش کیفی تجزیه و تحلیل شده اند. نتیجه پژوهش نشان می دهد که وجوه تمایز و تنوع آفرین در کالبد میراث مسکونی اصفهان تحت تاثیر عوامل تاثیرگذار اقلیم، مذهب، شغل و موقیعت اجتماعی مالک و خرده فرهنگ های قومی شکل گرفته اند. بروز خلاقیت در هماهنگی با اقلیم و سازگاری با طبیعت و تطبیق با الگوهای رفتاری وابسته به مذهب و فرهنگ های قومی و از سوی دیگر ناهماهنگی با اقلیم و الگوهای رفتاری مذهبی و فرهنگی منجر به آفرینش خانه هایی با ساختار و اجزای کالبدی متنوع و متمایز شده است. تنوع در نظام کارکردی مسکن و تلفیق کارکردهای غیرمسکونی نیز باعث خلق وجوه تنوع آفرین در ابعاد کالبدی خانه های تاریخی اصفهان بوده است.

    کلیدواژگان: اصفهان، میراث مسکونی، تنوع پذیری
|
  • Mohammad Mannan Raeesi*, Zahra Ansaripour Pages 3-20

    The issue of non-observance of privacy in contemporary Iranian clothes and buildings is one of the most important cultural issues in the country due to its lack of proportion to the Islamic culture of Iran, it has brought various cultural and social consequences in contemporary Iranian society; in particular, there are some verses in the holly Qur'an referring to the issue of veiling for women, Like these verses: “O Prophet, tell your wives, your daughters and the believing women to draw their veils close to them, so it is likelier they will be known, and not hurt. Allah is the Forgiver, the Most Merciful” (Ahzab/59). “And say to the believing women, that they lower their gaze cast down their eyes and guard their chastity, and do not reveal their adornment except that which is outward (face and hands); and let them draw their veils over their neck, and not reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husbands' fathers, or their sons, or their husbands' sons, or their brothers, or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or what their right hands own, or such male attendants having no sexual desire, or children who have not yet attained knowledge of women's private parts; nor let them stamp their feet, so that their hidden ornament is known. And, O believers turn to Allah all together, in order that you prosper” (Noor/31). This research using the historical interpretation method and with reference to documentary sources deals with this question that historically, in the recent centuries of Iran, is there a meaningful relationship between veil abandonment in clothing (especially women's clothing) and privacy abandonment in building (especially residential buildings)? According to the findings of this research and in response to the above question, it is concluded that in the contemporary history of Iran, veil abandonment and privacy abandonment actions in clothes and buildings are rooted in a common vision which the intellectual school of liberalism, as one of the most important aspects of modernization and modernity, emphasizing the absolute freedom of the individual is the indicator of this insight. In the Pahlavi era, the manifestation of this liberalism in clothing has been interpreted as the discovery of the veil and the absolute freedom of women in dress and veil, as its expression in architecture has been interpreted as extravagance and privacy abandonment of buildings (spatial liberation). In addition to the common insight, the most important aspects of veil abandonment and privacy abandonment in Iranian clothing and buildings is eternality and extension of the government to the people during the Pahlavi era which the evidence of this claim is presented in this study.

    Keywords: Ladies Clothing, Residential Buildings, Liberalism, Ceil Abandonment, Privacy Abandonment
  • Isa Hojat, Azita Balali Oskouyi*, Sana Yazdani Pages 21-42

    Paying attention to the importance of square can be seen in architecture and organization of physical space of Iranian cities in the past, before Islam and also after that in Islamic urbanization. Saheb-Abad square of Tabriz, Shah square og Qazvin and Naghsh_e_Jahan square of Isfahan are samples of past squares which present power of governments and subtlety of governmental kings that build them. Based on recent researches theories,  Naghsh_e_Jahan square of Isfahan was built (at the age of first Abbas of Safavi kings, i.e. (998-1038 AH.), according to Saheb-Abad square of Tabriz which is built before Safavieh era and during Aq-Qounlou era (870-896 AH) and it was influenced by architecture of Saheb-Abad square of Tabriz and because remaining physical structure of Saheb-Abad complex of Tabriz is mainly related to buildings that were made during age of Qajar kings on the buildings of governmental complex of previous eras, acceptance of this assumption resulted in proposing renewing projects of Saheb-Abad with full imitation of now a days physical structure of Naghsh-e-Jahan which is exists now and without paying attention to original structure of Saheb-Abad and when it came to existence and when it was on its tip-top, in the past. Then in this research, based on both Saheb-Abad and Naghsh-e-Jahan research which are studied based on content analyzes historical-comparative guideline appearance, and step by step transformation, in the past. Finally, according to comparative study of mapped schema, recognize of similarities and differences of these two complex were found, both physically and functionally, in four time periods. The results indicate that there are the most common similarities in the history before the construction of the two square and the most differentials in their current state. In the course of historical evolution, two square are very similar in terms of functional and the types of uses than the physical dimensions. Also, the greatest point of physical distinction is the uncertainties of the Sahib Abad field, which has led to many changes and further decline of this collection up to the present.the complete acceptance of this assumption which Naghsh-e-Jahan of Isfahan is a similarity of Saheb Abad complexes of Tabriz, both functionally and physically, cannot be correct and it can be said that the overall structure of the Saheb Abad complex in the peak of its glory (the period of Shah Tahmasb Safavid) could have been the pattern of an urban space with various governmental-political, socio-cultural, religious, and sporting activities for the construction of the Naghsh-e-Jahan of Isfahan.

    Keywords: square of city, Tabriz Saheb-Abad, Isfahan Naghsh-e-Jahan, physical structure, functional structure
  • Hamidreza Jayhani, Fatemeh Rajabi* Pages 43-68

    Many of the Safavid additions to Qazvin have been destroyed, especially those belong to Shah Tahmasb era. The extent of these damages and subsequent changes to such an extent that there is now no understanding of the layout or position of Meidān-i asb as a royal square. This will undermine the understanding of Qazvin's cultural significance, and more importantly, it changes our understanding of the Safavid city and also reduces the course of the urban transformation in Iran. In addition, it should be noted that the squares in the Safavid capitals were considered important elements of government in representing the king and court policies and played a role even beyond an important urban space. Therefore, the removal of these elements from the city may lead to a lack of understanding of relations beyond the physical and urban environment. In order to recognize and represent the Safavid Qazvin and its components and its main elements, numerous studies have been carried out and there are different views on them. Some of them believe that the avenue in front of ālīqapū as a royal portal, which is one of the remaining elements of the Tahmasb era of Qazvin, is one of the squares of the city called Meidān-i asb. Contrary to this theory, some scholars also believe that the mentioned square is located somewhere in the east of the avenue. In addition to the position and the existence of the squares, the social and political role of these spaces is not well recognized. Therefore, there is a need for a closer look at both the cultural dimension and the spatial organization of the city.
    In this article, with the study of previous researches as well as the study of primary sources, it has been attempted to provide a more precise interpretation for Dār al-Saltanah or the royal quarter of Qazvin, which focuses on Meidān-i asb to answer some questions: How the square was related to the activities inside it, whether it was related to Qazvin's other square, the Sa'adat square? where it was located and how it was in general, and how it was combined with the elements around it, both new and old? The research method applied in this article is an interpretive-historical method and attempts have been made to depict an image of Dār al-Saltanah, especially Meidān-i asb, based on the interpretation of historical descriptions such as poetry of the poet of the court and the texts of the Safavid historians. This image is completed with the help of other sources, and compared to the existing urban context, and the remaining signs, including Ālīqapū portal, the historic avenue and the Heydariyeh mosque, will be more scaled and more accurate. In this regard, the sources of research, including ʿAbdī beig-i Shirazi’s descriptions and Safavid historical texts and drawings by Engelbert Kaempfer, were collected, studied and analyzed. Along with the research and field studies, the signs in the area between Dār al-Saltanah and the Heydariyeh mosque were also surveyed.
    The information obtained from the total resources studied along with the study of the social structure of Safavid Qazvin, the behavior of the Shah, the movements and interactions of the court in this paper reveal the layout and the position of Meidān-i asb as well as its position in the city, and, moreover, clarify how the square is connected to the avenue and nearby important buildings. Accordingly, Meidān-i asb is not a completely public square, which is a frontage for Dār al-Saltanah, which is located in the east of the Ālīqapū portal, south of the Jahan-Nama palace and north of the Heydariyeh mosque, and connects to the northernmost section of the avenue in the south of Ālīqapū portal. Although this article presents an image of Meidān-i asb, but a better understanding of the dimensions and layout of this safavid square requires more extensive field studies and excavations that the findings of this paper are their preliminaries.

    Keywords: Safavid Qazvin, Shah Tahmasb, Historic square, Meidān-i asb, Ālīqapū
  • Mansoureh Mohseni* Pages 69-86

    Educational spaces in Iran took the formal identity of "schools" after "Nezamieh" education centers were introduced by Nezam-olmolk during the Seljukid period. Some structural elements such as cells, porches and courtyards, etc. were included in school buildings and a new kind of structural pattern emerged within them. However, enhancements of architectural techniques in the following historical periods as well as cultural, social and political facts and conditions did lead to some types of changes within the physical structure of school building elements in Iran. The present paper assumes that physical structure of Iranian school buildings has experienced a line of evolution and enhancement from Seljukid era into Ghajar period. The present paper is aimed to explore the characteristics of architectural structure within Iranian Schools at each historical period as well as the trend of changes in those structures. The present paper uses a descriptive, analytical and case study methodology to collect and analyze the data. The data were first collected using library sources and through field studies in some cases. The data were initially presented using a descriptive method and then they were evaluated through an analytical and adaptive method. Study results show that school buildings in each historical period have evolved with certain physical structures while various changes have been applied in order to guarantee that residence place, education space and religious elements of the building are provided more desirably. As some reference, the cells were initially consisted of a single space and were in immediate contact with courtyards. Then they evolved into a multi-partition space which included small size porches and larders. Also porches were initially used as educational spaces and in some cases functioned as religious spaces. However, as the time passed, the porches transformed into wider and lighter spaces as they were needed to facilitate the education through larger rooms for more students. Meanwhile, the porches which were essentially places for worship, were replaced by vaults and naves as worship places within the school buildings. So the significance of worship spaces goes to such a height in Ghajar period that school buildings transformed into a mosque-school identity. As the schools were expanded, the process of admission and entrance to the schools was changed in some ways. In general, the results of the study proved the hypotheses stating that physical structures of school buildings have evolved from Seljukid period into Ghajar period in sense of characteristics of main building elements and the space configuration and patterns.

    Keywords: School, physical structure, evolution, process
  • Mohammad Baqer Kabirsaber*, Amir Amjad Mohamadi Pages 89-107

    Tabriz Blue Mosque is a valuable historical monument from the 9th century AH, which has been built during the Kara - Koyunlu of Turkomans rule on northwestern Iran and about 35 years before the beginning of the Safavid Iranian government. This building has some features that make it to be distinguished from other monuments of the Azerbaijan region and even Iran. These features have attracted the attention of many researchers in the field of ‘historic studies’ and ‘art studies’ and as well as have led to the publication of various sources about it; the approach of which are mainly to introduce the historical and artistic aspects of the mosque. But, little research has established about its architectural design and discovering its environmental relations. Therefore, there is a gap of knowledge in the understanding of architectural norms of this building that need to be addressed by some systematic and targeted researches. Understanding this fact, the present paper examines some of the ambiguities about this building; such as the way of its interaction with the natural environment. Accordingly, this paper aims at investigating the quality of interaction between the nature and architecture in the process of planning and architectural design of the Tabriz Blue Mosque. The mentioned aim is based on this hypothesis: the interaction of “natural environment” and “artificial environment” in the architecture of Tabriz Blue Mosque is based on a systematic approach that in its regulative foundations, the component of politics is dominated other components, especially the component of nature. The necessity underlying this research is to point out this fact that the architect of Tabriz Blue Mosque along with the exciting beauty that created in this building, did he/she also pay attention to natural and climatic aspects? Drawing on what has been said, this research has been done by descriptive - analytical method and data collection was via field study, direct observation, corpus analysis in order to answer the following questions: 1. What are the requirements and necessities of naturalistic architecture in Tabriz's environmental and climatic conditions? 2. To what extent did architect of the Tabriz Blue Mosque, in the architecture of this building, adhere the principles of convergence and harmony with the nature and climate of the region? 3. What is the reason for the existence of some incompatibility between the architectural design of the mosque and the system of nature and environment? The result of this paper shows that the architectural design of Tabriz Blue Mosque was based on the ambitious desires and motives of a social climber king. The desires required some specific necessities, some of whom was contradicted the natural and climatic requirements of region. These contradictions create some incompatibilities between the architectural design of the building and natural environment. Accordingly, in the architecture system of Tabriz Blue Mosque, political considerations and government accreditation were prior to other components of design, especially the component of nature.

    Keywords: Nature, Culture, Politics-Oriented Architecture, Climatic Design, Tabriz Blue Mosque
  • Parya Parsa, Morteza Mirqolami*, Minoo Qarabeigloo Pages 109-127

    The idea of child friendly city, to reach child welfare, makes urban spaces proper for childrens` activities. Today mant countries apply child friendly city principles, but most designed urban spaces for children in Iran are other countries` preceding examples and experiences, with no regarding to cultural context. However, urban planning does not reach its goals unless all citizens` needs are included. Children need an environment to address and be challenged in it. A place has to encourage children to discover and develop their infornations. Islam not only pays attention to present needs of children, but also considers them in a path named “Perfection (Kamal)” and presents a plan to cross it. A designed place with attention to Islamic values has to be the equilibrium point of human different needs. In other words, material tools pay the way for reachimg spiritual aims. Islam divides children age range into three 7-years phases. Children need to be free and trained by playing in first 7 years. They need to learn hoe to recite Quran, also scientific lessons in second 7 years. The most effective factor on children behaviors is the environment here which highlights the role of urban spaces in child pedagogy. Third 7 years are the time for asking help from children and teach them Halal and Haram issues. Due to the importance of the relation between child and the environment in second 7 years, this research focuses on 6 to 12 years old children. It is obvious that there is no Islamic Iranian example of urban designing project that considers children as city members and their present and future needs along with growing up in the environment. Hence, this research is decided to find the answer of this question: How can neighborhoods open spaces affect training Islamic religious contents to children, as well as meeting their present needs? Studing religious, gnostic and philosophic resources, as theorithical basis, and by usig deductive strategy to set a theorethical model, also inductive strategy to test the model in field study, an Islamic Iranian model named “Child Preceptor City” is presented. According to this model, a proper city from Islamic perspective adopts content approach (the nature of childrens` needs) as well as procedure approach (the process of children growth) and these two approaches together turn a city to an active preceptor. Findings show that there are five criteria forming child preceptor city structure: training contents (Responsibility, God-contentment, Endeavour, Moderation, Loving God, Believe in resurrection, Purposefulness, Surveillance, God-obedience); training methods (Theater, Story telling, Contemplation, Field Trip, Encouragement and Punishment, Observation, Having a role model, Kindness, Consulting, Preaching); environmental features that are divided in four categories: Geographical/Physical (Physical realm, Physical desirability, The least physical risks, Natural elements, Affordable setting, Light and shadow), Functional (Priority of function to the form, Interacting with other children, Family motivation to play outside the house), Perceptual (Social support, Presence of an acquainted adult, Considering path and landmark, prior to other cognitive elements, Mental realm, Challenging and complex environment, Discoverable environment), Behavioral (Various behavior settings, Regular freely playing, No restrictive environmental rules); cultural environment; and characteristics of a special age group. The relations between them are defined as: training contents are transferred to children with specific characteristics due to their age range, by training methods; with the help of environmental features, in a cultural bed. Contributed environmental indexes in transferring religious contents to childrens, were ascertained by Delphi method. To answer the research main question, six middle class neighborhoods in Tabriz city were selected in which the relation between environmental indexes and religious contents were studied by indirect observation and semi organized interviews with 72 childrens 6 to 12 years old. As findings show, environment can play role in informal pedagogy and transferring religious contents to children, besides formal pedagogy at school or home. It can be either obstructive or empowering in a way that environmental empowering indexes ought to be identified while obstructive ones need to be omitted. “Feasibility of having a personal realm” and “social support” as empowering indexes, have the most frequencies in target neighborhoods; whereas “various behavior settings”, “affordable settings”, “social and physical risks” and “complex and challenging environment” as obstructing indexes, have the least frequencies. “Family motivation to play outside the house”, “the least physical risks” and “designed park” are environmental superior indexes in Parvaz district. “Presence of natural elements in parks” and “the least social risks” distinguish Zaferanieh district from others. “Physical desirability” and “Presence of natural elements in the neighborhood” are strength points of Yaqchian. “Off-neighborhood land uses” in Golshahr, “Physical risks” in Vilashahr, “Family dependency on car” in Yaqchian, “Family having control on children” in Zaferanieh, “Social risks” in Parvaz and “Family disagreement with playing outside the house” in Sahand district, are obstructive indexes which limit child-environment interaction and consequently, complicate receiving religious instructions.

    Keywords: Child, Environment, Religious training, Preceptor, Neighborhood
  • Azadeh Hariri, Behnam Pedram*, Maryam Qasemi Sichani Pages 129-154

    Isfahan Residential Architecture has provided valuable samples of art and architecture throughout history. House is one of the most important forms of social organizing of space that have been influenced by many factors, such as many man-made collections, in creating them. Historical settlements of Isfahan have extensive identities in the Physical Organisation. In fact, the historic houses of Isfahan are a unique collection of domestic Architecture, that in its Physical Organisation, in spite of its wide-ranging similarities, rare and sometimes unique features are also found. Often, these features of the Physical organization in general and emphasis on similarity have been formulated in the form of categories as typology with historical and formal approaches. Meanwhile, today, many historical houses in the city of Isfahan, regardless of the identification of the aspects of original diversity in the body, their function and content are forgotten and destroyed, and some human activities have been caused to considerable destruction in the aspects of diversity of historical settlements of Isfahan city. While diversity creation in the physical housing system has been an important factor in consolidating social relationships between house residents and the neighborhood residents. Recognizing and preserving the diversity effects of cultural heritage, will lead to cultural continuity in historical contexts. Considering the major policies of Iran, the revitalization and revitalization of cultural heritage, including historical buildings, despite recognizing the similarities aspect in the structure of the housing heritage of different historical periods, explaining the diversity of features and the significant differences between these houses in the restoration and regeneration plans will play an effective role. Also, identifying the diversity of residential heritage can explain the foundations of creativity in historic sites and provide a stimulus to the conservation and modernization of historical contexts and answer some of the officials and planners of the historic city of Isfahan that why it should be protect about 300 historical homes in Isfahan city? In fact, with regard to macro policies, after identifying diversifying aspects, we can provide categorization and explanation of the valuable components of these homes at three levels of body, function, and meaning. This categorization will be the basis for the development of residential heritage conservation planning. Thus, according to the components defined in the classification and codification system of them, the priorities of conservation in urban planning are determined. Often, the nature of theories and theoretical foundations of conservation, in spite of having general principles and perspectives, and in some global cases, can be defined for each building by the requirements of physical, functional and content characteristics. Recognition based on the differentiation aspects of effect, due to the various aspects, and sometimes rare and unique aspects of a building, will play a significant role in achieving the desired regeneration plan. This research attempts to answer the question of how to create diverse elements and distinctions in the physical organization of the architecture of historical buildings of Isfahan and explain the diversity of the indicator in order to understand the differences and differences in the physical organization of Isfahan's housing heritage. The main goal in answering the key question is to analyze the variability of the factors to distinguish the differences in the historic houses of this city in the physical organization and a comprehensive classification for historic homes with diverse indicator. This study has been conducted using descriptive-analytical method with the aim of developmental and using field observation, library studies and also data collection through interview and the findings have been analyzed according to qualitative method and through comparison and interpretation. Based on the research methodology, firstly, the diversity of residential heritage has been recognized, and then, considering the status of the system of classification of historical houses in the conservation process, we have analyzed the shortcomings and deficiencies of existing classification systems. Also, based on the specific question and purpose of the research, the diversity factors in the Isfahan Residential Heritage are distinguished by four factors of climate, religion, social status and owner's occupation, and ethnic subcultures of analysis and the obvious examples of diversity under each of the influential factors have been recognized. Previously, Ghasemi Sichani and Memarian have typified Qajar houses in Isfahan. In the article of "historical houses beyond housing implications in historical context of Isfahan", the suburban functions in the historic houses of Isfahan have also been analyzed. But until now, explaining the diversity aspects and distinctions in the Isfahan residential heritage has not been investigated, which is the innovation of this research. The result of the research shows that the influential factors of climate, religion, social status of the owner and ethnic subcultures in the Physical organization of residential heritage has been led to the creation of diverse and distinct aspects. Based on this, under the influential factor of climate, varieties of diverse species such as homespun houses, dwelling houses and houses with a garden pit pattern were identified. Under the influence of religion, Jewish homes with less space and altitude than Muslim homes, the houses of Armenians and the Muslim-backed houses with remarkable differences with other homes were also identified. In fact, the presence of religious minorities and the presence of certain neighborhoods in the past, the Armenian community (Jolfa), the ghetto (Zhobreh or Judaea), the Zoroastrian neighborhood (Gabrabad or Kuleparcheh), has been the main cause of the creation of physical distinctions in the historic houses of Isfahan Occupation and social status of the owner are other factors influencing the occurrence of diversity in Isfahan's residential heritage, which can be recognized in such areas as house-school, house-castle, master's houses and house-workshops in this area. Ethnic subcultures have also created a diverse and distinct structure in Isfahan's physical housing system, which can be found in Armenian homes, Bakhtiari tribal houses (Kurdish houses) and European homes in Isfahan.

    Keywords: Isfahan, Residential heritage, Diversity