فهرست مطالب

نشریه معماری سبز
پیاپی 19 (بهار 1399)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1399/03/03
  • تعداد عناوین: 5
|
  • یاسر خوشبخت*، حسین مدی، مریم آزموده صفحات 1-10

    مصرف بالای انرژی در بخش ساختمان موجب آن شده است تا عومل موثر بر این امر مورد مطالعه پژوهش های متعددی قرار گیرد. هندسه ساختمان یکی از مهمترین عوامل موثر در میزان مصرف انرژی در این بخش بسیار مهم است. هدف از این پژوهش بررسی میزان تقاضای انرژی گرمایشی و سرمایشی هندسه های متعارف بلوک های شهری در اقلیم سرد شهر همدان و چگونگی تاثیرگذاری فرم بر مصرف انرژی در این اقلیم است. روش تحقیق در این پژوهش بر پایه تحلیل و  جهت  Design Builder مقایسه نتایج حاصل از شبیه سازی رایانه ای است. در این پژوهش از نرم افزار دیزاین بیلدر شبیه سازی ساختمانهای مذکور استفاده شده است. نتایج نشان میدهد هرچه میزان سطح به حجم در فرم ساختمان بیشتر باشد میزان تقاضای انرژی در بخش گرمایشی و سرمایشی ساختمان بیشتر میگردد. همچنین نحوه جهت گیری ساختمان به شدت بر میزان دریافت تابشهای خورشید موثر بوده و در نتیجه جهت گیری شرقی-غربی علاوه بر دریافت تابش بهتر در زمستان و کاهش بار گرمایشی، در فصل تابستان نیز تابش های کمتری از سمت شرق و غرب دریافت نموده و موجب کاهش بار سرمایشی میگردد. از سوی دیگر به دلیل وزش باد غالب از سمت غرب در فرم هایی با کشیدگی شرقی-غربی تهویه بهتری صورت میگیرد که در نتیجه موجب کاهش بار سرمایشی در ساختمان میگردد.

    کلیدواژگان: اقلیم سرد، فرم ساختمان، مصرف انرژی، هندسه بلوک های شهری
  • رضا میرزایی *، خدیجه صیاداربابی صفحات 11-24

    ازآنجاکه وضعیت زندگی، رشد و بالندگی کودکان روشنترین نشانه ی توان هر جامعه محسوب میشود؛ هیچ تلاشی ارزشمندتر از بخشیدن فرداهایی روشن به کودکان وجود ندارد، چراکه کودکان شهروندان شریفی هستند که میتوانند در ساختن آیندهای بهتر یار و یاورمان باشند. پاسخگویی به نیاز ها و حقوق اولیه کودکان (از جمله تغذیه،آموزش و بازی) در مرحله نخست و سپس بالا بردن کیفیت زندگی کودکان و آماده کردن آنها برای حضور در شهر در مراحل بعد، از اهداف شهرهای دوستدار کودک است. همچنین روز به روز بر اهمیت آموزش و پرورش خلاقیت در کودکان افزوده میشود و این در حالی است که دیدگاه جامعه و سیستم آموزشی ما به خلاقیت صرفا جنبه تزیینی دارد. در اکثر محلات، حتی در شهرهای بزرگ کشور جای خالی فضاهایی برای گردهمایی کودکان و آموزش آنها در جهت رشد خلاقیت آنها حس میگردد. از نتایج مطالعات صورت گرفته، مصاحبه و مشاهدات میدانی در پژوهش حاضر به این نتیجه میرسیم که محیط تاثیری مستمر و قاطع روی هر موجود زنده دارد، چرا که محیط ارتباط برقرار میکند، برگزینه های رفتاری تاثیر میگذارد و حواس را به کار میگیرد. محیط در بلند کردن یا به زمین زدن کاربران نقش مهمی را ایفا میکند. بنابراین باید به اصل توجه به نیازهای کودکان توجه ویژه داشت و پرداختن به آنها از طریق ایجاد محیط های متناسب با آنان یکی از راه های یادگیری معنادار از محیط و تقویت قوه خلاقانه و تخیل آنها است.

    کلیدواژگان: مشهد، مرکز دوستدار کودک، طراحی، خلاقیت کودک
  • پروین محمدی* صفحات 25-38

    مفاهیم معماری پایدار و انرژی در ساختمان سازی با توجه به بحران آلودگی محیط زیست و کمبود سوخت های فسیلی در سالیان اخیر اهمیت و جایگاه ویژه ای یافته است، به صورتی که پیامدهای ناشی از استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی به منظور دستیابی به آسایش کاربران استفاده از سامانه های ایستا در ساختمانها را در کانون توجه قرار داده است. در این رابطه حوضچه های سقفی به عنوان کارامد ترین سامانه های ایستا جهت کاهش و یا افزایش دما در فضاهای داخلی قلمداد شده و با بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان ها، رابطه مستقیمی دارد. بدین ترتیب، در این پژوهش سعی بر آن است که با معرفی انواع این حوضچه ها و همچنین مشخصه های تاثیرگذار در انتخاب هر یک از آنها بر اساس نیازها و شرایط اقلیمی قدم موثری برداشته شود

    کلیدواژگان: انرژی، معماری پایدار، سامانه ایستا، حوضچه سقفی
  • بهنام گلپاشا* صفحات 39-44

    در دهه های آینده آنچه مسلم است استفاده گسترده از صنعت رباتیک در ساخت میباشد که این موضوع منجر به تحولی شگرف در معماری خواهد شد. روش ها و تکنیک های ساخت به طور کامل دگرگون شده و پروسه های ماشی نیزه جای روش های فعلی را در ساخت خواهد گرفت. هزینه های عملیات ساختمانی و نیاز به نیروی انسانی به طرز چشمگیری ایمنی و امنیت افزایش خواهد یافت. اینها تنها مواردی نخواهند بود که ، دقت، در طرف مقابل سرعت ، کاسته میشود ساخت به کمک رباتها برای معماری آینده به ارمغان خواهد آورد. درک این نکته که در سالهای اخیر پروژه های بسیاری در سراسر دنیا با استفاده از این رباتهای سازنده ساخته شده اند کمک شایانی به پذیرش هرچه بیشتر و بهتر این استودیوها و آتلیه های معماری و حتی سرمایه گذاران خواهد کرد. به هر حال نباید ، تکنیک ها از سوی موسسات آموزشی فراموش کرد معماری رباتیک هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد اما در همین مدت کم هویت مستقل خود را به عنوان یک گفتمان جدید در معماری عصر دیجیتال اثبات نموده است.

    کلیدواژگان: رباتهای سازنده، انقلاب دیجیتال، طراحی رایانشی، معماری، تحول
  • امید شاطری وایقان * صفحات 45-68

    باغهای ایرانی از قدیم الایم در زندگی ایرانیان یکی از آثار و بناهای ارزشمند ویژه و موردعلاقه، همچون روح انسان در معماری ایران رخنه کرده و از منظرهای گوناگون ارزیابی بررسی و تحلیل اجزاء با عناصر گردیده است برمبنای این تحلیل و تفصیل ها حقایقی وجودی ساخت باغ روشن ساخته، طوریکه با شناسایی زیبایی شناسی و استفاده از علت وجودی رابطه ها و کشف حقایق ابهاماتی در شناخت و ساخت باغهای ایرانی در عملکرد شیوه به کارگیری در زمینه های مختلف و متنوع معماری ایجاد، متشکل گردیده است. باغ های ایرانی جایگاهی برای استفاده انسان در زندگی برای بهتر زندگی گل کاری تزیینی و آب متناسب با اقلیم در رابطه با فرهنگ های ، کردن و ترکیب معماری با آرایه های اعماز درختکاری گوناگون با سلیقه های متفاوت با روش های ابتکاری در حرکت باغ سازی ایرانی به نمایش گذاره شده. باغسازی به طورکلی هنر ترکیبی با (زمین + عناصر گیاهی + آب + عناصر معماری)، بهعنوان عناصر وحدت بخش به هم تشکیل دهنده ساختار باغسازی مورد توجه میباشند. باغ های ایرانی ریشه در حکمت ایرانی با ترکیبی از دین، فلسفه و عرفان و عناصر تشکیل دهنده باغسازی مجموعه های هماهنگ و شاه راهی در رسیدن به حقیقت بوده چراکه حقیقت وجودی باغ ایرانی شیوه تصویرکردن صرف طبیعت نیست، باغهای ایرانی درعینآنکه امکان حضور طبیعت را آنگونه که هست فراهم میکند با تصویرکردن آن در قالب هندسه منظم سعی در زیبای زمینی آن صور مثال اعلای الهی زیبایی را منعکس میسازد. باغ های ایرانی را میتوان تمثیلی از باغهای بهشتی و جلوه های از هنر ومعماری ایرانی در باغسازی یک امر جهانی و فناپذیر و جلوه جاودانگی از جهان ابدی همسو با باغهای بهشتی را به نمایش درآورده است. روش تحقیق در این و جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و مستندات مکتوب براساس ، پژوهش با استفاده از نوع روش توصیفی-تحلیلی موضوع پژوهش و مفاهیم مرتبط استوار و با تجزیه وتحلیل داده های اطلاعات، استخراج گردیده است. بنابراین نتایج حاصل نشان از ساختارهای اصلی باغ در معماری ایران را با هدف به تصویرگشیدی باغ ایرانی در جهان هستی با تاکید بر الگویی و هماهنگی های عملکردی با عناصر و موقعیت اقلیمی در طول تاریخ موردتوجه قرار گرفته و از ، مرکزی ، محوری ، اهمیت بسزایی در تداوم و لایه های اندیشه های ابرانسانی در طراحی باغ در مهد معماری باغسازی در جهان هستی باغهای ایرانی دارای نوعی سبک مختص به خود بوده و در سبک خود مطرح میباشند. همچنین نمادهای استفاده شده بهشتی ،» روحمکان – حسمکان « مبتنی بر افکار ایرانیان در جهت کمال انسان در رسیدن به مکانی با حس فضایی مبتنیبر اصول انسانی مدنظر گرفته شده که در این مقاله امکان بررسی اهداف و اهمیت باغهای ایرانی به صورت جامع مورد ارزیابی فراهم گردیده شده است.

    کلیدواژگان: ساختارهای اصلی، معماری ایران، انسان، زیبایی، باغ های ایرانی