فهرست مطالب

نشریه عمران و پروژه
سال دوم شماره 3 (پیاپی 13، خرداد 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کوروش مهدی زاده*، سیده وحیده هاشمی، عباسعلی صادقی، نسترن عبدالهی صفحات 11-33
    مقاوم سازی سازه های قاب خمشی بتن مسلح ضعیف در برابر بارهای جانبی امری ضروری می باشد. مقاوم سازی سازه های موجود یکی از مباحث مهم روز در صنعت ساختمان در ایران و در حتی سایر کشورها می باشد. با توجه به اینکه بسیاری از سازه ها به دلایل سازه ای، نوع کاربری، وجود تجهیزات مهم، اهمیت ساختمان و بسیاری موارد دیگر تخریب و بازسازی آنها تقریبا غیر ممکن می باشد، نیاز به امر مقاوم-سازی بیش از پیش احساس می شود. امروزه روش های بسیار متنوع در مقاوم سازی سازه ها در دنیا وجود دارد که بسته دانش و تکنولوژی ونیازهای منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. در کشور ما نیز برخی از روش ها مانند استفاده از روش زره پوش بتنی و زره پوش فولادی، استفاده از الیاف پلیمری، جداسازهای لرزه ای ، افزودن دیوار برشی بتنی و فولادی و افزودن مهاربندها و... استفاده می شود. هریک از روش های یاد شده ممکن است بنا به دلایلی چون نوع ضعف سازه، صرفه زمانی و اقتصادی، تداوم کاربری در حین عملیات مقاوم سازی، حفظ معماری و تجهیزات داخلی و مهمتر از همه پاسخ گویی طرح فنی و محاسباتی پیشنهاد گردد. از میان روش های موجود استفاده از مهاربند های فولادی کمانش تاب از پیشنهادات اصلی و مناسب می باشد. در این تحقیق بر روی 6 نمونه قاب مهاربندی شده توسط مهاربند کمانش تاب به صورت تحلیلی و با استفاده از نرم افزار ABAQUS مطالعاتی صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: سازه ی قاب خمشی بتنی، مقاوم سازی لرزه ای، مهاربند کمانش تاب، نرم افزار ABAQUS
  • وحید صابری*، حمید صابری، عرفان علی پور، عباسعلی صادقی صفحات 39-50
    با توجه به خطرات ناشی از زلزله در ساختمان ها، لازم است مهندسان به طور مستمر روش های جدیدتر و مناسب تری برای مقاومت در برابر نیروهای لرزه ای در نظر بگیرند. مهاربندهای کمانش تاب (BRB) یک سیستم نسبتا جدید مقاوم در برابر نیروهای لرزه ای می باشند که به طورکلی دارای ساختار شکل پذیرتری نسبت به سایر سیستم های باربر جانبی، هستند. در این تحقیق، یک ساختمان 5 طبقه با مهاربند های کمانش تاب برون محور در نرم افزار ETABS طراحی و سپس قاب دو بعدی کناری در نرم افزار اجزا محدودی ABAQUS مدل سازی شده است تا بتوان تاثیر تغییرات جنس و مشخصات تیر پیوند بر عملکرد چرخه ای مهاربند کمانش تاب برون محور بررسی نمود. بدین منظور ابتدا تیر پیوند آن با فولاد نرمه ST37 سپس با فولاد پر مقاومت ST52 و نهایتا تیر پیوند با سخت شونده و کاهش سطح جان به اندازه های 20٪، 40٪ و 60٪ مدل سازی گردیده است (جمعا 6 مدل). نتایج نشان می دهد که بیشترین مقاومت مربوط به نمونه ای که تیر پیوند آن با سخت کننده می-باشد، است. همچنین بیشترین میزان پلاستیک شدن به نمونه ای که تیر پیوند آن با فولاد ST52 مدل شده است، متعلق است.
    کلیدواژگان: مهاربند کمانش تاب، برون محور، تیر پیوند، عملکرد چرخه ای، نرم افزار ABAQUS
  • سواک طهماسیان* صفحات 51-58

    در پروژه های عمرانی، به خصوص پروژه های بزرگ، ماشین آلات سهم قابل توجهی به خود اختصاص میدهند.ردیاب های  جی پی اس (GPS TRACKER) یک ابزار بسیار با ارزش برای شرکتهای ساختمانی هستند که به آنها کمک می کند تا ماشین آلات  گرانقیمت، از برج ها و جرثقیل های موبایل گرفته تا تجهیزات خاکبرداری و کامیون های سنگین را کنترل کنند. در حقیقت، اغلب برای انواع دارایی هایی که ارزش ردیابی دارند استفاده میشودند. یک مزیت مهم استفاده از این دستگاه در ردیابی تجهیزات ساختمانی ایناست که در افزایش امنیت از نظر محافظت دارایی به طور کلی کمک می کند. مزیت مهم دیگر، دسترسی به کارکرد ماشین آلات در زمان واقعی است (Real Time)  . ردیابی دارایی های بزرگ همانند ماشین آلات گرانقیمت ساختمانی در هر زمان و هر مکان برای پروژه های بزرگ امری است ضروری و کمک زیادی به مدیریت ماشین آلات می کند.

    کلیدواژگان: ماشین آلات، ردیاب، پروژه های عمرانی، GPS
  • عارفه جعفری* صفحات 59-67

    در دنیای پر رقابت امروز، عوامل تعیین کننده ی زیادی در پیروزی سازمان ها نقش داشته و حتی معنای پیروزی نیز بسته به حوزه خدمت هر سازمان بطور جداگانه تعریف می شود. تفاوتی ندارد که سازمان مربوطه در چه زمینه ای فعالیت می کند، درهرحال میزان بازدهی بالا و نتیجه بخش بودن پروژه ها نسبت به مقدار منابع صرف شده از مهم ترین عوامل تعیین کننده شکست یا پیروزیست. از این رو مدیران باید به تمامی روش های علمی و ممکنی که می توانند سبب افزایش بازدهی و بهره وری سازمان و در نتیجه پیشرفت آن شوند آگاه بوده و از آنها استفاده کنند. علم ارگونومی می کوشد با استفاده از اصول خود و مدنظر قرار دادن تمامی فاکتورهای تاثیرگذار بر سلامت جسم و روان کارکنان در یک محیط، با کاهش آسیب های ناشی از کار و حتی بهبود شرایط حاضر، افراد را به تلاش برای پیشرفت خود واداشته و آنها را در سطح جدیدی از نیازها قرار دهد؛ که نه مانند گذشته برای حقوق و مزایا، بلکه برای کسب عزت نفس و رشد شخصی کاری را انجام دهند. امروزه نقش ارگونومی در بهبود عملکرد سازمان ها بارها مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است که رعایت دقیق اصول آن توسط مدیران، باعث ایجاد تغییرات مثبت در میزان بهره وری سازمان خواهد شد.

    کلیدواژگان: منابع انسانی، ارگونومی، بهره وری، بازدهی، امنیت، سازمان
  • محمدرضا مجیدی* صفحات 68-79

    برازش منحنیبه برازش یک تابع  از پیش تعریف شده اطلاق می شود که متغیرهای مستقل و وابسته را به یکدیگر مربوط می کند. گام اول در محاسبه بهترین منحنی یا خط، پارامتری کردن تابع خطا با استفاده از متغیرهای اسکالر کمتر، محاسبه مشتق خطا نسبت به پارامترها و در نهایت محاسبه پارامترهایی است که تابع هزینه خطا را کمینه می کنند. در روش «برازش حداقل مربعات» (Least-Square Fitting)، به جای آنکه از قدر مطلق خطا استفاده کنیم، مربع آن را در نظر می گیریم بنابراین، کمینه سازی مجموع مربعات خطا منجر به برازشی می شود که خطاهای کوچک تری را در نظر می گیرد. رایج ترین روش برای تعیین پارامترهایی که منحنی را مشخص می کنند، تعیین جهت کاهش خطا و یک گام کوچک در آن جهت و تکرار فرایند تا جایی است که به همگرایی برسیم. این فرایند حل تکراری پارامترها به عنوان روش «گرادیان کاهشی» (Gradient Descent) نیز شناخته می شود. در این آموزش، از محاسبات ماتریسی پایه استفاده می کنیم و آن ها را برای به دست آوردن پارامترها به منظور بهترین برازش منحنی به کار می گیریم.

    کلیدواژگان: خطاها، حداقل مربعات، رگراسیون، توزیع نرمال، اندازه گیری
  • کامران کیانپور* صفحات 80-86
    با تکامل جوامع صنعتی و رشد روزافزون صنایع اهمیت مدیریت و رهبری بیش از بیش مشخص گردیده است به گونه ای که هدف بسیاری از نظریه های مدیریتی نظیر انگیزش، ارتباطات و رهبری به قصد توجه ما به درک نیاز های عاطفی، معنوی و نقش آن در اعمال و رفتار متقابل انسان ها و به طور خلاصه تاثیر نقش دل در مدیریت بوده است.  در این مقاله خلاصه ای از کتاب نقش دل در مدیریت اثر مجتبی کاشانی شرح داده خواهد شد. هدف از مطرح کردن موضوع نقش دل در مدیریت، احیای نقش مادرانه و عاطفی و مراقبتیدر سازمان در کنار نقش پدرانه و منطقی، به منظور ایجاد روحیه، انگیزش، تقویت وجدان کار، نظم، و یگانگی با اهداف سازمان است.
    کلیدواژگان: انگیزش، دل، مدیریت، رهبری
|
  • Kourosh Mehdizadeh *, Seyede Vahide Hashemi, Abbasali Sadeghi, Nastran Abdollahi Pages 11-33
    Reinforcement of weak concrete structures against lateral loads is essential. Rehabilitation of existing structures is one of the important issues of the day in the construction industry in Iran and even in other countries. Due to the fact that many structures are almost impossible to use due to reasons, type of use, the presence of important equipment, the importance of building and many other things, the need for retrofitting is felt more and more. Today, there are many varied methods in rehabilitating structures around the world, which is used in the field of knowledge and technology and the needs of the region. In our country, some methods are used, such as the use of concrete armored and steel armored vehicles, the use of polymer fibers, seismic separators, the addition of concrete and steel shear walls and the addition of braces and so on. Each of the above methods may be suggested for reasons such as structural weakness, time and economic efficiency, user continuity during retrofitting, maintaining architecture, and most importantly, answering technical and computational design. Each of the above methods may be suggested for reasons such as structural weakness, time and economic efficiency, user continuity during retrofitting, maintaining architecture, and most importantly, answering technical and computational design. Among the existing methods, the use of unbreakable steel bracelets is one of the main recommendations. In this study, 6 samples of braided curtain braced frame were made by a bulking resistant brace and analyzed using ABAQUS software.
    Keywords: Concrete Moment Frame Structure, seismic retrofit, Buckling Restrained Brace, ABAQUS software
  • Vahid Saberi *, Hamid Saberi, Erfan Alipour, Abbasali Sadeghi Pages 39-50
    Due to the seismic dangers in the buildings, it is necessary that engineers consider newer and more suitable ways to resist against the seismic forces regularly. The Buckling Restrained Brace (BRB) are almost the new systems against the seismic forces that generally have more ductility in comparison with other lateral loading systems. In this study, the building 5 story with eccentric buckling restrained braces are designed by ETABS software and then two dimensional side frame is modelled by ABAQUS software in order to investigate the effect of material and specifications of link beam variations on the cyclic performance of eccentric buckling restrained brace. Therefore, first its link beam was modeled with soft steel ST37, then with high strength steel ST52 and finally with hardening bond and reduced surface area by 20%, 40% and 60% (6 models totally). The results show that the highest resistance is related to the sample whose link beam is with the stiffener. Also, the highest plasticity belongs to the model whose link beam is modeled with ST52.
    Keywords: Buckling Restrained Brace, eccentric, link beam, Cyclic Performance, ABAQUS software
  • Sewak Tahmassian * Pages 51-58

    In construction projects, especially large projects, machinery has a significant share. GPS TRACKER is a very valuable tool for construction companies to help them control expensive machinery, from mobile towers and cranes to excavation equipment and heavy trucks. Tracking large assets such as expensive construction machinery at any time and place is essential for large projects and helps a lot in managing machinery.

    Keywords: Machinery, tracker, Construction projects, GPS
  • Arefeh Jafari * Pages 59-67

    There are many factors which may cause victory in an organization while different concept of victorious might exist  depend on the organization. One of the impressive one is efficiency which is not  related to organization type and each management unit must consider methods to increase efficiency. Ergonomy will be effective to efficiency index growth, cause better function in every organization. Ergonomy principles incorporate ways which can protect people mental and physical  heath, also motivate employee. These principles could  lead  person to higher level of  needs and force them to attempt to achieve self-esteem and  development by Ergonomy effects on  increasing efficiency has examined  in variety of organization  and it has proved its principles cause better function in any organization

    Keywords: human resources, rgonomy, Efficiency, Health, organization
  • MohammadReza Majidi * Pages 68-79

    In the Least-Square Fitting method, instead of using the absolute magnitude of the error, we consider its square. Therefore, minimizing the total number of error squares leads to the magnification, which considers smaller errors. The most common way to determine the parameters that determine the curve is to determine the direction of error reduction and a small step in that direction and repeat the process until we reach convergence. This process of resolving parameters repeatedly is also known as the "gradient descent" method. In this tutorial, we use basic matrix calculations and use them to get the parameters for the best fit of the curve.

    Keywords: errors, Least squares, Regression, normal distribution, Measurement
  • Kamran Kianpor * Pages 80-86
    With industrial societies evolving, and the increasing growth of industries, the importance of management and leadership has become increasingly apparent in such a way that the aim of many management theories such as motivation, communication, and leadership was to draw our attention to the perception of emotional and spiritual needs and their role in human interaction and behavior, and in short to the influence of the heart's role in management. In this paper, a summary of Mojtaba Kashani's book The Role of the Heart in Management will be described. The aim of discussing the heart's role in management is to revive the organization's motherly and emotional role and care along with its paternal and rational function to establish morality and inspiration and enhance work conscience, order, and unity with the organization.
    Keywords: Management, Heart, leadership