فهرست مطالب

رشد آموزش زبان های خارجی - پیاپی 130 (بهار 1399)

نشریه رشد آموزش زبان های خارجی
پیاپی 130 (بهار 1399)

  • 64 صفحه، بهای روی جلد: 36,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1399/05/08
  • تعداد عناوین: 11
|
  • یادداشت سردبیر
  • صفحه 2
  • رشد و تربیت معلم
  • اکبر عبداللهی، آسیه خواجه علی صفحه 4

    در مقاله پیشین به بررسی چگونگی ارزشیابی توانایی‌ها و مهارت‌های زبانی زبان‌آموزان پرداختیم. همان‌گونه که در آن مقاله ذکر شد، ارزشیابی در چارچوب مشترک اروپایی‌زبان‌ها1 ، جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای دارد. در چارچوب مشترک اروپایی زبان‌ها سطح‌های زبانی به دقت مشخص شده و برای هر سطح تعاریف مشخصی وجود دارد. به گونه‌ای که برای هر سطح علاوه بر آنکه توصیفی کلی از مهارت‌ها و توانایی‌های زبانی زبان‌آموز در آن سطح ارایه شده است، برای هر مهارت زبانی نیز در همان سطح توصیف و تعریفی دقیق از آنچه که زبان‌آموز باید بداند و بتواند انجام دهد، بیان شده است. واضح است که برای ارزشیابی دقیق و درست زبان‌آموزان، براساس آموخته‌ها و اهداف آموزشی معین شده توسط معلم و خود زبان‌آموزان، داشتن اطلاعات کافی در مورد سطوح متفاوت زبانی، به‌طور کلی و داشتن اطلاعات در مورد هر یک از مهارت‌های زبانی در همان سطح، به‌طور جزیی اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت موضوع؛ در این مقاله می‌کوشیم تا چهار سطح زبانی از 1A تا 2B را براساس تعاریف ذکرشده در چارچوب مشترک اروپایی زبان‌ها توصیف و تعریف نماییم و برای هر سطح فعالیت‌های ارزشیابی منطبق با آن را بیان کنیم.

    کلیدواژگان: آموزش زبان خارجی، ارزشیابی، چارچوب مشترک اروپایی زبان ها، مهارت های زبانی
  • پژوهش کلاسی
  • ژیلا نائینی صفحه 9

    آگاهی فراشناختی زبان‌آموزان (تعیین‌کننده باور آن‌ها در مورد خودشان که چارچوب فکری پویا دارند یا ایستا) به سادگی تحت تاثیر تصورات متعصبانه آن‌ها در مورد توان یادگیری‌شان قرار می‌گیرد و ممکن است زمانی که بدون حضور معلم مطالعه می‌کنند به انتخاب‌های نامناسبی منجر شود. هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان همبستگی چارچوب فکری فراگیران با درک آن‌ها از یادگیری مستقل است. به عبارت دیگر، این پژوهش بر این فرض استوار است که برای حل مشکلاتی که فراگیران در داخل یا خارج کلاس درس با آن مواجه هستند می‌توان از اصول روان‌شناسی استفاده کرد. با این هدف، از 46 نفر فراگیر زبان انگلیسی که با استفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شده بودند درخواست شد به دو پرسش‌نامه چارچوب فکری دووک (2006) و پرسش‌نامه یادگیری مستقل، که توسط محقق تنظیم شده است، پاسخ دهند. تحلیل آماری داده‌های تحقیق نشان داد که همبستگی متوسط مثبت و معناداری میان متغیرهای تحقیق وجود دارد. برای یادگیری مستقل، یعنی زمان و مکانی که فراگیران بدون استفاده از دروندادهای معلم مطالعه می‌کنند، علم روان‌شناسی، یادگیری را با شرایط واقعی ارتباط می‌دهد. به عبارت دیگر، ممکن است فراگیر به دنبال فرضیات و تصورات ذهنی خود از یادگیری، انتخاب‌های نادرستی داشته باشد. در این زمان است که او به کمک و هدایت معلم و مربی متخصص نیازمند است. در پایان، تحقیق حاضر، پیشنهادهایی را ارایه می‌دهد که به فراگیران زبان انگلیسی کمک می‌کند تا باور‌هایشان را نسبت به توانشان در راه موفقیت بهبود ‌بخشند و در جایی که مستقل مطالعه می‌کنند نیز موفق باشند.

    کلیدواژگان: آگاهی فراشناختی، چارچوب فکری، چارچوب فکری ایستا، چارچوب فکری پویا، یادگیری مستقل
  • نسیم قنبری، پریسا عبدالرضاپور صفحه 16

    این مقاله به بررسی اجمالی ارزشیابی نگارش در کلاس آموزش زبان انگلیسی در ایران، به‌عنوان زبان خارجی (EFL) می‌پردازد. بدین‌منظور در ابتدا برخی مفاهیم کلیدی مرتبط تعریف می‌شوند و سپس معیار نمره‌دهی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ارزشیابی متن، مورد کنکاش قرار می‌گیرد. توجه به ارزشیابی مهارت نگارش، که شواهد فراوانی اهمیت آن را نشان می‌دهد، نیاز مبرم معلمان و کادر آموزشی را به معیارهای عینی جهت آزمودن هرچه دقیق‌تر این مهارت آشکار می‌کند. درواقع آنچه در اکثر محیط‌های ارزشیابی EFL در جریان است، ارزشیابی متن به شکل سلیقه‌ای است که تنها می‌تواند تصویر مبهمی از توانایی نوشتاری فرد به‌ دست دهد. به علاوه، عدم شفافیت در کار و مقایسه‌ناپذیر بودن نتایج چنین ارزشیابی‌هایی در غیاب بازخورد دادن تشخیصی به فراگیر، همگی نیاز به آشنایی بیشتر با مفاهیم نظری ارزشیابی متن و نیز معیار نمره‌دهی و انواع آن را به‌خوبی آشکار می‌سازد.

    کلیدواژگان: ارزشیابی نگارش، زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه (EFL)، نگارش EFL، معیار نمره دهی
  • دکتر سعید کتابی، سعیده محققیان صفحه 27

    در سال‌های اخیر فناوری نقش مهمی در عرصه آموزش زبان انگلیسی ایفا کرده است. قصه‌گویی دیجیتال که از موارد استفاده از فناوری در آموزش است نه‌تنها می‌تواند آموزش زبان انگلیسی در ایران را با پیشرفت‌های جهانی در این عرصه همگام سازد بلکه می‌تواند فرهنگ ایرانی را در کلاس‌های آموزش زبان گسترش دهد. از همین‌رو، پژوهش حاضر می‌کوشد تا در ابتدا از قصه‌گویی دیجیتال و تاثیرات مثبت و مهم استفاده از آن بر ابعاد مختلف آموزش سخن بگوید و سپس نمونه‌ای عملی از این استفاده را بر پایه یکی از داستان‌های ایرانی به نام «شنگول و منگول و حبه انگور» ارایه کند. با این روش، هم آموزش زبان انگلیسی تازه‌ترین فناوری‌های آموزشی جهان را در کلاس به‌کار گرفته است و هم از داستان‌های قدیمی ایرانی برای مقاصدی به جز سرگرمی بهره جسته است. این شیوه هم روند یادگیری را در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی در ایران بهبود و سرعت می‌بخشد و هم یادگیری را جذاب‌تر می‌کند. از طرف دیگر، چنین استفاده‌ای می‌تواند زبان‌آموزان را از تاثیرپذیری ناخواسته از فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان حفظ کند. نتایج این پژوهش می‌تواند گامی در جهت درک لزوم حرکت به سمت استفاده از قصه‌گویی دیجیتال در کلاس‌ها و کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در مدارس و موسسه‌های ایران باشد و بالاخره اینکه به زبان‌آموزان و معلمان کمک می‌کند تا به‌صورت مستقل یک داستان دیجیتال خلق کنند و از فواید آن بهره ببرند.

    کلیدواژگان: داستان های ایرانی قدیمی، فناوری، قصه گویی دیجیتال، آموزش زبان انگلیسی
|
  • Ahmadreza Eghtesadi Roudi Page 1

    One of the topics which preoccupied the language teaching circles for a while is the Focus-on-form (FOF) instruction. Many English teachers and researchers praised it as if it were the miracle method they had always been searching for and many research projects have tried to prove it is more effective than meaning-focused (MF) instruction and some researches also attributed the effectiveness of FOF instruction to the way it is performed and the personality factors of learners and teachers. This study aimed to investigate the effectiveness of FOF and MF instruction in EFL settings and especially for elementary learners which are in a more crucial need of developing a grammatical competence in the foreign language and further to investigate the role of the cognitive style of field-dependence/independence in the effectiveness of both kinds of instruction. The results of the study confirm the previous research which has shown the effectiveness of FOF over MF instruction. The results further indicate that field-independent learners can benefit more from both FOF and meaning-focused instruction, and there is no interaction between the cognitive style of FD/FI and FOF/MF instruction.

    Keywords: focus on form, focus on meaning, cognitive style of field-dependence, independence, elementary level
  • Mohammad Amini Farsani Page 10

    This study attempts to examine whether gender and age could be considered as determining factors affecting the participants’ argumentative writing with regard to the adapted Toulmin (1958, 2003) model of argument structure. As such, the corpus of argumentative essays written by 250 Iranian male and female graduate English language learners was collected. The participants’ age and gender were considered as the independent variables. Six major categories of argumentative structure were examined in the learners’ argumentative writing tasks and the observed frequencies were analyzed using MANOVA. The results revealed that there are no statistically significant differences between the age and gender of participants and the type and frequency of Toulmin elements of argumentation. The pedagogical implications on the use of these elements of Toulmin model are discussed.

    Keywords: Argumentative writing, Iranian EFL learners, gender, age
  • Hadi Azimi, Zahra Kobadi Kerman Page 20
  • Jafar Dorri Page 26
  • Jafar Dorri Page 29
  • Marlene Caroselli Page 30