فهرست مطالب

معارف عقلی - پیاپی 38 (بهار و تابستان 1398)

نشریه معارف عقلی
پیاپی 38 (بهار و تابستان 1398)

  • بهای روی جلد: 180,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1399/06/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد فنايي اشکوري صفحه 5
  • سید عابدین بزرگی صفحه 7

    ابن سینا و ملاصدرا ازجمله فیلسوفانی هستند که تعدد نفوس در انسان را باطل دانسته، برای هر انسان، نفس واحدی قایل اند که با قوای مختلف، افعال و ادراکات خود را انجام می دهد. رهاورد پژوهش پیش رو که بیانگر رابطه نفس انسان با قوایش از دیدگاه این دو فیلسوف است، این است که نفس از دیدگاه ابن سینا، علت، مستخدم و مسخر قواست و قوا، معلول، خادم و مسخر نفس هستند. او با اینکه قوا را از حیث مفهوم و مصداق، غیر از نفس می داند، همه افعال آنها را به نفس اسناد داده، آن را فاعل تمام افعال و ادراکات می داند. ملاصدرا علیت به معنای مشایی را برای اسناد حقیقی افعال قوا به نفس کافی ندانسته، بر این باور است که رابطه نفس و قوا، علیت به معنای تشان است. ازاین رو، او قوا را جلوه ای از جلوات نفس و شانی از شیون آن می داند که حکم مستقلی ندارند و به همین دلیل، افعال قوا، در حقیقت فعل نفس بوده و نفس در وحدت خود، «کل القوا» است.

    کلیدواژگان: نفس، قوا، رابطه نفس و قوا، جامع قوا بودن نفس، کل القوی بودن نفس
  • سید علی حقی، سید محسن حسینی* صفحه 27

    در مقاله پیش رو، کوشیده ایم تا مقایسه ای میان دیدگاه های ابن سینا و ملاصدرا درباره ادراک های باطنی انجام دهیم. ازآنجاکه ابن سینا نفس نباتی و حیوانی را جسمانی می دانسته، قوای ادراکی باطنی را نیز جسمانی و منطبع در ماده (بدن) به شمار آورده و برای هرکدام در مغز محلی معین کرده است؛ درحالی که ملاصدرا نفس نباتی و حیوانی را غیرجسمانی می داند و بر تجرد نفس حیوانی برهان اقامه می کند. ملاصدرا قوای ادراکی باطنی را نیز مجرد از ماده می داند و محل هایی را که برای هرکدام در مغز مشخص شده است، صرفا مظاهر آن قوا و محل حصول استعداد آنها در نظر می گیرد. البته در ارایه تعریف، کارکردها و اثبات قوای ادراکی باطنی میان این ‏دو فیلسوف شباهت بسیاری به چشم می خورد. سرانجام، دیدگاه ملاصدرا درباره ادراک های باطنی به عنوان نظر جامع که هم جنبه‏های مادی ادراک را به رسمیت می شناسد و هم وجه غیرمادی بودن آن را دربر می گیرد، معرفی می شود.

    کلیدواژگان: ادراک‏های باطنی، حافظه، حس مشترک، خیال، وهم، متصرفه
  • محمدرضا گرگین صفحه 49

    از پیشینیان نقل شده است که دربرابر هریک از انواع موجود در عالم ماده، فرد مجرد عقلانی در عالم مجردات موجود است که مدبر موجودات مادی است. انواع مادیه برای اتصال به رب النوع (عقل عرضی) خود پیوسته در حرکت هستند و غایت وجودی آنها رسیدن به موطن اصلی و پیوند به اصل خود است. بسیاری از فیلسوفان، اتصال به عوالم غیبی را اوج تکامل مادیات می دانند؛ اما قایلان به ارباب انواع، دربرابر هر نوع مادی، به یک فرد مجرد عقلانی قایل هستند؛ به گونه ای که این فرد مجرد با آن افراد مادی، از نظر طبیعت و نوع یکسان اند. البته شماری از فیلسوفان، مخالف این باورند و به عقول عرضیه باور ندارند و زنجیره عقول را طولی می دانند. آنها اوج تکامل مادیات را اتصال به عقل عاشر (عقل دهم) می دانند. قایلان به ارباب انواع، کثرات نوعی را مستقیما مستند به عقول عرضی می دانند و منکران عقول عرضیه، کثرات نوعی را مستند به جهات متکثره در عقل عاشر دانسته اند.
    در مقاله پیش رو، به بررسی دیدگاه حکیم سبزواری که از موافقان وجود عقول عرضیه است و علامه طباطبایی که از منکران آن است، پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: عقول عرضیه، مثل افلاطونی، علامه طباطبایی، حکیم سبزواری، امکان اشرف
  • فرهاد گلستانه*، محمد دانش مقدم صفحه 67

    دیدگاه راسل درباره وجود خداوند، «لاادری گری» یا به عبارتی، خداناباوری سلبی است. او از سویی، به وجود هیچ گونه خدایی باور ندارد و از سوی دیگر نیز آن را انکار نمی کند. پژوهش پیش رو درپی نقد دلایل راسل بر بی اعتبار کردن براهین اثبات خداوند است. و در روشی توصیفی- تحلیلی با مراجعه به کتاب ها و مقالات دست اول راسل، ایرادات وی را به چالش کشیده است. نگارنده برآن است که راسل در تضعیف براهین اثبات خداوند، تنها به معلومات عمومی بسنده کرده است و مسئله خدا را منحصر به باورها و ایده های موهوم دانسته و سپس درپی تحلیل، نقد و رد آنها گام برداشته است. در این نوشتار با بررسی و نقد دلایل راسل، سستی و بی اعتباری منطقی آنها نمایان می شود

    کلیدواژگان: خدا، راسل، براهین اثبات خدا، ایرادات راسل، نقد راسل
  • حسین مظفری صفحه 91

    در این مقاله، دیدگاه علامه شهید مرتضی مطهری درباره مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی تبیین شده است. ایشان در مجموع، پنج گروه را جزو مخالفان فلسفه برمی شمرد: معتزله، اهل حدیث، اشاعره، جریان تلفیقی (تلفیقی از اهل حدیث و فلسفه حسی) و عارفان مسلمان. از این میان، معتزله، به روش تفکر فلسفی بیش از دیگران نزدیک بودند، ولی با وجود این، روش آنان نیز روش جدلی بود نه برهانی. افزون براین، معتزلیان برخی از آرای فلسفی را نیز قبول نداشتند. اهل حدیث، ضمن پرهیز از هرگونه استدلال در زمینه باورهای دینی، بر لزوم تمسک به ظواهر متون دینی تاکید می کردند. اشاعره، عقل و برهان عقلی را نه به صورت مستقل، بلکه به عنوان تابع ظواهر دینی می پذیرفتند. جریان تلفیقی، باوجود برخورداری از ظاهرگرایی اهل حدیث، از فلسفه حسی نیز متاثر بودند. و سرانجام عارفان مسلمان، مخالفت شان از باب انکار ارزش براهین عقلی نبوده است، بلکه در مقایسه برهان عقلی با شهود قلبی، دست برتر را از آن شهود دانسته و پای استدلالیان را چوبین می شمردند. این نوشتار درپی بیان دیدگاه استاد شهید درباره هریک از این گروه ها و پاسخ ایشان به ادله آنهاست.

    کلیدواژگان: مخالفان، فلسفه، فرهنگ اسلامی، اهل‌حدیث، اشاعره، معتزله
  • سید محمد حسین میردامادی صفحه 113

    برخی از شارحان متاخر حکمت متعالیه، به تازگی مباحثی را درباره نفی خلود عذاب براساس نفی تشکیک در ماهیت مطرح کرده اند. هدف مقاله پیش رو، بررسی فلسفی این ادعاست که با روش توصیفی تحلیلی و با نگاه مسئله محور، نخست به تحلیل مفهومی و دلایل مسئله تشکیک در ماهیت که مبنای بحث است، خواهد پرداخت و پس از دستیابی به نتیجه، امکان همبستگی میان مسئله تشکیک در ماهیت و خلود عذاب مورد بررسی و تبیین قرار خواهد گرفت. همچنین پرسش های دیگری که از نظر عقلی ممکن است به آموزه کلامی «خلود عذاب» خدشه وارد کند، طرح و به آنها پاسخ درخور داده خواهد شد.

    کلیدواژگان: تشکیک، تشکیک در ماهیت، اعیان ثابته، خلود عذاب
|
  • Sayyed Abedin Bozorgi Page 7

    Considering a single soul for every single person conducting actions and perceptions with different faculties, Avicenna and Mulla Sadra, like some other philosophers, have rejected multiplicity of soul in human being. The research findings show that, from Avicenna’s point of view, soul is the cause, recruiter, and conqueror of faculties, but faculties are the effect, servant, and conquered units of soul. Although, in terms of concept and application, he regards the faculties apart from the soul, he attributes all their actions to the soul, and considers it the cause of all actions and perceptions.Holding that the relation between self and faculties is causality inthe sense of disposition (tashaun), Mulla Sadra does not consider causality in the sense of Peripatetic sufficient to attribute the faculties’ actions to the soul in the true sense. Therefore, he regards the faculties as the manifestation of the dimensions of the soul and a disposition of its own, which have no independent ruling, and hence, the actions of faculties are, in fact, the action of the soul, and the soul in its unity is its entire faculty.

    Keywords: Self, faculties, the relationship between self, soul’scomprehensiveness, the soul in its unity is its entire faculty
  • Seyed Ali Haghi, Seyed Mohsen Husaini Page 27

    This paper seeks to identify Avicenna & Mulla Sadra’s viewpoint on esoteric perceptions. Since, Avicenna considered the vegetable and animal souls to be physical, he also considers esoteric perceptual powers as physical, and imprinted in matter (body), and hence he specified a location for each in the brain; but Mulla Sadra considers the vegetable and animal souls to be nonphysical, and thus he has argued for the abstractness of the animal soul. Mulla Sadra also considers esoteric perceptual powers to be abstract from matter, and hence considers the specified location in the brain as the mere manifestations of those powers and a place for the realization of their faculty. Of course, there are many similarities between these two philosophers in defining, functioning and proving the esoteric perceptual powers. Recognizing the material and immaterial aspects of perception, Mulla Sadra's view on esoteric perceptions seems to be more comprehensive than Avicenna’s point of view.

    Keywords: esoteric perceptions, memory, common sense, fantasy, illusion, motesarefeh
  • Mohammad Reza Gorgin Page 49

    It has been quoted that, equivalent to the species of the material world; there are immaterial objects in the abstract world that administrate the material beings. All material species are in constant motion to attach their lord of the species (latitudinal intelligence) seeking their original homeland and self. Many philosophers have regarded the connection to the Unseen worlds as the culmination of material evolution; but those who believe in the lord of the species holds that, there are immaterial objects in the abstract world which are the same with the material being in terms of nature and type. Of course, some philosophers disagree and do not believe in the latitudinal intelligence but longitudinal intelligence. Connecting to the tenth intelligence has been regarded as the culmination of material evolution in their point of view. The advocators of the lord of the species directly document the specific multiplicity to the latitudinal intelligence, but the denier of latitudinal intelligence document the specific multiplicity to the manifold dimensions of tenth intelligence. This paper seeks to analyze the ideas of Hakim Sabzevari, who believe in latitudinal intelligence, and Allameh Tabataba’i who denies this intelligence.

    Keywords: latitudinal intelligence, Plato’s theory of forms, AllamehTabataba’i, Hakim Sabzevari, higher possibility
  • Farhad Golestaneh, Mohammad Danesh Moghadam Page 67

    Regarding the existence of God, Russell believed in “agnosticism” or in other words, negative atheism. That is, just as he does not believe in the existence of God, he does not deny him. Using a descriptive-analytical method and focusing on Bertrand Russell's works, this paper seeks to challenge Russell's objections against the arguments for the existence of God. The findings show that, Russell has focused only on public information against the arguments for the existence of God and didn't provide any rational and reasonable reason.

    Keywords: God, Russell, arguments for the existence of God, Russell'sobjections, Russell criticism
  • Hussain Mozaffari Page 91

    This paper analyzes Allame Martyr Morteza Motahari’s view on the opponents of philosophy in the Islam culture. Totally, in his view, the opponents of philosophy are divided into five groups, Mu’tazilites, adherents of Hadith, Ash’arites, integrated perspective (the adherents of Hadith and sensual philosophers) and Muslim Mystics. The Mu’tazilites, however, were closer to the philosophical way of thinking than others, though, their approach was dialectical, not argumentative.The Mu’tazilites also disapproved of some philosophical views. The Mu’tazilites, of course, opposed some philosophical views. While avoiding any arguments in theology, the adherents of Hadith, they only resorted to the religious texts. The Ash’arites did not regard reason and rational arguments as an independent source, but as a subordinate source. Despite Hadithi attitude, the integrated perspective was also influenced by sensual philosophy. Muslim mystics’ opposition to philosophy, eventually, has not been for denying the value of intellectual arguments, but for the validity of intuitive arguments over rational arguments.

    Keywords: opposition, philosophy, Islamic culture, the adherents of Hadith, Ash’arites, Mu’tazilites
  • Seyed Mohammad Husain Mirdamadi Page 113

    Some recent commentators of Transcendent theosophy have debated the denial of immortality of punishment based on analogical gradation in quiddity. Using a descriptive-analytical method this paper philosophically analyzes the denial of immortality of punishment through the conceptual analysis of analogical gradation in quiddity to clarify the possibility of correlation between analogical gradation in quiddity and immortality of punishment. Also, other questions that may intellectually impair the theological teaching of "immortality of punishment" will be answered in this paper.

    Keywords: analogical gradation, analogical gradation in quiddity, fixedessences, immortality of punishment