فهرست مطالب

معماری سبز - پیاپی 20 (تابستان 1399)

نشریه معماری سبز
پیاپی 20 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آرش مصطفوی *، مهرداد متین صفحات 1-13

    امروزه تولید یکی از عمده ترین دلایل آلودگی زیست محیطی است. آلودگی هایی که موجب بحران اخیر تغییرات آب و هوایی شده است. کارخانه های گوناگون در سراسر جهان منابع طبیعی را دریافت کرده و سپس دیاکسید کربن و سایر آلاینده ها و پسماندها را در محیطزیست رها میکنند .در این میان معمارانی چون مایکل رینولدز با استفاده از معماری ضایعاتی همزمان با انجام رسالت معماری خود، سعی در حفظ محیط زیست با بهره گیری از مفهوم توسعه پایدار کرده اند. بر اساس رویکردهای مختلف موجود در مبحث معماری پایدار از قبیل بیونیک، اکوتک و غیره، حال این سوال مطرح است که رینولدز در طراحی این پروژه ها چه دیدگاهی را مد نظر قرار داده است؟ نظر به حضور ویژگی "عدم تعرض به طبیعت" در پروژه های این معمار، وجود ارتباط بین مبانی نظری معماری وی و دیدگاه فلسفی مارتین هایدگر، پیرامون نسبت متقابل انسان و تکنولوژی به عنوان فرضیه مطرح میباشد. در این پژوهش که داده های خود را از طریق روش اسنادی و به صورت کتابخانه ای گردآوری کرده، سعی شده تا به بررسی ارتباط بین مبانی توسعه پایدار در فلسفه مارتین هایدگر و معماری بازیافتی مایکل رینولدز پرداخته شود. این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام شده و تایید وجود ارتباط بین فلسفه هایدگر و معماری بازیافتی رینولدز نتیجه آن است.

    کلیدواژگان: مایکل رینولدز، مارتین هایدگر، توسعه پایدار، معماری ضایعاتی
  • آزیتا بلالی اسکویی*، میرعلی آیدینی، صباپورصوتی صفحات 15-25

    بشر همواره به دنبال جستجوی پاسخ تمامی سوالات خود، بهترین پاسخ را از طبیعت دریافت کرده است چرا که طبیعت بصورت کاملا هوشمندانه تمامی عناصر دارای نقص را در طول زمان از چرخه حیات حذف کرده و بهینه ترین گزینه ها را نگه می دارد. از این رو، محققان در حوزه های علمی متعدد، طبیعت را منبع قوی مطالعه و الهام برای رسیدن به کشفیات جدید دانسته اند. معماران متعددی در طراحی های خود از ساختارهای موجود در طبیعت، که به جرات می توان گفت کاملا بهینه و بینقص میباشند، الهام گرفته اند. حال سوال این است که چگونه می توان از ساختار پوسته خارجی انار در راستای طراحی مقرنس نو در یک پوسته بهره برد؟ برای فرض، به نظر می رسد از ویژگی های فیزیکی و هندسی پوسته عملکرد ، میتوان الگویی به دست آورد که درعین ارایه الگوی هندسی بدیع، در ایفای نقش سازه ای mesocarp انار بهینه ای داشته باشد. این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی می باشد. در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با مطالعه ویژگی های پوسته ها و مقرنس ها و نیز ویژگیهای فیزیکی و هندسی پوسته انار و تحلیل آنها به الگوی بهینه ای برای ایجاد یک هندسه مقرنس نو که در عین حال میتواند در بردارنده نقش سازهای نیز برای پوسته باشد، دست یافتیم. در الگوی نمونه ای از مقرنس بدیع نامنتظم بر روی پوسته ای دارای دندانه های سخت کننده با الهام از ویژگی های ، پیشنهادی بررسی شده ساختار پوسته انار ارایه شده است.

    کلیدواژگان: بیونیک، پوسته، مقرنس، هندسه، انار
  • حانیه ستاری *، حدیثه کامران کسمائی صفحات 27-34

    با افزایش مصرف سوخت فسیلی کاهش ذخایر انرژی و بروز مشکلات اقتصادی و آلودگی های زیست محیطی با بحرانی  به نام بحران انرژی روبرو میشویم؛ ساختمان ها یکی از بزرگترین منابع اتلاف انرژی محسوب میشوند. این اتلاف درصد از انرژی جهان توسط بخش مسکونی در بخش ساختمان ها مصرف 40 انرژی تا بدان جایی پیش میرود که حدود میگردد. لذا بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش به ویژه در مرحله طراحی ضروری است. روند کار و روش جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و مطالعه ی نمونه های طراحی شده در شهر تهران میباشد. هدف از این مقاله طراحی و تدوین الگوی بومی سازی شده ی پلان ساختمانهای مسکونی در شهر تهران میباشد که به لحاظ جانمایی اجزای پلان به نحوی انجام پذیرد که کمترین میزان انرژی برای بحث سرمایش و گرمایش استفاده شود. در این نوشتار ابتدا به بررسی تاثیر طراحی معماری بر میزان گرمایش و سرمایش پرداخته شده و در ادامه با بررسی اقلیم شهر تهران در نرم افزار به راهکارهای مناسب طراحی در این اقلیم پرداخته شده است. در انتها نیز الگوی مناسب Climate Consultant طراحی پلان های واحدهای مسکونی آپارتمانی با توجه به پلانهای مورد مطالعه در شهر تهران ارایه شده است.

    کلیدواژگان: مسکن معاصر، الگوی طراحی پلان، صرفه جویی مصرف انرژی
  • زبیده حسین زاده انجینه*، مهدی سید الماسی صفحات 35-40

    با گسترش روزافزون جمعیت و تسلط انسان بر طبیعت، اخلال گری در نظم طبیعت به عنوان یک پدیده نو بروز کرد. در با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از ، بحبوحه تخریب محیط زیست بوده است که مبحث معماری سبز طبیعت مطرح گردید؛ و در جهت دستیابی به توسعه ای پایدار که مستلزم به رهوری معقول از منابع طبیعی بوده، شکل گرفت. در این میان، پیوند میان طبیعت و ساختمان نیز به عنوان اصل اساسی معماری سبز مطرح شد؛ که این موضوع توجه بیشتر معماران به طراحی بناها را به دنبال داشت .در این بین، بیمارستانها نیز که به عنوان یکی از منابع آلوده کننده محیط زیست مطرح میشدند، مورد توجه ویژه طراحان قرار گرفتند تا با توجه به فاکتورهای موثر طراحی سبز، طراحی و ساخته ، بیمارستانهایی در جهت کاهش آلاینده های زیست محیطی با بهره گیری از متدولوژی بهره وری سبز شوند. از اینرو، در پژوهش حاضر، با بهره مندی از روش کیفی، به تحقیق و بررسی موضوع پرداخته و فاکتورهای موثر طراحی سبز در شکل گیری بیمارستان های سبز را مورد بررسی قرار دادهایم .

    کلیدواژگان: بیمارستان سبز، طراحی سبز، معماری سبز
  • محمد دبدبه*، امید شاطریان وایقان، وحید کهیازاده صفحات 41-54

    سبک در طراحی داخلی یکی از مهمترین عناوین در معماری داخلی با هنر و تزیینات همراه بوده که منجر به زیبایی خارق العاده در آثار میگردد و این مسئله در طراحی و سبک شناسی سبکهای طراحی داخلی یکی از ارکان اصلی به حساب می آید. درواقع سبک ها تصویری روشنی از سبکهای مختلف در ذهن انسان تداعی مینماید که میتوان آن را از نظرهای متفاوت طراحی با نگرش های گوناگون مدنظر قرار داد. همچنین از جهات ترکیب به لحاظ فرم، رنگ، نور، مرتیال با یعنی هویت میباشد. ،» سبک «بوطیقایی فضایی در معماری داخلی تجلی آفرینش خلق سبک در هر منطقه بیان کلمه طوری که طراحی داخلی همیشه بین انسانها تازگی دارد و پیروی از هر سبک در هر جامعه با هر نوع فرهنگی احساس زیبایی و بهبود روحیه روانی در حفظ انسجام گسترده بین مخاطبان با شیوه های منحصر به فرد تبیین گردیده شده است. روش تحقیق در این پژوهش بااستفاده از نوع روش توصیفی-تحلیلی بوده و جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و مستندات مکتوب براساس موضوع روند پژوهش با مفاهیم مرتبط استوار و با بررسی واکاوی، تجزیه و تحلیل داده های اطلاعات، استخراج گردیده برخوردار است و همچنین از مجموعه کتاب سه جلدی سبکها در طراحی داخلی استفاده گردیده شده است. بنابراین سبک در طراحی داخلی را میتوان جدا از معماری دانست و حتی میتوان عنصر یگانه و وحدت بخش در طراحی دانست چراکه اهمیت این موضوعی چیزی فراتر از دیگر تدابیر و غیره میباشد.

    کلیدواژگان: سبک، طراحی داخلی، معماری داخلی، هویت
  • میثم خانجان* صفحات 55-64

    مردم پس از سانحه بیخانمان میشوند و نهفقط بی ساختمان، این به آن معنا است که خانوار در اثر وقوع یک سانحه هستی و اندوخته ی مادی و معنوی سالیان خود را به یک باره نابود شده میبیند. لذا جستجوی شیوه های سریع و مناسب اسکان در شرایط اضطرار و موقت به یکی از مهمترین مراحل بازسازی مبدل میگردد. هرچند اسکان موقت، دورهای کوتاه از مدتزمان بازسازی تا استقرار دایم و اسکان اضطرار دورهای به مراتب کوتاه تر از آن را شامل میشود اما غفلت از کیفیت زندگی سانحه دیدگان در این دو مرحله میتواند عواقب نامطلوب و گاه جبران ناپذیری برآسیب دیدگان داشته باشد. ، مسکن موقت اجازه میدهد تا خانواده ها به بهبود زندگی خود برسند. در شرایطی که تعداد زیادی از خانه ها از بین رفته اند بازسازی میتواند سالها طول بکشد؛ بنابراین، مسکن موقت برای بازسازی جوامع و اقتصاد بسیار مهم است. مسکن عزت، سلامت و رفاه، وظایف و مشاغل عادی ، موقت مناسب باید از محیط زیست حمایت کند؛ ایمنی و امنیت شخصی خانوار را فعال نماید. از این منظر فضای سکونت اضطراری و موقت باید به گونه ای طراحی و آماده شود که ضمن حفاظت مردم از شرایط متغیر محیط طبیعی مانند گرما، سرما، باد، ریزش های جوی و مانند آن ضامن حداقل شرایط آسایش و راحتی آنها نیز باشد. در این مقاله برخی از دستورالعمل ها برای طراحی مسکن موقت ارایه شده است و مسکن موقت که در پی طوفان کاترینا در ایالات متحده آمریکا توسط مک دانیل طراحی گردیده تحلیل میگردد تا گامی در EXO راستای ارایه طرحی برای مسکن موقت مناسب برای زلزله زدگان در ایران فراهم گردد.

    کلیدواژگان: EXO، اسكان موقت، سانحه، اسکان اظطراری