فهرست مطالب

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 46، تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • هدیه تقوی* صفحات 1-31

    بخش مهمی از ابعاد رسالت انبیاء در برخورد با مخاطب مخالف و تلاش در جهت اقناع و آگاهی بخشی به آنان در قالب شیوه های رفتاری و گفتاری در قرآن بازتاب وسیعی یافته است. حضرت ابراهیم از جمله پیامبران الهی بود که با شیوه استدلالی، کنش های گفتاری متنوعی برای اشاعه گفتمان توحیدی که به لحاظ صورت و محتوا متفاوت از گفتمان دینی موجود (پرستش عناصر طبیعی و بت پرستی) در منطقه بین النهرین بود و بستر سازی مناسب برای جلب مخاطب مخالف به کار برد. این مقاله با بهره گیری از طبقه بندی کنش های گفتاری سرل (اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی) به نوع شناسی کنش های گفتاری حضرت ابراهیم در برخورد با مخالفان بر اساس پاره گفتارهای موجود در آیات قرآن پرداخته است. یافته پژوهش نشان می دهد کنش گفتاری اظهاری که در جهت معرفی و شرح گفتمان توحیدی با هدف اشاعه و تثبیت معنایی آن صورت گرفته بود، از بیشترین و کنش گفتاری اعلامی از کمترین بسامد برخوردار بوده است. به نظر می رسد مهمترین عامل موثر بر اغلبیت کنش گفتاری اظهاری، غلبه و هژمونیک شدن گفتمان تعدد خدایان در جامعه بوده که حضرت ابراهیم سعی داشت با استفاده از آن زمینه مناسب جهت برجسته سازی گفتمان توحید و به حاشیه راندن گفتمان غالب انجام دهد.

    کلیدواژگان: حضرت ابراهیم(ع)، کنش گفتاری، قرآن، سرل، مخالفان
  • محسن توکلی، محمدرضا ستوده نیا*، علی اکبر احمدی دارانی صفحات 33-63

    پاراگراف به عنوان بزرگترین واحد یک زبان، دارای یک هویت درونی در کنار شکلی ظاهری است. این هویت درونی که ناشی از وحدت موضوعی و فکری جمله های درون یک پاراگراف است، بنا بر برخی از پژوهش ها، در متون قدیمی فارسی زبان که شکل ظاهری پاراگراف را نیز نداشته اند، وجود داشته و چه بسا در متن قرآن کریم نیز وجود داشته باشد. تقسیم متن قرآن کریم به «رکوعات» از دیر زمان نشانه ی وجود همین هویت در قرآن است. شکل ظاهری پاراگراف این هویت را آشکارتر کرده و سبب می شود تا مخاطب، متن را آسان تر و بهتر فهم کند. این کارکرد در مورد قرآن کریم همچنین سبب می شود تا قاریان حرفه ای قرآن، حد و مرز ارتباط های معنایی را به آسانی در مقابل خود دیده و این کار تمهیدی برای تلاوت متنوع تر آیات آن توسط این قاریان است. با این وجود، متن قرآن کریم تا کنون شکل ظاهری پاراگراف را به خود ندیده و این امر ناشی از عدم پژوهشی در این زمینه است. این مقاله به عنوان اولین پژوهش در این زمینه، ضمن اعتراف به وجود زیبایی بصری پاراگراف و تبیین آن، به روش توصیفی تحلیلی برخی از عناصر زیباشناختی سبکی و ادبی قرآن کریم همچون التفات، ایجاز و حذف، تقابل و تکرار، سجع و وزن، و تمثیل و تشبیه را در راستای شناخت بهتر پاراگراف های قرآنی تبیین کرده و راه را برای پاراگراف بندی متن قرآن کریم یا پژوهش های بیشتر در این زمینه هموارتر می کند.

    کلیدواژگان: پاراگراف، رکوعات قرآنی، زیبایی شناسی قرآن، پاراگراف بندی متن قرآن
  • مجتبی شکوری*، فاطمه حاجی اکبری، رحیمه شمشیری صفحات 65-106
    نظریه هرم نیازهای انسانی مازلو یکی از نظریات مشهور در حوزه روان شناسی انسان گرا محسوب می شود. مازلو در این نظریه، نظامی سلسله مراتبی از نیازهای انسانی را معرفی نمود که تبیین کننده معیارها و ملاک های انسان در انگیزه یابی برای کنش ورزی بر اساس نیازهای درونی او بود. این نظریه به همراه اضافات و نسخه های جایگزین آن، در تحقیقات مختلفی توسط اندیشمندان اسلامی به بوته نقد و تطبیق با آموزه های قرآنی گذاشته شده است. مهم ترین اشکال این پژوهش های تطبیقی، فقدان ملاک و معیار مشخص برای گزینش و تطبیق آیات با مفاد نظریه مازلو است. دراین تحقیق، آیاتی که در آن جزاهای اخروی (بهشتی و جهنمی) توصیف شده اند، با توجه به بعد انگیزشی آنها، به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب و ارتباط بین هر یک از جزاها با نیازهای انسانی با روش تحلیل محتوا مشخص شده است. سپس بر اساس تعداد و گستره یادکرد هر یک از جزاها و میزان تامین یا تهدید هر یک از نیازها، نظامی سلسله مراتبی از نیازهای انسانی معرفی شده است. عنایت جدی به تفاوت نیازهای تامین شده در جزاهای بهشتی با نیازهای تهدیدشده در جزاهای جهنمی و در پی آن، جداسازی و تفکیک سلسله مراتب نیازها در سیر صعودی و سیر نزولی، مهم ترین دستاورد این تحقیق محسوب می شود.
    کلیدواژگان: هرم نیازهای انسانی، مازلو، انگیزش، بهشت، جهنم
  • علی اکبر کلانتری* صفحات 107-135

    عبارت های قابل توجهی از عالمان مسلمان حاکی است که از نگاه ایشان ، دلالت ظواهر قرآن بر مفادشان ، ظنی است. پاره ای از این عبارت ها ، مطلق است ولی بخشی از آن ها ، به مبحث عام و خاص و مسئله تخصیص قرآن با خبر واحد اختصاص دارد.درباره این سخن مشهور ، بحث منقحی به عمل نیامده و دلیل روشنی بر آن ارایه نشده ولی می توان از خلال مباحث ایشان ، به دلایل احتمالی آن پی برد. البته این دلایل ، قابل دفاع به نظر نمی رسند، چرا که بیشتر آن ها، حاصل بی توجهی به نقش و عملکرد لفظ در مقام محاوره و تقنین است. زیرا آن چه از لفظ در این دو مقام انتظار می رود، صرفا افاده مراد استعمالی است و نه مراد جدی و بی تردید ظواهر قرآن، در این حد از افاده، مفید قطع هستند. پاره ای دیگر از این دلایل، سخنان مخدوش و قابل نقدی است که به اخباری ها نسبت داده شده. بلکه باید گفت شواهدی در دست است که نشان می دهد ، ظواهر قرآن ، از دلالت هایی قطعی و علم آور برخوردارند. آیاتی که مردم را به تحدی با قرآن فرا می خوانند، آیات دعوت کننده به تدبر در قرآن و مفاد حدیث ثقلین، از مهم ترین این شواهد است.

    کلیدواژگان: قرآن، ظواهر قرآن، ظنی الدلاله، قطعی بودن
  • علی اصغر محمدی*، کاووس روحی برندق صفحات 137-166
    کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه اول بار توسط سید بن طاووس در قرن هفتم معرفی شده است. نویسنده این کتاب و دوره زیست او هیچ گاه مشخص نبوده و به جهت آنکه تمام ابواب آن با قال الصادق (ع) آغاز می شود، در شمار آثار منسوب به امام صادق (ع) به حساب می آید. درستی یا نادرستی این انتساب همیشه موردبحث بوده و در مورد نویسنده کتاب نیز اقوال مختلفی بیان شده است. بررسی های مبتنی بر تحلیل محتوای کمی و کیفی کتاب نشان می دهد اکثر آنچه در این کتاب به عنوان حدیث یا نقل از غیر معصوم آمده دارای اصلی در کتاب های دیگر نیست و مصباح در نقل آن ها متفرد است. علاوه بر آن بسیاری ازآنچه که در مصباح آمده و در کتاب های دیگر نیز ذکرشده، دارای اختلاف در انتساب است. چرایی به وجود آمدن چنین پدیده ای تاکنون بسیار کم مورد تحلیل قرارگرفته است. پژوهش حاضر با روش اسنادی و تحلیل محتوای کمی و کیفی با دامنه منابع حدیثی، تاریخی،تفسیری و عرفانی شیعه و سنی، درصدد اثبات این فرضیه است که احتمال آنکه تمامی ابواب مصباح الشریعه توسط یک صوفی نگاشته شده یا املا شده باشد و سپس همه آن ها با قید «قال الصادق» به امام ششم منتسب شده باشد به هیچ روی منتفی نیست اتفاقی که در مورد آثاری همچون حقایق التفسیر سلمی واقع شده است.
    کلیدواژگان: مصباح الشریعه، سید بن طاووس، جعل و تدلیس، نسخ خطی، صوفیه
  • فاطمه السادات مرتضوی*، سیده سعیده غروی صفحات 167-203

    سنت الهی کیفر یکی از مهم ترین، سنت های الهی است که بر تعاقب عمل و جزا تاکید می کند و اصلی ترین محرک انسان برای پایبندی به قوانین شریعت است. این سنت بارها در قرآن کریم بازگو شده است؛ اما تنها نص مشترک در زمینه جاری شدن این سنت در میان بنی اسراییل ، ماجرای سرپیچی آنان از فرمان جهاد برای ورود به سرزمین مقدس بوده، که در قرآن کریم (سوره مایده/20-26) و تورات (سفر اعداد/ فصل13-14) شرح آن آمده است. تحلیل این سنت با روش تحلیل انتقادی گفتمان نشان دهنده کاربست یک عنصر از گفتمان یهودی و مفصل بندی جدید آن به عنوان دال کانونی در شکل دهی هویت دینی-اسلامی است. بازخوانی سنت الهی کیفر با تکیه بر آیات سوره مایده از طریق تحلیل متن ، کردار گفتمانی و کردار اجتماعی نشان می دهد که چگونه یک متن مقدس می تواند در بازتعریف مفاهیم دینی ، ساماندهی هویت سیاسی و اجتماعی مسلمانان ، غیریت سازی و هویت بخشی به گروه های خاص اسلامی نقش ایفا کند.

    کلیدواژگان: سنت الهی کیفر، بنی اسرائیل، تحلیل متن، تحلیل کردار گفتمانی، تحلیل کردار اجتماعی
  • حسین مهتدی*، نوش آفرین مرسلی صفحات 205-238
    از جمله مهم ترین راه هایی که امروزه در علم معناشناسی مورد توجه ادب پژوهان واقع شده، شناخت معنای واژگان از منظر هم نشینی است؛ زیرا با بررسی واژگان در سیاق آیات می توان به معنای دقیقی از واژه دست یافت. واژه «عذاب» دلالت بر عقوبتی می کند که نتیجه طبیعی عمل فرد است ولی اشاره ای به شدت عقوبت ندارد؛ اما هم نشینی آن با اوصافی مانند: الیم، شدید، مهین، نکر و غیره حالت و شدت آن را بیان می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی واژه «عذاب» با روش توصیفی- تحلیلی از طریق ارتباط هم نشینی است، تا تاثیر این اوصاف بر واژه عذاب و حد و مرز این واژه همراه اوصاف گوناگون مشخص شود و در پی آن هستیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا عذاب های مختلف مانند عذاب الیم، نکر، صعد و غیره با همدیگر تفاوت دارند؟ بررسی واژه «عذاب» در کنار این اوصاف نشان می دهد که قرآن کریم برای بیان عذاب افراد اوصاف متعددی را بکار می برد به عنوان مثال عذاب الیم نشان دهنده دردی است که به آخرین حد خود رسیده و بیشتر آیات آن مربوط به کافران است، عذاب شدید نشان دهنده عذابی سخت و محکم مانند زلزله ای که سخت است، عذاب مهین، عذابی خوار کننده و مخصوص گناهی است که رنگ استهزاء دارد و عذاب نکر عذابی ناشناخته است؛ اما در بین این اوصاف، «الیم» پر بسامد ترین وصف عذاب در قرآن کریم و غالبا به عنوان صفت عذاب آخرت آمده و اشاره به این دارد که این عذاب دردناک تر و کیفر کافران دایمی است.
    کلیدواژگان: معنا شناسی، روابط هم نشینی، عذاب، قرآن کریم
|
  • Hedieh Taghavi * Pages 1-31

    An important part of the dimensions of the mission of the prophets in responding to the opposite audience and trying to persuade and inform them in terms of behavioral and spoken behaviors in the Qur'an has been widely reflected. Prophet Ibrahim was one of the divine prophets who, in an argumentative manner, had a variety of spoken actions for spreading a monotheistic discourse that differed in terms of form and content from the existing religious discourse (worship of natural elements and idolatry) in Mesopotamia, Suitable for attracting an opposing audience. This article, by utilizing the categorization of Sural's speech acts (expressive, inclusive, emotional, commitment and declarative), is intended to characterize Abraham's speeches in dealing with dissent based on the exegesis of Quranic verses.The findings of the research show that the spoken action of the statement intended to introduce and describe the monotheistic discourse with the purpose of its semantic propagation and fixation has been the highest and the most pronounced speech action of the least frequent. It seems that the most important factor influencing the frequency of speech-making expression is the overcoming and hegemonicization of the discourse of the multiplicity of gods in society, which Abraham tried to use with this appropriate context to highlight the discourse of monotheism and to marginalize the dominant discourse.

    Keywords: Prophet Ibrahim, Speech Action, Qur'an, Searl, opponents
  • Mohsen Tavakkoli, MohammadReza Sotoudehnia *, AliAkbar Ahmadi Darani Pages 33-63

    The paragraph, as the largest unit of a language, has an internal identity along with an apparent shape. This inner identity, which results from the theoretical and intellectual unity of sentences within a paragraph, has existed in old Persian texts, according to some studies, and may also exist in the text of the Holy Qur'an, even though the appearance of the paragraph does not exist in these texts. Dividing the text of the Holy Qur'an into "Ruqu'at" is a sign of the existence of this identity in the Quran. The appearance of the paragraph reveals this identity and makes the reader understand a text more easily and better. This function also makes the professional reader of Quran understand Semantic communication between sentences, and read the verses of the Qur’an more diverse. However, the text of the Holy Qur'an has not yet seen the appearance of the paragraph and this is due to lack of research in this area. This article, as the first research in this field, Explains the visual beauty of the paragraph in the text of the Qur'an and Describes some elements of the literary and aesthetic aspects of the Holy Qur'an, such as deviation, antithesis, brevity, internal rhyme and simile by descriptive and analytical method in order to better understand the Qur'an paragraphs and provide a way to divide the Qur'an text into paragraphs or do more research in this area.

    Keywords: paragraph, Qur'anic Ruqu'at, Qur'an aesthetics, paragraphing Qur'an text
  • Mojtaba Shakouri *, Fateme Hajiakbari, Rahime Shamshire Pages 65-106
    Maslow's hierarchy of needs is one of the renowned theories in the field of humanistic psychology. In this theory, Maslow introduced a hierarchical system of human needs that explained the criteria of mankind in motivating to act according to his inner needs. This theory, along with its supplements and alternative versions, has been put into practice by Islamic scholars in various researches and adaptations to the Qur'anic teachings. The most important drawback of these comparative studies is the lack of criteria for the selection and comparison of verses with the Maslow's theory. In this research, the verses in which recompenses or rewards are described, with regard to their motivational dimension, have been identified as the statistical population of research. Then the relationship between each of the penalties and the human needs is determined by the content analysis method. Then, based on the number and scope of each of the penalties and the level of satisfaction or threat of each of the needs, a hierarchy of human needs has been introduced. The serious difference between the needs provided in paradise and the needs threatened in hell, and the separation of the hierarchy of needs in ascending and descending order, is the most important achievement of this research.
    Keywords: Hierarchy of Human Needs, Maslow, Motivation, Paradise, Hell
  • AliAkbar Kalantari* Pages 107-135

    Significant statements by Muslim scholars indicate that, in their view, the implications of the Qur'an for its contents are doubtful. Some of these statements are absolute, but some of them are devoted to the general issue of allocating the Qur'an to a single source.There was no rational discussion of this famous discourse and no clear reason for it, but it could be inferred from their arguments for possible reasons. These reasons, of course, do not seem plausible, as most of them are the result of neglecting the role and function of the term in dialogue and legitimacy. Because what is to be expected in these two positions is merely the expression of a colonial meaning, and not the serious and unmistakable manifestation of the Qur'an, to such an extent, it is useful to discard it. Another of these reasons is the confusing and criticized remarks attributed to the news. Rather, there is evidence that the Qur'an's appearances have definite and scientific implications. The verses that call the people to the Qur'an to some degree, the verses inviting contemplation in the Qur'an, and the provisions of the authentic hadith, are the most important of these evidences.

    Keywords: The Qur'an, the Qur'an's appearance, the Zenah of Allah, the certainty
  • Aliasghar Mohamadi *, Kavoos Roohi Berandagh Pages 137-166
    Misbah Al-Shariah and Miftah Al-Haghighah was first introduced by Seyyed Ibn Tawus (also Tavoos) in the 7th century (AH). The author of this book and his time of life have never been known; yet since all of the book chapters begin with the phrase “Al-Sadiq said”, it is considered as one of the works attributed to Imam Sadiq. Whether or not this attribution is correct has always been under discussion. Various quotations have been made about the author of the book too. Quantitative and qualitative content analyses on this book reveals that most of the statements which are read in this book as hadiths or narrations from people other than the infallible Imams, does not have any roots in other books and Misbah is the only source in quoting them. In addition, many of such statements mentioned in Misbah and other books have a different source of attribution. Few studies have investigated why this has occurred. Therefore, the present study has adopted a documentary method along with quantitative and qualitative content analyses covering historical, interpretive, hadith-related, and mystical sources of both Shiite and Sunni to prove this hypothesis that all the chapters of Misbah Al-Shariah may have been written or transcribed by a Sufi whom has then added the phrase “Al-Sadiq said” to the beginning of all these narratives to attribute them to Imam Sadiq: a similar event which has occurred to works such as Solami’s ‘Haghigh Al-Tafsir’.
    Keywords: Misbah Al-Shariah, Seyyed Ibn Tawus, Deceit, Forgery, Manuscript, Sufism
  • Fateme Sadat Mortazavi *, Sayade Saeedeh Gharavi Pages 167-203

    Retribution (keyfar) is one of the most important divine traditions that emphasizes the pursuit of action and punishment . It is the main human motive for adhering to religious laws .This tradition has been repeatedly mentioned in Holy Qur'an . A good illustration of this is the story of disobedience Children of Israel in the command of the fight for entering the holy land that mentioned in Holy Quran ( Surah Ma'eda / 20-26 ) and Torah ( Numbers / Chapter 13-14). Analysis of this tradition via critical discourse analysis method represents the application an element of Jewish discourse and its new articulation as central signifier in the formation of religious-Islamic identity. Re-reading the divine tradition of punishment, relying on sura Ma'eda verses , through textual analysis, discourse practice analysis and social practice analysis shows how a sacred text plays a role in redefining religious concepts , ,organizing Muslim political and social identity, personification and identifying specific Islamic groups.

    Keywords: The Divine Tradition of Retribution, Children of Israel, text analysis, Discourse Practice Analysis, Social Practice Analysis
  • HOSSEIN MOHTADI *, Noshafarin Morsali Pages 205-238
    One of the most important ways in which the semantics of science today is the attention of the literary scholars is the recognition of the meaning of the words from the perspective of companionship, because the verbal examination of the verses in the meaning of the verses can be obtained in the exact sense of the word. "Doom" is one of the most frequent and key words in the Holy Quran. The purpose of this research is to study the term "torment" by descriptive-analytical method, terminological studies and analysis through its affinity. Therefore, after selecting and examining the term "torment" , The companion clauses of this term are discussed. With a semantic look on the axis of affinity, it can be said that the word in the text of the Holy Quran is based on the co-axis of affairs such as 'Alim', 'Massive', 'Several', 'Mahin', 'Nekr', and addressed to the infidels, hypocrites, polytheists for you. The use of the term torment with its companion attributes shows that the Holy Qur'an uses several attributes to convey the agony of individuals and past nations, and there is a relationship between the type of sin and the audience and the type of punishment. For example, severe punishment is sometimes special for infamous, They insist on their dignity, a special torment is a sin that has a mockery and a torment of unknown torment is unknown.
    Keywords: Semantics, Companionship, torment, Holy Quran