فهرست مطالب

نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • غلام حسین حیدری صفحات 15-34

    هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند. (جمعه،1)  در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!  ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز انسان را به« نماز» و نیز آثار سلامت بخشی آن در قلمروی اقتصاد را به بررسی بنشینیم.  در آغاز تعاریف کلیدواژه های این گفتمان چون:نماز،سلامت،اقتصاد و سلامت اقتصادی را مورد بحث قرار می دهیم. سپس سیمای زیبای «روح منکر ستیزی و فحشاگریزی نماز» را در آیینه آیات و روایاتی چند به تماشا می نشینیم.  فرانام «نماز و کسب روزی حلال» با یاری گرفتن از آموزه های آسمانی ،ذهن ها را به سوی پیوند «نماز» با «مولفه های اقتصادی» رهنمون می گردد.  در قاموس ارزشمداری اسلامی آیا مال و ثروت نعمتی پسندیده است یا وزر و بالی نکوهیده؟عنوان«سلامت اقتصادی و نعمت های دنیا (ثروت)» به این پرسش ،پاسخ هایی مستند به آیات و روایات می دهد.  واپسین مبحث طرح شده در این مقال ،تبیین مسئله حرام خواری و برشمردن و معرفی مشاغل حرام در مکتب ارزشی - اقتصادی اسلام است.فرانام«حرام خواری و مشاغل حرام در بینش اسلامی»معرفی این بخش از مبحث را عهده دار است.در پایان نیز پس از جمع بندی و نتیجه گیری،کتاب نامه مقال تقدیم می شود.

    کلیدواژگان: نماز، سلامت، اقتصاد، سلامت اقتصادی، نعمت
  • سید تقی حسینی صفحات 35-54

    با توجه به این که نیروی انسانی نقش کلیدی درتوانمندسازی دارد، این تحقیق با هدف بررسی عوامل سازمانی موثر بر توانمند سازی کارکنان درمعاونت نیروی انسانی وزارت جهادکشاورزی درسال 91-1390 انجام گرفت. این تحقیق کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای و طبقه بندی تصادفی می باشد وجامعه آماری این تحقیق 400 نفر ازکارشناسان ومدیران ستاد مرکزی معاونت نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی است که 112 نفربا استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده انتخاب شده اند . ابزار عمده تحقیق پرسش نامه ای می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار های spss19 , amos5 استفاده شده است. یافته هانشان داد که یکی از عوامل توانمندسازی منابع انسانی ارتباط است و همبستگی مثبتی به میزان 0.377 بین این دو عامل وجود دارد که بیشترین تاثیر را بر توانمند سازی داشته است. متغیر سبک رهبری با همبستگی مثبت به میزان 0.272، متغیر نیاز های کارکنان دارای همبستگی مثبت به میزان 0.259، اخلاق سازمانی با همبستگی مثبتی به میزان 0.250 ، ارزش های سازمانی با همبستگی مثبتی به میزان 0.244 ، به ترتیب بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی نیروی انسانی داشته اند. عامل مدیریت مشارکتی همبستگی ضعیفی با توانمندسازی منابع انسانی درسطح خطای یک درصد دارد و مقدار همبستگی آن 0.185است. عامل تفویض اختیار، عامل شایستگی،عامل پاداش مبتنی برعملکرد با توانمندسازی منابع انسانی همبستگی ندارد. همچنین نتایجی که در زمینه ابعاد توانمندسازی به دست آمد، نشان داد که به اعتقاد  کارکنان - احساس موثر بودن و احساس داشتن اعتماد به دیگران - نسبت به سایر ابعاد از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای مذکور حدود 45.6 درصد از کل واریانس توانمندسازی را تبیین کرده اند .

    کلیدواژگان: توانمند سازی، ارتباط، سبک رهبری، اخلاق سازمانی، نیاز های کارکنان، ارزش های سازمانی
  • ابوالقاسم عربیون، عامر دهقان نجم آبادی*، آرش رضازاده، عباس حاجی فتحعلی صفحات 55-74

    تحقیق حاضر پژوهشی است کاربردی، توصیفی، پیمایشی و کمی که در جامعه آماری شامل شرکت های قطعه سازی خودروی استان تهران انجام پذیرفته است. تاثیر مستقیم رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تاثیر غیر مستقیم رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی نیز از طریق متغیر میانجی گرایش کارآفرینانه ارزیابی شده است. حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران به دست آمد که تعداد 237 نفر از کارشناسان شاغل در قطعه سازان انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد نرم افزارهای AMOS و Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش دوم، ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی از یک سو و از سوی دیگر تاثیر معنادار متغیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه ی میان این دو می باشد..

    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، عملکرد سازمانی، گرایش کارآفرینانه، قطعه سازان خودروی استان تهران
  • سید محمد میرکمالی، حمید فرهادی راد صفحات 75-100

    هدف از نگارش این مقاله، ارایه مدلی تلفیقی، برای طراحی ساختار سازمانی دانشگاه، می باشد. مفهوم و مولفه های ساختار سازمانی و مدل های مختلف مدیریت دانشگاه، نشان می دهند که ساختار سازمانی، چارچوب هماهنگی دانشگاه با محیط بیرونی است و شرایط لازم برای رسیدن به اهداف دانشگاه را فراهم می کند. حفظ انسجام کلی دانشگاه به عنوان یک سازمان، تسهیل روابط بین افراد و بخش ها، ایجاد بستر مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت، مشارکت، یادگیری و نهایتا سازگاری با تغییرات و پویایی های محیط بیرونی، نمونه هایی از اهدافی هستند که انتظار می رود ساختار سازمانی دانشگاه، زمینه دستیابی به آن ها را فراهم آورد. نظریه پردازان سازمان برای رسیدن به این اهداف ساختارهای سازمانی گوناگونی پیشنهاد نموده اند. اندیشمندان آموزش عالی نیز برای رسیدن به اهداف دانشگاه، مدل های دانشگاهی متفاوتی را طراحی کرده اند که هر کدام دارای ساختار سازمانی ویژه ای هستند. بارتون کلارک [1] (1998) در "دانشگاه کارآفرین [2]" معتقد است که ساختار سازمانی مناسب برای دانشگاه، باید دارای سطوح مدیریت چندگانه بوده و لازم است مدیریت در همه سطوح سازمان دانشگاه، تقویت شود. باربارا اسپورن [3] (1999)، با ارایه مدل دانشگاه، ساختار سازگار [4]، رویکردی شبکه ای را برای ساختار سازمانی دانشگاه، پیشنهاد می کند. باودن و مارتون [5] (1998) در مدل دانشگاه یادگیرنده، تیم سازی و تشکیل گروه های تحقیق و کانتزن [6] (2004) با رویکردی کارکردی، ساختار سه لایه ای دانشگاه را برای دسترسی به این اهداف، پیشنهاد می کنند. مدل حاضر، که نتیجه یک پژوهش میدانی است و با رویکردی آمیخته (کمی-کیفی) انجام شده است، نشان می دهد که تیم سازی، ارتباطات شبکه ای، ساختار سازمانی چند لایه و هسته های مدیریتی چندگانه و هوشمندی و خودسازمان دهی، تاثیر بسیار زیادی بر انعطاف پذیری و در نهایت سازگاری دانشگاه با محیط بیرونی داشته و ابعاد اصلی مدل ساختار سازمانی تلفیقی را تشکیل می دهند.

    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، دانشگاه کار آفرین، دانشگاه یادگیرنده، دانشگاه سازگار، مدل تلفیقی
  • غلامعلی سرمد، فرشید سیدی صفحات 101-118

    برای بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران 84 نفر از بین جامعه آماری 559 نفری دانشجویان مشروط شده در ترم قبل از انجام پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس تفکر انتقادی آنان با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری شد. اعضای نمونه آماری براساس نمره های پیش آزمون به صورت تصادفی در یکی از سه گروه قرار گرفتند. آنگاه هریک از گروه ها به گروه آزمایشی با کاربندی آموزش تفکر انتقادی، گروه آزمایشی با کاربندی آموزش مدیریت زمان و گروه کنترل اختصاص یافتند. برای افزایش قابلیت اتکا تعداد نمونه ها برحسب جنسیت، رشته تحصیلی و کاربندی های مورد نظر به نسبت مساوی انتخاب شدند. سپس با اجرای پیش آزمون و پس آزمون نمره تفکر انتقادی مشخص گردید. در ضمن معدل ترمی نیمسال اول و دوم دانشجویان نیز از دانشگاه اخذ شد و داده های آماری مورد نیاز با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در آزمون فرضیه ها از مقایسه های میانگین درون گروهی استفاده شد و نتایج نشان داد که  اولا آموزش تفکر انتقادی موجب پیشرفت تحصیلی دانشجویان می شود؛ ثانیا آموزش تفکر انتقادی در بهبود تفکر دانشجویان موثر است؛ ثالثا بین رشته تحصیلی دانشجویان و بهبود تفکر انتقادی آنان رابطه ای به دست نیامد؛ رابعا بهبود تفکر انتقادی با جنسیت دانشجویان رابطه ندارد.

    کلیدواژگان: تفکر، تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی، پیش آزمون، آزمون، پس آزمون
  • شکوه نوابی نژاد، فریده دوکانه ای، شاداب شیرزادی صفحات 119-132

    پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر عوامل خانوادگی موثر بر سلامت روان زنان و مردان سالمند در منطقه 13 شهرداری تهران انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که این پرسشنامه ها در میان 200 سالمند مرد و زن که طی همایشی در خصوص سالمندان برگزار شده بود توزیع شد که البته از این 200 نفر تعداد 160 نفر به پرشسنامه بطور کامل پاسخ دادند. در این پژوهش ابتدا به توصیف داده هایی چون شاخص های آماری فراوانی، در صد، میانگین... پرداخته شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد و با استفاده از روش آماری آزمون های پارامتریک رگرسیون، تحلیل واریانس و آزمون T مستقل به بررسی سیوال های پژوهش پرداخته شده است. یافته های پژوهش بیانگر این بود که بین حمایت خانوادگی، پایگاه اقتصادی، اجتماعی، حضور فرزندان و تاهل سالمندان با سلامت روان ایشان رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: عوامل خانوادگی، سلامت روان، سالمندان
  • ابوطالب مطلبی، علیرضا عالی پور، فرامرز نصری صفحات 133-154

    در دنیای امروزی که شدت پیچیدگی در محیط  و تغییرات سریع در تکنولوژی،  کسب مزیت رقابتی استراتژیک را برای سازمان ها مشکل مواجه کرده است. کسب و ایجاد دانش جدید در سازمان امری حیاتی به نظر می رسد. امروزه بسیاری از سازمان ها سعی بر آن دارند تا بتوانند دانش را کسب، تسهیم و تولید کنند که این مستلزم طراحی سیستمی به نام مدیریت دانش می باشد. اما مهمترین قدم در این زمینه شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش است. اگر چه تاکنون تحقیقات زیادی در مورد نحوه استقرار مدیریت دانش، موانع پیاده سازی و مزایا و معایب اجرای آن گرفته است، ولی در زمینه ارایه مدلی کاربردی جهت شناسایی مهمترین عوامل در پیاده سازی موثر مدیریت دانش در مراکز آموزش عالی کار چندانی انجام نگرفته است. در تحقیق حاضر که در دانشکده ها و موسسات آموزش عالی مازندران انجام گرفته است ابتدا عوامل موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش شناسایی و دسته بندی شده اند، سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی، به عنوان یکی از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره فازی، این عوامل رتبه بندی   گردیدند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که عواملی چون جذب افراد بر مبنای صلاحیت های دانشی و طراحی سازوکارهای مناسب ارزیابی دانش با کسب امتیاز 0.55 و 0.51  بیشترین تاثیر را در پیاده سازی موثر مدیریت دانش داشته اند.

    کلیدواژگان: مزیت رقابتی استراتژیک، مدیریت دانش، تاپسیس فازی
  • رضا والا، پریناز بنیسی، محمد طاهری، علی اعتمادی صفحات 155-170

    امروزه نقش ارزیابی عملکرد علم و فناوری برای دانشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در دنیای پیچیده و رقابتی عصر حاضر بدون ابزارهای کنترل و ارزیابی نمی توان سازمان ها را اداره کرد. در این راستا دانشگاه ها باید فرایند های مستمری را برای اداره سازمان و ارزیابی اهدافشان ایجاد کنند تا بتوانند در دراز مدت در عرصه های رقابتی گام موثری در جهت توسعه علم و فناوری بردارند. در این مقاله سعی شده است ضمن تبیین کارکردهای دانشگاه ها، شاخص های مهم ارزیابی علم و فناوری را بر اساس این کارکردها استخراج کرد. سپس با استفاده از این شاخص ها به بررسی وضعیت هر یک از واحدهای دانشگاهی منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: علم و فناوری، ارزیابی علم و فناوری، شاخص های علم و فناوری، واحدهای منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی
|
  • Pages 15-34

    Whatever is in the skies and on the earth are worshiping Allah who is the knowledgeable, powerful, and pure king (Jome Sura, Verse one).  Among all worshipers of Allah, how is it possible for human being, who is the best creature of all, to remain indifferent?  The purpose of the study is to investigate human being’s need to say his prayers and the effect of prayers on economic health.  In the first step, the key words of prayers, health, economics, and economic health are discussed.  Then, the beautiful aspect of saying prayers, i.e., the spirit of fighting against evil deeds, and avoiding forbidden actions, are investigated by studying Holy Quran and Sacred figures’ words.  According to Islamic teaching, is wealth and property something positive or negative?  This is discussed in the study.  The other point is unlawful or Haram revenues, and occupations according to Islamic values.

    Keywords: Prayers, Economy, Health, Economic health, Blessing
  • Pages 35-54

    Human being has an important role in capability of an organization. This research studied the effective organizational factors on personnel capability in Manpower Deputy of Ministry of Agriculture Jihad in 2010-2011. This study is practical, information collected by questionnaire and they are randomly classified. The statistics society is 400 experts and directors of Central headquarters of Manpower Deputy of Ministry of Agriculture Jihad, 112 of them are selected by random sampling.The major tool is questionnaire research and the AMOS5 and SPSS19 were used for data analyzing. The results showed that one of the factors for capability of manpower recourse is communication. There is the positive correlation with 0.377 between these factors and had most effects on the capability. The variation of leading method with 0.272, variation of personnel requirements with 0.259, organization ethical with 0.25 and organization values with 0.244 positive correlation are the effective factors on the capability of manpower; respectively. The corporation management factor has the weak correlation with human resources capability with 1% error, its correlation is 0.185. The factors of authority cession, sufficiency, reward basis on application doesn’t have correlation with human resources capability. Also, it was shown that personnel believe that the effective feeling and the feeling of rely on others are so important in comparison of other factors. These factors have the 45.6% of total variance of capability.

    Keywords: Capability, communication, leadership method, personnel requirements, organizational ethical, organizational values
  • Pages 55-74

    Present study is practical, descriptive survey, and quantitative which has done in our statistical population containing Tehran’s automotive part manufacturers. In present research, the direct effect of transformational leadership on organizational performance has investigated. Besides, the indirect impact of transformational leadership on organizational performance through the mediator variable of entrepreneurial orientation has studied. Our sample size is derived by stratified random sampling method and Cochran formula that 237 experts in auto part manufacturing industry has been chosen. Data analysis with structural equation modeling and AMOS and Smart PLS 2 software in two sections of measurement model and structural model has done. In first section, technical features of the questionnaire has checked and corrected. In second section, structural coefficients were applied for testing hypotheses. Research results indicate the positive and significant impact of transformational leadership on organizational performance and also the significant effect of the mediator variable entrepreneurial orientation in the relationship between these two variables.

    Keywords: transformational leadership, organizational performance, entrepreneurial orientation, Tehran’s auto part manufacturers
  • Pages 75-100

    The main aim of this paper was develop a fusion-model for designing the organizational structure of universities. Concept and components of various models of organizational structure and management of the university show that organizational structure is coordination instrument and can provide requirements for achieving the goals of the University. Maintaining the overall integrity of the university as an organization, facilitating relations between individuals and sectors, creating suitable context for emergence of creativity, collaboration, learning and ultimately adaptation with changes and dynamics of external environment are examples of targets that are expected the university organizational structure provide access to them. Theorists of organization propose a variety of organizational structures. Scholars of higher education who have achieved these aims, propose a variety of university models that organizational structure of them is different and special. Burton Clark (1998) believes that the appropriate organizational structure of this university must have multiple levels, and management must be strengthened at its all levels. In this regard, the results of the showed that team building, network communication, multi-layer organizational structure, multi-core management and intelligence are the main components of this model, and these components affect the flexibility of university.

    Keywords: Organizational structure, Entrepreneurial University, University, Adaptive University, Fusion model
  • Pages 101-118

    The purpose of this study was to investigate the effects of teaching critical thinking on university students’ achievement. The statistical population consisted of 559 students who failed in one academic term out of which 84 students were chosen by randomize sampling . Correlation methods , according to pre-test, test, and post-test were one-way variation analysis and t student test. The result gained are as follows: (a) There is a meaningful correlation between the test (teaching critical thinking) and the students’ critical thinking improvement; (b) there is a meaningful correlation between the test and the students’ academic achievement; (c) There  is no meaningful correlation between the sex and academic field of studies and the test.

    Keywords: Thinking, Critical Thinking, academic improvement, pre-test, test, post-test
  • Pages 119-132

    The present study was conducted to investigate the effects of family factors on psychological health of the elderly in district 13 of Tehran Municipality. A questionnaire was used to collect the information which was distributed among 200 old men and women. However, only 160 subjects answered it completely. The study was to investigate: 1) the impact of family support on psychical health of the elderly; 2) the impact of economical base on psychical health of the elderly; 3) the impact of social base on psychical health of the elderly; 4) the impact of children presence at home on psychical health of the elderly, and; 5) the impact of marital status on psychical health of the elderly.  In the present study, the data such as frequency statistical indices, percentage, mean were described on the first place. For analyzing the data, SPSS software was used. To answer the questions of the study, the statistical method of regression, parametric tests, variance analysis, and independent t test were deployed. The results of the study showed that there is a relationship between family support, economical and social base, children presence and marital status of the elderly and their psychical health.

    Keywords: Familial factors, Mental Health, Elderly
  • Pages 133-154

    Nowadays, by complexity environment and quick changes in technology, organizations are faced problems to achieve competitive strategies to obtain and create new knowledge in organizations. These days most of organizations are trying to achieve knowledge, then share and create. It is necessary to design a new system in the name of knowledge management. But the most important step is to recognize the effective factors for implementation of knowledge management. Although, many researchers have studied the establishment of knowledge management, but a practical model to know most important factors to perform knowledge management in higher educational institutions has not been designed. This research was done in the universities of Mazandaraan city. At first, effective factors to implement knowledge management system have been recognized and categorized. Then with the use of TOPSIS Fuzzy technique, as one of the criteria for decision making techniques all factors were ranked. The results of research showed that the factors such as employing people on the basis of knowledge competency and designing of suitable mechanism for knowledge evaluation with 0.55 and 0.51 scores had the highest effect on accomplishent of knowledge management.

    Keywords: Strategic competitive advantage, Knowledge Management, Fuzzy TOPSIS
  • Pages 155-170

    The role of science and information technology is an important subject in functional evaluation for universities.  So, in the present competitive complex world, the organizations can not survive without control and evaluation approaches.  In this process, the universities should rely on new long term innovations to optimize their goals and go forward in science and information technology.  In this paper, the purpose was to explain the functions of universities, and obtain the important indexes of science and technology based on their functions.  Then, regarding the functions of each university, the status of each university was investigated in each branch of Islamic Azad University in Zone 12.

    Keywords: science, technology, Investigating science, Indexes of science, IAU Branches in Zone 12