فهرست مطالب

نشریه علوم ورزش
پیاپی 33 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رسول مرادی هزاری*، انسیه فردی، اکبر درخشان صفحات 10-26
    امروزه در تجزیه و تحلیل سازمان ها، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از الزامات است. هدف این پژوهش بررسی مدل ساختاری رعایت اخلاق کارکنان مجموعه های ورزشی شهرداری کرج بر سه بعد رفتاری قبل، حین و بعد از استفاده مشتریان با نقش میانجی نگرش بود. روش شناسی پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از حیث نحوه ی گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی است که به طور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس است. جامعه آماری تحقیق نیز مشتریان مجموعه های ورزشی شهرداری کرج بود و نمونه آماری به صورت در دسترس انتخاب شد. پس از آن تعداد 390 پرسشنامه توزیع گردید که تعداد 384 مورد برای انجام تجزیه و تحلیل آماری مناسب بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه های رعایت اخلاق، نگرش مشتریان و پرسشنامه رفتار مصرفی بود که روایی صوری و محتوایی هر یک از پرسشنامه ها به تایید 8 نفر از اساتید دانشگاهی رسید. یافته های پژوهش نشان داد که رعایت اخلاق کارکنان مجموعه های ورزشی بر نگرش مشتریان و سپس روی هر سه بعد رفتارهای مصرفی قبل، حین و بعد از استفاده مشتریان تاثیرگذار است. در نتیجه می توان گفت که رعایت اخلاق و اصول آن از عوامل موثر بر نگرش مشتریان و رفتار مصرفی قبل، حین و بعد از استفاده ورزشکاران بخصوص در محیط ها و مجموعه های ورزشی می باشد و به فعالان این حوزه در رسیدن به اهداف مدیریتی، ورزشی و اقتصادی کمک فراوانی خواهد کرد.
    کلیدواژگان: رعایت اخلاق، رفتار مصرفی مشتریان، شهرداری کرج، مجموعه های ورزشی، نگرش
  • کاظم چراغ بیرجندی*، افسانه میرمرادزهی صفحات 27-41

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مرچندایزینگ بر ارزش درک شده خرید توسط مشتریان فروشگاه های ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی -همبستگی است و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش همه مشتریان فروشگاه های ورزشی استان سیستان بلوچستان بودند؛ که تعداد نمونه آماری در این تحقیق با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران 384 انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه استاندارد مرچندایزینگ دیپاک و چوپاک (2015) و پرسشنامه ارزش درک شده خرید کارپنتر و همکاران (2005) بود. روایی پرسشنامه ها به تایید 10 تن از متخصصین رسید و پایایی آن ها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مرچندایزینگ (71/0) و ارزش درک شده خرید (84/0) محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل نتایج داده ها از روش های آماری توصیفی، استنباطی، آزمون کلموگروف-اسمیرنف، رگرسیون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 22 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد مرچندایزینگ در فروشگاه های ورزشی (معماری فروشگاه، امکانات فروشگاه، پیشبرد فروش و کارکنان و شاغلین) بر ارزش درک شده خرید تاثیر معناداری دارند؛ همچنین مدل ارتباطی بین مرچندایزینگ و ارزش درک شده خرید از برازش مطلوب برخوردار است. لذا با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود خلق مزیت رقابتی پایدار با مرچندایزینگ برای رسیدن به سودآوری و مشتری گرایی بیشتر با تاکید بر ارزش درک شده خرید برای مشتریان از مهم ترین رسالت های مدیران فروشگاه های ورزشی است.

    کلیدواژگان: مرچندایزینگ، ارزش درک شده، خرید، مشتریان ورزشی
  • محمدرضا انجم شعاع، حسن فهیم دوین*، محمدرضا اسماعیل زاده، محمد کشتی دار صفحات 42-61
    تحقیق حاضر با هدف تاثیر یک دوره آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی، آموزه های اخلاقی و تمرین در آب بر تنش شغلی، رفتار سازمانی مثبت گرا و انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی بودند که با توزیع پرسشنامه تنش شغلی 80 نفر از دبیران تربیت بدنی با سطح بالای تنش شغلی انتخاب و به صورت همگن در چهار گروه قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه های تنش شغلی استاینمتز، (2002)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، (2007) و انگیزش شغلی مادسیچ (2002) به آزمودنی ها ارایه شد و سپس آزمودنی ها پروتکل ارایه شده را دریافت نمودند و پرسشنامه های محقق ساخته اثر برنامه ریزی عصبی کلامی، آموزه های اخلاقی و تمرین در آب و پرسشنامه های متغیرهای وابسته ارایه گردیدند. ابزارهای تحقیق برای سنجش متغیرهای مستقل به وسیله اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفتند و پرسشنامه های متغیرهای وابسته استاندارد و دارای روایی می باشد و پایایی ابزارهای تحقیق نیز به وسیله آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. یافته ها به وسیله آزمون های آمار توصیفی، تی وابسته، آزمون فریدمن و آزمون مانکوا تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها نشان داد تاثیر تمرین در آب، برنامه ریزی عصبی کلامی و آموزه های اخلاقی بر تنش شغلی، رفتار سازمانی مثبت گرا و انگیزش شغلی نسبت به پیش آزمون معنی دار است.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی عصبی کلامی، آموزه های اخلاقی، تمرین در آب، تنش شغلی، رفتار سازمانی مثبت گرا
  • سجاد رمضانی*، عباس بی نیاز، اسدالله چزانی صفحات 62-82

    هدف از این پژوهش مقایسه تاثیرهشت هفته تمرین مقاومتی (دایره ای،استقامتی) برسطح فشارخون وهورمون آندوتلین 1درمردان غیرفعال بود. این تحقیق از نوع نیمه تجربی ست و از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی به شمار می رود. جامعه آماری این پژوهش را مردان غیر فعال شهرستان اراک با دامنه سنی 40-50 سال با شاخص توده بدنی (BMI) بین 25-30 که درطول سه ماهه گذشته هیچگونه فعالیت بدنی منظمی نداشته اند ،تشکیل میدهند و نمونه آماری این پژوهش نیز شامل 45 نفر از این جامعه آماری می باشد که به صورت منظم به مدت هشت هفته و در هر هفته سه بار در جلسات تمرینی طراحی شده توسط محقق شرکت کردند و برنامه تمرینی مقاومتی روش دایره ای واستقامتی انجام دادند. نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر نقش موثر تمرینات مقاومتی بر کنترل و کاهش فشار خون مردان میانسال می باشد به طوری که هشت هفته تمرین مقاومتی به روش دایره ای (002/0p≥) واستقامتی (0001/0≥p) موفق به کاهش معنادار فشار خون سیستولیک نسبت به زمان قبل از تمرین شدند.همچنین اثر روش تمرین مقاومتی دایره ای (001/0≥p) واستقامتی (004/0≥p) بر سطح آندوتلین1 پلاسما به عنوان مهمترین تنگ کننده عروقی از نظر آماری معنادار بودند. اماتمرینات مقاومتی دایره ای واستقامتی برسطح فشارخون دیاستولیک درمقایسه با زمان قبل تمرین درگروه های تمرینی مقدارکمی کاهش داشت ولی این کاهش ازنظرآماری معنا دارنبود 082/0P≥)، (056/0≥). درنتیجه گیری کلی میتوان به این نکته اشاره کرد که تمرینات مقاومتی (دایره ای،استقامتی) به دلیل ماهیت تمرینی وشدت تمرین میتواند جایگزین مناسبی برای تمرینات هوازی باشدودرکاهش فشارخون وغلظت آندوتلین 1روش های تمرینی فوق موفق بوده اند.

    کلیدواژگان: آندوتلین 1 پلاسما، تمرین مقاومتی دایره ای، تمرین مقاومتی استقامتی، فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک
  • مهدی بابایی*، الهام سعیدی صفحات 83-95
    هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه کیفیت خدمات گردشگری با نیات رفتاری گردشگران ورزشی بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری شامل 384 نفر از گردشگرانی بودند که در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی در مجموعه ورزشی شهید دستغیب شیراز حضور داشتند. از پرسشنامه های کیفیت خدمات گردشگری ورزشی شانک (2006) و نیات رفتاری زیتمل و بیتنر (2003) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای کیفیت خدمات گردشگری، نیات رفتاری به ترتیب 88/0 و 85/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده نیز از معیارهای مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت بررسی فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه بین متغیرها و جهت بررسی پیش بینی متغیر ملاک از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین کیفیت خدمات گردشگری با نیات رفتاری گردشگران ورزشی رابطه وجود دارد. در نتیجه می توان عنوان کرد کیفیت خدمات گردشگری بر نیات رفتاری گردشگران ورزشی تاثیرگذار می یاشد و باید به آن توجه نمود.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات گردشگری، نیات رفتاری، گردشگران ورزشی
  • عباس خدایاری*، علی پورعروجی، علی زارعی، رسول نوروزی سید حسینی صفحات 96-118

    هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر بهره وری فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و از این رو در دسته تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری را گروه متخصصان و کارشناسان، مدرسین و گروه مدیران حیطه پژوهش تشکیل دادند (200=N). نمونه آماری برابر جامعه آماری و به روش کل شمار بود. از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شد برای ساخت پرسشنامه ابتدا از طریق مصاحبه از روش هدفمند و روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. در نهایت پرسشنامه ای با 71 سوال 5 گزینه ای بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت با 9 عامل تدوین شد. ضریب پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر های عوامل آموزشی 86/0، عوامل محیطی 94/0، عوامل مدیریتی 95/0، عوامل اقتصادی 82/0، منابع انسانی 87/0، عوامل عملکردی 89/0، عوامل فرهنگ سازمانی 91/0، عوامل روانی 90/0 و عوامل ساختار سازمانی 93/0 بدست آمد. به منظور اطمینان از کافی بودن نمونه از معیار کیسر- می یر و اکلین (KMO) و رتبه بندی عوامل بهره وری از آزمون فریدمن استفاد شد. برای بررسی برازش الگو بهره وری از نرم افزارهای SPSS ، PLS استفاده شد نتایج نشان داد عوامل مدیریتی و عوامل روانی به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را بر بهره وری نشان داد. مدیران فدراسیون والیبال با به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی موردقبول بهره وری فدراسیون والیبال را افزایش دهند.

    کلیدواژگان: بهره وری، منابع انسانی، عوامل مدیریتی