فهرست مطالب

نشریه علوم ورزش
پیاپی 28 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هادی قرنی*، محمدرضا ذوالفقاری، جمال رسول پور، صلاح شریفان صفحات 10-26
    افزایش عوامل التهابی در بروز سندروم متابولیک که مجموعه ای از اختلالات متابولیکی می باشد موثر است. سطح استراحتی اینترلوکین-6 با چاقی و سبک زندگی غیرفعال ارتباط دارد که غلظت آن در سرم بیماران مبتلا به چاقی افزایش می یابد، بنابراین هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر مصرف طولانی مدت کافیین و تمرینات هوازی بر سطوح سرمی اینترلوکین-6 و ترکیب بدن در مردان چاق بود. در این مطالعه نیمه تجربی، 40 مرد چاق با میانگین سنی 74/2±8/32سال، وزن 41/8±22/94کیلوگرم و میانگین شاخص توده بدنی 37/1±98/30 کیلوگرم/مترمربع به صورت تصادفی در 4 گروه 10 نفری: دارونما، مکمل، دارونماتمرین، مکمل تمرین قرار گرفتند. برنامه تمرین هوازی شامل دویدن با شدت 85-65% HRmax به مدت 8 هفته، 40-25 دقیقه و 3 جلسه در هفته بود. میزان مصرف مکمل، روزانه 500 میلی گرم کافیین و دارونما نیز از دکستروز 2% بود. نمونه گیری خونی پس از 12 ساعت ناشتایی قبل از شروع مطالعه و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی جهت اندازه گیری سطوح اینترلوکین-6 انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون ANOVA یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0>P تجزیه و تحلیل شد. در گروه های تمرین -دارونما و تمرین-کافیین، کاهش معنی داری در سطح سرمی اینترلوکین-6 نسبت به گروه کافیین و دارونما در پس آزمون مشاهده شد (05/0>p). همچنین کاهش معنی داری در ترکیب بدن گروه های تمرین -دارونما، تمرین-کافیین و کافیین نسبت به گروه دارونما در پس آزمون مشاهده شد (05/0>p). براساس یافته های پژوهش حاضر، می توان نتیجه گرفت که تمرین هوازی و همچنین تمرین هوازی همراه با مصرف کافیین به واسطه کاهش عوامل التهابی، می تواند در کاهش التهاب و بهبود ترکیب بدن افراد چاق موثر باشد.
    کلیدواژگان: کافئین، تمرین هوازی، اینترلوکین-6، ترکیب بدن، مردان چاق
  • تهمینه ریاضی، پریوش نوربخش*، حسین سپاسی صفحات 27-38

    این تحقیق با هدف بررسی پیش بینی رضایت از خدمات در افزایش حضور مجدد هواداران تیم فوتبال باشگاه پرسپولیس در لیگ برتر بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ برتر 96-95 تشکیل داد. 400 نفر از هواداران این باشگاه به روش سهل الوصول انتخاب شدند. از دو پرسشنامه رضایت از خدمات بردی و دیگران (2001)، حضور مجدد هواداران در ورزشگاه تیودوراکیس و دیگران (2013) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. ضرایب پایایی پرسشنامه ها به روش همسانی درونی برای متغیرهای رضایت از خدمات و حضور هواداران در ورزشگاه به ترتیب 0/90 و 0/68 بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد بین رضایت از خدمات و ابعاد آن با حضور مجدد هواداران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. در ابعاد رضایت از خدمات به ترتیب رضایت، کیفیت تیم، پاسخگویی و عملکرد تیم حضور مجدد هواداران تیم پرسپولیس در لیگ برتر را پیش بینی کردند. لذا پیشنهاد می شود کارکنان و مدیران باشگاه پرسپولیس با ارایه خدمات با کیفیت به هواداران نقش بارزتری را درجهت حضور مجدد آن ها ایفا کنند.

    کلیدواژگان: حضور مجدد، کیفیت خدمات، هواداران
  • حدیث رفتاری*، حسنعلی غلامی، مسعود زمانی، فواد فیض الهی، خسرو ابراهیم، محمدعلی آذربایجانی صفحات 39-48
  • زیبا الفی*، اکبر مهدوی قره آغاج علیا، محمدرحیم نجف زاده صفحات 49-62

    هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه عوامل درون سازمانی با برنامه ریزی استراتژیک در هییت های ورزشی استان اردبیل بود روش پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل افراد شاغل در هییت های ورزشی استان اردبیل که براساس مرکز آمار و اطلاعات در سال 1394 به تعداد 714 نفر می باشند. نمونه گیری براساس جدول مورگان 214 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه عوامل درون سازمانی (فضیلی و علیشاهی،1391) و پرسشنامه برنامه ریزی استراتژیک مدل برایسون (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت ورزشی تایید و سپس پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ به ترتیب 0.86 برای پرسشنامه عوامل درون سازمانی و 0.89 برای پرسشنامه برنامه ریزی استراتژیک بدست آمد برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از کلموگراف اسمیرنف برای نرمال بودن داده ها و از آزمون ناپارامتریک اسپیرمن برای آزمون فرضیه ها استفاده شد؛ و در پایان از آزمون رگرسیون برای پیش بین ترین مولفه های عوامل درون سازمانی بر روی برنامه ریزی استراتژیک استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین عوامل درون سازمانی و مولفه های آن (تعهد مدیریت به تسهیم دانش، وجود تکنولوژی مناسب تسهیم دانش، فضای تعامل اجتماعی، اعتماد بین پرسنلی، ساختار پاداش و تفاوت های موقعیتی) با برنامه ریزی استراتژیک رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بنابراین براساس مدل رگرسیون می توان نتیجه گرفت که مولفه های عوامل درون سازمانی تبیین کننده خوبی برای برنامه ریزی استراتژیک هییت های ورزشی استان اردبیل باشند.

    کلیدواژگان: عوامل درون سازمانی، برنامه ریزی استراتژیک، هیئت های ورزشی، اردبیل
  • احمد محمودی، حسین عبدالملکی*، آرزو خنجری صفحات 73-89

    هدف پژوهش حاضر، تعیین پایایی، روایی و ساختار عاملی پرسشنامه کیفیت خدمات باشگاه های بدنسازی و ایروبیک از دیدگاه مشتریان بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان باشگاه های بدنسازی و ایروبیک شهر تهران که 6 ماه سابقه عضویت در این مراکز را دارا بودند. بدین منظور 417 نفر از مشتریان که حایز شرایط لازم بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 21 سیوالی کیفیت خدمات چین لیو (2008) بود که از 5 مولفه (عوامل ملموس، اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) تشکیل شده بود. روش نمره گذاری به سیوالات بر اساس طیف پنج گزینه ای (کاملا مخالفم =1 تا کاملا موافقم =5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط 11 تن از اساتید متخصص در این حوزه مورد تایید و پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد (89/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی برای توصیف ویژگی های دموگرافیک و از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی ثبات درونی ابزار و از آزمون تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بر اساس میزان ارتباط و T-Value تمامی گویه ها رابطه معناداری با مولفه ها داشتند. همچنین شاخص بین x2 به df (661/3)، 071/0=RMSEA، 92/0=NFI، 92/0=NNFI، 93/0=CFI و 96/0=AGFI هم برازش مدل را تایید کردند. همچنین نتایج در خصوص ارتباط مولفه ها با مفهوم کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان نشان داد که تمامی مولفه ها پیشگویی خوبی برای متغیر کیفیت خدمات هستند در نتیجه روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، مشتریان، روایی، پایایی، ساختار عاملی