فهرست مطالب

نشریه علوم ورزش
پیاپی 25 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد عزیزی*، ناصر بهپور، عرفان کاکائی، حمیده شریف زاده صفحات 11-24
  • حسین مخلص ابادی*، پریوش نوربخش، حسین سپاسی صفحات 26-44

    هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط جامعه پذیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. براساس جدول مورگان تعداد 160 نفر(80 زن و 80 مرد) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های جامعه پذیری سازمانی بیگلیاردی (2005)رفتار شهروندی سازمانی دیکینسون (2009) و ارزیابی عملکرد کارکنان کندری (2005) استفاده شد. ضریب پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای جامعه پذیری سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان به ترتیب 0/95 ،0/90 ، 0/94 محاسبه شد که در سطح آلفا 0/05 معنی دار بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین جامعه پذیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آنها با عملکرد کارکنان رابطه ساده و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که رفتار شهروندی، جامعه پذیری سازمانی، سن و جنسیت به ترتیب عملکرد سازمانی را پیش بینی می کنند.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری سازمانی، &quot، رفتار شهروندی سازمانی&quot، عملکرد کارکنان
  • مصطفی شجاعی، عبدالحمید دانشجو* صفحات 46-59

    قدرت و انعطاف پذیری دو ریسک فاکتور قابل اصلاح و کلیدی در آسیب های ورزشی مفصل زانو می باشند. هدف این تحقیق مقایسه قدرت اکسنتریک و کانسنتریک زانو و انعطاف پذیری ران در پای برتر و غیربرتر فوتبالیست های مرد حرفه ای جوان بود. سی و شش نفر فوتبالیست های حرفه ای (سن 1/4±92 /18 سال)، به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با استفاده از دستگاه بایودکس مدل 3 اندازه گیری قدرت عضالت زانو در سرعت زاویه ای s °120 درجه انجام شد. انعطاف پذیری مفصل ران به وسیله گونیامتر , (12 ISOM((NY Baseline اندازه گیری شد. نتایج آزمون t وابسته تفاوت معنی داری بین قدرت کانسنتریک عضلات چهار سر و همسترینگ و بین قدرت اکسنتریک چهار سر در پای برتر و غیربرتر نشان نداد (0/05<P) در حالیکه تفاوت معنی داری بین قدرت اکسنتریک همسترینگ در پای برتر و غیربرتر مشاهده شد(0/05=P) وضعیت نرمالی (10 %درصد تفاوت در سمت راست و چپ(در قدرت کانسنتریک و اکسنتریک در عضلات زانو در بیشتر نمونه ها مشاهده شد0/05<p).انعطاف در پای برتر (10/7±108/8) بیشتر از پای غیر بر تر (9/8 ±104/6) مشاهده شد (0/001=P). به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که فوتبالیست های حرفه ای دارای تعادل قدرت در سمت برتر و غیربرتر بودند که این می تواند ناشی از تمرینات منظم و حرفه ای آنها باشد. اما قدرت اکسنتریک همسترینگ و انعطاف پذیری مفصل ران پای برتر بیشتر از پای غیربرتر بود. پیشنهاد می شود که کادر مربیگری تیم ها جهت رفع این عدم تعادل، تمرینات ویژه ای جهت تقویت قدرت همسترینگ و انعطاف پذیری پای غیربرتر در نظر بگیرند.

    کلیدواژگان: &quot، قدرت اکسنتریک&quot، قدرت کانسنتریک&quot، فوتبال&quot، تعادل قدرت&quot
  • سید حسین موسوی*، حسین کردلو صفحات 61-81

    فراغت مجموعه ای است از اشتغالات که فرد با رضایت خاطر، برای استراحت، تفریح، توسعه آگاهی یا فراگیری غیرانتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از رهایی از الزامات شغلی، خانوادگی و اجتماعی به آن میپردازد. هدف از این تحقیق، راهکارهای غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسالمی واحد زنجان با تاکید بر فعالیتهای ورزشی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد زنجان را در برمیگیرد و روش نمونه گیری تصادفی ساده و تعداد نمونه 375 نفر بود. به منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن با نظر اساتید مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما به کمک ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (0/82).برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف- اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن داده ها و خی دو برای مقایسه نظرات دو گروه آزمودنی استفاده شد (0/05≥p). تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد، با فراهم کردن امکانات و تامین بودجه کافی میتوان اقدامات موثری در غنی سازی اوقات فراغت آنان انجام داد. در نتیجه، برای غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان توجه به نیازهای درونی آنان، ایجاد امکانات و برنامه ریزی دقیق در امور فوق برنامه دانشگاه می تواند در ایجاد انگیزه و تحرک بدنی آنان موثر باشد. در این میان بایستی به وضعیت فرهنگی- اجتماعی و تفاوتهای جنسیتی دانشجویان دختر و پسر نیز اهمیت داده شود.

    کلیدواژگان: اوقات فراغت، تفریح، دانشجویان، فعالیت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد زنجان
  • جعفر برقی مقدم، مریم سرپیرا* صفحات 83-98

    تحقیق حاضر با هدف تدوین استراتژیهای توسعه ی ورزش محلات استان آذربایجان شرقی انجام شد. روش تحقیق توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق را استادان تربیت بدنی موسسات آموزش عالی استان، مدیران ادارات ورزش و جوانان و معاونین مدیرکل ورزش و جوانان استان تشکیل می دادند. نمونه آماری تحقیق به علت محدود بودن جامعه آماری به صورت کل شمار به تعداد 62 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با روایی مورد قبول و با پایایی 0/86 استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار 21-SPSS و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین رتبه های عوامل در وضع موجود و مطلوب، تفاوت معنیداری وجود دارد. عوامل ورزش محلات در وضع موجود، به ترتیب از زیاد به کم به ترتیب بصورت تهدیدها، نقاط ضعف، فرصت ها، نقاط قوت و در وضع مطلوب به ترتیب نقاط قوت، فرصت ها، نقاط ضعف، تهدیدها می باشد. با توجه به جایگاه استراتژیک ورزش محلات استان آذربایجان شرقی که در منطقه SO قرار دارد، مسیولین ورزش استان و مخصوصا اداره کل ورزش و جوانان باید برنامه های خود را در توسعه ورزش محلات بر روی نقاط قوت داخلی از جمله تجربه کارشناسان خود، اعتبارات ورزش استان، تجهیزات درونی و... متمرکز نمایند تا با استفاده از نقاط قوت داخلی از فرصتهای خارجی بهرهبرداری نمایند.

    کلیدواژگان: استراتژی، توسعه، ورزش محلات
  • زین العابدین فلاح*، فریبا کمی صفحات 100-113

    هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای مربیان و وفاداری ورزشکاران باشگاه های ورزشی شهرستان ترکمن بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران با دو سال سابقه باشگاه های ورزشی شهرستان ترکمن بودند (710= N). با استفاده از فرمول کوکران تعداد 249 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه های اخلاق حرفه ای مربیان سرمد (1384) و وفاداری ورزشی سید عامری (1391) استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اخلاق حرفه ای مربیان و وفاداری ورزشکاران باشگاه های ورزشی شهرستان ترکمن رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت، همچنین بین ابعاد اخلاق حرفه ای (مسئولیت پذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری مربیان، برتری جویی و رقابت طلبی، احترام به دیگران، رعایت هنجارهای اجتماعی) با وفاداری ورزشکاران رابطه معنیداری وجود داشت. در نتیجه هرچقدر مربیان اصول اخلاقی را بیشتر رعایت کنند وفاداری ورزشکاران بیشتر شده، رضایت آنان نیز تامین می شود و امکان حضور مجدد آنان بیشتر خواهد بود.

    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، وفاداری، مربی، ورزشکار، باشگاه ورزشی