فهرست مطالب
نشریه معارف عقلی
پیاپی 39 (پاییز و زمستان 1398)
- تاریخ انتشار: 1399/08/25
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحه 5
-
صفحه 7
ابوالفتح کراجکی طرابلسی، محدث، فقیه و متکلم بزرگ شیعه در قرن پنجم هجری است. او از شاگردان ابوالصلاح حلبی، سلار بن عبدالعزیز دیلمی، شیخ طوسی و شیخ مفید است. این نوشتار، به معرفی نظریههای معناشناختی وی در بحث صفات خداوند میپردازد. مسئله صفات الهی یکی از مسایل مهم خداشناسی در تاریخ تفکر اسلامی بهشمار میآید و متکلمان و فیلسوفان مسلمان، از زوایای گوناگون بدین بحث پرداختهاند؛ یکی از ابعاد اساسی این مسیله، تحلیل معنایی صفات الهی است. این پرسش که آیا میتوان تفسیری معقول از صفات الهی ارایه داد یا نه، از دیرباز برای متکلمان مطرح بوده است و نظریههای گوناگونی در این زمینه ارایه شده است؛ برای نمونه، گروهی دراینباره رای به تعطیلی عقل داده و گروهی از تشبیه صفات الهی به صفات آفریدگان سردرآوردند و گروهی دست به تاویل صفات الهی زدند. آنچه از آثار برجایمانده از کراجکی بهدست میآید، این است که از دید ایشان صفات الهی معنادار بوده و بسیاری از آنها بر معنای حقیقی خود حمل میشوند و شماری از آنها را نیز باید بر معنای مجازی حمل کرد. به سخن دیگر، مسلک ایشان در باب تفسیر صفات الهی اشتراک معنوی در برخی صفات و تاویل روایی در تفسیر برخی صفات است.
کلیدواژگان: ابوالفتح کراجکی، تاویل، تشبیه، تعطیل، صفات الهی، معناشناسی صفات -
صفحه 29
چگونگی رابطه میان کمال و دین، از جمله پرسشهای مهم پیش روی متفکران است که پاسخ به آن، تاثیر مستقیمی بر نوع زندگی انسانها دارد. پژوهش حاضر درپی آن است تا به اثبات وابستگی کمال انسان به دین از دیدگاه علامه طباطبایی (با تاکید بر کتاب شریف تفسیر المیزان) بپردازد. روش نگارنده در این پژوهش، از نوع پژوهشهای نظری و بهصورت تحلیلی انتقادی است. از یافتههای آن، میتوان به این مطلب اشاره کرد که فلسفه و هدف دین، نشان دادن راه تکامل انسان و ایجاد زمینه برای تحقق این هدف اساسی آفرینش است. خداوند به مقتضای لطف و حکمت خود، از طریق وحی، آموزههای خود را در قالب کتاب و شریعت، و هماهنگ با عقل، فطرت و واقعیتهای وجود انسان، در راستای این هدف بزرگ و مقدس در اختیار بشر قرار داده است.
کلیدواژگان: انسان، دین، عبادت، عقل، فطرت، کمال، معرفت -
صفحه 47
وجود شرور در جهان، از دیرباز موجب آزردگی انسان بوده و او را به تفکر درباره این موضوع و ارتباط آن با وجود خداوند واداشته است. پرسش این است که اگر جهان دارای آفرینندهای با صفاتی همچون قدرت مطلق، علم مطلق و خیرخواه محض است، چگونه وجود شرور را اراده میکند؟ آیا او از وجود شرور در دنیا و زندگی همراه با رنج و سختی موجودات بیخبر است؟ یا قدرت آفرینش جهانی خالی از شرور را ندارد؟ یا با وجود داشتن آگاهی و قدرت مطلق، به خاطر نداشتن خیرخواهی، شرور را ایجاد کرده است؟ در این نوشتار، با دادن پاسخ منفی به سه پرسش اخیر، دلایل وجود شرور در آفرینش جهان، با تکیه بر آرا و دیدگاه فخررازی تبیین میشود.
کلیدواژگان: شرور، وجود خداوند، علم مطلق، قدرت مطلق، خیرخواهی محض، فخر رازی -
صفحه 69
از موضوعات مهم در ادیان خدامحور، ایمان به خداوند است. این موضوع دارای ابعاد گوناگونی همچون چیستی ایمان، مراتب ایمان و اسباب ایمان است. همچنین این مقوله با رویکردهای مختلفی همچون رویکرد فلسفی، عرفانی، کلامی و وحیانی قابل بررسی است. یکی از شاخههای این موضوع، آثار درجات مختلف ایمان به خداست. پژوهش پیشرو، با رویکرد قرآنی و روایی، ابعاد و آثار سهگانه بینشی، گرایشی و کنشی ایمان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ایمان به خداوند، باعث عمقبخشی بینش و معرفت مومن نسبت به حقایق عالم خواهد شد؛ یعنی مومن درک خواهد کرد که او و همه عالم، عین تعلق و وابستگی به خداوند است. افزونبراین، ایمان باعث شکوفایی و برآوردن گرایشها و امیال اصیل انسان شده، کنشها و خلقیات مومن را متحول میکند؛ یعنی سبب بروز ملکات و فضایل اخلاقی در مومن خواهد شد تا جاییکه خلیفگی خداوند در او تجلی مییابد. هدف این نوشتار، واکاوی موشکافانه درباره موضوعات مربوط به ایمان است.
کلیدواژگان: ایمان، بعد بینشی، بعد گرایشی، بعد کنشی، مراتب ایمان -
صفحه 95
یکی از مباحث پیچیده کلامی و حدیثی، موضوع رجعت است. رجعت از وقایعی است که پس از ظهور حضرت حجت و تشکیل حکومت شریفه وی اتفاق میافتد و بنابر احادیث صحیح و ادعیه ماثور، مومنان خالص و کفار محض برای پاداش و عذاب دنیوی برانگیخته میشوند. درباره مدت و کیفیت این واقعه و افراد محشور در آن اختلاف است. هدف از پژوهش پیشرو، نقد و بررسی مسئله رجعت از دیدگاه متاخران و پاسخ به شبهاتی است که دراینباره وارد شده است. این نوشتار، نخست درپی اثبات رجعت با ارایه دلایل عقلی است؛ سپس به بررسی عقلی دیدگاههای مربوط به مادی یا مثالی بودن بدن هنگام رجعت و دلایل آنها میپردازد.
کلیدواژگان: امکان عقلی رجعت، بدن مثالی، تعلیم همگانی، قسر دائمی و اکثری، معاد جسمانی، نفوس کلیه -
صفحه 121
بحث کلام الهی، پیشینهای به بلندای تاریخ ادیان و بشریت دارد. در اسلام نیز متکلمان، کلام حق را بهعنوان یکی از صفات او واکاوی کردهاند. اما این بررسی در نظام فلسفی ملاصدرا، عمیقتر شده و صبغه وجودی یافته است. ملاصدرا، از سویی، نگاهی معرفتشناسانه به هستی دارد و از سوی دیگر، نگاهی هستیشناسانه به معارف الهی دارد. به سخن دیگر، او میان هستی و هدایتهای الهی جدایی نمیبیند. از دیدگاه صدرا عالم و مراتب آن، سراسر دلالت و آیه و بهمثابه الفاظ انباشته از معنا هستند. این مقاله، ضمن تبیین حقیقت کلام الهی و کیفیت ادراک آن، به جوانب مختلف مسئله پرداخته و اقسام کلام الهی را از دیدگاه حکمت متعالیه بررسی میکند و حقیقت وجودی قرآن را بهعنوان وجههای از کلام الهی در عالم دنیا مورد واکاوی قرار میدهد. همچنین بررسی رابطه کلام الهی و نحوه وجودی انسان و ارتقای وجودی او نیز از مباحث پیشرو در این نوشتار است.
کلیدواژگان: اقسام کلام الهی، چگونگی دریافت کلام الهی، کلام الهی، مراتب نزولی قرآن، ملاصدرا
-
Page 7
Abu al-Fath al-Karajaki al-Tripoli is a great Shiite narrator, jurist and theologian in the fifth century AH. He is one of the students of Abu Salah Halabi, SallarDeylami, Sheikh Tusi and Sheikh Mufid. This paper analyzes his semantic theories in the discussion of the attributes of God. The issue of divine attributes especially the semantic analysis of divine attributes is one of the most important issues in theology in the history of Islamic thought, which has been discussed by Muslim theologians and philosophers from various angles. Theologians have offered various theories about the rational interpretation of divine attributes; some believe in the negationand some liken the divine attributes to the attributes of the creatures, and some others believe in esoteric interpretation.What can be deduced from the surviving works of Karajakiis that in his view the divine attributes are meaningful explaining that, although some including cognitional, tendentious and functional aspect. The findings show that, faith gives insight to man and shows man’s dependency on God. In addition, faith flourishes the original tendencies and desires of man and transforms the actions and temperaments of the believer and prepares the ground for bringing man to the position of the divine caliphate of God. This article seeks to carefully examine issues related to faith.
Keywords: faith, degrees of faith, cognitional aspect. Tendentious aspect, functional aspect -
Page 29
The relationship between perfection and religion is one of the most important questions for thinkers whose response has a direct effect on the way of life of human beings. This paper seeks to study the dependency of human perfection on religion from Allame Tabatabai’s perspective with emphasis on the al-Mizan Commentary. Using a descriptive-analytical method this theoretical paper is proposed. The findings show that, the philosophy and purpose of religion is to bring man to perfection and to provide the ground for the realization of this basic purpose of creation. Accordingly, through His revelation and wisdom, God Almighty has provided His teachings in the form of books and law, in accordance with the intellect, nature and realities of human existence.
Keywords: human, religion, worship, intellect, nature, perfection, knowledge -
Page 47
The problem of the relationship of evil with God has been one of the oldest human questions throughout history which has always bothered him. The question is, if the world has an All-powerful, All-knowing and All-benevolent creator, so how does He intend the existence of evil? Is He unaware of the existence of evil in the world and the suffering of His creatures? Does not He have the power to create a world free from evil? Or, despite His absolute awareness and power, did He create evil because of His lack of benevolence? While rejecting these possibilities, this article examines the reasons for the existence of evil in the world, based on the views of Fakhr Razi.
Keywords: All-powerful, All-knowing, All-benevolent, evil, existence of God -
Page 69
One of the important issues in the God-centered religions is the faith in God. This issue can be studied with different approaches such as philosophical, mystical, theological and revelatory approaches. One of the branches of this subject is the effects of different degrees of faith in God. Adopting a Quranictraditional approach, this paper studies the three dimensions and effects of faith, should be considered in the figurative sense, many of them should be considered in the true sense. In other words, regarding the interpretation of divine attributes, he believes in content participation in some attributes and esoteric interpretation in some other attributes.
Keywords: Abu al-Fath al-Karajaki, esoteric interpretation, assimilation, negation, divine attributes, the semantic analysis of the divine attributes -
Page 95
One of the complicated theological and traditional issues is returning that take place after the advent of Imam Mahdi and the formation of his government. According to authentic hadiths and supplications, pure believers and pure disbelievers will be raised for worldly rewards and punishments. There is disagreement about the duration and quality of this event and the people who will be raised. To respond to questions, this paper seeks to analyze the issue of returning from the perspective of later theologians. A rational approach to the issue of returning and the quality of the body of the resurrected people in terms of their ideal or material form is another goal of this paper.
Keywords: rational possibility of returning, ideal body, public education -
Page 121
The discussion of the divine word has a long precedent in the history of religions and humanity. In Islam, too, theologians have explored the word of God as one of His attributes. But this issue has deepened and become more existential in Mulla Sadra’s philosophical system. Mulla Sadra, on the one hand, has an epistemological view towards the existence and, on the other hand, has an ontological view towards the divine knowledge. In other words, he sees no separation between existence and divine guidance. From Sadra’s point of view, the universe and its levels are full of meaning, all of which represent God as a sign. This article, while explaining the truth of the divine word and the quality of its perception, deals with various aspects of the problem and examines the types of divine word from the perspective of Transcendent theosophy and examines the truth of the existence of the Qur’an as a manifestation of the divine word in the world. This paper also analyzes the relationship between the divine word, human existence and the promotion of his existence.
Keywords: types of divine words, the quality of receiving the divine word, divine words, descending levels of Qur’an, Mulla Sadra