فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال پانزدهم شماره 2 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • انه محمد غراوی صفحه 1

    شناسه دیجیتال یک شی (نه "یک شی دیجیتال") Identifier Object Digital) DOI (در واقع یک کد منحصر به فرد برای یک موضوع است و مانند یک اثر انگشت عمل میکنند و هر شناسه نشان دهنده یک موضوع است. در اینجا هر شی= هر نهاد (چیز: فیزیکی، دیجیتال، یا انتزاعی) میباشد. موسسه بین المللی DOI) Foundation DOI International The (در اکتبر 1997 در ایالت دلوار ثبت شد. در حال حاضر بیش از 5000 عضو شامل ناشران، مراکز داده علمی، استودیوهای فیلم و غیره از خدمات این موسسه استفاده میکنند. تاکنون برای 230 میلیون موضوع DOI ثبت شده است. پس DOI فقط برای مقالات نیست. شناسه دیجیتال مقالات علمی یا DOI شامل اعداد و حروفی است که از دو بخش کد ناشر و کد نوشته تشکیل شده است. در شناسه دیجیتال مقالات علمی (DOI (کد ناشر و کد نوشته با (/) از هم جدا میشوند. بهترین مسیر برای اطمینان از صحت DOI مقالات مراجعه به سایت org.doi.www://https میباشد. جهت ارتقای مجله و نمایه سازی در نمایه های معتبر و بهبود شاخصهای کیفی و کمی مقالات، ناشران برای مقالات خود DOI دریافت میکنند. که مهمترین مزیت آن در رفرنسدهی مقاله های علمی است. سهولت و سرعت ارجاع مقاله با DOI احتمال بروز اشتباه را به حداقل میرساند. از طریق DOI میتوان محل ذخیره سازی مقاله علمی را به Hyperlink تبدیل نمود و همین امر باعث ایجاد مشاهده پذیری بیشتر مقاله مربوطه میشود. نمونه ای از DOI برای مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی در ذیل آورده شده است که با کلیک بر روی آن مستقیما به مقاله موردنظر راهنمایی میشوید.

  • ملیحه معین فارسانی، اکرم جعفری*، هاله فاضل صفحات 2-9

    مقدمه: 

    مایونکتین یکی از مایوکینهایی است که بهعنوان یکی از مکانیسمهای مخالف با چاقی مورد توجه است و با بیماریهای متابولیکی ارتباط دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین مقاومتی بر مقدار مایونکتین سرم و مقاومت انسولین زنان چاق است.

    مواد و روش ها

    24 زن چاق (شاخص توده بدنی 32/2 ± 31/3 کیلوگرم بر متر مربع) در این تحقیق نیمه تجربی حضور داشتنند. آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی سه بار در هفته و به مدت 8 هفته، تمرین مقاومتی را انجام دادند. تعداد تکرارهای هر ست 10-8 و شدت فعالیت 85-50 درصد یک تکرار بیشینه بود. زمان استراحت بین ستها 3-2 دقیقه و بین تکرارها 60-30 ثانیه بود. برای اندازهگیری مایونکتین به روش الایزا و مقاومت انسولین از طریق فرمول IR-HOMA ،نمونه گیری خونی 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از دوره تمرین و در حالت ناشتا انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری در سطح معناداری (05/0≤P) و با نرم افزار SPSS انجام شد.

    نتایج

    8 هفته تمرین مقاومتی منجر به کاهش سطوح مایونکتین و مقاومت انسولین در گروه تجربی شد (05/0≤P).

    نتیجه گیری

    علیرغم اینکه در اکثر تحقیقات دیده شده ورزش باعث افزایش مایونکتین و بهبود شاخصهای متابولیکی میشود به نظر میرسد که مکانیسم تغییرات مایونکتین در پی ورزش مقاومتی در افراد چاق ممکن است متفاوت باشد این امر ممکن است با بیشتر بودن میزان مایونکتین در افراد چاق مرتبط باشد.

    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، مایونکتین، مقاومت انسولین، چاقی
  • ناصر مقربیان، مهدی خاکساری، طاهره اسلامی، نوشین احمدیان چاشمی، حسین خواستار* صفحات 10-15

    مقدمه: 

     سیس پلاتین یک داروی ضدسرطانی است که در درمان سرطانهای مختلف استفاده میشود، ولی عوارض جانبی متعددی مانند هپاتوتوکسیسیتی، نفروتوکسیسیتی و نوروپاتی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات محافظتی اسنیک اسید بر آسیب کلیوی ایجاد شده در نفروتوکسیسیتی ناشی از سیس پلاتین در موش صحرایی انجام شده است.

    مواد و روش ها

    در این بررسی 30 موش صحرایی نر به صورت تصادفی در 3 گروه کنترل، گروه سیس پلاتین با دوز kg/10mg و گروه سیس پلاتین kg/10mg + اسنیک اسید با دوز kg/100mg به مدت 7 روز قرار گرفتند. در روز هشتم همه موشها بیهوش شده و نمونه خون بهطور مستقیم از قلب گرفته شد و بافت کلیه جهت بررسی استرس اکسیداتیو جمعآوری شد.

    نتایج

    سیس پلاتین موجب افزایش BUN و کراتینین پلاسما نسبت به گروه کنترل گردید. همچنین در گروه سیس پلاتین مالون دی آلدیید (MDA (بافت کلیه افزایش یافته و گلوتاتیون (GSH) کاهش یافته بود. درمان با اسنیک اسید منجر به کاهش معنی دار BUN و کراتینین و MDA نسبت به گروه سیس پلاتین و افزایش معنی دار GSH نسبت به گروه سیس پلاتین گردید.

    نتیجه گیری

    با توجه به بهبود شاخصهای عملکرد کلیوی و کاهش استرس اکسیداتیو در گروه اسنیک اسید، تجویز اسنیک اسید تا حدی اثر محافظتی در برابر آسیب کلیوی ناشی از استرس اکسیداتیو ایجاد شده از مصرف سیس پلاتین دارد.

    کلیدواژگان: مسمومیت کلیوی، سیس پلاتین، اسنیک اسید، استرس اکسیداتیو
  • راضیه خیرالدین، محمدتقی گودرزی*، مسلم جعفری ثانی صفحات 16-21
    مقدمه

    استرس اکسیداتیو که در اثر افزایش گلوکز ایجاد میشود، سبب عدم تعادل بین اکسیدانها و آنتیاکسیدان میگردد. کروم سه ظرفیتی میتواند عمل انسولین را تقویت کند و سلنیوم بهعنوان یک آنتیاکسیدان عمل میکند. مطالعه حاضر با هدف تاثیر استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت و نقش آنتیاکسیدانی کروم و سلنیوم در مراقبت از استرس اکسیداتیو دیابتی، انجام شد.

    مواد و روش ها

    30 بیمار دیابتی نوع 2 و 25 فرد سالم در این مطالعه شرکت کردند. قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c (و پروفایل لیپیدی در کلیه افراد با دستگاه اتوآنالیزر بیوشیمی اندازه گیری شد. سنجش شاخصهای استرس اکسیداتیو، گلوتاتیون احیا (GSH (و گلوتاتیون پراکسیداز (GPx (با کیتهای مخصوص انجام شد همچنین کروم و سلنیوم سرم با دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. همبستگی بین عامل به دست آمده با استفاده از آزمون پیرسون ارزیابی شد (05/0<P .(معنی دار در نظر گرفته شد. ± 0/74 و 8/26 ± 0/65) سالم افراد به نسبت که بود) 27/78 ± 4/35 U/ml و 4/04 ± 0/68 µM) به ترتیب دیابتی بیماران در) GPx) و GSH) :نتایج 28/41 (کمتر بود. مقدار کروم و سلنیوم در بیماران دیابتی به ترتیب ((L/ µg (19/0 ± 8/7 و (L/µg (05/4 ± 24/65 (که نسبت به افراد سالم ((L/µg).بود 0/001 از کمتر آنها همه در P مقدار 90/60±1/72 (µg/L) و 10/7±0/20 کاهش یافته اند.

    نتیجه گیری

    میتوان نتیجه گرفت که کمبود کروم و سلنیوم که آنتیاکسیدان میباشند بر روی شاخصهای استرس اکسیداتیو اثر گذاشته است. بنابراین شیوه های درمانی مناسب در جهت تقویت دفاع آنتیاکسیدانی میتواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 داشته باشد.

    کلیدواژگان: دیابت، استرس اکسیداتیو، کروم، سلنیم
  • مرضیه مزرعه خطیری، سجاد ارشدی*، عبدالعلی بنایی فر، حسین عابدنطنزی صفحات 22-35
    مقدمه

    هدف پژوهش تاثیر تعاملی تمرین تناوبی و عصاره عسل آویشن بر گلوکز و نیمرخهای چربی موشهای نر دیابتی نوع دو بود.

    مواد و روش ها

    جامعه آماری پژوهش حاضر را موشهای صحرایی نر تشکیل میدادند. پس از20 هفته تغذیه با رژیم پرچرب با تزریق درون صفاقی 25 میلیگرم STZ به ازای کیلوگرم وزن موشها دیابتی شدند. موشهایی که گلوکز ناشتای آنها بین150 تا 400 میلیگرم در دسیلیتر بود دیابتی نوع دوم در نظر گرفته شد. موشها در 4 گروه کنترل دیابتی 6 سر، تمرین تناوبی 8 ،عسل آویشن6 ،تمرین تناوبی و عسل آویشن 8 سرگروهبندی و پروتکل تمرینی و گاواژ عسل روی آنها اجرا شد. هشت هفته تمرین هوازی، پنج جلسه در هفته با تناوب شدید 2 دقیقهای 80 تا 90 درصد vo2max و تناوب استراحت یک دقیقه ای با 50 تا 56 درصد vo2max اجرا شد. عسل آویشن به صورت گاواژ به میزان 3 گرم بر کیلوگرم 5 روز در هفته داده شد. سپس موشها توسط اتر بیهوش و قربانی شدند. نیمرخهای چربی و گلوکز با استفاده از اتوآنالیزر اندازهگیری شد. تحلیل آماری با استفاده نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس دو عاملی و تعیین اندازه اثر و تعقیبی توکی انجام شد.

    نتایج

    یافته های پژوهش نشان داد نیمرخ چربی CHOL,TG,LDL در گروه تمرین تناوبی و عسل آویشن نسبتبه کنترل دیابتی کاهش داشته است که در مورد TG گروه تمرین معنی دار بود (01/0=P).همچنین HDL در گروه تمرین تناوبی و عسل آویشن و تعاملی تمرین تناوبی عسل آویشن نسبتبه کنترل افزایش غیرمعنیداری داشته است.

    نتیجه گیری

    براساس یافته های این مطالعه نتیجه گرفته شد تاثیر تعاملی تمرین تناوبی شدید و مصرف عسل آویشن بر بهبود گلوکز و نیمرخهای چربی موثر بوده است.

    کلیدواژگان: تمرین تناوبی، عسل آویشن، نیمرخهای چربی، گلوکز
  • امید گرکز، توحید عبادی، فاروق احمدی، سیما مسعودی* صفحات 36-41
    مقدمه

    خون شسته شده فرآوردهای است که از خون کامل با انجام سانتریفوژ و خارج کردن پلاسما و شستن گلبولهای قرمز در یک محلول ایزوتونیک بهدست میآید. هدف این مطالعه تعیین علل مصرف خون شسته شده در بیمارستانهای آموزشی درمانی ارومیه در سال 1396 میباشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت گذشتهنگر بوده و شامل 75 درخواست خون شسته شده بیماران که در مجموع 135 واحد در بیمارستانهای آموزشی درمانی امام خمینی، طالقانی، سیدالشهدا و مطهری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از بانک خون طی سال 1396 درخواست شده بود. داده ها بعد جمعآوری وارد SPSS شده و با کمک آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج

    در این مطالعه نتایج نشان داد که جنسیت زن با 41)7/54 % مورد و همچنین گروه سنی بین 45-31 (سال با 18(24 %مورد در مجموع با 29 واحد جز بیشترین درخواستها بوده، همچنین بخش دیالیز با 27)36%مورد و با 48 واحد و نارسایی کلیه و قلب با 18) 24 %مورد و با 32 واحد جز بیشترین درخواستها بودند. کمخونی مزمن نیز علت بیشتر درخواست خون شستشو شده بود. بیشتر درخواستها در شیفت صبح و بیشتر تحویل و تزریقها نیز در شیفت عصر بوده و بیشتر بیمارها نیز تنها 1 واحد خون شستشو شده و برای یکبار درخواست، تحویل و تزریق داشتهاند.

    نتیجه گیری

    میزان مصرف خون شسته شده در بیمارستانهای آموزشی درمانی ارومیه به نسبت مناسب بوده ولی نیازمند آموزش و اطلاعرسانی به مراکز درمانی جهت استفاده مناسب و بجا از این فرآورده است.

    کلیدواژگان: خون شسته شده، بیمارستان، آموزشی درمانی، ارومیه
  • فاطمه آهوز، امین گلاب پور* صفحات 42-50
    مقدمه

    بیماری پارکینسون یک معضل بهداشت جهانی مهم است که با گذشت زمان علایم آن شدیدتر میشود. تشخیص و درمان سریع این بیماری منجر به بهبود مهارتها، توانمندیها و عملکرد مبتلایان در کارهای روزمره زندگی میشود. بهمنظور تشخیص زودهنگام این بیماری، تولید سیستمهای کمک تصمیمیار بالینی که قادر به کشف قوانین تشخیصی این بیماری باشند، ضروری است.

    مواد و روش ها

    در این مقاله یک روش خودکار استخراج قوانین تشخیصی جدید برای بیماری پارکینسون ارایه میشود. روش پیشنهادی مبتنی بر رگرسیون منطقی و الگوریتم شبیهسازی تبرید است. جهت ارزیابی روش از مجموعه داده پارکینسون آکسفورد استفاده شده که اطلاعات 23 فرد مبتلا به پارکینسون و 8 فرد سالم را در قالب 195 رکورد ذخیره کرده است. برای هر رکورد 23 ویژگی ذخیره شده که شامل 22 اندازهگیری صوتی است.

    نتایج

    نتایج بهدست آمده شامل دو قانون تشخیصی است؛ در سیستمهای خودکاری که صحت بالا اولویت دارد، یک قانون جدید شامل 21 عبارت منطقی ارایه شده است که دارای صحت 31/92 ،حساسیت 42/85 و ویژگی 56/94 درصد است. همچنین برای سیستمهای بلادرنگ و کمک تصمیمیار بالینی با قابلیت تفسیرپذیری بالا، قانونی متشکل از سه عبارت منطقی پیشنهاد شده است که دارای صحت 97/78 ،حساسیت 08/77 و ویژگی 59/79 درصد است.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نشان دهنده قدرت بالای تفسیرپذیری و قابلیت اعتماد قانون به دست آمده در تشخیص بیماری پارکینسون است که میتواند در پیادهسازی سیستمهای از راهدور تشخیصی استفاده شود.

    کلیدواژگان: پارکینسون، رگرسیون منطقی، شبیهسازی تبرید، استخراج قانون
  • مهدی حسام، مهدی صادقی، فاطمه سادات بیطرف، رحیمه اسکندریان، اصغر شایان نیا* صفحات 51-57
    مقدمه

    مطالعات گسترده سراسر ژنومی (GWAS) در گذشته مشخص کردهاند که احتمالا بین پلیمورفیسم ژنهای 70-SWAP و NOA1-REST با بیماری عروق کرونر ارتباط وجود دارد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط پلیمورفیسم rs10840293 ژن 70-SWAP و rs17087335 ژن NOA1-REST با بیماری عروق کرونر در جمعیت ایرانی میباشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت مورد-شاهدی انجام شد. در این مطالعه 300 فرد که آنژیوگرافی عروق کرونر انجام داده بودند، وارد مطالعه شدند و به دو گروه تقسیم شدند. گروه بیمار افرادی بودند که بیش از 50 درصد گرفتگی در یکی از عروق اصلی کرونر داشتند و گروه سالم افرادی بودند که براساس نتیجه آنژیوگرافی گرفتگی عروق کرونر نداشتند. تعیین ژنوتیپ به روش PCR time real man-Taq انجام شد. داده  ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج

    در این مطالعه برای اولین بار فراوانی آللی و ژنوتیپی پلیمورفیسم rs10840293 ژن 70-SWAP و rs17087335 ژن Noa1-Rest در جمعیت استان سمنان مورد مطالعه قرار گرفت. فراوانیهای اللی و ژنوتیپی بین دو گروه بیمار و سالم مقایسه گردید. ولی تفاوت معنیداری بین افراد سالم و بیمار مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد، بین پلیمورفیسمهای rs10840293 و rs17087335 و بیماری CAD در جمعیت مورد مطالعه ارتباط معنیداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، پلیمورفیسم تکنوکلئوتیدی، NOA1- REST، 70-SWAP، rs10840293rs
|
  • Anneh Mohammad Gharravi Page 1
  • Malihe Moein Farsani, Akram Jafari *, Haleh Fazel Pages 2-9
    Introduction

    Myonectin is one of the myokines and has gained interest as a potential new strategy to combat obesity and its associated metabolic disorders. The objective of this study was to investigate the effects of 8 weeks resistance training on serum myonectin and insulin resistance in obese women.

    Methods

    24 obese women (31.3±2.32 kg/m2 ) were selected to participate in this semi-experimental study.They divided into experimental and control groups randomly. For 8 weeks, the experimental group performed resistance training with 3 sets of 8-10 repetitions in each exercise and the intensity of 50-85 percent of one repetition maximum. Rest time between sets and repetition were determined 2-3 minutes and 30-60 seconds, respectively. 48 hours before training and 48 hours after the last training session, blood samples were collected in the fasting state to measure myonectin and insulin resistance by ELISA and HOMA-IR formula. The data were analyzed at significant level of P≤0.05 using 23th version of SPSS software.

    Results

    According to the results, there were significant difference in serum levels of myonectin and insulin resistance after 8 weeks of resistance training (P=0.03, P=0.02 respectively).

    Conclusion

    Although it has been observed that exercise cause increase in myonectin and improve metabolic disorder, but it seems that myonectin,s change mechanism in response to resistance training, may be different in obese people and it may related to myonectin elevation in these people

    Keywords: Resistance trainings, Myonectin, Insulin resistance, Obese women
  • Nasser Mogharabian, Mehdi Khaksari, Tahereh Eslami, Nooshin Ahmadian Chashmi, Hossein Khastar * Pages 10-15
    Introduction

    Cisplatin is an anticancer drug that is used to treat different cancers, but has several side effects such as hepatotoxicity, nephrotoxicity and neuropathy. The present study aimed to investigate the protective effects of usnic acid on Cisplatin induced nephrotoxicity in rats.

    Methods

    In this study, 30 male rats were randomly assigned into 3 equal groups: control group, Cisplatin with 10 mg/kg group and cisplatin with 10 mg/kg + usnic acid with 100mg/kg for 7 days. On the eighth day, all mice were anesthetized and blood samples were taken directly from the heart and kidney tissue was collected for oxidative stress testing.

    Results

    Cisplatin increased plasma BUN and creatinine compared with the control group. Also, in the cisplatin group, malondialdehyde (MDA) of kidney was increased and the glutathione (GSH) was decreased. Treatment with usnic acid, caused a significant decrease in BUN and creatinine and MDA and a significant increase in GSH compared with the cisplatin group.

    Conclusion

    Given the improvement in renal functional indicator and the reduction of oxidative stress in the usnic acid group, using of usnic acid has a protective effect against renal damage partly due to oxidative stress caused by Cisplatin.

    Keywords: Nephrotoxicity, Cisplatin, Usnic acid, Oxidative stress
  • Razie Kheirodin, MohamadTaghi Goodarzi*, Moslem Jafarisani Pages 16-21
    Introduction

    Oxidative stress caused by increased glucose causes an imbalance between oxidants and antioxidants. Trivalent chromium can boost insulin action, and selenium acts as an antioxidant. This study aimed to investigate the effect of oxidative stress induced by diabetes and the antioxidant role of chromium and selenium in the care of diabetic oxidative stress.

    Methods

    30 types 2 diabetic patients and 25 healthy individuals participated in this study. Fasting blood glucose, glycated hemoglobin (HbA1c), and lipid profile was measured in all subjects with a biochemical autoanalyzer. Oxidative stress, glutathione (GSH), and glutathione peroxidase (GPx) indices were performed with special kits. Also, chromium and selenium were measured by atomic absorption spectrometry. The results were analyzed using SPSS statistical software (version 19). The correlation between the obtained factors was evaluated using the Pearson test (version 6). (P<0.05) was considered significant.

    Results

    (GSH) and (GPx) were respectively (4.04 ± 0.68 µM and 27.78 ± 4.35 U/ml) that were lower in the diabetic group compared to non-diabetic group (8.26 ± 0.65 and 41.28 ± 0.74). The amount of chromium and selenium in diabetic patients (7.8 ± 0.19 µg/L and 65.24 ± 4.05 µg/L), which is compared to healthy individuals decreased (10.7 ± 0.20 µg/L and 90.60 ± 1.72 µg/L). The P-value in all of them was less than 0.001.

    Conclusion

    It can be concluded that chromium and selenium deficiency, which are antioxidants, affect oxidative stress indices. Therefore, appropriate therapies to strengthen antioxidant defenses can play an important role in the prevention and treatment of type 2 diabetes.

    Keywords: Diabetes, Oxidative stress, Chromium, Selenium
  • Marzie Mazrae Khatiri, Sajad Arshadi *, Abdolali Banaei far, HoseinAbednatanzi Pages 22-35
    Introduction

    The aim of this study was to investigate the interactive effect high interval exercise training and thyme honey extract on glucose and lipide profile of type 2 diabetic male rats.

    Methods

    The statistical population of the present study consisted of male rats.After 20 weeks of dieting with a high-fat diet and then intraperitoneally injected with a low dose of 25 mg of STZ per kilogram of weight. rats with fasting glucose between 150 and 400 mg / dL were considered type 2 diabetic rat.Diabetic rats divided In 4 groups of diabetic control (6 heads), HIIT (8), thyme honey (6), HIIT and thyme honey (8 heads), HIITand HIIT- thyme honey were performed Eight-week aerobic exercise program, five sessions per week in the 2-minute HIIT with 80 to 90 % Vo2max and a one-minute break with 50 to 56% vo2max. Thyme honey Gavage was administered orally with a 3 g / g 5 days a week during the protocol. At the end of the training period, the rats were anesthetized by Ether and sacrificed. Glucose and lipide profiles were measured using the autoanalyzer. Statistical analysis was performed using SPSS22 software and two-factor analysis of variance and effect size and Bonferoni post Hock test for determination to compare the effect of independent variables.

    Results

    The research findings showed that the LDL, TG, CHOL of lipid profile in the HIIT group and thyme honey compared to diabetic control decreased, and TG significant decreased in the HIIT (P=0.01). Also, HDL in the group of HIIT and thyme honey and the interaction of HIIT-thyme honey compared to control had a significant increase.

    Conclusion

    Therefore, it was concluded that the interactive effect of HIIT and consumption of thyme honey has been effective in improving glucose and fat profile.

    Keywords: HIIT, Thyme honey, lipid profiles, Glucose
  • Omid Garkaz, Tohid Ebadi, Farooq Ahmad, Sima Masudi* Pages 36-41
    Introduction

    Washed blood is a product obtained from whole blood by centrifugation and removal of plasma and washing of red blood cells in an isotonic solution. This study aimed to determine the causes of consumption of washed blood in Urmia teaching and medical hospitals in 2017.

    Methods

    This study was a retrospective and includes 75 requests for washed blood of patients that were requested from the blood bank during 2017 in a total of 135 units in Imam Khomeini, Taleghani, Seyed Al-Shohada, and Motahhari hospitals under the auspices of Urmia University of Medical Sciences.

    Results

    In this study, the results showed that female gender with 41 (54.7%) cases and also the age group between (31-45) years with 18 (24%) cases with a total of 29 units were among the most requested, also dialysis ward with 27 (36%) cases with 48 units and kidney and heart failure with 18 (24%) cases and 32 units were among the most requested, Chronic anemia was also the main reason for requesting a blood transfusion. Most of the requests were in the morning shift and most of the deliveries and injections were in the evening shift, and most of the patients had only 1 unit of blood washed and had one request, delivery, and injection.

    Conclusion

    The amount of washed blood use in Urmia teaching and medical hospitals is relatively appropriate, but it needs training and informing to officials of medical centers for proper and appropriate use of this product.

    Keywords: Washed blood, Hospital, Educational therapy, Urmia
  • Fatemeh Ahouz, Fatemeh Ahouz* Pages 42-50
    Introduction

    Parkinson's disease has become an increasing public health issue that its symptoms become more severe over time. Early diagnosis and treatment of this disease leads to improving the skills, abilities and performance of patients in daily life. In order to diagnose the disease early, it is necessary to produce clinical decision-making assistance systems that are able to detect the diagnostic rules of the disease.

    Methods

    This study provides an automatic way to extract novel diagnostic rules for Parkinson's disease. The proposed method is based on logic regression and simulated annealing algorithm. To evaluate the method, the Oxford Parkinson's data set was used, which contains 22 biomedical voice measurements from 31 people, 23 with Parkinson's disease. The dataset has 195 voice recording from these individuals.

    Results

    The results include two diagnostic rules; If high accuracy was the main concern, a new rule has been proposed that includes 21 logical statements that have an accuracy of 92.31%, a sensitivity of 85.42%, and a specificity of 94.56%. However, for real-time systems and clinical decision-making assistance with high interpretability, a rule consisting of 3 logical statements has been proposed, which has an accuracy of 78.97%, a sensitivity of 77.08% and a feature of 79.59%.

    Conclusion

    The results show the high power of interpretability and reliability of the proposed rules in the diagnosis of Parkinson's disease, which can be used in the implementation of remote diagnostic systems.

    Keywords: Parkinson, Logic regression, Simulated annealing, Rule extraction
  • Mahdi Hesam, Mehdi Sadeghi, Fateme Sadat Bitaraf, Rahimeh Eskandarian, Asghar Shayannia* Pages 51-57
    Introduction

    Previous genome-wide association studies (GWASs) have shown an increased CAD risk associated with single nucleotide polymorphisms (SNPs) in SWAP70 (rs10840293) and Rest- NOA1 (rs17087335). This study aimed to investigate the relationship between rs10840293 and rs17087335 polymorphism with coronary artery disease in the Iranian population.

    Methods

    This study was a case-control study with the case-base sampling method for the control group. Genomic DNA was extracted from the peripheral blood collected from 150 patients with CAD and 150 healthy controls. Polymorphisms were genotyped by Taq-Man technology. SPSS software was used for statistical analysis.

    Results

    The genotype frequency distribution did not deviate significantly from the Hardy-Weinberg equilibrium (P>0.05). Allelic frequencies and genotype distributions of rs10840293 and rs17087335 did not show statistical significance between patients with POAG and control subjects (P<0.05).

    Conclusion

    To the best of our knowledge, this is the first report concerning the association between SWAP70 and RestNOA1 gene polymorphisms and CAD in an Iranian population. Our data suggest that rs1533428 and rs12994401 are unlikely major risk factors for CAD in an Iranian population.

    Keywords: Coronary heart disease (CAD), Single nucleotide polymorphism (SNP), SWAP70, Rest- NOA1, rs10840293, rs17087335, Iranian population