فهرست مطالب

نشریه علوم اجتماعی
پیاپی 48 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • بیتا بابایی راد*، زهرا خرازی، محمد سلطانی فر صفحات 1-19

    سواد رسانه ای مفهومی است که مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز برای پیشرفت را همراه با استقلال و آگاهی، در فضای ارتباطی دیجیتال و رسانه های نوین چند منظوره جامعه اطلاعاتی تشریح می کنند. این پژوهش به بررسی و کشف شاخص های موثر در ارتقای سواد رسانه ای دیپلماتیک می پردازد. در این راستا با به کارگیری روش شناسی کیو به دنبال استخراج الگوهای مهم ذهنی که برگرفته از شاخص ها و گویه های انتخاب شده از صاحب نظران و خبرگان و فعالان در حوزه علوم ارتباطات و علوم سیاسی بود. بر این اساس بعد از مطالعه ادبیات موضوع و مصاحبه با چند تن از خبرگان نونه کیو انتخاب شد. نتایج دسته بندی گویه ها نشان داد که در نهایت 46 گویه فضای گفتمان را پوشش می دهند که بر روی گروه نمونه 26 نفری و با استفاده از نمودار توزیع اختیاری کیو مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل عاملی کیو نشان داد که می توان سه الگوی ذهنی را شناسایی کرد که در کل در حدود 85 درصد از واریانس را تبیین کردند. اهمیت و اولویت بندی این الگوها می تواند در راستای پیشبرد اهداف ارتقای سواد رسانه ای مد نظر صاحب نظران و متولیان امر سواد رسانه ای در حوزه سیاست خارجی قرا ر گیرد.

    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، دیپلماسی رسانه ای، روش کیو. الگوی ذهنی
  • لیلا عشاق خسروشاهی، مهرداد نوابخش*، نوروز هاشم زهی، ابراهیم متقی صفحات 20-35

    اگرچه آسیبها و ناهنجاری ها در همه جوامع تا حدودی طبیعی است ولی ذات بشر همواره با کمبودها و اختالفات زیادی مواجه است ولی در بعضی مواقع این اختالفات به حدی می رسد که موجب بروز نا امنی در جوامع می گردد. تحقیق پیش رو در تالش است تا عوامل اجتماعی موثر بر احساس امنیت را مورد بررسی قرار دهد. عوامل و عناصر متعددی بر احساس امنیت موثرند که شناسایی آنها مستلزم اتخاذ رویکردی نظاممند می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی تحلیلی و از روش اسنادی یا کتابخانه ای استفاده و با مراجعه به اسناد علمی، کتب، پایان نامه ها، مقاالت و گزارش های پژوهشی، نظریه های کوناگون در مورد احساس امنیت مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، پس از توصیف و تبیین مبانی نظری در زمینه عوامل تعیین کننده احساس امنیت، تالش شد تا ابعاد و عوامل تشکیل دهنده احساس امنیت در قالب مدل ارایه شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهایی که بر احساس امنیت تاثیر مستقیم و مثبت دارند عبارت است از: سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی و مسئولیت پذیری، که احساس امنیت را فراهم می کنند. در این خصوص نظریه های مربوط هم مبتنی بر این است که احساس امنیت یکی از مباحث مهمی است که انسانها سعی دارند تا تداوم، هویت، شخصیت و منافع خود را در محیط های اجتماعی، مادی، فرهنگی به حالت ثبات برسانند و این اطمینان خاطر و آرامش میتواند از طرف فرد و از سوی دولت و حاکمیت ایجاد گردد. از نتایج حاصل شده در این تحقیق متغیرها مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، سرمایه و مسئولیت پذیری اجتماعی با احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیم دارند ولی رابطه متغیر کنترل اجتماعی با احساس امنیت اجتماعی رابطه ضعیف بوده و در این خصوص فرضیه اصلی تحقیق مورد تایید قرار نگرفت.

    کلیدواژگان: احساس امنیت، سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی
  • رضا یازرلو*، بتول سوسرایی صفحات 36-50
    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هویت ملی و هویت قومی و بررسی وضعیت این دو متغیر بر اساس برخی متغیرها در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری گنبدکاووس، با استفاده از رویکرد کمی و روش پیمایشی میباشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 364 نفر و با روش طبقه ای نسبی و خوشه ای انتخاب شده اند. چارچوب نظری این تحقیق بر پایه سه دسته نظریه پردازی هویت یعنی سطح خرد، میانه و کلان تنظیم شده است. سوال اصلی آنست که هویت ملی و قومی دانش آموزان گنبدی چه ارتباطی با همدیگر داشته و بر اساس برخی متغیرهای مستقل و جمعیت شناختی، هویت ملی و قومی آنان در چه وضعیتی قرار دارد؟ نتایج به دست آمده نشان می دهد پاسخگویان به مولفه های هویت ملی و قومی گرایش بالاتر از متوسط دارند و هویت ملی و قومی دانش آموزان بطور همزمان در وضعیت مطلوبی قرار داشته و رابطه متعارضی با همدیگر ندارند. بعلاوه رابطه مذکور در میان تمام گروه های قومی مورد بررسی نیز مثبت و مستقیم است. همچنین همبستگی متغیر احساس محرومیت نسبی با هویت ملی، معکوس و با هویت قومی مثبت و مستقیم است. ضرایب تحلیل مسیر نیز تایید کننده روابط فوق می باشد.
    کلیدواژگان: هویت، هویت ملی، هویت قومی، دانش آموزان مقطع متوسطه گنبد کاووس
  • ابراهیم میرزایی*، احمدعلی حسابی، معصومه میرزایی، هادی خانی صفحات 51-69
    سبک زندگی به عنوان یک پدیده جدید با متاثر بودن از پیامدهای مدرنیته، می تواند معرف بخش عمده ای از مصرف کالاهای متفاوت اقتصادی و فرهنگی در بین افراد باشد. سبک زندگی افراد و گروه های متفاوت اجتماعی از عوامل متعددی در سطوح متفاوت کلان مدرن همچون عوامل اقتصادی و یا فرهنگی چون دین و در سطوح خرد همچون ویژگی های جنسیتی و قومیتی تاثیر می پذیرد. اما این که هر کدام از این عوامل تا چه حد می تواند بر شکل گیری و سبک زندگی موثر باشد مساله ای تجربی است که برای رسیدن به این موضوع به پژوهش های تجربی نیازمندیم. با توجه به اینکه افراد در جامعه از پایگاه های اقتصادی- اجتماعی متفاوتی برخوردارند؛ پس متناسب با موقعیت اقتصادی-اجتماعی خود به انتخاب کالاهای مادی و مصرفی می پردازند. به عبارت دیگر وضعیت پایگاهی افراد در جامعه نقش تسهیل کننده یا محدود کننده ای در گزینش سبک زندگی آنان دارد. به این دلیل، شرایط زندگی، عقاید و افکار، دیدگاه های فرهنگی، جهان بینی و بالاخره نحوه گذران اوقات فراغت افراد نمی تواند از وضعیت اقتصادی- اجتماعی آنان منفک باشد.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، پایگاه اجتماعی - اقتصادی، دانشجویان، دینداری، فراغت، منافع
  • عزت الله کیانی، حسن رنگریز*، کیومرث احمدی صفحات 70-100

    هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدلی برای تبیین مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران است.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های کیفی است. خبرگان با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در مجموع با 19 خبره مصاحبه شد. روش تجزیه و تحلیل، نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند بود و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. نتایج بخش کیفی (داده بنیاد) موید آن است که در شرایط علی مولفه های فردی، گروهی و سازمانی و توجه به سازمان، در پدیده اصلی مشارکت، ارتباطات و پایبندی در شرایط مداخله گر، عوامل درون و برون سازمانی، در بسترحاکم ظرفیت سازی، تغییر سازمانی و برنامه ریزی و در ارتباط با راهبرد اصلی اقدامات مدیریت منابع انسانی پایدار، طراحی سیستم اطلاعات منابع انسانی، و پیامدها شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی بوده که شایسه محور و مهارت های مدیریت منابع انسانی موثر می باشند.شایان ذکر است که سیوالات مصاحبه و پرسشنامه به صورت نگرش سنجی است؛ بنابراین امکان کنترل تمامی این متغیرها از سوی محقق میسر نیست.ارایه راه کارهایی به وزارت راه و شهرسازی با هدف بهبود مدیریت منابع انسانی پایدار برای بقاء سازمان می باشد

    کلیدواژگان: مدل مدیریت منابع انسانی پایدار، سازمان های دولتی ایران، تئوری داده بنیاد
|
  • Bita Babaei Rad *, Zahra Kharrazi Azar, Mohamad Soltanifar Pages 1-19

    Media literacy is a concept that describes the skills and capabilities needed to advance with autonomy and awareness, in the digital communication space, and the multifunctional multimedia news media. This research explores and identifies effective indicators for promoting diplomatic media literacy. In this regard, using Qi's methodology, he sought the extraction of important mental patterns derived from selected indicators from the experts and activists in the field of communications science and political sciences. On this basis, after studying the subject literature and interviewing several of the experts, Nune Kyu was selected. The results of the categorization showed that finally, 46 items covered the discourse space, which were examined on a sample of 26 people using the optional Qi distribution chart. QW's analysis showed that three subjective patterns can be identified, which in total explained about 85% of the variance. The importance and prioritization of these patterns can be used to promote the goals of media literacy aimed at media literacy practitioners and policymakers in the field of foreign policy.

    Keywords: media literacy, media diplomacy, Qi method. Mental pattern
  • Leila Oshage Khosroshahi, Mehrdad Navabakhsh *, Hashemzehi Nowroz, Abraham Mottaghti Pages 20-35

    Although injuries and abnormalities are somewhat normal in all societies, human nature is always subject to many shortcomings and differences, but in some cases these differences can be sufficient to cause insecurity in societies. The present study seeks to examine the social factors affecting the sense of security. Various factors affect the sense of security that their identification requires a systematic approach. The method used in this research was descriptive-analytical and documentary or library method was used and the various theories about the feeling of security were examined with reference to scientific documents, books, theses, articles and research reports. In this study, after describing and explaining the theoretical foundations of the factors that determine the feeling of security, we attempted to present the dimensions and factors that constitute the sense of security in the form of a model.

    Keywords: Feeling secure, social capital, social trust, social participation
  • Reza Yazarloo *, Batul Susaraie Pages 36-50
    The aim of this study was to investigate the relationship between national identity and ethnic identity as well as check the status of these two variables, according to some variable among high school students in Gonbad-e Qavous by using a quantitative approach and survey method. The sample size based on a sample of 364 people that were selected by using stratified and cluster method. The theoretical framework of theorizing identity, based on three categories of micro, middle and macro setting. The main question is that national identity and ethnic students have any realation with each other or not, and according to some independent variables, demographic, ethnic and national identity to show in what condition they are? The results show respondents components of national identity and ethnic attitudes are above average. And national and ethnic identity of students simultaneously is in an appropriate condition and relationship conflicting with each other. In addition, the relationships among all ethnic groups have a positive and direct relation. The correlation relative deprivation and national identity, ethnic identity reversed with positive and direct. Coefficients and path analysis is also confirmed these relationships.
    Keywords: Identity, National Identity, Ethnic identity, high school students of Gonbad-e Qabus
  • Ebrahim Mirzaei *, Ahmadali Hesabi, Masoumeh Mirzaei, Ahmadali Hesabi Pages 51-69
    Lifestyle as a phenomenon influenced by the consequences of modernity, It can represent a large part of consumption of different economic and cultural goods among people. The lifestyle of individuals and social groups is one of many factors at different macro levels such as factors Ethnic or cultural, such as religion, and at the level of reason, such as gender and ethnicity. But how much each of these factors can affect the formation and lifestyle is an empirical problem. To achieve this, we need empirical research. Given that people in the community have different socio-economic bases;Suitable for their economic and social situation, the choice of material and consumer goods. In other words, the status of the base of individuals in the community has a facilitating or restrictive role in choosing their lifestyle.
    Keywords: lifestyle, socio-economic base, Students, religiousness, leisure, Interests
  • Ezatollah Kiani, Hassan Rangriz *, Kumars Ahmadi Pages 70-100

    The main purpose of this research is to Designing A Model For Explaning Sustainable Human Resource Management In Government organization In Iran.The present research is a developmental and applied based on objective and is qualitative in terms of its nature. The society is marketing expert and human resources in the qualitative sector Experts were identified by purposeful sampling and snowball techniques ,which, according to the adequacy of the data,19 experts have been interviewed. Data was analysed based on Grounded theory. The results show that the components personal the Groups and organizational and attention to the are identified as casul conditions. The main phenomenon is individual characteristics. Internal and external factors as intervener condition, Organizational culture as capacity building .organizational change and planning context and the practices management infommation system Design. Personal outcom. Organizational outcom and social outcom of human resource management sustainable and competent and skill mananement of human resources as main strategies have been identified. it should be noted that the questions of interviews and questionnaires are survey method, therefore, controlling all the variables by the researcher is not totally possible. representing the solutions to the ministry and town amis at improving the management to sustainable human resource of the survival of the organization

    Keywords: : Susttainable human resource mananement model, Government organizations in iran, Based on Grounded Theory