فهرست مطالب

پژوهشنامه ادیان
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 27، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/14
  • تعداد عناوین: 12
|
  • بابک برومندفر، شهرام پازوکی، سید مسعود زمانی*، فاطمه لاجوردی صفحات 1-20

    در نظام الاهیاتی شلایرماخر، مفهوم احساس جایگاه مهمی دارد و شالوده تجربه دینی در نگاه او مبتنی بر آن است. سوال پژوهشی مقاله حاضر، درباره مفهوم احساس (Gefühl) از نگاه شلایرماخر با توجه به آثار او تا سال 1792 میلادی است. شلایرماخر در زمانه ای زیسته که مواجهه فیلسوفان با مسایل مابعدالطبیعه و الاهیات، نسبت به دوران باستان و قرون وسطی تفاوت های چشمگیری یافته است. هرچند موضوعات اصلی فلسفه هم چون خدا، نفس و جاودانگی آن، محوریت خود را از دست نداده بودند، اما فیلسوفان از افقی دیگر به آن ها می نگریستند و این سبب انقلابی در نظام های الاهیات مدرسی شد. شلایرماخر از یک سو در ردای کشیش مسیحی  پا به میدان می نهد که متاثر از جریان فلسفه کانتی و اندیشه های اوست؛ از سوی دیگر او به دنبال تعریفی دوباره از دین با توجه به مفهوم احساس است تا بتواند دین را از فروکاست به اخلاق کانتی برهاند. او در رساله های نخستین خویش با تاثیرگرفتن از ارسطو و فیلسوفان یونانی و جریان فلسفه استعلایی کانت، حول مفهوم احساس می کوشد دینداری و الاهیات مسیحی را از سیطره اندیشه های کانت و عقل گرایی دوره روشنگری نجات دهد؛ در این مقاله می کوشیم با تاکید بر آثار اولیه شلایرماخر تا سال 1792 سیر تحولات مفهوم احساس را بررسی کنیم.

    کلیدواژگان: شلایرماخر، احساس، ارسطو، خیر اعلی، کانت
  • زینب بنی اسد، فاطمه لاجوردی*، شهرام پازوکی، طاهره حاج ابراهیمی صفحات 21-37

    یکی از برجسته ترین نماد های دین یهود، منورا یا چراغدان هفت شاخه ای است که خاستگاه اصلی آن به کتاب مقدس باز می گردد و به باور یهودیان، به فرمان خداوند به موسی و با طراحی خداوند، برای خیمه عهد ساخته شد. این چراغدان محبوب ترین نماد دینی یهود تا قرون وسطی بود. بخش زیادی از هنر یهود به این نماد اختصاص دارد و نقش آن در دیوارنگاره ها و موزاییک کاری های کنیسه ها، حکاکی بر روی ظروف، حجاری ستون ها، قبور مردگان، تابوت های سنگی، شیشه کاری ها و... دیده می شود. توجه به خاستگاه و ریشه این نماد ما را به حوزه گسترده ای از معانی، هم چون ریشه های مربوط به خود کتاب مقدس، و تاثیراتی که این دین از کهن ترین تمدن های باستان پذیرفته است، می رساند. در بیشتر ادیان و نیز در دین یهود حضور خداوند با نور یا آتش همراه است، که نماد آگاهی و معرفت است. به همین سبب یکی از معانی اصلی این نماد را حضور خداوندی و نور شناخت او می دانند. هم چنین آن را نمادی از درخت زندگی و درخت دانش، هفت سیاره، هفت آسمان، هفت روز آفرینش، هفت ملک مقرب... نیز دانسته اند. برخی نیز طرح آن را با ایزدبانوان باروری و درختان مقدس که نماد این ایزدان اند، مرتبط دانسته اند. نوشتار حاضر به بررسی مفاهیم نمادین منورا و ارتباط آن با زمینه های تاریخی و باورهای یهودی می پردازد.

    کلیدواژگان: منورا، چراغدان، نور، درخت زندگی، یهود، ایزد بانوان
  • علی دلشاد نداف، شهرام پازوکی* صفحات 39-60

    عرفا بر این باورند که حدیث نیز مانند کتاب الله دارای ظاهر و باطن است و تاکید آن ها بر درک و فهم حدیث به جای توجه به سلسله راویان می باشد. نکته بسیار مهم نگرش فراتاریخی و تاویلی آن ها در مواجهه با احادیث حکمی و عرفانی است که ناشی از نوع نگاه آن ها می باشد. آنان معتقدند روش محدثین که بیشتر بر سند حدیث تکیه می کنند، چه بسا حدیث را از درک محتوایش باز دارد. به عنوان مثال روایت آفرینش آدم بر صورت خداوند، نخستین بار در سفر پیدایش مطرح می شود و از جمله مستندات صوفیه و عرفا است که اکثر فقها و محدثین با توجه به این که این آموزه نخستین بار در کتاب مقدس یهودیان آمده، آن را اقتباسی از مواریث یهودی دانسته، عنوان «اسراییلیات» به آن داده و جزء احادیث موضوعه و مجعول و لذا مردود به شمار می آورند؛ در حالی که از دید عرفا در همه ادیان اعتقاد به این که خداوند آدم را به صورت یا حقیقت خویش آفریده، یک اصل و حقیقت معنوی است و این که در یکی (یهودیت) به صراحت در تورات آمده و در دیگری (اسلام) در قرآن به همان عبارت نیامده ولی در روایات آمده، نمی تواند دلیلی بر بی اساس و موضوعه بودن آن باشد.

    کلیدواژگان: احادیث حکمی، عرفان، اسرائیلیات، صورت خدا، ادیان ابراهیمی
  • جمشید سرمستانی، علیرضا ابراهیم*، طاهره حاج ابراهیمی صفحات 61-82

    «روح القدس» یکی از مفاهیم مشترک میان متون مقدس اسلامی و مسیحی است که نقشی قابل توجه را در جهان بینی این دو سنت دینی بر عهده دارد. یافته های این تحقیق بیانگر آن است که در هر دو کتاب، روح القدس یک وجود یا مخلوق الهی است که به اعتبار برخی آیات، «نامتشخص» و به اعتبار آیاتی دیگر، «متشخص» است. بعضی مصادیق نشان می دهند که او مخلوقی برتر از ملایک است و قراین دیگر، وی را فرشته می دانند. هم چنین، شواهدی مبنی بر این همانی روح القدس و جبرییل در قرآن و کتاب مقدس وجود دارد که از آن ها می توان مشارکت وی در آفرینش و اداره عالم را استنباط نمود. به همین اعتبار، روح القدس تجلی «حضور مشهود خداوند» و «قدرت الهی» در زمین است که نابودی اقوام متمرد، انتقال پیام الهی به اولیا و یاری ایشان در انجام معجزات را بر عهده دارد. با این وصف، می توان «روح القدس» را دست کم از نظر ماهیت، جزو مفاهیمی دانست که قرآن آن ها را در امتداد کتاب مقدس «تصدیق» نموده است.

    کلیدواژگان: روح القدس، قرآن کریم، کتاب مقدس، اسلام، مسیحیت
  • محمود شیخ* صفحات 83-113

    با نظر به آیات 90 و 91 یونس، سه تفسیر از مسئله رستگاری فرعون قابل ارایه است؛ نخست: فرعون حقیقتا ایمان آورد و رستگار شد؛ دوم: فرعون ایمان آورد، اما ایمان آوردنش موجب رستگاری او نشد و سوم: فرعون تنها اظهار ایمان کرد و ایمانش حقیقی یا کامل یا اصیل نبود. تفسیر نخست از آن ابن عربی است و منتقدان او، اعتقاد به رستگاری فرعون را از روشن ترین موارد عرف ستیزی او دانسته اند. در قرآن شواهدی مبنی بر معذب بود فرعون در آخرت وجود دارد که انکار آن ها دشوار است مانند: دعای موسی برای رستگار نشدن فرعون و اطرافیانش و اجابت دعای او، وجود صفاتی بسیار منفی و گاه با دلالت ثبات برای فرعون در قرآن، دلالت واژگانی و عبارتی آیات عذاب فرعون، بر عذاب دنیوی و اخروی او. هم چنین اجماع مفسران مسلمان و صوفیان و نیز وجود روایات و آثار صحابه مبنی بر رستگار نبودن فرعون و مرگش بر کفر نشان می دهد که پیشینیان از آیات قرآن به هیچ وجه ایمان فرعون را استنباط نمی کرده اند، ضمن آن که حتی سخنان خود ابن عربی نیز در این باره متعارض است. تفسیر سوم نیز به دلیل صراحت آیه ایمان فرعون بر ایمان آوردن او و تاییدش با عبارت «الآن و قد عصیت من قبل» قابل پذیرش نیست، در حالی که تفسیر دوم به دلیل پذیرش ایمان فرعون اما سودبخش نبودن ایمانش برای رستگاری او به دلیل آیاتی که ایمان در لحظه نزول عذاب را سودبخش نمی دانند، پذیرفتنی تر و با ظاهر و روح آیات قرآن متناسب تر است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، تفسیر، تصوف، تفسیر عرفانی، رستگاری فرعون، ابن عربی، ایمان فرعون
  • لیلا شیرمحمدی، محمدرضا عدلی* صفحات 115-132

    موضوع تبلیغ دینی از آغاز در سنت مسیحی اهمیت فراوان داشته است. این امر در فعالیت های عیسی مسیح و یاران نزدیکش به روشنی مشهود بوده است. در اثر اقدامات رسولان نخستین و جانشینان آنها گرایش به مسیحیت روز به روز بیشتر شد تا این که در اوایل قرن چهارم مسیحیت دین رسمی امپراتوری روم شد، همزمان گرایش های رهبانی نیز در مسیحیت شکل گرفت. بندیکت قدیس (د ح 547م)، از شخصیت های تاثیرگذار رهبانیت مسیحی بود، که با تاسیس طریقه ای رهبانی در رشد و تکامل  معنویت مسیحی تاثیر مهمی بر جای نهاد. گرگوری کبیر از پیروان سنت بندیکت بود که به مقام پاپی رسید و در گسترش مسیحیت نقشی چشمگیر داشت. او در سال 597م آوگوستین کانتربری را به همراه چهل تن از راهبان صومعه اندوری قدیس رهسپار بریتانیا کرد. این هییت با تلفیق قواعد رهبانی با تعالیم کلیسا توانستند به توفیق چشمگیری برسند.

    کلیدواژگان: تبلیغ دینی، گرگوری کبیر، آوگوستین کانتربری، مسیحیت، رهبانیت
  • ولی عبدی*، محسن شرفایی صفحات 133-153

    لینگه پورانه جزء پورانه های شیوایی محسوب می شود و بنابراین خدای شیوه در این متن محوریت دارد. ویژگی ها، تجلیات و صور هشتگانه، بزرگی و عظمت شیوه نسبت به سایر ایزدان در لینگه پورانه مورد اشاره قرار گرفته است. افزون بر این، ایزد شیوه در این متن به صورت لینگه (قضیبی) پرستش شده است. البته در این پورانه غیر از شیوه از ایزدان دیگر هم سخن به میان آمده است، اما همه آن ها تجلیات شیوه و بنابراین تابع او هستند. اگر بتوان با رویکردهای خاصی به الوهیت در لینگه پورانه نگریست، باید گفت که تعدادی عبارات در این متن به نوعی حاکی از دیدگاه توحیدی هستند؛ یعنی شیوه را خدایی واحد و متعالی معرفی می کنند. تعدادی دیگر نشان دهنده نگرش هنوتییستی هستند، چرا که در کنار سایر خدایان، از برتری شیوه سخن به میان آمده است. اما در عین حال، نگرش غالب در آن نگاه وحدت وجودی است؛ چرا که همه جهان (عالم کبیر) و حتی انسان (عالم صغیر) بدن شیوه است. همه چیز از اوست و همه چیز اوست و همه چیز به او باز می گردد. او هم متعالی و هم ساری و جاری در جهان است.

    کلیدواژگان: شیوه، شکتی، لینگه پورانه، ویاسه
  • قربان علمی، مجتبی زروانی، امین افخم* صفحات 155-178

    الهیات سیاسی نوین یوهانس باپتیست متز، کشیش و الهی دان کاتولیک آلمانی، یکی از مهم ترین روایت های الهیات سیاسی مسیحی در مخالفت با فردگرایی، خصوصی سازی دین و نگاه استبدادی به حکومت است. متز به دلیل انتقادهایش از الهیات سیاسی کارل اشمیت و در تضاد با وی، الهیات سیاسی خود را «الهیات سیاسی نوین» می نامد. به باور متز، اشمیت با ذاتی دانستن خشونت در سیاست، الهیات سیاسی ضد دموکراتیک و یهودستیزانه ای را ارایه داده که زمینه فاشیسم و توجیه حذف دیگران را فراهم کرده است. ازاین رو، در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مقایسه ای الهیات سیاسی متز و اشمیت می پردازیم؛ و هم چنین نوآوری های متز در الهیات سیاسی مسیحی و نقد وی بر اشمیت را بررسی خواهیم کرد. نوآوری اصلی متز این است که وی بر پایه زندگی و آموزه های عیسی مسیح و نیز آرای مکتب فرانکفورت، از «عقل یادآورانه» سخن می گوید. این عقلانیت که بر اساس یادآوری انتقادی گذشته است، می تواند به عنوان نقطه آغاز تازه ای برای کار در قلمروی الهیات مسیحی باشد و در تصمیم گیری و کنش های اجتماعی- سیاسی، نقش موثری ایفا کند.

    کلیدواژگان: یوهانس باپتیست متز، الهیات سیاسی، کارل اشمیت، عقل یادآورانه، یادآوری رنج، یادآوری مصائب عیسی مسیح
  • زهرا کوشکی، انشاالله رحمتی*، غلامعلی آریا، علیرضا ابراهیم صفحات 179-202

    این مقاله جستاری پدیدارشناسانه درباره معنای عشق و انواع آن در آثار روزبهان بقلی است. تلاش نگارندگان بر آن بوده است تا با مطالعه آراء این صوفی نامدار درباره عشق انسانی و عشق ربانی و دیگر اصطلاحات مورد تاکید وی نظیر «اغانه»، «التباس» و «تجلی»، ضمن ارایه شناختی اجمالی از این چهره سرشناس به سوال از چگونگی نسبت میان «عشق انسانی» و «عشق ربانی» پاسخ داده، مسیر متحقق شدن به مرتبه توحید باطنی در اندیشه روزبهان را مشخص نمایند. در این راستا مشخص می گردد که برای روزبهان بقلی نسبت میان عشق انسانی و عشق ربانی، نه از باب «المجاز قنطره الحقیقه» بلکه از این منظر که عشق انسانی عفیف همان عشق به خداوند است، معنا می یابد. به این ترتیب دیدگاه روزبهان به ویژه با برجسته سازی مفهوم «توحید باطنی» در مقابل «توحید ظاهری»، تفاوت های بارزی با سه گروه هم عصرش یعنی اهل شریعت، صوفیان ظاهرگرا و غالب عارفان آن زمان پیدا می کند. وی در نهایت با تشریح مفهوم دو واژه اغانه و التباس، تنها راه درک زیبایی ازلی خداوند و چشیدن طعم عشق ربانی و نیل به مرتبه توحید باطنی را از طریق توجه به «تجلیات» آن حقیقت سرمدی در صور مخلوقات، به ویژه انسان با تمام ابعاد وجودی اش اعم از جسمانیت و روحانیت، معرفی می کند.

    کلیدواژگان: روزبهان بقلی، عشق انسانی، عشق ربانی، توحید باطنی، عبهر العاشقین
  • سید حاتم مهدوی نور*، محمدتقی فعالی صفحات 203-234

    معنای زندگی از مسایل مورد توجه انسان است که از سه منظر، یعنی هدف، فایده و ارزش زندگی، قابل بررسی است. این نوشتار به بررسی معنای زندگی در دین یهود، از منظر هدف زندگی می پردازد. یعنی  انتخاب هدف زندگی توسط یک فرد یهودی و چگونگی تحقق آن. در دین یهود دو هدف اخروی و دنیوی برای انسان ترسیم شده است. هدف اخروی انسان رسیدن به قرب الهی است و هدف دنیوی ایجاد جامعه ای است که عدل در آن گسترده شود.  برای رسیدن به قرب خداوند نیز ایمان به خداوند و انجام دستورات خداوند و نیک رفتاری با مردم ضروری است. اگر کسی به معنای زندگی که خداوند برای انسان مشخص کرده است توجهی نکند، در دنیا و آخرت مجازات می شود. مجرمین برای رهایی از مجازات فقط در دنیا می توانند توبه کنند و خطای خود را جبران کنند تا جرم آن ها بخشیده شود.

    کلیدواژگان: یهودیت، معنای زندگی، احکام سلبی، احکام ایجابی، جامعه عادلانه، قرب خداوند
  • زهره همت، فاطمه لاجوردی* صفحات 235-259

    ریچارد رول (1300-1349م)، عارف، عزلت‏گزین، نویسنده و مفسر انگلیسی کتاب مقدس واحمد غزالی (452-520ق)، عارف، نویسنده و واعظ ایرانی، در مهم‏ترین آثار خود، آتش عشق و سوانح‏العشاق، شرح مبسوطی از موضوع عشق به دست داده و از ماهیت عشق، متعلق عشق، ویژگی‏های عاشق و اسباب و نتایج عشق‏ورزی با مخاطبان خویش سخن گفته‏اند. نوشتار پیش رو  با رویکرد تحلیلی- تطبیقی، نشان می‏دهد که اگرچه اندیشه های غزالی و رول در بحث ماهیت عشق هم پوشانی بسیار دارد، در مباحثی چون ویژگی‎های عاشق، اسباب، موانع و نتایج عشق‎ورزی تفاوت معناداری می‏یابد؛ از دیدگاه رول، عشق و تبلور آن در وجود عاشق جز از رهگذر بستر دین و اخلاقیات مسیحی تحقق نمی‏یابد و تنها در ارتباط با خداوند، مسیح و تثلیث است که معنا و مفهوم پیدا می‏کند، حال آن که از نگاه غزالی، جنبه وجودشناختی و روان‎شناختی عشق در وجود عاشق پررنگ‏تر است و جز در رابطه با خداوند، در ارتباط با جمال و صنع الهی نیز از قابلیت تجربه برخوردار است. در مقاله حاضر دیدگاه های رول و احمد غزالی درباره ویژگی‏های عاشق کامل به تفصیل معرفی و با یکدیگر مقایسه شده است.

    کلیدواژگان: ریچارد رول، احمد غزالی، آتش عشق، سوانح‏العشاق، عشق عرفانی، عاشق کامل
  • علی هوشمندخوی*، بهزاد حمیدیه صفحات 261-285

    جوامع امروزی خواه ناخواه در معرض شرایطی قرار دارند که به واسطه فرایند پیچیده جهانی شدن پدیدار گشته و ساحت های گوناگون آن ها اعم از اقتصاد، فرهنگ و سیاست متاثر از آن است. هرگونه سخن درباره جنبش های نوپدید دینی، از آن رو که به مثابه پدیده هایی جهان محلی از امکانات برآمده از جهانی شدن برای پیشبرد اهدافشان بهره می گیرند و در معرض دگرگونی آموزه هایشان از رهگذر تعاملات جهانی نیز هستند ، بدون ملاحظه چشم اندازی جهانی ممکن نیست. بسیاری از جنبش های نوپدید دینی در ژاپن، در بستر انقلاب فناوری اطلاعات و قرارگرفتن در معرض دادوستدهای اطلاعاتی جهان جهانی شده، خود را با اقتضایات جهانی شدن تطبیق داده اند و حتی اگر در مواردی (نظیر آیوم شینریکیو) در مخالفت با جهانی شدن گام برداشته اند، اما هم زمان از ظرفیت های آن نیز استفاده کرده اند. برخی از جنبش های نوپدید دینی ژاپنی در عصر پساآیومی (نظیر کاگامیکیو) ، نه تنها جویای توامان هویت جهانی و هویت محلی اند، بلکه با ظاهرشدن در کسوت نوعی فرا-دین جهانی، خود را با اقتضایات برآمده از جهانی شدن تطبیق داده اند و معطوف به هر دو امر دینی و امر سکولار در عرصه های محلی و جهانی شده اند.

    کلیدواژگان: جهانی شدن، جنبش های نوپدید دینی، جهان محلی شدن، جنبش آئوم شینریکیو، جنبش کاگامیکو، فرا-دین جهانی
|
  • B .Broomandfar, Sh. Pazooki, M. Zamani *, F. Lajevardi Pages 1-20

    In Schleiermacher’s theological system, the concept of Feeling (Gefühl) has a significant role and the foundation of Religious Experience, in his view, is based on it. In this article, the most important question is related to the concept of Feeling from Schleiermacher’s viewpoint with emphasis on his works up to 1792 C.E. Schleiermacher lived in a time when philosophers were faced with a kind of metaphysics and theology, that was so different from those of antiquity and the middle ages. Although the main themes of philosophy, such as God, the soul and its immortality, had not lost their focus; philosophers, looked at them from a different perspective, and this led to a revelation in the systems of Scholastic Theology. On the one hand, Schleiermacher is known as a famous priest, and on the other hand, he is known as a philosopher who is influenced by Kantian philosophy. He seeks to redefine religion according to the concept of “Feeling” in his philosophical theology to rescue it from its decline into Kantian morality. In his early treatises, under the influence of Aristotle and Greek philosophers, and the Kant’s transcendental philosophy, he tries to save Christian theology from the domination of Kant’s ideas and Enlightenment rationalism.

    Keywords: Schleiermacher, feeling, Aristotle, Highest Good, Kant
  • Z. Baniasad, F. Lajevardi *, Sh. Pazooki, T. Hajebrahimi Pages 21-37

    Menorah, one of the most prominent symbols of Jewish religion, has its origin in the Bible, and is believed by Jews that it is made by Moses for the Ark of Covenant, according to the God's command. Menorah was the most popular symbol of Judaism till Middle Ages and it is evident in graffiti and mosaics of synagogues, container engravings, stone carvings, graves of the dead, stone sarcophaguses, glassworks and etc. Focusing on consideration of the symbol’s origins and roots leads us to a wide range of meanings like the roots of Bible itself and the impressions this religion has got from the oldest ancient civilizations. In most religions and also in Judaism the presence of God is accompanied by lite or fire which are the symbols of awareness and wisdom. Such that one of its main meanings is considered to be the symbol of God’s presence and the lite of his recognition. Menorah also is considered to be the symbol of tree of life, tree of knowledge, the seven planets, seven heavens, seven days of creation, seven archangels and etc. Some experts relate its design to fertility goddesses and the sacred trees which are the symbols of those goddesses.

    Keywords: menorah, lampstand, Light, Tree of life, Jew, goddesses
  • A .Delshad, Sh. Pazooki * Pages 39-60

    Mystics and Sufis believe that the hadith, as the book of Allah, has an appearance and a reality. A very important point is the meta-historical and hermeneutic view of the mystics in confrontation of mystical and Sufi hadiths which is due to their kind of view. They believe that the way of the hadith narrators, which noted more on the hadith evidence, excludes hadith from perception its contents. For example, the narrative of Adam’s creation on God’s image which the first time mentioned in Genesis, is one of the documentation of Sufis, Considering that this teaching was first mentioned in Bible, jurists and hadith narrators, consider it as an adaptation from Jewish heritage, giving it the title of the Isra'iliyyat (attributing to Israil), and consider it spurious hadiths. While from the sight of Mystics, in all Abrahamic religions, this belief that God created Adam in his Image or truth, is a principle and spiritual truth and the fact that in one (Judaism) it is explicitly mentioned in the old testament, and in another (Islam), the same phrase is not mentioned in the Qur'an but in narrative was seen, cannot be a reason for its spurious.

    Keywords: Sufi Hadiths, mysticism, Isra'iliyyat, Image of God, Abrahamic Religions
  • J .Sarmastani, A. Ebrahim *, T .Hajebrahimi Pages 61-82

    The Holy Spirit is one of the common concepts between Islamic and Christian scriptures which plays a significant role in the worldview of these two religious traditions. This descriptive-comparative study seeks to elucidate the nature of The Holy Spirit in the Bible, the Holy Quran, and their interpretations. The findings of this study indicate that in both books, The Holy Spirit is one of the divine creatures that is personified in some verses, and non-personified in other verses. Some examples show that He is a superior creature to the angels and others believe that He is an angel. There is also evidence that The Holy Spirit and Gabriel are the same in the Qur'an and the Bible, from which their contribution to the creation and administration of the world can be deduced. Similarly, the Holy Spirit is the manifestation of God's "visible presence" and "divine power" on earth that destroys the disobedient nations, transmitting the divine message to divine authorities, and helping them perform miracles. So the "Holy Spirit" can, at least in nature, be regarded as one of the concepts that the Qur'an has "affirmed" throughout the Bible.

    Keywords: Holy Spirit, Holy Quran, Bible, Islam, Christianity
  • M .Sheikh * Pages 83-113

    Three interpretations of the issue of Pharaoh's salvation can be offered;1.Pharaoh truly believed and was saved;2.Pharaoh believed, but his faith did not lead to his salvation,3.Pharaoh only expressed faith, and his faith was not true or complete or genuine. There is evidence in the Qur'an that Pharaoh was tormented in the Hereafter that is difficult to deny, such as Moses' prayer for Pharaoh and his entourage not to succeed and the answer to his prayer, the existence of very negative and sometimes implicit attributes for Pharaoh in the Qur'an, the literal meaning of verses. The torment of Pharaoh, on the torment of the Hereafter. The third interpretation is not acceptable because of the explicitness of the verse of Pharaoh's faith on his belief and its confirmation with the phrase "now and the height of my disobedience before", while the second interpretation is due to accepting Pharaoh's faith but his faith is not beneficial for his salvation because of the verses that faith They do not consider torment to be beneficial at the moment of revelation, it is more acceptable and more in proportion to the appearance and spirit of the verses of the Qur'an.

    Keywords: Sufism, Holy Quran, Mystical Interpretation, Ibn Arabi, The faith of Pharaoh
  • L .Shirmohammadi, M. Adli * Pages 115-132

    Missionary has been an important element from the very beginning of Christian History, according to New Testament's narrations, it began with the activities of Jesus and his disciples. As a result of the early Apostles' activities Christianity gradually became more and more popular, and finally, in fourth century, became the formal religion of the Roman Empire. At the same time, monasticism developed among Christian community. Saint Benedict (d c 547) was one the important figures in Christian monasticism and his mystical order practice an influential effect in the growth of Christian spirituality. Gregory, a follower of Benedictine tradition, was appointed as a Pope and had a crucial influence on the spread of Christianity. In 597 C.E. he sent Augustine of Canterbury along with forty monks of Saint Andrew's monastery to the Britain. By combination of monastic rules with the Church teachings they succeeded to spread Christianity among the British pagans.

    Keywords: Missionary, Pope Gregory I, Augustine of Canterbury, Christianity, monasticism
  • V .Abdli *, M. Sharafaei Pages 133-153

    The Linga Puranas are included in Siva Puranas, so the God Siva has occupied an important place in these Puranas. Linga Puranas have focused on the characters, manifestations, eightfold forms, and superiority of Siva. Moreover, in these texts, the phallic form of Siva is worshiped. On the basis of various approaches towards Divinity, one can claim in the Linga Puran there are some verses which concentrate on Monotheism, i.e., describe the Siva as one and transcendent God. At the same time, some other verses imply a Pantheistic approach, for the whole university (macrocosm) and even all of the men (microcosm) are considered as Siva’s body. All thing issue from Him, He is all thing and all thing will return towards Him. He is both transcendent and imminent. we will try to show the relation between God and cosmos.

    Keywords: Siva, Sakti, Brahma, Linga Purana, Viasa
  • Gh. Elmi, M .Zarvani, A .Afkham * Pages 155-178

    The New political theology of Johannes Baptist Metz, the German Catholic Church priest, and theologian is one of the most important versions of Christian political theology against the position to the individualism, the privatization of religion, and the privatization of religion, and the authoritarian view of government. Metz calls his political theology «New political theology» because of his criticism of Carl Schmitt's political theology, and in opposition to it. According to Metz, Schmidt believed in the inherent nature of violence in politics, presented anti-democratic and anti-Semitic political theology that justified the exclusion of others, and led into fascism. Therefore, in this article, we use a descriptive-analytical method to compare Metz and Schmidt's political theology; we will also examine Metz's innovations in Christian political theology and his critique of Schmidt. Metz's main innovation is that he speaks of «anamnestic reason» based on the life and teachings of Jesus Christ, as well as the views of the Frankfurt School. This rationality, which is based on critical recollections of the past, can serve as a new starting point for work in the realm of Christian theology and can play an effective role in decision-making and social-political actions.

    Keywords: Johannes Baptist Metz, political theology, Carl Schmitt, anamnestic reason, remembrance of suffering, remembrance Passion of Jesus Christ
  • Z .Koshki, I. Rahmati *, GH. Arya, A .Ebrahim Pages 179-202

    According to the doctrine of love in the Sufi worldview, the relation between human love and Divine love has always been the subject of debate and has made it a factor to explain the "hierarchy of monotheism". This paper, which is compiled in a descriptive-analytical and phenomenological approach, shows that for Rūzbahān Baqlī, the relation between human love and Divine love is not from the viewpoint of “al-Majaz Qantaratu al-Haqiqah” but from the view that a genuine human love is God’s love. Rūzbahān, especially by highlighting the concept of "esoteric monotheism" versus "formal monotheism", reveals significant differences with its three contemporaries, followers of Shari'ah, outspoken Sufis, and most of the mystics of his time. Finally, by explaining the meaning of the two words Ighanah and Iltibas, He introduces the focus on "manifestations" of that eternal truth in the form of creatures, especially human beings, as the only way to understand the eternal beauty of God and to taste the love of communion and attainment of inner monotheism.

    Keywords: Rūzbahān Baqlī, Human Love, Divine Love, Esoteric Unity, Abhar al-Ashiqin
  • H .Mahdavi Nour *, M. FaAli Pages 203-234

    The meaning of life is one of the issues of human interests that can be studied from three perspectives: the purpose, the benefit and the value of life. This Paper studies the meaning of life in Judaism from the perspective of the purpose of life and the way to achieve it.  In this respect, two goals are drawn for man in Judaism: intimacy with God that is the ultimate goal, and creating a fair society that is a worldly goal. In order to get closer to God, it is necessary for man to believe in God and obey His commands and treat people well, otherwise he will be punished in this world and the hereafter. Only in this world can criminals repent and compensate the mistakes in order to be forgiven for their sins and crimes.

    Keywords: Judaism, meaning of life, intimacy with God, Faith, fair society
  • Z. Hemmat, F. Lajevardi * Pages 235-259

    This article compares the views of Richard Rolle (ca. 1300- 1349), an English hermit, mystic, writer and Bible interpreter and Aḥmad Ghazālī (ca. 1060- 1126), an Iranian mystic, writer and preacher on love. These mystics have spoken of love in detail in their works, Fire of Love and Sawāniḥ al -ushshāq. This paper, shows that topics on love in these two books include: The essence of love, The beloved, Characteristics of a lover, Essentials of love and Results of love. Re-examining these categories illustrates the differences and similarities between the two mystics' views of the concept of love and lovers. The ideas of Rolle and Ghazālī are overlapping in the nature of love, but their views differ significantly on other topics. From Rolle's point of view, love cannot be realized except through the religious context and Christian ethics, and it only makes sense in relation to God, Christ and the Trinity. However, in Ghazālī's view, the ontological and psychological aspects of love and lover are more intense, and it is capable of being experienced in relation to God and his creatures. The present study compares the view of this two mystics on the Characteristics of lover in detail.

    Keywords: Richard Rolle, Aḥmad Ghazālī, Fire of Love, Sawāniḥ al -ushshāq, mystical Love, divine Lover
  • A .Hooshmandkhooi *, B .Hamidyyeh Pages 261-285

    Contemporary societies are inadvertently exposed to the conditions that have emerged through the complex process of globalization, and their various areas such as economics, culture and politics are influenced by it. As glocal phenomena, New Religious Movements (NRMs) use opportunities arising from globalization to advance their goals, and are subject to the transformation of their teachings through global interactions. Thus, there is no way to talk about NRMs without considering global perspective. Many of the NRMs in Japan, in the context of IT Revolution and exposure to global information exchanges in the globalized world, have adapted themselves to globalization requirements, and even if in some cases (such as Aum Shinrikyō) have taken steps against it, they have used its capacities at the same time. Some of the emerging NRMs in the post-Aum era (such as Kagamikyō), seeking a combination of the global identity and local identity, have emerged as global super-religions, adapted to the demands of globalization. They also have focused on both the religious and the secular in both local and global arenas.

    Keywords: Globalization, New Religious Movements (NRMs), glocalization, Aum Shinrikyō, Kagamikyō, global super-religions