فهرست مطالب

پژوهشنامه ادبیات کردی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار و تابستان 1395)

پژوهشنامه ادبیات کردی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن سرباز، چنور محمدی صفحات 1-31

    ریالیسم جادویی، یکی از شاخه های مکتب واقعگرایی است که در آن عناصر سحر و جادو و وهم و خیال چنان با عناصر واقعی آمیخته می شوند که تشخیص آنها به آسانی ممکن نیست و حقایق و جزییات زندگی در آن با ترکیب دو عنصر واقعیت و خیال طوری بیان می شوند که حوادث خیالی، حقیقی و طبیعی جلوه می کنند و خواننده به آسانی حوادث و کنش های فراواقعی را می پذیرد. ریالیسم جادویی دارای مولفه های مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از: دوگانگی، رازگونگی، استحاله، عینیت، سکوت اختیاری و صدا و بو. این سبک داستان نویسی با نام آمریکای لاتین و گاهی با نام خاورزمین شناخته شده، اما در نهایت به یک سبک جهانی بدل شده و نویسندگان ادبیات ملل مختلف جهان آن را در آثار داستانی خود به کار گرفته اند. در ادبیات کردی نیز برخی از نویسندگان و رمان نویسان این سبک ادبی را برای آثار خود برگزیدهاند. یکی از برجسته ترین این رمان نویسان بختیار علی، شاعر و رمان نویس سرشناس کردستان عراق است که در واقع پرچم دار این سبک ادبی در ادبیات کردی به حساب می آید. مهمترین اثر بختیار علی که می توان برخی از مولفه های ریالیسم جادویی را در آن یافت، رمان ییواره ی په روانه است که در آن با بهره گیری از این سبک ادبی به بیان درد و رنج ملت کرد و جستجوی هویت گمشده ی آنها و معضلات و مشکلاتی که جامعه ی سنتی کردی با آنها مواجه است، پرداخته است. در این پژوهش تلاش می شود با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مهم ترین مولفه های ریالیسم جادویی، در رمان ییواره ی په روانه بختیار علی بررسی شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که بختیار علی این مولفه ها را در قالب دوگانگی و تقابل جهان خیالی و واقعی، رازگونگی پرواز پروانه ها در جای جای رمان به ویژه در روز اعدام پروانه، استحاله پروانه به گرد و غبار، کشمکش پروانه برسر دنیای خیالی، عینیت در غبار شدن پروانه ها و صدا و بو در صدای مرگ و بوی خون به کار برده است.

    کلیدواژگان: رئالیسم جادویی، مولفه های رئالیسم جادویی، بختیار علی، ئیوارهی په روانه
  • نجم الدین جباری*، فرهاد پرموز صفحات 33-60

    «شاهنامه» عنوان عام روایاتی پهلوانی است که در پهنه ی ایران زمین بر زبان راویان (گوسانان و نقالان) جاری بوده و در مقاطعی هم پاره هایی از این روایات به دست شاعران مکتوب شده است. از این روایات پهلوانی و اسطوره ای، دو گونه ی متمایز از هم قابل تشخیص اند که با وجود زیرساخت های مشابه، دارای تمایزهایی در روساخت هستند: نخست روایت خراسانی و دوم روایت زاگرسی. هر دوی این روایت ها برگرفته از روایت اولیه ای هستند که برخوردار از بنیادهایی اسطوره ای است. در این میان، روایت خراسانی به دلیل این که پرداخته تر است و بخشی از آن هم به دست شاعرانی توانا چون فردوسی به رشته ی نظم کشیده شده، از بیشترین شهرت برخوردار است؛ در مقابل آن، روایت زاگرسی تا حدی آشفته مانده است و پاره های حماسی آن مستقل از هم به جهان ادبیات آمده اند. به هر روی، تصحیح و چاپ و تحلیل علمی این پاره های آشفته نما می تواند در نشان دادن جهان بینی ایرانیان سودمند افتد. این جستار به معرفی و تحلیل سبکی یکی از داستان های پهلوانی روایت زاگرسی با نام «تولد جهانگیر و جنگ نامه ی ایران و تورانیان» می پردازد که نسخه ی خطی آن هنوز به چاپ نرسیده است. تحلیل به دست آمده از این جستار نشان می دهد که داستان حماسی یاد شده، با وجود اشتراکاتش با شاهنامه ی فردوسی، داستانی مستقل از شاهنامه و احتمالا مورد توجه پردازندگان منظومه هایی بوده که در ادب فارسی به «جهانگیرنامه» شهره اند.

    کلیدواژگان: شاهنامه ی کردی، جهانگیر، رستم، ایران و توران، اسطوره
  • حسین محمدزاده * صفحات 61-80

    هدف این مقاله بررسی بازنمایی موضوعات اجتماعی در ادبیات کردی است. ادبیات کردی مجموعه ای پراکنده در دو قالب نظم و نثر می باشد که در دو بخش کتبی و شفاهی قابل تقسیم بندی است. مبانی نظری این مطالعه ریشه در مبحث بازنمایی و مباحث متکثری است که در حوزه جامعه شناسی ادبیات جریان دارد. در این تحقیق از روش اسنادی و شیوه نمونه گیری نظری است که طی آن شش اثر ادب کردی از هر دو بخش کتبی و نظری برای مطالعه انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تاریخ اجتماعی و مسایل و مشکلات آن در هر دو بخش کتبی و شفاهی در سطحی وسیع بازنمایی شده است و از همین راه است که بخشی از تاریخ و اجتماع را می توان بازخوانی و بازسازی کرد.

    کلیدواژگان: اجتماعیات، ادبیات کردی، ادبیات شفاهی، ادبیات کتبی
  • شیرزاد طایفی*، محسن رحیمی صفحات 81-101

    «ریالیسم جادویی» یکی از عمده ترین گرایش های جهانی در ادبیات داستانی معاصر است؛ سبکی نسبتا نوین که در آن نویسنده از شاخصه هایی همچون «وهم و خیال» و «عناصر ماوراء طبیعی» مدد می گیرد و در بستر خیال، چنان ماهرانه آن ها را به کار می گیرد که شخصیت ها و رخداد های داستان برای طیف مختلف مخاطبان طبیعی و باورپذیر می نماید. «بختیار علی» نویسنده شناخته شده و نظریه پرداز ادبیات کردی است که اغلب آثار داستانی خود را با محوریت این ژانر ادبی به رشته تحریر درآورده است. از موفق ترین رمان های او، آخرین انار دنیا است که به چندین زبان دنیا، از جمله فارسی ترجمه شده است. در مقاله پیش رو تلاش کرده ایم به روش استقرایی تحلیلی و تکیه بر داده های کتابخانه ای و اسنادی، با محوریت مطالعه موردی، از منظر ریالیسم جادویی و با نظرداشت مولفه های آن، مانند وهم و خیال، همزیستی مسالمت آمیز، اسطوره و دوگانگی، این رمان را مورد بررسی قرار دهیم. با این خوانش جدید، ضمن دست یابی به تفسیری نسبتا روشن از رمان و چگونگی بازتاب ویژگی های برجسته ریالیسم جادویی در آن، به این نتیجه می رسیم که مولفه «بهره گیری از اسطوره»، نمود بارزتری نسبت به سایر مولفه های این ژانر در رمان دارد.

    کلیدواژگان: رئالیسم جادویی، آخرین انار دنیا، بختیار علی، اسطوره، خیال
  • علی نظر نظری تاویرانی*، سعید امامی صفحات 103-123

    جستار حاضر کوشیده است مفاهیم "فره" در اوستا و شاهنامه ی فردوسی و " تجلی" (تجلی حق بر قلب عارف) در عرفان اسلامی را با "ذات" در "آیین یاری" بررسی و مقایسه کند. در ابتدا، برای آشنایی با آیین یاری، شناختی اجمالی از این آیین ارایه شده است. سپس با شرح و توضیح هریک از موارد مذکور و اشاره به شباهت ها و تفاوت های آن ها، به این نتیجه می رسد که فره و تجلی و ذات بسیار به هم شبیه بوده و هرسه سبب سروری و برتری دارندگان آن ها بر دیگران می شود. این سه اصطلاح را می توان، با وجود تفاوت هایی که دارند، گونه های مختلف یکدیگر در آیین زردشتی، عرفان اسلامی و آیین یاری دانست. گفتنی است در بخش فره ارتباط آن با "کاریزما" در مباحث مربوط به علوم اجتماعی و سیاسی نیز بررسی شده است.

    کلیدواژگان: اوستا، شاهنامه، فره، آیین یاری، ذات، عرفان، تجلی
  • به ختیار سه جادی * صفحات 125-147

    یه م وتاره ده یه وی تایبه تمه ندییه سه ره کییه کانی شیعری گۆرانی له رووی فۆرم و ناوه رۆکه وه بخاته به ر هه ڵسه نگاندن و پاشان هه وڵ ده دات مۆرکە به رچاوه کانی ویژەی گۆرانی لە رووی شیوازناسیی یه ده بییەوە دیاری بکات. یه م خویندنه وه یه سه ره تا به م پرسه وه ده ست پی ده کات که یه و به رهه مانه کامه ن که له م لیکۆڵینه وه یه دا ده خرینه به ر تیشکی شی کردنه وه و پاشان له م پرسیاره ده کۆڵیته وه که کۆی به رهه مه کانی ویژەی گۆرانی له رووی زاراوەناسیی یه ده بییه وه ده خرینه چ خانه یه که وه ؛ به واتایه کی تر، له زاراوه کانی «قوتابخانه»، «ریباز»، «یوسلوب»، یان «نه ر یتی یه ده بی»، به کارهینانی کام یه ک ده توانی له رووی شیوازناسییه وه پڕبه پیستی کۆی هاوچه شنی به رهه مه کانی یه م سامانە یەدەبییە بی. پاشان، تایبه تمه ندییه شیوازناسانه کانی ویژەی گۆرانی به سه رنجدان به م لایه نانه ی خواره وه شی ده کرینه وه : کیش، زمانی شیعری و هه ڵبژاردنی وشه ، قاڵبی یه ده بی، سه روا، ییماژ و یولگووه ده نگییه کان، دوانه ی روخسار/ ناوه رۆک، یه کیتی یه نداموار، دوانه ی عه قڵ/ هه ست و به رده نگ. له کۆتاییشدا، هه وڵ ده دری جیاوازییه شیوه یی و ناوه رۆکییه کانی ویژەی گۆرانی له گه ڵ ویژەی کلاسیکی کرمانجی ناوەڕاست بخریته به ر ده ست و له م ریگه یه وه به راوردکارییه کی شیوازناسانه له نیوان یه م دوو نەریتە یه ده بییه دا یاراسته بکری.

    کلیدواژگان: شیوازناسی، ریباز، کیش، سهروا، ئولگووه ده نگییه کان، دوانه ی روخسار، ناوه روک، یه کیتی ئه نداموار
  • رەهبەر مەحموودزادە * صفحات 149-170

    شیوازی شیعری موکریان، لە یەنجامی چالاک کردنی هەندیک زەرفییەتی زمانی و یەدەبی گووراوە کە لە زەمانی حاجی قادری کۆیی یەوە لە ناو یەدەبی کوردیدا - بە دیالیکتی کرمانجی ناوەڕاست - خۆی حەشار دابوو. هەندیک لە تایبەتمەندییەکانی یەم شیوازە شیعرییە بریتین لە: دوور بوونەوە لەو زمانە مەدرەسییەی شاعیرانی قوتابخانەی بابان کەڵکیان لی وەرگرتووە، «بە بەردەنگ دانانی خەڵک» کە وەکوو تەمهیدیکی شیوازناسانە زەمینەی کەلام بۆ دەکارکردنی زمانیکی خۆماڵی، لەبار دەکا، گواستنەوەی راویژی قسەکردن و یاخاوتنی رۆژانە و کەڵک وەرگرتن لە زەرفییەتی شاعیرانەی قسەکردنی رۆژانە، کەڵک وەرگرتن لە زەرفییەتەکانی یەدەبی فۆلکلۆری کوردی، پیکهینانی سەنتیزیک لە شیوازەکانی پیشووی شیعری کوردی.

    کلیدواژگان: شیوازی شیعریی موکریان، قوتابخانەی بابان، شیوازناسی، زەمینەی پەیڤ، راویژی پەیڤ، ئەدەبی فۆلکلۆری کوردی
|
  • Hasan Sarbaz, Chnour Mohamadi Pages 1-31

    Magic Realism is a mode of literary realism in which elements of magic and fantasy are mixed with everyday facts, so that it is sometimes impossible to know fction from fact. In this mode of writing, fantastic and supernatural events are presented in a way that the reader accepts them a natural and real. As a school of writing, it has a few elements which include binary opposition, mystery, metamorphosis, objectifcation, willing silence, sound and smell. Sometimes attributed to Latin America or the Middle East, Magic Realism is now a universal literary mode practiced by many author from around the globe. Among these authors is Iraqi Kurdish Bakhtiar Ali who is indeed the forerunner of this style of writing in Kurdish. Ali’s most characteristic novel in this mode is Parwane's Evening in which the author deals with Kurdish people’s sufferings, their search for their lost identity and the problems in traditional Kurdish society. Tis study is an attempt to apply a descriptive-analytical methodology to identify the typically magical realist elements in Ali’s novel. Te results of the study show that these elements are embodied as fact/fction bipolar, mysterious flight of the butterflies, especially on the day Perwane is executed, metamorphosis of Perwane into dust, the struggle of Perwane over the unreal world, objectifcation in the metamorphosis of the butterflies, and the use of sound and smell for death and blood respectively.

    Keywords: Magic Realism, elements of magic realism, Bakhtial Ali, Parwane&#039, s Evening
  • Najmeddin Jabbari*, Farhad Parmouz Pages 33-60

    Shahnameh is the general title for epic narratives that have been told and retold by narrators (bards and storytellers) in different parts of Iran. Sometimes, some of these stories have been recorded by poets. There are two distinguishable groups of these epic narratives or legends which, despite similarities in their deep structure, display different surface structures. These two groups have come to be known as Khorasani and Zagrosi narratives respectively. Both of these narratives are rooted in a primary narrative with mythological roots. Khorasani narrative is the better known due to its polish and perfection and the prestige of Iran’s great poet Ferdowsi who composed it. In contrast, Zagrrosi narrative is relatively discordant and its epic stories have circulated as independent texts. Collecting, correcting and studying these distinct parts can offer a profound understanding of Iranian collective worldview. The present study seeks to introduce and analyze a single story from the Zagros group titled “Jahangir’s Birth and the War Story of Iran and Turan” which has not yet appeared in print. The results of the study show that this story, despite its many similarities with Shahnameh, is an independent text and it has probably influenced the subsequent narrators of different verse narratives known as Jahangirnameh.

    Keywords: Kurdish Shahnameh, Jahangir, Rustam, Iran, Turan, Myth
  • Hosein Mohammadzadeh * Pages 61-80

    This Paper discusses the representation of social matters in Kurdish literature. Kurdish literature is a vast body of oral and written texts in prose and verse. The theoretical basis of this study is a combination of theoretical discussions on representation and various concept discussed in sociology. The methodology is descriptive library research using sampling. The samples are six literary works chosen from oral and written literatures. The results show that society and social matters find frequent representation in both oral and written literature so that, Kurdish literature is a good source for reconstructing and rereading Kurdish history.

    Keywords: Social matters, Kurdish Literature, oral literature, written literature
  • Shirzad Tayefi *, Mohsen Rahimi Pages 81-101

    As one of the most important global trends in contemporary fiction, "Magic Realism" is a relatively new genre in which the author makes use of such elements as "fantasy" and "supernatural elements" in the context of imagination to masterfully make the characters seem true to life and believable to the reader. Bachtyar Ali, a well-known Kurdish writer and literary theorist often creates his works in this mode. The Last pomegranate of the world, one of his most successful novels, has been translated into several languages including Farsi. This paper is a case study attempt to investigate such elements of magic realism as fantasy, peaceful coexistence, myth, and duality in The Last Pomegranate of the World using an inductive-analytical method, relying on library data and documents. With this new reading perspective t, not only is a more clear interpretation of the novel presented through the elements of magic realism but also a more highlighted use of myth than the other elements of magic realism is discovered through the novel.

    Keywords: Magic Realism, The Las Pomegranate of the World, Bachtyar Ali, Myth, Fantasy
  • Alinazar Nazari Tavirani *, Saed Emami Pages 103-123

    The paper is a comparative study of the concept “Khvarenah” in Avesta and Shahnameh and “Tajalli,” in Islamic mysticism with “Zat,” in Yarsanism. The paper begins with a brief introduction into Yarsanism. Then the paper proceeds to analyze each of the above mentioned concepts and explain their similarities and differences. The results of the study show that these three concepts are closely related and any person who is imbued with any of them can enjoy superiority over others. These three concepts, despite their differences, are shown to be three variations of a single quality in Zoroastrianism, Islamic mysticism and Yarsanism respectively. In the case of “Khvarenah,” similarities to the concept of charisma in sociology and politics are demonstrable.

    Keywords: Avesta, shahnameh, Khvarenah, Yarsanism, Zat, mysticism, Tajalli Poet, Nizami of Ganja, Kurdish Imitative Poets, Khosrow & Shirin, Syllabic Meter
  • Bakhtiar Sadjadi Pages 125-147

    This paper is an attempt to discuss the characteristic features, in form and content, of Gorani poetry and to determine its main stylistic features. The study begins with the question, “which texts are to be analyzed in this study?”and goes on to investigate the question, “how are we to classify Gorani literary texts regarding its stylistics?” In other words, which one of the terms “school,” “trend,” “mode” or “literary tradition” can be applied to Gorani literary texts so that its nature is appropriately expressed. Following that, the characteristic features of Gorani literature, in regard to its stylistics, will be analyzed in terms of meter, language, poetic diction, form, rhyme, imagery and sound patterns, form/content bipolar, organic unity, sense/sensibility bipolar and audience. In the end, distinctive formal and thematic features of Gorani and classical Kurmanci literature will be defined and a comparative stylistic study of these two literary modes will be offered.

    Keywords: Stylistics, Trend, meter, Rhyme, sound patters, form, content binary, organic unity
  • Rahbar Mahmouzadeh * Pages 149-170

    Mukriyani style of poetry has developed from a process of activating a number of linguistic and literary potentials that, since the time of Haji Qadir Koyi, have remained hidden in Kurdish literature–in Central Kurmanci dialect. Among the characteristic features of this poetic style are, divergence from the formal and learned language used by the Baban school of poetry; “addressing people” as a stylistic strategy for preparing the ground for the application of a less formal language; use of everyday speech and building on the literary potentials of everyday language; activating the literary potentials of Kurdish folklore; and synthesizing previous styles of Kurdish poetry.

    Keywords: Mukriyani style of poetry, Baban school, Stylistics, ground of speech, style of speech, Kurdish folk literature