فهرست مطالب

تحقیقات علوم قرآن و حدیث - سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1399)

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پرویز آزادی* صفحات 1-37

    سبک شناسی سوره احقاف با محوریت سبک ابهامچکیدهسبک شناسی قرآن کریم یکی از علوم جدید قرآنی متخذ از زبان شناسی است. سبک شناسی، مطالعه سبک های ساختی، آوایی و معنایی یک متن است. این علم انواع سبک های بیانی قرآن کریم را مورد مطالعه قرار می دهد. در این نوشتار یکی از ابعاد سبک شناسی سوره احقاف؛ یعنی سبک ابهام مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس این مطالعه، سبک ابهام، سبک معنایی و بیانی غالب سوره احقاف است. با توجه به اینکه محور اساسی این سوره یکی از روحیات منفی اخلاقی انسانی یعنی استکبار است، خداوند جهت درمان این ویژگی منفی و هشدار به انسان، از شیوه بیانی ابهام استفاده می کند. سبک بیانی ابهام ، در سبک ساختی از واژگان غریب و ناآشنا استفاده می کند؛ در سبک دستوری از ساخت های دستوری مجمل بهره می برد، و در سبک معنایی به بیان موضوعاتی می پردازد که برای مخاطب ناآشنا و غریب است و در سبک آوایی نیز از آواهایی استفاده می کند تا مخاطب را به حیرت و سردرگمی بیاندازد. خداوند حکیم با به کار بردن سبک ابهام در برابر مستکبرانی که خود را همه دان (عالم) و همه کاره (قادر) می دانند، آنها را به ضعف و درماندگی شان آگاه می سازد تا به عجز خود پی برده و راه بندگی در پیش گیرند.

    کلیدواژگان: سبک شناسی، سبک ابهام، سبک واژگانی، سبک ساختی
  • ابوالفضل خوش منش، مرضیه پوران* صفحات 39-71

    پیامبر اکرم (ص) پس از دوران فترت در اجتماعی جاهلی و فرورفته در عصبیت های قومی و تفاخرهای نژادی مبعوث شد؛ پیامبری «امی» که هم خاتم پیامبران بود و هم مامور پایان دادن به جاهلیت و امیت با معجزه ای از جنس کتاب و بیان و زبان. خاتمیت نبی و به تبع آن، وصف خاص و انحصاری «امی» برای او، نظرگاه انبوهی از محققان بوده و نتایج گوناگونی را دربرداشته است. در این میان «بیسواد»، «غیر یهودی»، «منسوب به ام القری» و «منسوب به ام» وجوه معنایی غالب تری برای واژه امی بوده اند.اما در نگاه به این مفهوم اگر به «سیاق» آیات قرآن (به عنوان منبع و مرجع این تعبیر) توجه شود؛ اگر «روح معنا»ی واژگان و «نظام مراتب» در کلمات و بستر بکارگیری آن ها درآیات و سور قرآن پررنگ تر دیده شوند؛ و در نهایت اگر نقش و تاثیر «زبان قرآن» نیز در نظر گرفته شود، تصویر روشن تری از آن به دست خواهد آمد. تصویر حاصل شده از این مفهوم در کنار جایگاه خاتمیت پیامبر (ص)، نشان از این دارد که امیت نبی متفاوت و فراتر از امیت سایر بشر است و مفهومی وحدت بخش و هم افزا و به گستره انسانیت و در واقع ناظر به بازیابی اصول فطری و مشترکات وجود بشر می باشد.

    کلیدواژگان: امیت»، ام»، امی»، ام القری»، زبان مبین»
  • مریم خیری*، شهریار نیازی، مژگان سرشار صفحات 73-108

    بررسی زبان قرآن کریم از دریچه جنسیت، یکی از رویکردهای نوین در مطالعات زبان شناختی قرآن پژوهان معاصر است. در پژوهش حاضر، شاخص های زبان جنسیت زده عربی و نمود آن در زبان قرآن بررسی شده است. زبان جنسیت گرا، زنان و مردان را به طور نابرابر بازنمایی می کند، لذا یکسری سوگیری و تعصب به سمت یک جنس صورت می پذیرد و جنس دیگر مورد تبعیض واقع می شود. با توجه به اینکه زبان یکی از مولفه های مهم فرهنگ در هر جامعه ای به شمار می رود، کاربرد مصادیق جنسیت زدگی، می تواند بر جایگاه زنان و مردان، در فرهنگ و جامعه تاثیر مستقیم داشته باشد. اساس این پژوهش، ارایه یک سری اطلاعات به منظور آگاه کردن اذهان در مورد جنسیت گرایی زبان عربی است. لذا تلاش شده است که زبان عربی و عربی قرآنی، از منظر زبان شناسی جنسیت به عنوان زبانی جنسیت گرا مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است؛ زیرا جنسیت گرا بودن زبان قرآن را از طریق جمع آوری شواهد زبانی در متن آن، توصیف می کند؛ و تبعیض جنسی در زبان عربی موجود در قرآن را انعکاس می دهد. نتایج این پژوهش نشان دادند تردیدی نیست که زبان عربی، زبانی حساس به جنسیت است و صیغه مذکر در واژگان و الفاظ آن غالب است، اما مهمترین ویژگی آن قدرت تولید معنای گسترده و تاویل پذیری آن است، که به این زبان توانایی بسیار در تولید دلالات یا قرایت های مساوات طلبانه را می دهد. از طرفی هدف اصلی قرآن هدایت مردم است ﴿هدی للمتقین﴾(البقره:2) و بین تذکیر و تانیث در زبان عربی و زن و مرد در جامعه انسانی تفاوت وجود دارد.

    کلیدواژگان: جنسیت در قرآن»، زبان جنسیت گرا»، تبعیض جنسی در زبان»، جنسیت زدایی زبان»
  • سید علی دلبری، علی اکبر حبیبی مهر* صفحات 109-142

    بهترین کتاب در حدیث شیعه، کتاب گران سنگ الکافی نوشته محمد بن یعقوب کلینی است که دارای گونه های گونه گونی از اسناد است. مانند: سند عادی، تحویلی و... از مهم ترین و پرشمارترین این گونه ها، سند ضمیری است (1097سند) که به دو گونه سند ضمیری عادی (360 سند) و غیرعادی (737 سند) تقسیم می گردد. این جستار به سبب جایگاه خطیر درست کشف کردن مرجع ضمیر، بر آن شد که با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای، به جست وجوی قراینی برآید که به یاری آنها، مرجع ضمایر این گونه از اسناد در کتاب بی نظیر حدیثی شیعه به صواب تمییز داده شود. دستاورد این نوشتار عبارت است از وجود هشت قرینه در کشف مرجع ضمیر که قراین داخلی آن بر این پایه اند: اقتضای سیاق، سلسله اسناد مشابه و استاد و شاگردی که حدیث شناس را دست کم در 349 حدیث راهبری می کند و قرینه های خارجی عبارتنداز: تصریح بزرگان، بودن سند در کتابی دیگر، کثرت نقل یک راوی از راوی دیگر، روایت نمودن شخصی از کتاب مخصوصی و عدم رجوع ضمیر جز به یک راوی خاص که حدیث شناس را حداقل در 222 سند راهنمایی می کند که بسیاری از این اسناد، از گونه اسناد ضمیری غیرعادی بوده و بدان ها ارجاع داده شده است. به آدرس این تعداد از احادیث به عنوان نمونه ارجاع داده شده، و گرنه این قراین در دیگر احادیث ضمیری نیز کاربرد دارد.

    کلیدواژگان: الکافی، سند ضمیری، سیاق، سلسله اسناد مشابه
  • رامین طیاری نژاد*، زهره اخوان مقدم، زهرا منصوری صفحات 143-173

    قرآن ضمن اینکه هدف از ارسال رسل را إنذار عمومی مردم و دعوت به دین ذکر می کند، به طور واقع بینانه ای از امکانات، روش ها و چالش های مسیر دعوت نیز سخن گفته است. یکی از مهمترین این چالش ها، ایمان ناپذیری است. قرآن از انسان هایی سخن گفته که طی فرایندی، برای همیشه فاقد قابلیت ایمان آوری شده اند. فهم روشمند این فرایند و کشف عوامل آن، ما را با سطح تازه ای از دعوت به دین که بر مرحله پیشادعوت تکیه دارد، رهنمون می سازد.واکاوی آیات مربوط به ایمان ناپذیری در تحقیق حاضر، با روش تحلیل محتوای مضمونی و استفاده از رابطه هم نشینی در روش تحلیل گفتمان انجام شده است. عبارات «لا یومنون» و «ما کانوا لیومنوا»، محور آیات ایمان ناپذیری هستند. یافته های تحقیق نشان می دهد دستیابی به شبکه ای از مضامین حول یک مفهوم مرکزی، مستلزم به کارگیری یک روش متن محور با نگاه مجموعه ای به قرآن است. ایمان ناپذیری عده ای از انسان ها، ارتباط معناداری با شبکه مفهومی «تکذیب»، «طبع قلب»، «خسران»، «ملا»، «فسق» و «ظلم» دارد. انسان خاسر، انسانی است که ایمان ناپذیر شده است. خسر در آیات متعددی از قرآن، معلول عواملی شمرده شده که از آن میان، عامل «تکذیب» نقش کلیدی دارد. تکذیب مرحله جدی تری از تقابل با دین است که از سطوح بالای جامعه به طور مشخص «طبقه ملا» آغاز و طی اقدامات چندگانه ای از سوی این طبقه با هدف تقابل با دعوت انبیاء، به تدریج به سطوح میانی و پایینی جامعه تسری می یابد.

    کلیدواژگان: قرآن، ایمان، تکذیب، طبع قلب، تحلیل محتوای مضمونی
  • میثم مطیعی، محمد عترت دوست*، مرتضی سلطانی صفحات 175-212

    نفوذ بیگانگان و دشمنان در سرزمین و فکر مسلمانان، سابقهای به وسعت تاریخ اسلام دارد. دشمنان جبهه ی حق به دلیل احساس استعلاء و خودبزرگ بینی، هم ترازی قدرت های دیگر را برای خود ناپسند دانسته و کوشیده اند با اتخاذ راهبردهای مناسب جنگ سخت یا نرم، در مسیر حرکت آنان انحراف ایجاد نمایند گفتمان نهضت حق را ساقط کنند. بر این اساس، آنچه می تواند راهگشای فهم بسیاری از جریانات سیاسی تاریخ اسلام و کشف تاکتیک های جبهه ی دشمن برای نفوذ در جامعه اسلامی باشد، شناسایی گفتمان های غالب و مغلوب جبهه های حق و باطل است. در میان روش های پژوهش و تحقیق در گزارش ها، روش «تحلیل گفتمان پدام» در فهم نظام مند از تاریخ بسیار موثر است چراکه با اتکاء به دو سطح عمده ی تحلیل متن و فرامتن، به توصیف، دریافت و تفسیر رویدادهای اجتماعی و سیاسی می پردازد. نگارندگان در این تحقیق کوشیده اند تا بر اساس این روش، اندیشه و سیاست جریان های متخاصم حاکم بر عصر امام علی(ع) را از لابه لای گزارش های تاریخی معتبر، بازسازی و با طراحی الگویی از نفوذ این جریانات، رفتارشناسی دشمنان آن حضرت(ع) را ترسیم نمایند. بر اساس نتایج به دست آمده، استراتژی عمده ی دشمنان برای نفوذ در جامعه اسلامی؛ موج آفرینی، هجمه وسیع تبلیغاتی، هیاهوی سیاسی، فریب افکار عمومی، تقدس آفرینی کاذب و سوءاستفاده از جهل مردم بوده است.

    کلیدواژگان: امام علی(ع)، دشمن شناسی، نفوذ، تحلیل گفتمان، جنگ نرم
  • زهرا هاشمی، شادی نفیسی*، فاطمه هاشمی صفحات 213-241

    نقش مولفه های کاربردشناختی در تبیین آیات مشتمل بر تعاملات اجتماعی قرآن با اهل کتاب با تاکید بر آیه 93 سوره آل عمرانچکیدهدانش کاربردشناسی از شاخه های زبان شناسی است که می تواند در حوزه تفسیر قرآن وارد شود و ابعاد معنایی این آیات را در سطح مراد جدی آشکار سازد و به تفسیر و تبیین معانی پاره گفت ها در هنگام کاربرد و بر اساس شرایط و موقعیت زمانی و مکانی تولید پاره گفت بپردازد.قرآن کریم بارها به موضوع طعام و حلیت و حرمت آن توجه کرده است. این موضوع همواره با یکی از وجوه مربوط به امر نبوت و رسالت، به ویژه لزوم تبعیت از فرستاده و شخص برگزیده الهی برای جلوگیری از گمراه شدن در پیوند است. بر اساس آیه 93 سوره آل عمران می توان گفت که در میان امتهای موحد قبل از نزول تورات نیز امر حلیت و حرمت به مقتدا و پیشوای دینی باز می گشته است. رویکرد کاربردشناسی در فهم این آیه نشان می دهد که موضوع خوراکیها و خوردن، موضوعی ذو ابعاد است که طرح آن در قرآن کریم با موضوعات و مفاهیم مختلف درآمیخته است و البته در این میان، مفهوم توحید و نبوت پیامبر اسلام و نیز برگزیدن و تبعیت از امام و مقتدا، از اصلی ترین مفاهیمی است که با این موضوع پیوند خورده است.

    کلیدواژگان: کاربردشناسی، تعاملات اجتماعی، اهل کتاب، سوره آل عمران
|
  • Parviz Azadi * Pages 1-37

    Stylistics is the study of the textual, phonetic, and semantic styles of a text. Stylistics of The Holy Quran is one of the new Quranic sciences introduced from linguistics. It studies the various expressions of the Holy Quran. In this article, one of the stylistic aspects of Surah Ahqaf, namely the style of ambiguity, Stylistics is the study of the textual, phonetic, and semantic styles of a text. Stylistics of The Holy Quran is one of the new Quranic sciences introduced from linguistics. It studies the various expressions of the Holy Quran. In this article, one of the stylistic aspects of Surah Ahqaf, namely the style of ambiguity, is analyzed. According to this study, the ambiguity style is the dominant semantic style of Ahqaf for content expression. Given that the central axis of this Surah is one of negative human morality (arrogance), God uses a vague expression method to weaken this negative character and warn people. The ambiguous expression style has used whimsical and unfamiliar vocabulary in the structural style; it has used grammatical structures in the grammatical style; And in the phonetic style, it also uses phonemes to surprise the audience.

    Keywords: stylistics, Ambiguity style, Vocabulary style, Structural style
  • Abolfazl Khoshmanesh, Marzieh Pouran * Pages 39-71

    After the time of Fitrat, the Holy Prophet (PBUH) was sent to an ignorant and depraved society due to ethnic and racial prejudices. An "Ummii prophet" who was both the seal of the prophets and the agent of ending ignorance and ummiyyat, with a miracle of the kind of book and expression and language . The prophecy of the prophet and, consequently, the special and exclusive description of "Ummii" for him, has been the view of a large number of scholars and has yielded various results. Among them, "illiterate", "non-Jewish" and "attributed to Umm al-Qura or Umm" have been more dominant semantic aspects for the word Ummii. Looking at this concept, if the context of the verses of the Qur'an (as the source and reference of this interpretation), the "spirit of meaning" of the words and the "system of levels" in the words, as well as the role and influence of the "language of the Qur'an" are considered.a clearer picture will be obtained that upon which and due to the position of the Prophet's finality, the ummiyyat of the prophet is different and beyond the ummiyyat of other human beings and has a unifying and all-encompassing concept and extends to the restoration of human innate principles.

    Keywords: Ummiyyat, Umm, Ummii, Umm al-Qura, Explicit language
  • Maryam Kheiry *, Shahryar Niazi, Mojghan Sarshar Pages 73-108

    Examination of the language of Quran from the gender point of view is a modern approach in linguistic studies of contemporary Quran researchers. In the present research, the Arabic as a gendered language and its representation in Quranic language has been examined. The gendered language represents men and women in an unequal way. So, some kinds of bias and prejudice will appear towards one gender and the other gender will suffer discrimination. As language is deemed to be one of the most important components of culture in any society, application of gendered examples could directly affect the status of men and women in culture and society. The fundamental goal of the present research is to provide a series of information to make aware the mentalities regarding Arabic gendered language. So, there is an attempt to examine the Arabic language and the language of Quran from the perspective of linguistics of gender as a gendered language. Research methodology in this study is descriptive - analytical because it describes the language of Quran as being gendered through collecting linguistic evidences from Quran and it represents the gender discrimination existing in Arabic used in Quranic text. The results show that without any doubt Arabic is a gender sensitive language and masculine is dominant in words and vocabulary. However, the most important characteristics of Arabic is its strength in generation of wide range of meaning and its interpretation, which gives this language more ability in producing equality implications or interpretations. On the other hand.

    Keywords: Gender in Quran, Gendered language, Gender discrimination in language, Elimination of gender in language
  • Sayyedali Delbari, Aliakbar Habibimehr * Pages 109-142

    The best book in the Shiite hadith is Al-Kafi's book, written by Kelly. There are various forms of hadith scripts. Like: Normal document. The most important and most numerous of these forms is the document of the pronoun,(1097) which is divided into two types of ordinary(360) and unusual pronouns(737). Due to the importance of accurately discovering the reference authority, this paper decided to search for evidence by analytical descriptive method and relying on library resources; with the help of Shellen, the reference to the pronouns of this type of document in the book would suffice to be properly identified.The result of this paper is the existence of eight symbols in the discovery of the reference of the pronoun, whose internal indications are: the conditional requirement, the series of similar documents, and the master and student who has hadith in at least 349 hadiths.And the external symbols are: the affirmation of the elders, the existence of the document in another book, the plurality of a narrator from another narrator, the narration of a person from a particular book, and the absence of reference to a particular narrator. Which prescribes the hadithologist at least in 222 documents, many of which are of the kind of abnormal pronouns addressed to them.To the address of this number of hadiths as an example, due to the shortness of this text, reference is made to these other indications in other pronouns.

    Keywords: Al-Kafi, Prophet', s document, manner, Similar document chains
  • Ramin Tayyarinejhad *, Zohreh Akhavanmoghadam, Zahra Mansury Pages 143-173

    While mentioning the purpose of sending the messengers to aware the general public and inviting them to the religion, the Qurʼan has also spoken realistically about the possibilities, methods, and challenges of the invitation path. One of the most important challenges is the unfaithfulness. The Qurʼan speaks of people who have lacked the capability of faithfulness in a process. A systematic understanding of this process and discovering its factors will guide us to a new level of invitation to religion that relies on the pre-invitation stage. The present study is conducted with thematic content analysis method and syntagmatic relations between words in a discourse analysis. Two words "لا یومنون" and "ما کانوا لیومنوا" are the pivot of the unfaithful verses. The findings of the study show that achieving a network of themes around a central concept requires a text-based approach with a holistic view to the Qur'an. The unfaithfulness in some humans has a significant relationship with the conceptual net of "denial", "seal of the heart," “loss,” “mala’,” “debauchery,” and “oppression”. The loser is a man who has become unfaithful. Loss has been cited in numerous verses of the Qur'an as an effect of some factors, among which the factor of "denial" plays a key role. Denial is a more serious stage of confrontation with religion that begins from the upper levels of society, specifically the "mala’ class", and gradually in a multi-step process reaches the middle and lower levels of society in order to oppose to the Prophets’ call.

    Keywords: the Qur’an, faith, Denial, Seal of the Heart, Thematic Content Analysis
  • Meysam Motiee, Mohammad Etrat Doost *, Morteza Soltani Pages 175-212

    The influence of the enemies in the land and the thought of the Muslims has a long history in the history of Islam. Enemies, because of their sense of arrogance, find all the levels of other powers unfavorable to them. By adopting appropriate strategies of hard or soft warfare, they have tried to divert the path of the right front in order to overthrow the discourse of truth. What can pave the way for understanding many of the political currents in the history of Islam and discovering the enemy''s tactics for infiltrating Islamic society is identifying the dominant and defeated discourses of the right and wrong fronts. Among the research methods, the method of "Pedam discourse analysis" is effective in systematic understanding of history, because according to the two levels of text and hypertext analysis, it describes, receives and interprets social and political events. In this research, the authors have tried to reconstruct the thought and policy of the currents of the enemy in the era of Imam Ali (AS) from among the authentic historical reports, and by designing a model of the influence of these currents, to study the behavior of the enemies of that Imam (AS). Based on the results obtained, the strategy of the enemies to infiltrate the Islamic society; There has been wave-making, widespread propaganda attacks, political uproar, deception of public opinion, false sanctification and abuse of people''s ignorance.

    Keywords: Imam Ali (AS), Anthropology, Influence, Discourse analysis, Soft War
  • Zahra Hashemi, Shadi Nafisi *, Fatemeh Hashemi Pages 213-241

    Pragmatic application of the verses of social interaction of Islam with other montheistreligions with emphasis on verse 93 of sura Al-ImranAbstractApplied knowledge is a branch of linguistics that can be included in the field of interpretation of the Qur'an and reveal the semantic dimensions of these verses at the level of serious intent and to interpret and explain the meanings of the parts of the words during the application and based on the conditions and time and place of production of the parts.The Holy Qur'an has repeatedly addressed the issue of food, lawful and unlawful. This is always linked to one of the aspects of prophecy and mission, especially the need to follow the messenger and the chosen person of God to avoid going astray. According to verse 93 of Al-Imran, it can be said that among the God-fearing nations before the revelation of the Torah, the matter of sanctity and sanctity was returned to the religious leader.The practical approach to understanding this verse shows that the subject of food and eating is a matter of dimensions, the design of which is intertwined with different topics and concepts in the Holy Quran, and of course, the concept of monotheism and prophethood of the Prophet of Islam.

    Keywords: Pragmatics, Social Interactions, Montheist religions, Surah Al-Imran