فهرست مطالب

نوآوری های مدیریت آموزشی - سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 61، زمستان 1399)

فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی
سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 61، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • طاهره ع حدادی، مهتاب سلیمی*، رمضان جهانیان صفحات 1-21
    هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مفهومی توسعه عملکرد منابع انسانی با رویکرد آینده پژوهی در بنیاد مستضعفان بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و...) و منابع اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه ها، و...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظامند و مصاحبه های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل یافته ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس نچارچوب مفهومی استخراج شده شامل 4 سطح مفهومی، 13 منظر (متغیر اصلی)، 31 بعد و 92 مولفه کلیدی (دارای تکرار مضامین) بود. چهار سطح مدل مفهومی به ترتیب توالی اثرگذاری-اثرپذیری شامل سطح آینده نگری سازمان، کارآمدسازی سیستم عملکردی سازمان، بلوغ عملکردی منابع انسانی و پیامدی کارکردی بود. براساس نتایج می توان گفت که توسعه آینده نگر عملکرد کارکنان در بنیاد مستضعفان فرایندی سیستماتیک و چندبعدی است که عناصر آینده پژوهی، ساختاری، عملکردی و پیامدهای را در یک سیستم جدید و راهبردپذیر یکپارچه می کند تا به آینده محتمل و ممکن در عملکرد کارکنان برسد. مدل ارایه شده می توان در تحلیل و برنامه ریزی اجرای الگوی مدیریت عملکرد استراتژیک مورد استفاده سازمان مذکور قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: مدیریت عملکرد، عملکرد کارکنان، سرمایه انسانی، توسعه سازمانی، آینده نگری
  • سعیده زارع، رمضان جهانیان*، مهتاب سلیمی صفحات 22-39
    هدف از این پژوهش طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و از نظر نوع داده ها آمیخته (کمی کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان ، و صاحب نظران آشنا به مباحث امنیت فرهنگی در وزارت علوم بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 99-98 می باشند که در ارتباط با موضوع تحقیق آگاهی دارند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی تعداد 226 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و روش نظریه پردازی داده بنیاد بود و برای وصول اطمینان از روایی آن، از نظرات اساتید و مدیران دانشگاه که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد و در بخش کمی، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در این پژوهش از 3 پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوا و روایی سازه از طریق قضاوت خبرگان و مرور جامع ادبیات استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی پژوهش از طریق کدگذاری انجام پذیرفت و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و در قسمت استنباطی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی شناسایی مولفه ها در پرسشنامه اول، و آزمون تی زوجی جهت بررسی وضعیت موجود و مطلوب و نیز از آزمون فریدمن جهت تعیین درجه تناسب الگو با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل محیط زیستی، عوامل سیاسی، عوامل ملی، مذهبی در این میان تاثیر گذارند.
    کلیدواژگان: امنیت فرهنگی، توسعه پایدار، امنیت
  • فاطمه پرسته قمبوانی*، حسین عباسی، ساناز اسفندیاری، مریم مصطفی پور حسین آبادی صفحات 40-67

    هدف از انجام این پژوهش واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان های تهران و البرز، در دو سطح عالی و میانی و در سه حوزه فعالیت شامل آموزشی، اجرایی و پژوهشی می باشند و نمونه به روش هدفمند (قضاوتی) انتخاب شد. روش جمع آوری داده ها، آمیخته (کیفی و کمی) است که از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته در بخش کیفی و در بخش کمی با استفاده از داده های حاصل از بخش کیفی از ماتریس خود تعاملی ساختاری استفاده شد و برای سازگار ساختن ماتریس از قاعده بولین جهت کشف روابط بین شاخص ها و تعیین وضعیت آنها استفاده، و درنهایت گراف ISM ارایه گردید. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آن است که مدیران عالی دارای ذهنیتی عملگرا، مدیران میانی دارای ذهنیت تحلیلی، مدیران در حوزه آموزشی دارای ذهنیت مشارکتی، مدیران در حوزه اجرایی به طور مشترک دارای ذهنیت های جهانی و عملگرا و در مقابل مدیران در حوزه پژوهشی دارای ذهنیت انعکاسی می باشند.

    کلیدواژگان: واکاوی فلسفی، ذهنیت جهانی، ذهنیت انعکاسی، ذهنیت تحلیلی، ذهنیت عملگرا، ذهنیت مشارکتی، مدیران دانشگاه آزاد اسلامی
  • سمانه سلیمی*، زینب حسین ابادی صفحات 68-89
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی از طریق بهسازی مدارس ابتدایی دخترانه شهر زاهدان بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه اولیا دانش آموزان مدارس ابتدایی با تعداد 500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 217 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های مشارکت اولیا افضل خانی و عبدی (1389)، پرسشنامه کیفیت آموزشی سروکوال پارسورامان (2004) و پرسشنامه محقق ساخته شیرازی (1393)، بهسازی مدارس استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 73/0 و 94/0 برآورد گردید. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8.8 صورت گرفت. یافته ها نشان داد که مشارکت اولیا بر بهسازی مدرسه، مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی و بهسازی مدرسه بر کیفیت آموزشی اثر مستقیم دارد و همچنین مشارکت اولیا از طریق بهسازی به صورت غیر مستقیم بر کیفیت آموزشی مدارس اثر گذار است.
    کلیدواژگان: مشارکت اولیا، بهسازی مدرسه، کیفیت آموزشی
  • غفور احمدی، فرهاد نژادایرانی*، نادر بهلولی، غلامرضا رحیمی صفحات 90-107
    چکیده حکمت، این مفهوم نمایان گر رشد قوای فکری و توسعه رفتار انسانی است در پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش انجام، از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. به منظور تهیه و تدوین مبانی نظری بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده می شود، همچنین جهت جمع آوری اطلاعات بمنظور سنجش و شناسایی شاخص ها و ارزیابی از روش میدانی بهره گیری می گردد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا بعد از شناسایی ابعاد و متغیرهای حکمت سازمانی، برای حذف عوامل نامرتبط و نیز دسته بندی آنها با کمک تحلیل عاملی این کار انجام شد؛ اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 34 گویه جمع آوری گردید و اولویت نیز با روش AHP فازی انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که متغیرها و عوامل حکمت سازمانی در شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه عبارتند از: 1- یادگیری (مستمر)، 2- تفکر (سیستمی و خردمندانه)، 3- ارزشها و اعمال اخلاقی، 4- خلاقیت و نوآوری، 5- هوش و ذکاوت (مبتنی بر تجربه). همچنین سطح حکمت سازمانی برابر 3.91 شد که با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفت و مقادیر عوامل 5 گانه نیز با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفتند. نهایتا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی عوامل حکمت سازمانی استفاده شد که ترتیب و اولویت هر یک از عوامل 5 گانه بدین شرح است: 1_ یادگیری (مستمر)؛ 2_هوش و ذکاوت؛ 3- خلاقیت و نوآوری؛ 4-ارزشها و اعمال اخلاقی و اولویت 5- تفکر (سیستمی و خردمندانه) می باشد.
    کلیدواژگان: حکمت سازمانی، یادگیری، تفکر، ارزشها و اعمال اخلاقی، خلاقیت و و ذکاوت
  • عباس منصوری، سید احمد هاشمی*، عباس قلتاش، مختار رنجبر صفحات 108-129

    مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای و ارایه الگو و بررسی دیدگاه های موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق آمیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با سواد رسانه ای می باشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب, نمونه گیری لازم به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در بین صد نفر انجام گردید. جمع آوری اطلاعات از روش میدانی از طریق پرسشنامه و مدل برآمده ازسطح کیفی پژوهش، میباشد و جهت تعیین اعتبار به صاحب نظران عرصه سواد رسانه ای ارایه گردیده است. روایی پژوهش نیز از تحلیل عاملی تاییدی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.آماره های کمی دردو بخش آمار توصیفی با تکیه بر جداول فراوانی، شاخص های آماری و شاخص های پراکندگی و در بخش استنباطی نیز، با تکیه بر اطلاعات مستخرج از بخش تحلیل محتوا، می باشد. یافته ها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی یادشده ازدیدگاه کارشناسان  مطلوب بوده است وشاخص برازندگی تطبیقی cfi به ترتیب رتبه اول تاثیرگذاری، اختصاص به شاخص محتوا با بار عاملی960/ و رتبه دوم، شاخص اهداف آموزشی بابارعاملی 93/0 دررتبه سوم شاخص ارزشیابی با بار عاملی 91/0 و رتبه چهارم تاثیرگذاری روش های آموزشی با بار عاملی 87/0قرار دارند. نتایج اعتبارسنجی نشان می دهد الگوی برنامه درسی سوادرسانه ای دردانشگاه فرهنگیان مناسب بوده ودرسطح بالایی الگوی پیشنهادی را تایید کردند .

    کلیدواژگان: برنامه درسی سواد رسانه ای، الگوهای برنامه درسی، برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان
  • نورالدین کاظمی، اسماعیل کاوسی*، مجتبی معظمی، نازنین بنی اسدی صفحات 129-146

    < p>این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور ، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ 1519 کد مفهوم شناسایی ، کدگذاری و دسته بندی شده و در ادامه در سه مرحله نه بعد و 22 مولفه، تبیین و نهایتا با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. در پایان مدل شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور در نه بعد شایستگی های دانش تخصصی (در3 مقوله) ، شایستگی های تدریس (در3 مقوله) ، شایستگی های توانایی های حرفه ای (در2 مقوله) ، شایستگی های مهارت های حرفه ای (در4 مقوله) ، شایستگی های نگرش حرفه ای (در2 مقوله) ، شایستگی های اجتماعی (در2 مقوله) ، شایستگی های فرهنگی (در2 مقوله) ، شایستگی های دانش سازمانی (در2 مقوله) و شایستگی های ارتباطی (در2 مقوله) ارایه شد.

    کلیدواژگان: شایستگی های حرفه ای، شایستگی های وظیفه ای، شایستگی های فرا وظیفه ای
  • محبوبه فرشاد، مهدی باقری*، امینه احمدی صفحات 146-163
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهبود انتخاب منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد آموزش وپرورش بود که بر اساس نمونه گیری هدفمند، تعداد 23 نفر از خبرگان انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش تحلیل داده ها کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد بود. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اثرگذار بر بهبود انتخاب منابع انسانی و مولفه های آن به ترتیب عبارتند از رفتار شهروند حرفه ای (ویژگی های فردی، مسئولیت اجتماعی، رفتار در جامعه)؛ عملکرد شغلی (عملکرد حرفه ای، عملکرد سازمانی، عملکرد پژوهشی)؛ نوآوری (فردی، سازمانی، اجتماعی). همچنین، یافته ها نشان داد توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش به عنوان زیربنای تولید و ارایه خدمات در سازمان ها یکی از راهکارهای اساسی در افزایش کارایی و بهره وری این سازمان به شمار می رود.
    کلیدواژگان: انتخاب منابع انسانی، عملکرد حرفه ای، نوآوری
|
  • Tahereh Eyn Haddadi, Mahtab Salimi *, Ramezan Jahanian Pages 1-21
  • Saide Zare, Ramazan Jahanian *, MAHTAB SALIMI Pages 22-39
  • Fatemeh Parasteh *, Hosein Abasi, Sanaz Esfandiari, Maryam Mostafapor Hosein Abadi Pages 40-67

    The study is aimed at a philosophical analysis of the five mindsets of higher education administrators in Islamic Azad University. The statistical population of the study includes the directors of the Islamic Azad University of Tehran and Alborz Provinces, in two higher and middle levels and in three areas of activity including educational, executive and research activities and the sample was selected by purposeful (judgmental) method. The method of data collection is mixed (qualitative and quantitative), where semi-structured interview tools were used in the qualitative part and the data obtained from the qualitative part of the structural self-interaction matrix was used in the quantitative part. To make the matrix consistent, the Boolean rule was used to discover the relationships between the indicators and determine their status, and finally to discover the relationships between the indicators and determine their status, and finally the ISM graph was presented. Findings from the present study indicate that top managers have a pragmatic mindset, middle managers have an analytical mindset, managers in the field of education have a participatory mindset, managers in the field of execution jointly have global and pragmatic mindsets, and managers in the field of research have a reflective mindset.

    Keywords: Philosophical analysis, global mindset, reflective mindset, analytical mindset, pragmatic mindset, participatory mindset, directors of Islamic Azad University
  • Samaneh Salimi *, Zeinab Hosein Ababdi Pages 68-89
    The purpose of the present study was to investigate the effect of parent participation on school improvement and educational quality of primary schools in the district council of Zahedan. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study is all parents of primary school students in District 2 Board (Full-time Schools) with 500 students. According to Morgan's table, 217 people were selected by simple random sampling method. The instrument was a questionnaire for participation of Olia Afzal Khani and Abdi (2010), a quality of education questionnaire based on Sarvakal Parsouraman (2004) and a researcher-made questionnaire on improving schools and reliability of  /84, 0/73 and 94/0 . Also, the validity of the questionnaire was analyzed by Liserl software. Findings showed that parent participation has a direct effect on school improvement, parent participation on educational quality and school improvement. Parental involvement indirectly affects the quality of education through school improvement
    Keywords: parent participation, school improvement, Educational Quality
  • Ghafoor Ahmadi, Farhad Najadirani *, Nadr Bohlooli, Golamreza Rahimi Pages 90-107
    Wisdom is one of the most complex and broadest human concepts. This concept reflects the growth of intellectual power and the development of human behavior. Insight and experience do not necessarily indicate wisdom; the reason for the wisdom is that the manager can come up with the best possible solution by making the right decision. Making decisions is one of the most important steps that managers can make prudent and predictable decisions by acquiring the necessary knowledge, empowerment and understanding of the surrounding environment. The purpose of the research is applied and in terms of method, it is a descriptive-survey research. In order to prepare and formulate theoretical foundations, the study records are used in the library method. Data collection is also used to measure and identify indicators and evaluate the field method. In order to analyze the data, after identifying the dimensions and variables of organizational wisdom, this work done to eliminate the unrelated factors and also to categorize them with the help of the factor analysis. Data were collected through a researcher-made questionnaire with 34 items and priority is also given to fuzzy AHP. The results show that the variables and factors of organizational wisdom in the industrial enterprises of Kermanshah are as follows: 1.learning (continuous), 2.thinking (system and wise), 3.values and ethical actions, 4.creativity and innovation and 5.intelligence (based on experience). Also, the level of organizational wisdom was 3.91 which was confirmed with 95% accuracy and the amounts of 5 factors were confirmed with 95% confidence. Finally, the fuzzy hierarchy analysis method was used to prioritize the factors of organizational wisdom. The order and priority of each of the five factors is as follows: 1) Learning (continuous) 2) Humor 3) Creativity and Innovation 4) Ethical values and actions 5) Priority-thinking (system and wisdom).
    Keywords: organizational wisdom, learning (continuous), thinking (system, wisdom), values, ethical practices, creativity, innovation, intelligence
  • Abbas Mansori, Seyyed Ahmad Hashemi *, Abbas Gholtash, Mokhtar Ranjbar Pages 108-129

    The present study was designed with the aim of validating the media literacy curriculum model and presenting the model and reviewing existing perspectives. The research method is in the group of "exploratory mixed research". The statistical population of the research includes specialists, and curricula related to media literacy, and in determining the appropriate volume, the necessary sampling is done in a multi-stage cluster random method among one hundred people. Took. Collecting information from the field method is through a questionnaire and a model derived from the qualitative level of the research, and has been presented to experts in the field of media literacy to determine the validity. The validity of the study was confirmed by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability. Quantitative statistics in the two sections of descriptive statistics based on frequency tables, statistical indices and dispersion indices and in the inferential section based on extracted information From the content analysis section. The results showed that the proposed model of the mentioned curriculum was desirable from the point of view of experts and the index of adaptive fitness cfi was the first rank of effectiveness, assigned to the content index with a factor load of / 960 and the second rank, the educational goals index with a factor of 0.93 in the third rank of the load evaluation index. The factor is 0.91 and the fourth rank of the effectiveness of educational methods with a factor load of 0.87. The results of the validation show that the model of media literacy curriculum in Farhangian University is appropriate and they approved the proposed model at a high level.

    Keywords: Media literacy curriculum, curriculum templates, curriculum, Farhangian University
  • Noureddin Kazemi, Esmaeil Kavousy *, Mojtaba Moazemi, Nazanin Bani Asadi Pages 129-146

    This study was conducted to provide a qualitative model of professional competencies of teachers of the University of Applied Sciences. Using inductive content analysis, 1519 concept codes have been identified, coded and categorized, and then in three stages, nine dimensions and 22 components were explained. Finally, using Delphi three-stage technique, these indicators were modified and adjusted among 18 scientific and executive experts. In the end, the model of professional competencies of teachers of the University of Applied Sciences was presented in nine dimensions as follows: specialized knowledge competencies (in 3 categories), teaching competencies (in 3 categories), professional competencies (in 2 categories), professional skills competencies (In 4 categories), professional attitude competencies (in 2 categories), social competencies (in 2 categories), cultural competencies (in 2 categories), organizational knowledge competencies

    Keywords: professional merits, functional merits, profunctional merits
  • Mahboubeh Farshad, Mehdi Bagheri *, Amineh Ahmadi Pages 146-163
    The aim of this study was to Identifying Factors Influencing Human Resource Improvement in Education. This research was qualitative in terms of purpose and qualitative in terms of data type. The statistical population included university experts and senior directors of education and training, and based on targeted sampling, 23 experts were selected. A semi-structured interview was used to collect data. The method of data analysis was theoretical coding derived from the method of data foundation theory. The results showed that the factors influencing the improvement of human resource selection and its components, respectively, are the behavior of professional citizens (individual characteristics, social responsibility, behavior in society); Job performance (professional performance, organizational performance, research performance); Innovation (individual, organizational, social). However, the findings showed that attention to human resources in education as a basis for production and service delivery in organizations is one of the basic strategies in increasing the efficiency and productivity of this organization.
    Keywords: Human Resource Selection, professional performance, Innovation