فهرست مطالب

نشریه سلفی پژوهی
پیاپی 10 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی فرهودی، محمدعلی واعظی* صفحات 7-27

    یکی از راه های مهم برای مقابله با جریان های افراطی و تکفیری تقویت جایگاه عقل گرایی در مقابل نص‎گرایی افراطی است. مشکل اصلی جریان های خشونت طلب در برداشت ظاهری آنان از متون و عدم توجه به شرایط صدور و سیاق تاریخی متون دینی است. آنان هرگونه تاویل و توجه به زمینه های تاریخی صدور متن را نادیده می گیرند. یکی از چهره های مهم جریان نوسلفی (دکتر یوسف قرضاوی)، درصدد توجه به نقش عقل و توجه به آن در استنباط احکام است. از نظر وی، عقل نقش مهمی در استنباط احکام دارد. وی معتقد است که باید از هرگونه افراط و تفریط در توجه به نقش عقل در استنباط احکام جلوگیری شود و جانب اعتدال رعایت گردد. وی مکتب خود را "وسطیه" می خواند و خواهان توجه به مقاصد و اهداف شارع در کنار نصوص دینی برای استنباط احکام است. در این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی به بررسی نظریه یوسف قرضاوی در مورد مقاصدالشریعه پرداخته خواهد شد و نظریه وسطیه (اعتدال در عقل گرایی) وی تبیین خواهد شد و نکاتی در نقد آن بیان خواهد گردید؛ به نظر می رسد دیدگاه دکتر یوسف قرضاوی در مورد نقش مقاصدالشریعه در استنباط احکام شرعی، گامی هرچند کوچک در راستای خردورزی دینی و پرهیز از افراط گرایی باشد.

    کلیدواژگان: دکتر یوسف قرضاوی، مقاصدالشریعه، مکتب اعتدال و وسطیه، نو ظاهرگرایان
  • مصطفی سلطانی، مجتبی محیطی* صفحات 29-47

    گفتمان وهابیت در طول حیات 250ساله خود، فرازونشیب های بسیاری داشته است؛ اما آنچه بسیار مشهود است، دگردیسی و تحول وهابیت در حوزه مسایل سیاسی مذهبی است. این جریان مدعی سلفیگری در ابتدای شکل گیری، رویکردی خشن به مذهب داشت؛ به این صورت که گفتمان وهابیت، هم در حوزه مسایل اجتماعی و هم در سیاست، برگرفته از افکار محمدبن عبدالوهاب بود. درواقع محمدبن سعود، مجری احکام و فتاوی محمدبن عبدالوهاب بود. به تدریج این روند تغییر پیدا کرد و اکنون اگرچه پیوند آل شیخ و آل سعود وجود دارد، کیفیت تفاهم این دو، با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده است. در عصر حاضر، این آل شیخ است که متاثر از آل سعود است. این دگردیسی باعث شده است که رویکرد وهابیت در حوزه مسایل اجتماعی و سیاسی تفاوت محسوسی داشته باشد. این پژوهش با بررسی این تفاوت ها به وضعیت وهابیت در حال حاضر پرداخته است.

    کلیدواژگان: وهابیت، آل شیخ، آل سعود، محمدبن عبدالوهاب، محمد بن سلمان
  • حمید ملک مکان، صادق مصلحی* صفحات 49-70

    ابن تیمیه تاویل مصطلح را بدعت و تاویل صفات خبری را تحریف اسماء و صفات الهی می داند. اولین دلیل او، سیره سلف در پذیرفتن صفات خبری به معنای ظاهری آن و پرهیز و منع از تاویل است؛ در حالی که برخی از سلف، صفات خبری را تاویل کرده اند. وی دلیل دوم را ناتمام بودن دلایل متکلمین در زمینه تاویل دانسته است. متکلمین دلایل نقلی را ظنی و حکم عقل را قطعی می دانند؛ اما ابن تیمیه ظنی بودن دلیل لفظی در برابر دلیل عقلی را نمی پذیرد؛ از نظر او، دلایل یا قطعی و یا ظنی هستند و در صورت قطعی بودن، با هم تعارض نخواهند داشت و اگر یکی ظنی باشد و دیگری قطعی، دلیل قطعی مقدم و اگر هر دو ظنی باشند، با توجه به مرجحات عمل می شود؛ در حالی که نزاعی در تقدم قطعی بر ظنی نیست؛ بلکه نزاع، قطعی دانستن دلیل عقلی است که ابن تیمیه به خاطر حجت ندانستن برهان های عقلی، دلیل عقلی را قطعی نمی داند و به عقل اجازه قضاوت درباره نصوص صفات خبری را نمی دهد.

    کلیدواژگان: تاویل، صفات خبری، ظاهرگرایی، ابن تیمیه، دلیل ظنی، حکم عقلی، سلف
  • سید ابوالحسن نواب، عبدالمومن امینی* صفحات 71-95

    متکلمان ماتریدیه و سلفیه در تبیین گزاره های کلامی مبانی خاصی دارند که آشنایی با آن در بررسی و روشن سازی آموزه های اعتقادی دو مکتب امری لازم به شمار می آید. در این جستار، تلاش کرده ایم با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، اندیشه های متکلمان ماتریدیه و سلفیه را با استفاده از منابع دسته اول آنان واکاوی کنیم. براساس نتایج پژوهش حاضر، ماتریدیان در تبیین و نظام مندسازی مباحث کلامی از مبانی عقلی و نقل معتبر استفاده می کنند و عقل را به درک حسن و قبح ذاتی افعال مستقل می دانند. آنان در بحث نبوت و حسن عدالت و قبح ستم به استقلال ادراکات عقلی تاکید ورزیده و تبیین گزاره های کلامی را مبتنی بر حسن و قبح عقلی دانسته اند. از دیگر مبانی کلامی ماتریدیان، تاویل و تفویض در بحث صفات الهی است. آنان اخبار آحاد را در مباحث کلامی حجت نمی دانند و معتقد به وجود مجاز در متون دینی اند. رویکرد سلفیان در باب حسن و قبح عقلی یکسان نیست و البانی آن را شرعی دانسته؛ اما ابن تیمیه معتقد به حسن و قبح عقلی شده و بااین حال دیدگاه ماتریدیان را که آن را ذاتی اشیا و اشاعره که آن را شرعی تلقی کرده اند، نفی می کند و نظریه اش را برتر از اندیشه آنان می داند. وی درک حسن و قبح افعال را گاه با عقل و در مواردی با شرع و گاه نیز از هر دو دانسته است. از دیگر مبانی اعتقادی سلفیان حجیت فهم سلف، احادیث آحاد و نفی تاویل و انکار مجاز در متون دینی است. آنان تاویل را حقیقت شیء خارجی معنا می کنند و تقسیم الفاظ به حقیقت و مجاز را بدعت در دین می دانند که پس از قرون فاضله، متکلمان پدید آورده اند.

    کلیدواژگان: ماتریدیه، سلفیه، مبانی فکری، حسن و قبح عقلی و کلام
  • اعظم خوش صورت موفق، سید مصطفی عبدالله زاده* صفحات 97-117

    حیات برزخی مورد تایید همه مذاهب اسلامی، سلفیه و وهابیت است و کسی در وجود آن شک ندارد؛ اما تفاوت اندیشه سلفیه و وهابیت با دیگر مذاهب اسلامی، در کیفیت و چگونگی حیات پیامبرˆ در قبر است. قرایت وهابیت و سلفیه از وضعیت پیامبرˆ در قبر، با قرایت اهل سنت متفاوت است. ازآنجا که کیفیت حیات پیامبرˆ از نظر اهل سنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی کیفیت حیات پیامبرˆ در قبر بپردازیم. طی تحقیقاتی، این نتیجه به دست می آید که بیشتر سلفیه و وهابیت منکر حیات جسمانی پیامبرˆ در قبرند و قایل اند به اینکه روح پیامبر- ارتباطی به این بدن ندارد. گرچه گاهی همچون زمان جواب دادن به سلام متصل به این بدن می شود، برخی از آنها همچون ابن تیمیه و ابن قیم اعتقاد دارند روح پیامبر- گرچه در اعلی علیین است، اشراف بر قبر دارد؛ چنان که خورشید بر زمین اشراف دارد و پیامبرˆ صدای زایرانش را می شنود. درمقابل، علمای اهل سنت معتقدند که پیامبر- با همین جسم دنیوی در قبر زنده است؛ ولی نیاز به خوردن و آشامیدن ندارد. برخی علمای اهل سنت همچون سخاوی در این مسئله ادعای اجماع، و حتی برخی همچون سیوطی ادعای تواتر روایات حیات جسمانی پیامبر- کرده اند. علمای اهل سنت ادله ای برای حیات جسمانی پیامبر- در قبر می آورند. در این میان، شوکانی موافق علمای اهل سنت است و برخلاف سلفیه و وهابیت معتقد به حیات جسمانی پیامبرˆ در قبر است.

    کلیدواژگان: حیات پیامبر، قبر، سلفیه، اهل سنت، وهابیت، احیا، جسمانی
  • محمد ملکی نهاوندی، مرتضی مختاری* صفحات 119-137

    در این مقاله نظر شیعه پیرامون سنت و بدعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق بررسی های صورت گرفته، سنت در لغت به معنای شیوه و روش است و در اصطلاح، اطلاقات مختلفی دارد. یکی از اطلاقات سنت در مقابل بدعت است که مراد از سنت در این مقاله همین معنی است. بدعت به معنی «ادخال ما لیس من الدین فی الدین» و امری مذموم است. بزرگان شیعه برای شناخت بدعت از غیر بدعت، چهار رکن را معرفی کرده اند که عبارت اند از: تصرف در دین به زیادت یا نقیصه، عدم وجود اصل در دین، قصد، اشاعه و دعوت؛ از نظر شیعه، بدعت  اقسام گوناگونی ندارد؛ بلکه شیعیان با استناد به احادیثی مانند «کل بدعه ضلاله»، بدعت را فقط یک قسم و حرام می دانند؛ البته این نکته منافاتی با جواز تقسیم بدعت لغوی (ایجاد هر چیزی که نبوده) به احکام خمسه یا دیگر تقسیمات ندارد.

    کلیدواژگان: بدعت، تصرف در دین، سنت
|
  • Mustafa Farhoodi, Muhammad Ali Vaezy * Pages 7-27

    One of the best ways to confront the extremists and Takfiri groups is to boost the importance of rationalism rather that literalism. The main problem with the extremist groups is that they have a superficial understanding from religious texts, ignoring the context and historical incidents. These radical groups have no believe in changing the time and context of religious texts. One the famous figures in Neo-Salafism is Dr. Yusuf al-Qaradawi, trying to draw the attentions to the role of reason in inferring the Islamic rules. He maintains the reason has an important role in extracting the Islamic laws. Believing in moderation, he calls for the role of reason in his works. He calls his school "Moderation" and invites to attending to the higher aims of Islamic law alongside the literal meaning of the religious texts. In this essay, with an analytic- descriptive method, his theory about "the goals of sharia" will be explained and criticized. It seems that his views are a small step toward religious rationalism and avoiding extremism.

    Keywords: Dr. Yusuf al-Qaradawi, the Goals of Sharia, Moderation school, New literalist
  • Mostafa Soltani, Mojtaba Mohiti * Pages 29-47

    Since its establishment, 250 years ago, the Wahhabi discourse has seen ups and downs. What is very eye-catching is the metamorphism in Wahhabi discourse in political and religious spheres. In the very beginning this school had a violent approach to religion, affected by Muhammad ibn Abd al-Wahhab ideas in both social and political issues. In fact, the king Muhammad bin Saud was a tool in Muhammad ibn Abd al-Wahab's hand, obeying his orders. Gradually, the situation changed and although there is still the famous alliance between the two, it has changed very much. Right now, this is the Muhammad ibn Abd al-Wahab's descendants that obey the rules of Muhammad bin Saud dynasty. We can say that the Wahabi ideology has endured a kind of metamorphism. This research, by a descriptive – analytic method will discuss this issue.

    Keywords: Wahabism, Muhammad ibn Abd al-Wahab dynasty Muhammad bin Saud dynasty, Muhammad bin Salman
  • Hamid Malek Malekan, Sadegh Moslehi * Pages 49-70

    Ibn Taymiyyah maintain that the common "construction" is unorthodox and we can not explicate the names and attributes of Allah, mentioning in the Holy Quran. He argue that the Salaf followed this method and did not construe these names and attributes of God, neither can we. But, some other Salaf interpreted these names. The second reason mentioned by Ibn Taymiyyah is that the theologians must not prefer the literal meaning over the reasonal meaning. Sine he believes that reason can not rule over the literal meaning of the text. In his view, if the text or the reason is certain, we must act according to it and we can not do without of anyone. And also, if they are not certain we have no right to prefer reason over the literal meaning. According to Ibn Taymiyyah, logical reasoning cannot rule over the lexical meaning. Therefore, the reason can not judge and interpret the Quranic texts and we must accept the literal meaning of religious text without and interpretation.

    Keywords: construction, verbal attributes of God, Ibn Taymiyyah, Conjectural reason, Reasonal verdict, the Salaf
  • Sayed Abolhasan Navvab, Abd Al-Momen Amini * Pages 71-95

    One of the best ways to know the different theological views is to compare them. In this essay by descriptive – analytic method the theological views of Maturidi and Salafi school of thought is discussed, referring to their source books. The Maturidi, usually uses from reason and hadith in their theological system, believing that reason is itself an independent source. They maintain that in monotheism and prophethood issues, reason can understand the theological propositions. The Maturidi school also believe that we can interpret the theological propositions and there is allegory in some religious texts. On the other hand, the Salafi views on understanding the goodness and badness in theological propositions are not unanimous. Some, like al-Albani, believe that we cannot discern the meaning of theological propositions. But, Ibn Taymiyyah maintains that we can discern these propositions, negating the Maturidi and Ash'ari views in this case. He says that in some cases we can understand the meaning of these propositions but in some cases not, believing in the views of Salaf and not investigating. In his view, there is no allegory and metaphor in the religious propositions and these issues are created by theologians

    Keywords: Intellectual principles, School, Maturidi, Salafism, Theology
  • Azam Khosh Surat Movaffagh, Mustafa Abdullah Zadeh * Pages 97-117

    Living in "Barzakh" after death is one of the issues that almost all of the Muslims denominations, including Salafi and Wahhabi, believe it. But the difference between Salafi and Wahhabi ideology with other Islamic denominations is in the details of this life. Since these details in ideas of Salafism and other Sunni denomination is not explained properly, in this research a closer look will take on it. Some results are as the following: most of the Salafists and Wahhabis maintain that our Holy prophet in his grave has no corporal life and his soul is separate from his body, although sometimes this body will connect with the soul, for example in the case of responding to the Salam. But some Salafi just like Ibn Taymiyyah and ibn Ghayyem believe that the soul of the prophet is high in the sky but he can see all creatures, just like the sun that overshadows over the earth. So, the holy prophet can hear the voice of his visitors in the grave. Some Sunni scholars maintain that this issue is unanimous among the Sunni, believing in corporal living of the Holy prophet. They mention some reasons for their claims. One of Wahhabi scholars, al-Shawkānī, tend to Sunni view, believing in corporal life of the Holy prophet in his tomb.

    Keywords: Prophets' life (PBH), Grave, Salafi, the Sunni, Wahhabi, Revival, corporal
  • Mohammad Maleki Nahavandi, Morteza Mokhtari * Pages 119-137

    In this essay, the Shia view of orthodoxy and unorthodoxywill be discussed. According to the findings of this research the word "Sunnah" means method and there are so many meaning for the technical meaning of this word. One of the technical meanings of "Sunnah" is the opposite of "unorthodoxy" and creating something new that has not been part of religion. The Suni sect also accept this meaning. In the Muslim world, unorthodoxy means entering something new in religion that has not been originally part of that religion. This has a negative meaning. The Shia scholars have determined some criteria for discerning something unorthodox. 1- manipulating in religion 2- entering something new in religion that has no roots in it. From the Shia point of view, the unorthodoxy is haram and forbidden. There are some hadiths that prove this idea.

    Keywords: Unorthodoxy, Manipulating in Religion, Tradition