فهرست مطالب

علم و تمدن در اسلام - پیاپی 5 (پاییز 1399)

نشریه علم و تمدن در اسلام
پیاپی 5 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ندا جعفری فشارکی * صفحات 10-33

    انسان پیوسته به دنبال زندگی بهتر بوده، این تلاش از کوچ انسان ها به غار آغاز شده و امروز با برگزاری    کرسی های علمی ادامه یافته است. عناصر متعددی چون محیط زندگی و تعالیم ادیان بر تحولات زندگی بشر اثر گذار بوده است. شناخت سیر تحولات زندگی بشر و عبرت آموزی از شکست ها و پیروی از موفقیت ها با شناخت دقیق و روشمند میسر می شود. تغییر محیط زیست انسان ها از زندگی قبیله ای و روستایی به زندگی شهری و تغییر فرهنگ مردم با قوانین عرفی، حکومتی و دینی مهم ترین عوامل شکل گیری تمدن ها در طول تاریخ بوده است. در این پژوهش، پس از بررسی معنا و کاربرد دو واژه مدنیت و تمدن، مولفه ها و شاخص های مرتبط در سوره مبارکه بقره با روش تحلیل کیفی مضمون بررسی و گزارش مختصر آن ارایه شده است. نتیجه مطالعه اولین سوره نازل شده در شهر مدینه با توجه به رویکرد تمدنی آن، گواه آن است که پیامبر اکرم(ص) با توجه به شرایط جامعه ابتدا باور مردم مدینه نسبت به جایگاه الهی خود را در مقابل شبهات یهودیان تبیین نموده و سپس با وضع قوانین جزایی و عبادی وضعیت جامعه را سامان داده و با تعالیم خویش، تلاش کرده خودخواهی ها را به دیگر خواهی مبدل کند.

    کلیدواژگان: قرآن، تمدن اسلامی، معنای مدنیت، معنای تمدن و سوره بقره
  • علی نجات بخش اصفهانی * صفحات 34-55

    لزوم هدایت و رهبری جامعه انسانی در شرایط بحرانی، ضرورت استفاده از  یک تفکر اصیل ریشه دار در حاکمیت الهی را اجتناب ناپذیر کرده است .از آنجا که فلسفه نزول آیات وحی برای جامعه ای خاص و در زمانی معین نمی باشد، می توان سالم ترین راه هدایت جامعه را از آموزه های قرآنی استخراج و از آن در راستای عملیاتی سازی در عصر کنونی زمینه سازی کرد. این پژوهش بحران گوساله پرستی قوم حضرت موسی(ع) را  با بهره گیری از آیات قرآن کریم به شیوه تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار داده است، نتیجه این که: مدیریت بحران در سیره حضرت موسی(ع) از دیدگاه قرآن از ویژگی های خاص برخوردار بوده که به آن، جامعیتی معنادار بخشیده است،در واقع، حضرت موسی(ع) توانست با تکیه و توکل بر ذات اقدس الهی و توانمندی مدیریتی خویش با بهره گیری از شانزده اقدام چون هدایت و تربیت، موعظه حسنه، بیدار کردن وجدان، ارایه برهان منطقی، یادآوری الطاف الهی و... در سه قالب قبل، حین و بعد از بحران، بر بحران به وجود آمده فایق آید و ماموریت الهی خویش را به صورت کامل انجام دهد. 

    کلیدواژگان: قرآن، رهبری و مدیریت حضرت موسی (ع)، بحران
  • مهدی محمدی*، ابوالفضل تاجیک صفحات 56-75

    شهر به عنوان اقامت گاه یک جانشین انسان، ظرف تمدنی محسوب می شود. قرآن به سه نوع اقامت گاه انسانی در قالب مدینه، قریه و بادیه اشاره نموده است. در این میان واژه مدینه نسبت به قریه و مشتقات آن و بادیه که محل سکونت بود، بسامد مثبت تری دارد، بدین ترتیب، مدینه در قرآن در برابر دو سکونت گاه حضری، قروی و بدوی، قرار می گیرد. با توجه به بافت معیشتی نزول آیات، مدینه در برابر قریه و بادیه است. با بررسی بیشتر در منابع روایی، در برخی روایات، واژه رستاق به اضداد شهر، اضافه می شود، این روایات که چندی پس از اتمام فتوحات صادر شده، ناظر به معیشت روستایی متکی بر کشاورزی است که مانند آن، در جزیره العرب در زمان نزول وحی وجود نداشته است؛ ازاین رو، دربرابر روایاتی که ترغیب به شهرنشینی دارند، مفهوم دیگری ساخته می شود . این پژوهش سعی دارد با روش آماری توصیفی، مفهوم مدینه و اضداد آن در قرآن و روایات را بررسی نماید تا از آن طریق، تصویری از حسن و قبح سکونت گاه ها در اندیشه اسلامی در قرون اولیه ارایه گردد.

    کلیدواژگان: قرآن، تمدن، مدینه، قریه، بادیه و اعراب
  • سید مرتضی موسوی*، حامد قر ائتی صفحات 76-96

    محدود نماندن بر ویژگی های عبادی نهاد اجتماعی مسجد و بررسی نقش آفرینی تمدنی آن، خواهد توانست علاوه بر امکان آسیب شناسی جایگاه، هویت و تاثیرگذاری آن، فرصت ها و استعدادی مغفول این مکان پرمخاطب دینی را بدست دهد،لذا این تحقیق با بررسی منابع روایی و تاریخی، درصدد توصیف و معرفی جایگاه تمدنی مسجدالاقصی به عنوان میراث مشترک بیناادیانی در قلمرو زمانی قرن نخست اسلامی تا قرن هفتم می باشد که پس از معرفی جایگاه تمدنی بیت المقدس و مسجدالاقصی در دوره پیش گفته به تبیین رویکردها، دستاوردها و تاثیر تمدنی این مسجد در جامعه اسلامی در دو حیطه مناسبات داخلی و خارجی جهان اسلام، خواهد پرداخت. از نتایج این تحقیق، تبیین نقش این مسجد در صیانت از میراث تمدنی سایر ادیان، همچنین تحلیل روابط دولت های اسلامی با یکدیگر و دولت های مسیحی است، محدوده ای که بررسی تمدنی آن، می تواند ما را در تنظیم سیاست های انسجام بخش میان ملل مسلمان بامحوریت آموزه ها و نمادهای مشترک یاری رساند.

    کلیدواژگان: مسجد الاقصی، اسلام، تمدن، مناسبات داخلی، مسیحیت و بیت المقدس
  • جمال فرزندوحی*، فاطمه احمدی صفحات 98-113

    تمدن اسلامی نمونه کامل یک تمدن دینی است و آن، شاخصه هایی دارد که آن را از دیگر تمدن ها ممتاز     می سازد. بیشتر این شاخصه ها به گونه ای برجسته در آموزه های قرآن کریم آمده است؛ زیرا قرآن کریم مهم ترین منبعی است که می تواند به همه ی پرسش های بشر پاسخ دهد .هدفی که در این تحقیق دنبال می شود؛ شناخت آن دسته از شاخصه هایی است که باعث تمایز تمدن اسلامی از دیگر تمدن ها می شود که این شاخصه ها را می توان بدین شرح دانست: تکریم جایگاه انسان، عقلانیت، رعایت حقوق مظلومان و مستضعفان، ولایت مداری، نگرش توحیدی، عدالت گستری، علم و معرفت،آزادی، توجه به سلامت و بهداشت وگسترش اخلاقیات بر اساس موازین اسلامی است. روشی که در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات به کار رفته است؛ روش توصیفی- کتابخانه ای می باشد.

    کلیدواژگان: تمدن اسلامی، شاخصه تمدن اسلامی، عدالت گستری و اخلاق
  • مرتضی شیرودی * صفحات 114-132

    بیانیه گام دوم انقلاب بیش از آن که منشوری جهت ارتقای آگاهی مردم ایران باشد،راهبردی است که به نهادینه سازی انقلاب بر پایه بهره گیری از گذشته تاریخی ایران،دستاوردهای بشری و تجربه چهل سال اول انقلاب می اندیشد،به طور قطع،تحقق مفاد این بیانیه، به راهبردهایی نیازمند است که با شناخت واقعی از عناصر قدرت نرم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به دنبال راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است، از این رو، یکی از سیوالات پیش رو آن است که چه رابطه معناداری بین سه مقوله قدرت نرم،تمدن نوین اسلامی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وجود دارد.مقاله حاضر برای یافتن پاسخ یا پاسخ هایی به سیوال پیش گفته با انتخاب یک مدل مفهومی از مهم ترین عناصر مشترک آن سه در صدد نشان دادنرابطه معنادار و تکاملی قدرت نرم،تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب است که در یافته هایی چون رابطه سلسله ای و در عین تکاملی آن سه است که درصدد عرضه طرحی نو در پیوند بین گذشته تا امروز و فردای جمهوری اسلامی است.

    کلیدواژگان: اسلام، ایران، مقام معظم رهبری، قدرت نرم، تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم
|
  • Neda Jafari Fesharaki * Pages 10-33

    Man has been constantly seeking a better life, this effort began with the migration of humans to the cave and continues today with the holding of scientific chairs. Numerous elements such as the living environment and the teachings of religions have influenced the evolution of human life. Understanding the evolution of human life and learning from failures and following successes is possible with accurate and methodical knowledge. The change of human environment from tribal and rural life to urban life and the change of people's culture with customary, governmental and religious laws have been the most important factors in the formation of civilizations throughout history. In this study, after examining the meaning and application of the two words civilization and civilization, the related components and indicators in Surah Al-Baqarah have been studied by the method of qualitative analysis of the theme and its brief report has been presented. The result of studying the first surah revealed in the city of Medina, according to its civilized approach, is evidence that the Holy Prophet (PBUH) according to the conditions of society first explained the belief of the people of Medina in their divine position against the doubts of the Jews and then The penal and religious laws have regulated the state of society and, with their teachings, have tried to transform selfishness into otherness.

    Keywords: Quran, Islamic civilization, meaning of civilization, meaning of civilization-Surah Al-Baqarah
  • Ali negatbaksh Isfahan Pages 34-55

    The need to guide and lead human society in critical situations has made the necessity of using a genuine thought rooted in divine sovereignty inevitable. Since the philosophy of revelation verses is not for a specific society and at a specific time, it can be He extracted the healthiest way to lead the society from the Qur'anic teachings and laid the groundwork for its operationalization in the present age. This study has studied the calf crisis of the people of Prophet Moses (pbuh) by using the verses of the Holy Quran in the method of content analysis, the result of which is: In fact, Prophet Moses (pbuh) was able to rely on the essence of the divine sanctuary and his managerial ability by using sixteen actions such as guidance and training, good sermon, Awakening the conscience, presenting a logical argument, reminding the divine grace, etc. in three forms before, during and after the crisis, overcome the crisis and fulfill its divine mission in full.

    Keywords: Quran, leadership, management of Prophet Moses (pbuh), crisis
  • Mehdi Mohammadi *, Abolfazl Tajik Pages 56-75

    The city, as the abode of a human successor, is considered a vessel of civilization. The Qur'an mentions three types of human settlements in the form of Medina, village and Bedouin. Meanwhile, the word Medina has a more positive frequency in relation to the village and its derivatives and Bedouin, which was the place of residence. Thus, in the Qur'an, Medina is placed in front of the two settlements of present, Qarawi and primitive. According to the living context of the revelation of the verses, Medina is opposite the village and the Bedouins. Upon further examination of the narrative sources, in some narrations, the word Rustaq is added to the opposites of the city. There was no revelation; Hence, another concept is constructed in the face of narratives that encourage urbanization. This research tries to study the concept of Medina and its contradictions in the Qur'an and hadiths with a descriptive statistical method in order to provide a picture of the good and bad of settlements in Islamic thought in the early centuries.

    Keywords: Quran, civilization, Medina, village, Bedouin-Arabs
  • Morteza Mousavi *, Hamed Qaraati Pages 76-96

    Not limited to the devotional characteristics of the social institution of the mosque and the study of its civilizational role, in addition to the possibility of pathology of its status, identity and impact, will be able to get the missed opportunities and talent of this popular religious place, so this study by reviewing sources Narrative and historical, seeks to describe and introduce the civilization of Al-Aqsa Mosque as a common interfaith heritage in the territory of the first Islamic century to the seventh century. The civilization of this mosque in the Islamic society will address the two areas of internal and external relations of the Islamic world. One of the results of this study is to explain the role of this mosque in preserving the civilizational heritage of other religions, as well as the analysis of the relations between Islamic states and Christian states, an area whose study of civilization can help us to formulate coherent policies. Helped the Muslim nations by focusing on common teachings and symbols.

    Keywords: Al-Aqsa Mosque, Islam, Civilization, Internal Relations, Christianity, Jerusalem
  • Jamal Farzand Vahi *, Fatemeh Ahmadi Pages 98-113

    Islamic civilization is a perfect example of a religious civilization and it has characteristics that distinguish it from other civilizations. Most of these characteristics are prominent in the teachings of the Holy Qur'an; Because the Holy Quran is the most important source that can answer all human questions. The goal that is pursued in this research; Recognition is one of the characteristics that distinguish Islamic civilization from other civilizations, which can be considered as follows: respect for human status, rationality, respect for the rights of the oppressed and downtrodden, guardianship, attitude Monotheism, justice, science and knowledge, freedom, attention to health and the development of ethics based on Islamic standards. The method used in this research to collect information; The method is descriptive - library.

    Keywords: Islamic civilization, characteristics of Islamic civilization, justice, ethics
  • Morteza Shiroodi Pages 114-132

    The statement of the second step of the revolution is more than a prism to raise the awareness of the Iranian people, it is a strategy that thinks of institutionalizing the revolution based on benefiting from Iran's historical past, human achievements and the experience of the first forty years of the revolution. The statement needs strategies that, with a true understanding of the soft power elements of the Islamic Revolution and the Islamic Republic, seek to achieve a new Islamic civilization, so one of the questions that arises is what is the meaningful relationship between the three categories of soft power There is a new Islamic civilization to fulfill the statement of the second step of the Islamic Revolution. The present article seeks to show the meaningful and evolutionary relationship between soft power and modern civilization by choosing a conceptual model of the most important common elements of the three. Islamic and Declaration is the second step of the revolution, which seeks to present a new plan in the connection between the past to the present and the future of the Islamic Republic in findings such as the dynastic and at the same time evolutionary relationship.

    Keywords: Islam, Iran, Supreme Leader, Soft Power, New Islamic Civilization, Second Step Statement