فهرست مطالب

Holistic Nursing and Midwifery - Volume:11 Issue: 3, 2002

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:11 Issue: 3, 2002

  • تاریخ انتشار: 1380/11/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فریبا احمدی، مژگان بقایی، احسان کاظم نژاد لیلی صفحات 6-12

    این تحقیق مطالعه ای توصیفی مقایسه ای است که با هدف کلی مقایسه نظر کادر پرستاری و بیماران در زمینه عوامل تنیدگی اور محیطی بخش همودیالیز در بیماران مراکز آموزشی و درمانی استان گیلان، سال 1379، انجام گرفته است.

    روش کار

    نمونه های این پژوهش شامل 50 نفر از کادر پرستاری و 50 بیمار تحت درمان با همودیالیز بودند که به روش تصادفی از 4 مرکز فعال همودیالیز استان انتخاب گردیدند.

    نتایج

    آزمونهای آماری نشان داد که بین نظرات بیماران در مورد میزان عوامل تنیدگی آور محیطی بخش همودیالیز با جنس، سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، زمان معمول انجام همودیالیز و وضعیت اشتغال بیماران و نیز نظرات کادر پرستاری در مورد میزان عوامل فوق با سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سابقه کار در بخش همودیالیز، سنوات خدمتی و نوبت کاری کادر پرستاری ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (0 / 05 >P). در کل نتایج آزمونهای آماری اختلاف معنی داری را بین نظرات کادر پرستاری و بیماران در مورد میزان تنیدگی آور بودن عوامل محیطی بخش همودیالیز نشان دادند.

    کلیدواژگان: عوامل تنیدگی آور محیطی بخش همودیالیز، نظر کادر پرستاری و بیماران در مورد عوامل تنیدگی آور
  • محمدرضا دین محمدی* صفحات 13-17
    مقدمه

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقایسه ای می باشد که در آن پژوهشگر به بررسی مقایسه ای سطح شایستگی بالینی (حیطه شناختی) دانشجویان پرستاری در زمینه ی مراقبتهای بعد از عمل در دو گروه نظام آموزشی کارآموزی در عرصه و نظام آموزشی قدیم در یکی از دانشکده های پرستاری و مامایی منتخب شهر تهران سال 1377 پرداخته است. از طریق نمونه گیری آسان تعداد 50 نفر دانشجوی کارشناسی پیوسته پرستاری. برای هر گروه انتخاب شدند.

    روش کار

    ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه بود که از سه بخش مشخصات دموگرافیک(سن، جنس و وضعیت تاهلی)، دانش مراقبتهای بعد از عمل و کاربرد مراقبتهای بعد از عمل تشکیل شده است. داده های پژوهش پس از اتمام دوره تحصیلی واحدهای پژوهش، در یک مرحله توسط پرسشنامه گردآوری شد.

    نتایج

    حاصل با توجه به اهداف و سیوالهای پژوهش نشان داد که: دانش و کاربرد مراقبتهای بعد از عمل در گروه نظام آموزشی کارآموزی در عرصه از سطح مطلوبی نسبت به گروه نظام آموزشی قدیم برخوردار می باشد، به منظور بررسی معنی دار بودن اختلاف میانگین امتیازات کسب شده واحدهای مورد پژوهش. در هر دو گروه در زمینه دانش مراقبتهای بعد از عمل، از آزمون آماری Z استفاده شد که نتیجه آزمون (2.11 = Z) اختلاف معنی دار در سطح (0 . 02>P) نشان داد. همچنین در مورد ارتباط بین مشخصات دموگرافیک و سطح دانش و کاربرد مراقبتهای بعد از عمل در هر گروه، از آزمونهای آماری کای دو (*X) و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید که هیچکدام ارتباط معنی دار را نشان ندادند. "

    کلیدواژگان: شایستگی بالینی، مراقبتهای بعد از عمل، نظام آموزشی کارآموزی در عرصه و نظام آموزشی قدیم
  • شادمان رضاماسوله*، احسان کاظم نژاد لیلی صفحات 18-21

    آگاهی و شناخت کافی از بیماری و نحوه درمان آن سبب می شود که بیمار همکاری بیشتری در امر مراقبت از خود داشته و نگرانی و افسردگی کمتری را تجربه کند و این مستلزم ارایه آموزشهای مختلف می باشد. فرایند آموزش به بیمار از جایی شروع می شود که پرستار نیازی را در بیمار تشخیص داده و یا اینکه بیمار بر نیازهای آموزشی خویش تاکید کند. برای کسانی که با بیماران سر و کار دارند تنها داشتن شناخت و آگاهی کافی نیست بلکه داشتن نگرش صحیح در مورد انجام برنامه های مراقبتی ضروری است، از این رو این پژوهش که یک مطالعه توصیفی است، با هدف بررسی نگرش پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت در سال 1379 انجام شده است. در این پژوهش 98 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر رشت به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود که توسط پژوهشگر تهیه و به طریق مصاحبه با مراجعه به بیمارستانهای آموزشی شهر رشت در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب تکمیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، نگرش 54 /9 درصد پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر رشت مثبت بوده و اکثریت آنان (28/2 ٪) عوامل فرهنگی و اجتماعی را مشکل موجود در امر آموزش تلقی نمودند. همچنین نتایج حاصل از یافته های پژوهش در زمینه تعیین ارتباط برخی از ویژگی های فردی با نگرش پرستاران نشان داد که متغیر سابقه کار (0 / 0001 >P) با نگرش پرستاران نسبت به آموزش به بیمار رابطه معنی دار آماری وجود دارد.

    کلیدواژگان: آموزش به بیمار - نگرش پرستاران
  • حمیدرضا عریضی صفحات 22-27


    رفتار انسان به ابعاد زیست شناختی، روانشناختی، فرهنگی و ساختار اجتماعی تقسیم می شود. این ابعاد می توانند تعیین کننده میزان بروز افسردگی پس از زایمان در زنان باشند(وارنر و همکاران، 1996). از این رو پژوهش حاضر که مطالعه ای توصیفی - مقطعی از نوع علمی پس از وقوع بوده، با هدف تعیین ارتباط متغیرهای وابسته به فرهنگ، زیست شناسی و روانشناختی و افسردگی پس از زایمان در زنان ایرانی صورت گرفته است. تعداد 29 نمونه با افسردگی پس از زایمان از بین 300 نفر مراجعه کننده در دوره پس از زایمان که جهت دریافت خدمات تنظیم خانواده و واکسیناسیون نوزاد خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده اند با روش آسان انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه ای با 92 سیوال، که در 4 مقیاس درجه بندی شده بود. این ابزار توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سبک تغذیه کودکان با افسردگی ارتباط دارد و بدینصورت سبک تغذیه از پستان رابطه معنی دار و منفی با بروز افسردگی دارد(0/ 32- = R). برخلاف انتظار، رویدادهای استرس آور زندگی با افسردگی پس از زایمان ارتباطی نداشته اما متغیرهای حمایت اجتماعی و مفهوم نقش ادغام شده با آزادی، با افسردگی ارتباط دارد (0 /32 = R). رضایت از شغل و همکار هر دو رابطه معکوس و معنی داری با افسردگی دارد (0 / 41 - =R). نتایج رگرسیون چندگانه نشان می دهد متغیرهای رضایت از همکار، رضایت از زندگی و نیاز به کمک، متغیرهای پیش بینی کننده افسردگی پس از زایمان بوده و در مجموع 0/ 15 واریانس افسردگی را پیش بینی می کنند.

    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، متغیرهای اجتماعی، متغیرهای روانشناختی، متغیرهای زیست شناختی
  • سیما کرمانشاهی، علی خوانین، کاظم حسین زاده صفحات 28-33

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که جهت بررسی تاثیر بکارگیری مراقبت پرستاری (مایع درمانی و آرام سازی) بر وضعیت تنفس کارگران کارخانه نساجی املش در سال 79 انجام شده است. بدین منظور تعداد 35 نفر از کارگران خط تولید کارخانه ی مذکور که دارای خصوصیات نمونه ی پژوهش بودند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه بررسی وضعیت تنفسی و نیز دستگاه اسپیرومتری بود. جهت بررسی وضعیت تنفسی واحدهای پژوهشی از دو معیار علایم تنفسی و پارامترهای عملکرد در یوی FEv FVCchr('39') , استفاده گردید. اجرای برنامه آموزش و پیگیری مراقبت پرستاری بمدت 21 روز با استفاده از چک لیست روش آرام سازی و ثبت مایعات مصرفی روزانه صورت گرفت و پس از بکارگیری آن وضعیت تنفسی واحدهای پژوهشی مورد سنجش قرار گرفت و با مرحله ی قبل از مداخله مقایسه گردید. آزمون آماری کای - دو افزایش معنی داری در میزان FVC , FEV1 بعد از مداخله نسبت به زمان قبل از مداخله نشان داده است که به این ترتیب فرضیه پژوهشی مبنی بر آنکه معیارهای اسپیرومتریک FEV1 و FVC واحدهای پژوهشی پس از بکارگیری مراقبت پرستاری نسبت به قبل افزایش می یابد را تایید می کند (0 / 05>P). همچنین آزمون آماری کای - دو کاهش معنی داری در میزان شیوع علایم تنفسی بعد از مداخله نسبت به زمان قبل از آن را نشان داده (0 / 05>P) که به این ترتیب فرضیهی دیگر پژوهشی مبنی بر آن که علایم تنفسی واحدهای پژوهشی پس از بکارگیری مراقبت پرستاری کاهش می یابد تایید می شود.

    کلیدواژگان: مراقبت پرستاری، مایع درمانی، آرام سازی، کارگران نساجی و وضعیت تنفسی
  • افسانه گرشاد، سید رضا مظلوم، صدیقه پاک سرشت، احسان کاظم نژاد لیلی صفحات 34-39

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که با هدف تعیین ارتباط فشار شغلی با روش های مقابله با تنش در کارکنان پرستاری شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به «دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1380» انجام شد. نمونه مورد پژوهش در این بررسی را تعداد 228 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شهر رشت تشکیل داده است. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه ای مشتمل به سه بخش: مشخصات فردی - شغلی، میزان فشار شغلی و روش های مقابله با تنش استفاده شده است که توسط خود واحدهای پژوهش تکمیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 51/3 درصد واحدهای پژوهش فشار شغلی با میزان متوسط، 20 / 6 درصد فشار شغلی به میزان زیاد و همچنین 28/1 درصد فشار شغلی به میزان کم داشتند. و نیز 48 / 1 درصد واحدهای پژوهش از روش رویارویی به میزان متوسط، 72/8 درصد از روش جستجوی حمایت اجتماعی به میزان متوسط و 68 درصد از روش دوری گزینی و 70 /6 درصد از روش فرار / اجتناب به میزان متوسط و 2/ 70 درصد از روش مسئولیت پذیری به میزان متوسط، 76 / 3 درصد از روش مشکل گشایی برنامه ریزی نشده به میزان متوسط و 79/4 درصد از روش ارزیابی مجدد مثبت به میزان متوسط استفاده کرده اند. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط خطی معنی دار مستقیمی بین میزان فشار شغلی با روش های مقابله با تنش رویارویی، فرار / اجتناب، جستجوی حمایت اجتماعی و مشکل گشایی برنامه ریزی شده وجود دارد (0/ 05>P).

    کلیدواژگان: فشار شغلی، روشهای مقابله با تنش، پرستاران
  • سید علی مجیدی، عزت پاریاد، شادمان رضاماسوله، محسن پورمحمد، احسان کاظم نژاد لیلی صفحات 40-45

    این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی است که با هدف تعیین تاثیر آوای قرآن بر میزان اضطراب بیماران قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر در یکی از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1380 انجام گرفته است. تعداد واحدهای مورد پژوهش 108 نفر از بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر بودند که بطور تصادفی 54 نفر در گروه شاهد و 54 نفر در گروه آزمون قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر و چک لیست ثبت علایم حیاتی شامل میزان فشار خون سیستولیک، دیاستولیک، تعداد نبض و تنفس بود. نتایج پژوهش بیانگر آن است که میزان اضطراب آشکار روز آنژیوگرافی در گروه آزمون که به آوای قرآن گوش داده اند با گروه شاهد که به آوای قرآن گوش نداده اند با ضریب اطمینان بیشتر از 95 درصد (7/ 32 :t) کاهش یافته است. همچنین بین میزان اضطراب پنهان گروه آزمون و گروه شاهد نیز این اختلاف معنی دار مشاهده نشده است (4/ 29 = P< 0 / 0001 ، t) همچنین میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، تعداد نبض و تنفس در گروه آزمون با گروه شاهد دارای اختلاف معنی دار (0/0001>P) می باشد. با توجه به یافته های پژوهش که بیانگر تاثیر آوای قرآن بر کاهش میزان اضطراب و تغییرات علایم حیاتی ناشی از آن بوده و با در نظر گرفتن محاسن آن از قبیل هزینه کم و غیر دارویی بودن، می توان از این روش جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از انجام اعمال جراحی و روش های تشخیصی تهاجمی استفاده نمود.

    کلیدواژگان: اضطراب، آنژیوگرافی، بای پس عروق کرونر، موسیقی درمانی (قرآن)
  • فریبا معاونی، افسر رضایی پور، زهرا یزداندوست، احسان کاظم نژاد لیلی صفحات 46-57

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است که به منظور مقایسه نظر پرستاران شاغل در بیمارستانهای روانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد اهمیت رفتارهای مراقبتی پرستاران، سال 1379 انجام گرفته است. نمونه پژوهش 61 پرستار شاغل در بیمارستانهای روانی و 84 پرستار شاغل در بیمارستانهای عمومی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مراقبتی مشتمل بر دو بخش بود، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم، پرسشنامه تهیه شده توسط لارسون، در زمینه اهمیت رفتارهای مراقبتی بود که در 6 بخش با 50 عبارت تنظیم گردید. اعتبار علمی پرسشنامه توسط اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن به روش آلفاکرونباخ سنجیده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی استیودنت، کای دو، تست فیشر، ضریب همبستگی پیرسون، من ویتنی پووکرواسکال - والیس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش با توجه به اهداف، نشان داد که بر طبق نظر هر دو گروه از پرستاران تمامی رفتارهای مراقبتی از اهمیت بالایی برخوردار بودند ولیکن اکثریت دو گروه پرستاران بیمارستانهای عمومی 97/6 ٪ و بیمارستانهای روانی 95/1 ٪) به عبارات بخش « پایش و پیگیری امور بیماران بیشتر از سایر رفتارها اهمیت داده و از طرفی نیز در مقایسه دو گروه، پرستاران شاغل در بیمارستان عمومی نسبت به پرستاران شاغل در بیمارستان روانی به سه بخش از رفتارهای مراقبتی شامل: "امکان دسترسی فوری" (٪92 / 9)، "پرستار به عنوان توضیح دهنده و تسهیل کننده (90/5 ٪) و "فراهم کردن راحتی بیمار" (85/7 ٪) بیشتر اهمیت داده بودند. بین متغیر سن و نظر پرستاران شاغل در بیمارستان روانی در مورد اهمیت رفتارهای مراقبتی در دو بخش " امکان دسترسی فوری بیمار به پرستار" با (0 / 02 >P) و "ارتباط مبتنی بر اعتماد" با (0 / 008 >P) و همچنین بین متغیر سن و نوبت کاری با نظر پرستاران این بیمارستان در مورد اهمیت رفتارهای مراقبتی در بخش "امکان دسترسی فوری" با (0/02 >P) و مورد ارتباط مبتنی بر اعتماد" با (0 / 05 >P) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.

    کلیدواژگان: رفتار، پرستاران بیمارستان، مراقبت پرستاری
|