فهرست مطالب

فلسفه دین - سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 50، بهار 1400)

فصلنامه فلسفه دین
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 50، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد محمدرضایی، محسن جوادی، شیما شهریاری* صفحات 1-22
    امروزه در جهان غرب، تقریرهای متنوع ویلیام رو از استدلال شواهدی شر، کانون اصلی مباحث فعلی در زمینه مسئله شر را به خود اختصاص داده است. رو در یکی از این صورتبندی ها تلاش کرده است که با ارجاع به مصادیق خاصی از رنج های شدید احتمال وجود شر گزاف را نشان دهد و از این طریق، باور خداناباوران به نبود خدا را موجه جلوه دهد. در این میان، گروهی از فیلسوفان خداباور که به «خداباوران شکاک» معروفند، تلاش کرده اند که نشان دهند اگر خدایی وجود داشته باشد، کاملا معقول است که بپذیریم انسان ها در موقعیتی معرفتی قرار ندارند که همیشه بتوانند در خصوص تمام افعال و مقاصد الهی داوری کنند. همین امر سبب می شود که ما نتوانیم دلیل یا دلایل توجیه گر خداوند در تجویزش به آنچه در نظر ما مصداقی از شر گزاف جلوه می نکند را دریابیم. در این نوشتار در پی آن هستیم تا با تمسک به نگرش خاص این گروه، توجیه ناپذیری روایت رو از استدلال شواهدی شر را نشان دهیم.
    کلیدواژگان: استدلال شواهدی شر، خداباوری شکاکانه، شر گزاف، ویلیام رو
  • سید مهدی سجادی، محمدجواد عنایتی راد*، وحیده فخار نوغانی، سید حسین سید موسوی صفحات 23-43

    نورمن گیسلر اعتقاد دارد که دلیل گذار خدای ادیان ابراهیمی از هیات تثلیثی به بلندای احدیت و صمدیت در قرآن، نفوذ اندیشه فلوطینی در آن بوده و همین امر سبب پیدایش گسست و ناپیوستگی توحیدی میان کتاب مقدس و قرآن شده است. وی از یک سو اندیشه بساطت مطلق ذات الهی را اندیشه ای فلوطینی و وارداتی در قالب واژگان احد و الصمد به قرآن می داند و از سوی دیگر رابطه صفات و ذات را ناگزیر از وقوع کثرت و نفی بساطت مطلق پنداشته است. در این مقاله ابعاد انتقادهای گیسلر از منظر حکمت صدرایی بررسی و به جای ادعای وارد کردن یا تحمیل بساطت بر آیات قرآن بر استنباط بساطت ذات الهی از طریق تحلیل فلسفی صفات الهی، همچون غنای مطلق، کمال مطلق، عدم محدودیت و زوال ناپذیری ذات الهی، به نفی همه انواع ترکیب من جمله ترکیب صفات و ذات و اثبات بساطت ذات الهی تاکید شده است.

    کلیدواژگان: تحلیل فلسفی صفات، حکمت صدرایی، مبنای قرآنی بساطت، نفی ترکیب ذات، نورمن گیسلر
  • بهروز اسدی، ان شاءالله رحمتی*، بابک عباسی صفحات 45-70
    اختفای الهی از نظر جان شلنبرگ معنای خاصی دارد و ناظر به کمبود شواهد تجربی در تایید وجود خداوند است. از نظر او وجود ناباوران منطقی یا لاادری گرایان بهترین شاهد بر این ادعا محسوب می شود. شلنبرگ بر این اساس اختفا را نقیض عشق مطلق الهی و در نهایت شاهدی بر نبود خداوند می داند. اما مفاهیم لاادری گری و عشق به عنوان دو نقطه ثقل این برهان در نظام الهیاتی هانری کربن دارای معانی متفاوتی است. توجه به این معانی و ارایه یک صورتبندی تحلیلی از آن، شاید سنگ بنایی برای تبیین اختفای الهی از منظری متفاوت و بدیع باشد و نقدی بر برهان اختفای الهی قلمداد شود. از نظر کربن اشکال خداباوری عقلی تقلیل قوای ادراکی به دو قوه حس و عقل، در کنار بی اعتنایی به نقش شناختی قوه خیال و حذف جهان واسط مثال از مراتب عالم است که این مسئله سبب شده است که بشر در فهم غیب (باطن) عالم - در اینجا خداوند- دچار لاادری گری شود. راه حل بدیع کربن برای غلبه بر این بحران معرفتی، احیای جایگاه شناختی قوه خیال و عالم متناظر با آن بود. در این نوشتار تلاش می شود که از طریق معرفی اندیشه تجلی عرفای اسلامی در آثار کربن، مسیر بدیعی در شناخت خداوند ترسیم و از این طریق در کفایت تلاش های لاادری گرایان تشکیک شود.
    کلیدواژگان: اختفای الهی، پدیدارشناسی کربن، تجلی، خیال، عشق، لاادری گری
  • زینب امیری*، عبدالرسول کشفی، امیرعباس علیزمانی صفحات 71-97
    در این پژوهش بر مبنای تفسیر و دفاع از دیدگاه دیوید لاند، به بررسی دویالیزم قوی یا دویالیزم جزییات در جهت اثبات حیات پس از مرگ می پردازیم. مهم ترین مانع در این مسیر مسئله علیت و تبیین نحوه تعامل دو جوهر جزیی به کلی متفاوت است، لذا با دلایل فلسفی و پدیدارشناسانه نشان می دهیم که مبنای این تعامل، تقدم امر ذهنی و ویژگی های ذاتی علی تقلیل ناپذیر دو جوهر است که از طریق بدنمندی، دسترسی علی به هم دارند. «خود» که جوهری غیرفیزیکی است، هیچ وابستگی و ابتنای وجودی به جوهر فیزیکی بدن ندارد، لذا با قطع رابطه علی بعد از مرگ همچنان می تواند وجود داشته باشد. تمرکز پژوهش صرفا بر نشان دادن معقولیت و معناداری و بررسی وقوع دویالیزم یادشده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که چه علیت را به نظم طبیعت تقلیل دهیم چه آن را تبادل علی نیروها و قابلیت های تقلیل ناپذیر دو جوهر بدانیم، تردیدی در معقولیت و معناداری آن نیست. لذا نظر به تجرد «خود» و ویژگی های علی عاملی آن، بهترین تبیین بر شهود گریزناپذیر و مستقیم ما از اعمال ارادیمان آن است که بگوییم آنچه در این شهود به نظر رسیده واقعیت دارد و علیت دویالیستی در عمل رخ می دهد. اگر دلایل ما پذیرفتنی باشند، می توانند در جهت اثبات حیات پس از مرگ به کار گرفته شوند.
    کلیدواژگان: حیات پس از مرگ، خود، دوئالیزم قوی، دیوید لاند، علیت
  • عبدالحسین خسروپناه*، محمد قمی صفحات 99-121
    محمد مجتهد شبستری با تکیه بر دیدگاه هرمنوتیکی و تفسیری خود، قرآن کریم را «کلام نبوی» و قرایت توحیدی پیامبر اسلام از جهان در پرتو وحی می داند. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای به نقد دیدگاه تفسیری او پرداخته ایم تا با نشان دادن نقاط ضعف این دیدگاه، سستی نظریه او درباره «کلام نبوی بودن قرآن» بیش از پیش آشکار شود. علاوه بر اینکه نظریه تفسیری وی به انکار نبوت و دین می انجامد، نقاط ضعف دیگری در آن به چشم می خورد که عبارتند از: عدم توجه به معنای دیگر تفسیر؛ عدم توجه به اقسام پیش دانسته ها؛ عدم توجه به مراتب فهم و مدلول ها؛ جمع کردن دو دیدگاه و نیز دو روش غیرقابل جمع؛ همگانی دانستن مقبولات عصر مدرنیته و نیز نظریه هرمنوتیک فلسفی؛ خلط میان جزء و کل؛ عدم پایبندی به یکی از مبانی خود؛ معرفی معیار سستی به عنوان معیار تنقیح و سنجش پیش دانسته ها و غفلت از مهم ترین کاربرد زبان..
    کلیدواژگان: تفسیر، فهم، مجتهد شبستری، وحی، هرمنوتیک
  • فیروزه بلوچ اکبری، احمدرضا کیخای فرزانه*، مصطفی سالاری صفحات 123-148
    یکی از مفاهیم مورد بحث و اختلاف در فرهنگ ما ایرانیان، مفهوم عقل است که حوزه معنایی بزرگ و وسیع و البته گاه متناقضی دارد؛ به همین دلیل شاعران، دانشمندان، نویسندگان و صاحب نظران برداشت های مختلفی از آن ارایه کرده اند. در تمامی آثاری که به عقل پرداخته اند، عقل گاهی در مقابل دین و گاهی در مقابل عشق قرار گرفته و در مقابل هر دو مفهوم فوق به نوعی شکست خورده است. این نگرش ما را بر آن داشت تا به بررسی تناقض در نگرش به عقل در سایه پایبندی به شریعت، با تکیه بر قصاید سنایی بپردازیم. سنایی گاهی عقل را مورد احترام شمرده اما در دوره ای عقل را به شدت نکوهش کرده است. وی بالاترین مرتبه عقل را «عقل بالمستفاد» می داند. «عقل بالمستفاد» چهارمین و بالاترین مرتبه عقل نظری و مرحله ای است که در آن « نفس، تمام کمالات را به دست آورده است و به استحضار آنها نیازمند نمی باشد». به نظر سنایی عقل اگر در مسیر درست شرع مصطفی و ابزار هدایتی قرار گیرد، مورد توجه است؛ در غیر این صورت مورد نکوهش خواهد بود. سنایی در مواجهه با عقل برخورد دوگانه ای دارد؛ گاه آن را ستایش می کند و گاه هم از آن بیزاری می جوید.
    کلیدواژگان: تناقض، سنایی غزنوی، شریعت، عقل
|
  • Mohammad Mohammad Rezai, Mohsen Javadi, Shima Shahriyari * Pages 1-22
    William Rowe’s various works on the evidential argument from evil now occupies a central place in the Western discussions on the problem of evil. In one of his formulations, Rowe tries to justify the atheistic belief by showing the likelihood of gratuitous evil’s existence based on some particular instances of intense suffering. However, some of the philosophers, who are called skeptical theists, attempt to show that if there is a God, it is completely rational to accept that the humans are not in a cognitive position to make true judgments about all of the divine intentions and actions. Therefore, we cannot infer God’s justification(s) for the prescription of what seems to us to be an instance of intense suffering. Our aim in this paper is to show that skeptical theism offers a good reason to reject the evidential problem of evil developed by William Rowe.
    Keywords: Evidential argument from evil, William Rowe, gratuitous evil, skeptical theism
  • Seyyed Mahdi Sajjadi, Mohammad Javad Enayati Rad *, Vahideh Fakhar Noghani, Seyyed Hossain Seyyad Mosavi Pages 23-43

    Norman Geisler believes that the reason for the transition of the God of the Abrahamic religions from the Trinity to the height of Oneness and All-Richness in the Qur'an is the influence of Plotinus' thought on it. This has led to the emergence of a monotheistic gap between the Bible and the Qur'an. On the one hand, he believes that the thought of the absolute simplicity of divine essence comes from Plotinus and is imported to the Qur’ān in the form of Aḥad and Al-Samad words, and on the other hand, he believes that the relation between attributes and essence is inevitably implied by the occurrence of plurality and the negation of absolute simplicity. In this paper, the dimensions of Geisler's critique have been examined from the perspective of Sadrian theosophy. Instead of the claim for the importing or imposing simplicity concept onto the qur’ānic verses, the inference of the simplicity of the divine essence is done through a philosophical analysis of divine attributes such as absolute richness, absolute perfection, non-limitation and non-destructibility of the divine essence, all kinds of combinations (including the combination of the attributes and essence) are rejected, and the simplicity of the divine essence is emphasized.

    Keywords: Philosophical analysis of attributes, Negation of the compoundedness of the essence, the Qur'anic basis of simplicity, Norman Gisler, Sadraian theosophy
  • Behroz Asadi, Enshaalah Rahmati *, Babak Abbasi Pages 45-70
    In John Schellenberg’s eyes, divine Hiddenness has a special meaning and refers to the lack of empirical evidence to prove the existence of God. In his view, the existence of logical nonbelievers or agnostics is the best evidence of this claim. On this basis, Schellenberg sees the Hiddenness as a contradiction to the absolute love of God and, ultimately, as an evidence for the nonexistence of God. However, the concepts of agnostism and love as the two key points of this argument have different meanings in Henry Carbon's theological system. Paying attention to these meanings and presenting an analytical formulation of it can be an explanation for the divine Hiddenness from a different and original perspective and can be considered as a critique of the argument of divine Hiddenness. According to Carbon, the problems with rational theism include its reduction of the perceptual powers to sensory and intellectual faculties, its disregard for the cognitive role of the imagination faculty, and its elimination of the intermediary imaginal world from the levels of the world. This has caused the human to become agnostic in understanding the unseen (inward) aspect of the universe – i.e., God. Carbon's innovative way to overcome this epistemological crisis is to revive the cognitive position of the imagination faculty and its corresponding world. In this article, an attempt is made to introduce a novel path to knowing God by introducing the manifestation of Islamic mystics’ opinions in the works of Carbon. This way, the adequacy of the efforts of agnostics can be doubted.
    Keywords: Divine Hidenness, Corbin phenomenology, imagination, manifestation, Love, Agnosticism
  • Zainab Amiri *, Abdolrasoul Kashfi, Amir Abbas Alizamani Pages 71-97
    Relying on the interpretation and defense of David Lund’s viewpoint, this study examines the strong dualism or the dualism of particulars to prove afterlife. The biggest obstacle in this regard is the concept of causality and the specification of the way the two particular and universal substances interact. Therefore, using philosophical and phenomenological argumentations, we demonstrate that the basis of this interaction is the priority of the subjective matter and the essential, causal, unreducable features of the two substances that have causal access to each other through embodiment. “Self” as a non-physical substance has no essential dependence and reliance on the physical substance of the body; therefore, it can survive after it cuts its causal relationship with it at the time of death. This study focuses merely on showing the logicality, meaningfulness, and occurrence of the foregoing dualism. The findings of the study indicate that no matter if we reduce causality to the natural system or deem it as the causal interaction of uneducable forces and potentials of the two substances, there would be no doubt in its logicality and meaningfulness. Therefore, due to the abstractness of “self” and its causal-causative features, the best explanation for our inevitable and direct insight of our volitional acts is to say that what is seen in this insight is real and the dual causality occurs in practice. If our argumentations are correct, they might be used to prove afterlife.
    Keywords: Afterlife, David Lund, Strong Dualism, self, causality
  • Abdolhosein Khosropanah *, Mohammad Ghomi Pages 99-121
    Relying on his hermeneutic and interpretive perspective, Mohammad Mojtahed Shabestari regards the Holy Quran as "prophetic words" and the Prophet's monotheistic reading of the world in the light of revelation. In this paper, we have used a library-research method within the descriptive-analytical approach to criticize his interpretive perspective to illustrate the weaknesses of this view so as to indicate the weakness of his theory of the prophetic origin of the Qur'an. In addition to the fact that his interpretive theory leads to the denial of prophethood and Islam, there are also other weaknesses in that theory. These involve ignoring the other meaning of interpretation, not paying attention to all kinds of presuppositions, not paying attention to the degrees of understanding and implications, integrating two perspectives as well as two methods which are incompatible, generalizing the doctrines of the age of modernity and philosophical hermeneutics,  confusion of part and whole, not adhering to one of his foundations, introducing a loose criterion as a criterion for the examination and evaluation of presuppositions, and ignoring the most important use of language.
    Keywords: Mojtahed shabestari, Interpretation, understanding, Revelation, Hermeneutics
  • Firooze Baluch Akbari, Ahmad Reza Kikhai Farzaneh *, Mostafa Salari Pages 123-148
    One of the debated concepts in the Iranian culture is the concept of intellect, which is an expansive yet at times self-contradictory semantic field. This is why poets, scientists, writers, and experts have offered different interpretations of it. In the works that have dealt with intellect, it has sometimes been opposed to religion and sometimes to love, and has somehow failed against both of the above-mentioned concepts. This moved us to examine the contradiction in the attitude to intellect in the light of adherence to the Shari'a based on Sanai's odes. Sanai has sometimes respected intellect but at other times has strongly condemned it. Sanai considers the highest level of intellect as "intellectus adeptus", which is the fourth and highest level of theoretical intellect in which "the soul has achieved all perfections and does not need their actualization." According to Sanai, the intellect is respected if it is in the right direction of Mustafa's Shari'a (i.e. Islam) as a guidance tool; otherwise, it is condemned. Sanai has a dual attitude to reason; he sometimes praises it and at other times condemns it.
    Keywords: Intellect, Shari’a, Sanai Ghaznavi, contradiction