فهرست مطالب

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 40 (شتاء 2020)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمدرضا حیدریان شهری، مریم بخشنده*، نعیمه پراندوجی صفحات 9-24
    یعد شاذل طاقه من رواد الشعر العراقی المعاصر، وقد تمتع فی شعره بالتراث من زوایاه المختلفه، بینما یعد توظیف التراث الدینی نصیبه الاوفر قیاسا لسایر مصادر التراث. لقد افتتن الشاعر بالشخصیات الدینیه المطروده مثل شخصیه قابیل ویهوذا الإسخریوطی والمسیح الدجال بوصفهم ایقونه لإراقه الدماء والظلم، مصورا الجرایم والدمار لدی البشر ومتمردا علی کل ظالم غاصب فی الارض. ورغم ان شاذل طاقه شاعر کبیر ذو موهبه شعریه ثریه، لکن النقاد قلما اهتموا به وبشعره، فظل رایدا منسیا ومن هنا قررنا ان نعرفه ونستعرض شعره من خلال المنهج الوصفی التحلیلی عبر دراسه الشخصیات الدینیه المنبوذه فی شعره، فی ضوء التقنیات البیانیه التی لجا إلیها فی توظیفها. وتشیر النتایج الحاصله عن المقال إلی ان الظروف السیاسیه والاجتماعیه المضطربه فی العراق والعالم العربی قد اثرت تاثیرا بالغا علی نفسیه الشاعر والهبت عواطفه، وجعلته یوظف شخصیات دینیه فی شعره ومنها الشخصیات الدینیه المنبوذه. وقد اهتم فی استخدام هذه الشخصیات بحفظ الانسجام بین اللفظ والمضمون والتنسیق بین التقنیات البیانیه والمضمون الشعری اهتماما شاملا. واستمد تقنیات بیانیه متنوعه فی استحضار هذه الشخصیات، منها الخطاب الدینی، والاسلوب القصصی، والرمزیه.
    کلیدواژگان: شاذل طاقه، الرمز، الخطاب الدینی، الاسلوب القصصی، الشر
  • خدیجه بهرامی رهنما* صفحات 25-47
    النسویه الإیکولوجیه او البیییه هی إحدی الحرکات التی ترفض ای نوع من الهیمنه وازدواجیه التسلسل الهرمی للرجال/النساء والتناقضات والصراعات بین الاثنین. تری هذه الحرکه ان الهیمنه والعنف ضد الطبیعه والمراه وسیطره الثقافه الذکوریه والعدید من المتغیرات الانثویه، قد فرضت علی النساء فرضا ذکوریا. إن انکارالقیم الانثویه، وهیمنه الرجال وسیطرتهم، سواء علی الطبیعه الام او علی النساء، هی من اهم الترابطات بین الهیمنات غیر المبرره علی النساء والطبیعه التی تصورها روایه شجره تین الاصنام. ومن ثم، فإن البحث الحالی قد تطرق وصفیا- تحلیلیا إلی الترابط بین النساء والطبیعه، والعنف ضد الطبیعه والمراه، وایدیولوجیه التفوقیه (المرتبه العلیا) للرجال والإخضاع (المرتبه الادنی) للمراه فی روایه شجره تین الاصنام، وذلک باستخدام آراء النظریه النسویه الإیکولوجیه. وتظهر نتایج البحث ان المراه وثیقه الصله بالطبیعه وقد اظهرت رد فعل قویا ضد تدمیرها وتدمیر الطبیعه علی حد سواء. وان العنف ضد الطبیعه والمراه، وتسلیع المراه، والنظره الاداتیه للمراه، واستغلال کل من النساء والطبیعه، إنما هو تعبیر عن هیمنه السلطه الذکوریه وکذلک تهمیش المراه، وقد انعکس هذا بشکل جلی فی الروایه المذکوره.
    کلیدواژگان: النسویه الإیکولوجیه، شجره تین الاصنام، الهیمنه الذکوریه، تسلیع المراه، العنف
  • آذر دانشگر*، معصومه زارع کهن صفحات 49-76
    اللغه هی اهم وسیله للتواصل بین البشر، وقد اعتبرت موضوعا مهما یستحق الاهتمام ومن ثم البحث والدراسه. کما ان العدید من المفکرین درسوا اللغه، واعتبرت مجموعه من اللغویین ان اللغه هی نظام من الادله، بینما یری آخرون انها مجموعه من العلامات التقلیدیه. وضع منظرو اللغویات الاجتماعیه وکذلک النقاد النسویون، وخاصه النسویات ما بعد الحداثه مثل ساره میلز، نظریات حول السمات اللغویه فی اعمال النساء وبینوا وجوه افتراقها عن اعمال الرجال؛ وقد درسوها بشکل دقیق ما ادی إلی تبیین ان الاختلافات بین الجنسین، والعرق، والطبقه، وما إلی ذلک، توثر بشکل جلی فی طریقه استخدام اللغه عند کلا الجنسین. قام هذا البحث اولا بدراسه نظریات النقد النسوی ثم النظریه اللغویه ل "ساره میلز" وتحلیلها فی روایات "بلقیس سلیمانی" فی ثلاثه مستویات معجمیه ونحویه وخطابیه، معتمدا المنهج التحلیلی الوصفی اللغوی. تظهر نتایج البحث ان لغه الشخصیات فی روایات سلیمانی متاثره بشده بجنس الکاتبه، وتمکنت الکاتبه من ابتکار لغه تتناسب مع جنس الشخصیات فی روایاتها.
    کلیدواژگان: الروایه، المراه، اللغه، الجنس، النسویه، ساره میلز، بلقیس سلیمانی
  • اسماعیل نادری*، بی بی راحیل سن سبلی، محمد مهدی روشن چسلی، ابراهیم نامداری صفحات 77-98

    تعتبر الاستعاره من القضایا الرییسیه فی اللغویات المعرفیه؛ حیث تحتوی الاستعاره المعرفیه علی العدید من الحقول المفهومیه التی تتشکل من حقل المبدا (الامر المحسوس) وحقل المقصد (الامر الانتزاعی) والتخطیط (مطابقه خصایص الحقلین المعرفیین التی تتقارب فی شکل الاستعاره) وتتضمن مجموعه متنوعه من مخططات الصوره التی هی نتیجه قدره الإدراک من خلال التجسد ویمکن تصنیف الظواهر العقلیه بناء علی التجارب الیومیه. للاستعاره المعرفیه انواع الا وهی: الحجم والحرکه والقوه. کتب هذا البحث فی إطار نظریه الاستعاره المعرفیه للاکوف وجونسون ویهدف إلی دراسه الاستعارات المعرفیه والحقول المبدییه ومخططات الصوره فی المجموعه الشعریه: "تابط منفی" لعدنان الصایغ، الشاعر العراقی المعاصر معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. تشیر نتایج البحث إلی ان الحقول المبدییه هی الإنسان، والشیء، والحیوان، والنبات، والطعام، والبناء. فینقسم حقل الانسان إلی قسمین: الشوون الملموسه والمجرده والقاسم المشترک بینهما هو التعبیر عن إیدیولوجیه الشاعر ومشاعره؛ اما فی حقل الشیء فهناک مفاهیم لها خصایص الاشیاء فی حین انها مفاهیم عقلیه وجاء الطایر فی حقل الحیوان اکثر استعمالا. استخدم الصایغ حقل النبات واستعار النباتات للتعبیر عن المفاهیم الانتزاعیه. ترتبط الاذواق مره کانت او حلوه بالمفاهیم المجرده ویحصل هذا التخطیط "الامور المجرده هی الطعام". تم استخدام المخطط الحجمی علی نطاق واسع والشوون الانتزاعیه قد اصبحت ذات الابعاد المکانیه. مخطط الحرکه "الحیاه هی السفر" هی اکثر انواع مخطط الحرکه. هذا المخطط یعبر عن دینامیکیه الصوره وفاعلیه الشاعر. مخطط القوه ینقسم إلی قسمین: مواجهه الشاعر بالحاجز ومقاومه الشاعر امام الحاجز. فالشاعر علی الرغم من وجود الحواجز یعبر عن واجبه فی الکشف عن الحقیقه باستخدام قلمه.

    کلیدواژگان: عدنان الصائغ، الاستعاره المفهومیه، الحقول المبدئیه، مخططات الصوره
  • فرشته ناصری* صفحات 99-128
    من خلال دراسه النصوص المختلفه والتمعن فیها، نکشف وجوها وموضوعات مماثله تودی إلی معرفه العلاقات البنیویه وعلاقه حضور مشترک بین نصین او عده نصوص. فی غضون ذلک، فإن استخدام علاقات النصیه المتعالیه القانونیه لجیرار جینیت، من خلال إنشاء علاقات مختلفه بین النصوص المختلفه وإنشاء انظمه، ومشفرات، واسالیب ثقافیه وقواعد وصفیه، وکذلک اکتشاف العلاقات بین النصوص المختلفه، یودی بدوره إلی کشف الدلالات المشترکه واوجه التشابه فیما بینها. من هنا، توفر "روایه التاریخ السری للابطال الفرس القدامی"، ذات العلاقات التاریخیه والعلمیه والعقایدیه والاجتماعیه والثقافیه (مع نصوص اخری)، ارضیه مناسبه لدراسه اسس "النصیه المتعالیه"، بما فی ذلک الاسالیب الوصفیه التحلیلیه وکذلک خصایصها المتنوعه وهی؛ التناص (نصی بینی)، النصیه المتفرعه، النصیه الجامعه، النص الموازی والماوراء نصیه (التعالی النصی للنص). لذلک، قام هذا البحث بدراسه وشرح جمیع الاحداث والتلمیحات الحقیقیه لهذا العمل وتطابقها  مع النصوص السابقه، لمعرفه کیف ان الدکتور شمیسا، استطاع من خلال توفیر مساحه بنیویه مناسبه، ان یجعل القاری یتجه نحو معرفه اسس علم الاجتماع بشکل واسع. وإلی ای مدی حقق نجاحا فی إنشاء شبکه معقده للنصیه المتعالیه من خلال خلق مساحه شکلیه ومضمونیه مماثله فی ظل تغییر حجم ومحتوی النصوص السابقه وتخفیض وإطاله فترتها الزمنیه (النصیه المتفرعه) فضلا عن التداخل الواعی للانواع الادبیه المختلفه للنصوص (النصیه الجامعه).
    کلیدواژگان: النصیه المتعالیه، التناص، النصیه المتفرعه، النصیه الجامعه، جیرار جینیت، شمیسا، التاریخ السری للابطال الفرس القدامی
  • ایاد نیسی، ناصر زارع*، رسول بلاوی صفحات 129-152
    الدیستوبیا او المدینه الفاسده او ادب الواقع المریر ناتجه عن المتغیرات والاحداث الاجتماعیه والسیاسیه السایده. الشاعر فی الدیستوبیا یعتمد علی المجتمع او المدینه، متخذا إیاها الارضیه الممهده والعامل الاساسی لظهور العناصر الدیستوبیه فی البنیه الشعریه. تجلت الدیستوبیا فی اعمال الشاعر علی کنعان الشعریه بشکل لافت للانتباه، ونحن بدورنا ایضا نکشف عن ابعاد خبایاه الذهنیه و الروحیه تجاه الدیستوبیا من شتی الزوایا، عبر تطبیقها علی نماذج من نصوص علی کنعان الشعریه، و ذلک للکشف عن دلالات هذه الظاهره الادبیه. و یعتمد هذا المقال فی دراسته للادب الدیستوبی بانواعه فی سطوره الشعریه، و من ثم یذکر خصایصه وتاثیره فی نتاجه الشعری، حتی نتطلع علی خصایص هذه البییه التی عاشها، وان نصل وبصوره دقیقه إلی رویه الادیب حول المدینه الفاسده. وانطلاقا من هذا یسعی البحث إلی الوقوف علی دور الاحداث الإنسانیه والاجتماعیه والسیاسیه والاقتصادیه، والتی تلعب دورا مهما علی حصول المعانی الجدیده لنصوص علی کنعان الشعریه وتنوع معانیها من حیث الادب الدیستوبی، وذلک بمنهج یتصف بطابع الوصفی التحلیلی مدعوما بالبحث المکتبی والاجتماعی. و لقد توصلنا فی هذا البحث إلی ان الشاعر سعی جاهدا فی اعماله الشعریه ان یعطینا صوره صادقه عن المدینه الفاسده، وتاثیرها سلبیا علی المجتمع، متخذا إیاها وسیله لتوعیه ابناء مجتمعه وتصحیح المسار، حتی یتمکنوا من بناء المدینه الفاضله الزاخره بالحب والعداله.
    کلیدواژگان: الشعر العربی الحدیث، الدیستوبیا، الفوضی والمعاناه، علی کنعان
|
  • Ahmadreza Heidaryanshahri, Maryam Bakhshandeh *, Naeime Parandavaji Pages 9-24
    As a pioneer in Iraq’s modern poetry, Shathel Taqa’s poetry instantiates variegated legacies, wherefrom the religious one has received more attention than the others in his oeuvre. He highlights evil figures in religious discourse such as Cane, Judas Iscariot and Al-Masih ad-Dajjal as the source of oppression and bloodshed. Through employing this discourse, the poet expresses human crimes and stages a revolt against any oppressor on the earth who has unlawfully brought nations under their dominance. A great poet with a high poetic talent, he has not, however, received the critical attention he deserved, causing him and his work to be disregarded. The study therefore attempts to bring to the fore Taqa and his work through analysing evil figures in the religious discourse as depicted in his poetry and the techniques he employed. The results indicate that the tumultuous socio-political condition of Iraq and Arab world impacted greatly on the poet’s emotions, ignited his sentiments and made him draw on religious figures including evil ones. In employing these figures in his poetry, he tried to maintain the consistency between form and meaning and the coordination between expressive techniques and poetic themes. He used a variety of techniques, including religious discourse, fictional mode and symbolism.
    Keywords: Shathel Taqa, symbol, fictional mode, evil
  • Khadijeh Bahram Irahnama * Pages 25-47
    Ecofeminism is one of the movements which fights against any form of domination, hierarchical male / female dualism, contradictions, and conflicts between them. Eco-feminists believe that violence against the mother of nature and women, the inheritance of patriarchal culture and many feminine variables are imposed on women by men. The negation of feminine values, men's domination and dominance, simultaneously against nature and women is one of the ecofeminist components depicted in the fig tree temples novel. Therefore, the present study, using descriptive-analytic method, has investigated on the relationship problems between women and nature, violence against nature and woman, men transcendent and humiliating women, by using ecofeminists’ opinions in the fig tree novel. The research results show that women have a close relationship with nature and have been very responsive to its destruction. Violence against nature and women by men, is portrayed greatly in this novel. Violence against the environment, including the destruction of flowers and trees, capturing of birds and animals, environmental pollution and urbanization, and the simultaneous violence against women, have manifested physical, verbal, erotic and economic vision and have caused irreparable damage to them. Nature and women have been become commodity, instrumental look and double exploitation of them both illustrate the hegemony of male / patriarchal power as well as the marginalization of women in the novel.
    Keywords: Ecofeminism, fig tree temples, male domination, female cruelty, Violence
  • Azar Daneshgar *, Masoume Zarekohan Pages 49-76
    Language is the most important means of communication among human beings, which has been always the focus of attention. Many philosophers have studied language. A group of linguists consider language as a system of meanings and many others consider that as a set of conventional signs. Sociolinguistic theorists as well as the Feminist critics specifically the post-modern feminists such as “Sarah Mills” have offered theories on the linguistic features of the works of women and their differences with the works of men; By so doing, they emphasized the issue that gender, race and class differences etc. impact the method of language use. In the present research, we first investigate the theories of feminist criticism and then we refer to the linguistic theory of Sarah Mills and analyze the latter theory in the novels of Belgheis Soleimani at three lexical, syntactic and discourse levels. The results of the research show that the language of the characters of her novel are significantly influenced by the author’s gender and that the author has been successful in creating a language commensurate with the gender of the characters of her novel. This paper was prepared based on analytic-descriptive method.
    Keywords: novel, woman, language, gender, femeenism, Sarah Mills, Belgheis Soleimani
  • Esmaeil Naderi *, Bibi Rahil Sensebli, Mohamadmehdi Roshanchelci, Ebrahim Namdari Pages 77-98

    Metaphor is one of the most important topics in cognitive linguistics. Cognitive metaphor has many conceptual domains, including the domain of origin (perceptible matter) and the domain of destination (abstract matter) and mapping (matching the characteristics of two cognitive domains that approach each other in the form of metaphor) and includes a diverse set of It is a visual schema that arises from the power of perception through visualization and makes it possible to categorize intellectual phenomena based on daily experiences. Types of visual schemas include: volume, movement and strength. This study is based on the cognitive metaphors of Lykoff and Johnson and aims to evaluate the cognitive metaphors and areas of origin and pictorial schemas in the collection of "Negative Impact" by Adnan al-Sayegh, a contemporary Iraqi poet, it has relied on descriptive-analytical method. The results indicate that the domains of origin are: human, animal, plant, object, time, taste and food, building. The human sphere is divided into two parts: tangible and abstract, and the common point between the two is the expression of the poet's ideology and feelings. In the realm of the object, rational concepts have the properties of objects. " Volumetric schemas have been used extensively, and abstract affairs have taken on a spatial dimension. The movement schema, "Life is travel," had the highest frequency. This schema indicates the dynamics of the image and the poet, and the power schema is divided into two parts: the poet's encounter with the obstacle and his resistance to it.

    Keywords: Adnan SahaghConceptually, source domains, Visual designs
  • Fereshteh Naseri * Pages 99-128
    By carefully examining various texts, we discover similar points and themes that guide us in recognizing the structural relationships and similarities of that text with other texts. Meanwhile, the use of Gérard Genet's legal Transtextuality relationships by creating different relationships between different texts and creating systems, encoders, cultural styles and descriptive rules, as well as discovering relationships between different texts, in turn, leads to uncovering common connotations and similarities between them.  Hence, the "novel of the secret history of ancient Persian heroes", with its historical, scientific, ideological, social and cultural relations (along with other texts), provides a suitable ground for studying the foundations of "Transtextuality", including descriptive and analytical methods as well as its various characteristics.  They are Intertextuality, Hypertextuality, Architextuality, Paratextuality, and metatextuality or textual transcendence. Therefore, this research studied and explained all the real events and allusions of this work and matched them with previous texts, to find out how Dr. Shamisa was able, by providing an appropriate structural space, to make the reader go towards knowing the foundations of sociology. To what extent has it succeeded in creating a intricate network  of Transtextuality by creating a similar content and structural space by changing the volume and content of previous texts, and shortening and lengthening their time domain (Hypertextuality) as well as by consciously interfering with literary genres (Architextuality)? .
    Keywords: transtextuality, intertextuality, hypertextuality, Paratextuality, Gerrard Genette, The Secret History of the Ancient Persian Heroes, Cyrus Shamisa
  • Ayad Neissi, Naser Zare *, Rasoul Balavi Pages 129-152
    Dystopia, corrupt city, or bitter reality literature is a result of prevailing social and political variables and events. The poet in dystopia depends on the community or the city, and the main factor for the emergence of dystopian elements in the poetic structure. Dystopia manifested itself in the poetic works of ‛Alī Kan‛ān in a remarkable way, and we also reveal the mental and spiritual dimensions of dystopia from various angles, by applying them to examples of ‛Alī Kan‛ān poetic texts, in order to reveal the connotations of this literary phenomenon. This article relies on his study of all kinds of dystopian literature in its poetic lines and then mentions its characteristics and influence in his poetic output, so that we look at the characteristics of this environment in which he lived, and that we arrive accurately at the writer's vision about the corrupt city. Based on this, the research seeks to identify the role of human, social, political, and economic events, which play an important role in obtaining the new meanings of ‛Alī Kan‛ān’s poetic texts and the diversity of their meanings in terms of dystopian literature, with an approach characterized by a descriptive, analytical and the library research method. In this research we concluded that the poet strived in his literary works to give us an honest picture of the corrupt city and its negative impact on society
    Keywords: Contemporary Arabic Poetry, Dystopia, Anarchy, Suffering, ‛Alī Kan‛ān