فهرست مطالب

پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی - پیاپی 14 (زمستان 1399)

نشریه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی
پیاپی 14 (زمستان 1399)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1400/01/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعید پاکدلان*، علیرضا آذربراهمان، مسعود عبدالباقی، ناصر زینبی صفحات 1-10

    در ادبیات حسابداری و مالی موضوع اهرم بسیار جذاب و یکی از بحثبرانگیزترین مسایل پیشروی شرکتها به حساب میآید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر برخی ویژگیهای مالی چون اندازه شرکت، سودآوری و داراییهای ثابت مشهود بر اهرم مالی و همچنین اثر درماندگی مالی بر هر یک از این عوامل میباشد. بدین منظور تعداد 176 شرکت بورسی طی دوره زمانی 1392 تا 1396,  880 سال-شرکت  انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی و رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای اندازه شرکت، سودآوری و دارایی های ثابت مشهود رابطه منفی معنادار با اهرم مالی دارند اما مشاهد شد بین فرصتهای رشد و شاخص اهرم مالی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مشخص گردید شاخص تعدیلی درماندگی مالی بر رابطه فرصتهای رشد با اهرم مالی دارای اثر مثبت معنادار ولی بر رابطه دارایی های ثابت مشهود با اهرم مالی اثری منفی و معنادار دارد. از طرفی اثر تعدیلی درماندگی مالی بر سودآوری و اهرم مالی معنادار است

    کلیدواژگان: اهرم مالی، درماندگی مالی، اندازه شرکت، سودآوری، داراییهای ثابت مشهود، فرصتهای رشد
  • مهلا جان آبادی*، مجید جامی صفحات 11-18

    یکی از موارد مهم جهت رشد و توسعه بازار سرمایه، ایجاد دانش عمومی در ارتباط با فرآیند تعیین قیمت اوراق بهادار ازجمله سهام و عوامل موثر بر قیمت و حجم معاملات است. مکانیزم های راهبری شرکتی به علت تضاد منافع بین مالکان و مدیران شرکت و برای از بین بردن مشکالت نمایندگی و همچنین اطمینان خاطر سهامداران از این مسئله که وجوه آن ها در اثر سرمایه گذاری بر روی فعالیت های غیرسودآور از بین نمیرود به وجود آمدند. بهبود راهبری شرکتی در کاهش هزینه های نمایندگی موثر است .هدف از این پژوهش بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر سیاست سود سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. داده های مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب از 50شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی سال 1397 است.یافته های حاکی از این است که اندازه هییت مدیره بر توزیع سود سهام شرکت ها تاثیر منفی و استقلال هییت مدیره و دوگانگی مدیرعامل با سیاست سود سهام رابطه مثبت و معنا داری دارد.

    کلیدواژگان: دوگانگی نقش مدیرعامل، اندازه هیئت مدیره، استقالل هیئت مدیره، سیاست تقسیم سود
  • فرزین خوشکار، لیلا دانش*، بهنام مجدی صفحات 19-28

    یکی از مباحث اساسی در مالی رفتاری احساسات بازار و گرایشهای احساسی سرمایه گذاران است. گرایشهای احساسی سرمایه گذاران به معنای حاشیه میزان خوشبینی و بدبینی سهامداران نسبت به یک سهام است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل گر عدم تقارن اطلاعات بر رابطه گرایشهای احساسی و نقدشوندگی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میباشد. پژوهش انجامشده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی میباشد. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از داده های 146 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392-1398 استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد بین گرایش های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام رابطه منفی و معنیداری وجود دارد؛ اما عدم تقارن اطلاعات بر رابطه میان گرایش های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام تاثیر معنی داری ندارد.

    کلیدواژگان: مالی رفتاری، گرایشهای احساسی، نقدشوندگی، عدم تقارن اطلاعات
  • سمیه ریاضی نیا صفحات 29-38

    در علم آمار دو رویکرد کلی بنام های فراوانی و بیزی برای برآورد وجود دارد. در رویکرد بیزی علاوه بر اطلاعات نمونه تصادفی، از اطلاعات پیشین درباره پارامترها تحت عنوان توزیع پیشین نیز برای برآورد استفاده میشود. به عبارت دیگر در رویکرد بیزی برای استنباط از ترکیبی از اطلاعات نمونه تصادفی و اطالعات پیشین استفاده میشود. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، قیمت طلا، قیمت نفت، نرخ ارز بر شاخص کل قیمت بورس تهران: با استفاده از رویکرد بیزی بود. تحلیل با استفاده از داده های فصلی در بازه زمانی بهار 1388 تا زمستان 1398 در چارچوب بیزی با استفاده از نرم افزار برنامه نویسی R صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که قیمت نفت و شاخص بهای کال و خدمات مصرفی تاثیر معنی داری بر روی شاخص کل قیمت بورس تهران دارند. همچنین بر اساس انتخاب مدل بیزی، با احتمال 656/0 بهترین مدل برای تببین تغییرات شاخص کل بورس تهران شامل متغیرهای قیمت نفت، قیمت دالر و شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی میباشد. همچنین با احتمال 241/0 همه متغیرهای مستقل توانستند تغییرات شاخص کل بورس تهران را تبیین کنند.

    کلیدواژگان: شاخص کل قیمت بورس تهران، متغیرهای کالن اقتصادی، رویکرد بیزی
  • تحفه گل ایری*، صفوره کرد، رضا خاری صفحات 39-46

    حسابرسی فرآیندی منظم و باقاعده  سیستماتیک  جهت جمع آوری و ارزیابی بی طرفانه شواهد درباره ادعاهای مدیریت در ارتباط با فعالیتها و وقایع اقتصادی، به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها و اظهارات با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذینفع است. مهمترین و باارزشترین خدمت در حرفه حسابرسی اظهارنظر مستقل درباره مطلوبیت صورتهای مالی و گزارش نتایج به افراد ذینفع. در ارتباط با مسئولیت حسابرس لازم به ذکر است که عملیات حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی بایستی به گونه ای طراحی شود که از نبود تحریف بااهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه در صورتهای مالی اطمینان معقول به دست آید. اگرچه حسابرسی میتواند عامل بازدارنده محسوب شود اما مسئولیت پیشگیری از تقلب و اشتباه به عهده حسابرس نیست و نمیتواند باشد. مسئولیت اصلی پیشگیری و کشف تقلب و اشتباه با مدیریت واحد مورد رسیدگی است.  استاندارد حسابرسی شماره 240 ،بند 10  و حسابرس مسیول برنامه ریزی و انجام حسابرسی برای کسب اطمینان معقول درباره عاری بودن صورتهای مالی از اشتباه های مهمی است که موجب اشتباه یا تقلب میشوند.

    کلیدواژگان: صورتهای مالی، تقلب، تقلب مدیران، مسئولیت حسابرسان در برابر تقلب
  • حسین فیروزی*، مهناز آرام صفحات 47-56

    در این پژوهش، رابطه حساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری با توجه به نقش میانجیگر فرصتهای رشد در بازار سرمایه ایران مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس بازارهای سرمایه از طریق تخصیص بهینه منابع، منجر به افزایش بازده سرمایه گذاری ها و ارتقای رفاه عمومی میشوند و با تسهیل عملیات نقل و انتقال سرمایه، جریان منابع به محیط های بهره ور را سبب میشوند. سود حسابداری مبتنی بر ارقام تعهدی از نظر بسیاری از کاربران اطلاعات صورت های مالی، ابزاری برای سنجش عملکرد شرکتها محسوب میشود. روش پژوهش توصیفی و استقرایی و از نظر هدف کاربردی میباشد. بدین منظور، پژوهش طی دوره 1390 تا 1394 مورد بررسی قرار گرفتند و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که حساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای با رشد بالا نسبت به شرکتهای با رشد پایین بیشتر است.

    کلیدواژگان: حساسیت بازده سهام، اقالم تعهدی اختیاری، فرصتهای رشد