فهرست مطالب
نشریه قرآن، فقه و حقوق اسلامی
پیاپی 11 (پاییز و زمستان 1398)
- تاریخ انتشار: 1398/12/25
- تعداد عناوین: 7
-
صفحه 7
ذیل آیه 33 سوره اسراء، حاوی سلطنت، قدرت و امکان قصاص برای ولی دم مقتولی است که از روی ظلم کشته شده است. اگر امکان قصاص حق باشد نه حکم ازآنجاکه هر حقی چهار رکن «صاحب حق»، «متعلق حق»، «سبب حق» و «کسی که حق علیه اوست» دارد، میتوان این چهار رکن حق قصاص را در آیه یافت و بررسی کرد. برخی نتایج مقاله عبارتاند از: حقبودن قصاص و نه صرف حکمبودن، حقالناسیبودن قصاص، نبودن حق قصاص برای مقتول و برای ولی ولی دم، انحلالیبودن آن، جواز قصاص بدون تضمین دیون مقتول، اسرافنبودن قصاص همه شرکاء قتل بهشرط پرداخت فاضل قصاص، تداخل قصاص عضو در قصاص نفس و حرمت قصاص به شیوههای غیرمتعارف.
کلیدواژگان: ولی دم، قصاص، اسراف در قتل، حق، حکم -
صفحه 31
ازجمله عنوانهایی که باتوجه به تحولات عصر حاضر نیازمند تبیین است، «تنفیر یاگریزانکردن مردم از دین» است. بهموجب آیات قرآن کریم، خلقت انسان بهعنوان مخاطب اصلی دین بر پایه فطرت الهی بوده، دین برای انسان متعارف، محبوب و عاری از تنفر است. پیامبران و امامان نیز بهعنوان پیامآوران و مبلغان دین از آنچه موجب تنفیر مردم از دین شود، بهدورند. برابر یافتههای مقاله حاضر، نظر به دلالت صریح و ضمنی شمار زیادی از آیات قرآنی، حرمت تنفیر از دین بهمثابه قاعدهای فقهی است. بهموجب این قاعده، هر عملی که سبب تنفیر مردم از دین گردد، بهجهت همین عنوان حرام است. حتی اگر اجرای حکم یا احکامی از شریعت مایه دینگریزی مردم شود، اجرای آن احکام با شرایطی تا فراهمشدن زمینه فکری و فرهنگی لازم، بهتاخیر میافتد، مگر آن دسته از احکامی که دارای چنان ملاک و مقتضای استواری باشد که بدانیم شارع مقدس در هیچ شرایطی از اجرای آنها صرفنظر نمیکند
کلیدواژگان: تنفیر، دین، اکراه، قرآن کریم، تشریع -
صفحه 61
نظامسازی مبتنی بر فقه و موازین دینی درجهت تتمیم و تکمیل نظامهای جاری و جبران خلاها و کاستیهای موجود، از الزامات تمدن نوین اسلامی است. یکی از مهمترین نظامها، نظام بینالملل و روابط جاری در میان کشورهاست که این نظام نیز بهنوبه خود بر قراردادها و معاهدات منعقده میان دولتها و کشورها مبتنی میباشد؛ برایناساس در پژوهش حاضر، موضوع اصلی، نگاه به قلمرو و اصول قرآنی فقه معاهدات بینالمللی است. نوشتار پیش رو با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی و در پاسخ به این پرسش که «ازمنظر قرآن کریم، فقه معاهدات بینالمللی از چه اصول و قلمروهایی برخوردار است؟» شکل گرفته است. مطابق فرضیه نوشتار حاضر، ازمنظر قرآن کریم فقه معاهدات بینالمللی از قلمرو و اصولی برخوردار است که توجه به آنها در بخشی از نظامسازی بینالمللی اسلامی میتواند موثر باشد. پیششرط نظامسازی در حوزه معاهدات بینالمللی با ابتنا بر آیاتالاحکام قرآنی، همزیستی مسالمتآمیز بینالمللی است که دراینباره با تکیه بر نقل مصرح و عقل مبرهن و رکون بر اصول فرافقهی همچون «عدالت» و اصول قرآنی مانند «نفی سبیل»، «لازمالوفابودن معاهدات» و «نفی ولایت کفار»، احکام و موازین دینی و اسلامی را به قلمرو «معاهدات بینالمللی اسلامی» همچون «معاهدات اسلامی بینالمللی» میتوان تسری داد
کلیدواژگان: نظام بین الملل، نفی سبیل، نفی ولایت کفار، عدالت، فقه نظام ساز -
صفحه 85
ازنظر دین اسلام، انسان اعم از مسلمان یا غیرمسلمان دارای کرامتی است که وی را برخوردار از برخی حقها میکند. خداوند این کرامت را به همه انسانها اعطا کرده است. اگرچه هر انسانی ممکن است با انتخابهای اشتباه خود، از حد انسانیت و شایستگی کرامت اعطایی خداوند متعال خارج شود، ولی فقط خداوند به تشخیص زوال این کرامت قادر است. حتی استحقاق شدیدترین مجازاتها، بر زوال کرامت انسانی و ازمیانبرنده حقهای ناشی از آن دلالت نخواهد کرد. در این مقاله شواهد روایی چندی که موید کرامت انسان غیرمسلمان در اسلام باشد، بیان شده است. اگر کرامت انسانی بهعنوان قاعدهای فقهی اثبات شود، در فرایندی اجتهادی، مغایرت برخی احکام فقهی یا تفاسیر قرآنی با آن را به سود کرامت انسانی میتوان حل کرد. این گمان که کرامت انسان در اسلام محدودتر از کرامت انسان در حقوق بشر معاصر است، از مقایسه این کرامت با آرمانهای حقوق بشر معاصر و نه واقعیتهای آن برگرفته شده است. بهنظر میرسد اسلام مبنای استوارتری در شناسایی کرامت انسان عرضه میکند و این مبنا اتقان بیشتری برای پشتیبانی از حقهای بشری دارد.
کلیدواژگان: حق های بشر، کرامت اعطایی، کرامت انسان، حقوق بشر اسلامی -
صفحه 113
مفهوم حق از چالشبرانگیزترین مفاهیم مورد بحث در حوزه اخلاق، حقوق و سیاست در اندیشه مدرن است. اهمیت این مفهوم تاآنجاست که مباحثات نظریای که حول محور ارزشهای بنیادینی چون آزادی، برابری و عدالت صورت میگیرد، همواره به زبان حق توسل میجوید. بااینحال بهکارگیری مفهوم حق، بهسبب مناقشهآمیز بودنش، ناگزیر متضمن رویارویی با افکار و آرای متفاوت و گاهی متعارض بوده، مجال گستردهای را برای تضاربات فکری و تعارضات نظری فراهمساخته است. مفهوم مزبور تا اندازهای چالشبرانگیز است که بهمحض آغاز هرگونه بحث درباره آن، مباحثهای چندوجهی درباره مفهوم، معنا، محتوا، مبانی توجیهی، صاحبان و قلمرو اعمال آن آغاز میگردد. برایناساس در مقاله حاضر کوشیدهایم با اتخاذ رویکردی توصیفی، تحلیلی و تجویزی ضمن مطمحنظر قراردادن آیات متعدد کلام وحی، به تبیین معنای حق بپردازیم و برهمینمبنا ضرورت تفکیک میان دو مفهوم حقبودن و حقداشتن را بیان کنیم. افزونبراین تلاش کردهایم از دو اصل خودآیینی و کرامت انسانی بهعنوان مبانی موجهساز ادعاهای حقوق بشری سخن بگوییم و مبانی مزبور را در آیات کتاب مقدس بجوییم. درپایان نیز به بررسی تفصیلی قلمرو اعمال حق و رویکردهای نظری درباره نسبت میان حق، مصلحت عمومی و اخلاق عمومی پرداختهایم و به واکاوی آیات متعدد قرآن کریم درمورد موضوع بحث اهتمام ورزیدهایم تا روشن سازیم «بنیادینبودن» حق ملازمهای با «مطلقبودن» آن ندارد.
کلیدواژگان: حق، مفهوم حق، مبانی حق، تحدید حق، کرامت ذاتی، فاعلیت اخلاقی -
صفحه 137
اسلام برای تکامل جامعه بشری، نظامی طراحی کرده است که اجزایی بههمپیوسته و مرتبط دارد؛ بهگونهای که تمامی ارکان آن تجلی حقیقتی واحدند و هدف یکسانی را دنبال میکنند. قرآن کریم این سامانه را با سه زیرنظام تکوینی، ارزشی و فقهی حقوقی عرضه کرده است که با یکدیگر ارتباط دارند و برنامهای جامع و کارا برای اداره زندگی بشر است. ازآنجاکه برخی فقها و علمای اخلاق به تفاوت اساسی در عناصر گزارههای اخلاقی و فقهی قرآن قایلاند و در مقام عمل، متفاوت برخورد میکنند، مقاله حاضر درصدد است ازطریق مقایسه زبانی گزارههای اخلاقی و فقهی قرآن کریم و مقایسه و نسبتسنجی برخی عناصر متناظر و اصلی آنها، به شباهتهای این دو نوع از گزارهها در قرآن کریم دست یابد و تبیین کند که آنها باتوجه به ساختار، اهداف و قلمرو، پیوستگی دارند و تجلی حقیقتی واحدند و ثابت کند قرآن کریم سه زیرنظام مذکور را بهصورت مندمج ارایه و نازل کرده است و همانگونه که در مقام ثبوت و در لوح محفوظ دارای حقیقتی واحدند، در مقام اثبات پس از نزول نیز در سبک و سیاقی واحد با ساختاری واحد و هدفی مشترک نازل شدهاند؛ بنابراین در مقام استنباط، نظامسازی و اجرا نباید آنها را منفک کرد و در مقام عمل نیز بدون درنظرگرفتن ارزشها و الزامات اخلاقی، به طرح مسایل فقهی مبادرت ورزید؛ زیرا لطمات بسیاری به جامعه اسلامی وارد میسازد
کلیدواژگان: گزاره اخلاقی، گزاره فقهی، نظام ارزشی، نظام فقهی حقوقی، تمایز -
صفحه 169
-
Page 7
Under the verse 33 of the surah Al-Isra` there contains the kingdom, the authority, and the possibility of retaliation for the avenger of the blood of the person killed by oppression. There are four elements for every right: “the owner of the right”, “belonging of the right”, “reason for the right”, and “the person whom the right is against”. If the possibility of retaliation is a right - but not a ruling -, then these four elements of the right of retaliation can be found and examined in the verse. The article found some results including: the retaliation is not only a ruling but also a right; retaliation is the man’s right, retaliation is not the right of the person killed and the guardian of the avenger of blood; the right can be waived; the permission of retaliation without guaranteeing the debts of the killed person; retaliation for all the parties to the murder is not the excess in slaying provided that the difference (fazil) of blood money for retaliation is paid; overlapping of the retaliation for the organ of the body and with the life of the man; and the unlawfulness of uncommon retaliations.
Keywords: Avenger of Blood, Retaliation, Excess in Slaying, Right, Ruling -
Page 31
One of the titles that needs explanation considering the modern developments is “tanfir or making the people hate and escape religion”. According to the verses of the Holy Quran, creation of human as the main addressee of the religion is based on the Divine Nature. Normal people like religion and does not hate it. The prophets (AS) and Imams (AS) also as the messengers and preachers of the religion withdraw anything that make the people hate the religion. According to the results of the present article, a large number of verses of the Holy Quran state both explicitly and implicitly that the unlawfulness of making the people hate the religion is a jurisprudential rule. According to this rule, any action that make the people hate the religion is thus unlawful. Even if exercising a religious rule or rules make the people escape the religion, it will be conditionally postponed until the necessary mental and cultural situation is prepared, unless the rules have so strong criteria and requirements that, as far as we know, the Divine Legislator will not abandon its execution in any condition.
Keywords: Making the People Hate Religion, Religion, Duress, Legislation -
Page 61
System making based on religious jurisprudence and rules in order to complete the present systems and to compensate for the present gaps and lacks is a necessity for the new Islamic civilization. One of the most important ones is the international system and the current relations among nations. This system, in turn, is based on the contracts and treaties concluded among the states and the countries. Accordingly, the main subject in the present article is to look into the domain and the Quranic principles of the jurisprudence of the international treaties. The present text, using a descriptive-analytical method, seeks to answer the question that “what principles and domain does the jurisprudence of the international treaties have in the view of the Holy Quran?” According to the assumption of the present text, the jurisprudence of the international treaties, in the view of the Holy Quran, enjoys the principles and domain. Paying attention to these principles and domain may be influential in part of international Islamic system making. The precondition for system making in the area of international treaties based on the Quranic ayat-al-ahkam is an international peaceful coexistence. Relying on explicit and clear traditions, self-evident reason, and meta-jurisprudence like “justice”, as well as the Quranic rules like “nafy sabil”, “necessity of fidelity to the covenant” , “rule of no domination of unbelievers” the religious and Islamic rules and principles can be generalized to the domain of “Islamic international treaties” like “international Islamic treaties.”
Keywords: International System, Rule of Nafy Sabil, Rule of No Dominationof Unbelievers, Justice, System Making Jurisprudence -
Page 85
In the view of Islam, human being - Muslim or non-Muslim- has a dignity that entitles him/her some rights. It has been bestowed by God to all human beings. Although every human may make erroneous choices that bring him/ her out of the limits of humanity and the merits of the dignity that God has bestowed him, only God can decide on the decline of the dignity. Even deserving the most sever punishments does not denote the decline of human dignity and the elimination of the rights thereto. The present article explains several traditional evidences that prove the non-Muslim human dignity in Islam. If human dignity can be proved as a jurisprudential rule, the contradiction of some jurisprudential rules or Quranic exegeses to that can serve to solve this problem. The assumption that human dignity in Islam is more limited than that in the modern human right, drives from the comparison between this kind of dignity and the ideals of the modern human rights - but not its realities. It seems that Islam introduces a more stable basis for identifying human dignity and supporting human rights.
Keywords: Human rights, Bestowed Dignity, Human Dignity, IslamicHuman Dignity -
Page 113
The right is the most challenging concept discussed in the area of ethics, law, and politics in the modern thought. It is so important that the theoretical discussions around fundamental values like freedom, equality, and justice always resort to the language of right. However, applying the concept of right, due to its being controversial, inevitably entails encountering different and sometimes controversial thoughts and ideas that has provided a great opportunity for conflict of thoughts and theoretical oppositions. This is somehow a challenging concept and as soon as any discussion starts about it, a multidimensional argument begins about its concept, meaning, justifying principles, owners of the right, and the limits of exercising right. Accordingly, the present article, using a descriptive-analytical and prescriptive approach, aims at elaborating the meaning of right, while considering different verses of the Holy Quran. It also aims to explain, on the same basis, the necessity of distinguishing between the two concepts of being right and having the right. In addition, the article tries to speak of two rules of self-legislation and human dignity as the justifying principles of human rights claims and to seek the above-mentioned principles in the verses of the Holy Book. Finally, it reviews in details the limits of exercising right and the theoretical approaches to the ratio among the right, public interest, and general ethics. It also reviews several verses of the Holy Quran on this issue in order to make clear that the fundamentality of right is not attached to its “absoluteness.”
Keywords: Right, Concept of Right, Principles of Right, Delimitation ofRight, Intrinsic Dignity, Moral Agency -
Page 137
Islam has designed a system for the evolution of human society with its elements linked and related to each other, in a way that all its elements show a unique truth and a similar purpose. The system has been offered in the Holy Quran with three genetic, valued, and jurisprudential-legal subsystems which are related to each other. This is a comprehensive and effective program for managing human life. Some of the jurists and scholars of ethics believe that there is a fundamental difference between the elements of moral statements and jurisprudential statements of the Quran and they behave differently in practice. For the same reason, the present article aims at reaching the similarities between these two types of statements in the Holy Quran through contrasting the language of the moral and jurisprudential statements, and contrasting and examining the ratio of their analogous and important elements. It also aims to explain that they are linked to each other in terms of structure, purpose, and domain and that they manifest a unique truth. In addition it aims to prove that the above-mentioned subsystems have been offered and revealed in the form of intertwining subsystems and they have the same unique truth in terms of thobut and in the Guarded Tablet as they been revealed in terms of ethbat – after revelation- into a unique style with a unique structure and a common purpose. Therefore, they should not be differentiated in terms of deduction, systematization, and elements and the jurisprudential matters should not be raised practically without considering the moral values and requirements, because it causes great damages to the Islamic society.
Keywords: Moral Statement, Jurisprudential Statement, Valued System, Jurisprudential-Legal System