فهرست مطالب

نشریه مطالعات ایرانشناسی
پیاپی 18 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • دکتر حکمت الله ملاصالحی صفحه 1
  • فاطمه اشراقی صفحه 5

    با نگاهی به میراث مکتوب ایران می‌توان گفت که ایرانیان از دیرباز تاکنون اعراب را با عنوان «تازی» یا «تازیان» خطاب و از زبان عربی با عنوان «زبان تازی» یاد کرده اند. با این حال مشخص نیست که چرا و از چه زمانی اعراب را با نام تازی مورد خطاب قرار داده‌اند. یا آنکه چرا تعاریف واژه تازی و دلایل انتخاب این نام برای اعراب متفاوت و گاه مغایر یکدیگر هستند. این مقاله بر آن است تا با تکیه بر روش اسنادی تحلیلی به بررسی و ریشه‌یابی این واژه سره فارسی و چرایی اطلاق آن بر اعراب در متون مختلف تاریخی، لغوی و دینی بپردازد. یافته های پژوهش بیانگر وجود یک باور اسطوره ای و دینی در نزد ایرانیان باستان است مبنی بر آنکه «تاز» نیای بزرگ عرب‌ها بوده و به این سبب واژه «تازی» بر ایشان و زبانشان اطلاق گردیده است.

    کلیدواژگان: تاز، تازی، بندهش، ریشه شناسی
  • فرشته درویش زانوسی صفحه 23

    کاخ گلستان از گنجینه‌های معماری دوره قاجار در ارگ تهران به شمار می‌رود. قسمت اندرونی این کاخ با تلفیق معماری سنتی ایرانی و غربی بنا شده است. مسئله پژوهش حاضر آن است که معماری عمارت‌های اندرونی کاخ گلستان در سیر تاریخی خود چه تغییراتی داشته‌اند و تحولات فضایی و کالبدی عمارت‌های این کاخ چگونه حاصل شده است. با بررسی توصیفی- تحلیلی منابع مکتوب مانند روزنامه‌ها، کتاب‌ها، خاطرات و عکس‌های آلبوم‌خانه سیر تاریخ احداث، تخریب و تغییرات عمارت‌های اندرونی کاخ گلستان ترسیم شده است. یافته‌های این پژوهش حکایت از تغییرات گسترده در ساختار معماری اندرونی این کاخ دارد، به طوری که در گذر زمان حتی شکل ایوان‌ها، پلکان‌ها و ستون‌های آن نیز دچار تغییراتی شده است.

    کلیدواژگان: کاخ گلستان، معماری قاجار، متون تاریخی، اندرونی باغ گلستان، دوره ناصری
  • مائده دوستی صفحه 57

    چادرشب یکی از بافته های بومی گیلان است که در زبان محلی به آن «چاشو» می گویند. این نوشتار تلاش دارد با بررسی نام و تحلیل نشانه‌ های «ماه گل ها» در چادرشب های منقوش گیلان به تفسیر مفاهیم نهفته در پس این نقش‌ها بپردازد. چهار نقش مورد پژوهش در این مقاله عبارتند از: ماه اریب، شاخ ماه، ماه معجری و ماه صندوقچه. با توجه به قدمت بافت چادرشب در منطقه،  پرسش اصلی این پژوهش آن است که این نشانه ها به چه مفاهیم و باورهایی اشاره می کنند. در همین راستا برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده و تحلیل داده ها به صورت کیفی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که نقوش ماه گل در چادرشب گیلان نشان از مفاهیمی اغلب زنانه و مرتبط با برکت و فزونی باروری دارد و غالبا برگرفته از مفاهیم اسطوره ای ایران باستان و باورهای مردم منطقه گیلان دارد.

    کلیدواژگان: چادرشب گیلان، نقوش ماه گل، نماد باروری و برکت، نساجی سنتی
  • هومان محمدی شرف آباد، فرناز افتخار جهرمی صفحه 71

    عصر ساسانی (651- 224 م) یکی از پررونق‌ترین و طلایی‌ترین دوره‌های فرهنگ، هنر و معماری در تاریخ ایران است که آثار معماری و شهرسازی آن با گذر بیش از 1500 سال در گوشه و کنار این سرزمین مشاهده می‌شود. تعداد آثار تاریخی به جای مانده از این دوره نسبت به دوره‌های پیشین نشان از پیشرفت فعالیت‌های عمرانی مانند ایجاد شهرها، قلعه‌ها، پل‌ها و سدها دارد. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی شهرهای ساسانی استان فارس بر اساس شکل هندسی، نوع معماری و شهرسازی دسته‌بندی شوند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که آنچه در خصوص این شهرها اهمیت داشته، هندسه منظمی بوده که حکایت از طراحی، برنامه‌ریزی و نقشه‌های دقیق برای ساخت این شهرها دارد. شهرهای اردشیرخوره و دارابگرد به عنوان شهرهای مدور، شهر بیشاپور به عنوان شهر مستطیل شکل، و شهر استخر به عنوان شهر نامنظم معرفی، تقسیم‌بندی و بررسی شده‌اند.

    کلیدواژگان: ساسانیان، فارس، شهرسازی، معماری
  • سیروان محمدی قصریان صفحه 93

    باستان‌شناسی پیش از تاریخ به ویژه دوران مس و سنگ غرب ایران، برای مدت طولانی به دو حوزه مهم فرهنگی به نام‌های حوزه شمال‌غرب و زاگرس مرکزی محدود می‌شد. همچنین اطلاعات چندانی از فرهنگ‌های نواحی مابین آنها که عموما در محدوده امروزی کردستان در غرب کشور قرار داشته است، در دسترس نبود. اما در نتیجه بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناختی اخیر، اطلاعات بیشتری در این حوزه در دسترس قرار گرفته است. محوطه‌ها و آثار زیادی از دوران مس و سنگ در کردستان شناسایی و کاوش گردیده که حد و مرز پهنه‌های فرهنگی تعریف شده در باستان‌شناسی غرب ایران را با چالش مواجه ساخته است. مواد فرهنگی به دست آمده از محوطه‌های دوره مس و سنگ استان کردستان مشابهت‌هایی را با داده‌های مناطق همسایه خود در شمال و جنوب ایران داشته و نشان از تعلق آنها به یک پهنه فرهنگی واحد است. با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، مقاله حاضر از طریق بررسی محوطه‌های دوران مس و سنگ استان کردستان در سه دوره قدیم، میانی و جدید سعی در مشخص کردن جایگاه این منطقه در مطالعات دوره مس و سنگ غرب ایران دارد.

    کلیدواژگان: کردستان، دوران مس و سنگ، سفال، پهنه فرهنگی
  • معصومه یدالله پور، زبیده یدالله پور صفحه 111

    الفبای آوانگاری بین‌المللی بر پایه الفبای لاتین ساخته شده است و برای نشان دادن حالت‌های بیانی در زبان‌ شفاهی مانند واج و آهنگ جمله کاربرد دارد. هر کدام از نمادهای الفبای آوانگاری بین‌المللی از دو عنصر اصلی حروف و تفکیک‌کننده‌ها تشکیل شده است. آوانگاری تفصیلی[1] یکی از انواع راه‌های ثبت دقیق صداهاست. این نوع آوانگاری سبب می‌شود تا فرد بتواند آثار ادبی هر منطقه را که مکتوب نشده به زبان مادری یا گویش اصلی آن منطقه بخواند. از این روی، هدف از پژوهش حاضر بررسی کارآیی استفاده از آوانگاری تفصیلی در حفظ و ماندگاری ادبیات شفاهی مازندران است. این پژوهش از طریق پیاده‌سازی دو نمونه از ادبیات شفاهی مازندران از روی نوار و آوانگاری به روش تفصیلی انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که آوانگاری تفصیلی از طریق ثبت زبان گفتار سبب ماندگاری گویش‌ها و لهجه‌های مناطق گوناگون در طول زمان خواهد شد.

    کلیدواژگان: آوانگاری تفصیلی، ادبیات شفاهی، داستان، مازندران، زبان مادری
|
  • Fatemeh Ishraqi Page 5

    A glance at the written heritage of Iran reveals that Iranians have always referred to Arabs using the word “Tazi” or “Tazis” and referred to Arabic using the word “Tazi” language. However, it is not quite clear why and since when they have called Arabs as “Tazis”, or why the definitions of this word and the reasons given for such a denomination are so different and sometimes contradictory in various Persian and Arabic sources. Here, following a document analysis method, the author intends to examine the etymology of this original Persian word and the reasons behind its application to Arabs in various historical and religious texts and dictionaries. The findings of the study indicate the presence of a mythical and religious belief among ancient Iranians stating that “Taz” was the great ancestor of Arabs, and that is why the word “Tazi” is applied to Arabs themselves and their language.

    Keywords: Taz, Tazi, Bundahishn, etymology
  • Fereshteh Darvish Zanoosi Page 23

    Golestan Palace is one of the architectural treasures of the Qajar Period in the Arg of Tehran. The inner section of this palace has been constructed based on a combination of Iranian and western architecture. The present study focuses on the changes in the architecture of the inner mansions of Golestan Palace in the course of history. Moreover, it examines the changes in the spatial and skeletal changes of this palace. Based on a descriptive-analytic study of some written sources such as newspapers, books, and memoirs as well as photos in the album house of the palace, the author has tried to portray the historical process of the construction, destruction, and changes of the inner mansions of Golestan Palace. The findings of the study reveal the occurrence of massive changes in the internal structure of the place so that even the forms of ivans, stairways, and the columns have undergone some changes.

    Keywords: Golestan Palace, Qajar architecture, historical texts, inner area of Golestan Garden, Naseri Period
  • Maede Doosti Page 57

    Chador Shab is a local handmade outer garment for woman woven in Gilan and called Chashu in the local language. Through exploring and analyzing the names and patterns of Mah Gol design in colorful Chador Shabs of Gilan, which is one of the main designs of this garment, this paper aims to interpret the concepts behind such patterns. Here, the author has focused on four patterns: Mahe Orib, Shakh Mah, Mah M’ajari, and Mah Sandoghcheh. Given the history of Chador Shabweaving in this region, the main question of this research is which concepts and beliefs these patterns signify. The required data for this study were collected through the library method and were later analyzed qualitatively. The findings indicate that Mah Gol designs and patterns in Gilan’s Chador Shabs are mainly associated with feminine concepts and related to the gift of fertility and are often rooted in ancient Iranian mythical concepts and beliefs of Gilaki people.

    Keywords: Gilan’s Chador Shab, patterns of Mah Gol, symbol of fertility, blessing, traditional textile
  • Human Mohammadi Sharafabad, Farnaz Eftekhar Jahromi Page 71

    The Sassanid Era (224-651 AD) marks one of the most prosperous and golden periods of culture, art, and architecture in the history of Iran. The architectural remains and samples of urban engineering of this period can still be witnessed in different corners of this land even after morethan 1,500 years. The number of the historical works and monuments of this era in comparison to previous ones demonstrates great development in construction and civil activities such as city engineering and the building of castles, bridges and dams. Following a descriptive-analytic method, this study aims to classify Sassanid cities of the Fars Province based on their geometric design, architectural style, and methods of urban engineering. The findings of the study indicate that the most important factor in the building of cities at that time was the employment of a regular geometric design which demonstrates the use of accurate designs and plans for building them. Accordingly, in this paper, Ardeshir Khoreh and Darabgard are introduced, classified, and explored as circular cities, Bishapur as a rectangular city, and Estakhr as an irregular city.

    Keywords: Sassanid Dynasty, Fars Province, urban engineering, architecture
  • Sirvan Mohammadi Ghasrian Page 93

    Archeology of prehistory, particularly that of the Chalcolithic period in Iran, was divided into two important cultural domains called the Northwest and Central Zagros for a very long time. Moreover, there was not much information about the cultures of the regions between them mainly in the present day Kurdistan in the west of Iran. However, as a result of recent archeological explorations and excavations, more data is now available in this field. Presently, several sites and artifacts from the chalcolithic period have been identified and explored in Kurdistan. The findings of such studies have created some challenges to the cultural borderlines in the archeology of western Iran. The cultural remains and artifacts of the chalcolithic period in Kurdistan bear some similarities to those of its neighboring regions in the north and south of Iran, indicating that they belong to a single cultural domain. Through employing a descriptive-analytic method, the present paper aims to determine the place of Kurdistan Province in the studies of the chalcolithic period in the west of Iran based on an ancient, middle, and modern classification of historical periods.

    Keywords: Kurdistan, Chalcolithic period, pottery, cultural domain
  • Masumeh Yadollahpour, Zobeydeh Yadollahpour Page 111

    The international Phonetic Alphabet (IPA) is primarily based on the Latin script and can be used to represent the qualities of speech that are part of lexical sounds in oral language including phones, phonemes, and intonation. Each phonetic symbol is composed of two main elements of letters and diacritics. Narrow phonetic transcription is an accurate way of recording sounds and provides the possibility for individuals to read the oral literary texts of each region in its original language and with the correct accent. Accordingly, this study aimed at examining the efficiency of using narrow transcription in recording and preserving the oral literature of Mazandaran. In doing so, two samples of Mazani oral literary texts which had been tape-recorded were transcribed narrowly. The findings of the study indicate that narrow phonetic transcription contributes to preserving various dialects and accents in different regions over time.

    Keywords: narrow transcription, oral literature, story, Mazandaran, mother tongue