فهرست مطالب

زبان و ادب فارسی - پیاپی 47 (تابستان 1400)

نشریه زبان و ادب فارسی
پیاپی 47 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فریبا صادقی، ناهید اکبری*، سوزان جهانیان صفحات 1-27
    مطالعات پیرامون بازتاب سیمای زنان در جامعه، یکی از مباحث مورد توجه در حوزه های مختلف علوم است که می توان از زوایای گوناگون به آن پرداخت. پروین اعتصامی، از شاعران برجسته عصر مشروطه و دوره حکمرانی رضاشاه است که اشعارش، در حوزه ادبیات از مضامین اخلاقی، اجتماعی و سیاسی برخوردار است. در این پژوهش، تلاش بر آن است تا بازتاب عقده های حقارت و شیوه های جبران در برابر جامعه حاکم، با توجه به نظریه روان شناختی شخصیت «آدلر»، در اشعار پروین اعتصامی مورد بررسی قرار گیرد. اعتصامی در سروده های خود، با توصیف عواطف و احساسات سرخورده زنان، سعی می کند به انتقاد از جامعه مردمحور بپردازد. نگارندگان برآنند تا روند تبدیل احساس حقارت به عقده و واکنش جبران در برابر فشارهای ناشی از بی عدالتی نسبت به زنان را در سروده های وی نشان دهند. نتایج حاکی از آن است که نادیده گرفته شدن او و هم جنسانش در فضای مردسالارانه، موجب ایجاد احساس حقارت و عقده های ناشی از آن شده است. شاعر برای جبران حقارت، به عنوان نماینده زنان محروم و سرخورده، سیمای زنان جامعه را برجسته و مهم جلوه می دهد.
    کلیدواژگان: عصر مشروطه، بی عدالتی، پروین اعتصامی، سیمای زنان، آدلر
  • کسری بقائی پور*، بهرام پروین گنابادی صفحات 28-46

    اخوانیه و اخوانیه سرایی یکی از گونه های دیرپای ادبیات فارسی و جزو زیرشاخه های ادب غنایی است که نویسندگان از سده های نخستین ادب فارسی، بدان توجه داشته اند. درونمایه اخوانیه ها بسیار گسترده است؛ اما بیشتر حول محورهای ستایش از دوستان اهل فضل و ادب، احوالپرسی های دوستانه، شکوه و گلایه های خصوصی، شکایت از روزگار و اهل روزگار، طنز وطیب... می چرخد. پژوهشگران و محققان ادب فارسی اعتنای چندانی به این خرده ژانر ادبی نداشته اند و تحقیقات بسیار کمی در این زمینه به سامان رسانده اند در این پژوهش، ضمن بررسی اجمالی تاریخچه اخوانیه، نمونه های آن را در نسخه خطی مخزن الانشاء اثرعلی اکبرخوانساری و به خط محمدرضا بن محمدرحیم کلهر، بررسی و گونه های مختلف آن دسته بندی و برخی شگردهای بلاغی آن نشان داده شده است. استنتاج این پژوهش نشان می دهد گسترش ابزارهای گوناگون ارتباطی در گذر روزگار، از رونق اخوانیه سرایی کم نکرده است و با وجود دگرگونی های بسیاری که ساخت و درونمایه نامه ها و رقعه های دوستانه در سده حاضر به خود دیده است هنوز به سنت اخوانیه سرایی توجه می شود. از منظرادبی، برآیند پژوهش نشان می دهد که نویسنده این کتاب و مشخصا در نامه های اخوانی توجه خاصی به جناسها خصوصا جناس های اشتقاق که در سجع سازی اهمیت دارند و جناس نقطه بسامد زیادی است. توجه به عناصر طبیعت، واج آرایی و تکرار از دیگر شگردهای تاثیر گذار متن است. همچنین اطناب های ممل و استعمال افعال بیشتر به سبک خراسانی، از ویژگی های سبکی و زبانی این اخوانیه است. کلیدواژه ها: مخزن الانشا، نامه نگاری، اخوانیه، اخوانیه سرایی

    کلیدواژگان: مخزن الانشا، نامه نگاری، اخوانیه، اخوانیه سرایی
  • مهدی حسنی باقری شریف آباد* صفحات 47-70
    یکی از مهم ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران فاصله سال های 1320 تا 1332 است .در این دوره پس از برکناری رضا شاه از قدرت به دست متفقین ، نوعی خلاء قدرت در کشور پدید آمد که در پرتو آن و در نبود قدرتی استبدادی ، فضای باز سیاسی در کشور شکل گرفت که از آن عموما با عنوان دوران «دموکراسی نیمدار» یاد می-شود. در این دوره برای اولین بار پس از سال های آغازین مشروطیت ، احزاب ، گروه ها و دسته های سیاسی با تفکرات و سلایق مختلف مجال عرض اندام می یابند. این مقاله تاثیر این دوران را بر ادبیات ایران مد نظر قرار داده است و با طرح پرسشی پیرامون وضعیت کلی ادبیات سیاسی در حوزه شعر ، تلاش کرده است با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و روش پژوهش توصیفی تحلیلی و تحلیل محتوا درونمایه اصلی آثار مهم ترین شاعران این دوره را بررسی کند. در نهایت این پژوهش به این نتیجه رسیده است که به تبع وجود فضای باز سیاسی در این سال ها و امید به بهبود اوضاع ، درونمایه ادبیات سیاسی ایران در حوزه شعر با تغییر آشکاری نسبت به دوران بسته رضاشاه به سوی مردم گرایی ، تعهد ، دعوت به مبارزه ، واقعگرایی و طرح مضمون های خوشبینانه حرکت کرده است.
    کلیدواژگان: تاریخ معاصر ایران، ادبیات سیاسی، شعر سیاسی، شعر معاصر، کودتای 28 مرداد1332
  • پرویز صفرعلی*، علی زمانی علویجه، فاطمه کوپا، فاطمه معین الدینی صفحات 71-90

    مطالعه،تصحیح و بررسی دقیق نسخ خطی، جنبه های مختلف ادبی و فکری هر دوره را آشکارتر خواهد کرد. با توجه به مشترکات فرهنگی و همسایگی ایران و افغانستان، بررسی نسخ خطی شاعران و عارفان فارسی زبان این خطه، دارای اهمیت بسیار است. به علت تشابهات فرهنگی و تاریخی گذشته،کشوری چون افغانستان به عنوان بخشی از مناطق فرهنگی زبان و ادب فارسی، سرشار از نسخه های خطی ارزشمندی است. یکی از شاعرانی که آثار شعر و نثر عارفانه اش ،نقش موثری در ترویج زبان و ادبیات فارسی و مفاهیم عرفانی داشته ،سعدالدین احمد انصاری است که در قرن دوازدهم هجری در توابع کابل می زیسته است. کتاب شعر «شور عشق» اثر سعدالدین احمد انصاری، از نسخه های خطی و ارزشمند قرن دوازدهم هجری محسوب می شود که تا کنون مورد پژوهش مستقل قرار نگرفته است، بی شک این پژوهش در روشن شدن وجوه مبهم و ارزش و بهای این کتاب عرفانی موثر واقع خواهد بود.

    کلیدواژگان: نسخه خطی، نظم، عرفان، شور عشق، سعدالدین انصاری
  • پری مالملی*، احمدرضا یلمه ها، پریسا داوری صفحات 91-112

    آثار گذشتگان، میراث ارزشمندی برای معاصران و آیندگان است. آثار فرهنگی و ادبی با بن مایه های معرفتی خود قوت و غذای معنوی اهل فکر و هنر است و علت آن هم این است که پل ارتباطی بین گذشته و حال هستند و شناخت و معرفت ما را افزایش می دهد. عهد صفوی نیز از این علوم و فنون بی بهره نبوده است. ظهیر کرمانی (1162 ق) که نامش در هیچ تذکره ای نیامده است از مفاخر شیعی مذهب ایران زمین است. مثنوی پر تمثیل او که 8743 بیت و در بحر رمل است، از آثار ناشناخته ی قرن دوازدهم است و تنها نسخه ی آن به خط نستعلیق و مشتمل بر 265 برگ با شماره ی 9530 در کتابخانه ی مجلس تهران نگهداری می شود. این نسخه شامل داستان های تمثیلی منظومی در بیان اندیشه های عرفانی، اخلاقی، دینی، عاشقانه و غیره است. او در انواع صنایع لفظی و معنوی، طبع آزمایی کرده است و با اشعار تعلیمی خود نکات اخلاقی را برای یک زندگی راستین و حقیقی هموار کرده است. ابیاتش از آیات و احادیث و زندگی ایمه و بزرگان نشات گرفته است. از این رو لازم است که با وجود زندگی پر تب و تاب امروزی کلام ارزشمند ظهیر به دقت و ژرف نگری مطالعه و بررسی شود تا شاید شمه ای از زندگی و تجربیات گذشتگان مرهمی باشد بر دردهای اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی که روح هر انسان آزاده ای را می آزارد.

    کلیدواژگان: ظهیر، مثنوی، نسخه، اخلاقی، نیکوکاری، سخاوت
  • سهیلا محقق*، محبوبه خراسانی، مرتضی رشیدی آشجردی صفحات 113-151
    در رمان های عاشقانه اولویت اصلی توجه به روابط عاشقانه است. بیشتر قهرمانان در زوایای مختلف روایی مرتکب بی اخلاقی و بداخلاقی در عشق ورزی می شوند که باعث اصلی شکست عشقی آنهاست. این نوشته بر مبنای مقاله ای از «مصطفی ملکیان» با عنوان «اخلاق عاشقی، ادب عاشقی» این مسئله را تحلیل می کند. اخلاق عاشقی کاری به موفقیت یا عدم موفقیت ندارد؛ عاشق باید چونان عشق بورزد که فضایل اخلاقی را زیر پا نگذارد و در ادب عاشقی، باید در مقام عمل عشق بورزد تا به موفقیت فرایند عاشقی لطمه نزند. هدف این پژوهش بررسی «اخلاق و ادب عاشقی در داستان های عاشقانه مستور» و از نوع تحلیل محتوای کیفی و مضمونی است و برآنیم تا این داستان ها را با عواملی که در مقاله اساس برای برقراری ارتباط صحیح عاشقانه گفته شده است، تطبیق دهیم و به تحلیل آنها بپردازیم. از آنجایی که مستور نویسنده ای واقع گراست؛ پرسش این است: اخلاق و ادب عاشقی تا چه حد میان قهرمانان داستان های او رعایت می شود و چه تاثیری بر این شخصیت ها دارد؟ همچنین این رعایت یا عدم رعایت، چه اثری بر روایت دارد؟ و در پایان به این نتیجه رسیدیم که این رعایت نکردن ها از سوی عشاق آنها را دچار کشمکش و بحران روحی می کند و پایانی ناخوش برای روایت داستان دارد و از طرفی رعایت کردن روابط صحیح عاشقانه هم بر روی شخصیت ها تاثیری مثبت دارد و هم بر روی روایت؛ و در آخر مسیر عاشقی با سرانجامی خوش به پایان می رسد. این نکته نیز جالب است که رعایت نکردن ها از سوی مردان در نقش عاشق بیشتر از زنان است.
    کلیدواژگان: رمان عاشقانه، اخلاق عاشقی، ادب عاشقی، روایت، مصطفی ملکیان، مصطفی مستور
  • مرتضی مقصودی نژاد*، مجید حاجی زاده، مریم غلامرضا بیگی صفحات 152-177

     باتوجه به ضرورت پژوهش در منظومه های حماسی پس از شاهنامه و با هدف شناخت بیشتر جوانب گوناگون آن ها، مقاله حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای ، مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوا به بررسی «عنصر پیشگویی» در منظومه «شهریارنامه» سروده مختاری پرداخته است. در منظومه شهریارنامه تقریبا بیست وهفت مورد پیشگویی های مختلف صورت گرفته است. مهمترین این پیشگویی ها، پیشگویی درباره کینه جویی و انتقام بهمن ، پسر اسفندیار از خاندان زال است و افراد گوناگون هشت بار در بخش های مختلف به آن اشاره کرده اند. پیشگویی های شهریارنامه اغلب بر اساس خواب، احکام نجومی و با یاری سروش یا با ابزارها و اشیاء شگفتی نظیر جام انجم نما، آیینه حکمت و لوح زرین، توسط اخترشناسان و وزیران فرزانه به ویژه جاماسپ،موبدان و پهلوانان صورت می پذیرد. موضوع خواب دیدن و خواب نما شدن شخصیت ها به ویژه قهرمان داستان از محورهای اساسی در منظومه های حماسی است و در شهریارنامه نیز نمود فراوانی دارد. برخی از خواب های شهریارنامه جنبه پیشگویی دارد و برخی دیگر مبتنی بر امر و نهی و پند و اندرز است. خواب هایی که جنبه پیشگویی دارد در بسیاری از موارد از وقایع و حوادث و سختی ها گره گشایی می کند و قهرمانان و پهلوانان داستان را از بند مخمصه ها می رهاند. 

    کلیدواژگان: شهریار نامه، احکام نجومی، پیشگویی، ابزار پیشگویی، خواب
  • علی تسنیمی، احمد خواجه ایم، عباس محمدیان، پروین هاشم پور* صفحات 178-205

     کهن الگوها یادگارهای هزاران ساله و میراثی همگانی هستند که در طول قرن ها نسل به نسل انتقال یافته اند. نیاکان ایرانی ما، همچون مردمان سراسر دنیا، ناخودآگاه با کهن الگوها در ارتباط بوده اند . یکی از این الگوهای جمعی آیینه است که برای مردمان باستان، تنها ابزار دیدن چهره نبوده؛ بلکه با روح، زندگی، آینده، ماوراء، جادوگری و غیب گویی مرتبط می شده است. با بررسی اسطوره های جهان و کتاب عجایب المخلوقات و گرشاسب نامه، می بینیم که آیینه، گاه واسطی میان زمین و آسمان و گاه حقیقت گویی آگاه به اسرار است. روح با آیینه مرتبط است. گاه آیینه دریچه پرواز روح است، گاه روح در آن تجلی می یابد. می دانیم حیات و حرکت آدمی به روح وابسته است. خون نیز در تن آدمی جریان زندگی را ممکن می سازد و از دیدگاه مردمان کهن، حاوی روح و جان موجودات است. مردمان باستان اهمیت این ماده حیاتی را درک کرده و به هر شیوه تلاش می کرده اند مانع از دست رفتن آن و در نتیجه آسیب رسیدن به روح و زندگی شان شوند. همین عوامل سبب شده در ارتباط با خون، تابوها و سنت های گاه باورنکردنی ای نیز رعایت کنند و یا به مقرراتی خاص پایبندشوند. آیینه-روح و خون در عجایب المخلوقات و گرشاسب نامه نمود و پیوندی آشکار دارند و در قالب هایی چون؛ کهن الگوی سایه، پیرخردمند، ناخودآگاه، نیروی خورشیدی، بازتاب جهان هستی، روح زندگی، واسط زمین و آسمان، کهن الگوهای مونث و زنانه و... آشکار می شوند. شناخت و شناساندن بهتر کهن الگوها و ناخودآگاهی منجر به شناخت درست تر ما از انسان ها، دریافت حقیقت بسیاری از رفتارهای کهن، ارتباط بهتر با نیمه پنهان وجودمان می شود و دریچه ای نو به دنیای گذشتگان و آثار ادبی می گشاید.

    کلیدواژگان: کهن الگو، آیینه، روح، خون، عجایب المخلوقات، گرشاسب نامه
|
  • Fariba Sadeghi, Nahid Akbari *, Suzan Jahanian Pages 1-27
    Studies reflecting the women’s image in society has always been of interest to the different fields of science which can be considered from different aspects. Parvin E'tesami is one of the prominent poets of the constitutional era and the reign of Reza Shah, whose poems in the realm of literature have moral, social and political themes. Regarding the Adler’s personality theory in psychology, this study aimed to investigate the reflection of the inferiority complexes and compensation methods against the governing community in the poems of Parvin E’tesami. E’tesami in her poems criticized the man-centered society by describing the disillusioned emotions and feelings of women. Authors attempt to represent the procedure of transforming the feeling of inferiority to the complex and the reaction of compensation against the pressures of injustice towards women in her poems. Results revealed that disregarding her and her counterparts in the patriarchal environment has created a feeling of inferiority and the resulting complex. The poet, as a represntative of deprived and disillusioned women, highlights the role of women in the society in order to compensate the inferiority.
    Keywords: Constitutional Era, injustice, Parvin E’tesami, Women’s image, Adler
  • Kasra Baghayeepoor *, Bahram Parvingonabadi Pages 28-46

    Brotherhood and Brotherhood is one of the long-standing varieties of Persian literature and one of the subdivisions of rich literature that the writers of the early Persian literature have been paying attention to. The theme of the Brotherhood is very broad, but it revolves around the axes of praise from friends of kindness, friendly greetings, the splendor of private characters, complaining of day and night, humor and humor. Scholars and scholars of Persian literature have not paid much attention to this literary sub genre and have done little research in this field. Chlorine, its investigation and its various species and some rhetorical techniques have been shown. The findings of this study show that the development of various communication tools in the past has not diminished the prosperity of the Brotherhood, and despite the many changes that the construction of letters and friendly dances has seen in the present century, the tradition of Brotherhood is still observed. . From a close perspective, the results of the study show that the author of this book, and in particular the Brotherhood's letters, pay particular attention to the genres, especially the derivation crimes - which are important in rhetoric - and that the genre is a high frequency point. Attention to the elements of nature, phonetics and repetition are other influential techniques of the text. Also, the Khorasani style of verbs and the use of verbs more in the style of Khorasani are of the style and linguistic features of this brotherhood.

    Keywords: Keywords (English): Al-Nisha repository, correspondence, Brotherhood
  • Mehdi Hasani Bagheri Sharifabad * Pages 47-70
    One of the most important sections of Iran contemporary history is among the 1320 to the 1332. In this period, some kind of power vacume has been occurred in the country after Reza Shah had been collapsed from power by Mottafe qin. As the result of this situation and lacking a dictatorship power, an free political space has been formed typically called a second – hand democracy. For the first time, different parties, groups and political teams with various thoughts and procedures found this chance to introduce themselves in this period after the beginning years of constitution. The effect of this period on Iran literature has been considered in this research and the main content of prospect belonging to the most important poets of this period has been tried to be considered by designing a question about the general condition of political literature in the domain of poetry by using library collecting information and descriptive-analysis method. Ultimately, it has been concluded that because of free political space during these years and expressing hopes to improve the condition, the prospect of Iran political literature in poetry has been faced with clear differences in comparison to Reza shah’s hard period. This condition made the poetry lead to humanity, commitment, inviting to , realism and designing optimistic concepts.
    Keywords: Iran contemporary history, political literature, political poetry, contemporary poetry
  • Parviz Safarali *, Ali Zamany, Fateme Kouppa, Fateme Moeinuddin Pages 71-90

    The study, correction, and careful examination of the manuscript will reveal the various literary and intellectual aspects of each period. Considering the cultural and neighborhood similarities between Iran and Afghanistan, it is very important to study the manuscript of Persian poets and mystics in this area. Due to the cultural and historical similarities of the past, a country such as Afghanistan, as part of the cultural areas of Persian language and literature, is rich in valuable manuscripts. One of the poets whose works of poetry and mystic prose had an effective role in promoting Persian language and literature and mystical concepts is Saaduddin Ahmad Ansari, who lived in Kabul in the twelfth century AH. Sadruddin Ahmad Ansari's poetry book "Passion of Love" is one of the valuable and valuable manuscripts of the twelfth century that has not been independently researched. will be.valuable manuscripts of the twelfth century that has not been independently researched

    Keywords: manuscript, order, mysticism, Love Passion, Sadaddin Ansari
  • Pari Malmoly *, Ahmadreza Yalameha, Parisa Davari Pages 91-112

    The works of the past are a valuable legacy to contemporaries and future generations. Cultural and literary works, with their epistemic foundations, are the spiritual food of thought and art, and the reason is that they are a bridge between the past and the present and increase our knowledge and knowledge. The Safavid age was not without its benefit Zahir Kermani (1162 AH), whose name is not mentioned, is one of the Shiite followers of the Iranian religion. His iconic Mathnawi, which is 8743 bits in Ramallah, is one of the 12th-century unknown works, the only copy of which is in the Nastaliq line, containing 265 pages, number 9530, in the Library of Tehran.s. This edition includes poetic allegorical stories expressing mystical, moral, religious, romantic, and so on. He has been proficient in a variety of literal and spiritual industries, and with his educational poems has paved the way for ethics for a real and real life. His verses come from the verses, hadiths and lives of the Imams and the elders. It is, therefore, necessary to study carefully and deliberately in the face of today's glorious life the precious word of the exalted, so that it may be a glimpse of the life and experiences of the past over the moral, social and cultural pains which the souls of every free man It annoys.

    Keywords: Keywords (English): Zahir, Masnavi, version, Ethics, charity, generosity
  • Mahbobeh Khorasani, Mortaza Rashidi Ashjerdi Pages 113-151
    In romance novels, the main priority is to pay attention to romantic relationships. Most of the heroes in different narrative angles commit immorality and immorality in lovemaking, which is the main reason for the failure of their love. This article analyzes this issue based on an article by Mostafa Malekian entitled "Romantic . Loving morality has nothing to do with success or failure; The lover must love as much as he does not violate the moral virtues, and in the literature of love, he must love in practice so as not to harm the success of the love process. The purpose of this study is to investigate "love ethics and literature in hidden love stories" and of the type of qualitative and thematic content analysis, and to try to adapt these stories with the factors mentioned in the basic article for the establishment of proper love communication and Let's analyze them. Since Mastur is a realist writer; The question is: to what extent is the morality and literature of a lover observed among the heroes of his stories and what effect does it have on these characters? Also, what effect does this observance or non-observance have on the narration? And in the end, we came to the conclusion that these non-observations by the lovers cause them conflict and emotional crisis, and it has an unpleasant end to the narration of the story, and on the other hand, observing the correct romantic relationships also has a positive effect on the characters.
    Keywords: Romance novel, love ethics, love literature, Narration, Mostafa Malekian, Mostafa Mastoor
  • Morteza Maghsudinejad *, Majid Hajizadeh, Maryam Gholamrezabeigi Pages 152-177

     Considering the necessity of research in epic poems after Shahnameh and with the aim of knowing more about their various aspects, in this article the used method is library research based on description and content analysis the "element of prophecy" in the poem "Shahriarnameh" of Mokhtari's epopee. There are about twenty-seven different predictions in the Shahriarnameh system. The most important of these prophecies is the prophecy about the grudge and revenge of Bahman, Esfandiar's son from the Zal family, which has been mentioned eight times by different people in different sections. The predictions of Shahriarnameh are often based on dreams, astronomical rulings and with the help of Soroush or with miraculous tools and objects such as the Cup of Wisdom, the Mirror of Wisdom and the Golden Tablet, by wise men and ministers, especially Jamasp, astrologers, priests . The subject of dreaming and dreaming of characters, especially the protagonist, is one of the main axes in epic poems and is also reflected in Shahriarnameh. Some of the dreams of Shahriarnameh have a prophetic aspect and others are based on commands, prohibitions and advices. Dreams that have a predictive aspect in many cases untie the knot of events and hardships and free the heroes and heroines of the story from the clutches of troubles .

    Keywords: Shahriarnameh, Astronomical Rulings, Prediction, Tool Prediction, Sleep
  • Ali Tasnimi, Ahmad Khajeeim, Abbas Mohammadian, Parvin Hashempoor * Pages 178-205

    Archetypes are relics of thousands of years and a common heritage that has been passed down from generation to generation over the centuries. Our Iranian ancestors, like people around the world, were subconsciously in touch with them. One of these collective patterns is the mirror, which was not the only means of seeing the face; it was associated with spirit, life, future, witchcraft and divinity. According to the book The Wonders of Creatures and Garshasb nameh, the mirror is sometimes a mediator between the earth and the sky, and sometimes the truth-tellers are aware of the secrets. Sometimes the mirror is the window of the soul, sometimes the soul is manifested in it. We know that human life and movement depend on the soul. Blood also makes life possible in the human body and, from the point of view of ancient peoples, accommodates the souls of beings. The ancient people understood the importance of this vital substance and tried in every way to prevent its destruction and consequently damage to their souls. And in various forms such as; Shadows, intellect, subconscious, solar force, reflection of the world, spirit of life, connection between earth and sky, etc. appear. A better understanding of the ancient and the subconscious leads to a better understanding of our people and a better connection with the hidden half of our being and a new window into the inside. The world of the past and literary works.

    Keywords: Archetype, Mirror, soul, blood, Amazing creatures, Garshasp nameh