فهرست مطالب

آفاق علوم انسانی - سال چهارم شماره 47 (اسفند 1399)

نشریه آفاق علوم انسانی
سال چهارم شماره 47 (اسفند 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهسا موذنی کلشانی* صفحات 1-18

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرکز و تمرکززدایی در نظام های آموزشی با تاکید بر نظام آموزش و پرورش بوده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و داده ها و اطلاعات به صورت مروری و کتابخانه ای گردآوری شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرکززدایی باعث اصلاح ساختار و عملکرد نظام آموزشی میشود و همچنین روحیه کارکنان زیردست را تقویت و موجب ابتکار و نوآوری از سوی آنها میشود، که این خود زمینه رشد حرفهای و ایجاد اعتمادبه نفس در آنها را مهیا میکند. توصیه و پیشنهاد پژوهش حاضر آن است که کشورهای در حلا توسعه از جمله ایران ناچارند که در سال های آتی دست به اصلاحاتی در نظام آموزشی بزنند و این اصلاحات درگیر کردن همه ذی نفعان نظام تعلیم و تربیت در تصمیم گیری های خرد و کلان در نظام آموزش و پرورش خواهد بود.

    کلیدواژگان: تمرکز، تمرکززدایی، تفویض اختیار، نظام آموزشی
  • میلاد خیاط، مسعود ولی عرب صفحات 19-43

    شوشتر از شهرهای استان خوزستان می باشد و دارای آیین های مذهبی فراوان است. مراسم آیینی نصب و برافراشتن پرچم عزای امام حسین(ع) که مبنی بر اعلام شروع و اقامه ی عزای سرور سالار شهیدان امام حسین (ع) می باشد و در واقع نوعی پیشواز مراسمات محرم و صفر می باشد که هر ساله در شب اول ماه محرم در شوشتر برگزار می گردد. 8 همچنین «علمباز ی» (bazi Alam) از جمله آیین های محلی، مذهبی، سنتی و رایج شوشتر است که بیشتر در بین شوشتری های استان خوزستان بعضا در روستاها و شهر های اطراف نیز به صورت مختصرتر متداول و مرسوم است و در مراسمات عزاداری مذهبی خصوصا دهه اول محرم همراه با ساز سرنا و دهل اجرا میگردد. علم بازی آیینی کامال مردانه است و جزو مهم ترین و اصلی ترین مراسمات محرم در شوشتر به شمار میرود. این آیین های محلی تا به امروز در شهر شوشتر و برخی از روستاهای اطراف شوشتر، پاپرجاست. در این پژوهش به معرفی بیشتر آیین های سنتی محرم در شوشتر می پردازیم که آیین نصب و برافراشتن پرچم عزای امام حسین علیه السلام و آیین علمبازی از جمله این مراسم محسوب می شود و در آینده نزدیک به سایر آیین های محرم در شوشتر پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: نصب پرچم، علم بازی، فرهنگ محلی، آیین، عاشورا، شوشتر
  • مهران بندری، معصومه یوسفی شیخ رباط، احسان حسن پور صفحات 45-61

    مالیات قسمتی از درآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاستهای مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور به موجب قوانین و به وسیله اهرمهای اداری و اجرایی دولت وصول میشود. این پژوهش با هدف بررسی سیر شکلگیری قانون مالیاتی و فرار مالیاتی صورت گرفته است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به مالیات و فرار مالیاتی پرداخته است. برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و اسنادی بهره گرفته شده است. برای تبیین پدیده ی فرار مالیاتی، از نظریه سرمایه اجتماعی و نظریه بروکراسی وبر استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، مالیات یکی از منابع درآمد دولت و تکیه گاهی مطمین برای دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بعضا سیاسی است. پس از نفت، مالیات رده دوم درآمد دولت ایران را تشکیل میدهد با توجه به قیمتهای جهانی نفت و نقش آن در تامین هزینه های دولت، درصد مالیات در تامین هزینه های دولت در سالهای مختلف بین 80 تا 45 درصد در نوسان بوده است. با توجه به اینکه فرار مالیاتی از اصلی ترین فعالیتهای زیرزمینی است شناخت عوامل موثر بر آن و تعیین شدت نقش فرار مالیاتی بر متغیرهای اقتصادی، ضروری است.

    کلیدواژگان: مالیات، قانون مالیات، فرار مالیاتی
  • محمد باقری، احسان حسن پور، مهدی جعفری صفحات 63-77

    در واقعیت یکی از معضالت دیرینه و نهادینه شده در عرصه حکومتداری ایران مسئله ارتشاء می باشد. به گونه ای که در ذهنیت غالب ایرانیان این گزاره جا افتاده است، که کمتر دولتمردی را می توان یافت که دامنش به ارتشاء و اختالس سوء استفاده از مقام و منصب حکومتی آلوده نباشد. آسایش عمومی در مفهوم حقوقی آن عبارت از احساسی است که در سایه فراهم بودن شرایط و امکانات الزم برای انجام فعالیتهای گوناگون علمی و اقتصادی و بازرگانی و اداری و اجتماعی و فرهنگی افراد در جامعه حاصل خواهد شد. بنابراین اهمیت برقراری نظم و امنیت و آسایش عمومی افراد در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. زیرا هر آن زمینه سوءاستفاده و تقلب افراد نسبت به قانون در جامعه فراهم میگردد. در آن صورت حس اعتماد و اطمینان و آسایش عمومی مردم نسبت به نظام حقوقی حاکم بر کشور مختل خواهد شد و روح قانون شکنی و تقلب در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد و نقض حقوق مالی اشخاص باعث عدم آسایش عمومی خواهند شد. این بوده که جرم ارتشاء از جرایم ماموران دولتی بوده و در زمینه ارتشاء بخش خصوصی مورد توجه و جرمانگاری قرار نگرفته است. اهتمام این مقاله بررسی ضرورت وپیامدهای عدم جرم انگاری ارتشاء در بخشهای خصوصی میباشد که با روش توصیفی - تحلیلی تبیین گردیده است. نتایج حاکی از آن است که با توسعه بخشهای خصوصی، میزان فساد مالی و ارتکاب جرایم رشوه افزایش یافته و همانگونه که در کنوانسیونهای بین المللی به این موضوع تاکید و توجه گردیده، ضرورت دارد که در ایران نیز جرمانگاری شود و زمینه های ارتکاب آن نیز شناسایی و راهکارهای پیشگیرانه موثر اعمال گردد.

    کلیدواژگان: ارتشاء، بخش خصوصی، جرم انگاری، راهکار پیشگیرانه.حقوق ایران
  • اندرو مامفورد ترجمه: مرتضی ستایی صفحات 79-90

    تجزیه و تحلیل تروریسم به دست اویغورها در داخل چین و حضور مبارزان اویغور در مناطق جنگی از افغانستان تا سوریه تقسیم شده است و اینکه آیا چنین خشونت هایی باعث صف بندی اویغورها است یا نه؟ گروه هایی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی یا حزب اسالمی ترکستان با دسته های گسترده تر و سازمان های جهادی جهانی که مذهب افراطی را تحت فشار قرار می دهند یا همچنین بیانگر فشار درونی برای جدایی استان سینکیانگ باشند. در این مقاله با معیار انگیزه رفتار و ساختار سازمانی تروریسم اویغور در برابر نظریه های رایج در این زمینه، استدلال می کند که تروریسم اویغور در واقع ترکیبی از گروه های تروریستی مدرن را تشکیل می دهد که در آن از گفتمان دینی برای تاکید و فشار برای برنامه ی جدایی طلبان استفاده می شود.

    کلیدواژگان: چین، اویغور، سینکیانگ، تروریسم
  • پویان فولادفر * صفحات 91-113

    در دنیای کنونی، با رشد فناوری و سخت افزارهای مختلف و به موازات آن بوجود آمدن بسترهای نرم افزاری قدرتمند، محوریت یافتن دستاوردهای وب موجب وابستهشدن افراد به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی و ارتقای جایگاه مصرف اینترنت و شبکه های اجتماعی اینترنتی در رژیم مصرفی افراد شده است. آینده با تمام آشفتگی ها، ابهام ها و عدم اطمینان های خود بی تردید تنها فضایی است که فرصت های بزرگ پیشتازی را در خود نهفته دارد و طبیعتا کسانی بیشترین شانس بهره گیری از این فرصت ها را دارند که از پیش خود را آماده کرده و برای بهره برداری از وضعیت های گوناگون متصور تمرین و آمادگی های لازم را کسب کرده باشند. با توجه به روند رو به رشد استفاده از اینترنت، پیوسته قابلیتهای جدیدی به این پدیده افزوده میشود و در آینده، بشر کارکردی تازه از آن میطلبد. بر اساس مطالعات و پژوهش های موردی و بررسی سایر تحقیقات، انجام اقداماتی از قبیل سرمایه گذاری بر روی نسلهای آینده کاربران شبکه ها، ایجاد لایه های مجازی شبکه های بیرونی، توسعه شبکه های چهره محور، ایجاد شبکه های تخصصی هدفمند، توسعه فناوری شبکه های مبتنی بر تلفن همراه و... امری بسیار ضروریست تا در مسیر توسعه و رقابت جهانی عقب نمانیم.

    کلیدواژگان: رسانه اجتماعی، شبکه اجتماعی، آینده رسانه ها