فهرست مطالب

مطالعات میان فرهنگی - پیاپی 43 (تابستان 1399)

فصلنامه مطالعات میان فرهنگی
پیاپی 43 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ساعی*، غلامرضا غفاری، نرگس سرحدی صفحات 9-34

    موضوع این مقاله ناظر بر مطالعه رابطه ادراک از کیفیت حکمرانی و سرمایه اجتماعی است. در این مقاله ادراک از کیفیت حکمرانی سازه مستقل و سرمایه اجتماعی سازه وابسته در نظر گرفته شده است. جمعیت آماری این پژوهش زنان 18 تا 64 ساله شهر کرج است. حجم نمونه 406 نفر است که با روش نمونه گیری احتمالی خوشه ای، از بین زنان ساکن در مناطق ده گانه ی شهرداری کرج انتخاب شده اند. برای داوری درباب فرضیات تحقیق، از روش رگرسیون خطی استفاده شده است. ایعاد سرمایه اجتماعی در این پژوهش اعتماد (بعد ذهنی) و مشارکت اجتماعی (بعد عینی)  در نظر گرفته شده است. یافته های تجربی نشان می دهد ادراک از کیفیت حکمرانی با میزان اعتماد زنان رابطه معنادار دارد. ضریب همبستگی رگرسیون معادل 53.4 و نسبتی از تغییرات متغیر اعتماد که توسط ادراک از کیفیت حکمرانی تبیین شده است، نزدیک به 29 درصد است. شواهد تجربی همچنین رابطه بین درک از کیفیت حکمرانی زنان و مشارکت اجتماعی را با ضریب 17 درصد تایید می کند. نسبتی از واریانس متغیر مشارکت اجتماعی که متغیر ادراک از کیفیت حکمرانی تبیین کرده است، برابر با 3 درصد است. به بیان دیگر، بر اساس نتایج پژوهش، هرچه ادراک زنان از کیفیت حکمرانی مثبت تر باشد، میزان سرمایه اجتماعی ایشان در هر دو بعد ذهنی و عینی بالاتر است.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، ادراک از کیفیت حکمرانی، اعتماد، مشارکت، زنان
  • الهه فرشباف حقرو، سید رضا صالحی امیری*، علی اکبر رضایی، سید جمال الدین طبیبی صفحات 35-60

    کارآفرینی از ابزار مهم توسعه به شمار می آید ، صنایع فرهنگی بومی به عنوان یکی از اجزا و عناصر مهم رشد اقتصادی و اشتغال زایی است. استفاده از تجربیات کشورهای موفق دنیا در این زمینه ، می تواند توسعه ی کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی ایران را به همراه داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف توسعه کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی بومی ایران ، از طریق ارایه الگو برگرفته از مطالعات تطبیقی کشورهای توسعه یافته منتخب، انجام گرفته است. این پژوهش یک مطالعه تطبیقی کمی - کیفی می باشد. کشورهای مورد مطالعه (کانادا ، بریتانیا ، فنلاند) با مقایسه شاخص های کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی بومی کشورها و مطالعه کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی در آن ها ، از طریق رجوع به اسناد معتبر کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی ، متغیرهای مهم ابعاد مورد نظر الگوی مفهومی اولیه شناسایی شده و بر اساس آن پرسشنامه نهایی به 150 نفر از جمله کارآفرینان و اساتید دانشگاهی توزیع شده و داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری (تحلیل عاملی اکتشافی ، تاییدی و معادلات ساختاری) تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج شد. در مجموع 4 عامل بر کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی موثر شناخته شدند که شامل سیاست های حمایتی دولت ، مدیریت آموزش نیروی انسانی، مدیریت مالی ، رقابتی کردن می باشد که از این عوامل ، سیاست های حمایتی دولت با بار عاملی 84/0 بیشترین و رقابتی کردن با 4/0 کمترین تاثیر را در کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی داشته اند.

    کلیدواژگان: توسعه، کارآفرینی، صنایع فرهنگی بومی، کشورهای توسعه یافته، کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی
  • نیره سادات مبینی پور، محمدعلی خبری*، محمدرضا شریف زاده صفحات 61-84

    برای خوانش یک متن نیاز به متون پیشین و هم عصر آن است پس هیچ متنی از آثار قبل از خود مستقل نیست .نقاشی از آن رو که اثر هنری است متنی قابل بررسی خواهد بود. به دلیل مناسب بودن نظریه ی بینامتنیت ژرار ژنت با موضوع به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است. نقاشی دفاع مقدس نظام معنایی و زیبایی شناسی خاص خود را دارد که با یکدیگر متفاوت است سلیقه ها چه در تولید و چه در پذیرش آثار هنری بسته به دگرگونی اجتماعی تغییر می کند که از نظر ماهیت ساختاری اثر مورد مطالعه اقدام به خوانش متن شده است. این مقاله قصد دارد پاسخ به این پرسش ها را بدهد که نقاشی دفاع مقدس چگونه توانسته از طریق متن و تصویر این موضوع را بازنمایی کند و به مخاطب منتقل کند و آن را چگونه در قالب زیبایی شناسی توصیف کند. روش از نظر هدف از نوع بنیادی و از نظر ماهیت بر اساس روش تاریخی و توصیفی و تحلیلی است. با توجه به بررسی نقاشی های دفاع مقدس و معناکاوی و بازتولید مفهوم مقدس جنگ توسط نقاشی ها (متن ها) و چگونگی بازتولید مفهوم مقدس بودن جنگ توسط تصاویر و نقش آن ها در بازتولید و پلیدی زدایی از جنگ به عنوان نتیجه نهایی مطرح می شود.

    کلیدواژگان: دفاع مقدس، نقاشی دفاع مقدس، گفتمان، تحلیل گفتمان، بینامتنیت
  • احمد کاظمی، محمدعلی کفائی فر* صفحات 85-108

    تکوین و شناسایی اقلیتهای فرهنگی چهارگانه (مذهبی، قومی، زبانی و ملی) در روابط و حقوق بین الملل حدود پنج قرن طول کشید. علیرغم این پروسه طولانی، شناسایی حقوق سنتی اقلیتها (حقوق فرهنگی، مذهبی و زبانی) در حقوق بین الملل معاصر که برای اولین بار در ماده 27 میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی (1966) انجام شد، بدلیل رویکرد سیاسی کشورها، محدود و با زبان سلبی صورت گرفت اما با توسعه نظریه چندفرهنگ گرایی در دهه های هشتاد و نود میلادی و تاثیر آموزه های آن بر اعلامیه 1992 اقلیتها، حقوق اقلیتها دچار تحول شد. این مقاله با هدف بررسی تاثیر نظریه چندفرهنگ گرایی بر توسعه حقوق اقلیتها در حقوق بین الملل، در پی پاسخ به این پرسش است که آموزه های نظریه چندفرهنگ گرایی چگونه و چه تاثیری بر حقوق اقلیتها و توسعه آن در حقوق بین الملل گذاشته است؟ فرضیه نوشتار آن است که تصویب اعلامیه 1992 اقلیتها، تحت تاثیر آموزه های چندفرهنگ گرایی صورت گرفته و این اعلامیه نیز، دایره حقوق اقلیتها را به فراتر از حقوق سنتی فرهنگی، مذهبی و زبانی توسعه داده است. نوشتار با راهبرد استفهامی و روش تحلیلی - تبیینی و با کاربست نظریه چندفرهنگ گرایی و بررسی اعلامیه 1992با استفاده از روش های هرمنوتیک حقوقی (تفسیر طبیعی، سیاق متن و پویا)، نشان می دهد که حقوق اقتصادی، حق بر مشارکت موثر، حق ارتباط و حق همگرایی برابری خواهانه، مصادیق حقوق نوین اقلیتها هستند. از منظرسند مذکور، مشارکت موثر در همه جنبه های زندگی عمومی و حفظ مشترکات فرهنگی، جلوه ای مشروع از حق تعیین سرنوشت در حقوق بین الملل محسوب می شود.

    کلیدواژگان: چندفرهنگ گرایی، حقوق اقلیتها، حقوق بین الملل، اعلامیه 1992 اقلیتها، هرمونتیک حقوقی
  • شهلا انزلچی، علی اکبر سیف*، مهرداد نوابخش، هادی بهرامی صفحات 109-132

    هدف پژوهش حاضر بررسی انسجام، سبک فرزندپروی مقتدرانه، تعامل و ارتباط عاطفی در خانواده جوانان زندانی و غیر زندانی بود.. بدین منظور در یک پژوهش توصیفی، از جامعه ی آماری مشتمل بر تمامی پسران 19 تا 25 ساله ی مقیم در ندامتگاه شهر اراک تعداد 45 نفر به همراه والدینشان به روش در دسترس انتخاب و 45 نفر از پسران مشغول به تحصیل که سابقه ی تخلف انضباطی نداشتند به همراه والدینشان با آنها همتا شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه های جمعیت شناختی، اقتدار والدین، انسجام خانواده و مصاحبه ساختارمند ویژه والدین بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و یکراهه (ANOVA) تحلیل شد. نتایج نشان داد که در خانواده های زندانی به طور معناداری انسجام خانواده، استفاده از سبک فرزند پروری مقتدرانه، تعامل و ارتباط عاطفی کمتر از خانواده های غیر زندانی است. علاوه بر این در هر دو گروه بین انسجام خانواده و سبک فرزند پروری مقتدرانه رابطه مثبت وجود داشت (P<0.05)

    کلیدواژگان: انسجام خانواده، سبک فرزندپروری، تعامل خانواده، ارتباط عاطفی خانواده، جوانان زندانی
  • محمدرضا انصاری، فاطمه فراهانی عزیز آبادی*، سید رضا صالحی امیری، محسن قدمی صفحات 133-160

    دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز تربیت و آموزش نیروی انسانی و پژوهش های بنیادین و کاربردی، نماد پیشرفت و تعالی یک ملت در جهان پرشتاب کنونی است و همچنین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم ضروری می باشد. از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی نظرات و تحقیقات انجام شده در حوزه تخصصی به منظور شناسایی عوامل موثر بر احصای راهبردهای تحول فرهنگی در خط مشی گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و راهکارهای اجرایی سازی آن است. به این منظور از روش تحقیق کیفی "نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین" و مدل حاصله از آن برای فرآیند اجرایی سازی راهبردها استفاده شد و هشت برنامه راهبردی اصلی تدوین و متناسب با آنها راهکارهایی در جهت اجرایی سازی آنها ارایه گردیده است و با در نظرگرفتن هدف تحقیق و نظر خبرگان شامل 100 نفر از اساتید و کارکنان دارای سمت اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی و مورد تایید قرار گرفت. راهبردهای ارایه شده شامل تمرکز بر تکامل شخصیتی، حفظ استقلال، هویت فرهنگی و تعالی روحی و معنوی افراد نظام آموزش عالی ایران، توجه به خلاقیت، نوآوری فرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و استراتژی فرهنگ پذیری، استقرار نظام حرفه ای، ایجاد سیستم یکپارچه خط مشی گذاری و توسعه انسجام و توازن فرهنگی هستند که به پیامدهای مثبت تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی منجر می شوند

    کلیدواژگان: خط مشی گذاری فرهنگی، تحول فرهنگی، دانشگاه، نظریه داده بنیاد، راهبرد