فهرست مطالب

مهندسی منابع معدنی - سال ششم شماره 2 (تابستان 1400)

نشریه مهندسی منابع معدنی
سال ششم شماره 2 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/23
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ریحانه السادات بهشتی، فرهاد محمدتراب* صفحات 1-13
    در این مطالعه به روش انتخاب ابعاد بهینه برای مدلسازی بلوکی و نقش ابعاد بلوک در تخمین ذخیره پرداخته و به این منظور از داده های معدن سرب و روی کوشک استفاده شده است. پایگاه داده با اطلاعات گمانه ها ساخته، کمپوزیت هایی با طول های 2 متری تهیه و با استفاده از تبدیل به روش امتیاز نرمال توزیع داده ها نرمال شد. همچنین از واریوگرافی برای شناخت پیوستگی ماده معدنی استفاده شد و بهترین واریوگرام و بیضوی انیزوتروپی به دست آمد. برای ابعاد بلوکی مختلف روش شبیه سازی شرطی گوسی استفاده و در هر شبیه سازی 20 تحقق ایجاد و واریانس بین آن ها محاسبه شد. واریانس کمتر به منزله شباهت بیشتر تحقق هاست که ملاک انتخاب ابعاد بهینه قرار گرفت. به دلیل پیچیدگی در شکل و وجود حفاری های زیاد در بخش روباز و زیرزمینی و برای ساخت شکل ماده معدنی و تعیین مرز باطله از روش کریجینگ شاخص استفاده شد. با این روش ابعاد 5/7×10×10 متر برای معدن کوشک محاسبه شد. ابعاد بلوکی به دست آمده تطابق مناسبی با نسبت های انیزوتروپی داشته بنابراین بر این اساس ابعاد بهینه حاصل برای محاسبه ذخیره انتخاب شد. ذخیره محاسبه شده با ابعاد به دست آمده از روش شبیه سازی با عیار حد مجموع سرب و روی 3 درصد حدود 12/39 میلیون تن برآورد شد که مطابقت خوبی با مقدار گزارش شده از پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور دارد.
    کلیدواژگان: مدل بلوکی، ابعاد بلوک، شبیه سازی شرطی گوسی، کریجینگ شاخص
  • زهرا آقائی، سعید سلطانی محمدی*، مجتبی دهقانی صفحات 15-26

    امروزه مدلسازی زمین آماری برای تجزیه و تحلیل ساختارهای زیرزمینی به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تکنیک های کاهش عدم قطعیت توام با مدلسازی، دقت شناسایی ساختارهای زیرزمینی را افزایش می دهد. در این پژوهش از روش زمین آماری کریجینگ شاخص برای مدلسازی توزیع فضایی 4 واحد زمین شناسی شناسایی شده (زون فروشست، زون اکسید، زون سوپرژن و هیپوژن) در کانسار مس پورفیری میدوک استفاده شده است. در این مطالعه از معیار واریانس برنولی برای ارزیابی عدم قطعیت با استفاده از مدل زمین شناسی حاصل استفاده شد و برای کاهش میزان عدم قطعیت توام با مدل حاصل، عملیات پساپردازش با استفاده از بازنمونه گیری از مدل تخمین خورده انجام شد و این عملیات تا دستیابی به یک مدل زمین شناسی دارای سطح قابل قبولی از عدم قطعیت ادامه یافت. در نهایت برای اعتبارسنجی نتایج، از چال های آتشباری در یکی از پله های استخراجی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که در نتیجه اعمال عملیات پساپردازش میزان عدم قطعیت از 98/5 درصد به 87/2 درصد کاهش یافته است.

    کلیدواژگان: کریجینگ شاخص، عدم قطعیت، پساپردازش، کانسار مس میدوک
  • فاطمه قدیمی، سعید مجدی فر*، محسن همتی چگنی صفحات 27-40
    مطالعه ی مخازن هیدروکربنی با استفاده از پردازش داده های لرزه ای یکی از راهکارهای مهم برای تعیین لایه های هیدروکربن دار است. در این تحقیق از داده های پیش از برانبارش منطقه پنوبسکات کانادا استفاده شده است تا به کمک روش پردازش دامنه در مقابل دورافت (آنالیز AVO) لایه های گازدار شناسایی شود. آنالیز AVO بر اساس معادلات زوپریتس به سادگی قابل حل نیست بدین ترتیب تقریب های مختلفی ارایه شده که در این تحقیق از تقریب شوی استفاده شده است. تقریب شوی دو نشانگر عرض از مبدا (RP) و گرادیان (G) دارد که در این تحقیق به کمک روش وارون سازی کمترین مربعات و تیخونوف در خط برداشت عمودی 1153 تخمین زده شده اند. ماتریس کوورایانس مدل روش های وارون سازی کمترین مربعات و تیخونوف محاسبه شد تا واریانس تخمین نشانگرهای RP و G به دست آید. واریانس تخمین نشانگرهای RP و G با استفاده از روش کمترین مربعات برابر 24/0 و 08/15 است در حالی که با استفاده از روش تیخونوف برابر 08/0 و 14/0 است. بنابراین نتایج روش تیخونوف نسبت به کمترین مربعات با اطمینان بیشتری قابل استناد و تفسیر نشانگرهای حاصلضرب RP در G، ضریب بازتاب نرمال موج برشی و تفاوت ضریب بازتاب نرمال موج تراکمی و برشی حاکی از وجود یک لایه ی گازدار در بازه زمانی 2000 تا 2036 میلی ثانیه است که با نتایج چاه L30در منطقه مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: آنالیز AVO، تقریب شوی، واریانس تخمین، کمترین مربعات، تیخونوف
  • محمدباقر فتحی*، فرشاد نژادشاه محمد، سجاد چهره قانی صفحات 41-58

    برنامه ریزی تولید در روش تخریب بلوکی، مقدار تناژ استخراجی از هر دهانه تخلیه تا مقصد مشخص (کارخانه فرآوری) در هر دوره زمانی با اهداف برنامه ریزی را بیان می کند. یکی از مشکلات در برنامه ریزی تخریب بلوکی فقدان یکپارچگی پارامترهای اصلی طراحی است، بنابراین نیاز است مدلی توسعه یابد تا با استفاده از تمام عوامل موثر در تنظیم برنامه راهبردی معدن، زمان بندی تولید دقیق را ارایه کند. در این تحقیق مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط (MILP) به نحوی گسترش یافته است که تولید در روش تخریب بلوکی با توجه به محدودیت های عیار کارخانه فرآوری بررسی شود. محدودیت های حداقل و حداکثر عیار قابل قبول کارخانه فرآوری و همچنین محدودیت تولید عیار نسبی توسعه یافته در این تحقیق برنامه ریزی معدن را به سمتی سوق می دهد تا فرآیند استخراج واقعی به همراه کنترل ترقیق شدگی از دهانه های تخلیه انجام شود. نرم افزار CPLEX به عنوان چارچوب اجرای مدل MILP و نرم افزار MATLAB به عنوان زبان برنامه نویسی این تحقیق استفاده شده اند. نتایج اجرای مدل پیشنهادی بر روی 85 دهانه تخلیه که در طی 10 سال برنامه ریزی شده است نشان داد با اعمال محدودیت عیار کارخانه فرآوری به مدل MILP نسبت به حالتی که این محدودیت ها در مدل نباشند، فقط با کاهش 9% ازNPV محاسبه شده، عدم توزیع متناسب از متوسط عیار استخراجی بدون محدودیت کارخانه فرآوری 24% از حداکثر عیار دهانه های تخلیه است و با وجود محدودیت کارخانه فرآوری چنین توزیعی به 4% کاهش می یابد. همچنین تولید از معدن بر حسب عیار مجاز کارخانه فرآوری به خوبی رعایت شده است، بنابراین اعمال محدودیت های عیار کارخانه فرآوری به همراه سایر محدودیت های موثر در برنامه ریزی تولید، زمان بندی واقعی تری را ارایه کرده است.

    کلیدواژگان: محدودیت حداقل و حداکثر عیار کارخانه فراوری، محدودیت تولید عیار نسبی، برنامه ریزی تولید، MILP
  • رضا احمدی*، صابر درخش صفحات 59-78
    در پژوهش حاضر وضعیت تولید، واردات و صادرات کرومیتایران در یک دوره زمانی 10 ساله (1387 تا 1396 شمسی و 2008 تا 2017 میلادی) مورد مطالعه قرار گرفته و جایگاه کرومیت ایران در جهان تعیین شده است. طی این سال ها کشور ایران با تولید بین 1 تا 5/1 درصد کل کرومیت جهان، در جایگاه دهم جهان قرار دارد.بررسی میزان واردات و صادرات سنگ معدن و کنسانتره های کرومیت ایران طی سال های 1388 تا 1396 نیز نشان می دهد در حالی که میزان صادرات بین 20 تا 160 میلیون دلار در نوسان است، سقف میزان واردات به هشتصد و پنجاه هزار دلار هم نمی رسد. کشورهای همسایه همانند عمان، ترکیه و ترکمنستان، کشورهای آسیایی چین، هند و ژاپن و کشورهای اروپایی همانند اسپانیا، مهم ترین بازارهای هدف صادرات کرومیت ایران هستند که چین با سهم 7/99 درصدی، بزرگترین واردکننده کرومیت ایران است. کشور ایران جایگاه ششم صادرات جهانی کرومیت را در اختیار دارد ولی وجود کشورهای رقیب اقتصادی ایران در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه همانند ترکیه، قزاقستان و پاکستان در رتبه های بالاتر، نشان دهنده وجود رقبای جدی در منطقه است. در طول سال های 2008 تا 2017 سهم نسبی ایران از صادرات جهانی کرومیت، بین 1 تا 6 درصدبوده است.نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که وضعیت کشور در هر سه بخش تولید، واردات و صادرات سنگ معدن و کنسانتره های کرومیت، امیدوارکننده است، بنابراین با افزایش میزان تولید و برنامه ریزی اصولی بر روی بازارهای هدف، میزان صادرات در آینده نیز افزایش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: کرومیت، ایران، آمار تولید، واردات و صادرات کرومیت، بازار هدف، جهان
  • وهاب سرفرازی*، شادمان محمدی بلبان اباد صفحات 79-103
    در این مقاله تاثیر زاویه داری، فاصله داری درزه و چسبندگی سطح درزه بر مکانیزم شکست ناحیه زیرین برنده TBM به وسیله مدلسازی عددی  PFCمورد بررسی قرار می گیرد. در ابتدا مدل عددی کالیبره می گردد. به این ترتیب که آزمون های آزمایشگاهی تک محوره و برزیلی روی نمونه های با ابعاد NX انجام می شود. این آزمایش ها با روش عددی نیز شبیه سازی می شود و میکروپارامترهای مدل عددی با سعی و خطا به گونه ای تعیین می شود که رفتار مکانیکی نمونه آزمایشگاهی و مدل عددی یکسان گردد. بعد از کالیبراسیون، مدل عددی با ابعاد 10×11 سانتی متر حاوی درزه آماده سازی شده است. مدل ها یک درزه ممتد با زاویه داری°0، °15، °30، °45، °60، °75 و °90 دارند که فاصله این درزه ها از سینه کار  1،  5/2 و  4 سانتی متر است. سه مقدار متفاوت MPa 2/0، MPa 45/0 و MPa 75/0 برای چسبندگی درزه لحاظ گردید. یک برنده U شکل به شعاع 1 سانتی متر در تماس با سینه کار قرار می گیرد و بار محوری را عمود بر سینه کار وارد می کند. نتایج نشان می دهد که آرایش درزه تاثیر بسزایی بر الگوی گسترش ترک دارد. در این مقاله بار اولیه و بار ثانویه شکست معرفی می گردد. بار اولیه شکست باعث ایجاد اولین ترک ها در زیر برنده می شود و بار ثانویه شکست باعث رشد ترک های ثانویه در زیر ترک های اولیه می شود. در شروع دندانه گذاری مقدار بار اولیه شکست ماکزیمم است. با ادامه بارگذاری مقدار نیرو افت می کند و به مقدار تقریبا ثابت و یا بار ثانویه شکست می رسد. آرایش درزه تاثیر مهمی بر بار اولیه و ثانویه شکست دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که خواص برشی درزه تاثیر بسزایی بر نیروی ثانویه شکست دارد به گونه ای که با افزایش خواص برشی، نیروی ثانویه شکست افزایش می یابد ولی نیروی اولیه شکست همواره ثابت است.
    کلیدواژگان: برنده U شکل، زاویه داری و فاصله داری درزه، چسبندگی درزه، ترک کششی
  • کیانوش بارانی بیرانوند*، عزیز عمرزهی صفحات 105-122
    در این تحقیق یک نمونه سنگ معدن مس پس از سنگ شکنی تا صد درصد زیر 36/3 میلی متر، با آسیای گلوله ای یا مکانیسم شکست لایه ای تا صد درصد زیر 250 میکرون خرد شد. نتایج آنالیز دانه بندی محصولات نشان می دهد شکست لایه ای در مقایسه با آسیای گلوله ای محصول دانه ریزتری تولید می کند. آنالیز آزادی کانی کالکوپیریت در محصولات شکست در هشت محدوده دانه بندی مختلف نشان می دهد، درصد آزادی کانی کالکوپیریت در محصول آسیای گلوله ای در همه محدوده ها بیشتر از محصول شکست لایه ای است و به طور کلی درصد آزادی کانی کالکوپیریت در محصول آسیای گلوله ای حدودا 82/1 درصد بیشتر از محصول شکست لایه ای است. با استفاده از آنالیز تصاویر میکروسکوپ الکترونی، فاکتورهای هندسی مختلف شکل ذرات در محصولات شکست مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد ذرات موجود در محصول شکست لایه ای در مقایسه با محصول آسیای گلوله ای کرویت و گردشدگی بیشتری (حدود 5 درصد) دارند و ذرات موجود در محصول آسیای گلوله ای کشیده تر هستند. نتایج آزمایش های میکروفلوتاسیون نیز نشان می دهد بازیابی وزنی و کارآیی جدایش در محصول آسیای گلوله در مقایسه با محصول شکست لایه ای به ترتیب 11 درصد و 15 درصد بیشتر است. این عملکرد متالورژیکی بهتر به دلیل وجود ذارت دانه ریز بیشتر در محصول شکست لایه ای، درجه آزادی بیشتر کانی کالکوپیریت در محصول آسیای گلوله ای و کرویت و گردشدگی کمتر ذرات موجود در محصول آسیای گلوله ای است. نتایج این تحقیق نشان می دهد بر خلاف نتایج بسیاری از تحقیقات قبلی، شکست لایه ای موجب افزایش آزادی کانی ها و بهبود عملکرد فرآیند فلوتاسیون نشده است.
    کلیدواژگان: شکست لایه ای، آسیای گلوله ای، درجه آزادی، شکل ذرات، فلوتاسیون
  • پیمان محمدزاده جهانی، علی بهراد وکیل آباد*، هوشنگ حمیدیان، مائده جعفری، سمیه آییژ صفحات 123-138
    از نانو کامپوزیت ها و پلیمرهای طبیعی شامل نانو ذرات فلزی در درون شبکه های پلیمری ارگانیکی ترکیبات به دلیل دارا بودن خواص منحصر بفرد از جمله غیرسمی بودن و سازگاری با محیط زیست در پژوهش اخیر استفاده گردید. نقره موجود در این نانوکامپوزیت از لیچینگ لجن آندی نقره دار به دست آمد. سیستم های دارورسانی بر پایه این نانوکامپوزیت های طبیعی باعث افزایش مدت زمان حضور دارو با انتقال هدفمند دارو در جریان خون و کاهش سمیت و اثرات جانبی می شود. هدف از این تحقیق سنتز سبز نانوکامپوزیت ارگانیکی برای انتقال دارو با استفاده از ارگانیزمپروسوپیس سینراریا و بررسی و محاسبه نحوه بارگیری و رهایش دارویی آن بود. انتشار داروی تنگستوفسفریک اسید هیدرات به وسیله فرو بردن 005/0گرم از نانوکامپوزیت حاوی دارو در 50 میلی لیتر بافر فسفات در دمای C° 37 تحت شرایط همزن مغناطیسی انجام شد.مشاهدات میکروسکوپ الکترونی وجود نانوذرات نقره پراکنده شده به طور یکنواخت در خمیره پلیمر راثابت کرد. نانوکامپوزیت تهیه شده با غلظت 05/0 مولار از AgNO3 (به دست آمده از خالص سازی محلول لیچینگ لجن آندی مس) بیشترین مقدار جذب آب (20/3 گرم بر گرم) را داشت.سنتز نانوکامپوزیت با استفاده از نیترات نقره مرک و نیترات نقره حاصل از لجن آندی پس از تخلیص برای هدف کاربرد دارویی، میکروب کشی و آبگیری به صورت آماری مقایسه گردید. از آنجایی که اختلاف قابل توجهی بین دو نانوکامپوزیت نشان داده نشد، از نانوکامپوزیت های سنتز شده با استفاده از نقره حاصل از منبع لجن آندی در تمام آزمایش ها استفاده گردید.
    کلیدواژگان: نانو کامپوزیت، لجن آندی نقره دار، سنتز سبز، گیاه پروسوپیس سینراریا، انتشاردارویی
  • اکبر پارسی، محمدرضا خالصی*، احمد خدادادی دربان صفحات 139-153

    پودر فلورسنت تقریبا سه درصد وزنی لامپ‌های فلورسنت کم‌مصرف را تشکیل می‌دهد که بخش قابل‌‌توجهی از آن حاوی عناصر نادر خاکی باارزش مانند ایتریم و یوروپیم است. این لامپ‌ها بعد از مصرف بازیافت نمی‌شوند، در حالی که می‌توانند منبع مناسبی برای عناصر یاد شده باشند. در این تحقیق، شناخت بهتر فرآیند انحلال و رسوب‌دهی ایتریم و یوروپیم به وسیله اسید کلریدریک و اسید اگزالیک و یافتن شرایط عملیاتی بهینه هدف‌گذاری شد. با اندازه‌گیری تغییرات pH، دما، زمان، غلظت اسید و نسبت جامد به مایع مناسب جهت دستیابی به بهترین شرایط لیچینگ تعیین شد. همچنین در بخش رسوب‌دهی، اثر شستشوی ژل هیدروکسید ایتریم و یوروپیم در افزایش خلوص محصول بررسی گردید. بهترین شرایط لیچینگ به وسیله اسیدکلریدریک در دمای 75 درجه سانتی‌گراد، زمان حداقل 30 دقیقه و نسبت 15 گرم در لیتر در محلول اسید با غلظت 3/0 مولار به دست آمد. حداکثر تولید ژل هیدروکسید و رسوب اگزالات ایتریم و یوروپیم در 7 pH= امکان‌پذیر شد و میزان 3/1 گرم اسید اگزالیک برای 5 گرم خوراک پودر فلورسنت کافی بود. شستشوی ژل هیدروکسید ایتریم با آب مقطر خلوص محصول را به مقدار بیش از 97% برای مجموع ایتریم و یوروپیوم افزایش داد، در حالی که 97 درصد یوروپیوم و 99 درصد ایتریم خوراک در محصول بازیابی شده بود.

    کلیدواژگان: ایتریم، یوروپیوم، اسیدکلریدریک، اسید اگزالیک، پودر فلورسنت
|
  • R. Beheshti Bafqi, F.M. Torab * Pages 1-13
    In this research, the optimum block size determination method and its influence on reserve estimation were investigated. For this purpose, the Kushk lead and zinc deposit data were used as case study. The database was built using borehole data and the composite samples were prepared with a 2m length. The data was transformed to Gaussian distribution by normal score transformation method. Variography was used for identification of variability and continuity of the ore, and the best variogram models and anisotropy ellipsoids were fitted. Due to ore complexity and density of boreholes in open pit and undergrounds, indicator kriging method was used for orebody modeling and ore-waste boundary determination. Considering different block size, the lead and zinc grade variability was modeled by sequential Gaussian simulation method. In each block size simulation, 20 realizations were determined and the variances between realizations were calculated. The lower variance is accordance with more similarity of realizations which was selected as a criterion of optimum block size determination. With this method, the optimum block size of Kushk deposit was determined as 10x10x7.5 m. The optimum block size is relatively accordance with the anisotropy ratio at the deposit, therefore it was chosen as suitable block size for reserve estimation of the deposit. By this optimum block size, and considering a 3% cut off grade for sum of lead and zinc, the reserve of the deposit was calculated about 39.12 million tons.
    Keywords: Block model, Block size, Guassian conditional simulation, Indicator kriging
  • Z. Aghaee, S. Soltani Mohammadi *, M. Dehghani Pages 15-26

    Geostatistical modeling, in recent years, has been widely and increasingly used in analyzing underground structures. Using the combination of uncertainty reduction techniques and modeling processes could increase the identification accuracy of underground structure models. In this study, Indicator Kriging (IK) method is employed to model four geological units comprising leached, oxidized, supergene and hypogene zones. The aforementioned units are all located within Miduk Copper Deposit. To evaluate the uncertainty index based on the modelled geological structure, Bernoulli variance is employed. In order to reduce the uncertainty amount of the executed geological model, post-processing procedure is performed using resampling of the interpolated model. This procedure is reiterated as many times as possible until a geological model with an acceptable uncertainty amount is acquired. At the final step, blast holes data is used in order for the validation of the results. The yielded results indicate that the amount of uncertainty dropped from 5.87% to 2.98% after implementing the post-processing procedure.

    Keywords: Indicator kriging, Uncertainty, Post-processing, Miduk Copper Deposit
  • F, Ghadimi, S. Mojeddifar *, M. Hemmati Chegeni Pages 27-40
    This research used prestack seismic data in Penobscot to detect gas-bearing layers using AVO analysis. AVO technique is not easy based on Zoeppritz equations then this work applied Shuey approximation to calculate gradient (G) and intercept (Rp) parameters using least square and Tikhonov solutions. Model covariance matrix was calculated for least square and Tikhonov technique to obtain the variance of estimation of Rp and G. The variance of estimation of least square method is 0.24 and 15.08 for RP and G, respectively. Also, it is equal to 0.08 and 0.14 for Rp and G in Tikhonov solution. Therefore, the results of Tikhonov are more reliable than least square solution. Multiplication of intercept and gradient showed the strong and positive values in gas layers. The reflection coefficient of shear wave identified gas-bearing layers by a positive value. The difference of P-wave and S-wave profile appeared relatively high negative values in time range of 2000 to 2020 ms. L30 well which was drilled in cross line 1153 showed that there is gas accumulation in time range of 2000 to 2036 ms. Therefore, AVO attributes could identify gas-bearing layers.
    Keywords: AVO analysis, Shuey approximation, variance estimation, least square, Tikhononv
  • M.B. Fathi *, F. Nezhadshahmohammad, S. Chehreghani Pages 41-58

    Production planning defines the drawpoint extraction percentage in order to a deterministic destination (processing factory) according to scheduling objectives. One of the main problems in such planning is related to the lack of integration designing factors. So, there is a need to develop a model for mine scheduling using all factors influencing the strategic plan. In the current study, the Mixed Integer Linear Programming (MILP) has been developed according to metallurgical constraints. The maximum and minimum cut of grade as well as relative grade constraints are used to produce a real production from drawpoints according to the dilution control. The CPLEX software is used as a MILP solving framework, and also MATLAB to develop mathematical models. The application of the models based on metallurgical constraints was validated using 85 drawpoints over 12 periods. The results showed that in usual condition, the reduction of NPV was only 9% with the proportional non-distribution of average grade 24% of the maximum grade in the drawpoints, while by applying the metallurgical constraint this was reduced to 4%. Finally applying the metallurgical constraints with other operational constraints presented the real production planning.

    Keywords: Maximum, minimum grade constraint, Relative grade constraint, Production Planning, MILP
  • R. Ahmadi *, S. Derakhsh Pages 59-78
    In the present research, the situation of chromite in Iran has been investigated in terms of production, import and export during 10 years period (1387-1396 in Persian calendar and 2008-2017) as well as the position of Iran has been determined in the world. Over these years, Iran ranked 10th in the world by producing between 1 to 1.5 percent of the world’s chromite production. Investigating the import and export of chromite ore and concentrates in Iran through 1388 to 1396 also reveals that while the export varies between 20 and 160 million dollars, the top of imports can’t even reach to 850000 dollars. Neighboring countries such as Oman, Turkey and Turkmenistan, Asian countries containing China, India and Japan and European countries like Spain make up the most important export target markets of Iran’s chromite, which China with 99.7 percent is the largest importer of Iran’s chromite. Iran ranked 6th in global exports of chromite but the presence of Iran’s rival economies in Asia and the Middle East such as Turkey, Kazakhstan and Pakistan in the ranking above Iran, predicates serious rivals in the region. During 2008 to 2017 Iran’s relative quota of the chromite global exports is between 1 and 6 percent. The results of the research show that the state of the country is promising in all three sectors of the production, import and export of chromite ore and concentrates. It means that by increasing production and appropriate planning on target markets, exports will also be increased in the future.
    Keywords: Chromite, Iran, Statistics of production, imports, exports of chromite, Target market, world
  • V. Sarfarazi *, Sh. Mohamadi Bolban Abad Pages 79-103
    In this paper, the influences of joint angle and joint spacing on the rock fragmentation have been investigated using Particle Flow Code in two dimensions (PFC2D). Firstly calibration of PFC has been done using proper micro parameters. For this purpose, both of the Uniaxial test and Brazilian test have been done on the NX samples. These tests were simulated by numerical method and then the proper micro parameters have been chosen by try and error. After calibration, 21 models with dimension of 11cm ×10 cm consisting one joint have been prepared. The joint angels were 0°, 15°, 30°, 45°, 60°, 75°, and 90°. The joint distances from cutter were 1cm, 2.5 cm and 4cm. Shear properties of joints have been determined using simulation of direct shear test on the modeled joints. One u shape cutter with diameter of 2 cm was in contact to the model surface. Axial force was applied to the model trough cutter.  The results show that both of the joint angle and joint spacing have important effect on the failure pattern and final failure load.
    Keywords: U shape cutter, Joint angle, Joint distance, tensile crack
  • K. Barani *, A. Omarzehi Pages 105-122
    A sulfide copper ore was crushed to 100% passing 3.36mm followed by grinding the crushed product through bed breakage process in a piston- die cell or ball mill into to 100% passing 250μm. Revealed by the results of particle size analysis made on the ground products, the bed breakage method provides a finer product compared to the ball mill approach. The liberation analysis of the products in eight size-fractions showed that the chalcopyrite in the ball mill product was more liberated compared to the bed breakage product. The overall percentage of chalcopyrite liberation in the ball mill product was higher than the bed breakage product by 1.82%. The shape properties of particles in the breakage products were examined by analysis of scanning electron (SEM) images. Accordingly, it was found that the circularity and roundness of particles broken by the bed breakage method are higher than the particles broken by the ball mill method, while the ball-milled particles are more elongated. The results of micro-flotation tests indicated the efficiency rate of Cu recovery and separation in the ball mill product were respectively 11% and 15% higher than the bed breakage product. This better metallurgical performance can be attributed to the fact that the bed breakage product was finer, the chalcopyrite was more liberated in the ball milling product, and particles in the ball milling product had less circularity and roundness. Contrary to many previous studies, the results of this study indicated that the bed breakage method did not increase the mineral liberation and improved the performance of the flotation process.
    Keywords: bed breakage, ball milling, Liberation degree, particles shape, Flotation
  • P. Mohammadzadeh Jahani, A. Behrad Vakylabad *, H. Hamidian, M. Jafari, S. Ayej Pages 123-138
    The aim of this study was to synthesize the organic nanocomposite for drug delivery using prosopis cineraria, and to investigate the loading and releasing the drug. The release of the tungstophosphoric acid hydrate was conducted with immersing 0.65 g of nanocomposite containing the drug in 50 ml of phosphate buffer at 37 °C under magnetic stirring conditions. The synthesis of the nanocomposites using pure merck silver nitrate (MSN) and silver nitrate from anodic sludge (SSN) after purification was statistically compared for pharmacological, microbicide and dewatering purposes. Since there was no significant difference between the two nanocomposites, the nanocomposites synthesized using SSN were used in all experiments.
    Keywords: Nanocomposite, Silver, Anodic sludge, Plant Prosopis Cinaria, Drug Delivery
  • A. Parsi, M.R. Khalesi *, A. Khodadadi Darban Pages 139-153

    The fluorescent powder contributes to up to 3% weight of compact fluorescent lamps, a significant portion of which contains rare earth elements such as yttrium and europium. These lamps are not recycled after usage, while they can be a good source for these elements. In this study, investigation on the process of dissolution and precipitation of yttrium and europium by hydrochloric acid and oxalic acid was targeted in order to find the optimal operating conditions. By measuring the pH changes, factors such as temperature, time, acid concentration, and solid-to-liquid ratio were determined to achieve the best leaching conditions. In addition, in the precipitation stage, the rinsing effect of yttrium hydroxide gels on increasing the purity of the product was investigated. The best leaching conditions were obtained by hydrochloric acid at 75 0C for at least 30 minutes and a solid-to-liquid ratio of 15 g/l in 0.3 M acid solution. The maximum precipitation of yttrium and europium oxalate, was obtained at pH=7. Rinsing the hydroxide gel by distilled water increased the purity of the product by more than 97% for the total of yttrium and europium, while 97% of europium and 99% of yttrium were recovered in the product.

    Keywords: Yttrium, Europium, Hydrochloric acid, Oxalic acid, Fluorescent powder