فهرست مطالب
فصلنامه نفس
سال هفتم شماره 1 (بهار 1399)
- شماره ویژه بیماری COVID-19
- تاریخ انتشار: 1400/01/22
- تعداد عناوین: 7
-
-
آیا در ویروس کرونا (COVID ‐ 19) احتمال تشکیل بیوفیلم وجود دارد؟صفحه 0
تشکیل بیوفیلم در میکروارگانیسم ها یک از عوامل مهم در تشدید بیماری زایی آنها به حساب می آید. تشکیل بیوفیلم به میکروارگانسم کمک می کند تا از سیستم ایمنی بدن میزبان پنهان شود، مقاومت دارویی آنها را افزایش می دهد. عفونت همزمان میان عامل بیماری زای تشکیل دهنده عفونت و COVID-19 می تواند یک چالش جدید برای درمان با COVID-19 باشد. وقتی نوبت به عوامل بیماری زای جدید می رسد، هرگونه اطلاعات در مورد آنها می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، COVID -19 در سال 2019 با شیوع بالایی به جهان معرفی شد. بررسی جنبه های مختلف آن ممکن است در ابتدا کمک چندانی نکند، اما این مطالعات می تواند چشم انداز جدیدی را برای دیگر محققان برای غلبه بر این مشکل جهانی باز کند، بنابراین هرگونه اطلاعات و تحقیق در مورد COVID 19 می تواند مفید باشد، حتی اگر در نتیجه گیری موفق نشوید.
کلیدواژگان: کووید-19، بیوفیلم، کروناویروس -
بررسی مکانیسم اثرگذار بافت چربی قهوه ای بر کاهش شدت عفونت ناشی ازCOVID-19 بوسیله تنظیم و بهبود عملکرد سیستم رنین آنژیوتانسینصفحه 0
هدف از این مطالعه یافتن عاملی است که سبب کاهش شدت عفونت ناشی از COVID-19 در بدن کودکان نسبت به بزرگسالان می شود تا شاید بتوان به وسیله آن مرگ و میر ناشی از COVID-19 را کاهش داد. برای دستیابی به این هدف جستجو در مقالات موجود در اینترنت بین سال های 2000 الی 2021 صورت گرفت. عبارت های کلیدی مورد استفاده شامل تفاوت های ساختاری بدن کودکان و بزرگسالان، سیستم رنین آنژیوتانسین، فشارخون و... بود. از بین عوامل یافت شده در جستجوهای صورت گرفته، عاملی که می توانست رابطه بین کاهش مرگ و میر ناشی از COVID-19 را در گروه های مختلف[1] به درستی نشان دهد مورد بررسی دقیق تری در ساختار بدن و به ویژه سیستم رنین آنژیوتانسین (RAS) قرار گرفت. عامل یافت شده چربی قهوه ای (BAT) می باشد. طبق این مطالعه چربی قهوه ای به دلیل اثرات خود از جمله بهبود و تنظیم عملکرد RAS به ویژه کاهش حساسیت به آنژیوتانسین نوع 2 سبب کاهش مرگ و میر ناشی از COVID-19 می شود.
کلیدواژگان: چربی قهوه ای، سیستم رنین آنژیوتانسین، COVID-19، گیرنده آنژیوتانسین -
صفحات 1-7
شیوع کرونا ویروس جدید (COVID-19) از اواخر سال 2019 سبب ایجاد نوعی چالش بهداشتی در سطح جهانی شده است. در این بین و با توجه به همه گیری عفونت مذکور بسیاری از پارامترها و بیماری های احتمالی در مضن ایجاد بستر مقابله و یا تشدید بیماری نوظهور قرار گرفتند. بیماری های آلرژیک و خصوصا آسم با توجه به ماهیت اختلالات تنفسی که ایجاد می کنند شرایطی به مراتب ویژه خواهند داشت. تظاهرات ایمونولوژیک حاصل از ابتلا به COVID-19 و علایم بالینی ناشی از این نوع عفونت سبب شد تا نگاه ویژه ای به بیماران مبتلا به اختلالات آلرژیک در تقابل با عفونت نوظهور شود. از این رو مطالعه حاضر به بررسی شرایط بیماران مبتلا به بیماری های آلرژیک نسبت به عفونت حاصل از کرونا ویروس جدید می پردازد.
کلیدواژگان: COVID-19، آلرژی، آسم، ایمونولوژی -
صفحات 8-19
از زمان ظهور کووید-19 در نوامبر 2019 میلادی، این بیماری به بزرگترین چالش جهان تبدیل شده است به ویژه در زمانی که همچنان واکسن موثری برای مقابله با آن وجود ندارد. شناخت مکانیسمهای بیماری زایی ویروس SARS-CoV-2 به شناخت درمانهای مناسب برای آن کمک میکند. اخیرا نقش RNAهای کوچک ویروسی (svRNA) در بیماری زایی ویروس SARS-CoV مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مشابهت بالای ژنوم ویروسهای SARS-CoV-2 و SARS-CoV هدف از مطالعهی بیوانفورماتیکی حاضر بررسی حضور این svRNAها در ژنوم SARS-CoV-2 و یافتن ژنهای هدف آنها در انسان است. از روش BLASTN برای یافتن مشابهت بین توالی سه svRNA مربوط به ویروس SARS-CoV با توالی احتمالی آنها در ژنوم SARS-CoV-2 و MERS-CoV استفاده شد. برای پیش بینی ژنهای هدف svRNA از نرم افزار آنلاین TargetScanHuman custom version 5.2 استفاده شد. از وب سایت Enrichr برای بررسی غنی شدن ژنهای هدف svRNA در مسیرهای KEGG استفاده شد. شبکه برهمکنشهای پروتئین-پروتئین ژنهای هدف با نرم افزار Cytoscape رسم و از افزونههای MCOD و Cytohubba به ترتیب برای تعیین ماژولها و ژنهای مرکزی شبکه استفاده شد. از میان سه svRNA شناخته شده در ژنوم ویروس SARS-CoV، توالی svRNA-N در ژنوم SARS-CoV-2 و MERS-CoV به میزان زیادی حفاظت شده است. همچنین پیش بینی شده که svRNA-N قادر به هدف قرار دادن 130 ژن مختلف است که بیشتر در مسیر پیام رسانی Rap1 تمرکز دارند. همچنین ژنهای مربوط به ماژولهای پروتئینی بیشتر در مسیر پیام رسانی TGF-β تمرکز مییابند. دادههای حاصل از مطالعهی حاضر مطالعهی بیشتر بر روی نقش svRNA-N در روند بیماری زایی SARS-CoV-2 و امکان استفاده از مولکول آنتی سنس علیه آن به عنوان راهکاری در کاهش آسیبهای ریوی کووید-19 را پیشنهاد میدهد.
کلیدواژگان: کووید-19، RNA های کوچک ویروسی، SARS-CoV-2، مسیر پیام رسانی Rap1 -
صفحات 20-27
گیاه Trachyspermum copticum سالیان طولانی در درمان انواع بیماریها از جمله تبهای همهگیر، سرفه، سندرمهای تنفسی، خستگی و بیاشتهایی کاربرد داشته است؛ هر چند که مستندات لازم جهت اثبات اثر بخشی آن همچنان مشخص نیست. این کارآزمایی بالینی موازی، سه سو کور و تصادفی، جهت بررسی اثربخشی و ایمنی شربت موکوزیفت (یک شربت گیاهی بر پایه Trachyspermum copticum) در بیماران بزرگسال مبتلا به COVID-19 طراحی شده است. تمام بیماران علاوه بر درمان استاندارد COVID-19، به صورت تصادفی شربت موکوزیفت یا شربت دارو نما را 5 میلیلیتر سه بار در روز برای 14 روز دریافت کردند. 50 بیمار با تایید آزمایشگاهی عفونت SARS-CoV-2 مطالعه را به پایان رساندند. میانگین سن بیماران 5/56 سال و 21 نفر (42%) آن ها مذکر بودند. در گروه مداخله کاهش معناداری در تنگی نفس مشاهده شد (p=0.001). اشتهای بیماران به صورت معناداری در گروه شربت موکوزیفت افزایش داشت (p=0.001). همچنین کاهش معناداری در کاهش شدت خستگی در گروه مداخله مشاهده شد (p=0.001). در مقایسه با گروه کنترل، در گروه درمان، یک افزایش در میزان اشتها و یک کاهش در شدت خستگی، زودتر مشاهده شد. یافتههای این مطالعه پیشنهاد میدهد که مصرف شربت موکوزیفت میتواند یک درمان کمکی موفق در کاهش تنگی نفس و شدت خستگی و افزایش میزان اشتها در بیماران مبتلا به COVID-19 باشد.
کلیدواژگان: کووید-19، موکوزیفت، Trachyspermum copticum، اشتها، خستگی، تنگلی نفس -
صفحات 28-40
در پاندمی بیماری عفونی ویروس کرونا جدید (کووید-19)، بازیهای ویدیویی فعال نشان دادهاند که میتوانند یک روش راحت برای انجام ورزش در خانه و همچنین برای حفظ آمادگی جسمانی و پایبندی طولانی مدت به ورزش باشند. این پژوهش با هدف مقایسه پاسخهای همودینامیکی یک جلسه بازی ویدیویی هوازی بوکس، با و بدون محدودیت جریان خون دست (BFR)، بر برخی عوامل همودینامیکی در جوانان غیر ورزشکار انجام گردید. چهارده آزمودنی (8 خانم، 6 آقا؛ محدوده سنی: 10±30 سال؛ شاخص توده بدنی 3±21 kg.m-2) در دو جلسه تمرینی بازی بوکس با کینکت ایکس باکس 360 شرکت مایکروسافت به فاصله یک هفته شرکت کردند. آزمودنیها بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم و به مدت 20 دقیقه به مبارزه مقابل یکدیگر پرداختند. هفته اول 7 آزمودنی با BFR، مقابل 7 نفر بدون BFR مبارزه کردند. نورمتانفرین و برخی عوامل همودینامیکی مانند تعداد ضربان قلب، فشار خون سیستولی و دیاستولی، حاصلضرب ضربان در فشار، فشار متوسط شریانی قبل و بعد و نیز انرژی مصرفی حین تمرین اندازهگیری شدند. در جلسه دوم جای دو گروه عوض شد. در حین بازی کافها باز و مجددا بسته و میزان فشار درک شده (PRE) با مقیاس 20 امتیازی بورگ ثبت شد. دادههای قبل و بعد از آزمون توسط آزمون t وابسته مقایسه گردید. سطح معناداری (05/0P≤) در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که صرف نظر از BFR، بازی ویدیویی همراه با حرکت منجر به افزایش معنادار در متغیرهای همودینامیکی (به غیر از DBP) و نورمتانفرین سرمی گردید. در مقایسه دادههای دوگروه در مورد متغیرهای همودینامیکی و نورمتانفرین و همچنین انرژی مصرفی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. گروه با BFR میزان PRE بیشتری را در حین تمرین گزارش کردند. یک جلسه بازی ویدیویی بوکس همراه با حرکت؛ با و بدون BFR، باعث افزایش فاکتورهای همودینامیکی گردید. اگر چه گروه با BFR افزایش معناداری در شدت و انرژی مصرفی در مقایسه با گروه دیگر نشان نداد، ولی به هر حال میتوان پیشنهاد داد که در دوران قرنطینه، بازیهای ویدیویی فعال گزینه مناسبی برای انجام فعالیت ورزشی در خانه و در ترکیب با بازیهای رایانهای باشند.
کلیدواژگان: بی تحرکی، تمرین کاتسو، بازی ویدیویی با حرکت، ضربان قلب، فشار خون، حاصلضرب دوگانه -
صفحات 41-50زمینه
در دوران پاندمی ویروس کرونا، بروز محدودیت ها برای افراد جامعه نظیر قرنطینه خانگی موجب بروز و شیوع کم تحرکی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن گردیده است. هدف از مطالعه بررسی تغییرات حاد هورمون رشد در فعالیت هوازی با دستگاه کینکت ایکس باکس با و بدون محدودیت جریان خون به عنوان جایگزین تمرین هوازی در دوران قرنطینه در جوانان غیر ورزشکار است.
روش14 جوان سالم غیر ورزشکار با محدوده سنی 30±10سال به طور تصادفی انتخاب شدند. و در دو روز مختلف با و بدون محدودیت جریان خون عروق دست به مدت 20 دقیقه به بازی بوکس با ایکس باکس 360 پرداختند. قبل و بلافاصله بعد نمونه های خونی از آنها گرفته شد.
یافته هاافزایش معنی دار میزان سرمی هورمون رشد و نورمتانفرین نسبت به پیش از آزمون در دو گروه تمرینی مشاهده شد، اما مقدار تغییرات هورمون رشد و نور متانفرین بین دو گروه با و بدون محدودیت جریان خون معنی دار نبود(05/0 ≤p).
نتیجه گیریانجام بازی های ویدیویی همراه با حرکت محرک لازم را برای ترشح هورمون های آنابولیک نظیر هورمون رشد فراهم می کند و انجام آنها با محدودیت جریان خون برای افراد ارزش افزوده دارد .مطالعات بیشتر در زمینه اثر محدودیت جریان خون به عنوان روش تمرینی نوین بر بازی ویدیویی همراه با حرکت لازم است.