فهرست مطالب
فصلنامه روان شناسی و دین
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 53، بهار 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/03/28
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحه 7
تدوین مدل مفهومی سازههای دینی، سرآغازی برای مطالعه روانسنجی آنهاست. هدف این پژوهش، تدوین مدل مفهومی خوف از خدا، از دیدگاه علامه طباطبایی است. روش تحقیق ترکیبی، از نوع اکتشافی است. جامعه متنی، آثار مکتوب علامه طباطبایی و نمونه متنی، 10 جلد مرتبط از تفسیر المیزان است. جامعه آماری، پژوهشگران حوزوی دکتری رشتههای علوم انسانی است و با روش نمونهگیری در دسترس، 9 نفر انتخاب شد. یافتهها نشان داد که خوف از خدا متشکل از دو مولفه (احساس نگرانی، احساس مراقبت) است. احساس نگرانی، شامل دو زیرمولفه (پیشبینی ناخوشایند، تهدید هدف) و احساس مراقبت، شامل دو زیرمولفه (اجتناب از منشا ترس، استقامت در رسیدن به هدف) است. یافتههای مطالعه کمی نشان داد که میزان شاخص CVI در زیرمولفهها در دامنه 88/0 تا 1 و میزان شاخص CVR در زیرمولفهها در دامنه 78/0 تا 1 است. بنابراین، سازه خوف از خدا، دارای مدل مفهومی و برخوردار از روایی محتوایی است که قابلیت سنجش در قالب ساخت ابزار را دارد.
کلیدواژگان: خوف از خدا، مدل مفهومی، ترس، علامه طباطبائی، اضطراب، بیم -
صفحه 19
این پژوهش، با هدف تدوین مدل مفهومی «ثبات قدم» براساس منابع اسلامی انجام شد. در این پژوهش، برای تحلیل مدل مفهومی ثبات قدم، از جملات توصیفی تبیینی منابع اسلامی، از روش تحلیل محتوا و برای تبیین ساختار مفهومی ثبات قدم، از روش معناشناسی زبانی استفاده شد. بدینمنظور، بهواسطه واژگان و مفاهیم جمعآوری شده در حوزه معنایی ثبات قدم، جملات توصیفی تبیینی مرتبط با موضوع در متون اسلامی جستوجو و انتخاب شدند. برای تعیین مولفههای مفهومی و عملیات مقولهبندی و مفهومسازی، مضمونهای اصلی متون انتخاب شدند. در بررسی روایی محتوای مولفههای استخراجشده، براساس نظرات 15 کارشناس، هر مولفهای که حداقل مقدار CVR آن 49/0 به بالا بود و همچنین، مولفهای که شاخص CVI آن برابر با 79/0 و بالاتر از آن بود، تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار مفهومی ثبات قدم براساس منابع اسلامی، بر هفت مولفه اصلی شامل هدفمداری الهی، عزم، یقین، پایبندی به ارزشها، ایستادگی مداوم، جدیت در عمل و شکیبایی مبتنی است.
کلیدواژگان: ثبات قدم، منابع اسلامی، مدل مفهومی، مولفه های ساختاری، فرایندهای دستیابی -
صفحه 37
این پژوهش به بررسی اثربخشی زوجدرمانی یکپارچهنگر با محتوای اسلامی بر گفتوگوی موثر زوجین پرداخته است. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی بود و از طرح آزمایشی آمیخته استفاده شد. جامعه آماری شامل زوجینی بود که به دلیل عدم توانمندی گفتوگوی موثر به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره مهرآیین تهران در سال 95 مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 16 زوج بود که با روش نمونهگیری در دسترس از میان جامعه آماری انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (8 زوج) و گروه کنترل (8 زوج) جایگزین شده بودند. گروه آزمایش در 10 جلسه زوجدرمانی یکپارچهنگر با محتوای اسلامی شرکت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه «مقیاس ارزیابی گفتوگوی موثر زوجین» بود و از آزمون آماری تحلیل واریانس با تکرار سنجش برای آزمون سوال تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان گفتوگوی موثر زوجین گروه آزمایش در مقیاسهای مهارتهای کلامی، غیرکلامی و فرایند گفتوگوی موثر در مرحله قبل و بعد از مداخله، تفاوت معناداری داشته است، همچنین بین گروه آزمایش و گروه کنترل در میزان گفتوگوی موثر زوجین در مقیاسهای گفتوگوی موثر تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای پژوهش در کل بیانگر آن است که زوجدرمانی یکپارچهنگر با محتوای اسلامی میتواند مشکلات ارتباطی زوجین را کاهش دهد.
کلیدواژگان: زوج درمانی یکپارچه نگر با محتوای اسلامی، گفت وگوی موثر زوجین -
صفحه 55
دانشآموزان سرمایههای عظیم کشور هستند و تاثیری شگرف در آینده کشور دارند. توجه به عوامل موثر بر سلامت روان آنها ازجمله شادکامی و خودکارآمدی از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیتزندگی، با جهتگیری اسلامی بر شادکامی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای مقطع متوسطه دوم بروجن انجام شد. در این پژوهش، که از نوع نیمهتجربی بود، جامعه آماری 1270 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بروجن بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 36 دانشآموز انتخاب و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل بهطور برابر قرار گرفتند. گروه آزمایش در طی ده جلسه 90 دقیقهای، تحت آموزش کیفیت زندگی اسلامی IS-QOLT قرار گرفت. اندازهگیریها در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شد. ابزارهای اندازهگیری، شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و مقیاس خودکارآمدی (SGSES) بود. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی با جهتگیری اسلامی، اثر معنادار برافزایش شادکامی و خودکارآمدی گروه آزمایش داشته است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت افزودن بعد معنویت، بهویژه در سایه مذهب، با نگاهی کلگرایانه و یکپارچه نسبت به انسان، میتواند به اثربخشی مداخلات، بهویژه در حوزه روانشناسی مثبتنگر کمک کند.
کلیدواژگان: کیفیت زندگی، جهت گیری اسلامی، شادکامی، خودکارآمدی و دانش آموزان -
صفحه 69
هدف این پژوهش، تبیین نقش واسطهگری فضیلت اخلاقی صبر، در بین هوش موفق و خردمندی است. روش پژوهش از نوع همبستگی، با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. بدینمنظور، تعداد 300 نفر (180 زن، 120 مرد) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز، به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاسهای خودسنجی خردمندی وبستر (2003)، هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو (2002) و صبر (خرمایی و همکاران، 1393) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که دادهها با مدل برازش دارد و اثر مستقیم هوش موفق، بر خردمندی و فضیلت اخلاقی صبر به ترتیب، (57/0=β، 41/0=β، و 001/0=p) و همینطور، فضیلت اخلاقی صبر بر خردمندی (16/0=β و001/0=p) تایید شد. همچنین، مدل نشان داد که فضیلت اخلاقی صبر، نقش واسطهای بین هوش موفق و خردمندی (06/0=β و001/0=p) دارد. این نتایج بیانگر این است که متغیرهای شناختی همچون هوش موفق، به همراه و واسطه فضیلت اخلاقی صبر برای رسیدن به خردمندی لازم هستند. براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که آموزش هوش موفق و فضیلتهای اخلاقی همچون صبر مورد توجه قرار گیرد تا موجب تقویت و بروز خردمندی در افراد گردد.
کلیدواژگان: خردمندی، هوش موفق، فضیلت اخلاقی صبر -
صفحه 83
هدف این تحقیق، تعیین رابطه بین باورهای دینی با عدالت و تعهد آموزشی استادان با واسطهگری جهتگیری مذهبی بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات است. شیوه نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم بوده که به طور تصادفی، تعدادی براساس فرمول حجم نمونه کرجسی-مورگان برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه باورهای دینی، عدالت آموزشی، تعهد آموزشی، جهتگیری مذهبی، که دارای روایی و پایایی مناسب بودهاند و برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین باورهای دینی با عدالت و تعهد آموزشی رابطه معناداری وجود دارد و جهتگیری مذهبی، رابطه بین باورهای دینی را با عدالت و تعهد آموزشی واسطهگری میکند.
کلیدواژگان: باورهای دینی، عدالت آموزشی، تعهد آموزشی، جهت گیری مذهبی -
صفحه 97
هدف این پژوهش، بررسی نقش سبک زندگی اسلامی و پنج عامل بزرگ شخصیت در بهباشی روانشناختی و شادکامی بود. جامعه پژوهش دانشجویان و طلاب شهر قم دادند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس، 911 دانشجو و طلبه بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک زندگی اسلامی (ILST-75)، پاسخ دادند. نتایج بهدستآمده نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و خردهمقیاسهای آن، با بهباشی روانشناختی و شادکامی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطه معنادار صفات شخصیت با بهباشی و شادکامی بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک زندگی اسلامی و خردهمقیاسهای آن، شامل مالی، اخلاق و زمانشناسی و صفات شخصیتی برونگرایی و گشودگی، به تجربه قابلیت پیشبینی شادکامی را دارند. همچنین در پیشبینی بهباشی روانشناختی، نتایج رگرسیون نشان داد که سبک زندگی اسلامی و خردهمقیاسهای اخلاق، زمانشناسی، امنیتی، عبادی، تفکر و علم و مالی و صفات شخصیتی توافق، گشودگی به تجربه، ثبات هیجانی و برونگرایی، توان پیشبینی بهباشی روانشناختی را دارند. بنابراین، تقویت پایبندیهای دینی - اسلامی میتواند موجب تقویت و افزایش شادکامی و بهباشی روانشناختی در افراد شود و توجه به صفات شخصیتی افراد، میتواند بسیاری از تغییرات شادکامی و بهباشی در افراد را موجب شود.
کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، عوامل شخصیتی، بهباشی روان شناختی، شادکامی
-
Page 7
The development of a conceptual model of religious structures is the beginning of the study of their psychometrics. The purpose of this study is to develop a conceptual model of fear of God from the perspective of ʿAllāmah Ṭabāṭabāʾī. The mixed research method is exploratory. The textual community is the written works of ʿAllāmah Ṭabāṭabāʾī and the textual sample is 10 related volumes of Al-Mizan Tafsir. The statistical population is doctoral researchers in humanities, and 9 people were selected for the available sampling method. The findings of the study show that fear of God consists of two components (feeling of anxiety, feeling of caring). Feelings of anxiety include two sub-components such as (unpleasant anticipation, threat of the goal), and feelings of care include two sub-components as (avoidance of the source of fear, perseverance in achieving the goal). The findings of the quantitative study show that the CVI index in the sub-components ranged from 0.88 to 1 and the CVR index in the sub-components ranged from 0.78 to 1. Therefore, the structure of fear of God has a conceptual model and content validity that can be measured in the form of making a tool.
Keywords: fear of God, conceptual model, fear, ʿAllāmah Ṭabāṭabāʾī, anxiety, fright -
Page 19
This study was conducted with the aim of developing a conceptual model of perseverance based on Islamic sources (Quran and Hadith). In order to analyze the conceptual model of perseverance, this study makes us of descriptive-explanatory sentences drawn from Islamic sources and content and uses a semantic method to explain the conceptual structure of perseverance. For this purpose, the descriptive-explanatory sentences relating to perseverance found in Islamic texts were searched and selected on the basis of the words and concepts which were collected in this regard. In order to determine the conceptual components, the main themes of the selected texts were categorized and conceptualized. The enquiry about the content validity of the extracted components based on the opinions of 15 experts confirms that the minimum of CVR value of each component is 0.49 and above, and the CVI index of the components 0.79 and above. The findings show that, according to Islamic sources, the conceptual structure of steadfastness is based on seven main components, including divine purposefulness, determination, certainty, adherence to values, perseverance, seriousness in action and patience.
Keywords: perseverance, Islamic sources, conceptual model, structural components, the processes of achievement -
Page 37
Abstract This study seeks to investigate the effectiveness of integrative couple therapy based on Islamic content on the constructive dialogue between a couple. It is a quasi-experimental study in which a mixed experimental design is used. The statistical population consists of couples who referred to Mehr Ayee Psychological and Counseling Services Center in Tehran in 1995 due their inability to enter a constructive dialogue. The sample consists of 16 couples who were selected through available sampling from the statistical population and were randomly divided into two groups experimental and control with eight couples each. The experimental group had a ten course on integrative couple therapy based on Islamic content and the control group had not received any training. The research instrument is a questionnaire on constructive Couples Dialogue Evaluation Scale" and statistical analysis of variance test with repeated measurement was used for administration research question test. The results show that there is a significant difference between the standard of the constructive dialogue between the couple in the experimental group regarding the scale of verbal and non-verbal skills and the constructive dialogue process before and after the intervention and there is also a significant difference between the experimental group and the control group in the level of constructive dialogue couples regarding the scale of constructive dialogue. In general findings indicate that integrative couple therapy based on Islamic content can reduce couple communication problems.
Keywords: integrative couples therapy based on Islamic content, Constructive dialogue between a couple -
Page 55
The aim of this study is to investigate the effectiveness of quality –of- life Islamic orientation to on the happiness, self-efficacy of the second-year students in Borujen secondary school for girls. The statistical population of this semi-experimental study is 1270 female high school students in Borujen 36 of whom were selected students by random cluster sampling method and are randomly divided into two groups: experimental and control. The experimental group did on Islamic quality -of –life training course consting of(IS-QOLT) ten ninety minute sessions. The data were analyzed by using SPSS-18 software and the variance analysis test was performed by making repeated measurements. The results show that Islamic quality- of -life training has a significant effect on increasing the rate of the happiness and self-efficacy (p <0.05) of the experimental group. Therefore, it can be said: that the spiritual dimension especially within the frame of religion according to a holistic and integrated view of man can contribute to the effectiveness of the interventions especially in the field of positive psychology.
Keywords: quality of life, Islamic orientation, happiness, self-efficacy, students -
Page 69
The aim of the study is to explain the mediating role of the moral virtue of patience in the relationship between successful intelligence and wisdom. The sudsy method is correlational in which structural equation model is used. The 300 undergraduate students from Shiraz University randomly selected by using a clusters such scales like websiters’ self-assessment of wisdom, successful intelligence of Sternberg and Gregorlenko (2002) and the patience of Khorrama’i and colleagues. The results of structural equation analysis show that the data are in line with the model and confirm that the direct effect of successful intelligence on wisdom and on the moral virtue of patience is (β = 0.057, β = 0.41, and p = 0.001), as well as moral virtue Patience on wisdom id (β = 0.16 and p = 0.001). Also, the model shows that the moral virtue of patience acts as intermediary between successful intelligence and wisdom (β = 0.06 and p = 0.001) respectively. These results reveal that cognitive variables such as successful intelligence along with and through the moral virtue of patience, are necessary to achieve wisdom. It is suggested that the teaching of successful intelligence and moral virtues such as patience be taken into account in order to strengthen and develop wisdom in individuals.
Keywords: wisdom, successful intelligence, moral virtue of patience -
Page 83
The aim of this study is to determine the relationship of religious beliefs with professors’ justice and educational commitment through religious orientation. The research method is descriptive and categorized as correlation. The sample comprise all students of Islamic Azad university in Mahallat. The sampling method is volume-proportional class and group of students were randomly selected for this research according to Karjsi-Morgan sample size formula. The data collected from are four questionnaires about religious beliefs, educational justice, educational commitment and religious orientation and were of great validity and reliability. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. The results show that a the relationship of religious beliefs with justice and educational commitment is significant, and religious orientation mediates the relationship of religious beliefs with justice and educational commitment.
Keywords: religious beliefs, educational justice, educational commitment, religious orientation -
Page 97
The aim of the study is to investigate the role of Islamic lifestyle and five key personality traits in the psychological well-being and happiness. A group of both seminarians and university students of Qom consisting of 911 students as the sample of the research filled out the forms of Islamic lifestyle test (ILST-75), questionnaire on five key personality traits (Goldberg, 1999), psychological wellbeing (Ryff 1995) and depression-happiness (Joseph and McGreal, 1995). The research findings show that relationship of Islamic lifestyle and its minor standards with psychological well-being and happiness is positive and significant, and the relationship of personality traits with well-being and happiness is also positive and significant. The results of regression show that Islamic lifestyle and the minor standards of morality, punctuality, security, acts of worship, knowledge, mediation and finance and personality traits of agreement, openness to experience, emotional stability and extroversion can contribute to predicting the rate of psychological well-being. Also, psychological well-being and happiness are variables that rise in individuals under the influence of personality traits and Islamic lifestyle. As a result, strengthening Islamic lifestyle can strength and individuals’ the happiness and psychological wellbeing.
Keywords: Islamic lifestyle, personality traits, psychological wellbeing, happiness