فهرست مطالب

نشریه پژوهش در پزشکی
سال نوزدهم شماره 4 (پیاپی 83، پاییز و زمستان 1374)

  • تاریخ انتشار: 1374/11/17
  • تعداد عناوین: 16
|
  • فریدون عزیزی* صفحات 1-10
  • گیتی ابوحسین*، علی کشاورز، محمود جلالی صفحات 11-17

    هدف از این بررسی مقایسه مقادیر مس، روی، نسبت روی به مس، کلسترول و تری گلیسرید در سرم بیماران مبتلا به آنفارکتوس میوکارد و افراد سالم میباشد. در این بررسی از 45 مرد مبتلا به آنفارکتوس حاد میوکارد در دومین روز بعد از انفارکتوس (گروه مورد) و 51 مرد سالم و داوطلب که در حد امکان از نظر سنی با این افراد جور (Match) شده بودند (گروه شاهد)، صبح ناشتا 10 میلیلیتر خون گرفته شد و مقدار املاح روی و مس، کلسترول، تری گلیسرید و نسبت روی به مس سرم خون هر فرد تعیین شد.املاح روی و مس با دستگاه جذب اتمی Varian مدل 175 - AA اندازه گیری شد کلسترول به روش سریع و تری گلیسرید نیز به وسیله کیت مخصوص آن اندازه گیری انجام شد.طی این بررسی مشخص شد که میزان روی سرم مبتلایان حدود 30 درصد کمتر از گروه شاهد و برعکس میزان مس سرم در مبتلایان، حدود 54 درصد بیشتر از گروه شاهد میباشد این تفاوتها بین دو گروه با 0/001>P از نظر آماری معنی دار است. همچنین میانگین نسبت روی به مس گروه مورد نیز کمتر از گروه شاهد است و میانگین کلسترول و تری گلیسرید سرم در دو گروه مورد و شاهد اختلاف آماری معنی داری را نشان نمی دهد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود برنامه غذایی این بیماران در دوران نقاهت، با توجه به تغییرات املاح روی و مس، بخصوص با نقشی که برای روی در ترمیم بافت میوکارد در نظر گرفته میشود، تنظیم شود.

  • امیر اسماعیل نژاد مقدم*، احمد حسینی، مجتبی رضازاده صفحات 18-23

    مقایسه تاثیر سوپر ناتنت های نواحی مختلف اپیدیدیم، روی تخمکهای تلقیح شده با اسپرمهای ظرفیت یافته (اسپرمهای ناحیه دم اپیدیدیم که 120 دقیقه پری انکوبه شده بودند) انجام گرفت. از 257 تخمک تلقیح شده 193 تخمک (74/51 درصد) در حضور سوپر ناتنت اسپرمهای ناحیه سر اپیدیدیم، بارور شدند؛ در حالی که، در صد باروری در حضورسوپر ناتنت های های نواحی تنه  و دم اپیدیدیم به طور معنی داری کاهش نشانداد: به طوری که از 274 تخمک تلقیح شده در حضور سوپر ناتنت ناحیه تنه، تنها 32 تخمک (11/49 درصد)، و از 362 تخمک تلقیح شده در حضور سوپر ناتنت ناحیه دم، 15 تخمک (4/15 درصد)، بارور شدند. از آنجایی که سوپرتاتنت حاصله از اپیدیدیم، مشتمل بر ترشحات اپیدیدیم، به ویژه ماکرومولکولهایی که برای باروری نقش ممانعت کننده دارند، می باشند. لذا از تجربه دار این طور استنتاج می شود که ممانعت کنندگی سوپر تاتنت از ناحیه ابتدایی به طرف انتهای اپیدیدیم به طور معنی داری افزایش می یابد که احتمالا بیانگر افزایش غلظت ماکرومولکولهای موجود در اپیدیدیم و با افزایش فعالیت ماکرومولکولهای مزبور می باشد. از آنجا که بالا بودن توانایی مهار کنندگی سوپر تاتنت حاصله از اسپرمها با بلوغ اسپرمها رابطه مستقیم دارد. در نتیجه می توان گفت که گروه اسپرمهای بالغ در ناحیه انتهایی به مراتب بیشتر از ناحیه ابتدایی اپیدیدیم می باشد.

  • احمد احمدی*، ناصر بادامی، نسرین معظمی صفحات 24-30

    در مدت دو سال 2013 زن مبتلا به بیماری التهابی حاد لگن به عنوان بیمار و 160 زن سالم بدون علامت PID به عنوان شاهد برای تشخیص عامل بیماری نمونه برداری شدند نمونه 58 بیمار و 60 کنترل از طریق لاپاروسکوپی یا لاپاراتومی و 154 بیمار و 100 شاهد به وسیله سواب از ناحیه آندوسرویکی گرفته شد، از گروه لاپاروسکوپی و لاپاراتومی 58 نفر، در 9 مورد (15/5) درصد باکتری جدا نشد ولی 3 مورد (5/1درصد) فقط باکتری بیهوازی، 6 مورد (10/3درصد) باکتریهای بیهوازی همراه با هوازی و در 40 مورد (68 در صدا فقط باکتری هوازی جدا شده است، ضمنا"، در 18 مورد (31درصد) عفونت به صورت پلی میکروبیال بود. علاوه بر این از گروه کنترل، 60 زن هیچ نوع باکتری جدا نشده است، از 154 بیمار که از آندوسرویکس آنان نمونه برداری شده، از 12 نفر (7/7 درصد) باکتری جدا نشد. ولی 13 مورد (8/5 درصد) باکتریهای بی هوازی تنها 23 مورد (14/9 درصد) باکتری بیهوازی همراه با یک باکتری هوازی و در 106 مورد (68/8 درصد) فقط باکتری هوازی و بیهوازی اختیاری جدا شد. ضمنا" در 97 مورد (62 درصد) بیش از یک باکتری جدا شد.از گروه کنترل 100 زن سالم، 31 مورد باکتری هوازی ، 5 مورد باکتری بیهوازی همراه با هوازی، در 14 مورد بیهوازی تنها (لاکتوباسیل) و در 50 مورد باکتری جدا نشد. ضمنا در 10 مورد بیش از یک باکتری جدا شد. در این مطالعه، بالاترین رقم باکتریهای جدا شده در هر دو گروه باکتریهای هوازی و بیهوازی اختیاری بود (0/05>P) ولی نایسریا گونوره که به عنوان یک عامل شناخته شده PID محسوب می شود، از شیوع کمتری برخوردار بود و در مرحله آخر قرار داشت. این موضوع نشان می دهد که عامل PID در این بررسی بیشتر باکتریهای روده ای و فلور طبیعی مهبل می باشند و نایسریا گونوره کمتر دخالت دارد.

  • حسین پاکدامن*، آذر فلاح، مجتبی کامیاب صفحات 31-35

    ین پژوهش از این نظر حایز اهمیت است که تاکنون در مورد این بیماری در ایران بررسی به عمل نیامده است و نکته دیگر اینکه بعضی از نتایج به دست آمده، در مقایسه با آنچه که در نوشتارهای کشورهای خارجی ارایه شده، تفاوت دارد. در این بررسی، 16 بیمار مبتلا به فلج دورهای هیپوکالمی مورد مطالعه قرار گرفتند و این نتایج به دست آمد : 1) نسبت ابتلای مرد به زن 15 به 1؛ 2) موارد ابتلای خانوادگی 3به 13؛ 3) فرکانس حملات در نوع خانوادگی بیماری خیلی بیشتر از موارد غیر خانوادگی (دهه سوم و چهارم زندگی) نسبت به نوع خانوادگی (10 تا 20 سالگی) در سنین بالاتر است؛ 5) عوامل برانگیزاننده بیماری به ترتیب شامل مصرف غذای سنگین، فعالیت بدنی شدید و خوردن انواع شیرینی ها بود.

  • نیر رسائیان*، حمیدرضا فدوی، علی تجلی اول، پوپک درودیان صفحات 36-50

    TENS وسیله ایست که با تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست باعث کاهش درد شده، امروزه در پزشکی برای تسکین درد کاربرد زیادی دارد. از سال 1977 که تاثیر این دستگاه بر کاهش دردهای زایمانی توسط اگوستینسون (Augustinsson) آغاز شد تا کنون نتیجه گیریهای متفاوتی گزارش شده است. این تحقیق در سال 1370 در مرکز پزشکی مهدیه روی 98 مادر انجام شد. روش تحقیق کارآزمایی بالینی و از نوع دوسوکور متوالی (blind Sequential Double) و شیوه آن مصاحبه و با استفاده از پرسشنامه استاندارد MPQ-SF بود، مادران به طور تصادفی به سه گروه تجربی، Placebo و گواه تقسیم شدند. در گروه اول الکترودها با اعمال تحریک و در گروه دوم بدون تحریک روی پوست ناحیه مهره دهم پشتی تا اولین مهره کمری و ساکروم 2 تا 4 در دو طرف مهره ها قرار داده شد، همچنین در گروه سوم به عنوان گواه میزان درد در دیلاتاسیون های 4، 6، 8 و بلافاصله پس از خروج جفت مورد ارزیابی قرار گرفت. تحقیق نشان داده است که TENS دردهای شدید زایمانی را کاهش داده (0/001>P) و تعداد مادرانی را که اظهار بی دردی کرده اند افزایش داده است (0/001>P) ولی تاثیر آن در دردهای متوسط و خفیف قابل توجه نبود. این دستگاه در مادران نخست زا از طولانی تر شدن طبیعی مدت زایمان جلوگیری کرد (0/05>P) اثر Placebo نیز بر درد اثر کاهنده داشته (0/001>P) و مدت زایمان در این گروه از مادران نخست زا، نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است (0/05>P).

  • مینودخت فروزانی*، گیتی ستوده، منصور شهرکی، مریم رف رف صفحات 51-60

    در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی وضعیت تغذیه 451 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زابل از طریق تعیین وزن، قد، نمایه توده بدن (BMI) Body Mass Index و دور بازو مورد بررسی قرار گرفت. یافته های بررسی نشان داد که 14/4 درصد زنان کم وزن و رشد 2/2 درصد آنان متوقف شده بود. از نظر نمایه توده بدن 36/4 درصد از دست دهی ماهیچه و 18/8 درصد اضافه وزن داشتند . همچنین 31/8 درصد آنان دور بازوی کمتر از صدک پنجم داشتند. در تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام ، وزن به ترتیب با سن (0/001>P)، شغل (0/02>P) و تعداد بارداری (0/03>P)، نمایه توده بدن با تعداد بارداری (0/001>P) و شغل (0/02>P) و دور بازو با سن (0/001>P) و شغل (0/04>P) ارتباط مثبت و معنی داری داشتند. یافته های این بررسی نشان داد که سوء تغذیه زمان حال مهمترین مشکل تغذیه ای زنان مورد بررسی شهر زابل می باشد.

  • عباسعلی کریمپور*، احمد حسینی، مجتبی رضازاده صفحات 61-69

    از آنجا که در جریان مکش (آسپیراسیون) اووسیت و گرفتن آن برای لقاح خارج رحمی (in vitro fertilization) همواره مقداری مایع فولیکولر (FF) محبوس در بین سلولهای کومولوس اطراف اووسیت با آن همراه می شود، بر آن شدیم که تاثیر این مایع را بر کلیواژ و رشد و تکامل جنینهای موش در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهیم. بدین منظور طی 72 ساعت کشت جنینهای دو سلولی موش در محیطهای زیر انجام شد و رشد و تکامل آنها تا مرحله بلاستوسیت و هچینگ (پاره شدن زونا) مورد مطالعه قرار گرفت : مدیوم  +Ham , S F10  10٪ سرم آلبومینارانسان(گروه شاهد)؛ مایع فولیکولر خالص حرارت دیدهHeat treatmented pure) FF= HF100)؛ مدیوم هامز مخلوط شده با 10، 25 و 50 درصد مایع فولیکولر حرارت دیده (HF50,HF25,HF10) مایع فولیکولر خالص حرارت ندیده (Untreated or fresh FF= HF100) و هامز مخلوط شده با 10 درصد مایع فولیکولر حرارت ندیده (NF10). در ساعت چهل و هشتم کشت آزمایشگاهی، 58/6 درصد از جنینهای دو یاخته ای در HF100 به مرحله بلاستوسیست رسیدند. این نسبت برای HF10 ، HF25 ، HF50 و هامز + سرم به ترتیب 48/0، 37/6، 40/3 و28/6 درصد بود که درصد بلاستوسیستهای HF100 و HF50 به طور معنی داری از هامز+ سرم بیشتر بود (0/05>(P.24 ساعت بعد یعنی در ساعت 72 کشت آزمایشگاهی، درصد بلاستوسیست در HF10 ، HF25 , HF50 , HF100 و هامز+ سرم به ترتیب 86/1 ،77/2،75/0 ، 70/3، 71/6 بود که در مقایسه، فقط اختلاف موجود بین درصد بلاستوسیست در HF100 با سایر محیطهای مورد آزمایش از جمله هامز + سرم معنی دار بود (0/05>P).در مقابل، تقریبا تمام جنینهایی که در NF100 کشت داده شده بودند پس از 24 ساعت از بین رفتند. و از جنینهای کشت داده شده در NF10 حدود 44/1 درصد در ساعت 72 بلاستوسیست رسیدند که به طور معنی داری کمتر از درصد آن در هامز + سرم و نیز سایر محیطهای مورد تجربه بود (0/05>P). این نتایج نشان میدهند که مایع فولیکولر انسان به صورت تازه بر رشد و تکامل جنینهای اولیه اثر نامطلوبی دارد اما اگر به روش متداول در آزمایشگاه های IVF حرارت داده شود، (Treatment heat) نه تنها می تواند امکان رشد و تکامل جنینهای اولیه را تا مرحله بلاستوسیست و هجینگ فراها که دارای اثرات امبریوتروفیک نیز می باشد.

  • محمدرضا مسجدی*، مهرناز هادیان، علی چراغوندی، حسین پاکزاد صدیق، علی اکبر ولایتی صفحات 70-77

    بیماری سل هنوز هم مشکل اصلی بهداشتی و یکی از علل مهم مرگ و میر در جهان است. عاملی که در گسترش این بیماری در جامعه نقش اصلی را به عهده دارد، فاصله زمانی ابتلای فرد به بیماری فعال ریوی تا دو هفته بعد از شروع درمان است. چرا که در این مدت، خلط شخص حاوی باسیل کخ می باشد و می تواند باعث انتقال بیماری شود . این زمان از سه بخش تشکیل می شود: تاخیر بیمار در مراجعه به پزشک؛ تاخیر پزشک در تشخیص و تاخیر در شروع درمان. در این مطالعه، هر یک از این زمانهای تاخیر در گروهی از بیماران مبتلا به سل ریوی با خلط مثبت، مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوانیم در مراحل بعدی علل هر یک را مورد مطالعه قرار دهیم. این بررسی روی کلیه بیمارانی که برای اولین بار با تشخیص قطعی سل ریوی اسمیر مثبت از مرداد تا بهمن 73 در مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری بستری شده بودند، انجام شد. بیمارانی که گفته هایشان قابل اعتماد نبود از مطالعه کنار گذاشته شدند. بیماران مورد بررسی 50 نفر بودند که یک نفر با همگی آنان مصاحبه کرد. تاریخ شروع علایم و اولین مراجعه به پزشک با دقت از بیماران پرسیده شد. تاریخ تشخیص بیماری، تاریخ اولین آزمایش اسمیر مثبت بیمار در نظر گرفته شد و تاریخ شروع درمان نیز از روی پرونده بیمار مشخص گردید.متوسط سن بیماران 19±42 سال بود. 6 درصد بیماران مونث و 40 درصد مذکر بودند. 68 درصد ایرانی و 32 درصد ملیت افغانی داشتند. متوسط تعداد افراد خانواده 2/5±5 نفر بود. 78 درصد بیماران سواد ابتدایی و کمتر داشتند. متوسط تاخیر در مراجعه 10±12/5 روز بود که بین ایرانیان و افغانها اختلافی وجود نداشت ولی در زنان میانگین 10/5 روز و در مردان 15/5 روز بود که با آزمون t اختلاف معنیدار داشت (0/05>P)، متوسط تاخیر پزشک در تشخیص بیماری 93 روز با انحراف معیار 80 روز، حداقل سه روز و حداکثر 332 روز بود که بین بیماران ایرانی و افغانی اختلاف معنی داری وجود نداشت. متوسط زمان تاخیر در تشخیص در گروه زنان 108 و در گروه مردان 70 روز بود که اختلاف معنی داری را نشان می داد (0/05>P)، متوسط تاخیر در درمان 4±4 روز بود، بر اساس مطالعه انجام شده این نتیجه بدست آمد که بیشترین تاخیر در مورد تاخیر در تشخیص روی داده بود. این حالت نشاندهنده این واقعیت است که تاخیر پزشک در تشخیص باعث میشود که بیماری سل در جامعه گسترش یابد .

  • سید محمد مجتهدزاده*، محمدرضا کریمی، خلیل جعفری، احمد مرادی صفحات 78-88

    هپاتیت ویروسی نوع B از عفونتهای مهم و شایع در دنیا بوده که در کشور ایران نیز آندمیک است. در این مطالعه شیوع دوازده ساله (فروردین 1360 تا آذر 1372) موارد مثبت  VDRL، HBs.Ag و رابطه آنها با پاره ای از عوامل اپیدمیولوژیک مثل جنس، سن، شغل و... در بین اهدا کنندگان خون استان همدان بررسی شده است شیوع کلی HBs. Ag مثبت در بین 104236 نفر اهدا کننده96/ 2  درصد و شیوع VDRL مثبت 0/17 درصد بود. از موارد HBs. Ag مثبت، 164 نفر از نظر HBe . Ag و HBe . Ab بررسی شدند که در 3/82 درصد آنان HBe . Ab مثبت، 11 درصد HBs . Ag مثبت و 6/7 درصد از نظر هر دو عامل منفی بودند. در بررسی 120 نفر که HBs. Ag مثبت داشتند،12/5 درصد AST غیرطبیعی (بیش از سه برابر طبیعی) و 15 درصد ALT غیرطبیعی (بیش از سه برابر طیعی داشتند. در بررسی 259 نفر با HBs .Ag مثبت، 5 درصد بیلیروبین توتال غیرطبیعی و 3/5 درصد بیلی مستقیم غیر طبیعی داشتند. در افرادی که HBs. Ag آنان مثبت بود، نسبت زن به مرد 1/1 به 1، شایعترین گروه سنی بالای 60 سالگی، نسبت افراد متاهل به مجرد 1/2 به 1 بود. شایعترین آلودگی در کشاورزان، شایعترین منطقه آلوده در استان همدان، شهرستان نهاوند و شیوع گروه های خونی ABO و Rh به شکل (O> A > B<AB و +Rh >-Rh) بود. 0/45 درصد افراد HBs .Ag مثبت، VDRL آنان نیز مثبت بود. در افرادی که VDRL مثبت داشتند نسبت زن به مرد 2/8 به 1، شایعترین گروه سنی بالای 60 سالگی، نسبت افراد متاهل به مجرد 1/5 به 1، شایعترین موارد مثبت در زنان خانه دار ، بیشترین موارد مثبت در استان همدان، شهرستان نهاوند و شیوع گروه های خونی ABO و Rh به شکل (B> A >  AB<Oو+ Rh >-Rh) بود.

  • میرمحمود سیداحدی*، سید حسین فخرائی صفحات 89-93

    شکم بدون گاز در آترزی مری نشاندهنده آترزی مری بدون فیستول (Pure atresia) و با آترزی مری از نوع فیستول پروکسیمال (F. T.E) می باشد. اما قبلا" مواردی از آترزی مری توام با فیستول انتهای تحتانی مری و شکم بدون گاز گزارش شده است (4)، که در آنها فیستول خیلی کوچک بوده، یا در اثر plug Mucus بسته شده، و یا اینکه نوزاد خیلی بدحال باشد. در اینجا موردی گزارش می شود که در آن، آترزی مری توام با فیستول دیستال و شکم بدون گاز در رادیوگرافی ناشی از همراه بودن تنگی مادرزادی دیستال مری همراه با فیستول میباشد.

  • محمد رخشان*، فروزان محمدی، پروانه وصال، مسعود صالح، احمد مفرد صفحات 94-98

    بیماری کسلمن (هیپرپلازی آنژیوفولیکولار غدد لنفی) بیماری نادر و خوش خیمی است که صفت بارز آن هیپرپلازی پر عروق لنفوییدی است که بیشتر یک کانونی و بدون علامت بوده، فقط با یک توده معمولا در مدیاستن و به ندرت در فضای فوق ترقوهای و خلف صفاق تظاهر می کند. یک مورد از این بیماری را گزارش می کنیم و سپس به مرور نوشتارهای اخیر می پردازیم. تشخیص بیماری کلمن در این ناحیه برای احتراز از بروز خونریزیهای شدید - که هنگام عمل روی می دهد و اجتناب از جراحیهای وسیع غیر ضرور از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

  • محسن حجتی* صفحات 99-103

    پیدایش فیبروس هیستوسایتوم بدخیم    MFH Malignant Fibrous Distiocytoina (MFH) در طناب اسپرماتیک به عنوان منشاء اولیه از جمله محل های بسیار نادر بروز تومور می باشد که از سال 1967 تاکنون حدود 12 مورد از آن گزارش شده است (4، 8 و 10). به طور کل فیبروس هیستوسایتوم بدخیم از جمله تومورهای پلیومرفیک بدخیم بافت نرم می باشد که اولین بار در سال 1963 توسط اوزلو (zzello) و همکارانش توصیف شد (11) و بیشتر در دهه ششم و هفتم زندگی، با ارجحیت در مردان، دیده میشود (1). تومور از سلولهای اولیه مزانشیمال که هم خاصیت سلولی فیبروبلاستیک و هم خاصیت باخته ای هیستوسیتیک دارند، منشاء می گیرد.از نظر شیوع عضوی حدود دو سوم تا سه چهارم مورد آن در اندامها خصوصا" اندام تحتانی عارض می شود و مکان های بروز با شیوع کمتر تنه، شانه، رتروپریتوین و با شیوع بسیار نادر در اسپرماتیک کورد و ماندیبول میباشد (1). در این نوشتار یک مورد هیستوسایتوم فیبروس بدخیم با منشاء طناب اسپرماتیک که سیزدهمین مورد معرفی شده در جهان می باشد و بیمار با تشخیص اولیه فتق مغبنی مراجعه کرده بود، معرفی می شود.

  • ابوالقاسم ظروفی*، میترا رفیع زاده صفحات 104-107

    کیستهای غیر انگلی خوش خیم طحال ضایعات نادری هستند که به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم میشوند: گروه اولیه مفروش از پوشش اپی تلیالی و تحت عنوان کیستهای اپیدرمویید نامیده میشوند ؛ کیستهای ثانویه شایعتر می باشند و 80 درصد کیستهای طحالی را تشکیل می دهند. در این نوشتار بیمار 23 سالهای گزارش می شود که با احساس وجود توده در شکم همراه با درد ناحیه ربع تحتانی ناحیه چپ شکم مراجعه می کند و با تشخیص بالینی کیست هیداتید طحال تحت عمل جراحی قرار می گیرد و آسیب شناسی کیست اپیدرمویید طحالی را گزارش می کند.مهمترین عارضه این کیستها پارگی است که با وجود نادر بودن اورژانس جراحی محسوب می شوند. درمان جراحی این کیستها طحال برداری است .

  • عیسی نشاندار اصلی* صفحات 108-111
  • محمد هاشمی*، محمدرضا جلالی ندوشن صفحات 112-115

    سزارین عملی است که امروزه به وفور در مراکز مختلف زایمانی انجام می گیرد و دارای عوارض زودرس و دیررس می باشد. از جمله عوارض نادر این عمل جراحی، آندومتریوز در محل جوشگاه (اسکار) جراحی است که مواردی از آن گزارش شده است. در این گزارش یک زن 24 ساله با سابقه دو بار عمل سزارین معرفی می شود. او در محل اسکار روی عضله مایل خارجی دچار آندومتریوز شده بود. آندومتریوز در این ناحیه بعد از عمل جراحی سزارین در گزارشها نیامده است.

|
  • Fereydoun Azizi* Pages 1-10
  • Giti Abouhossein*, Ali Keshavarz, Mahmood Jalali Pages 11-17
    SUMMARY

    The purpose of this study is to compare the level of zinc, copper and the ratio of zinc to copper in serum of patients who are suffering from acute myocardial infarction with healthy men. In 10 ml blood samples from 45 men on the second day of myocardial infarction and 51 healthy men volunteers matched for age, serum zinc, copper, cholesterol and triglycerides were measured. Zinc and copper were analyzed by varian atomic absorption spectrophotometer model AA-175, Cholesterol was determined by a rapid method and triglycerides by a special kit.Results of the survey are as follows:Mean serum zinc in the subjects was lower than 30 % of that controls (P<0.001).Mean serum copper in the subjects was greater than 54% of that controls (P<0.001).Mean zinc/copper ratio in the subjects was significantly lower than of that controls.We suggest that the diet of patients after myocardial infarction was regulated base on changes in zinc and copper, especially by attention to the role of zinc in rebuilding of tissue of myocarde.

  • Amir Esmaeil Nejad*, Moghaddam, Ahmad Hosseini, Mojtaba Rezazadeh Pages 18-23
    SUMMARY

    This study was conducted to shed light on to the factors contributing to fertilizing ability of the caput epididymal spermatozoa. In this content, it should be stated that seminal plasma am! epididymal fluid of most mammalians contains inhibitory factors connected to spermatozoa surface. To do this, components of different regions of mouse epididymis centrifuged and a given volume of supernatants was added to capacitated (120 min preincubated) sperm. The eggs obtained from mature mice were inseminated in the presence ,1f the supernatants. The eggs were studied after 5 to 6 hour of incubation to observe the presence of pronuclei. Of the inseminated eggs (257)in the presence of  caput supernatants only 25.49% (64) did not fertilize while the rate for the eggs inseminated in the presence of corpus (276) and cauda (362) ones, increased to 88.51 %(244) and 95.85%(347), respectively.On the basis of the results it could be concluded that proportion of immature spermatozoa in the caput epididymal region is considerably greater than those of the other two.Additionally, the smaller capability of cauda epididymal spermatozoa to fertilize eggs, after vasectomy, could be refered to destruction of inhibitory factors, occurance of acrosome reaction due to long stop in the region.

  • Ahmad Ahmadi*, Naser Badami, Nasrin Moazzami Pages 24-30
    SUMMARY

    During 2 years, 212 patients with PID and 160 women with no sign of PIO (as control group) were selected for the detection of aerobic an<l anaerobic bacteria and possible cause of the disease.Specimens from 58 patients and 60 controls were taken by laparoscopy and laparotomy, 154 patients and 100 controls by swabs from endocervical canal.From laparoscopy and laparotomy group(58) 9specimens were sterile and 3 were only anaerobes. 6 mixed aerobes and anaerobes and 40 specimenshad only aerobes bacteria.It was interesting that from 18 specimens one isolated more than one bacteria, from 60 controls with similar specimens no bacteria were isolated.From 154 patients (endocervical specimens) 12 specimens were strile, 13 of isolates were only anaerobes, 23 were mixed aerobes aml anaerobes and 106 were only aerobes bacteria. Also in this study we isolated 97(62 % ) mixed bacteria.

  • Pages 31-35
  • Pages 36-50
  • Mino Dokht Forozani*, Giti Sotodeh, Mansour Shahraki, Maryam Rafraf Pages 51-60
    SUMMARY

    In a cross-sectional survey, the nutritionql status [on the basis of weight(Wt), height(Ht), body mass index(BMI) and mid-arm circumferences (MAC)] of 45 I women attending the health centers in Zabol city was investigated. The results showed that 14.4% of women were underweight and 2.2% stunted. On the basis of BMI 36.4% of women had wasting and 18.8% overweight. Also, 31.8% had amid-arm circumference: under fifth the percentile. The relationships between the above anthropometric measurments and a few socioeconomic factors, as well as the fertility history, were determind. In the stepwise multiple regression analysis, the relations between Wt and number of pregnancies (P<0.001) and occupation (P<0.02) and MAC and age (P<0.001), and occupation (P < 0.04), were positive and statistically significant. The results of this study showed that the most important problem in the women is present malnutrition.

  • AbasAli Karirmpour*, Ahmad Hosseini, Mojtaba Rezazadeh Pages 61-69
    SUMMARY

    Since at oocyte retrieval for in vitro fertilization there is some FF become incorporate to egg, we decided to investigate the effect of this fluid on preimplantation embryo development in vitro. FF was obtained at the time of oocyte retrieval for IVF, centrifuged and then either inactivated by heat and stored at 4°c or without inactivation stored at-20°c until used. Late 2-cell embryos were collected from superovulated 8-weeks-old random-bred Swiss mice 48 after injection of hCG. Rates of development were compared between embryos cultured in Hamchr('39')s F1O supplemented with 10% human albuminar serum (control group), heat-inactivated pure FF(HF1OO), Hamchr('39')s FIO supplemented with 50%, 25% and 10% heat-inactivated FF(HF50, HF25, HF1O), non heat inactivated pure FF(NF1OO) and Hamchr('39')s PIO supplemented with 10% non heat-inactivated FF(NF1O). Between 150 to 500 embryos wert" cultured in each of these media. The percentages of embryos which reached blastocyst in HF1OO, HF50, HF25, HF1O and Hamchr('39')s at 48h of culture were 58.6, 48.0, 37.6, 40.3 and 28.6 respectively which those in HF1OO and HF50 were significantly greater than those the others (P<0.05). After 72h of culture, these percentages were 86.1, 77.2, 75.0, 70.3 and 71 .6 respectively. In comparison only blastocyst reached embryos in HF1OO was significantly greater than those in the rest (P<0.05). In contrast to HFs, almost all embryos which cultured in NF1OO degenerated and from those cultured in NF1O only 44.1 % reached blastocyst at 72hr of culture which was significantly lower than those in the other experimental groups (P<0.05). These results suggest that human heat-inactivated FF could support themouse embryo development in vitro and accecerates and improves their growth in comparison with Hamchr('39')s F1O+ serum while non beat-inactivated fluid retards embryo development.

  • Mohammad Mojtahed Zade*, MohammadReza Kareemi, Khalil Jafari, Ahmad Moradi Pages 78-88
    SUMMARY

    Hepatitis B Virus is one of the most important and common infections agent in the world and is prohably endemic in IRAN.In our study the 12 years prevalance (April 1981-December 1993) HBsAg and VDRL positive cases and their relationship with some epidemiologic factors such as sex, age, occupation among the blood donors of the Ramadan province (west of IRAN) have been considered.The total prevalance ofHBsAg & VDRL positive among 104236 blood donors was 2.96% and 0.17% respectively.164 of HBsAg positive cases were studied from the point of HBeAg & HBeAb, 82.3 % were HBeAb positive , 11 % HBeAg positive & in 6.7% both factors were negative.From 120 HBsAg cases who were studied for AST & ALT, 12.5% had abnormal ALT (more than triple much normal) & 15% had abnormal ALT (more than triple much normal).From 259 HBsAg positive cases, 5% had abnormal total bilirubin & 3.5% abnormal direct bilirubin.In HBsAg positive cases F/M ratio was 1.1 to 1 (P=0.02), the most prevalent age group (7.14%) was more than 60 yrs old (P=0.00), married to unmarried ratio was 1. 2 to 1 , (P = 0. 00). The most prevalent positive cases (3.52%) were among the farmers, (P=0.00) & the most positive cases (8.31 %) from the point of location were in Nahavand city, (P=0.00). The proportion of HBsAg +tive in different blood groups was as follows: 0 >A> AB> B (P=0.44) and Rh+> Rh -(P=0.00). The most prevalent positive cases (3.52%) were among the farmers, (P=0.00) & the most positive cases (8.31 % ) from the point of location were in Nahavand city, (P=0.00).The proportion of HBsAg +tive in different blood groups was as follows: O >AB> B (P=0.44) and Rh+> Rh-(P=0.00).0.45% of HBsAg positive cases were VDRL positive either.In VDRL positive cases F/M ratio was 2.8 to 1 (P=0.00), the most prevalent age group (2%) was more than 60 yrs old (P=0.00), married to unmarried ratio 1.5 to 1.The most prevalent (0.33%) were among housewifes, (P=0.00) & the most positive (0.44%) cases were in Nahavand city, (P=0.00). The proportion of VDRL positive in different blood groups as follows: B >A> AB (P=0.68) & Rh+> Rh-(P=0.05).Through this study the importance of Hepatitis B prevention, control and treatment of the disease is better confirmed.We advise the expansion of health education about roots of transmission of infection, immunization of children and high risk populations, to prevent from increase of infection am) mortal complications.

  • MirMahmood Ahadi*, Hossein Fakhraei Pages 89-93
    SUMMARY

    A radiologically gasless abdomen in a neonate with EA is usually regarded as being pathognomonic of an absence of distal T.E.F. It has been estimated that up to 1.5% of patient with a distal fistula may have a radiologically gasless abdomens as a manifestation of a very small fistula plugged with mucus. In this case a contrast study via the gastrostomy demonstrated a fistula between the distal esophagus with trachea and stenotic area in esophagus. In this patient with congenital esophageal stenosis associated with esophageal atresia (EA), distal tracheoesophageal fistula in presented.The diagnosis of C.E.S associated with EA begins with a high index of suspicion. It is important to verify patency of the distal esophagus at the time of primary anastomosis by passage of a tube to the stomach intraoperatively.The site of stenosis often suggests of etiology. Etiology are classified as: 1) Tracheobroncheal rests most require resection, whereas fibromuscular stenosis and membranous diaphragms usually respond to dilatation alone, hence, are not examined histologically.It is important to exclude anastomotic stricture and stenosis associated with gastroesophageal reflux. This requires barium esophagram, esophagoscopy with biopsy and pH monitoring. That patient is now 2 year old is asymptomatic with a normal esophagram and eating a normal diet.

  • Mohammad Pskhshan*, Forozan Mohammadi, Parvaneh Vessal, Masoud Saleh, Ahmad Mofrad Pages 94-98
    SUMMARY

    Castlemanchr('39')s disease is a rare condition. In its classic form Castlemachr('39')s is a solitary lesion, two third of patients have tumour like mass in the mediastinum. Extrathoracic sites also could be affected including those where lymph nodes normaly occur ancl rarely tissues where lymph nodes are not found. More recently there have been several reports of patients with multi centeric involvement. We present a case of retroperitoneal Castlemanchr('39')s disease in a 31 year old man with perforated peptic ulcer.

  • Mohsen Houjjati* Pages 99-103
    SUMMARY

    Occurance of Malignant Fihrous Histiocytoma (MFH) of the spermatic cord as a primary source is so rare that since I 967 Just 12 of such cases have heen reported (4,8, 10).MFH is one of the pleomorphic soft tissue Malignant tumors which has been studied for first time by Ozzello and Co workers on 1963.The Tumor ong1nates from primary Mesenchymal cells which have both histocytic & fibroblastic properties (2). From the anatomic stand point tumor occurs 2/3 to 3/4 of times on extremities especially lower extremities. The other sites of occurance with lower prevalence are truck-shoulder retropritonum and as the very rare sites are spermatic cord and mandible.This report represent a very rare case of MFH of the spermatic cord which is the 13th reported case since 1967 which has been seen by the primary diagnosis of the Inguinal hernia.

  • Abolghasem Zurofi*, Mitra Rafeezadeh Pages 104-107
    SUMMARY‏

    The non parasitic benign cysts of spleen are rare iesions and can he divided into two groups, primary and secondary. In the cysts in the primary group an epithelial lining is present. Secondary cysts are far more frequent, accounting for 80% of all splenic cyst. ln this article we report about an 23 year old girl admitted with LLQ pain and feeling of abdominal mass. After splenectomy with clinical diagnosis of splenic hydatid cyst,pathologic examination revealed epidermoid cyst of spleen. Splenectomy is the treatment of choice.

  • Aesa Neshandar Asli* _ Pages 108-111
    SUMMARY

    This is a case report of a 3 year-old boy with anemia and lower intestinal bleeding. Colonoscopy revealed vascular ectasia of the colon. In R.B.C labeled scintigraphy, expansion of intestinal blood pool (due to vascular malformation) and multiple bleeding sites have been identified.