فهرست مطالب

دراسات حدیثه فی نهج البلاغه - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1399)

مجله دراسات حدیثه فی نهج البلاغه
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مهدی داوری دولت ایادی*، مهیار خانی مقدم، مریم آقاجانی صفحات 11-23

    یوثر موقف الإنسان تجاه العالم علی الابعاد المادیه والروحیه لحیاته وله وظیفه اساسیه فی میوله وافعاله. یعد نهج البلاغه من المصادر الموثوقه للحصول علی الوعی الصحیح والبصیره السلیمه، حیث یسعی کلام الإمام علی (ع) باستخدام الصناعات الادبیه والتعبیریه إلی تقدیم صور مجرده حول مفهوم الدنیا. تسعی الدراسه الحالیه، بالمنهج الوصفی التحلیلی، وبغیه التحقیق فی ابرز حالات التشبیه والاستعاره والکنایه حول الدنیا فی نهج البلاغه، إلی تقصی الصور البلاغیه فی کلام الإمام علی (ع) حول الدنیا. وفقا لنتایج البحث، وبناء علی معرفه ذوق الجنس البشری الذی یمیل إلی الدنیا، فقد تم استخدام کاینات واحداث بسیطه فی متناول الجمهور، وإثاره الذوق الادبی للاشخاص بالصور البیانیه البلاغیه، وجعل عقولهم خالیه من المواجهات المتعصبه، ودعوتهم لتبنی الرویه الصحیحه والمیول السلیمه والفعل الصحیح فیما یتعلق بالدنیا. وبناء علی معرفه ذوق الجنس البشری الذی یمیل إلی الدنیا، فقد تم استخدام کاینات واحداث بسیطه فی متناول الجمهور، وإثاره الذوق الادبی للاشخاص بالصور البیانیه البلاغیه، وجعل عقولهم خالیه من المواجهات المتعصبه، ودعوتهم لتبنی الرویه الصحیحه والمیول السلیمه والفعل الصحیح فیما یتعلق بالدنیا.

    کلیدواژگان: استعاره، بلاغه، تشبیه، تصویر الدنیا، نهج البلاغه
  • ناصر محمدی*، سید سراج الدین صالحی، کاظم قاضی زاده صفحات 25-36

    یکی از مسایل پر مناقشه در میان اندیشمندان مسلمان خصوصا در ده‌های اخیر مسئله مشروعیت حکومت و چگونگی نسبت آن با دین بوده است که در پاسخ بدان برخی معقتدند دین علیرغم دخالت در سیاست، هیچ نسبتی با حکومت نداشته و مشروعیت حکومت مسیله‌ای نیست که دین بدان پاسخ گفته باشد برخلاف دیگر دانشورانی که معتقدند دین به حکومت نیز نظر داشته و به مسئله مشروعیت حکومت نیز پرداخته است، نوشته حاضر با تحلیل منشاء مشروعیت حکومت به‌عنوان اصلی‌ترین نقطه تلاقی مقوله دین و حکومت در پی اثبات این فرضیه برآمده که در این نقطه دخالت دین تام و تمام نیست و نسبت دین و حکومت در این نقطه عموم و خصوص من وجه است، به‌همین منظور با محور قرار دادن نهج‌البلاغه به‌عنوان بهترین منبع روایی برای تحقیق در این باب و با روش فقه الحدیثی و استفاده از قراین تاریخی و با فرض دخالت دین در سیاست به معتبر‌ترین ادله‌ی مستنبط از نهج‌البلاغه استناد کرده و سیره قطعی امیرمومنان علی ع را دال بر مشروعیت دوگانه الهی-مردمی حکومت یافته است.

    کلیدواژگان: حکومت، مشروعیت، تربیت، مردم سالاری، نهج البلاغه
  • هاشم اندیشه *، احمد عابدی صفحات 37-47

    المداراه صفه من اسمی صفات الإنسان، والتی اکد الله تعالی علیها فی القرآن الکریم علی انها برکته ورافته. یتمثل الغرض من هذا البحث وضرورته فی التعریف بنموذج المداراه وطریقه تعامل الإمام علی (ع) مع رجال الدوله السیاسیین والاجتماعیین والعسکریین. ترکز الدراسه الحالیه علی موضوع تحلیلی نموذجی للمداراه السیاسیه والعسکریه فی حیاه الإمام علی (ع)، تم استخدامه من خلال جمع المعلومات بمنهج تسجیل الملاحظات والدراسه المکتبه والمنهج الوصفی التحلیلی. إن إنجازات ونتایج هذا البحث فی امثله المداراه هی: مداراته مع الخلفاء الذین سبقوه کتقدیم المشوره لهم فی الشوون السیاسیه والعسکریه والوساطه وامثله علی مداراته مع خصوم الحکومه (اصحاب الجمل وصفین والخوارج) مثل: عدم بدء الحرب، وملاحقه الهاربین وقتل الاسری وما إلی ذلک.

    کلیدواژگان: امام علی (ع)، تحلیل مصداقی، مدارای سیاسی، مدارای نظامی، نهج البلاغه
  • سید عبدالله اصفهانی* صفحات 49-57

    تعتبر "القواعد التفسیریه" فرعا من فروع العلوم القرآنیه وهی مایقوم علیها الاستنتاج وتعتبر المعیار فی اختیار الوجهه التفسیریه الاصح. "قاعده الجری والتطبیق" التفسیریه تعتبر الطریقه العقلانیه والقایمه من التعالیم التفسیریه لاهل البیت (ع). یطرح السوال الرییسی فی هذا المقال الذی تمت کتابته وفقا للنهج الوصفی- التحلیلی مع الترکیز علی مشکله البحث والمصادر المکتبیه، حول استکشاف تطبیق القاعده المذکوره اعلاه فی نص نهج البلاغه، وماهی الحالات التی استخدمها امیر المومنین(ع) من بین انواع مختلفه من قاعده "الجری فی القرآن" بصفته القرآن الناطق والصحابی الاکثر إلماما بالاصول والقواعد والطرق التفسیریه لنبی الإسلام رسول الله صلی الله علیه وسلم. اخیرا، هذه المقاله هی حرکه بحثیه فی ترسیخ ودعم القاعده المذکوره اعلاه وترسیخ المنهج التفسری لاهل البیت (ع). استخدام وتطبیق نهج "التنقیب ودراسه المصادیق" الموجوده فی نهج البلاغه وتطبیق القاعده المذکوره اعلاه یعتبر من الإنجازات الخاصه والمبتکره لهذا المقال بحیث تم تطبیق القاعده المذکوره فی ثمانیه حالات- اثنی عشره حاله من نفس الآیات القرانیه، وفی ست حالات، تم تخصیص الآیه علی شکل اقتباس المعنی والمحتوی او ما شابه نص الآیه نفسها، من بینها خمس حالات تدل علی قاعده "الجری الظاهره فی القرآن" مع التاکید علی الوحی وسیاق الآیه؛ وست حالات تدل علی قاعده "الجری الظاهره فی القرآن" بتجزیه سیاق الآیه ؛ وسبعه تدل علی قاعده "الجری فی باطن القرآن"

    کلیدواژگان: الجری والتطبیق، حالات التطبیق، نهج البلاغه
  • لیلی اصل رکن ابادی * صفحات 59-70

    یعد لفظ الاسلام ومشتقاته من اهم الکلمات التی وردت فی الشعر الجاهلی وفی القرآن الکریم وفی نهج البلاغه، حیث تناول کل من المصادر الثلاثه اللفظ ومشتقاته بمعان قد تشترک استعمالها فی المصادر الثلاثه وقد تختلف. حاولت الباحثه خلال السطور التی بین ایدیکم ان تسلط الضوء علی جذر "سلم" ومختلف مشتقاته عبر المنهج الوصفی التحلیلی وان توضح دلاله الکلمه ومشتقاتها فی المصادر الثلاثه المذکوره مسجله ما طرا علیها من تغیر دلالی. تفید نتایج الدراسه ان جذر سلم فی العصر الجاهلی کان له دلاله مادیه، بینما اتصفت هذه الدلاله فی القرآن الکریم ونهج البلاغه – فضلا عن الدلاله المادیه- بدلالات دینیه سلطت الباحثه علیها الضوء خلال المقاله، منها کلمه الإسلام بمعنی ذلک الدین الجامع الذی اتی به الانبیاء کلهم منذ خلق آدم إلی دین الخاتم محمد المصطفی، ثم بمعنی التسلیم المطلق لامر الله تبارک وتعالی، ذلک التسلیم الذی یسری فی کافه الکاینات الحیه وغیر الحیه، فهی لاتخطو عما خطط لها الله تبارک وتعالی منذ ان خلقها وهی لاتتعدی ما عینت لها قید انمله وغیر ذلک من المعانی الاخری التی بینتها الباحثه قدر استطاعتها.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الشعر جاهلی، القرآن، التغیر الدلالی، الإمام علی
  • مرضیه فیاض، مهدی مطیع*، محمدرضا حاجی اسماعیلی صفحات 71-83

    الخلاصهتعتبر نمذجه نص عن آخر احد الاسالیب المهمه فی البحث الادبی. یسمی هذا النوع من البحث الیوم بالتناص. تظهر هذه العلاقه ان بعض النصوص تستفید من نصوص اخری بالوعی او باللاوعی، وتهدف إلی التاکید علی ان کل نص ومتحدث یتاثر بنصوص ومتحدثین آخرین، سابقین کانوا او لاحقین، ویستفید فی الوعی او فی اللاوعی من کلماتهم و افکارهم. تتناول هذه المقاله علاقه التناص بین القرآن و نهج البلاغه. القرآن نص مخفی او غایب و نهج البلاغه هو النص الحاضر. یهدف المولف إلی توضیح عمق الصله بین هذین النصین، و اکتشاف تجلی نورانیه کلام الوحی فی کلام الإمام علی (ع). یدرس هذا البحث علاقه التناص بین القرآن و الخطبه 109 من نهج البلاغه فی مجال الاسماء و الصفات الإلهیه بالمنهج الوصفی التحلیلی و المقارن. ثم یحدد مختلف انواع التناص بما فیها النفی الجزیی (الاجترار الناقص و الکامل)، النفی المتوازی (الامتصاص) والنفی الکلی (الحوار). تظهر نتایج هذه الدراسه ان اکثر حالات الإمام علیه السلام بالقرآن تنتمی إلی علاقه فیه التناص من نوع النفی المتوازی بحوالی 53٪ من الحالات و النفی الکلی و الاجترار الناقص بحوالی 24٪ من الحالات، بینما لم یتم استخدام الاجترار الکامل.

    کلیدواژگان: القرآن، نهج البلاغه، الخطبه 109، الاسماء و الصفات الإلهیه، التناص
  • ابراهیم فلاح* صفحات 85-93

    یضم نهج البلاغه مجموعه من اهم الموضوعات والتعالیم الإسلامیه الاساسیه، ویعد من اجمل النصوص المقدسه والمواثیق الإنسانیه ومصدرا موثوقا فی معرفه الدین، ویشمل کلاما ومقتطفات من کلام الإمام علی (ع) الذی عبر عنه باجمل المفردات والتعابیر الفنیه .. وقد لفت انظار العدید من الادباء والکتاب والشعراء ومنهم ناصیف الیازجی. تتناول هذه المقاله تاثیر نهج البلاغه علی قصاید ناصیف یازجی. یعد یازجی احد اشهر الشعراء العرب المعاصرین واحد الرواد الرییسیین للحرکه الادبیه العربیه الذین استخدموا نهج البلاغه لإنتاج اعمال جدیده فی العالم. وعلی الرغم من میله إلی المسیحیه، إلا انه من الشعراء الذین لدیهم معرفه کامله بمفاهیم نهج البلاغه السامیه ومن اولیک الذین استخدموا موضوعاته علی نطاق واسع. اجری البحث الحالی بالمنهج الوصفی التحلیلی واستخراج الشواهد من نهج البلاغه وقصاید الیازجی دیفان ثم التحلیل والمقارنه بینهما. واظهرت النتایج ان جوهر القصاید الماثوره للشاعر هو نهج البلاغه وقد استفاد منه بشکل واضح، ونتیجه لذلک احتوی دیوان الیازجی علی قضایا اخلاقیه وخطب ونصایح وحکم. تاثر الیازجی بشکل کبیر بکلمات الإمام علی (ع) فی نهج البلاغه بحیث اقتبس محتوی کلام الإمام واعاد صیاغته فی قصایده.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، ناصیف الیازجی، تاثیر، القصائد الماثوره
  • مریم توکل نیا، یحیی میرحسینی*، ولی الله حسومی صفحات 95-110

    الملخصتعتبر الحیاه الاخرویه و المفاهیم المرتبطه با لقیامه من الامور المعقده التی یمکن فهمها من خلال الاستعارات المفاهیمیه و بمساعده التجارب الملموسه و المتکرره ؛ و تم استخدام مثل هذه القضایا علی نطاق واسع فی نهج البلاغه . نبحث فی هذا المقال الموضوع المذکور اعلاه باستخدام اللغویات المعرفیه و نهج لیکوف و جونسون فی الاستعارات. وفقا لنتایج هذه الدراسه، فإن اکثر مجالات المبدا المفاهیمیه التی تم تضمینها فی رسم الحیاه بعد الموت هی : السفر (67) ، الإنسان و خصایص البشریه (43) ، التجاره (13) ، الحرب (7) ، و اخیرا خصایص الموجودات الاخری و الحیوانات (4). بالإضافه إلی هذه المجالات المفاهیمیه الواسعه، هناک ایضا شبکه من المفاهیم الاستعاریه الجزییه التی تسلط الضوء علی میزات محدده لمفهوم المقصد حیث یتم تقدیمها للجمهور. یتم استخدام کل من هذه الاستعارات بما یتناسب مع ظروف الجمهور ومایقتضیه ، و بالتالی ، فقد تم عرض مجموعه متنوعه من مناظر الحیاه الاخرویه .

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، اللغویات المعرفیه، الاستعارات الامفاهیمیه، الموت، القیامه
  • محمدعلی وطن دوست*، رقیه عاشری صفحات 111-122

    تعتبر مناقشه الصفات الإلهیه وکیفیه إثباتها من القضایا الفلسفیه واللاهوتیه المهمه وهناک آراء مختلفه بین المفکرین الإسلامیین حول الصفات الإلهیه. کلمات الإمام علی (ع) لها اهمیه کبیره وقیمه بین الروایات الإسلامیه. جرت محاوله لتعمیق کلام الإمام علی (ع) فی الخطبه الاولی لنهج البلاغه بالطرق الوصفیه التحلیلیه فی هذا المقال وینبغی قراءه واستخلاص منهج الإمام (ع) العقلانی فی شرح وإثبات الصفات الإلهیه. وتم الإستنتاج فی النهایه بانه اعتمد علی صفه " اللامتناهی " کصفه من صفات الله فی نفی الصفات السلبیه، و" تقیید المخلوقات" فی اثبات الصفات الثبوتیه، وایضا، فی بعض الحالات، باستخدام قاعده "تعرف الاشیاء باضدادها" اثبت الصفات المضاده التی تمیز المخلوقات. اهم الصفات التی شرحها امیر المومنین (ع) هی:"بساطه الذات"، "التوحید"، "الإخلاص او نفی الصفات الزایده"، "التقدم"، "الفاعل المستغنی من الادوات"، "البصیر"، "الموحد"، "العلم الازلی قبل الایجاد" ،"الخالق المستغنی من الانماط" ،"الخالق المستغنی من التفکیر"، "الاحاطه بالمخلوقات" ،"عالم باوصاف الموجودات".

    کلیدواژگان: المنهج العقلانی، الصفات الثبوتیه، الصفات السلبیه، نهج البلاغه، الخطبه الاولی
  • سید حیدر اشرف آل طه*، علی اسودی صفحات 123-135

    یشیر سیاق صدور الاحادیث إلی الظروف الثقافیه والسیاسیه والاجتماعیه للمجتمع التی کانت سایده فی زمن صدور الحدیث. مع الاخذ فی الاعتبار ان جزءا کبیرا من اقوال المعصومین (ع) کانت مبنیه علی احتیاجات الافراد او المجتمع فی عصرهم، فإن معرفه وفهم سبب صدور کلامهم له تاثیر کبیر فی الفهم الصحیح لکلماتهم. فی هذا الصدد، تکون الخطب اکثر اهمیه فی هذه الحاله لانها تلقی حسب متطلبات الوقت وافکار المتحدثین. یستخدم هذا البحث المنهج الوصفی التحلیلی واسلوب الدراسات المکتبیه لفحص اسباب الصدور العام للخطب حول الاخلاق الاجتماعیه للمجتمع الإسلامی فی نهج البلاغه واستنادا إلی تحلیل نص الخطب وتاریخ وسیره الإمام علی (ع). تشیر نتایج البحث إلی ان الإمام علی (ع) قد اولی فی خطبه اهتماما اکبر لاربع قضایا محوریه. عوده الاخلاق والافکار الجاهلیه، بما فی ذلک التحیزات العرقیه والقبلیه والمادیه وإهمال الموت والآخره من قبل الناس، وتناسی دور ومکانه اهل البیت فی المجتمع الإسلامی والتعبیر عن الاخلاق الاجتماعیه المتبادله للحکام و الشعب هی المحاور الاربعه الرییسیه فی الخطب. کما ان الإمام علی (ع) القی خطبا خاصه بناء علی احتیاجات المجتمع والجو الاخلاقی والاجتماعی الساید، لتصحیح هذه المکونات وتعدیلها وتوجیه الناس فی کل من القضایا المذکوره اعلاه. یمکن اعتبار المجتمع الإحصایی لکل مکون من مکونات نهج البلاغه کمثال واضح لکلمات امیر المومنین (ع) علامه جیده لمدی اهتمامه بها.

    کلیدواژگان: سبب الصدور، سیاق الصدور، نهج البلاغه، الاخلاق الاجتماعیه
  • فتحیه فتاحی زاده، محمد عترت دوست *، صدیقه کاشفی صفحات 137-148

    یتمتع کلام امیر المومنین (ع) بفخامه المفردات وسمو المعانی وانسجام البنیه، ویحظی باهمیه خاصه بعد القرآن الکریم، وبصفته جزءا من احادیث اهل البیت (ع) فهو یعتبر بمثابه المصدر الثانی لدین الإسلام المبین. من بین خطبه، تعتبر الخطبه القاصعه ذات اهمیه خاصه بسبب اتساع المفاهیم والتشدید علی قضایا مهمه وحساسه للغایه فی ذلک الوقت، فضلا عن صدورها فی مجموعه معینه من المسلمین. بما ان تحلیل النصوص الدینیه والوصول إلی موضوعاتها العمیقه یتطلب استخدام اسالیب بحثیه متعدده التخصصات قایمه علی النص، لذلک فی هذه الدراسه تقوم علی منهج "تحلیل المحتوی"، وبعد استخراج المحاور الرییسیه والثانویه لهذه الخطبه وهیکلها الهندسی، سنتطرق لنظره الإمام للقضایا التاریخیه وکیفیه العبره منها، واخیرا سنرسم نموذجا لکیفیه التعلم والاعتبار من الاحداث التاریخیه. تصنف الانواع المختلفه من العبر المستفاده من الاحداث التاریخیه علی النحو التالی: تشکل العبره من الشیطان، واتباع الشیطان، واغنیاء الامم السابقه، والمومنین من الامم السابقه، وعوامل هزیمه القدماء، وعوامل انتصار القدماء، جزءا مهما من نتایج هذا البحث، وسوف نبین کلا منها بذکر مثال. کما اننا سعینا فی هذا المقال لاستخراج النمط، وفی ظل مناقشه عوامل هزیمه وانتصار السلف، حددنا اهم عوامل هذین القسمین، ورسمنا نمطها من خلال ذکر الاولویه. وشرحنا تاثیر عامل التفرقه والانقسام کاهم عامل فی هزیمه الامه السابقه وبینا اسبابه مثل اتباع الشیطان واتباع القاده المتعجرفین وغیر الطاهرین، مع بیان مکانه الوحده والتعاطف والامر بالمعروف والنهی عن المنکر والاهتمام بالقیامه فی انتصار الامم، وقد کان جزء من نتایج البحث خاصا بنمط العبره من الاحداث التاریخیه من منظور الإمام علی.

    کلیدواژگان: الإمام علی، الخطبه القاصعه، تحلیل المحتوی، التاریخ، العبره من التاریخ
  • حسن رضایی هفتادر *، محمد درگاه زاده، صفر نصیریان صفحات 149-164

    علی الرغم من ان التعالیم الفلسفیه و کذلک علم الاحیاء و علم النفس الحدیث قد تناولت مساله الاختلافات الجنسیه التی تمیز المراه عن الرجل، إلا ان هذه التعالیم غیر قادره علی شرح جمیع ابعاد هذا الاختلاف و وظایفه ؛ لذلک، بالنظر إلی ان الاختلاف الجنسی بین الرجل و المراه و وظایفه التربویه قد حظیت بتاکید التعالیم الدینیه، و خاصه نهج البلاغه، فمن الضروری إعاده النظر فی هذه المساله و إعاده شرحها بناء علی هذه المصادر. و فی هذا الصدد، اعادت هذه المقاله قراءه قضیه الفروق الجنسیه بین الرجل و المراه و وظایفها التربویه القایمه علی التعالیم الإسلامیه مع الترکیز علی نهج البلاغه و ذلک بتوضیح جدید حیث تتمثل إنجازاتها فی مایلی : تتمثل الفروق الجنسیه بین الرجل و المراه فی ثلاثه مستویات : الجسدیه و النفسیه و الروحیه. تکشف هذه الفروق الثلاثه وظایف تربویه مختلفه و متنوعه لدی المراه و هی: الجمال و اللطافه و العمل المناسب و الاناقه و الفن و الانس و الهدوء و الإثاره و الرحمه و الحکمه و المشارکه الاجتماعیه.

    کلیدواژگان: الرجل والمراه، التربیه، جسدی، معنوی، نهج البلاغه
|
  • Mahdi Davari Dolat Abadi *, MAHYAR KHANI MOGHADDAM, Maryam Aghajany Pages 11-23

    Man's attitude and vision towards the world affects the materialistic and spiritual dimensions of his life and has a fundamental function in his tendencies and actions. One of the notable sources to obtain the correct insight, is the statements of Imam Ali (AS) in Nahj-ul-Balagha; because his words, without any obligation and using literature and figures of speech, seeks to provide abstract images such as the concept of the world. The present study, with a descriptive-analytical method and in order to investigate the prominent cases of simile, metaphor and irony of “the world” in Nahj-ul-Balagha, seeks to analyze the rhetorical depictions of Imam Ali (pbuh) of the world. According to the results of the research, based on recognizing the taste of the human species that tends to be dependent on the world, Imam, by using simple creatures and events that are accessible to the audience, excites people's literary taste with rhetorical illustrations; and calls their minds free from prejudice and biased attitudes to think about adopting the right vision, inclination, and action about the world.According to the results of the research, based on recognizing the taste of the human species that tends to be dependent on the world, Imam, by using simple creatures and events that are accessible to the audience, excites people's literary taste with rhetorical illustrations; and calls their minds free from prejudice and biased attitudes to think about adopting the right vision, inclination, and action about the world.

    Keywords: Metaphor, Rhetoric, Simile, Illustration of the World, Irony, Nahj-ul-Balagha
  • Nasser Mohammadi*, SayYed Seraj-Al Din Salehi, Kazem Ghazizadeh Pages 25-36

    One of the most controversial issues among Muslim thinkers, especially in recent decades, has been the question of the legitimacy of government and its relationship to religion which in response, some believe that religion, despite interfering in politics, has nothing to do with government and the legitimacy of government is not an issue to which religion has responded. Contrary to other scholars who believe that religion also views the government and addresses the issue of government legitimacy, the present article, by analyzing the origin of government legitimacy as the main point of intersection of religion and government, seeks to prove the hypothesis that at this point the involvement of religion is not complete; religion and government have something in common at this point, so that the non-religious aspect prevails over the religious aspect. For this reason, by focusing on Nahj al-Balagha as the best source of narration for research in this field and with the method of hadith jurisprudence and the use of historical evidence and assuming the involvement of religion in politics, it has cited the most valid evidence inferred from Nahj al-Balagha and has found Amir al-Mu'minin Ali's definitive conduct indicative of the dual divine-democracy legitimacy of the government with the dominance of the democratic dimension.

    Keywords: Government, Legitimacy, Acceptability, Democracy, Nahj al-Balagha
  • Hashem Andisheh* Pages 37-47

    Tolerance is one of the superior characteristics of man that God Almighty has introduced this characteristic in the Holy Quran as his blessing and kindness. The purpose and necessity of this research is to introduce the model of tolerance and the manner of that Imam for political, social and military statesmen. The present study focuses on the analytical subject of an example of political and military tolerance in the life of Imam Ali (AS), which has been used by collecting information from the method of filing and studying library and descriptive analytical sources. The achievements and results of this research in the examples of tolerance are: His tolerance with the caliphs before him such as consulting in political and military affairs, mediation and examples of his tolerance against the opponents of the government (Companions, Safin and Kharijites) such as not starting the war, not pursuing Fugitives are not killing prisoners and so on.

    Keywords: Imam Ali (AS), Exemplary Analysis, Political Tolerance, Military Tolerance, Nahj ul Balagha
  • Seyyed Abdullah Esfahani * Pages 49-57

    "Rules of interpretation" is one of the branches of Quranic sciences and the root of inference and the criterion for selecting the correct interpretive point of view. The interpretive rule of "Jerry and adaptation" is a rational method and arises from the interpretive teachings of the Ahl al-Bayt.The main question of the present article, which has been written by descriptive, analytical, problem-oriented and library methods, is to explore the application of the above rule in the text of Nahj al-Balaghah and that Amir al-Mu'minin In Nahj al-Balaghah, the commentary of the Prophet in Nahj al-Balaghah, in what cases has he used different types of "Jari Quran", so that finally, it is a research movement in strengthening and supporting the above rule and consolidating the interpretive method of Ahl-al-Bayt. The special achievement and innovation of the present article is that with the "example of digging" done in the text of Nahj al-Balaghah, the application of the above rule, eighteen cases - in twelve cases, the same verse of the Qur'an, and in six cases the verse in the form of quotation meaning and Has taken the theme or similar text of the verse to itself, of which, five cases to "the appearance of the Qur'an" with emphasis on the dignity of the revelation and context of the verse; And six cases to the "appearance of the Qur'an" with a fragment of the context of the verse; And the remaining seven items are dedicated to the "inner core of the Qur'an".

    Keywords: Jary, adaptation, cases of application, Nahj al-Balaghah
  • leili asleroknabadi* Pages 59-70

    The word Islam and its derivatives are among the most important words mentioned in pre-Islamic poetry, in The Noble Qur’an, and in the Nahj al-Balagha, where each of the three sources dealt with the word and its derivatives, as its use may be shared in the three sources and may differ. The researcher tried during the lines that are in your hands to put the light on the root of "Salam (Peace)" and its various derivatives through a descriptive analytical method and to clarify the significance of the word and its derivatives in the three mentioned sources, to record its semantic changes. The results of the study indicate that the root of "Salam (Peace)" in the pre-Islamic era had a material connotation, while this indication in the Holy Qur’an and the Nahj al-Balagha - as well as the physical connotation - were characterized by religious connotations highlighted by the researcher during the article, including the word Islam in the sense of that inclusive religion that all the prophets brought from the creation of Adam to the religion of Khatam an-Nabiyyin ,the Prophet Muhammad Mustafa, then in the sense of absolute submission to take command from God Almighty, that submission which applies to all living and non-living beings while it does not go beyond what God Almighty has planned since the creation of the beings, and does not exceed what has assigned to that beings and the other meanings that the researcher showed as much as she could.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Pre-Islamic poetry, The Holy Qur’an, Semantic change, Imam Ali
  • Marzie Fayaz, Mahdi Motia *, Mohamadreza Haji Esmaeeli Pages 71-83

    One of the important approaches in literary research is the patterning of one text from another. Nowadays, this type of research is called intertextuality or relationship. This relationship shows that some self-conscious or unconscious texts have used other texts and intends to state that every text and speaker is influenced by other texts and speakers, formerly or simultaneously, and consciously or unconsciously from Their words and thoughts have benefited. The present article deals with the intertextual relationship between the two texts of the Qur'an and Nahj-ul-Balaghah. The Qur'an is a hidden or absent text and Nahj-ul-Balaghah is the present text. The author intends to clarify the depth and depth of the connection between these two texts and to reveal the manifestation of the luminosity of the word of revelation in the words of Imam Ali (AS). This research will examine the relationship between the intertextuality of the Qur'an and Sermon 109 of Nahj-ul-Balaghah in the field of divine names and attributes in a descriptive, analytical, and comparative manner, and then determines the different types of intertextuality, including abrogation, retribution, and apostleship. The results of this study show that the most influential words of that Imam from the Qur'an belong to the intertextual relationship of incomplete repercussions and parallel negation, almost to the same extent, and the use of general negation with a minimum number and complete repudiation has not been used.Keywords: Quran - Nahj-ul-Balaghah - Sermon 109- Divine names and attributes – Intertextuality.

    Keywords: Quran, Nahj-ul-Balaghah, Sermon 109, Divine names, attributes, Intertextuality
  • Ebrahim Fallah * Pages 85-93

    Nahj-ul-Balagha is a collection of the most indispensable Islamic topics and teachings, one of the most exquisite sacred texts and the principle of humanization, and as a reliable source in the geometry of knowledge of religion comprises the speech and excerpts of Ali (AS). It has artistically been expressed in the best words and has attracted the attention of many writers, poets, and writers including Nasif al-Yaziji. The present paper scrutinizes the impact of Nahj-ul-Balaghah on the Aphoristic poems of Nasif al-Yaziji. Yaziji is one of the most celebrated contemporary Arab poets and one of the two true pioneers of the Arab literary movement, who has benefitted from Nahj-ul-Balaghah to produce novel products in the world of words. Despite his inclination towards Christianity, he is one of the poets who had a thorough knowledge of the high concepts of Nahj-ul-Balaghah and used its themes to a great extent. The present study has been carried out via analytical-descriptive method by extracting evidence from Nahj-ul-Balaghah and Yaziji’s Divan and then analyzing between them. The results reveal that the main core of the poet's Aphoristic poems was Nahj-ul-Balaghah and he utilized its clear source. As a result, Yaziji’s Divan includes moral issues, sermons, and advices. Yaziji’s maximum level of impact from Imam Ali’s words in Nahj-ul-Balaghah was in such a way that he extracted the content from Imam's words and recreated them in his poems.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Nassif Yazji, effect. ruling poems
  • Maryam Tavakolniya, Yahya Mirhoseini *, Valiollah Hasoomi Pages 95-110

    The last world and related concepts to the resurrection are a complex issue that can be understood through conceptual metaphors and with the help of tangible and repetitive experiences; Such statements have been widely used in Nahj-ul-Balagha. This article follows the mentioned subject using cognitive linguistics and with the approach of George Lakoff and Mark Johnson regarding metaphors. The results of this study demonstrate that most of conceptual domains of this world that are in the mapping of the afterlife are: travel (67), human and human characteristics (43), trade (13), war (7), And finally animals and animal characteristics (4). In addition to these macro-conceptual domains, there is a network of micro metaphorical concepts that highlight the specific features of concept of destination and displayed them to the audiences. Each of these metaphors is applied in proportion to the purpose and the requirement of audience’s status. Thus, it provides various perspectives of the afterlife.

    Keywords: Nahj al-Balaghah macro-level metaphors, conceptual domains, resurrection
  • MohammadAli Vatandoost *, Roghayeh Asheri Pages 111-122

    The discussion of divine attributes considered as one of the important philosophical and theological topics. There are various views among Islamic thinkers about divine attributes. Among Islamic narrations, the words of Imam Ali (AS) are of great importance and value. In the present article, the words of Imam Ali (AS) in the first sermon of Nahj-ul-Balagha has been expressed in descriptive-analytical methods and the rational approach of Imam (AS) in explaining and proving the divine attributes has been extracted. In the end, has been concluded that he has used the adjective "God is infinite" in proving the positive attributes and the adjective "the limitation of creatures" in denying the negative attributes. Also, in some cases, by using the rule of "knowing things with their opposite", they have proved the opposite of the attributes of creatures to God. The most important attributes that Imam Ali (AS) has explained are:"Absence of composition in God", "Monotheism", "Sincerity or denial of superfluous attributes", "Being old", "Creator without need of tools", "Aware", "Unique", "Knowledge before creation", "Creator without need of "Pattern", "Creator without the need to think", "Surrounding beings", "Knowledge of beings".

    Keywords: Rational Approach, Evidence Attributes, Negative Attributes, Nahj-ul-Balagha, First Sermon
  • Heydar Ashraf Aletaha *, Ali Asvadi Pages 123-135

    The context of issuing hadiths (traditions) refers to the cultural, political and social conditions of the society at the time of narration, and considering that a significant part of the traditions of the infallible Imams are based upon the needs of individuals or society of their time, coming to terms with the reason for their statements has a huge role in understanding their discourse. In the meantime, sermons will be more important in this case because they are based upon the requirements of the time and the thoughts of theologians. This research uses a descriptive-analytical approach and a library collection method to examine the reasons for the general issuance of sermons on the social ethics of the Islamic society in Nahj-ul-Balagha and based on the analysis of the text of sermons and the history and manners of Imam Ali has examined the reason for issuing sermons. The findings of the research indicate that Imam Ali in his sermons paid more attention to four central issues. The revival of morals and thoughts of the Age of Ignorance (Jahiliyyah), including ethnic and tribal prejudices, worldliness and ignorance of death and the hereafter by the people, forgetting the role and position of the Ahl al-Bayt in Islamic society and expressing the social morality of rulers and people are the four main axes in sermons. Also, based upon the needs of the society and the prevailing moral and social atmosphere, Imam Ali, in order to rectify and modify these components and guide the people on each of the above-mentioned issues, included special speeches in his sermons. The statistical community of each of the components in Nahj-ul-Balagha as a clear example of the words of the Amir al-Mu’minin can be considered an apt sign for the extent of his tribute to them.

    Keywords: Reason for issuance .Context of Issuance, Nahj-ul-Balaghah, Social Ethics
  • fatheiye fattahizadeh, Mohammad Etratdoost*, sedigheh kashefi Pages 137-148

    Undoubtedly, the words of Amir al-Mu'minin Ali, due to the use of the attractions of the words, the meanings and the structural cohesion, have enjoyed great importance after the Holy Qur'an. And as part of Hadith as the second source of the religion of Islam, everyone is at the center of attention. Among his sermons, the sermon is due to the broadness of the concepts, the emphasis on the most important and sensitive issues of the time, as well as the objection in particular among the Muslims, is of particular importance Which seems to have important and useful functions for Islamic societies today. Since the analysis and examination of religious texts and the achievement of their deep themes requires the use of text-based interdisciplinary research methods, in this research, using content analysis method, it has been tried to extract the main and secondary themes the sermon and its geometric structure. The type of Imam's look, explain the historical issues and how to learn from them, and draw a pattern for it. The classification of different species of learning from historical events with an example, along with the explanation of the benefits and outcomes of learning history, is part of the findings of this study, which will help the Muslims to further benefit from historical sources.

    Keywords: Imam Ali (pbuh), Ghaseehe Sermon, content analysis, History, Learn about history
  • hasan Rezaii Haftador *, Mohammad Dargah zadeh, safar nasirian Pages 149-164

    Although modern philosophy, biology, and psychology have expressed points on the gender-based differences of women and men, these teachings cannot explain all aspects of these differences and their functions. Therefore, since the gender-based difference between women and men and its educational functions have been emphasized in religious teachings – especially those of Nahj-ul-Balagha – it is necessary to review and re-explain this issue based on these resources. To this end, this article rereads the gender-based difference between women and men and its educational functions based on Islamic knowledge, especially that of Nahj-ul-Balagha, and gives in a new interpretation of it. The findings indicate that women are different from men in three arenas, namely physical, psychological, and spiritual aspects. Moreover, these three sets of differences manifest different and diverse educational functions in women, including functions related to beauty and softness, appropriate occupation, fineness and art, sympathy and peacefulness, excitement, kindness, wisdom, and social collaboration.

    Keywords: Women, men, Education, Physical, Spiritual, Nahj-ul-Balagha