فهرست مطالب
مجله پژوهش در دین و سلامت
سال هفتم شماره 3 (پاییز 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/07/17
- تعداد عناوین: 13
-
-
صفحات 1-6
سلامت معنوی به برخورداری از حس پذیرش، احساس مثبت، اخلاق و حس ارتباط متقابل با قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود اطلاق میشود که طی فرایند پویا و هماهنگ شناختی، عاطفی، کنشی و پیامدهای شخصی حاصل میشود. از مولفههای اصلی سلامت معنوی میتوان به شناخت معنوی، عواطف معنوی، کنشهای معنوی و ثمرات معنوی اشاره کرد.
-
صفحات 7-21سابقه و هدف
امروزه مطالعه دین و دینداری با رویکرد روانشناسانه به مسئله ویژهای از مسایل بهداشت روان تبدیل شده است. باوجوداین، یافتههای مطالعاتی در زمینه نقش دینداری در سلامت روانی در قشرهای مختلف جامعه متناقض میباشد. این پژوهش با هدف تبیین اثر کیفیت زندگی بر مشکلات رفتاری-عاطفی بر اساس نقش میانجیگر عمل به باورهای دینی در دانشجویان خانواده شهدا انجام شده است.
روش کارروش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع علی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان خانوادههای شهدای استان گلستان بود که تعداد 250 نفر از آنان با روش دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه کیفیت زندگی، فرم کوتاه چکلیست نشانههای اختلالات روانی و پرسشنامه عمل به باورهای دینی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
بر اساس نتایج این پژوهش، میزان عمل به باور دینی بیشتر دانشجویان در حد متوسط روبهبالا بود و الگوی پیشنهادی روابط علی بین متغیرهای پژوهش برازش قابل قبولی داشت. بهطور کلی، در الگوی پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان داد که کیفیت زندگی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق عمل به باورهای دینی در دانشجویان شاهد با مشکلات رفتاری-عاطفی، اضطراب، افسردگی، وسواس، حساسیت به روابط بینفردی، شکایات جسمانی و فوبیا رابطه داشت (05/0>P). این رابطه بین کیفیت زندگی با عمل به باورهای دینی مثبت و معنیدار بود (05/0>P). رابطه بین عمل به باورهای دینی با مشکلات رفتاری-عاطفی نیز منفی و معنیدار بود (05/0>P).
نتیجهگیری:
با توجه به یافتههای پژوهش، آموزش و ارتقای کیفیت زندگی و نیز ترغیب دانشجویان به عمل به باورهای دینی به بهبود مهارت حل مسئله و کاهش مشکلات رفتاری-عاطفی منجر میشود.
کلیدواژگان: باور دینی، دانشجو، کیفیت زندگی، مشکلات رفتاری-عاطفی -
صفحات 22-34سابقه و هدف
تاب آوری از سازه های مهم و مطرح در روانشناسی مثبت است که به رشد فرد و کسب تجربه از شرایط نامطلوب اشاره دارد. تاب آوری توانمندی روانشناختی و درونی است که از انسان در مقابل ناملایمات زندگی محافظت و به حفظ بهداشت روان فرد به هنگام مواجهه با عوامل خطر کمک می کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر خوش بینی و قدردانی صفتی بر تاب آوری با نقش واسطه ای قدردانی از خدا در دانشجویان دانشگاه تبریز بود.
روش کاراین پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنان 240 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از دانشکده های ریاضی، مهندسی عمران و روانشناسی انتخاب شدند. بهمنظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خوش بینی شی یر و کارور، پرسش نامه قدردانی (GQ-6)، پرسش نامه قدردانی از خدا نیل کروز و پرسش نامه تاب آوری کانر-دیویدسون (CD-RISC) و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که قدردانی صفتی (267/0=β) و قدردانی از خدا (308/0=β) بهصورت مستقیم و قدردانی صفتی (147/0=β) و خوش بینی (038/0=β) بهصورت غیرمستقیم و از مسیر قدردانی از خدا، 24 درصد از تاب آوری دانشجویان را پیش بینی کردهاند.
نتیجهگیری:
بر اساس یافتههای بهدستآمده، قدردانی صفتی و خوش بینی از طریق قدردانی از خداوند، تاب آوری دانشجویان را افزایش می دهد.
کلیدواژگان: تاب آوری، خوش بینی، دانشجویان، قدردانی صفت، قدردانی از خداوند -
صفحات 35-50سابقه و هدف
هوش کارکنان متغیری مهم در فضای سازمان به شمار میرود. مدیران سازمانها خواهان کارکنانی هستند که هوش بالاتری داشته باشند. یکی از انواع هوشها که اخیرا جامعه علمی جهان بر آن متمرکز شده هوش معنوی است. علاوهبراین، با توجه به شرایط خاص محیط بیمارستان، اخلاق حرفهای نقش بسزایی در بروز رفتارهای مثبت و نشانندادن رفتارهای مخرب در فضای بیمارستان دارد. یکی از رفتارهای مخرب بهویژه درباره پرستارانی که بهصورت مستقیم به ارایه خدمات مشغول هستند، رفتارهای پرخاشگرانه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش معنوی بر رفتارهای پرخاشگرانه با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفهای در بیمارستان امام علی (ع) استان البرز در سال 1398 بود.
روش کارمطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری 1100 نفر از پرستاران بیمارستان امام علی (ع) استان البرز بود که پس از توزیع 500 پرسشنامه در میان آنان بهروش تصادفی ساده، 490 پرسشنامه مناسب تشخیص داده شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد هوش معنوی، اخلاق حرفهای و رفتارهای پرخاشگرانه بود. دادههای جمعآوریشده با آزمونهای میانگین و الگویابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج حاصل از آزمون میانگین حاکی از آن است که پرستاران بیمارستان امام علی (ع) از سطح قابلقبول هوش معنوی و رعایت اخلاق حرفهای برخوردار بودند و رفتارهای پرخاشگرانه اندکی از خود بروز دادند. درضمن، نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان میدهد که هوش معنوی تاثیر مثبت و معناداری بر اخلاق حرفهای پرستاران داشت و هوش معنوی و اخلاق حرفهای هر دو تاثیر منفی ولی معناداری بر رفتارهای پرخاشگرانه پرستاران داشت؛ درنهایت اینکه نقش میانجی اخلاق حرفهای در رابطه بین هوش معنوی و رفتارهای پرخاشگرانه تایید شده است.
نتیجه گیری:
تقویت شاخصها و متغیر هوش معنوی در بهبود اخلاق حرفهای در بیمارستان موثر است و موجب کاهش بروز رفتارهای پرخاشگرانه میشود. همچنین، رعایت اخلاق حرفهای تاثیر هوش معنوی را بر کاهش بروز رفتارهای پرخاشگرانه پرستاران تسهیل میکند و بهعنوان عاملی میانجی ایفای نقش مینماید.
کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، رفتار پرخاشگرانه، هوش معنوی -
صفحات 51-67سابقه و هدف
هوش معنوی ظرفیتی است که میتواند موجب افزایش انطباقپذیری فرد در زندگی شود. هدف پژوهش حاضر طراحی پرسشنامه هوش معنوی مبتنی بر آموزه های قرآنی و تعیین ویژگیهای روانسنجی آن بود.
روش کاراین پژوهش از نوع مطالعات آزمون سازی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس 276 نفر از آنان انتخاب شدند و همزمان پرسشنامه های هوش معنوی مبتنی بر آموزه های قرآنی، سلامت عمومی، سلامت معنوی و هوش معنوی را تکمیل کردند. بررسی روایی این پرسشنامهها از طریق ارزیابی روایی محتوایی، روایی صوری، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی و روایی همگرا و روایی همزمان با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج نشان داد که روایی محتوایی و صوری پرسشنامه هوش معنوی مبتنی بر آموزه های قرآنی پذیرفتنی است. با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی دو عامل پنهان در پرسشنامه یافت شد و تحلیل عاملی تاییدی موید روایی سازه آن بود. همبستگی معنادار بین نمرات این پرسشنامه و پرسشنامه هوش معنوی گویای روایی همزمان و همبستگی معنادار بین دو خردهمقیاس و نمره کل پرسشنامه گویای روایی همگرای آن بود. آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی پرسشنامه نیز مطلوب بود.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی پرسشنامه هوش معنوی مبتنی بر آموزه های قرآنی میتوان گفت این پرسشنامه ابزاری پایا و روا برای بررسی هوش معنوی بر اساس آموزه های قرآنی است و قابلیت استفاده در جامعه ایرانی دارد.
کلیدواژگان: آموزش، اعتبارسنجی، بررسی پرسش نامه ها، قرآن، معنویت، هوش -
صفحات 68-79سابقه و هدف
با توجه به اهمیت تربیت جوانان باایمان در آموزههای دینی ما، نهادهایی فعالیتهای مختلفی را برای ترغیب آنان به گرایش به باورها و اعمال دینی سازماندهی کردهاند که از مهمترین آنها اعتکاف است که آثار اجتماعی و فردی گستردهای دارد. این پژوهش با هدف مقایسه چشمانداز زمان، بهزیستی معنوی و بهزیستی روانشناختی در جوانان معتکف و غیرمعتکف شهر تبریز انجام گرفته است.
روش کارروش این مطالعه از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش تمامی شرکتکنندگان 35-18 سال در مراسم اعتکاف سال 1397 شهر تبریز بود که از میان آنان 250 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. 220 نفر نیز با گروه مطالعه همتا شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (مانوا) تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج نشان داد تفاوت معناداری در مولفه های زندگی هدفمند، پذیرش خود و نمره کل بهزیستی روانشناختی بین دو گروه معتکف و غیرمعتکف وجود داشت (01/0>P). میانگین مولفه بهزیستی مذهبی در گروه غیرمعتکف بهطور معناداری بالاتر بود (01/0>P)؛ درنهایت، میانگین گذشته منفی، آینده و حال تقدیرگرا در گروه معتکف و میانگین حال لذتگرا در گروه غیرمعتکف بهطور معناداری بالاتر بود (01/0>P).
نتیجه گیری:
بر اساس یافتههای بهدستآمده، شرکت در فعالیتی دینی مانند اعتکاف احتمالا فرصتی برای بهسازی، تهذیب نفس و ارتقای فضیلت های انسانی برای شرکتکنندگان در آن به شمار می آید. افراد با شرکت در این مراسم معنوی تلاش میکنند تا با گذشته منفی خود مقابله و اهداف زندگی خود را بازسازی کنند و به کمال دست یابند. این نتایج می تواند راهکار های ارزشمندی در تمهید ارتقای بهداشت روانی جامعه به همراه داشته باشد.
کلیدواژگان: بهزیستی روان شناختی، بهزیستی معنوی، چشم انداز زمان، غیرمعتکف، معتکف -
صفحات 80-91سابقه و هدف
مطالعات منابع انسانی پیشرفته مثبت گویای این مهم است که خشم و خصومت سلامت روان را تحت تاثیر قرار میدهد و آنچنان میتواند برای سلامت روان مضر و مخرب باشد که سیر تاثیرگذاری آن تا مرز اختلالات روانی پیش میرود. از سویی اسلام نیز برای کنترل صحیح خشم، صفت «کظم غیظ» را به کار برده و افراد را به فروخوردن و مدیریت آن دعوت نموده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش تعدیلکننده اشتغال بر رابطه بین کظم غیظ و سلامت روان در زنان شاغل و خانهدار انجام شده است.
روش کارپژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهر تهران و کرج در سال تحصیلی 95-1394 بود که بهروش نمونهگیری دردسترس 384 خانواده بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته کظم غیظ و پرسشنامه سلامت روان گلدنبرگ بود و برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها
نتایج نشان داد بین کظم غیظ و سلامت روان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0>P) و شغل نیز اثر تعدیلکنندهای بر رابطه بین کظم غیظ و سلامت روان داشت.
نتیجهگیری:
یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت متغیرهای اشتغال و کظم غیظ بر سلامت روان زنان شاغل و خانهدار است.
کلیدواژگان: زنان، سلامت روان، شغل، کظم غیظ -
صفحات 92-110سابقه و هدف
توجه به سلامت معنوی در جامعه و شرایط تغییر و تحولات کنونی بهویژه در حوزههای فناوری و اتفاق سریع آن، حاصل برنامهریزی و عملکرد فرد است که به لحاظ نظری و عملی اهمیت بالایی دارد. ازاینرو، طرح این موضوع در حوزه آموزش عالی بهویژه در دانشگاه نسل چهارم اهمیت آن را دوچندان میکند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی شاخص های سلامت معنوی و ارتقای آن در دانشگاه نسل چهارم بود.
روش کارپژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد کیفی-دلفی انجام شد. جامعه پژوهش تمامی استادان شاخص در این حوزه بود که از میان آنان 15 خبره دانشگاهی بهروش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری شد. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوا با استفاده از روش کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. اطلاعات بهدست آمده از مصاحبه ها در قالب ابعاد، مولفه ها و شاخصها طبقه بندی شد. برای اعتبارسنجی نیز از گروه کانونی شامل 9 نفر از متخصصان خبره در زمینه سلامت و نسلهای دانشگاهی استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که بعد بینش با مولفه های مفروضات بنیادین و شاخص های ارتباط با خداوند و درک عالم هستی، دینداری و آگاهی و بعد منش با مولفه های ارزشها، هنجارها و شاخصهای اخلاقمداری، خودآگاهی، امید و وجدانکاری و بعد کنش با مولفه های رفتارها، عملکردها و شاخص های آموزش، هدفمندی، تاثیرگذاری در جامعه، مهارتمحور و روحیه کار گروهی از اهم موارد جهت ارتقای سلامت معنوی در دانشگاه نسل چهارم بود.
نتیجهگیری:
توجه به یافته ها در حوزه های بینش، منش و کنش از مهمترین الزامات بهمنظور ارتقای سلامت معنوی در دانشگاه نسل چهارم است که باید در کنار ویژگی های دیگر این نسل دانشگاهی به آن توجه ویژه شود. نظر به انسان محوربودن فعالیت های دانشگاهی بهویژه در نسل چهارم، تربیت سرمایه انسانی سالم در همه ابعاد بهویژه بعد معنوی در دانشگاه نسل چهارم که جامعه محور نیز است، اهمیت بسیار زیادی دارد.
کلیدواژگان: آموزش عالی، دانشگاه، دانشگاه نسل چهارم، سلامت، سلامت معنوی -
صفحات 111-123سابقه و هدف
شادکامی یکی از مفاهیم روانشناسی مثبتگرا است که امروزه اهمیت آن در زندگی زوجین و همچنین بهداشت و سلامت روان مطرح شده است. تشکیل و حفظ خانواده و پیشگیری از فروپاشی آن مستلزم برخورداری اعضای خانواده از توانمندیها و مهارتهایی است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش بخشایش و معنویتگرایی در شادکامی زوجین انجام شده است.
روش کارروش این پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی زوجین ساکن شهر کرمانشاه بود که در سال 1398 با روش نمونه گیری دردسترس تعداد 300 نفر از آنان برای نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. ابزارهای استفادهشده در مطالعه عبارت است از مقیاس شادکامی آکسفورد (هیلز و آرجیل)، مقیاس سنجش بخشش در خانواده (پولارد و همکاران) و مقیاس معنویت (شهیدی و فرجنیا). درنهایت، تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ماتریس همبستگی و رگرسیون گامبهگام انجام شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که بین بخشایش (519/0=r و 05/0>P) و معنویتگرایی (688/0=r و 05/0>P) با شادکامی زوجین رابطه معنیداری وجود داشت. از سوی دیگر، در بین ابعاد بخشایش؛ زیرمقیاسهای احساس بهبودی و سبکبالی، تشخیص/تصدیق و درک واقعبینانه پیشبینیکنندههای قویتری برای شادکامی زوجین بودند. همچنین، در بین زیرمقیاسهای معنویت بهترتیب توانایی معنوی و نگرش معنوی قدرت پیشبینیکنندگی قویتری برای شادکامی زوجین داشتند (05/0>P).
نتیجهگیری:
با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت بخشایش و معنویتگرایی میتوانند در ارتقای شادکامی زوجین نقش موثری داشته باشند و در مراکز مشاوره لازم است به این سازهها بیشتر توجه شود.
کلیدواژگان: بخشایش، زوجین، شادکامی، معنویت گرایی -
صفحات 124-139سابقه و هدف
امروزه راهبرد مشارکتهای دولتی-خصوصی برای تامین خدمات و زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی پذیرفته شده است و سیاستگذاران بخش عمومی از الگوهای متنوع آن بهره میبرند. با توجه به تجربه کامیابیها و ناکامیهای کشورها و نیازهای روزافزون حوزه بهداشت و درمان، این سوال پیش میآید که چگونه این نوع مشارکتها بهعنوان راهبردهای توسعه سلامت و آن هم در کشورهای درحالتوسعه اسلامی میتواند جذابیت و کارآمدی لازم را داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی توسعه مشارکتها با رویکرد دینمحور، با بازبینی الگوی مشارکت چندبخشی بود.
روش کاراین پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که علاوهبر مطالعه آیات و روایات اسلامی و اسناد معتبر داخلی در حوزه موقوفات بیمارستانی؛ کلیدواژههای مورد نظر با عملگرهای منطقی در پایگاههای علمی معتبر بینالمللی جستوجو و درنهایت بیشتر از 40 مقاله اصیل و مروری مرتبطتر با بحث، انتخاب، تحلیلخوانی و تفسیر شد. مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
این مقاله ضمن مرور مبانی نظری موضوع و بررسی روند توسعه مشارکتهای دولتی-خصوصی؛ بر استفاده از ظرفیتهای بخش سوم تاکید میکند و با بازبینی وقف و امور خیریه در چهارچوب مشارکتهای چندبخشی بهدنبال توسعه بهداشت و درمان در جامعه با همه ظرفیتهای موجود است. در الگوی ارایهشده؛ در سه مرحله پذیرش، بهکارگیری و ارزیابی عملکرد مشارکتها، عناصر مربوط یعنی عوامل انگیزشی، عوامل موفقیت و دستاوردهای مشارکت و ابعاد و مولفههای متناظر شناسایی شد.
نتیجه گیری:
الگوی مشارکت دولتی-خصوصی-مردمی که در نظریههای نوین مدیریت دولتی و همچنین باورها و ارزشهای اسلامی و ایرانی ریشه دارد میتواند رهیافتی برای ناکامیهای موجود در توسعه زیرساختهای عمومی جامعه و کاستیهای بخش بهداشت و درمان کشور گردد که البته راههای دستیابی به این هدف وابسته به اعتمادسازی و متعادلسازی منافع طرفهای مشارکت است.
کلیدواژگان: الگوی مبتنی بر ایمان، بخش سوم، توسعه زیرساخت، حوزه بهداشت و درمان، خیران و واقفان، سیاست گذاری، فرهنگ اسلامی، مشارکت دولتی-خصوصی -
نقش اسلام در سلامت زنان باردارصفحات 140-156سابقه و هدف
بارداری و زایمان با باورها و اعمال مذهبی و سنتی در بسیاری از کشورها در ارتباط است. باورهای مذهبی به بهبود سلامتی، کیفیت زندگی و افزایش اتکا به خدا منجر میشود. رابطه ایمان و اعتقادات مذهبی با سلامت جسم و روان رابطه اثباتشده ای است. با توجه به این عقاید می توان به مادر کمک کرد تا با حداکثر سلامت در برابر اضطراب های دوران بارداری مقابله کند و دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان ایمنی را پشت سر بگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش اسلام در سلامت زنان باردار صورت گرفته است.
روش کاراین مطالعه از نوع مروری روایی است که در آن مروری جامع بر مقالات فارسی و انگلیسی با استفاده از پایگاههای بینالمللی ساینس دایرکت، پابمد، گوگل اسکولار و اس.آی.دی از سال 1940 تا 2019 صورت گرفته است. کلمات کلیدی انگلیسی شامل ,Islam Health ,Pregnant Women ,Spirituality و کلمات کلیدی فارسی شامل اسلام، سلامت، زنان باردار و معنویت بود. معیارهای ورود مطالعات بالینی، تجربی، کوهورت، مقطعی، مروری و فرضیات مطرحشده در زمینه سلامت زنان باردار و معیارهای خروج تکراریبودن و تناسبنداشتن متن مقالات با عنوان مربوطه بود. مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها:
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شادمانی در بارداری موجب کاهش افسردگی و اضطراب شد و هرچه مدت زمان انس با قرآن و فعالیتهای مذهبی زنان باردار بیشتر بود، سطح شادمانی بالاتری داشتند. تلاوت و شنیدن صدای قرآن نیز موجب کاهش اضطراب و درد زایمان زنان باردار شد. همچنین مادران بارداری که معنویت بالاتری داشتند، اضطراب کمتری را تجربه کردند.
نتیجهگیری:
با توجه به اینکه در جامعه ما دین از موثرترین تکیه گاه های روانی به شمار می رود و در مواقع سخت و بحرانی کمکی مهم برای فرد است، جهت کاهش اضطراب و ترس از زایمان و موفقیت زایمان طبیعی می توان مراقبت های بارداری را همراه با رویکردهای اسلامی و با استفاده از عوامل قدرتمندی مانند ایمان به خدا، انس با قرآن، فعالیت های مذهبی و معنوی همراه کرد. معنویت عنصری اساسی برای آمادهسازی زن برای مراحل زایمان است. آموزش های دوران بارداری بر مبنای آموزههای دینی موجب افزایش آگاهی های مادران باردار درباره مراقبت های دوران بارداری، زایمان و شیردهی میگردد.
کلیدواژگان: اسلام، زنان باردار، سلامت، معنویت -
صفحات 157-171سابقه و هدف
ذکرگویی یکی از روش های قرآنی است که در مقابله با اضطراب مطرح است. در پژوهش های متعددی به بررسی اثربخشی ذکر در کاهش فشار روانی انسان پرداخته شده است. فشار روانی یکی از بزرگ ترین مشکلات انسانها است که به فرسودگی، اضطراب، ضعف سیستم ایمنی و آسیب اندام ها منجر میشود. ازاینرو هدف پژوهش حاضر جمعبندی تحلیلی و بررسی سیر تحقیقات مربوط به تاثیر ذکرهای مذهبی بر کاهش فشار روانی بود.
روش کارپژوهش حاضر با استفاده از روش سندی (کتابخانهای) و طرح مروری نظاممند انجام شده است. با جستوجو در پایگاههای ساینسدایرکت، پابمد، مگیران، اس.آی.دی، پروکویست، اریک، سایکاینفو، اسپرینگر، ابسکو و نورمگز 39 مقاله به دست آمد که درنهایت 12 مطالعه ملاکهای لازم را داشت و وارد پژوهش شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:
مطالعات یافتشده با توجه به نمونه مطالعهشده آنها در چهار دسته طبقهبندی و تحلیل شد: شهروندان (یک مطالعه)، کهنهسربازان با تجربه جنگ (شش مطالعه)، اعضای خانواده و مراقبان بیماران (چهار مطالعه) و بیماران مبتلا به ایدز (یک مطالعه). 11 مطالعه (92 درصد) بیانگر آن بود که تکرار ذکر در کاهش فشار روانی تاثیر مثبت و معناداری داشت. بیشتر تحقیقات نیز در ایالات متحده و درباره کهنهسربازان صورت گرفته بود.
نتیجهگیری:
برای انسان امروزی که با عوامل فشارزای متعددی احاطه شده است، ذکر میتواند یکی از راهبردهای مطمین بهمنظور کسب آرامش باشد. توصیه میگردد پژوهشگران مطالعات مروری مشابهی را جهت بررسی اثربخشی ذکر بر دیگر مسایل روانشناختی انسان ازجمله افسردگی و پرخاشگری انجام دهند.
کلیدواژگان: استرس، پریشانی، ذکر، مطالعه مروری -
صفحات 172-186سابقه و هدف
امروزه سلامت انسانها بیش از پیش یکی از مهمترین نگرانیهای قرن 21 شناخته میشود. این در حالی است که توجه محققان به ابعاد مختلف سلامت انسانها جلب شده است و تنها سلامت جسمانی مد نظر نیست. در این زمینه، نماز یکی از فرایضی به شمار میرود که میتواند نقش مهمی در سلامت روانی، جسمانی، اجتماعی و معنوی انسانها داشته باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تبیین کارایی پرتوهای نماز در ساختار سلامت انجام گرفته است.
روش کارپژوهش حاضر از نوع مطالعات مروری است. بر اساس منابع کتابخانهای آثار و پرتوهای نماز بر ابعاد سلامت بر مبنای اسناد موجود تفسیر و نتایج با یافتههای مربوط به پژوهشهای صورتگرفته، توصیف شد. دادههای لازم از طریق اسناد بایگانیشده افزون بر قرآن و نهج البلاغه؛ کتابهای تخصصی دیگر، مقالات و منابع دستاول اسلامی، روایی و فقهی به دست آمد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
بر مبنای نتایج این تحقیق مشخص شد که نماز رابطه مستحکم و مثبتی با ابعاد چهارگانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد که تحقیقات میدانی نیز این تاثیر را تایید می کند و در موارد اندکی رابطه بین نماز و سلامت ضعیف گزارش شده است.
نتیجه گیری:
بر اساس یافتههای بهدستآمده، نماز در افزایش رضایتمندی و سلامت نقش مهمی ایفا میکند و میتوان توجه به این مسئله مهم را با توسعه برنامههای تربیتی مناسب در نظام ساختاری و محتوایی کتب درسی و رشتههای مختلف در سطح آموزش عالی بیش از پیش گسترش داد. همچنین با پدیدآوردن توان و ظرفیت مقابله با مشکلات و سختیها، تقویت نظام ارزشی مطلوب، برنامههای فرهنگی و کارگاههای مناسب تا حد امکان از ابتلا به بیماریهای مختلف جلوگیری کرد.
کلیدواژگان: سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، نماز
-
Pages 7-21Background and Objective
Nowadays, the study of religion and religiosity with a psychological approach has become one of the special mental health issues. However, the results of studies on the role of religiosity in mental health in different sections of society are contradictory. This study aims to explain the effect of quality of life on affective-behavioral difficulties of students of martyrs' families based on the role of practicing religious beliefs.
MethodsThe method of the present study is descriptive-causal-correlational. The statistical population included all students of the families of the martyrs of Golestan province, out of whom 250 were selected by the available sampling method. They filled in the Quality of Life Questionnaire, a short checklist of symptoms of mental disorders, and a questionnaire on practicing religious beliefs. Data analysis was performed using structural equation modeling. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsAccording to the results of this study, the rate of practicing religious beliefs by most of the students was moderately high, and the proposed model of causal relationships between research variables had an acceptable fit. In general, in the proposed research model, the results showed that the quality of life was directly and indirectly correlated with the students’ behavioral-emotional problems, anxiety, depression, obsession, sensitivity to interpersonal relationships, physical complaints and phobia relationship through the practice of religious beliefs (P<0.05). This relationship between quality of life and practice of religious beliefs was positive and significant (P<0.05). The relationship between practicing religious beliefs and behavioral-emotional problems was also negative and significant (P<0.05).
ConclusionAccording to the research findings, education on and promotion of the quality of life and encouraging students to practice religious beliefs lead to improved problem-solving skills and reduced behavioral-emotional problems.
Keywords: Affective-behavioral difficulties, College student, Quality of life, Religious beliefs -
Pages 22-34Background and Objective
Resilience is one of the important structures in positive psychology that refers to one's growth and experience of adverse conditions. It is psychological and intrinsic power that protects human beings against the disadvantages one faces in life and helps maintain one's mental health when exposed to risk factors. The purpose of this study was to investigate the effect of optimism and trait gratitude on resilience of Tabriz University students with the mediating role of gratitude toward God.
MethodsThis is a descriptive correlational study and its sample population included all graduate students of Tabriz University in the academic year 2018-2019. Out of these students, 240 were selected by multiple random sampling method from the faculties of Mathematics, Civil Engineering, and Psychology. Data were collected using the Scheier and Carver Optimism Questionnaire, the GQ-6 Questionnaire, the Gratitude toward God Questionnaire (Neal Krause) and the Connor Davidson Resiliency Questionnaire (CD- RISC). Path analysis was used to analyze the data. In the present study, all the ethical considerations were observed and the authors declared no conflict of interests.
ResultsThe results showed that students' resilience was directly predicted by trait gratitude (β=0.276) and gratitude toward God (β=0.308). Resilience is also indirectly predicted by trait gratitude (β=0.147) and optimism (β=0.038) by the mediating role of gratitude toward God. The results show that 24% of students' resilience is explained by optimism, gratitude toward God, and trait gratitude.
ConclusionBased on the findings, trait gratitude and optimism increase resilience through gratitude toward God.
Keywords: Gratitude toward God, Optimism, Resilience, Students, Trait gratitude -
Pages 35-50Background and Objective
Employees’ intelligence is an important variable in an organization's environment. Managers of organizations want employees who have higher intelligence. One of the types of intelligence that has recently been the focus of attention of the world scientific community is spiritual intelligence. In addition, due to the specific circumstances of the hospital environment, professional ethics plays an important role in the emergence of positive behaviors and non-destructive behaviors in the hospital environment. One of the destructive behaviors of the hospital environment, especially for nurses who directly provide services, is aggressive behaviors. Therefore, after reviewing the research background, the present study aims to investigate the effect of spiritual intelligence on aggressive behaviors with the mediating role of professional ethics in Imam Ali Hospital in Alborz province in 2019.
MethodsThis is a descriptive correlational study. For this purpose, standard questionnaires of spiritual intelligence, professional ethics, and aggressive behaviors after evaluating their validity (content and construct validity) and reliability (Cronbach's alpha method) were used to collect the required data from 1100 nurses of Imam Ali (AS) Hospital in Alborz, Iran. The collected data were analyzed by one sample t-test and structural equation modeling. In the present study, all the ethical considerations were observed and the authors declared no conflict of interests.
ResultsThe results of the mean test indicated that nurses in Imam Ali Hospital in Alborz had acceptable an level of spiritual intelligence and professional ethics. In addition, nurses in the hospital exhibit low aggressive behaviors. Meanwhile, the results of structural equation modeling indicate that spiritual intelligence has a positive and significant effect on nurses' professional ethics. Both spiritual intelligence and professional ethics have negative but significant effects on aggressive behaviors of nurses; ultimately, the mediating role of professional ethics in the relationship between spiritual intelligence and aggressive behaviors has been confirmed.
ConclusionImproving the spiritual intelligence indicators and variable is effective in promoting professional ethics and decrease the incidence of aggressive behaviors in hospitals. Further, nurses' professional ethics facilitate the impact of spiritual intelligence on reducing aggressive behaviors and act as a mediating factor.
Keywords: Spiritual intelligence, Aggressive behavior, Professional ethics -
Pages 51-67Background and Objective
Spiritual intelligence is a capacity that can enhance one's adaptability in life and give one a wider view of life and all the experiences and events enabling one to reframe and reinterpret these experiences and deepen one’s understanding and knowledge of oneself. The purpose of this study was to develop a spiritual intelligence questionnaire based on Quranic teachings and to determine its psychometric properties.
MethodsThis is a model-testing correlational study. The statistical population consisted of 276 students of Babol University of Medical Sciences, who were selected by convenience sampling method. The validity of this questionnaire was evaluated by content validity, face validity, convergent validity, and concurrent validity. Cronbach's alpha and test-retest reliability were used to determine the reliability of the questionnaire. In this study, all ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that the content and face validity of the Spiritual Intelligence Questionnaire Based on Quranic Teachings was acceptable. Using exploratory factor analysis, two hidden factors were found in the questionnaire and confirmatory factor analysis confirmed the structural validity. There was a significant correlation between the scores of this questionnaire and those of the spiritual intelligence questionnaire indicating concurrent validity and a significant correlation between the two subscales and the total score of the convergent narrative questionnaire. Cronbach's alpha and test-retest reliability were also acceptable.
ConclusionAccording to the results from the validity and reliability analysis of the Qualitative Intelligence Questionnaire Based on Quranic Teachings, it can be stated that this questionnaire is a reliable and valid instrument for assessing spiritual intelligence based on the Quranic teachings and can be used in the Iranian society.
Keywords: Intelligence, Quran, Reference Standards, Spirituality, Teachings -
Pages 68-79Background and Objective
Given the importance of upbringing faithful youths in our religious teachings, some institutions organized various activities to encourage them to develop positive attitudes to religious beliefs and practices. One of the most important activities in this regard is I'tikaaf, which has wide social and personal effects. This study attempted to compare the perspective of time, spiritual well-being and psychological well-being in the youth participating and not participating in the I’tikaf rite in Tabriz, Iran.
MethodsThe method used in the present study causal-comparative. The statistical population of this study included all participants aged 35-38 years in the I'tikaf ceremony in 2018 in Tabriz, out of whom 250 people were selected and 220 people filled in the questionnaires. 220 people were matched with the study group Data were analyzed using descriptive statistics and MANOVA. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that there was a significant difference in the components of purposeful life, self-acceptance and the total score of psychological well-being between the two groups (P<0.01). The mean related to religious wellbeing was significantly higher in the non-participating group (P<0.01). Finally, the mean related to the components of negative past, future and destiny in the participating group and the mean of the hedonistic component in the non-participating group was significantly higher (P<0.01).
ConclusionBased on the findings, participating in religious activities such as I'tikaaf is probably an opportunity for participants to improve, purify their souls and promote human virtues. By participating in this spiritual ceremony, people try to confront their negative past, rebuild their life goals, and achieve perfection. These results can help to present valuable strategies for promoting mental health of the society.
Keywords: Non-particiant in I’tikaf, Participant in I’tikaf, Psychological well-being, Spiritual well-being, Time perspective -
Pages 80-91Background and Objective
Studies on advanced positive human resources indicate that anger and hostility affect mental health and can be so harmful and destructive to mental health that its impact goes as far as mental disorders. Islam has referred to the term "anger management" inviting people to swallow and manage their anger; therefore, the present study was conducted with the aim of examining the moderating role of employment on the relationship between anger and mental health in employed women and housewives.
MethodsThe present study is descriptive correlational. The sample population included working women and housewives of Tehran and Karaj in the 2015-2016 academic year; 384 families were selected by convenience sampling method based on Krejcie and Morgan’s table. The research instruments included a researcher-made questionnaire and the Goldenberg Mental Health Questionnaire. Pearson correlation test and hierarchical regression analysis were used. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that there was a positive and significant relationship between anger and mental health (P<0.01). Also, occupation has a moderating effect on the relationship between anger and mental health.
ConclusionThe results of this study indicate the importance of the variables of employment and anger on the mental health of working women and housewives.
Keywords: Anger, Job, Mental Health, Women -
Pages 92-110Background and Objective
Attention to spiritual health in society and the current changes, especially in the field of technology is the result of individual planning and performance. Raising this issue in the field of higher education, especially in the fourth generation universities doubles its importance. Accordingly, the main purpose of the present study is to examine the indicators of spiritual health and its promotion in the fourth generation universities.
MethodsThe present study is applied in terms of purpose and was carried out using a qualitative-Delphi approach. The sample population consisted of leading professors in this field, out of whom 15 were selected as academic experts by purposive sampling method. Data were collected through semi-structured in-depth interviews. Data analysis method was content analysis using coding method in three levels: open, pivotal, and selective. The information obtained from the interviews was classified into dimensions, components, and indicators. For validation, a focus group consisting of 9 experts in the field of health and academic generations was used. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that the dimension of insight with the components of basic assumptions and indicators such as communication with God and understanding of the universe, religiosity, awareness, and the dimension of manners with the components of values, norms and indicators, morality, self-awareness, hope, work conscience, and the dimension of interaction with the components of behaviors, actions and indicators such as education, purposefulness, impact on society, being skill-based, teamwork spirit, are among the most important features to promote spiritual health in the fourth generation universities.
ConclusionAccording to the findings, insight, manners, and action are among the most important requirements for promoting spiritual health in the fourth generation universities, which should be given special attention. Due to the human-centered nature of academic activities, especially in the fourth generation universities, developing a healthy human capital in all dimensions, especially in the spiritual dimension is very important in the fourth generation universities.
Keywords: Education, Fourth generation universities, Health, Spiritual health, University -
Pages 111-123Background and Objective
Happiness is one of the concepts of positivist psychology that is important today in married life as well as mental health. Forming and maintaining a family and preventing it from collapsing requires family members to have certain skills and abilities. Accordingly, the present study was conducted with the aim of explaining the role of forgiveness and spirituality in couples' happiness.
MethodsThis is a descriptive-correlational study. The sample population of the study included all the couples living in Kermanshah during 2019, out of whom 300 were selected by available sampling method. The instruments used in the present study included the Oxford Happiness Scale (Hills & Argyle), the Family Sensitivity Measurement Scale (Pollard etal.), and the Spirituality Scale (Shahidi and Farajnia). Data analysis was performed using descriptive statistics, correlation matrix, and step-by-step regression. In this study, all ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that there is a significant relationship between forgiveness (r=0.519; P<0.05) and spirituality (r=0.688; P<0.05) and couple happiness. On the other hand, among the dimensions of forgiveness, the sub-scales of feelings of recovery and light-heartedness, recognition/acknowledgment and realistic understanding could more strongly predict the couple's happiness. Also, among the subscales of spiritualityspiritual ability and spiritual attitude had a stronger predictive power for the happiness of couples, respectively (P<0.05).
ConclusionAccording to the results, it can be stated that forgiveness and spirituality can play an effective role in promoting the happiness of couples, and there is a need to pay more attention to these structures in counseling centers.
Keywords: Couples, Forgiveness, Happiness, Spirituality -
Pages 124-139Background and Objective
Today, the strategy of public-private partnerships is acceptable for providing economic and social services and infrastructures and public sector policymakers make use of its various models. Considering the successes and failures of countries and the growing needs of the health sector, a question arises as to how such partnerships in health development strategies can be attractive and effective in the Islamic developing countries. Therefore, the aim of the present study was to examine the development of partnerships with a religion-based approach by reviewing the multi-sectoral partnership model.
MethodsIn a current analytical-review study, in addition to studying the Quranic verses and hadiths and also the valid internal documents in the field of hospital endowments; the related keywords were combined by logical operators and searched on reputable international scientific databases. Eventually, more than 40 original articles and reviews related to the topic were selected and their themes were selected, analyzed, and then interpreted. The authors have not reported any conflicts of interest.
ResultsBesides the review of theoretical foundations of the subject and examining the development process of public-private partnerships, the study emphasizes the use of the third sector capacities and by reviewing the endowments and charitable affairs in the framework of multi-sectoral partnerships, it seeks to promote health in the community with all the existing resources. In the three phases of acceptance, application and performance evaluation of partnerships, the relevant elements, namely motivational factors, success factors and achievements of the partnership, and the corresponding dimensions and components were identified.
ConclusionPublic-private-people partnership as a model that is rooted in the new theories of public administration as well as Islamic and Iranian beliefs and values can be used as an approach to overcoming the failures in the development of public infrastructure of the society and the shortcomings of health care in the country, but the ways to achieve this goal depends on building trust and balancing the interests of the parties.
Keywords: Donors, Health Care, Islamic Culture, Faith-based model, Infrastructure development, Policy, Public-Private Partnership, Sector capacities -
The Role of Islam in the Health of Pregnant WomenPages 140-156Background and Objective
Pregnancy and childbirth are associated with traditional religious beliefs and practices in many countries. Religious beliefs have led to improved health, quality of life, and increased reliance on God. Relationship between religious beliefs and faith has a proven relationship with physical and mental health. Given these beliefs, it can be helpful for the mother to cope with pregnancy related anxieties under optimal health conditions and to improve her safety during pregnancy, child delivery, and after delivery. The aim of this study was to investigate the role of Islam in the health of pregnant women.
MethodsIn this narrative review study, a comprehensive review was carried out using ScienceDirect, Pubmed Google Scholar and SID international databases from 1940 to 2019 and only Persian and English articles were reviewed. The keywords applied included Islam, health, pregnant women, spirituality. The inclusion criteria included clinical, experimental, cohort, cross-sectional, and review studies and the assumptions about the health of pregnant women. The exclusion criteria included duplication and irrelevance of the text of the articles to their title. The author has not reported any conflicts of interest.
ResultsThe findings of the present study showed that happiness in pregnancy has reduced depression and anxiety, and the longer the time spent with the Quran and religious activities of pregnant women, the higher the level of happiness. Reciting and listening to the Quran has reduced the anxiety and pain of pregnant women. Pregnant mothers who had higher spirituality were also less anxious.
ConclusionConsidering that religion is one of the most effective psychological supports in our society, it is an important aid for the individual in difficult and critical times to reduce anxiety and fear of childbirth and have successful delivery. It is natural to combine pregnancy care with Islamic approaches using powerful factors such as faith in God, being with the Quran, and religious and spiritual activities. Spirituality is an essential element in preparing a woman for childbirth. Prenatal education based on religious teachings increases pregnant mothers' awareness of prenatal care, childbirth, and breastfeeding.
Keywords: Health, Islam, Pregnant Women, Spirituality -
Pages 157-171Background and Objective
Dhikr (holy names repetition) is one of the Quranic methods that is used to cope with anxiety. Numerous studies have investigated the effectiveness of dhikr in reducing human stress. Stress is one of the biggest problems in humans that lead to burnout, anxiety, weakened immune system, and organ damage. Therefore, the current study intended to critically review the literature and line of research on the effects of holy name repetition on reducing stress.
MethodsIn so doing, a systematic review was conducted. The data were collected through well-known English and Persian databases, including Sciencedirect, PubMed, Magiran, SID, Proquest, Eric, Psychinfo, Springer, Ebsco, and Noormags. Altogether, 39 studies were found and ultimately, 12 studies met the inclusion criteria and were included in the investigation. The authors have not reported any conflicts of interest.
ResultsAccording to the sample populations investigated, those studies were classified into four categories: studies on ordinary people (one study), veterans (six studies), family members and caregivers of patients (four studies), and patients with HIV (one study). Eleven studies (92 percent) demonstrated that remembrance of God significantly reduced the stress. Most of the studies have been conducted in the United States and on the veterans.
ConclusionModern human, surrounded by many stressors, may resort to dhikr as a reliable strategy to find peace. Future researchers are suggested to systematically review the studies investigating the effectiveness of holy name repetition in alleviating other psychological problems such as depression and aggression.
Keywords: Dhikr, Distress, Review study, Stress -
Pages 172-186Background and Objective
Today, human’s health is known as one of the most important concerns in the 21st century. However, researchers have focused on different dimensions of health rather than only on the physical health. In this respect, saying prayers is one of the obligatory religious practices that can play an important role in human’s mental, physical, social, and spiritual health. Accordingly, the present study was aimed at explaining the effectiveness of saying prayers in the structure of health.
MethodsThis is a review study. Using library sources, the effects of saying prayers on different dimensions of health were described based on the existing sources of interpretation and the related research findings. The data were collected using archived documents as well as the Quran and Nahj al-Balaghah and other specialized books, articles, and primary narrative and fiqh (Islamic jurisprudence) sources. The authors reported no conflict of interest.
ResultsBased on the findings, there is a strong and positive relationship between saying prayers and the four dimensions of health including physical, mental, social, and spiritual health. The results of field research confirm this effect and in few cases the relationship between saying prayers and health has been reported to be weak.
ConclusionBased on the findings, saying prayers plays an important role in increasing the feeling of satisfaction and health. Attention to this important issue can be increased more than ever before by developing and including appropriate educational programs in the structure and content of the textbooks in different fields and at higher education levels. In addition, by developing the capacity and ability to cope with the problems and difficulties, reinforcing an appropriate value system, cultural programs and workshops, we can prevent different diseases.
Keywords: Mental health, Physical health, Prayers, Social health, Spiritual health