فهرست مطالب

New Applied Studies in Management, Economics & Accounting - Volume:4 Issue: 2, 2021

Journal of New Applied Studies in Management, Economics & Accounting
Volume:4 Issue: 2, 2021

  • تاریخ انتشار: 1400/07/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • لیلا باقرزاده *، محمدرضا وطن پرست، اسماعیل فدایی کلورزی صفحات 7-18

    این پژوهش، براساس مبانی نظری و ادبیات موضوع به بررسی ارتباط ویژگی های هیات مدیره بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته است. جهت دستیابی به این هدف از 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره های زمانی 1393تا 1397 به روش غربالگری به عنوان نمونه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از مدل های رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که بین متغیرهای اندازه هیات مدیره و استقلال هیات مدیره با عملکرد شرکت رابطه معناداری وجود ندارد ولی بین اثربخشی کمیته حسابرسی و بازده دارایی رابطه معناداری وجود دارد. طبق نتایج پژوهش، سیاستگذاران در بازارهای مالی برای تضمین حداکثر نتایج، باید به اجرای سیاست ها، توجه دقیقی معطوف نمایند و به مدیران اجرایی بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد می شود با نظارت بر کمیته حسابرسی شرکت ها از طریق مکانیزم های کنترلی سیستماتیک، کیفیت اثربخشی را افزایش دهند.

    کلیدواژگان: اثربخشی کمیته حسابرسی، استقلال هیات مدیره، اندازه هیات مدیره، عملکرد شرکت
  • نازی بالی * صفحات 19-26

    امروزه سیستم های اطلاعاتی حسابداری، نقش با اهمیتی را در ثبت و ارایه اطلاعات جهت تصمیم گیری های مناسب بازی میکنند. اطلاعات منتج از این سیستمها مبنای تهیه و تنظیم صورتهای مالی شرکتها خواهد بود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر به کارگیری بسته های نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری بر صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در پژوهش حاضر با استفاده از توزیع پرسشنامه بین حسابرسان و اعضای هییت علمی دانشگاه، این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد سیستمهای اطلاعاتی و بسته های نرمافزاری حسابداری بر ویژگیهای کیفی ازجمله مربوط بودن و قابلیت مقایسه در صورتهای مالی حسابرسی شده، تاثیر بسزایی دارند، اما این تاثیر بر ویژگی قابلیت اعتماد در صورتهای مالی حسابرسی شده ضعیف میباشد. در این راستا به نظر میرسد مدیران شرکتها بویژه شرکتهای سهامی عام که صورتهای مالی آنها در معرض عموم است و مبنای تصمیمات سرمایه گذاری بسیاری از افراد قرار میگیرد میبایست در انتخاب سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرمافزاری مناسب برای شرکت، نهایت دقت و برنامه ریزی را اعمال نمایند.

    کلیدواژگان: صورتهای مالی حسابرسی شده، سیستم اطلاعاتی حسابداری، سیستم اطلاعاتی مدیریت، بسته های نرم افزاری، ویژگیهای کیفی
  • حمیدرضا خدادادی *، محمدعلی طهماسبی، ماریا باطبی صفحات 27-36

    هدف تحقیق حاضر، بررسی رویه های حسابداری دامپروری پیشنهاد شده در استاندارد بین المللی شماره 41 و سیستم های هزینه یابی گاو و شیر در ایران در بخش های دولتی و خصوصی می باشد. نهایتا میزان تطابق رویه های پیشنهاد شده در استاندارد بین المللی 41 با سیستم های موجود در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب بخش کتابخانه ای پژوهش حاضر با استفاده از متون و ادبیات حسابداری استخراج گردید و مبنای طراحی سوالات پرسشنامه به عنوان ابزار سنجش تحقیق قرار گرفت. در بخش میدانی تحقیق، اطلاعات لازم برای تحقق بخشیدن به اهداف تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. جامعه آماری مورد بررسی شامل 34 واحد از گاوداری های استان تهران بوده است. نتایج فرضیه های پژوهش تماما مورد پذیرش قرار گرفت و نتایج نشان داد امکان تعیین ارزش منصفانه مطابق استاندارد بین المللی 41 برای تعیین بهای تمام شده شیر و دام در استان تهران وجود ندارد. مظافا اینکه پذیرش کافی از جانب گاوداری ها جهت تغییر روش مطابق با استاندارد بین المللی 41 وجود ندارد.

    کلیدواژگان: حسابداری دامپروری، ارزش منصفانه، استاندارد 41، شیر و گاو، بهای تمام شده
  • رضوان علوی سالکویه *، رحمت قوامی پور کومله، میلاد خروجی کورنده صفحات 37-50

    در مدیریت منابع انسانی؛ کارمندیابی، فرآیند پیدا کردن و استخدام بهترین و مناسب‌ترین متقاضی برای یک شغل، به شیوه‌ای به موقع و مقرون‌ به‌ صرفه است. این یک فرآیند کامل است، با یک چرخه عمر کامل، که با شناسایی نیازهای شرکت در رابطه با شغل آغاز می شود و با معرفی کارمند به سازمان پایان می یابد. این پژوهش به روش توصیفی و کتابخانه-ای و با بررسی اسناد و مدارک موجود به بررسی نقش کارمندیابی در سازمان ها می پردازد. زمانی هم که سازمان نیازمند تغییرات براساس ساختار و هماهنگی با بازارهای جدید و نیازهای جدید مشتریان می باشند، وجود چنین کارکنان توانا و شایسته در سازمان می تواند باعث انطباق سریعتر سازمان با تغییرات جدید شود. وجود نیروهای توانا و مدیریت استعداد در سازمان می تواند در امر کاهش تاثیر پیچیدگی و تغییرات محیطی بر سازمان موثر باشد و باعث افزایش مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا شود. به طور کلی می توان بیان نمود، اگر کارمندیابی متناسب با استراتژی های سازمان باشد و تناسب فرد با شغل در نظر گرفته شود، در طولانی مدت افزایش عملکرد سازمانی و در نتیجه رشد و بالندگی کارکنان و سازمان را به همراه دارد.

    کلیدواژگان: کارمندیابی، منابع کارمندیابی، کارمندیابی الکترنیکی، مقایسه کارمندیابی سنتی و الکترونیکی
  • منصور رحمانی *، محمد تقی پور صفحات 51-60

    داشتن زندگی عاری از خطر، آرزو و هدف همه مردم در همه اعصار بوده است، زیرا میل به ایمنی و امنیت، بخش تفکیک ناپذیری از ماهیت همه انسانها می باشد، همچنین گرایش به ایمنی به عنوان یک نیاز ضروری جزء بدیهی ترین و منطقی ترین اصول سازمانی است. هدف پژوهش حاضر ارایه برنامه مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست در صنایع معدنی فلزی می باشد. روش انجام این تحقیق، توصیفی و تحلیلی می باشد و برای انجام آن از ابزار تحقیق "پرسشنامه" استفاده شد و محدوده مکانی مورد مطالعه شرکت کالسیمین – مجتمع تغلیظ سرب و روی دندی می باشد. در این تحقیق اولویت بندی واحدهای مجتمع تغلیظ سرب و روی دندی برای اصلاح جنبه های محیط زیستی با ریسک غیرقابل قبول و نامطلوب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که اولویت اول در اصلاح جنبه های محیط زیستی و کاهش سطح ریسک ناشی از آنها، واحد انبار محصول می باشد. همچنین واحد آبرسانی با داشتن شش جنبه محیط زیستی که تمامی آنها دارای سطح ریسک قابل قبول هستند کمترین اثر را بر روی محیط زیست دارد.

    کلیدواژگان: ایمنی، مدیریت سلامت، انبار محصول، محیط زیست
  • شبنم سرخیل * صفحات 61-73

    حیات همه انسان های کره خاکی به عوامل متعددی بستگی دارد که بروز نقص در هر یک و یا عملکرد ضعیف آنها مشکلات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. کشاورزی از جمله آن بخش هایی می باشد که به دلیل تامین حجم عظیمی از مواد غذایی، زندگی میلیاردها انسان برروی کره خاکی را به خود وابسته کرده است. بهره برداری درست از این بخش مستلزم تفکر و عملکرد صحیح انسان ها می باشد. طبیعتا نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص قادر خواهند بود تا ضمن استفاده از فناوری، این بخش را به شکوفایی برسانند تا نه تنها توسعه روستایی میسر گردد بلکه اقتصاد سبز را به مردم کشور خود هدیه دهند و از طرفی با رشد هر چه بیشتر و پایدارتر بخش کشاورزی، مسلما صادرات این بخش افزایش یافته در نتیجه رقابت پذیری کشور در بازارهای بین المللی پایدارتر خواهد بود. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش عالی بر توسعه صادرات بخش کشاورزی در منتخبی از کشور های با درآمد متوسط رو به بالا طی سال های 2019 – 2000 پرداخت. نتایج برآمده در این پژوهش نشان دادند که اختصاص درصدی از GDP به بخش آموزش عالی به همراه تعداد دانشجویان ثبت نامی در دانشگاه تاثیری منفی، بر صادرات کشاورزی داشته اما تعداد جمعیت کشورهای مورد بررسی، تاثیری مثبت و معنادار بر صادرات کشاورزی برجای گذاشته است.

    کلیدواژگان: منابع انسانی، آموزش عالی، صادرات کشاورزی، بازارهای بین المللی، کشورهای با درآمد متوسط
  • سید علیرضا میرعرب بایگی، هاشم مکاری *، مهتاب عرب بقرایی صفحات 74-99

    نوسانات نرخ ارز به لحاظ نظری و عملی، می تواند بر تصمیم گیری ها و عملکرد کسب و کارها تاثیر بگذارد؛ بنابراین سعی شده است که با استفاده از روش های مختلف مدیریت ریسک، میزان ریسک های ناشی از تغییرات نرخ ارز، پوشش داده شود. در این راستا استفاده از قراردادهای آتی ارز، می تواند میزان ریسک این شرکت ها را کاهش دهد. هدف این پژوهش بررسی موانع راه اندازی بورس آتی ارز بوده است. روش پژوهش به صورت کیفی- کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان بازار سرمایه تشکیل داده است. با استفاده از نظرات 10 نفر از خبرگان، موانع شناسایی گردید. سپس با استفاده از پرسشنامه و گردآوری نظرات کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، موانع شناسایی شده، اعتبارسنجی شد. نرم افزار مورد استفاده در بخش کیفی maxqdaو در بخش کمی smartpls بوده است. نتایج پژوهش نشان داد آگاهی اجتماعی، بازار سرمایه، بانک مرکزی، ثبات و بهبود شرایط بازار، سیاست های پولی و مالی، شفافیت، عوامل اجرایی، کنترل ریسک، موانع اقتصادی، موانع سیاسی و نقش دولت از موانع موثر بر اجرایی کردن بورس آتی ارز بوده اند. رتبه بندی متغیرها در بخش کیفی، مقوله نقش دولت در رتبه اول، سیاست های پولی و مالی در رتبه دوم و بانک مرکزی در رتبه سوم قرار گرفته است. میزان تاثیر متغیرهای مورد بررسی نیز معنادار بوده است.

    کلیدواژگان: ارز، نوسان نرخ ارز، قرارداد آتی ارز، نظریه داده بنیاد