فهرست مطالب
دانشنامه علوم قرآن و حدیث
پیاپی 9 (بهار و تابستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1400/07/10
- تعداد عناوین: 7
- سخن مدیرمسئول
-
صفحات 11-13
-
صفحات 15-44
مدعای تفکیکیان آن است که تاویل قرآن به هر معنایی که بوده باشد، اختصاص به خداوند متعال دارد و حتی پیامبر(ص) و اهلبیت علیهم السلام هم به تعلیم خداوند متعال از تاویل قرآن اعم از معانی باطنی با مراد واقعی غیرظاهری اطلاع پیدا میکنند و راسخان در علم به معنای کسانی که در علمشان اختلافی نباشد اختصاص به اهلبیت علیهم السلام دارد و این بدان جهت است که آنان علمشان را از خداوند متعال اخذ کردهاند. در این مقاله با ارایهی معنای لغوی تاویل و موارد استعمال آن در آیات قرآنی و روایات معصومان علیهم السلام به صورت روشن و واضح اثبات خواهیم کرد که تاویلهای فلسفی و عرفانی و نیز تاویلهای روشنفکری از آیات قرآن و متون دینی نه تنها از ناحیهی معصومان علیهم السلام مورد نهی اکید قرار گرفته است بلکه چنین امری در نظر هر عاقل منصفی باطل است و به هیچ وجه قابل اسناد به معارف دینی نمیباشد.
کلیدواژگان: تاویل، تاویل عرفانی، تاویل فلسفی، تفسیر، راسخان در علم، روشنفکری، مکتب تفکیک -
صفحات 45-76
ارتباط دوسویه میان «قرآن و اهلبیت علیهم السلام » نشان میدهد آگاهترین انسانها به حقایق وحی، اهلبیت علیهم السلام میباشند. در این میان، با توجه به اینکه از یک سو، حجم فراوانی از روایات تفسیری به صادق آل محمد(ص) منسوب میباشد و از سوی دیگر، برخی از این روایات، به شیوهی قرآن به قرآن اختصاص یافته، لذا شناخت روشها و شیوههای تفسیری گوناگون ایشان و نیز مطالعهی ژرف و تحلیلگونهی روایات تفسیری وی، گامی اساسی برای فهم مراد الهی است. از گونههای تفسیر قرآن به قرآن در کلام امام صادق(ع) مواردی مانند: تخصیص عام، تقیید مطلق، ارجاع محکم به متشابه و تبیین مجملات قرآن با استفاده از قرآن قابل بررسی است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد روش تفسیری قرآن به قرآن، تنها در موارد صادره از معصوم قابل اعتناست و میتواند متقنترین راه در جهت فهم و تفسیر آیات الهی به شمار آید؛ در این صورت شاهد پیوند میان قرآن و عترت به عنوان دو میراث گرانسنگ مورد اشارهی پیامبراکرم(ص) در حدیث ثقلین هستیم.
کلیدواژگان: روش تفسیر، قرآن به قرآن، روایات تفسیری، امام صادق (ع)، علوم قرآنی -
صفحات 77-110
از سوی دشمنان دین و با بهره جستن از دینداران ناآگاه و یا متعصبی چون وهابیت و به قصد ریشه کن کردن اسلام ناب محمدی این شبهه مطرح میشود که «توسل» به اولیاءالله شرک است! بر همین اساس میگویند نباید به زیارت امامان بروید؟ این پژوهش با روشی تحلیلی توصیفی به پاسخ این شبهه پرداخته است. شبهه بر دو محور استوار است: 1- کسی را واسطهی بین خود و خدا قرار دادن غلط است. 2- اگر هم بشود به آدم زنده توسل جست، به مرده نمیشود. پاسخ محور اول: قرآن خود امر به استفاده از وسیله برای تقرب به خدای متعال کرده است وکلمهی وسیله را عام آورده و مصادیقی از انبیاء وپیروانشان نیز ذکر کرده که از توسل بهره جستهاند؛ مانند: فرزندان حضرت یعقوب (ع) که پدر را واسطهی آمرزش گناهان خود قرار دادند. پاسخ محوردوم: اولیاء مرده نیستند، چون به تصریح قرآن شهدا زندهاند و توسل به اولیاء، توسل به زنده است، نه مرده. توسل، دنیا و آخرت بشر را به کاملترین وجه میسازد و چون در نایاب است مورد حملهی دشمنان و مخالفان قرار گرفتهاست.
کلیدواژگان: ائمه(علیهم السلام)، پیامبر(ص)، توسل، روایات، قرآن، وسیله -
صفحات 111-138
پژوهش حاضر که مورد توجه خوانندگان گرامی قرار خواهد گرفت، به بررسی یکی از تاثیرگذارترین آیات قرآنی میپردازد که در ارتباط مستقیم با عملکرد برخی از همسران پیامبر(ع) با آن حضرت میباشد. آیهی سیام از سورهی مبارکهی احزاب، از گناه زشت و فاحشهی آشکاری پرده بر میدارد که برخی از همسران پیامبر(ع) در زمان آن حضرت مرتکب شده و یا در آینده مرتکب خواهند شد. تنوع نظر و اختلاف آراء میان مفسران در این آیه و اینکه حقیقت این فاحشه چه میباشد؟ مد نظر این پژوهش قرار دارد. اهمیت بحث آنجا آشکارتر میشود که بر اساس منطوق آیه، ارتکاب این فاحشه عذاب دوچندان را در پیشگاه الهی به همراه خواهد آورد.
کلیدواژگان: ام المومنین، خیانت، عایشه، عذاب مضاعف، عنکبوت، فاحشه ی مبینه -
صفحات 139-166
جامعیت قرآن، از لحاظ جاودانگی دستورات آن نسبت به گذر ادوار زمان میباشد. از طرفی شمولیت جهانی مخاطبان قرآن نیز بعد دیگری از جامعیت آن را هویدا میسازد. بررسی آیات قرآن از لحاظ احاطهی تعالیم ارایه شده نسبت به نیازهای بشری و گسترهی مخاطبان آن دلیل روشنی بر جامعیت قرآن است که همواره از سوی جامعه اندیشمندان قرآنی مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا آیهی نخست از سورهی فرقان مورد بررسی قرار گرفت و با گردآوری اطلاعات به روش توصیفی - تحلیلی این نتیجه حاصل شد که در این آیه، جامعیت قرآن از لحاظ جاودانگی تعالیم و جهانی بودن مخاطبان محرز است. نخست به این دلیل که با انتساب صفت انذار دهندگی پیامبر اکرم(ص) نسبت به «عالمین» که دارای شمولیت جهانی و زمانی است، خاتمیت پیامبر اکرم(ص) و در نتیجه جاودانگی تعالیم ایشان اعلام شده است و دیگر اینکه با توجه به گسترهی مخاطبان مورد انذار در مواجهه با وسعت معنایی «عالمین»، جهانشمول بودن این انذار از نظر تعدد مخاطبان و گسترهی تعالیم انذاری از جهت تحقق یک زندگی سعادتمندانه همه جانبه همراه با حفظ تازگی و قوام آن به منصه ظهور میرسد.
کلیدواژگان: جامعیت، جاودانگی، جهان شمولی، عالمین، قرآن کریم، نذیر -
صفحات 167-196
سید ابوالفضل برقعی از روحانیون شیعهی ایرانی است که در تاریخ 1287 متولد و در سال 1372 از دنیا رفت برقعی دارای افکار اصلاح گرایانه خاصی بود. او از برخی عقاید مسلم و قطعی شیعه فاصله گرفته است و به انکار احادیث و برخی از سنتها میپردازد. برقعی برخی از کتابهای خود را در عربستان به چاپ رسانده است. برخی او را از تندروترین افراد جریان قرآنیون شیعه میدانند. حیات علمی او از دو بخش متفاوت تشکیل شده است. وی در بخش اول، مانند دیگر علمای شیعه، مدافع مباحث ولایی است ولی در بخش دوم با گرایش به آراء وهابیت، منتقد مسایلی چون نصب الهی امام، انحصار امامت، عصمت، شفاعت و... گردیده است. مباحثی از این دست، که در برخی کتب او اثبات شده، در آثار دیگرش نفی و باطل اعلام شده است. مقاله حاضر به بررسی رویکردهای متضاد او در اهم این مسایل میپردازد.
کلیدواژگان: امامت، برقعی، شفاعت، عصمت، قرآن بسندگی، نصب الهی
-
Pages 15-44
The separatists’ claim is that the interpretation of the Qur’an belongs to God Almighty in whatever sense it is, and even the Prophet (P.B.U.H.) and Ahl Al-Bayt (A.S.), wouldn’t have understood the deep meaning of Qu’ran. Consistent in science is the title is given to those who have no difference in their knowledge; and they are Ahl Al-Bayt: This is because they have obtained their knowledge from God Almighty. By presenting the literal meaning of the word “interpretation” and its uses in Qur’anic verses and infallible narratives: We will clearly and conclusively prove that philosophical and mystical interpretations as well as intellectual interpretations of Qur’anic verses and religious texts not only from the infallible ones have been forbidden, but it is void in any jurist’s mind and is in no way attributable to religious knowledge
Keywords: School of Separation (Tafkik), Matching, Interpretation, Ahl Al-Bayt (A.S.) -
Pages 45-76
The two-way relationship between the Qur’an and the Ahl Al-Bayt indicates that the most aware of the facts of revelation are the Ahl Al-Bayt (A.S.). In the meantime, on the one hand, a huge amount of interpretative narrations is attributed to Sadegh al-Muhammad (A.S.); and on the other hand, some of these traditions are dedicated to the Qur’an in the manner of the Qur’an, Therefore, understanding the different interpretative methods of this grand Imam and deep study and analysis of his interpretive traditions are essential steps that are necessary for a reliable interpretation for the commentators’ interpretation. The purpose of this study is to investigate the types of Qur’anic interpretation of the Qur’an in the traditions of Imam Sadiq (A.S.). The present paper is a descriptive-analytic method with a Quranic-narrative approach in which information is collected in a library and software approach. The findings of this study show that the Qur’anic interpretation of the Qur’an is in some cases favored by Imam Sadiq (A.S.), with the link between the Qur’an and the Etrat (Prophet Muhammad’s family) as two noble legacies of Prophet Muhammad (P.B.U.H.). are the most reliable ways to understand and interpret the divine verses. The result is that the types of interpretation of the Qur’an to the Qur’an can be examined in the words of Imam Sadiq (A.S.), in terms of general allocation, absolute supplication, firm reference to similarity, and so on.
Keywords: Interpretation, Quran to Quran, Interpretative narrations, Imam Sadiq (P.B.U.H.) -
Pages 77-110
“Appealing” to God’s friends (Avlia-allah) is Shrek (ascribing partner to Allah)! Why do you go to the Imams pilgrimage? These are some questions every day are being asked from Shi’a. But by whom? Why? Such suspicions have been raised by the enemies of religion and by the use of ignorant religionists such as Wahhabism and the intent to eradicate pure Islam. Their suspicion is based on two things: 1) It is wrong to put someone in the middle between yourself and God. 2) If it is possible to appeal to the living person, it is not possible to appeal to the dead. Replying to the first question: The Qur’an itself commands the use of a means to draw near to the Almighty God. It is used the word “means” generally and mentioned examples of prophets and their followers who used the appeal. Like the descendants of Prophet Jacob who made the Father forgive their sins. Replying to the second question: The friends of God are not dead, because the Qur’an states that martyrs are alive; and appealing to the God’s friends is appealing to the living people, not dead. The appealing is elixir, making the world and the hereafter of humans in the most perfect way. The appealing is worthless, and therefore has been attacked by enemies and opponents. And yet, if something was not worthwhile or influential, it would not have received the attention of both friends and foes.
Keywords: Qu’ran, Traditions, Appealing, Means, Intermediary, Opposition, Shia -
Pages 111-138
The present study, which will attract the attention of dear readers, examines one of the most influential Qur’anic verses that is directly related to the performance of some of the Prophet’s wives (P.B.U. The 30th verse of the Surah Al-Ahzab reveals the ugly sin and flagrant indecency that some of the Prophet’s wives committed or would commit at the time of Prophet Muhammad. The commentators’ different point of views about this verse will be discussed; and the authors want to reveal what is the reality of this “flagrant indecency”? The significance of the argument becomes more apparent where, according to the logic of the verse, committing this sin will carry a double chastisement in the presence of God.
Keywords: Aisha, Ummah Al-Momenin, Flagrant indecency, Double chastisement, Spider, Betrayal, Loose foundation -
Pages 139-166
One way to understand the comprehensiveness of the Qur’an is the eternality of its commands over time. On the other hand, the universal inclusiveness of the Qur’anic audience reveals another dimension of its comprehensiveness. Studying the verses of the Qur’an in terms of its teachings about the human needs and the inclusiveness of its audience is a clear reason for the comprehensiveness of the Qur’an that has always been considered by the Qur’anic thinkers. In the same vein, the first verse of Surah Al-Furqan was studied, and by gathering information in a descriptive-analytical way, it was concluded that in this verse, the Qur’an’s comprehensiveness in terms of the eternality of the teachings and the universality of the audience, is vivid. First, because the attribution of the Prophet’s warning to the “all creatures” has got universal and temporal comprehensiveness; considering him as the last of the prophets and consequently the everlasting of his teachings has been announced. Secondly, according the range of audiences warned in the face of semantic scope of the word “all creatures”, the universality of this warning in terms of the multiplicity of audience, and the breadth of the warning teachings for the realization of a prosperous all-embracing life, emerges
Keywords: Comprehensiveness of the Qur’an, All creatures (Al-Alamin), Nadhir, Eternality, Universality -
Pages 167-196
Sayyid Abolfazl Borghiee is a Shiite Iranian cleric who was born in 1287 SH and died in 1372 SH. Borghiee had certain reformist ideas. He has distanced himself from certain Shiite beliefs and refutes some traditions. Borghiee has published some of his books in Saudi Arabia. Some consider him to be one of the most radical people in the Shiite Qur’anic movement. His scientific life consists of two distinct parts. In the first part, he, like other Shiite scholars, defends theological issues, but in the second part he has criticized issues such as the establishment of the Imam, exclusiveness of Imamate, infallibility, intercession, etc. with a focus on Wahhabism. Such arguments, which have been proven in some of his books, have been rejected and invalidated in other works. The present article examines his contrasting approaches to these issues
Keywords: Borgheiee, Qur’anic Adequacy, Infallibility, Intercession, Imamate, Divine Succession