فهرست مطالب

نشریه مطالعات رفتاری در مدیریت
پیاپی 15 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی قزلسفلو*، کامران محمدخانی صفحات 1-14
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و کشف رفتار سازمانی آموزش عالی در شرایط بحران با تاثیرپذیری از واقعیت مجازی انجام گرفته است. در این پژوهش از روش کیفی و مطالعه موردی استفاده شد. مشارکت کنندگان حاضر در پژوهش 12 نفر از ارکان آموزش عالی بودند. با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش معیار انتخاب شدند. روش گردآوری داده های پژوهش، مصاحبه های ساختارمند بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از فن تحلیل استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش حاضر، در 6 دسته چون؛ اعضای هییت علمی، کارکنان، دانشجویان، دانشگاه ها، مخترعین و صاحبان ایده و کسب و کار در حوزه وزارت علوم، بخشی از ساختار آموزش عالی، تقسیم بندی و استخراج شد. همچنین نتایج مطالعه کنونی، شناخت و درک اثربخش تر، از رفتار سازمانی آموزش عالی در برهه بحران کرونا بر پایه واقعیت مجازی را هموار کرد. تحلیل دقیق آن، مسیر بهره وری بیشتر رفتار سازمانی آموزش عالی را، در تعاملات خود با محیط، بهینه تر می کند.
    کلیدواژگان: واقعیت مجازی، رفتار سازمانی، آموزش عالی، بحران کرونا
  • عباس قائدامینی هارونی، مهرداد صادقی ده چشمه*، میثم بابایی فارسانی، غلامرضا مالکی فارسانی صفحات 15-33
    زمینه و هدف

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی های شغل بر بیگانگی از کار و تمایل به ترک خدمت از طریق متغیرهای واسط رفتار شهروند سازمانی و اشتیاق کارکنان در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری بود.

    روش شناسی: 

    روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری را تشکیل می دادندکه تعداد آنها براساس آمار معاونت اداری ومنابع انسانی 242بودکه با روش نمونه گیری تصادفی ساده با حجم تعداد 149 نمونه استخراج گردید. ابزار گرد آوری این تحقیق پرسشنامه های استاندارد ویژگی های شغل، هاکمن و اولدهام (1975)، بیگانگی از کار، صداقتی (1388)، تمایل به ترک خدمت، وی (2007) رفتار شهروند سازمانی، پودساکف و همکاران (1990) و اشتیاق کارکنان سکس و روتمن (2006) وکانگ (2010) بودند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS21 و Warp PLS استفاده شد.

    یافته ها:

     ویژگی های شغل دارای ضریب تاثیر معنادار 36/0 بر رفتار شهروندسازمانی و رفتار شهروند سازمانی بر بیگانگی از کار با ضریب تاثیر 48/0- و ضریب تاثیر 39/0- بر ترک خدمت معنادار و نیز ویژگی های شغل بر اشتیاق کارکنان با ضریب تاثیر معنادار 30/0، و اشتیاق کارکنان بر بیگانگی با ضریب تاثیر 07/0- و بر ترک خدمت نیز با ضریب تاثیر 07/0- معنادار می باشد.

    نتیجه گیری

    ویژگی های شغلی از طریق رفتار شهروندی و اشتیاق کارکنان بر بیگانگی کاری و تمایل به ترک خدمت در کارکنان سازمان صنعت و معدن تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: بیگانگی از کار، تمایل به ترک خدمت، رفتار شهروند سازمانی، اشتیاق کارکنان
  • راشد جعفرپور، سوسن علائی*، عباسعلی قیومی صفحات 35-55

    فرهنگ ایرانی در عصر متلاطم و ناپایدار هجوم فرهنگ‌ها، تکنولوژی‌ها و ابزارهای نوین ارتباطی وارده، نیازمند حراست و حفاظت می‌باشد. ارایه الگوی پدافند غیرعامل جهت حفظ امنیت فرهنگی در شرایطی که فرهنگ‌های مختلف بر فرهنگ ایرانی- اسلامی هجوم آورده اند بسیار لازم و ضروری است. این تحقیق با هدف بسط نظری مفاهیم امنیت فرهنگی در کشور و شناسایی الگوی تقویت پدافند غیرعامل جهت حفظ امنیت فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد (گراندد تیوری) است و داده ها از طریق مصاحبه گردآوری شده است. جامعهی آماری پژوهش از میان خبرگان فرهنگی متشکل از صاحبنظران، اساتید و مسیولین فرهنگی کشور بودند که به روش گلوله برفی شناسایی و پس از انجام 15مصاحبه نیمه ساختار یافتهی عمیق، تحلیل داده‌ها به اشباع نظری رسید. مصاحبه ها کدگذاری گردید و پس از تولید 680 کد مفهوم، مفاهیم در مرحلهی بعدی انتزاعیتر و در نهایت مقولهبندی گردیدند. مقوله ها براساس مدل اشتراوس و کوربین در محورهای مدل پارادایمی قرار گرفتند و پیشنهادات براساس شش محور ارایه گردید.

    کلیدواژگان: امنیت فرهنگی، پدافند غیرعامل، روش داده بنیاد
  • زهراسادات مشیر استخاره*، یاسین خرم پور صفحات 53-67

    بسیاری از اندیشمندان دگرگونی ها دوران جدید را با عنوان پست مدرن معرفی می کنند در این دوران همه قطعیت ها و تعهدهای دوران سنت و مدرنیته به چالش کشیده می شود و عدم قطعیت و سیالیت، جایگزین ملاک های قبلی می شوند. انسان ها در روابط خود نوعی شکنندگی را تجربه می کنند که در این نوع شکنندگی هیچ تعهدی برای روابط خود با دیگران قایل نیست لذا نوعی سیالیت در روابط به وجود آمده است. این تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به دنبال بررسی تجربی عوامل اجتماعی - فرهنگی موثر بر سیالیت روابط در بین بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد در سال 98 بوده تعداد 461 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین سیالیت روابط در بین دانشجویان کمتر از میانگین مورد انتظار بود. همچنین بین مصرف گرایی، جهان گرایی فرهنگی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و دینداری با سیالیت روابط رابطه معنی داری وجود داشت. همچنین میانگین سیالیت روابط افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل بود. بیش از 18 درصد واریانس متغیر سیالیت روابط توسط متغیرهای مصرف گرایی و جهانی شدن فرهنگی تبیین شد.

    کلیدواژگان: سیالیت، پست مدرن، جهانی شدن، مصرف گرایی، دانشجویان
  • لیلا وطن دوست* صفحات 69-82

    این تحقیق در راستای بررسی رابطه ی بین فرهنگ سازمانی و توسعه کسب و کار های خرد در آموزش و پرورش شهر تهران شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه مدیران ارشدآموزش و پرورش شهر تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 400 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان (تعداد 120 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارایه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون آزمون کا اسکویر (کای دو) استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، بین فرهنگ سازمانی و توسعه کسب و کار های خرد در آموزش و پرورش شهر تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، توسعه کسب و کار های خرد، آموزش و پرورش شهر تهران
  • زهرا پروانه*، زیور جلیلیان، مجید رستمی بشمنی صفحات 83-102

    در خصوص اعمال مجازات اعدام در غیر از موارد منصوص شرعی به لحاظ آثار منفی فراوان بر جامعه و خانواده معدومین به دلایلی منطقی و عقلی و عملی باید حذف شود. ارایه برنامه اصلاح و درمان مناسب برای بزهکار که در عین حال شان و کرامت انسانی وی را رعایت کرده و برای قرار گرفتن در مسیر درست، کمک و مساعدت لازم را برای وی به همراه داشته باشد و همچنین حمایت اجتماعی از طریق ساختن دوباره وی، یک وظیفه حقیقی برای جامعه محسوب می شود؛ بنابراین مفیدترین و موثرترین مجازاتی که با چنین ملاحظاتی برای مجرمان پیشنهاد می شود این است که زندان توام با کار جایگزین اعدام شود که در نهایت این پیشنهاد می تواند از بی خانمانی خانواده بزهکار هم پیشگیری نماید و نگهداری بزهکار می تواند به کار توام با زندان تبدیل شود و اصلاح مجازات محرومیت از آزادی به «اصطلاح همراه با محدودیت» تبدیل شود و از هر گونه توهین و تحقیر متهم و از ایجاد هر گونه محرومیت کامل از ملاقات حضوری وی با نزدیکان خود و مبادله عواطف بین آنان و نیز از هر گونه بیگاری که بدون هدف اصلاحی و فاقد جنبه کسب مهارت است خودداری و بدین وسیله از نابسامانی های روانی خانواده محکومین پیشگیری شود.

    کلیدواژگان: اعدام، بزهکاری، مواد مخدر، مجازات های جایگزین، روان شناسی مجرم و خانواده
  • جعفر عرب نژاد، سمیه قجری* صفحات 103-117

    این تحقیق در راستای بررسی تاثیر باورهای فرهنگی بر سلامت اداری پرسنل وزارت نیرو انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه پرسنل وزارت نیرو در شهر تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 550 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان (تعداد 131 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در هفت بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارایه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، باورهای فرهنگی بر سلامت اداری پرسنل وزارت نیرو در کلان شهر تهران اثر مثبت و معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، باورهای فرهنگی، سلامت اداری، تهران