فهرست مطالب

نشریه آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان
پیاپی 28 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حجت الله صادقی *، سید محمد صائب صفحات 1-18

    مروزه مراکز انتظامی در تمامی کشورهای جهان نقش مهمی را در فرآیند تامین امنیت و مبارزه با تهدیدهای آن ایفاء می کنند. این موضوع در کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک و دشمنان نظام جمهوری اسلامی اهمیت دو چندانی دارد. با توجه به همین چارچوب، مراکز انتظامی در تحقق جامعه اسلامی نقش مهمی برعهده دارند. بررسی نقش و جایگاه آن ها در تحقق جامعه اسلامی مطلوب می تواند به شرایط ساختاری و عملکردی آن ها و یک جامعه آرمانی کمک کند. این موضوع از طریق شناخت محدودیت ها و توانمندی های این مراکز قابل بررسی است. هدف این پژوهش بررسی نقش و جایگاه مراکز انتظامی در تحقق جامعه اسلامی با شناخت ظرفیت ها و مشکلات موجود است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعه میدانی بر اساس جمع آوری دیدگاه ها و نظرات افراد صاحب نظر و مرتبط در این زمینه است. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از افراد صاحب نظر علمی و دانشگاهی است که برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از مدل سازمانی SWOTاستفاده شد. نمونه گیری هدف مند بوده است. ابزار پژوهش پرسش نامه و روایی و پایایی آن نیز از طریق نخبگان بررسی شد. یافته ها نشان داد که مهم ترین قوت، اقتدار فرماندهی و رهبری ولی امر مسلمین با وزن نهایی (235/0)؛ مهم ترین ضعف، احساس ترس مردم از پلیس و مراکز انتظامی با وزن نهایی (281/0)؛ مهم ترین فرصت، تحت حمایت ولی امر مسلمین با وزن نهایی (262/0) و مهم ترین تهدید، تبلیغات دشمنان علیه اقدامات نیروی انتظامی با وزن نهایی (338/0) هستند. نقاط فرصت با وزن نهایی (73/3O=) و سپس نقاط قوت با وزن (71/3S=) در رتبه های برتر قرار دارند. این یعنی این که پدیده موردنظر (نقش مراکز انتظامی در تحقق جامعه اسلامی) دارای فرصت ها و قوت های فراوانی بوده و می توان با استفاده از این فرصت ها و قوت ها، نقاط ضعف و تهدید را کاهش یا حذف کرد. بهترین راهبردهای برای نقش آفرینی بهتر مراکز انتظامی در تحقق جامعه اسلامی، راهبرد رقابتی-تهاجمی است. در همین راستا 16 راهبرد برای بهبود جایگاه مراکز انتظامی پیشنهاد شد که مهم ترین آن ها افزایش وحدت و یکپارچگی فرماندهان با توجه به اقتدار و رهبری ولی امر مسلمین، مبارزه با قاچاق و موادمخدر با استفاده از نیروهای بااستعداد و جلب مشارکت و همیاری مردم با استفاده از رابطه مناسب مراکز انتظامی اشاره کرد.

    کلیدواژگان: مراکز انتظامی، جامعه اسلامی، مدل sowt، راهبرد
  • لیلا بیاتی اشکفتکی*، احمد رضا قربانی، زهرا اردستانی سامانی صفحات 19-48

    پژوهش حاضر مهم ترین آسیب های اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری و راهکارهای رسانه ای کاهش آن از دیدگاه صاحب نظران </span>را بررسی کرده است</span>. روش انجام پژوهش، اسنادی و مصاحبه نیمه ساختاریافته است که طی پنج مرحله طرح پژوهش، یعنی گرد آوری داده ها، تنظیم داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه با ادبیات، صورت پذیرفته است. گردآوری داده ها از طریق مشاهده، مطالعه ی اسناد و مدارک و مصاحبه ی عمیق، از کارشناسان ارشد و صاحب نظرانی که در حوزه های آسیب های اجتماعی فعالیت داشتند، انجام گرفته است. جامعه ی نمونه به روش «گلوله برفی» و «نمونه گیری نظری» انتخاب شده اند که با در نظر گرفتن اشباع نظری، در کل 26 مصاحبه انجام شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه ی مضمون تفسیری استفاده شده است. از نظر صاحب نظران استانی، مهم ترین آسیب های اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری در حوزه های اجتماعی- اقتصادی(بیکاری و سرقت)؛ اجتماعی- فرهنگی(مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی) و اجتماعی- روانی(خشونت خیابانی و افسردگی) است. عامل به وجود آمدن این آسیب ها در زمینه های مختلف از جمله زمینه ی اقتصادی(فقر و تورم)؛ جغرافیایی(حاشیه نشینی و مهاجرت از روستا به شهر)؛ فرهنگی(بی سوادی، ضعف آموزشی و نداشتن سواد رسانه ای)؛ انتظامی(شیوع خرید و فروش مواد مخدر و سهولت دسترسی به مواد مخدر) است. آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه ی سازمان دهی خانواده ها، مدیریت مسایل مربوط به سبک فرزندپروری، بالا بردن مهارت های زندگی خانوادگی و شغلی، آموزش سبک زندگی ایرانی- اسلامی، تقویت ارزش های دینی و ملی از جمله راهکارهای صاحب نظران به منظور کاهش آسیب های اجتماعی است. 

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، آسیب های اجتماعی، پیشگیری، رسانه، صداوسیما
  • مجید مولوی*، مریم نقدی صفحات 49-82

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 لزوم تمرکز دولت بر مالکیت و مدیریت بخش عمده ای از صنایع و فعالیت های اقتصادی کشور در شرایط حساس دوران جنگ تحمیلی اجتناب ناپذیر شد. اما با تصویب «قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) ق.ا» در تیرماه سال 1387، خصوصی سازی مفهوم واقعی به خود گرفت. امروزه خصوصی سازی بستری مناسب برای ارتکاب جرایم گوناگونی شده است. از جمله این جرایم می توان به جرایمی از جمله احتکار، پول شویی و... اشاره کرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی درصدد بررسی جرایم مرتبط با اصل 44 ق.ا و راهکارهای پیش گیری در حقوق کیفری است. یافته های این پژوهش نشان از آن دارد که، در ارتکاب جرایم مرتبط با اصل 44 ق.ا عوامل مختلفی از جمله علل اقتصادی و اجتماعی نقش دارند. جهت پیش گیری از این نوع جرایم می توان از اقداماتی مانند بهره گیری از سیستم های نوین از جمله نظارت دقیق بر صادرات و واردات و نگهداری سوابق و اطلاعات و دیگر طرق از این جرایم پیش گیری کرد. اما بایستی عنوان داشت با توجه به ارتکاب این جرایم می توان گفت تاکنون واکنش کیفری در مقابله با این جرایم کارساز نبوده که می طلبد سیاست جنایی مناسبی جهت پیش گیری از این جرایم اتخاذ شود.

    کلیدواژگان: اصل 44 قانون اساسی، خصوصیسازی، حقوق کیفری
  • فرهاد مهدی پور * صفحات 83-98

    در سال های اخیر، مدیریت زنجیره تامین توجه بسیاری از دانشگاهیان و صنعت گران را به خود جلب کرده است. فلسفه وجودی مدیریت زنجیره تامین، مدیریت یکپارچه سازی جریان مواد، اطلاعات و محصولات، از تامین کنندگان اولیه تا مشتری نهایی است. شرایط در حال تغییر دنیای رقابت، باعث شده، سازمان ها جهت افزایش کارآمدی و پاسخ گویی، به مفاهیم زنجیره تامین ناب و چابک روی آورند. راهبرد ناب بودن با مفاهیمی چون مدیریت کیفیت جامع و تولید به موقع مرتبط است و بیش تر بر استفاده بهینه منابع از طریق کاهش و حذف اتلاف تاکید دارد. راهبرد چابکی نیز با تولید انعطاف پذیرو تولید انبوه سفارشی مرتبط است. هدف از نگارش این مقاله، ارایه الگوی بهینه ناب سازی مدیریت زنجیره تامین دفاعی کشور با استفاده از دو الگوی زنجیره تامین ناب و زنجیره تامین چابک و سپس بررسی اثربخشی عملکرد زنجیره تامین است. به همین منظور، با بررسی ادبیات پژوهش، معیارهای موردنظر جمع آوری شد و درنهایت با روش تفکر اصول پنج گانه ناب[1]</sup></sup>ووماک و دانیل جونز[2] الگوسازی شد. روش پژوهش کیفی و از نوع کاربردی با روش نظریه داده بنیاد تحلیل شده است که محقق مجموعه بیانات، مکتوبات، پیام ها و... را با استفاده از مطالعه کتابخانه ای جمع آوری و کدگذاری کرد. نتایج پژوهش نشان داد که تعیین ارزش به عنوان مهم ترین معیار، بهبود مستمر به عنوان مهم ترین زیرمعیار و در نهایت راهبرد زنجیره تامین ناب، مهم ترین راهبرد در زنجیره تامین دفاعی کشور است.

    کلیدواژگان: زنجیره تامین، ناب- چابک، صنایع دفاعی
  • مهرداد حاجی حسنی، راضیه رفیعی * صفحات 99-110

    هدف از مطالعه حاضر بررسی نگرش و شیوع مصرف سیگار در بین دانشجویان شهرکرد است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهرکرد در سال 1398 است که از میان آن ها 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با پرسش نامه مقیاس نگرش نسبت به سیگار کشیدن شور و همکاران (2000) و پرسش نامه جمعیت شناختی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و تحلیل واریانس) تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاضر نشان داده 25% از دانشجویان سابقه مصرف سیگار دارند و در بین دختران 12% و در بین پسران 38% سابقه مصرف سیگار دارند. نگرش دانشجویان دانشگاه شهرکرد نسبت به مصرف سیگار 69/63 بوده که نشان می دهد دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به مصرف سیگار دارند. نتیجه گیری نشان داد با توجه به این که میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان دانشگاه شهرکرد بالا بوده است مسیولان باید تمحیداتی در این مورد بیندیشند.

    کلیدواژگان: مصرف سیگار، دانشجو، دانشگاه شهرکرد
  • بهناز خسروانی دهکردی، خسرو رمضانی*، فرهاد مهدی پور صفحات 111-126

    آموزش مهارت حل مسئله به عنوان یکی از مداخله های متمرکز بر مهارت های مقابله روشی است که به کمک درمان جو برای ایجاد و بسط مهارت هایی تاکید می کند که تسهیل کننده سازگاری با موقعیت های استرس زا و دشوار زندگی هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کنترل خشم انجام شد. روش نمونه گیری، خوشه ای و تصادفی ساده است که از میان کلیه دبیرستان های شهرستان شهرکرد، دبیرستان دکتر رحمن استکی و سپس از میان کلیه دانش آموزان آن دبیرستان پرسش نامه خشم اسپیلبرگر اجرا شد و در نهایت 50 نفر از دانش آموزانی که با توجه به نتایج پرسش نامه ها نمره پایین کسب کردند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل که تعداد هر گروه 25 نفر است، انجام شد. افراد گروه آزمایش به مدت 6 جلسه در دوره آموزشی پروتکل آموزش گروهی مهارت حل مسئله انجام شد و پس از پایان دوره هر دو گروه پرسش نامه ها را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss و با استفاده از آزمون کوواریانس و هم چنین آزمون تحلیل واریانس تک عاملی جهت مقایسه تجزیه وتحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کنترل خشم (89/51= F و 001/0= p) در دبیرستان های پسرانه شهر شهرکرد تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: مهارت حل مسئله، کنترل خشم، صفت خشم، حالت خشم