فهرست مطالب
فصلنامه علوم حدیث
سال بیست و ششم شماره 2 (پیاپی 100، تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/08/03
- تعداد عناوین: 12
-
-
صفحات 4-13
-
صفحات 14-24
وجود احادیث جعلی در بین روایات رسول خدا9 و ایمههدی: واقعیتی غیر قابل انکار است. در این نوشتار درباره آغاز جعل حدیث، کیفیت حدیث جعلی، معیار بازشناسی روایات ساختگی عمدی از غیر عمدی و وجود روایات جعلی در کتب معتبر حدیثی پرسشهایی طرح شده است و پاسخی شایسته یافته است. دستاورد مقاله حاضر آن است که روایات جعلی عمدی در بین روایات شیعه و سنی قبل از تدوین کتب حدیثی فراوان بوده است ولی فقها و محدثان با راهنمایی اهل بیت: روایات جعلی را از میراث حدیثی پاکسازی کرده اند و از این رو دانشمندان شیعی از توصیف روایت جعلی در کتب معتبر شیعی - جز در مواردی قطعی باید پرهیز کنند.
کلیدواژگان: احادیث مجعول، موضوعات، حدیثشناسی -
صفحات 25-41
این نوشتار به معناشناسی عبارت«عقل عن الله» در احادیث پرداخته است. به این منظور معنای لغوی «عقل» ارایه و کاربردهایش در ترکیب با حرف جر «عن» گردآوری و دستهبندی شده است. بر این پایه، عبارت «عقل عن» در روایات فقهی به معنای تحمل و پرداخت دیه خطای دیگری است. در روایات غیر فقهی اما، «عقل» به معنای فراگیری و دریافت و نگاهداری در ذهن است. در این حوزه، عبارت مزبور با واژه مبارک «الله» ترکیب شده که به معنای فراگیری و دریافت از خداست. در بیشتر این کاربردها، مفعول بیواسطه دیده نمیشود، ولی موجود و در تقدیر است؛ زیرا «عقل» فعل متعدی و نیازمند مفعول است. با توجه به وجود مفعول «امره» در برخی از کاربردها و نیز سیاق روایات، میتوان مفعول را فرمان یا شان الهی و عبارت مزبور را به معنای فراگیری و دریافت اوامر الهی از خداوند یا آنچه به شان او مربوط است، دانست؛ خواه این دریافت از طریق فرستادگان خدا باشد یا گوش سپردن به ندای فطرت.
کلیدواژگان: اصطلاح شناسی، کاربردشناسی، نقش حروف اضافه -
صفحات 42-63
کتابهای حدیثی از دوره تدوینهای رسمی که در دسترس است، از تبویب برخوردار بودهاند. این مقاله در صدد است با نگاهی تحلیلی و بیرونی به این تبویبها، نخست تعریف و گونهشناسی نسبت بدانها انجام دهد و سپس عوامل موثر بر تبویب را که عمدتا به ویژگیهای فردی مولف و زمانه او بر میگردد، با ذکر نمونه و شواهد نشان دهد. نیاوردن حدیث در باب مربوطه، نداشتن توجه لازم به احادیث معارض و مخالف، آوردن احادیث با مضمون عام در ذیل عنوان خاص بخشی از آسیبهای تبویبهای موجود است که برای مصونیت از آسیبها راهکارهایی مانند مواجهه آگاهانه با تبویبهای بازسازی مصادر اولیه و نمایههای موضوعی پیشنهاد شده است.
کلیدواژگان: تعریف تبویب، گونهشناسی تبویب، تبویب کتابهای حدیثی -
صفحات 64-86
از مسایل مهم، تولید علم و ضرورت نظریهپردازی بر مبنای منابع حدیثی است که اساس آن، کشف واقعیت است، نه توصیف و تجویز. سوال اینکه آیا فقه الحدیث میتواند به تولید علم منجر شود؟ هدف این پژوهش بررسی امکان، مبنا و روش تولید علم از احادیث است. روش این پژوهش، تجزیه و تحلیل مطالعات بینارشتهای حدیثی و سپس تجربه آن در حدیثپژوهی بوده است. یافته پژوهش اینکه اولا امکان تولید علم از حدیث (کشف واقعیت) وجود دارد؛ زیرا سخن معصوم بر اساس واقعیتها صادر میشود و در لایه زیرین خود، آن را پنهان دارد؛ ثانیا رویکرد محقق باید فهم مبنا و لایه زیرین حدیث باشد نه ظاهر آن؛ ثالثا برای دستیابی به این هدف باید، افزون بر فقه الحدیث مرسوم، از نسل جدید فقه الحدیث استفاده کرد که مبتنی است بر راهبرد پژوهش معکوس، به منظور شناخت مبنای مولفههای هر حدیث و سپس کشف قانون پایه از طریق بررسی مناسبات مبناها با یکدیگر. نتیجه اینکه برای تولید علم و اسلامیسازی علوم انسانی، پس از طی مراحل نسل اول، باید مراحل دیگری نیز طی شود. بر این اساس، باید آموزش این روش در رشته های علوم حدیث و علوم قرآن و حدیث باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژگان: تولید علم، علوم انسانی اسلامی، فقه الحدیث، حدیثپژوهی، پژوهش معکوس -
صفحات 87-121
در روزگار کلینی کاربست حیل در فقه اسلامی نظریهای شایع و فراگیر است و تقریبا در غالب ابواب فقهی حضور جدی دارد و اعتبار آن نزد جمهور فقیهان مسلم و قطعی است. از جمله ادله طرفداران نظریه جواز حیل در مساله زنای مریض، تبدیل مجازات حد زنا از شلاق به ترکه صدتایی از شاخه خرما با استناد به آیه (و خذ بیدک ضغثا فاضرب به و لا تحنث) است. کلینی مضمون این دلیل را با اسانید خود از امام صادق7 گزارش کرده است. اعتبارسنجی گزارشهای کلینی، تفاوتها و تمایزهای آن با دیگر گزارشهای موجود در جوامع حدیثی امامیه و اهل سنت، مساله اصلی این نگاشته است. برآیند پژوهش، مناقشه در یک گزارش کلینی است که تمایزها و تفاوتهای آن با سایر گزارشهای شیعی و اهل سنت را ضمن چند فرضیه، تبیین نمودیم و در نهایت در طبقهبندی کلینی در زمره طرفداران پارادایم جواز حیل در استدلال به آیه فوق، در مساله حد زنا مریض، تردید شده است.
کلیدواژگان: الکافی کلینی، پارادایم حیل، آیه (و خذ بیدک ضغثا فاضرب به و لا تحنث)، حد زنای مریض، نقد حدیث -
صفحات 122-144
دیدگاه نفی صفات از ذات اقدس الهی، آموزهای است که امروزه نظریهای شاذ تلقی شده و نظریه اثبات صفت و عینیت آن با ذات، به عنوان تفسیر توحید صفاتی، به اهل بیت: نسبت داده میشود. این تحقیق درصدد پیجویی دیدگاه نفی صفات در روایات اهل بیت: است و به این نتیجه میرسد که حجم انبوهی از روایات شیعه، بر نفی صفات دلالت دارد و دیدگاه اثبات صفت، دیدگاه فلاسفه متاخر است و به همین خاطر هر جا در روایات سخن از نفی صفات است، از سوی این اندیشمندان، دچار تاویل و توجیه شده است. روایات نافی صفت را میتوان در چهار محور دستهبندی کرد: روایات نفی صفت، روایات نفی توصیف، روایات نفی وساطت صفات (مثلا عالم لذاته به جای عالم بعلم) و روایات دال بر حدوث اسماء.
کلیدواژگان: نفی صفات، احادیث شیعه، نیابت ذات از صفات، نفی توصیفات، حدوث اسماء، عالم لذاته -
صفحات 145-168
نگارنده در این مقاله ابتدا به تعریف سواد اطلاعاتی و ضرورت و فایده آن در تسریع روند پژوهش و ترویج دانش میپردازد، آنگاه اهداف حدیثپژوهی را در چهار گروه پی میگیرد: تحقیق و تبیین، ترویج و گسترش، دفاع و پاسخگویی، تربیت و عمل. در هر یک از این هدفها، کاربرد سواد اطلاعاتی نشان داده شده است. آنگاه بیش از بیست پیشنهاد برای اجرایی کردن این مسیر ارایه شده است.
کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، حدیث پژوهی، علم الحدیث، مهارت های علمی، پیشنهادها -
صفحات 169-185
دانش مشکل الحدیث یکی از شاخه های مهم دانشهای حدیثی است. فهم احادیث مشکل و دستیابی به مراد معصومان، نیازمند ساز و کاری منطقی و علمی است که اولین مرحله آن آگاهی از زمینه های پدید آمدن مشکل و سپس پیگیری حل دشواری های حدیث است. این نگاشته با استقصای روایات مشکل در مجموعه منابع حدیثی شیعه و سنی دوازده زمینه پدید آمدن مشکل الحدیث را با این عناوین مطرح کاویده و به حوزههای مربوط ازجاع داده است: 1. آسیب های دامنگیر، 2. غرابت واژه، 3. چند معنایی واژه، 4. وجود اصطلاح، 5. پیچیدگی یا ابهام ساختار، 6. بیان مجازی، 7. جدا افتادن از قرینهها، 8. اسباب ورود حدیث، 9. والایی محتوا،10. تخصصی بودن روایت، 11. اختلاف و ناسازگاری درونی، 12. تعارض و ناسازگاری بیرونی
کلیدواژگان: حدیث مشکل، آسیبشناسی، اختلاف حدیث، ابهام، مجاز -
صفحات 186-208
مجلات علمی مهمترین ابزار اشاعه یافتههای تحقیقاتی محسوب میشوند و نیاز است مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. بررسی وضعیت مجلات با رویکرد علمسنجی از جمله مهم روشهای ارزیابی عملکرد علمی آنهاست. پژوهش حاضر در نظر دارد، فصلنامه «علوم حدیث» را به عنوان اولین و موثرترین نشریه در زمینه علوم حدیث، با رویکرد علمسنجی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش به شکل پیمایشی و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. تمامی مقالات فصلنامه علوم حدیث شامل 460 مقاله، جامعه این پژوهش را تشکیل میدهد. دادهها از پایگاه ISC استخراج شده و با فنون همرخداد واژگان و شبکه همنویسندگی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی دادهها نشان داد که شبکه موضوعی فصلنامه بر اساس تکنیک همرخداد واژگان از 11 خوشه تشکیل شده است. همچنین شبکه همنویسندگی از دو خوشه اصلی و سیزده خوشه کوچک تشکیل شده است. بزرگترین خوشه با محوریت محمدکاظم رحمان ستایش شکل گرفته است محوریت پرتولیدترین دانشگاه، دانشگاه تهران بود، اما نقش دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه قم نیز قابل توجه بود. بیشتر مقالات به شکل تکنویسندگی بودند؛ یعنی 396 مقاله (86 درصد) به شکل تکنویسنده بودهاند و رتبه دوم با 13 درصد به مقالات دو نویسندهای اختصاص دارد. نتایج این پژوهش میتواند بالقوه اطلاعاتی برای تصمیم گیری درباره این فصلنامه در اختیار مسیولان آن قرار دهد تا درباره روندهای موضوعی پیش رو بازاندیشی کنند. نویسندگان و پژوهشگران میتوانند از نتایج این تحقیق برای تعیین موضوعات پژوهشی و نشر آثار خود در فصلنامه استفاده کنند.
کلیدواژگان: فصلنامه علوم حدیث، علم سنجی، هم رخداد واژگان، هم نویسندگی -
صفحات 209-234
در این مقاله گزارشی از برخی روایات تهذیب الاحکام شیخ طوسی آمده که گرچه در منابع روایی نقل شدهاند، اما کمتر مطرح هستند و هرچند برخی از آنها در برخی منابع فقهی و غیر فقهی مورد بحث قرار گرفتهاند، ولی چندان جایگاهی در بین عامه جامعه علمی ما ندارند. این روایات در سه حوزه روایات کلامی، روایات فقهی و روایات تاریخی قرار دارند. برخی از این روایات، با آنکه حاکی از روح اخلاقمدار و عدالتمدار اسلاماند، کمتر مورد توجه قرار گرفته و گاهی برخی دیدگاهها و رفتارها در جامعه مسلمانان مغایر با آن چیزی است که روایات آمده است.
کلیدواژگان: شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، روایات کلامی، روایات فقهی، روایات تاریخی -
صفحات 235-245
علمای پیشین، علاوه بر قرایت و مقابله کتابهای حدیثی، اهتمام داشتند که در نقل احادیث، به ضبط درست کلمات اشاره کنند و آن را به درستی به دیگران منتقل نمایند؛ اما در دوره معاصر، هر چند تصحیح و تحقیق کتب پیشینیان، ولی در بیشتر این تصحیحها به ضبط درست واژهها دقت نمیشود. از سوی دیگر، در تصحیح یک کتاب حدیثی باید به نقل آن حدیث در منابع دیگر هم توجه شود تا مشکلاتی که گاهی در فهم احادیث رخ میدهد، به کمترین حد ممکن برسد. این نوشتار نمونههایی از اشکالات پیش آمده را برشمرده است.
کلیدواژگان: نقل حدیث، تصحیف، تصحیح نسخ، ضبط واژگان
-
Pages 4-13
-
Pages 14-24
Occurrence of fabricated hadiths among the traditions transmitted from Prophet Muhammad (s.‘a.w.) and the Infallible Imams (‘a.s.) is an undeniable fact about which the Infallibles have warned and pointed out the punishment of the fabricators in the hereafter. This writing deals with why and how these fabricated hadiths have crept into Shi‘a and Sunni hadith collections and mentions the method of the Shi‘a scholars [for distinguishing a fabricated hadith] when they confront a dubious case, in the form of six inquiries.
Keywords: fabricated hadiths, maj‘ūlāt, recognition of hadiths -
Pages 25-41
This writing has dealt with the semantics of the phrase “‘aqala ‘an Allāh” in traditions. For this reason, the literal meaning of the verb “‘aqala” has been presented and its applications when associated with the particle “‘an” has been collected and classified. Based on this, the phrase “‘aqala ‘an” in the traditions dealing with jurisprudence denotes “to undertake and to pay another person’s compensation for unintentional injury (diat all-khaṭa’). In non-jurisprudential traditions, however, “‘aqala” denotes: learning, receiving and keeping in mind. In this field, the above phrase has been associated with the blessed word of Allah, so it denotes learning and receiving from God. In most of these usages the indirect object is not mentioned, however, it exists and is implied, because the verb “‘aqala” is a transitive one and requires an object. Considering the object “amrah” in certain usages along with the context of the traditions, one can consider the object as the divine Command or Affair, and the above phrase as learning and receiving the divine commands from God or whatever relates to His affair, whether this receiving be through the messengers of God or through paying attention to the call of one’s natural disposition (fiṭra).
Keywords: Terminology, application recognition, role of prepositions -
Pages 42-63
Hadith books that have been available from the time of official compilations, have enjoyed divisions into chapters (tabwīb). With an analytical external approach to these divisions into chapters, this article aims at introducing them and performing typology about them first, and then showing the effective factors for division into chapters which mostly refer to personal characteristics of the compiler and his time by making use of examples and instances. This article also carries out a pathology with regard to the existing instances of division into chapters and indicates their weak points. The last section of this article offers working procedures to remain immune from these damages constitutes the hast section of the article.
Keywords: division into chapters, typology of division into chapters, division of the hadith books into chapters -
Pages 64-86
Among major problems mention can be made of production of knowledge and necessity of theorization on the basis of hadith sources, foundation of which is discovery of reality and not description nor prescription; the question of whether or not hadith comprehension (fiqh al-ḥadīth) can result in knowledge generation. The goal of this research is to study the possibility, foundation and method of producing knowledge from the hadiths. The method of this research is analyzing the interdisciplinary hadith-oriented studies and then experiencing it in hadith scholarship. The finding of this research is that firstly, there exists the possibility of producing knowledge from hadith (discovery of reality); because the words of the Infallibles are issued on the basis of realities, and that they conceal it (i. e. the reality) in their lower layers. Secondly, the approach of a researcher should be understanding the foundation and the lowest layer of hadith and not its appearance. Thirdly, to attain such a goal, in addition to the customary fiqh al-ḥadīth (hadith comprehension) one should make use of the third generation of fiqh al-ḥadīth which is based on the tactic of reverse-engineering, with the purpose of recognizing the foundation of constituents of each hadith and then discovering the basic rule through the investigation of relations of the foundations with one another. It is concluded that to produce knowledge and to Islamize the humanities, other phases should be completed after completion first generation’s phases. On this basis, the instruction of this method in the disciplines of hadith sciences (‘ulūm al-ḥadīth) and the sciences of the Qur’an and hadith (‘ulūm al-qur’ān wa al-ḥadīth) should be taken into consideration.
Keywords: production of knowledge, Islamic Humanities, fiqh al-ḥadīth, hadith scholarship, reverse researching -
Pages 87-121
At the time of al-Kulaynī it was common to apply circumvention in the Islamic jurisprudence (fiqh) and that it had a serious presence nearly in most of the chapters of jurisprudence and that its reliability in the eyes of the majority of the jurisprudents was indisputable. One of the proofs for the advocates of the hypothesis of permissibility of circumvention in the ruling about a sick person who has committed fornication is that his fixed legal punishment of fornication (ḥadd al-zinā) has changed from flogging to striking with a fagot or a bunch of hundred dried sticks of date palm, on the strength of the verse “Take a fagot in your hand and then strike [your wife] with it, but do not break [your] oath.” (Q 38:44). Al-Kulaynī has reported the content of this proof with his isnads from Imam Ja‘far al-Ṣādiq (‘a.s.). The validity assessment of Kulaynī’s reports, as well as their differences and differentiations with other reports existing in the Twelver Shi‘a and the Sunni hadith collections is the main problem of this writing. The result of this research is to dispute one of al-Kulaynī’s reports. We have explained in some hypotheses the differentiations, and differences between it and other Shi‘a and Sunni reports. We have concluded that it is dubious to consider al-Kulaynī among the advocates of the paradigm of permissibility of circumvention in the ruling for the fixed legal punishment of fornication committed by a sick person by reasoning on the strength of the above verse.
Keywords: al-Kāfī by al-Kulaynī, paradigm of circumvention of the ruling, the verse “Take a fagot in your hand, then strike [your wife] with it, but do not break [your] oath.” (Q 38:44), fixed legal punishment for fornication committed by a sick person -
Pages 122-144
The approach of negation of Divine Attributes in the matter of Divine Essence is a doctrine that is deemed today odd (shādhdh), but the hypothesis of affirmation of the Divine Attributes and their being exactly as the Divine Essence, as an interpretation of Unity of Divine Attributes (al-tawḥīd al-ṣifātī), is ascribed to the Ahl al-Bayt (‘a.s.). This research aims at seeking the approach of negation of Divine Attributes in the traditions transmitted from the Ahl al-Bayt and has reached the conclusion that an enormous volume of the Shi‘a traditions denotes negation of Divine Attributes, however, affirming the Divine Attributes is the approach of the late philosophers. For this reason, wherever in the traditions the negation of Divine Attributes is mentioned, it is interpreted and justified. by these thinkers. The traditions denoting negation of the Divine Attributes can be classified in four categories: 1) traditions denoting negation of Divine Attributes; 2) traditions denoting negation of description; 3) traditions denoting the mediation of the Divine Attributes (for instance, Knower by virtue of His Essence (‘ālimun li dhātih) instead of Knower of His knowledge (‘ālimun bi ‘ilmih)); and finally, 4) traditions denoting the contingency of names (ḥudūth al-asmā’).
Keywords: negation of Divine Attributes, Shi‘a hadiths, representation of Divine Essence for Divine Attributes (niyābat al-dhāt min al-ṣifāt), negation of descriptions, contingency of names, ‘ālimun li dhātih -
Pages 145-168
This article deals first with the definition of information literacy and its necessity and use in acceleration of the research process and knowledge propagation. Next, it follows up the goals of hadith scholarship in four groups: research and explanation, propagation and expansion, vindication and answering, and finally, education and practice. The information literacy has been indicated in each and every of these goals. After that it offers more than twenty suggestions for executing this process.
Keywords: Information literacy, hadith scholarship, knowledge of hadith (‘ilm al-ḥadīth), Scientific skills, suggestions -
Pages 169-185
The science of mushkil al-ḥadīth is one of the major sciences pertaining to hadith. Comprehension of difficult hadiths and attaining what the Infallibles have meant, require a logic and academic mechanism the first phase of which is awareness of the grounds of emergence of the problem and then following up the solution for difficulties of hadith. Having deeply investigated the difficult traditions in the collection of Shi‘a and Sunni hadith sources, this writing has sought twelve grounds for emergence of mushkil al-ḥadīth under the following titles and has referred to the relevant fields: 1) involving damages; 2) oddity (gharāba) of the word; 3) polysemy; 4) existence of terms or expressions; 5) complexity of the structure; 6) metaphorical statement; 7) separation from indications; 8) the causes of issuance of hadith; 9) exaltedness of the content; 10) the tradition being specialized; 11) intrinsic difference and discord; 12) extrinsic contradiction and discord.
Keywords: al-ḥadīth al-mushkil, pathology, ikhtilāf al-ḥadīth, ambiguity, metaphor. -
Pages 186-208
Scholarly journals are deemed the most important tools for disseminating the research findings, and should be investigated and evaluated. Investigation of the condition of the journals with the approach of knowledge-assessment is considered among the most important methods for their scholarly performance evaluation. The present study aims at investigating – with a knowledge-assessment approach – the quarterly “‘Ulūm-i Ḥadīth” (lit. hadith sciences) as the first-ever and the most influential journal in the field of hadith sciences. This study has been carried out in the form of a survey and with the approach of knowledge-assessment. All articles of ‘Ulūm-i Ḥadīth quarterly journal including 460 articles, constitute the statistical population of this study. The data have been extracted from the website of Islamic World Science Citation Center (ISC) and have been analyzed by means of collocation and the network of being [the works of] the same author. The findings of data analysis indicate that the thematic network of this quarterly journal has been constituted from eleven clusters based on the technique of collocation. Similarly, the network of being the same author has been constituted from two major clusters and thirteen minor clusters. The biggest cluster has taken shape having Muhammad Kazem Rahman Setayesh as its pivot. The most voluminous pivot among the universities belonged to the University of Tehran, however, the role of the University of the Qur’an and Hadith, the University of Ferdowsi in Mashhad, and the University of Qum was also remarkable. Most of the articles, namely 396 articles (86%) were written by one author. The second rank with 13% belonged to articles written by two authors (an author and a co-author). The findings of this study can potentially provide information for the authorities to make decision about the Quarterly and to rethink about the future thematic trends. The authors and researchers can make use of the findings of this study to define research topics and to publish their works in this quarterly journal.
Keywords: ‘Ulūm-i Ḥadīth, quarterly journal knowledge assessment, collocations, being the same author -
Pages 209-234
This article (al-Kibrīt-e Aḥmar lit. quest for the red Sulphur, Anqā’ Mughrib, lit. The Fabulous Gryphon, and Eslām-shenāsī lit. understanding Islam: Notes from Tahdhib al-Ahkam by Shaykh al-Ṭūsī) comprises a report from certain of the traditions contained in Tahdhīb al-Aḥkām by Shaykh al-Ṭūsī. These traditions have been transmitted in traditions sources; however, they are rarely mentioned. Some of these traditions have been discussed in some jurisprudential sources and otherwise, however, they do not possess a remarkable status in the eyes of our scholarly community. These traditions pertain to the three fields of theological traditions, jurisprudential traditions and historical traditions. Some of these traditions, despite the fact that they represent an ethics-oriented and justice-oriented spirit, they have scarcely been regarded. At times some approaches and behaviors in the Muslim communities contradict what has come in the traditions.
Keywords: Shaykh al-Ṭūsī, Tahdhīb al-Aḥkām, theological traditions, jurisprudential traditions, historical traditions -
Pages 235-245
The early scholars – in addition to reading and collating the hadith books – have strived when transmitting the hadiths to indicate the valid spelling and vocalization of the words and to transmit them to others correctly. In the modern age, however, despite the fact that we feel a great amount of attention to the editing of the works of early scholars, but in most of the cases of editing, enough attention is not paid to valid spelling and vocalization of the words.
On the other hand, one should regard – when editing a hadith book - the transmission of that hadith in other sources so that the difficulties that usually occur in comprehension of hadiths, would be minimized as much as possible. This writing has mentioned instances of the abovesaid difficulties.Keywords: transmission of hadith, misspelling, misplacement of diacritic marks (taṣḥīf), editing the copies, spelling, vocalization