فهرست مطالب
مجله سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
پیاپی 66 (آبان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/08/06
- تعداد عناوین: 12
-
-
صفحات 1-22زمینه و هدف
مثنوی کنزالمعارف اثر «محمدحسین ابن محمدجعفر» از آثار عرفانی و ارزشمند قرن سیزدهم هجری است. این اثر دارای 7078 بیت میباشد و در قالب مثنوی سروده شده است. در این پژوهش ضمن معرفی مختصری از نویسنده؛ «محمدحسین بن محمدجعفر» از شاعران (قرن 13 هجری) و معرفی اثر ارزشمندش مثنوی «کنزالمعارف»، به بررسی مختصات سبکشناسانه این اثر میشود. این کتاب ارزشمند تاکنون تصحیح و چاپ نشده و تنها نسخه باقیمانده آن با شماره 10 -2156 در کتابخانه مجلس اسلامی قرار دارد.
روش مطالعهاین پژوهش بر اساس روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است.
یافته هاشاعر در این کتاب سعی دارد اندیشههای متعالی و عرفانی خود را که گویای توجه وی به مباحث اخلاقی، عرفانی، دینی و تعلیمی است، در قالب کلامی موزون و منظوم درآورد.
نتیجه گیریشاعر برای غنی کردن اشعار و اندیشههای خود از آیات و احادیث بهره جسته است. نکته قابل توجه این است که اصلا در اشعارش از هزل و کلمات رکیک استفاده ننموده است. کلام متین او با رعایت ادب و پاکیزگی سخن و لفظ درآمیخته و از این مجموعه، گنجینه و مخزنی پر از وعظ و نکات اخلاقی و تعلیمی ساخته است. او بارها در کتاب خود به داستانها، روایات دینی، حوادث تاریخی و اسلامی و شخصیتهای بزرگواری چون پیامبر اکرم و علی (ع) پرداخته و در کنار این مباحث آشنایی خوبی نیز به ادبیات فارسی و عربی دارد و به این داستانها و شخصیتها گاه اشاره میکند. بررسی سطوح فکری، زبانی و ادبی این اثر بیشک مسیر شناخت از تفکر و رویه علمی و ادبی این شاعر را برای علاقمندان و پژوهشگران هموارتر میکند.
کلیدواژگان: محمدحسین ابن محمدجعفر، کنزالمعارف، مثنوی، تحلیل محتوایی، سبک شناسی -
صفحات 23-40زمینه و هدف
ادبیات بویژه شعر، از عناصر مهم فرهنگ یک ملت است. آداب و رسوم، باورها، اعتقادات و در یک کلام همه عادات اجتماعی انسان، دستمایه مضمونسازی شاعران است و برای شناخت این عناصر در دورههای مختلف، دیوان شاعران، بهترین منبع است که صادقتر از تاریخ، تغییرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در خود بازتاب میدهد. حاجی محمدجان قدسی مشهدی (1056-990 ه.ق) از شاعران بزرگ و کمترشناختهشده سبک هندی و معاصر سلسله صفویه است که سیمای جامعه آن عصر در دیوان شعرش، جلوه درخشانی دارد. این نوشته با هدف دستیابی به سیمای جامعه ایرانی در دوره صفوی، دیوان این شاعر در موضوعات آیین تدفین و آداب سوگواری، اعیاد و جشنها، باورها و خرافات، بازیها و سرگرمیها، مجازات و شکنجهها، و مشاغل به نگارش درآمده است.
روش مطالعهگردآوری مطالب و تنظیم آن در این پژوهش به روش کتابخانهای است. شیوه انجام پژوهش نیز توصیفی-تحلیلی است.
یافتههاقدسی بصورت گسترده و متنوعی از مسایل و امور اجتماعی در راستای تصویرپردازی و مضمونسازی در اشعار خویش بهره برده است.
نتیجهگیریبا مطالعه جامعهشناسانه دیوان قدسی مشهدی میتوان اطلاعات زیادی راجعبه مسایل اجتماعی و فرهنگی عصر صفویه بدست آورد. در میان موارد بررسیشده در کلام او، نمود مشاغل و سپس آیین تدفین و سوگواری بیش از موارد دیگر است. این امر را میتوان ناشی از نمود پررنگ مشاغل در عرصه اجتماع در دوره صفویه نسبتبه دورههای پیشین، و مرگ پسر جوان قدسی دانست.
کلیدواژگان: حاجی محمدجان قدسی مشهدی، دیوان شعر، جامعه، ادبیات، فرهنگ -
صفحات 41-55زمینه و هدف
مدرنیسم یکی از مهمترین مکتبهای ادبیات داستانی معاصر است. مهمترین نقطه افتراق و جدایی مدرنیسم از مکاتب قبلی، بویژه ریالیسم و ناتورالیسم، خزیدن در دنیای درون است. نویسنده مدرنیسم بجای روایت کردن رویدادهای بیرونی، تحولات روحی روانی شخصیت اصلی داستان را رصد میکند و بنمایش میگذارد و با نقض ساختار روایی خطی و با استفاده از تکنیکهایی چون سیلان روایت و تکثر راوی، روایت را به کلافی درهمتنیده و پیچیده از خاطرات تبدیل میکند. در این مقاله مهمترین شگردهای مدرنیستی در مجموعه داستان «سمت تاریک کلمات» اثر حسین سناپور بررسی و تحلیل میشود.
روش مطالعهروش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است و دادهها بصورت کتابخانهای گردآوری و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافته هامدرنیسم بعنوان یک طرز فکر و مکتب، با تغییر در فلسفه و محتوای ادبیات، موجب ایجاد یک دیدگاه و جهانبینی نوین شد و دنیای تازهای را به انسانها معرفی کرد. نسبی دانستن واقعیت، اصالت فرد، تغییر در اصول اخلاقی و گسترش پوچانگاری از برجستهترین دیدگاه های مدرنیسم بود که به ادبیات راه یافت. علاوهبرآن تغییر در عناصر داستانی و شیوه های مختلف روایت، یکی دیگر از تغییرات ادبیات مدرن بود. مدرنیسم بنوبه خود روی نویسندگان ایرانی نیز تاثیر گذاشت و باعث بوجود آمدن آثاری در این زمینه شد. جریان داستاننویسی مدرن در ایران، در اواخر دهه شصت شکل گرفت.
نتیجه گیریدر مجموعه داستان «سمت تاریک کلمات» نویسنده به گسستن نظم زمانی رویداد علاقه بسیاری دارد و روایت یکخطی در آن بندرت دیده میشود. این داستانها از تکنیکهای گوناگونی برای برهم زدن نظم و روایت خطی و علت و معلولی داستان و ایجاد گسست در داستان بهره بردهاند. گسستهای روایتی گاه ازطریق نقل قول یا فصلبندی انجام میشود و گاه نتیجه بیماریهای روانی راوی یا سیلان ذهنی تداعی معانی اوست. گسست در راویتها گاه با استفاده از سیلان ذهنی و هذیانی، روندی تند دارد و گاه روند آن براساس تداعی معانی کند و آرام است. ابهام در این مجموعه داستان مقوله ظریفی است. شکل هذیانی و سیلانی داستانها، تغییرات سریع زاویه دید، آوردن تداعیهای ذهنی و اندیشهها بدون مقدمه و توضیح در میان کنشها، ادغام یا اختلاط خاطرات راوی در یکدیگر و مشخص نبودن طرح روایت در میان سیل خاطرات، باعث ایجاد ابهام در داستانها شده است.
کلیدواژگان: مدرنیسم، حسین سناپور، روایت، جریان سیال ذهن، سمت تاریک کلمات -
صفحات 57-73زمینه و هدف
یکی از مهمترین تجلیگاههای عشق، ادبیات و شعر است. در ادبیات فارسی واژه عشق اهمیتی ویژه دارد و در تفکر افلاطون نیز عشق از جایگاه والایی برخوردار است. بسیاری از شاعران سبک هندی درباره عشق، عاشقی، وصف معشوق و سختیهای عشق اشعار گرانسنگی سرودهاند؛ به بیانی دیگر، در اکثر دیوانهای شاعران سبک هندی، عشق به نوعی بنمایه اصلی مضامین و موضوعات شعری میباشد. بر همین اساس نگارندگان این پژوهش برآنند تا به بررسی عشق در شعر شاعران دوره صفوی (صایب تبریزی، طالب آملی، نظیری نیشابوری، عرفی شیرازی و کلیم کاشانی) با تکیه بر افکار و تقسیمبندی افلاطون از عشق بپردازند.
روش مطالعهاین پژوهش به روش توصیفی، و تحلیل محتوایی در اشعار شاعران عصر صفوی انجام شده است.
یافته هاافلاطون عشق را گاه اشتیاق دارا شدن خوبی و گاه تقاضای تملک زیبایی میداند، پس عشق افلاطونی نیازمند زیبایی و کمالات معشوق است و عشق او وجه انسانی دارد و نمیتواند وصف واجب تعالی باشد، ازاینرو در همه کاینات سریان ندارد. از طرفی این عشق پلی است برای تصاحب عشق حقیقی و زیبایی مطلق.
نتیجه گیریدر اشعار شاعران صفوی نیز دیدگاه عشق افلاطونی دیده میشود. در نظر این شاعران عشق مجازی پایه و مقدمه رسیدن به عشق الهی و زیبایی مطلق است. بنابراین عشق آنان وجه معرفتشناسی نیز دارد. در نگاهی کلی شاعران سبک هندی در غزلیات خود به بازتاب عشق مجازی یا جسمانی توجه بیشتری داشتهاند. در این زمینه از فراز و نشیبهای راه عشق سخن میرانند، از ارزشمندی و جایگاه بلند عشق، و همچنین از عاشق، درد و غم معشوق سخن میگویند و بر این باورند که عاشق جهت رسیدن به معشوق باید از امور دنیوی درگذرد. توصیفاتی که در زمینه عشق، عاشق و معشوق در اشعار این شاعران بیان شده است همسو با عقاید و آراء افلاطون میباشد.
کلیدواژگان: عشق، ادبیات، شعر، افلاطون، شاعران سبک هندی -
صفحات 75-90زمینه و هدف
در دوره انقلاب اسلامی شاعران متعهد و ملتزم برای دفاع از ارزشهای انقلاب و ترویج افکار انقلابی بیان واقعیتها و انتقاد از مشکلات و بیان مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اخلاقی، و اقتصادی دوران خود پرداختهاند که این اشعار به «شعر اعتراض» موسوم گشتهاند. شعر اعتراض بعنوان جریان ادبی نوپا، نوعی شعر اجتماعی است و از بنمایههای شعر پایداری سرچشمه میگیرد. از میان شاعران زن، طاهره صفارزاده، سیمین بهبهانی، سپیده کاشانی و فاطمه راکعی از جمله زنان شاعر منتقد بشمار میروند؛ این پژوهش سعی دارد به بررسی درونمایهها، شیوههای بیان، لحن و قالب اعتراضی در اشعار شاعران زن مشهور بعد از انقلاب اسلامی در حیطههای گوناگون (سیاسی، اجتماعی، مذهبی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی و...) بپردازد و وجه اشتراک و افتراق سرودههای آنها را در این زمینه بررسی نماید.
روش مطالعهاین جستار به شیوه توصیفی، تحلیلی، آماری و با استفاده از مطالعات کتابخانهای انجام شده است.
یافته هاشاعران در انتقاد از معضلات کشور یا جامعه بشری از نگرشی واقعگرایانه و درعینحال فرامرزی برخوردارند؛ بطوریکه اشعار اعتراضی آنان بازتابی از شرایط اجتماعی سیاسی جامعه و زمان است و چنین اشعاری علاوه بر حضور فعال زنان شاعر در عرصههای سیاسی ادبی جامعه تاییدی است بر نظریه جامعهشناسی ادبیات که هنر را همواره از بسترهای اجتماعی و سیاسی متاثر میداند و درنهایت اینکه هدف شعر اعتراض، حفظ ارزشهای اسلامی، اصلاح نمودن جامعه و مبارزه با بیعدالتی است.
نتیجه گیریبیشترین بسامد بازتاب درونمایههای اعتراضی در اشعار طاهره صفارزاده و کمترین نمود آن مربوط به سپیده کاشانی است که به ترتیب در قالبهای سپید، نیمایی، غزل، رباعی و... در زمینههای سیاسی و اجتماعی سروده شده است که گاهی این اعتراضها جهانی (برونکشوری) و گاهی داخلی است که اعتراضهای نوع اول حول اعتراض به سیاستهای قدرتهای جهانی میچرخد و اعتراضهای درونکشوری مربوط به بیعدالتیهای موجود در جامعه است.
کلیدواژگان: ادبیات انقلاب اسلامی، شعر اعتراضی، طاهره صفارزاده، سیمین بهبهانی، سپیده کاشانی، فاطمه راکعی -
صفحات 91-104زمینه و هدف
«گاوخونی» یکی از رمانهای اسطوره ای معاصر است که موردتوجه اغلب منتقدان و نویسندگان آثار ادبی قرار گرفته است. استفاده از مفاهیم اسطوره ای میتواند به دو دلیل باشد؛ ارایه مفهومی زیباشناسانه و قابل درک از الگوهای اولیه انسانی که در حوزه خودآگاه نویسنده قرار دارد و همچنین برخورداری (نهانبینی) ازلی نویسنده که باعث میشود هنرمندان بطور ناخودآگاه به مصداقهای کهنالگویی و اساطیری توجه کنند و آنها را در آثارشان بکار برند. این مقاله در پی آن است که با بهره گیری از نقد اسطورهشناسی به ارایه مفاهیم اسطوره ای اثر چه در قالب خودآگاه نویسنده و چه در قالب ناخودآگاه وی بپردازد.
روش مطالعهاین تحقیق با استفاده از جمعآوری و تهیه کتب و مطالب موردنیاز به روش توصیفی- تحلیلی به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته است. نگارندگان پس از مطالعه و بررسی به استخراج موارد موردمطالعه پژوهش در میان آثار مذکور پرداخته و آنها را طبقهبندی کرده و داده های حاصل از پژوهش را مورد بررسی قرار دادهاند.
یافته هاجعفر مدرس صادقی با علم به مباحث اسطورهشناسی، درجهت غنا بخشیدن به موقعیت، شخصیتها، موضوع و پیرنگهای مستتر در رمانش بصورت خودآگاه از برخی عناصر و مفاهیم اسطوره ای بهره برده است. از عناصری که در این رمان کارکرد اسطوره ای دارند میتوان به این موارد اشاره کرد: اسطوره آب در خویشکاریهای مادینگی، اسطوره باروری، رجعت به مرحله زهدانی، مرگ و تولد دوباره، جاودانگی و همچنین اسطوره پدرکشی یا تمایلات ادیپی.
نتیجه گیریکشف مفاهیم و مولفه های اسطوره ای در رمان گاوخونی سبب میشود علاوه بر درک پیرنگ اصلی رمانها، پیرنگ فرعی و حذفی آنها نیز آشکار و هدف نویسنده از طرح این شیوه از پرداخت داستانی مشخص شود. دو پیرنگ اصلی و حذفی در این رمان وجود دارد. پیرنگ اصلی که در خوانش اولیه بدست میآید و پیرنگ حذفی که در خوانشهای بعدی مشخص میشود، نشاندهنده آشفتگیهای درونی شخصیتها ست و اعمال و کنشهای آنان نیز تحت تاثیر این پیرنگ حذفی در داستان قابل توجیه است.
کلیدواژگان: رمان گاوخونی، مفاهیم اسطوره ای، اسطوره آب، خویشکاری، تمایلات ادیپی، پیرنگی اصلی و حذفی -
صفحات 105-129زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی جهانهای متن در داستان «قضیه آقابالا و اولاده کمپانی لمیتد»، اثر صادق هدایت براساس انگاره جهانهای متن ورث (1999) در رویکرد شعرشناسی شناختی انجام گرفته است. این رویکرد پل جدیدی است که دنیای وسیع ادبیات را به علم زبانشناسی متصل میکند.
روش مطالعهداده ها به روش کتابخانه ای از متن داستان مذکور گردآوری شده و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. نگارندگان در پی آن هستند که نشان دهند از این رویکرد چگونه میتوان درجهت شناخت لایه های زیرین کلام نویسنده بهره برد و اینکه هدایت در این داستان از انگاره جهانهای متن برای پیشبرد داستان چگونه و به چه میزان بهره برده است.
یافته هااین اثر هدایت در زمره آثار طنز اوست. بطور خاص، طنز هدایت طنزی است تلخ و نمیتوان بطور یقین ادعا کرد که مخاطب طنزش دقیقا چه شخص یا اشخاصی هستند، و مقاصد و اهداف خود را نه صراحتا، بلکه در طنز و با بهره گیری استادانه از اصول طنزنویسی بیان میکند.
نتیجه گیریاز انگاره جهانهای متن برای شناخت لایه های پنهان داستان و ذهن نویسنده میتوان بهره برد. هدایت در بین عناصر جهانساز از زمان «گذشته ساده» در بین زمانها، عنصر «خانه» در بین مکانها، و از بین گزاره های نقش گستر از عنصر «روایی» و از بین جهانهای زیر شمول از «جهان معرفت شناختی» بیشترین بهره را برده تا سبب نفوذ کلامش در ذهن و روح مخاطب شود.
کلیدواژگان: انگاره جهانهای متن، شعرشناسی شناختی، جهان گفتمان، جهان زیرشمول، صادق هدایت -
صفحات 131-147زمینه و هدف
بلاگردانی یکی از باورهای عامیانه است که از دیرباز در میان ایرانیان بعنوان شیوه ای برای دفع بلاها و پیشگیری از آسیبهای واقعی یا ذهنی رواج داشته است. برای دفع شر، چشم زخم و بلا از ابزارهایی چون طلسم، تعویذ، گیاهان خاص، سنگها و... استفاده میشود. قربانی کردن حیوانات نیز راه دیگری برای بلاگردانی است. مقاله حاضر در پی نشان دادن باورهای عامیانه در شخصیتهای زن برخی آثار داستانی علیمحمد افغانی است.
روش مطالعهاین مقاله با تحقیق بنیادی بر پایه مطالعات کتابخانهای به روش توصیفی تحلیلی با هدف افزودن بر دانش مردمشناسی موجود در آثار علیمحمد افغانی انجام شده است.
یافته هادر رمانهای این نویسنده، زنان برای دفع آسیبها و بلاها از خود و بستگان، از این ابزارها و شیوه ها بسیار استفاده میکنند؛ همچنین گاه با مراجعه به اشخاصی چون رمال و جنگیر و... درصدد دور کردن آنچه که بعنوان بلا یا شر تشخیص میدهند، برمیآیند.
نتیجه گیریعلاوه بر مولفه های بلاگردانی در آثار علیمحمد افغانی، تصویری روشن از جامعه و باورهای آن و همچنین آداب و رسوم ایرانیان از دیرباز تاکنون، چگونگی برخورد آنان با رنجها و مسایل روزمره و همچنین پایین نگهداشتن سطح فکری و فرهنگی شخصیتهای زن در کنار تفکرات مردسالارانه، بچشم میخورد. زنان در رمانهای افغانی از تبعیض جنسیتی زیادی رنج میبرند، ازاینرو با توسل به باورهای کهن که ریشه بسیاری از آنها از کهنالگوها و اسطوره های ایران و جهان سرچشمه میگیرد، راهی برای گریز از ناکامیهایشان مییابند تا بدین وسیله جایگاه متزلزل خویش را در خانواده و جامعه تثبیت کنند.
کلیدواژگان: شوهر آهو خانم، بوته زار، بافته های رنج، شادکامان دره قره سو -
صفحات 149-164زمینه و هدف
برغم تعداد نسبتا زیاد زنان شاعر شبهقاره، اشعار آنها کمتر بعنوان هویتی مستقل در تاریخ ادبیات و مباحث سبکشناسی و نقد ادبی درنظر گرفته شده است و از اکثر زنان شبهقاره تنها مطالبی کلی درباره زندگی و شیوه شاعری آنان، و حتی گاه بدون ذکر ابیاتی از آنان در تذکرهها بیان شده است. این پژوهش بر آن است ضمن معرفی زنان شاعر پارسی گوی شبه قاره در عصر مغولان و تیموریان، به بررسی سبکشناسی اشعار آنان بپردازد.
روش مطالعهاین مقاله براساس مطالعات کتابخانهای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
یافته هاتذکرهنویسان از 54 شاعر زن در شبهقاره یاد میکنند که برخی از آنان از منسوبان به دربار هستند. از میان این شاعران تنها از زیبالنساء متخلص به «مخفی» دیوانی شامل بیت برجای مانده است و تعداد اشعار باقیمانده از زنان شاعر شبهقاره (با احتساب ابیات دیوان زیبالنساء: 4025 بیت) بالغ بر 4218 بیت است. البته برخی از این ابیات در تذکرهها، به دو بانوی شاعر نسبت داده شده است.
نتیجه گیریاز منظر فکری، بعلت بسامد بالای قالب غزل در اشعار شاعران زن شبهقاره، موضوع عشق و متعلقات آن در رتبه نخست قرار دارد و موضوعاتی مانند عرفان و توصیف نیز در اشعار آنها دیده میشود. از موضوعات مهم و بدیع فکری در اشعار این شاعران، تاکید تذکرهنویسان بر مشاعره و بدیههسرایی زنان و شکایت از پیری همسرانشان است. از منظر زبانی و ادبی، اشعار زنان شاعر شبهقاره، فاقد جلوه و نوآوری است و بر پایه تقلید استوار است. زبان شعری در اشعار زنان شبهقاره، زبانی مردانه، تقلیدی، تکراری و فاقد تشخص شعری است. مباحث اشعار حسی و عاطفی زنانه است و نوجویی، دید انتقادی به جامعه و اشاره به جنسیت و زندگی شخصی در اشعار آنان نمود چندانی ندارد و تقلید و تتبع از شاعران پیشین، باعث تکرار تصاویر و عدم خلاقیت و آفرینش هنری در شعر آنان شده است.
کلیدواژگان: سبک شناسی، زنان پارسی سرا، شبه قاره هند، قرن 8 - 11 -
صفحات 165-184زمینه و هدف
گاهی شاعر برای تایید اهداف غزل، در میانه آن داستانی را هم روایت میکند که بدین نوع ادبی، غزل -داستان اطلاق میگردد. در این گونه شعر، سخنور مانند داستان سرا به بازنمایی یک حادثه و ماجرا میپردازد و برای روایت لحظه های عاطفی از شگردهای داستانپردازی بهره مند میگردد. از نخستین روزهای ظهور شعر فارسی، روایت ازجمله موضوعاتی بود که در شعر بکار میرفت و آمدن داستان در میانه غزل، به ظاهر نخست در شعر عطار و پس از آن در غزلهای دیوان کبیر مولانا کاربرد فراوان داشته است. ازجمله ویژگیهای فخر الدین ابراهیم همدانی مشهور به عراقی (688 -610) در گستره غزلسرایی، بیان داستان و روایت لحظه های عاطفی و ناب در میانه غزلهاست. در این مقاله سعی گردیده است شیوه های برجسته بیان داستان در غزلهای «عراقی» طبقه بندی و توصیف و تحلیل شود تا خواننده با اهداف و انگیزه ها و ساز و کار ذهنی شاعر آشناتر گردد.
روش مطالعهروش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی با رویکرد ادبیات داستانی و روایت شناسانه، و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوا است.
یافته هااز مجموع 303 غزل در کلیات دیوان عراقی تصحیح سعید نفیسی (1377)، 97 غزل-داستان شناخته شد که نسبتبه کل غزلیات شاعر، حدود یک سوم غزلهای وی را شامل میشود. تعداد 18 مورد از این گونه، به غزلهایی اختصاص دارد که عنصر برجسته آنها «گفتگو» است و 33 مورد به غزل -داستانهایی اختصاص دارد که مبتنی بر «حکایت» است.
نتیجه گیریغزل-داستانهای عراقی از نوع داستان کوتاه و با زبانی ساده و مناسب با حالات عاشقانه و عرفانی بیان شده اند که در آنها یا تنها عنصر «گفتگو» غالب است، یا به توصیف حالات خود و معشوق میپردازد و یا گزارشی از واقعه ای روحانی را بازگو و بازنمایی میکند. عراقی با آگاهی از این موضوع که فضای غزل مناسب داستانپردازی نیست و محدودیتهای خاص خود را دارد، در غزل-داستانها به حاشیه پردازی مشغول نشده و با زبان ساده و موجز داستان را خلاصه و میان خواننده با داستان ارتباط مستقیم و موثر برقرار کرده است.
کلیدواژگان: فخرالدین عراقی، غزل-داستان، تحلیل ساختاری، عناصر، شیوه های داستانپردازی -
صفحات 185-204زمینه و هدف
پژوهش حاضر پیرامون جایگاه عرفان در ادبیات منظوم دفاع مقدس انجام گرفته است. هدف اصلی پژوهش، پاسخ دادن به این پرسش است که، در ادبیات منظوم دفاع مقدس از اصطلاحات و تعالیم عرفانی استفاده شده است یا خیر؛ در صورت استفاده، نحوه استعمال شاعران از اصطلاحات عارفانه چگونه بوده است؟
روش مطالعهاین پژوهش از نوع نظری است، با تکیه بر تحلیل کیفی محتوا. روش گردآوری دادهها کتابخانهای است که بر پایه مطالعه کتابها و مقالههای مرتبط به موضوع، با استفاده از شیوه یادداشتبرداری، دادههای موردنیاز را بدقت از منابع، استخراج و ارزیابی کرده است.
یافته هااز میان اشعار بررسیشده، آنهایی که دارای رویکرد عارفانه بودهاند، استخراج گردید و براساس آن، مشخص شد که شاعران دفاع مقدس اغلب در شعر خود از تعالیم و اصطلاحات عرفانی بهره بردهاند، همچنین شاعران به عرفان عملی و نظری توجه داشته و موضعگیری متفاوتی در برخورد با عرفان اتخاذ کردهاند.
نتیجهگیریآنچه رهاورد این پژوهش است، قطعیت پیوند بین عرفان و مفاهیم آن با ادبیات دفاع مقدس (شعر) است و نیز، این نکته که تنوع دیدگاه و تنوع استعمال در ارتباط با عرفان، توام با شدت و ضعف، در اشعار شاعران مشاهده شده است.
کلیدواژگان: دفاع مقدس، عرفان، شعر، ادبیات دفاع مقدس، ادبیات عرفانی -
صفحات 205-220زمینه و هدف
سلوک را میتوان مهمترین رکن تصوف و عرفان و وجه تمایز آن از دیگر نظامهای دینی و معرفتی دانست. وجود طرحهای متنوع و اختلاف در کیفیت سلوک در سنتهای گوناگون عرفانی، علاوه بر وجود نظامهای تربیتی، متاثر از نگاه هستی شناسی حاکم بر آن مشرب عرفانی است. ازاینرو جایگاه خدا و انسان و کیفیت رابطه این دو در هر نظام معرفتی و هستی شناسی، سلوک خاص خود را الزام و تبیین میکند. هدف این پژوهش عبارتست از تحلیل و بررسی مبانی سلوک در کتاب مقالات در پیوند با نگاه هستی شناسی شمس که در این پژوهش از این مبانی با عنوان «بایدها و نبایدها» تعبیر شده است.
روش مطالعهاین پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، مقالات شمس تبریزی، به تصحیح محمد علی موحد است که توسط انتشارات خوارزمی منتشر شده است.
یافته هاشمس تبریزی از صوفیان تاثیرگذار سده های میانه، بعنوان عارفی مبتکر و خلاق در باب موضوعات انسان شناسی، خداشناسی و هستیشناسی، در بسیاری از موارد و من جمله سیر و سلوک دارای اندیشه های نو و بدیعی است که با توجه به تاخر زمانی در شناخت وی و اندیشه هایش، ضرورت توجه بیشتری را میطلبد. بررسیها نشان داد از دیدگاه شمس، انسان از جایگاه حقیقیش، به عنوان خلیفهالله دور افتاده با انجام اعمال و پرهیز از مواردی در قالب سلوک میتواند این جایگاه را بازیابد.
نتیجه گیرینتیجه این پژوهش گویای این است که بایدها و نبایدهای سلوک در مقالات شمس، پیوندی آشکار با نگاه هستی شناسی وی دارد، و مجموعه آنها در قالب دو گزاره قابل تقسیم بندی هستند: 1- آنچه که بیرون و در زندگی مادی سالک باید بدان توجه کند (سلوک انسان در جامعه) 2- آنچه که در دل و اندیشه سالک باید اتفاق افتد (سلوک درونی). در مورد اول، آنچه بیشترین اهمیت را دارد، احساس نیاز درونی و رابطه مبتنی بر عشق و شناخت حجاب است و درمورد الزامات بیرونی که سالک باید بدان توجه کند، انتخاب پیر بیشترین اهمیت را دارد.
کلیدواژگان: شمس تبریزی، مقالات، خدا، سلوک، هستی شناسی
-
Pages 1-22BACKGROUND AND OBJECTIVES
Masnavi Kanz Al-Maaref by "Mohammad Hussein ibn Mohammad Jafar" is one of the mystical and valuable works of the 13th century AH. This work has 7078 bits and is composed in the form of Masnavi. In this research, while briefly introducing the author; "Mohammad Hussein ibn Mohammad Ja’far" is one of the poets (13th century AH) and the introduction of his valuable work Masnavi "Kanz al-Ma'aref" examines the stylistic characteristics of this work. This valuable book has not been corrected and published yet, and the only surviving copy, numbered 10-2156, is in the library of the Islamic Consultative Assembly.
METHODOLOGYThis research is based on descriptive-analytical method.
FINDINGSIn this book, the poet tries to express his transcendent and mystical thoughts, which indicate his attention to moral, mystical, religious and educational issues, in a rhythmic and poetic form.
CONCLUSIONThe poet has used verses and hadiths to enrich his poems and thoughts. It is noteworthy that he did not use jokes and vulgar words in his poems at all. His firm words have been combined with the observance of politeness and purity of speech and words, and he has made this collection a treasure and a reservoir full of sermons and moral and educational points. In his book, he has often dealt with stories, religious narrations, historical and Islamic events and great personalities such as the Holy Prophet and Ali (AS). In addition to these topics, he is well acquainted with Persian and Arabic literature and sometimes refers to these stories and characters. The study of intellectual, linguistic and literary levels of this work undoubtedly paves the way for the knowledge and thinking and scientific and literary practice of this poet for those who are interested and researchers.
Keywords: Mohammad Hossein ibn Mohammad Jafar, Kanzal Maaref, Masnavi, Content Analysis, Stylistics -
Pages 23-40BACKGROUND AND OBJECTIVES
Literature, especially poetry, is one of the important elements of a nation's culture. Customs, beliefs, convictions, and in a word, all human social habits, are the theme of poets' themes, and to recognize these elements in different periods, Poetry Divan is the best source that is more honest than history, social, political, economic and cultural changes. Haji Mohammadjan Ghodsi Mashhadi (1056-990 AH) is one of the great and less known poets of the Indian and contemporary style of the Safavid dynasty, whose image of the society of that era has a brilliant appearance in his poetry collection. This article has been written with the aim of gaining the image of Iranian society in the Safavid period, the poet's divan on the topics of funeral rites and mourning rituals, feasts and celebrations, beliefs and superstitions, games and entertainment, punishment and torture, and occupations.
METHODOLOGYCollection of materials and its organization in this research is a library method. The method of research is descriptive-analytical.
FINDINGSGhodsi has used social issues and affairs in a wide and varied way in order to depict and thermalize in his poems.
CONCLUSIONBy studying the sociology of the Holy Divan of Mashhad, a lot of information can be obtained about the social and cultural issues of the Safavid era. Among the cases examined in his speech, the manifestation of jobs and then the ritual of burial and mourning is more than other cases. This can be attributed to the prominent manifestation of social jobs in the Safavid period compared to previous periods, and the death of the young holy son.
Keywords: Haji Mohammadjan Ghodsi Mashhadi, Poetry Divan, Society, Literature, Culture -
Pages 41-55BACKGROUND AND OBJECTIVES
Modernism is one of the most important schools of contemporary fiction. The most important point of differentiation of modernism from previous schools, especially realism and naturalism, is crawling in the inner world. Instead of narrating external events, the author of modernism observes and displays the psychological developments of the main character of the story. Converts memories. In this article, the most important modernist techniques in the collection of stories "samte tarike kalemat" by Hossein Sanapour are examined and analyzed.
METHODOLOGYThe research method in this article is descriptive-analytical and the data are collected as libraries and then analyzed using content analysis technique.
FINDINGSModernism as a way of thinking and school, by changing the philosophy and content of literature, created a new perspective and worldview and introduced a new world to human beings. The relativism of reality, the originality of the individual, the change in moral principles, and the spread of absurdity were among the most prominent views of modernism that found their way into literature. In addition, the change in narrative elements and different narrative styles was another change in modern literature. Modernism, in turn, influenced Iranian writers and created works in this field. The flow of modern fiction in Iran was formed in the late sixties.
CONCLUSIONIn the story series "samte tarike kalemat", the author is very interested in breaking the chronological order of the event and one-line narration is rarely seen in it. They have taken advantage of the break in the story. Narrative breaks are sometimes made through quotations or chapters, and sometimes the result of the narrator's mental illness or mental flow is associated with his meanings. The rupture in the narrations sometimes has a fast process using mental and delusional flow and sometimes its process is slow and calm based on the association of meanings. Ambiguity in this collection of stories is a delicate category; It has caused ambiguity in the stories.
Keywords: Modernism, Hossein Snapour, Narration, Fluid flow of mind, samte tarik kalemat -
Pages 57-73BACKGROUND AND OBJECTIVES
One of the most important manifestations of love is literature and poetry. In Persian literature, the word love has a special importance and in Plato's thought, love has a high status. Many Indian poets have written precious poems about love, romance, the description of the beloved and the hardships of love; In other words, in most divans of Indian style poets, love is a kind of main theme of poetic themes and themes. Accordingly, the authors of this study intend to study love in the poetry of Safavid poets (Saeb Tabrizi, Talib Amoli, Naziri Neyshabouri, Orfi Shirazi and Kaleem Kashani) based on Plato's thoughts and division of love.
METHODOLOGYThis research is a descriptive method and content analysis in the poems of Safavid poets.
FINDINGSPlato sometimes considers love as the desire to have goodness and sometimes the desire to possess beauty, so Platonic love needs beauty and perfection of the beloved and his love has a human face and can not be an obligatory description of transcendence, therefore it is not common in all universes. On the other hand, this love is a bridge to true love and absolute beauty.
CONCLUSIONThe views of Platonic love can also be seen in the poems of Safavid poets. According to these poets, virtual love is the basis and prelude to achieving divine love and absolute beauty. Therefore, their love also has an epistemological aspect. In general, Indian poets have paid more attention to the reflection of virtual or physical love in their lyric poems. In this context, they talk about the ups and downs of the path of love, about the value and high status of love, as well as about the lover, the pain and sorrow of the beloved, and believe that the lover must go through worldly affairs to reach the beloved. The descriptions of love, lover and beloved in the poems of these poets are in line with Plato's ideas.
Keywords: love, literature, poetry, Plato, Indian style poets -
Pages 75-90BACKGROUND AND OBJECTIVES
In the period of the Islamic Revolution, committed and committed poets to defend the values of the revolution and promote revolutionary ideas have expressed the facts and criticized the problems and issues of social, political, cultural, religious, moral, economic, etc. of their time, which These poems have been called "protest poems". Protest poetry as a nascent literary movement, a kind of social poetry and originates from the foundations of sustainability poetry. Among the poets; Tahereh Saffarzadeh, Simin Behbahani, Sepideh Kashani and Fatemeh Raka’ei are among the women critical poets; This research tries to study the themes, methods of expression, tone and format of protest in the poems of famous poets after the Islamic Revolution in various fields (political, social, religious, moral, economic, cultural, etc.) and the common denominator and Examine the differences between their poems in this regard.
METHODOLOGYThis research has been done in a descriptive-analytical, statistical manner using library studies.
FINDINGSPoets have a realistic and at the same time cross-border attitude in criticizing the problems of the country or human society; As their protest poems are a reflection of the socio-political conditions of society and time, and such poems in addition to the active presence of women poets in the political and literary arenas of society is a confirmation of the sociological theory of literature that always affects art from social and political contexts. Ultimately, the purpose of protest poetry is to preserve Islamic values, reform society, and combat injustice.
CONCLUSIONThe highest frequency of reflection of protest themes in Tahereh Saffarzadeh's poems and the lowest frequency is related to Sepideh Kashani, which has been composed in the form of Sepid, Nimai, Ghazal, Rubaei, etc. in political and social fields, respectively. These protests are global (foreign) and sometimes domestic, where the first type of protests revolves around protests against the policies of world powers, and domestic protests are related to injustices in society.
Keywords: Literature of the Islamic Revolution, Poetry of Protest, Injustice, Tahereh Saffarzadeh, Simin Behbahani, Sepideh Kashani, Fatemeh Raka’ei -
Pages 91-104BACKGROUND AND OBJECTIVES
"Gavkhoni" is one of the contemporary mythological novels that has been considered by most critics and writers of literary works. The use of mythical concepts can be for two reasons; An aesthetic and comprehensible representation of the primitive human patterns in the author's conscious realm, as well as the author's (eternal secrecy) that allows artists to subconsciously pay attention to archetypal and mythological examples and apply them to their work. This article seeks to use mythological critique to present the mythological meanings of the work, both in the author's conscious form and in his unconscious form.
METHODOLOGYThis research has analyzed the data by collecting and preparing the required books and materials in a descriptive-analytical method. After studying and researching, the researcher has extracted the research items among the mentioned works and classified them and examined the data obtained from the research.
FINDINGSThe research findings indicate that Jafar Modarres Sadeghi, knowing the mythological topics, has consciously used some mythical elements and concepts in order to enrich the situation, characters, subject and plot hidden in his novel. Among the elements that have a mythical function in this novel are the following: the myth of water in the workings of motherhood, the myth of fertility, the return to the womb, death and rebirth, immortality, as well as the myth of patriarchy or Oedipal tendencies.
CONCLUSIONThe discovery of mythical concepts and components in the novel Bloody Cow, in addition to understanding the main plot of the novels, their sub-plot and elimination is also obvious and the author's purpose in designing this method of storytelling is clear. There are two main and elimination plots in this novel. The main plot that is obtained in the initial reading and the elimination plot that is specified in the subsequent readings; It shows the inner turmoil of the characters, and their actions and actions can be justified under the influence of this elimination plot in the story
Keywords: Gavkhoni novel, mythical concepts, water myth, selfishness, Oedipal tendencies, main plot, elimination -
Pages 105-129BACKGROUND AND OBJECTIVES
The aim of the present study was to investigate the worlds of text in the story "Aghabala and Company Limited Child” written by Sadegh Hedayat based on Werth’s (1999) Text Worlds Theory in cognitive poetics approach. This is a new approach that connects the wider world of literature to linguistics.
METHODOLOGYThe data were collected by the library method from the above story, and analyzed using descriptive-analytic method. The authors seek to show how this approach can identify the underlying semantic layers of this story; and to what extent the writer has used this model to advance his story.
FINDINGSThis work of Hedayat is one of his humorous works. In particular, Hedayat’s humor is a bitter one, and it is certainly not possible to claim exactly who the audience of his humor is. Also, he expresses his intentions and goals not explicitly, but in humor and by masterfully using the principles of humor.
CONCLUSIONThe results showed that the theory of text worlds is used to identify the hidden semantic layers of the story and the writer's mind. The findings also showed that among the world-building elements, Hedayat has mostly used “simple past tense" among different tenses, the element of the "house" among different places, and the element of "narrative" among function-advancing propositions, as well as the "epistemic sub-world" among those three sub-worlds in this theory to influence his words in the minds and souls of the audience
Keywords: Text Worlds Theory, cognitive poetics approach, discourse world, sub-world, Sadegh Hedayat -
Pages 131-147BACKGROUND AND OBJECTIVES
Blogging is one of the popular beliefs that has long been popular among Iranians as a way to ward off disasters and prevent real or mental harm. To ward off evil, sore eyes and calamities, tools such as spells, amulets, special plants, stones, etc. are used. Sacrificing animals is another way of circulating. The present article seeks to show the folk beliefs in the female characters of some of the fictional works of Ali Mohammad Afghani.
METHODOLOGYThis article is a basic research based on descriptive- analytical library studies with the aim of adding to the anthropological knowledge in the works of Ali Mohammad Afghani.
FINDINGSIn this author's novels, women use these tools and methods a lot to ward off injuries and calamities from themselves and their relatives; Also, sometimes, by referring to people such as witches, warriors, etc., they try to get rid of what they recognize as evil or evil.
CONCLUSIONIn addition to the components of transgression in the works of Ali Mohammad Afghani, a clear picture of society and its beliefs, as well as Iranian customs from ancient times to the present, how they deal with daily suffering and issues, as well as keeping the intellectual and cultural level of women I like patriarchal thoughts. In Afghan novels, women suffer from a lot of gender discrimination, so by resorting to ancient beliefs, many of which are rooted in the archetypes and myths of Iran and the world, they find a way to escape their failures, thus establishing their shaky position in the family and Stabilize society
Keywords: Bloggerdi, Ali Mohammad Afghani, Ahoo Khanum Husband, Planter, Weaves of Suffering, Happiness of Qarasu Valley -
Pages 149-164BACKGROUND AND OBJECTIVES
Despite the relatively large number of women in the subcontinent, their poems are less considered as an independent identity in the history of literature and stylistics and literary criticism. Sometimes they are mentioned in the memoirs without mentioning any verses. This study aims to introduce the Persian-speaking women poets of the subcontinent in the era of the Mongols and the Timurids, to study the stylistics of their poems.
METHODOLOGYThis article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner.
FINDINGSThe biographers mention 54 female poets in the subcontinent, some of whom are courtiers. Among these poets, only Ziba al-Nisa, nicknamed the "secret" of Diwani, contains verses, and the number of poems left by women poets of the subcontinent (including the verses of Ziba al-Nisa: 4025 bits) is 4218 bits. It is attributed to two women poets.
CONCLUSIONFrom an intellectual point of view, due to the high frequency of lyric form in the poems of quasi-continental women poets, the subject of love and its belongings is in the first place and subjects such as mysticism, description, etc. are also seen in their poems. One of the most important and innovative intellectual topics in the poems of these poets is the emphasis of biographers on women's poetry and self-evidentness and complaining about the aging of their husbands. From a linguistic and literary point of view, the poems of the women of the subcontinent are lacking in expression and innovation and are based on imitation. The language of poetry in the poems of subcontinental women is masculine, imitative, repetitive and lacks poetic identity and feminine sensory issues. Innovation, critical view of society and reference to gender and personal life are not reflected in their poems and imitation of poets. The former has caused repetition of images and lack of creativity and artistic creation in their poetry.
Keywords: Stylistics, Parsisra women, Indian subcontinent, 8th-11th century -
Pages 165-184BACKGROUND AND OBJECTIVES
Sometimes, in order to confirm the goals of the sonnet, the poet narrates a story in the middle of it, which is referred to as a sonnet-story. In this type of poetry, the orator, like a storyteller, represents an incident and a story and uses the techniques of storytelling to narrate emotional moments. From the first days of the emergence of Persian poetry, narration was one of the topics used in poetry and the coming of the story in the middle of the sonnet, apparently first in Attar's poem and then in the sonnets of Rumi's Great Divan has been widely used. One of the characteristics of Fakhr al-Din Ibrahim Hamedani, known as the Iraqi (688- 610) in the range of lyric poetry, is the telling of the story and narration of emotional and pure moments in the middle of the lyric poems. In this article, an attempt has been made to classify, describe and analyze the prominent ways of telling the story in "Iraqi" sonnets so that the reader becomes more familiar with the poet's goals and motives and mental mechanism.
METHODOLOGYThe research method in this article is descriptive-analytical with a fiction and narrative literature approach, and the method of collecting information is library and based on content analysis.
FINDINGSOut of a total of 303 ghazals in the generals of the Iraqi court, corrected by Saeed Nafisi (1998), 97 ghazals-stories were identified, which comprise about one third of the ghazals of the poet. 18 of them are dedicated to sonnets whose prominent element is "dialogue" and 33 are to sonnets- stories based on "anecdote".
CONCLUSIONIraqi lyric-stories are short stories in a simple language and suitable for romantic and mystical situations in which either the only element of "dialogue" prevails, or it describes its situations and the beloved or a report of the event. Recounts and represents the clergy. Aware of the fact that the atmosphere of ghazal is not suitable for storytelling and has its own limitations, Iraqi has not engaged in marginalization in ghazal-stories and has summarized the story in simple and concise language and has established a direct and effective connection between the reader and the story.
Keywords: Fakhreddin Iraqi, lyric-story, structural analysis, elements, methods of storytelling -
Pages 185-204BACKGROUND AND OBJECTIVES
The present study has been conducted on the place of mysticism in the literature of sacred defense poetry. The main purpose of this study is to answer the question of whether mystical terms and teachings have been used in the literature of the sacred defense system or not; If so, how did poets use mystical terms?
METHODOLOGYThis research is of theoretical type, relying on qualitative content analysis. The research method is a library method based on the study of books and articles related to the subject, which has carefully extracted and evaluated the required data from sources using the method of taking notes.
FINDINGSAmong the studied poems, those that had a mystical approach were extracted, and based on this, it was determined that the poets of the Holy Defense often used mystical teachings and terms in their poetry, and it was also determined that the poets were mystics. Practically and theoretically, they have also taken different positions in dealing with mysticism.
CONCLUSIONWhat is the result of this research is the certainty of the connection between mysticism and its concepts with the literature of sacred defense (poetry) and also the fact that the diversity of views and diversity of usage in relation to mysticism, combined with intensity and weakness, in the poems of observation poets Has been.
Keywords: Holy Defense, Mysticism, Poetry, Holy Defense Literature, Mystical Literature -
Pages 205-220BACKGROUND AND OBJECTIVES
Spiritual journey can be considered as the most important pillar of Sufism and mysticism and as the feature distinguishing it from other religious systems. So, a great part of Sofieh teachings has been centered on defining and explicating this spiritual journey. Existence of different steps in the evolutional journey not only superficialy indicates the existence of rituals, attitudes and educational systems, but also is in depth an influence of Sufis’ ontological view (as the one who plans the journey for his followers). Therefore, the place of God and Man in the hierarchy of the being and the relationship between these two plays a crucial role in howabouts of the journey.
METHODOLOGYThis research was conducted in a descriptive-analytical manner using library resources.
FINDINGSShams Tabrizi is one of the influential Sufis of the middle Ages. He is also regarded as an innovative and creative mystic in areas of anthropology, theology and ontology. In many regards, for example in terms of spiritual journey he has new and innovative ideas that deserve more attention. He believes that man has fallen apart from his true place, which is Khaliftulah. Therefore, he can regain his position through doing some actions and avoiding some other actions.
CONCLUSIONShams’ teachings regarding spiritual journey can be divided into two categories: 1) What the seeker should pay attention to on the outside and in the material life (human journey in society) & 2) what should happen in the heart and mind of the seeker (inner journey). In the first case, what is most important is the feeling of an inner need and a relationship based on love and knowledge of hijab, and te external requirement which must be observed by the seeker is choosing a guru.
Keywords: Shams Tabrizi, Maghalat, God, Journey, Ontology