فهرست مطالب

نشریه مطالعات جامعه شناسی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تعیین عوامل اجتماعی - فرهنگی مرتبط با میزان رضایت از زندگی زناشویی در میان زنان متاهل شهر آذرشهر
    حسین بنی فاطمه، طاهره طاهری تیمور لویی صفحات 7-29

    رضایت از عوامل بسیار مهم در زندگی زناشویی است، رضایت زناشویی باعث می شود زوجین آرامش را در زندگی ببینند و با آرامش و رضایت آنها، فرزندان نیز در خانواده به خوبی تربیت می شوند و آثار آن را در جامعه از خود نشان خواهند داد. بنابراین با توجه به اهمیت و نقش رضایت از زندگی زناشویی در روابط بین زوجین و افزایش آرامش در زندگی زناشویی لزوم توجه و بررسی این متغیر در جهت کاهش تعارضات و مشکلات و بهبود و افزایش وضعیت زندگی زناشویی احساس می گردد. هدف کلی این پژوهش تعیین عوامل موثر بر میزان رضایت زناشویی در میان زنان شهر آذرشهر (زنان متاهل بالای 15 ساله) می باشد. و اهداف جزیی آن تعیین رابطه بین میزان دینداری، سرمایه اجتماعی، ساختار قدرت، پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده، فاصله سنی زوجین، طول مدت ازدواج، وضعیت اشتغال زنان و تحصیلات زنان (متغیر مستقل) با میزان رضایت زناشویی (متغیر وابسته) می باشد. چارچوب نظری آن را نظریه های نیاز مازلو، همسان همسری برگس، دین دورکیم، سرمایه اجتماعی رابرت پاتنام، قدرت و طول مدت ازدواج میشل آندره تشکیل می دهد.

    روش

    روش تحقیق مورد استفاده  در این پژوهش، پیمایشی و شیوه ی نمونه گیری آن، خوشه ای چندمرحله ای می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر زنان متاهل بالای 15 ساله (9325=N) در شهر آذرشهر می باشد. حجم نمونه آن 354 زن می باشد. برای ارایه نتایج از روش ها و آماره های توصیفی و نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها، شیوه های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است، که تمام تحلیل های فوق توسط نرم افزارSPSS  می باشد.

    یافته های تحقیق

    نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین متغیرهای میزان دینداری، سرمایه اجتماعی، طول مدت ازدواج به عنوان متغیر مستقل با میزان رضایت زناشویی به عنوان متغیر وابسته می باشد. هم چنین میزان رضایت زناشویی بر اساس ساختار قدرت در خانواده، پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده و تحصیلات زنان متفاوت است. میزان رضایت زناشویی بر اساس وضعیت اشتغال زنان متفاوت نیست، بین فاصله سنی زوجین و رضایت زناشویی رابطه وجود ندارد.

    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، سرمایه اجتماعی، دینداری، ساختار قدرت در خانواده
  • مقایسه بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان
    فیروز راد، راحله منبری صفحات 31-51

    رویکرد موضوع این پژوهش، بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان دانشگاه تبریز می باشد. هدف از این تحقیق، تعیین برخی عوامل مرتبط با تقویت و یا تضعیف دینی و نیز شناخت برخی عوامل مرتبط با میزان دینداری دانشجویان می باشد. در این بررسی، از روش پیمایش میدانی و کتابخانه ای و با استفاده از پرسشنامه ای کتبی نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام شده است. نمونه موردنظر با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، از جامعه آماری نزدیک به 13000 نفر محاسبه گردیده که نهایتا حجم نمونه 373 نفر محاسبه شده است. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر، رگرسیون چندمتغیره، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز واریانس تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد: عوامل فردی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان می باشند. گروه دوستان و الگوی انتخابی، تاثیر زیادی بر تقویت یا تضعیف اعتقادات دینی دانشجویان دارند. و هم چنین عدم رضایت از مسیولین و اولیای مذهبی، موجب کاهش میزان دینداری دانشجویان می شود. نهایتا، متغیرهای گروه دوستان، گروه مرجع، جنسیت، و سن با میزان دینداری دانشجویان رابطه خطی رگرسیونی دارند و 5/87 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند.

    کلیدواژگان: عوامل روانی- اجتماعی، میزان دینداری، عوامل فردی، رضایت، دوستان و گروه مرجع
  • عوامل اجتماعی موثر بر میزان پذیرش کلیشه های جنسیتی (مطالعه موردی زنان شاغل همسردار شهرستان سراب)
    محمود علمی، سارا الیاسی صفحات 53-75

    هدف از انجام این پژوهش، توصیف میزان پذیرش کلیشه های جنسیتی توسط زنان و تحلیل اجتماعی موثر بر آن می باشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردیده و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق333 نفر از زنان شاغل همسردار شهرستان سراب بوده است که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و براساس فرمول نمونه گیری کوکران با حجم نمونه ای برابر 152 نفر از آنان، به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. متغیر وابسته تحقیق «میزان پذیرش کلیشه های جنسیتی» بوده است که رابطه آن با برخی از متغیرهای اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی ابزاری نظیر فعال، پرانرژی، مستقل، پرخاشگر، مدیر، قوی و توانا به مردان و ویژگی های شخصیتی بیانی یا روحیه بخش نظیر عاطفی، حساس، جذاب، آرام، صبور، مضطرب، وابسته به دیگران و نگران به زنان نسبت داده شده اند. هم چنین مشخص گردید که بین حمایت اجتماعی سازمان، شبکه روابط اجتماعی، تعهد به نقش، سطح تحصیلات همسر، سابقه کار و سن زنان با میزان پذیرش کلیشه های جنسیتی رابطه معنادری وجود داشته است و طبق آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره، عدم حمایت اجتماعی سازمان و عدم تعهد به نقش، سابقه کار و سن زنان بر میزان پذیرش کلیشه های جنسیتی زنان تاثیرگذار بوده اند.

    کلیدواژگان: کلیشه های جنسیتی، تعهد به نقش، جامعه پذیری جنسیت، حمایت اجتماعی سازمان
  • عوامل اجتماعی موثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیله سوار به برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان
    نعمت الله تقوی، صمد صباغ، لطف الله بابایی اونبربگلو صفحات 77-97

    هدف پژوهش حاضر عوامل اجتماعی موثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد بیله سوار به برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان در شهر بیله سوار می باشد. پس از طرح سیوال آغازین و ارایه اهداف پژوهش، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه های جامعه شناختی ارتباطات و ترکیبی از رویکردهای مبانی نظریه استفاده و خشنودی، نظریه گرایش فیش باین - آیزین، نظریه سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی و... با توجه به موضوع و اهداف تحقیق انتخاب گردید و فرضیات این پژوهش از مدل تیوریکی فوق اقتباس شد. این فرضیات رابطه گرایش دانشجویان را با عوامل اجتماعی می آزماید. جهت بررسی فرضیات مطرح شده 201 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بیله سوار به صورت نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و با استفاده ازروش تحقیق پیمایشی به منظور آزمون تحلیلی روی نمونه مورد نظر پرسش نامه ای با انواع سیوالات وگویه ها طراحی گردید. سپس میزان روایی و اعتبار این وسیله اندازه گیری برآورد گردید. مقدار آلفای کرونباخ که دلالت بر میزان روایی و پایداری درونی گویه ها در داخل مقیاس دارد حدود 78 درصد برآورد گردید که این مقدار نشانگر اعتبارکافی برای ابزاراندازه گیری است. نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که متغیرهای جنس، میزان دینداری، رضایت دانشجو ازبرنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان، اعتماد دانشجو به برنامه های تلویزیونی شبکه های داخلی، میزان سرمایه اجتماعی، هویت پذیری اجتماعی و رضایت از خدمات شهری با متغیرگرایش به برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنی داری دارند و این نتایج فرضیات تحقیق را مورد تایید قرار دادند.

    کلیدواژگان: اعتماداجتماعی، سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی، گرایش، استفاده و خشنودی، مخاطب
  • بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان گمرکات استان آذربایجان غربی
    محمدباقر علیزاده اقدم، محمد عباس زاده، مهدی حسین پور اصل صفحات 99-116

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان گمرکات آذربایجان غربی صورت گرفته است. سرمایه اجتماعی در سه بعد اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی و رضایت شغلی به وسیله شاخص توصیفی شغلی (JDI) اسمیت، کندال هالین اندازه گیری شده است. روش مطالعه، پیمایشی و از پرسشنامه استفاده شده و شیوه نمونه گیری به روش طبقه ای متناسب می باشد. یافته ها نشان می دهد که رضایت شغلی نمونه مورد مطالعه با میانگین (67/170) در حد مطلوب نبوده و میزان سرمایه اجتماعی نمونه آماری (79/139) در حد متوسط ارزیابی می گردد و میزان اعتماد اجتماعی در حد متوسط به پایین، انسجام اجتماعی در حد متوسط و مشارکت اجتماعی متوسط به بالا بوده است و نتایج آزمون ها هم نشان می دهد که رضایت شغلی کارکنان با توجه به وضعیت تاهل و پست سازمانی آنها متفاوت است و بین اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی(سرمایه اجتماعی) با رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. بدین معنی که هر چه قدر در گمرکات سرمایه اجتماعی بیشتر باشد رضایت شغلی کارکنان نیز بیشتر خواهد شد.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، سرمایه اجتماعی، اعتماداجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی
  • بررسی رابطه تعهد سازمانی با کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان شهید مدنی تبریز
    صمد عابدینی، علی اسمعیل زاده صفحات 117-133

    هدف اصلی در این مقاله تعیین رابطه تعهد سازمانی کارکنان با کیفیت زندگی کاری آنان در بیمارستان شهید مدنی تبریز می باشد. کیفیت زندگی کاری نمایان کننده نوعی فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریت است که کارکنان براساس آن احساس مالکیت، خودکفایی و عزت نفس می کنند. برنامه کیفیت زندگی کاری شامل هرگونه بهبود در فرهنگ سازمانی است که حامی رشد و تعالی کارکنان در سازمان باشد. کیفیت زندگی در اندیشه دورکهایم، معلول مکانیسم های معین و عوامل اجتماعی مشخص می باشند در نظریه وی کیفیت زندگی تابع نوع و شدت و چگونگی رابطه اجتماعی است. جامعه آماری تحقیق فوق کلیه کارکنان بیمارستان شهید مدنی تبریز می باشند در سال 1389 برابر 1200 نفر گزارش شده و از این تعداد حدود 384 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب و تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و داده ها و با استفاده از پرسشنامه 24 سیوالی تعهد سازمانی «آلن و مایر» و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (40 سوالی) جمع آوری گردید. و این تحقیق یک مطالعه کاربردی و توصیفی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss انجام شد و از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی تست استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه وجود دارد و بین تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری با کیفیت زندگی کاری رابطه وجود دارد و تعهد سازمانی کارکنان بر اساس جنسیت آنان متفاوت است ولی تعهد سازمانی کارکنان براساس میزان تحصیلات معنی دار نیست.

    کلیدواژگان: تعهد، بیمارستان شهید مدنی، کیفیت زندگی کاری، عزت نفس، رابطه اجتماعی
  • بررسی نقش خانواده در بروز ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان سال اول تا سوم متوسطه شهر مراغه در سال تحصیلی 89-88
    سیروس فخرایی، صفر قاسم زاده صفحات 135-154

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خانواده در بروزنا هنجاریهای رفتاری دانش آموزان سال اول تا سوم متوسطه شهرمراغه در سال  تحصیلی 89- 88 صورت گرفته است. جامعه آماری این  پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان مراغه که بالغ بر 6354 نفر می باشد که از این تعداد 340 نفر با  استفاده  ازفرمول کوکران و نمونه گیری طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و برای جمع آوری داده ها از آزمون محقق ساخته استفاده گردیده است و برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس ضریب همبستگی پیرسون و هم چنین از آزمون تی استفاده  شده است. متغییر وابسته یا ملاک در این  پژوهش ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان می باشد و هم چنین متغییرهای مستقل یا  پیش بین در این پژوهش عبارتند از: وضعیت اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین، بعد خانواده، میزان استواری خانواده،  اختلافات خانوادگی، میزان تنبیه والدین، وضع  اشتغال والدین، بر اساس نتایج  به دست آمده از این پژوهش بین میزان ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان و متغییرهای وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات والدین، میزان تنبیه والدین، اختلافات خانوادگی، میزان استواری خانواده رابطه معناداری وجود دارد و هم چنین بین بعد خانواده و وضع اشتغال والدین با میزان ناهنجاری های رفتاری  دانش-آموزان رابطه معناداری دیده نشده است.

    کلیدواژگان: ناهنجاری های رفتاری، دانش آموز، وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات والدین
  • بررسی نقش عوامل اجتماعی بر مشارکت شهروندان در امور شهری (مطالعه موردی شهرستان مراغه)
    کامران صداقت، ناصر قهرمان صفحات 155-176

    هدف پژوهش حاضرتعیین میزان مشارکت شهروندان مراغه ای در امور شهری و شناخت عوامل اجتماعی موثر برآن می باشد لذا به همین منظور پس از طرح سوال آغازین و ارایه اهداف پژوهش بر اساس چهارچوب نظری فرضیه های تحقیق شکل گرفت و جهت آزمون روابط متغیرهای فرضیه ها مطرح شده تعداد 383 نفر از افراد بالای 18 سال ساکن درشهر مراغه به صورت خوشه ای  چند محله ای انتخاب شدند وبا استفاده از روش پیمایشی با ابزار پرسش نامه و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفتند و داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری مناسب (r پیرسون، r اسپرمن، آزمونt  و تحلیل واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر رابطه ای معنی دار بین متغیرهای مستقل (آگاهی اجتماعی، انسجام اجتماعی، امنیت اجتماعی، میل به پیشرفت، سن، جنسیت، درآمد و شغل) با مشارکت می باشند. هم چنین مشارکت اجتماعی بر اساس مجموع عوامل مستقل با رگرسیون چندگانه تبیین شد. الگوی نهایی نشان داد که بیشتر از همه متغیر مستقل، میل به پیشرفت در مشارکت اجتماعی موثر است. بدین معنی که هرچه میزان میل به پیشرفت در فرد بیشتر باشد میزان مشارکت وی در امور شهری زیاد است. علاوه بر این در میان دیگر متغیرها، متغیرهای مستقل «آگاهی اجتماعی»، «انسجام اجتماعی»، «امنیت اجتماعی»  به ترتیب دارای تاثیر مثبت در مشارکت هستند.

    کلیدواژگان: مشارکت، آگاهی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، امنیت اجتماعی، رضایت اجتماعی، میل به پیشرفت
|
  • Identifying the cultural-social factors on the satisfaction rate of matrimony among married women in Azarshahr.
    Hossein Banifatemeh, Tahereh Taheri Pages 7-29

    Satisfaction is one of the important elements in matrimony life.The purpose of this study is to identify the cultural-social factors on the satisfaction rate of matrimony among married women in Azarshahr. In this study the relationship between dependent variables of religious practice rate, social capital, power structure, socioeconomic status of the family, age gap of the couple, duration of marriage, employment and education of the women and independent variable of satisfaction rate of matrimony was identified.The research method is survey and the data were collected using multistage cluster sampling.The population is 354 married women above 15 years old of Azarshahr.The results show that there is a meaningful relationship between dependent and independent variables of the study.Also, the satisfaction rate of matrimony based on the employment status of the women doesn't differ and there is no relationship between age gap of couple and satisfaction of matrimony.

    Keywords: satisfaction of matrimony, Social capital, religious practice, power structure in family
  • A study on some psychological and social factorsassociated with religiosity of students.
    Firooz Rad, Raheleh Menbari Pages 31-51

    The subject of this research is to study some psychological and social factors associated with religiosity rate of Tabriz university students. The aim of this study is to determine some factors related to religious intensiveness and weakness. In this study, field survey, library methods and questionnaire were used to collect data.The sample computed by Cochrane sampling formula among nearly 13000 people, is 373 people. The data were analyzed by path analysis, multiple regression, Pearson test, T-test and ANOVA. The results show that individual factors associated with the students’ religiosity. Friends and selected patterns have great impact on the intensity or weakness of religious beliefs of students. Also, dissatisfaction of officials and religious authorities reduce the amount of religiosity of students. Finally, variables of friend group, reference group, age and sex have linear regression equation with the rate of student religiosity and clarify 87.5 percent of variation of dependent variable.

    Keywords: Social-psychological factors, the rate of religiosity, Individual Factors, satisfaction, friends, reference group
  • Social factors affecting the acceptance of gender stereotypes (A case study of married working women, city Sarab).
    Mahmood Elmi, Sarah Elyasi Pages 53-75

    The purpose of this study was to describe the acceptance of gender stereotypes by women and effective social analysis on it. The study was conducted using surveys and questionnaires contrived by the researchers. Dependent variable of this study is "acceptance of gender stereotypes" that its association with some social variables as independent variables has been investigated. Results show that personality traits such as active, energetic, independent, aggressive, tactful and strong are attributed to men and emotional personality factors such as sensitive, attractive, quiet, patient, anxious and dependent are attributed to women.It was recognized that there is a meaningful relationship between social support of the organizations, social relations network, and commitment to the role, education level of husbands, experience and age and acceptance of gender stereotypes

    Keywords: gender stereotypes, role commitment, socialization Gender, social support organization
  • Effective social factors on the orientation of the studentsof the Islamic Azad University of Bilesavar totelevision programs of Azerbaijan.
    Nematolahe Taghavi, Samad Sabagh, Lotfollahe Babai Pages 77-97

    The purpose of the present study is to examine the effective factors on the orientation of the students of the Islamic Azad University of Bilesavar to television programs of Azerbaijan Republic.The theoretical framework of the study is based on the sociological theories of communication. The research method is survey and 201 students were selected as participants using stratified sampling. The contrived questionaire was designed as a research instrument which its validity was estimated as 78 percent. The results show that there is a meaningful relation between variables such as gender, rate of religious practice, stdents' satisfaction of television programs' of Azerbaijan, students' confidense to hommade programms, social identification, rate of social capital and satisfaction of urbane servises  with the orientation to television programs of azerbaijan

    Keywords: social confidence, Social capital, social identification, Orientation
  • Amination of the relationship between social capital and job satisfaction of west Azarbayjan custom employers.
    MohammadBagher Alizadeh Aghdam, Mohammad Abasszadeh, Mehdi Hosseinpour Pages 99-116

    The purpose of this study is to examine the relationship between social capital and job satisfaction of west Azarbayjan custom employers.Social capital was scaled in three dimensions namely; social confidence, social coherence and social participation and also the job satisfaction was scaled using job description index (JDI) of Esmit, Halin. The method of the study is survey and the sample was selected using suitable hierarchical sampling. The results showed that the job satisfaction (mean of 170.67) of the sample was not acceptable, the amount of social capital (mean of139.70) is minimum, the amount of social confidence is below the minimum, the amount of social coherence is minimum and social participation is above minimum. Also, it was realized that job satisfaction of employers is different considering marital statue and organizational position and also there is a meaningful relationship between social confidence, coherence and participation.

    Keywords: Job satisfaction, Social capital, social confidence, Social Coherence, social participation
  • The study of relationship between organizational commitment and quality of working life among the staff of Madani Martyr Hospital.
    Samad Abedini, Ali Esmaeelzadeh Pages 117-133

    The main aim of this paper is to identify the relationship between organizational commitment of staff and their working life quality in Madani Martyr hospital.  The quality of working life is an indicator of the kind of organizational culture and management method upon which the staffs feel ownership, self sufficiency and self – esteem. The plan of working life quality includes all kinds of improvements in organizational culture that supports the staff upgrade in the organization. According to Durkheim, the quality of life is the result of definite mechanisms and specific social factors. In this theory, the quality of life is an incident of the kind, intensity and type of social relationship. The statistical society involved in this research includes all personnel of Madani Martyr hospital of Tabriz . They were reported as 1200 people and 384 of them were selected as sample through a suitable and random hierarchical sampling and data was collected by using the organizational commitment questionnaire of Allen and Myer which contained 24 questions and the Richard and Walton questionnaire of working life quality (40 questions). This research is an applied and descriptive study. The analysis of the results was conducted using statistical software of SPSS, and Pierson correlation coefficient and T-test. The findings showed that there is a relation between the organizational commitment and the quality of staff working life, and between the emotional, continuum and normal commitment and quality of working life. Organizational commitment of staff is different based on their genders but it isn't different on their education rate.

    Keywords: Madani Martyr hospital, Quality of working life, self esteem, Social Relation
  • The role of family in originating of anomie behavior on first to third grade of high school students in Maragheh (88-89).
    Siroos Fakhrayi, Safar Ghasemzadeh Pages 135-154

    The present study conducted to examine the role of family in originating of anomie behavior of first to third grade of high school student of Maragheh in 88-89 educational year. The statistical society of this study is all the students (girls and boys) of Maragheh (6354) among which 340 students was selected as a sample of this study. The data was collected using contrived test of the researcher and the data were analyzed using ANOVA, Pearson correlation coefficient and T test. The dependent variable of this study is anomie behavior of students and the independent variables are:Family’s economy, educational level of parents, family problems, family punishment, and occupation of parents. The results show that there is a meaningful relationship between anomie behavior of students and family's economy, educational level of parents, family punishment, family problems.

    Keywords: student, Family's economy, Education of parents
  • Examining the role of social factors on citizen's participation in civil affairs (case study).
    Kamran Sedaghat, Naser Ghahreman Pages 155-176

    The purpose of this study is to examine the role of social factors on Maragheh citizen's participation in civil affairs.The population of the study is 383 people of above 18 years old in Maragheh and were selected by multistage cluster sampling.The research method is survey and questionnaire and interview are the instruments.The data were analyzed using R Pearson, R spear-man, T test and AN OVA.The results show that there is a meaningful relationship between dependent variables( of civic consciousness, social coherence, social security, propensity to progress, age, gender, income and occupation)and social participation.Also, the propensity to progress is the most effective factor in social participation.It means that more propensity to progress causes to more participation of the citizens.

    Keywords: civic consciousness, social confidence, Social Coherence, Social Security, social convenience, propensity to progress