فهرست مطالب

نشریه طبیعت ایران
سال ششم شماره 5 (پیاپی 30، آذر و دی 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/10
  • تعداد عناوین: 28
|
  • سخن مدیر مسئول
  • عادل جلیلی* صفحه 3

    یکی از اهداف توسعه جنگل در خارج از عرصه های جنگلی، دسترسی به منافع اقتصادی است. اگرچه صنایع چوب و کاغذ در ایران، ظرفیت زیادی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده دارد، ولی بزرگترین چالش، دسترسی به چوب است. ایران کشور فقیری ازنظر سطح جنگل است و یکی از مسیرهای راهبردی برای تامین ماده اولیه این صنایع، تامین چوب از طریق توسعه زراعت چوب است. در 50 سال گذشته، در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، فعالیت های پژوهشی گسترده ای برای معرفی ارقام پرمحصول، روش های بهره برداری کوتاه مدت، کشت مخلوط، اگروفارستری و به زراعی انجام شده این موسسه نشان داد، ضریب نفوذ ارقام معرفی شده این بخش در صنوبرکاری های دایر کشور، بیش از 65 درصد است. این مطالعه نشان می دهد، یافته های علمی و فناوری های به دست آمده، مورد توجه بهره برداران و صنوبرکاران است.

  • نوزاد قادری صفحات 4-5
  • دیدگاه ها
  • کامبیز اسپهبدی*، علی اشرف مهرابی، عباس قمری زارع صفحات 7-17

    تهیه بذر و نهال های شناسنامه دار و مناسب از گونه های درختی و درختچه ای جنگلی که سازگاری و تنوع ژنتیکی مناسب برای نواحی مختلف رویشی کشور داشته باشند، به عنوان پیش نیاز برنامه های اجرایی در احیاء و توسعه جنگل پذیرفته شده است. از آنجا که در برنامه راهبردی احیاء و توسعه جنگل های ایران، جنگل کاری در سطوح وسیع پیش بینی شد، لازم است توسعه باغ های بذر به عنوان راهبردی آزمون شده، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بر اساس تجارب پژوهشی- اجرایی موجود، مدل هایی که بین تنوع ژنتیکی و دستاورد ژنتیکی در تولید بذر تعادل ایجاد کنند، کارایی لازم در تولید انبوه و باکیفیت بذر و نهال در کوتاه، میان و بلندمدت را خواهند داشت. با این رویکرد، منابع تامین بذر هم شامل محوطه های بذرگیری و هم باغ های بذر خواهد بود. از این رو، برای تشکیل باغ بذر در نواحی مختلف رویشی، ابتدا محوطه های بذرگیری شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد. با ارزیابی ژنتیکی (مبتنی بر روش های مولکولی) و فنوتیپی (مبتنی بر آزمون نتاج) پایه های مناسب در هر محوطه بذرگیری، برای تامین موقت بذر پیش از تشکیل و یا بذردهی باغ های بذر و یا در مواردی به دلیل عدم امکان تشکیل باغ بذر، به صورت دایمی شناسایی و گزینش خواهند شد. در مرحله بعد، با تلفیق داده های مربوط به بررسی های مولکولی و نتایج آزمون های نتاج، تعداد مناسبی از پایه های مادری با توان ژنتیکی مناسب و قابلیت انتقال صفات برتر به نسل-های بعد، برای تشکیل باغ بذر گزینش شده و باغ بذر با نهال های این پایه های مادری تشکیل می شود.

    کلیدواژگان: آزمون نتاج، باغ بذر، محوطه بذرگیری، منابع تامین بذر
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • سینا قوامی صفحه 18
  • دیدگاه ها
  • نگهدار اسکندری* صفحات 19-26

    پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 و ورود برخی از مفاهیم فقهی همچون «حریم روستا» و «مرتع حریم» موجب شد تعریف این عبارت ها و واژه های دیگری مانند «مرتع روستایی»، «مرتع عمومی» و «مرتع عشایری» مورد بحث واقع شود. این اختلاف نظرها از زمان مصوبه ستاد مرکزی هیات های واگذاری و احیاء اراضی در سال 1368 که حریم روستا و مرتع حریم را دو مقوله شرعی و قانونی جداگانه تعریف کرد، در مباحث مرتبط با مدیریت مراتع وارد شد. تعریف صحیح عبارت هایی که بار حقوقی مهم دارند، می تواند اثر مهمی در اجرای قوانین و مقررات مربوطه داشته باشد. براساس وظایف محوله قانونی، همواره تعیین حدود مراتع و بهره برداران دارای حقوق عرفی بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده است و در این راستا برمبنای دستورالعمل های مصوب (شیوه نامه فنی اجرایی بهره برداری از مراتع کشور) در مراتع روستایی خارج از محدوده روستا، براساس عرف پروانه چرا بنام شورای اسلامی روستا صادر می شود. در مراتع غیر روستایی (مراتع عمومی و عشایری) طبق سوابق عرفی پروانه چرای دام توسط هیات ممیزی مرتع برای افراد صادر می گردد. همچنین بعد از محدوده روستا و مراتع روستایی، محدوده ی دیگر به نام مرتع حریم روستا وجود ندارد.

    کلیدواژگان: سابقه عرفی، حریم روستا، ممیزی مرتع، هیئت هفت نفره، روستا
  • ندا علیزاده بلوچی*، علیرضا نیکویی، حسن علیپور، مریم محمودی صفحات 27-33

    در محیط رقابتی امروز، بدون سرمایه گذاری برای ایجاد پیوندهای قوی و مطمین بین کارکنان، نمی توان از آنها انتظار انجام وظایف را به شکل کارآ داشت. تحلیل شبکه ی سازمانی یکی از کاربردهای روش تحلیل شبکه اجتماعی است. لذا هدف از انجام این تحقیق، تحلیل و ترسیم شبکه های ارتباطات درونی و بیرونی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور می باشد. جامعه آماری در این تحقیق را مدیران و اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تشکیل می دهند که از طریق روش تمام شماری پاسخگوی سوالات تحقیق بودند. مطابق نتایج به دست آمده در تحقیق، در زمینه ارتباطات درون سازمانی، بیشترین ارتباطات مربوط به پژوهشگاه حفاظت خاک و آبخیزداری، موسسه تحقیقات خاک و آب، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، مرکز ملی تحقیقات شوری و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بود. بیشترین ارتباطات برون سازمانی هم مربوط به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دانشگاه ها، سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی، سازمان نقشه برداری، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، و انجمن های علمی زراعت، جنگلبانی، مرتعداری، بیابان و گیاهان دارویی بود. شبکه ارتباطاتی به دست آمده در هر دو نوع ارتباطات نیز از نوع همه جانبه با مشخصات سرعت قابل قبول در برقراری ارتباط، ارتباط فراگیر، دقت نسبتا خوب، و بدون ساختار از قبل تعیین شده به دست آمد.

    کلیدواژگان: ارتباطات درونی، ارتباطات بیرونی، تحلیل شبکه، موسسات جنگلها و مراتع کشور
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • سیده مریم حسینی صفحه 34
  • نامه های علمی
  • نادیا کمالی*، عادل جلیلی، پروانه عشوری، مرتضی خداقلی صفحات 35-43

    درمنه زارها میلیون ها هکتار از رویشگاه های طبیعی کشور را به خود اختصاص می دهند و وسیع ترین اکوسیستم مرتعی ایران به شمار می روند. وابستگی انواع جوامع گیاهی و جانوری به این رویشگاه ها موید ظرفیت بالای آن ها است و مدیریت اکوسیستمی و جامع در این رویشگاه ها بسیار حایز اهمیت است.. گونه های جنس درمنه در حدود 34 میلیون هکتار از مناطق استپی و نیمه استپی ایران، پراکنش دارند که حدود 21 درصد از مساحت خشکی های کشور را در بر می گیرند. این رویشگاه ها با توجه به سختی شرایط زیستگاهی، بسیار حساس و شکننده می-باشند. تغییرات آب و هوایی، چرای مفرط و تغییر کاربری اراضی، در تعیین سرنوشت این رویشگاه ها بسیار مهم می باشند. تقسیم بندی درمنه زار با رویکرد مدیریت چرای دام نگاهی نامناسب و تحمیلی به-شمار می رود و موجب غفلت از پتانسیل واقعی این رویشگاه ها شده است، در حالیکه نتایج مطالعات مختلف صورت گرفته در این مناطق نشان می دهد متوسط تولید علوفه در این اکوسیستم ها بسیار ناچیز و حدود 150 کیلوگرم در هکتار است، این ارزش گذاری با نگاه تامین علوفه مانع اتخاذ راهبردی مناسب در سیستم دام پروری کشور برای تامین انرژی مورد نیاز دام می گردد. لذا با توجه به شکنندگی این اکوسیستم ها و خدماتی که این عرصه های طبیعی به کشور ارایه می کنند بازنگری در مدیریت آن ها در راستای استفاده از توان واقعی در حفظ تنوع زیستی و حفاظت آب و خاک امری ضروری است.

    کلیدواژگان: درمنه زار، اکوسیستم مرتعی، مدیریت
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • الهام عظیمی نیا صفحه 44
  • نامه های علمی
  • سمانه رضوی زاده*، فاطمه درگاهیان صفحات 45-53

    بحران آب از مهم ترین دغدغه ها در کشورهای با اقلیم خشک و نیمه خشک به ویژه در سال های اخیر است. دبی رودخانه ها به عنوان مهم ترین پارامتر هیدرولوژیکی در منابع آب سطحی، متاثر از پارامترهای اقلیمی و خشکسالی است. هدف از این تحقیق، بررسی تغییرات زمانی و مکانی خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیک در سطح حوزه آبخیز زهره-جراحی و در بازه زمانی 5 دهه مطالعاتی (1354-1345 تا 1394-1385) است. بدین منظور از دو شاخص خشکسالی هیدرولوژیکی (SDI) و هواشناسی (SPEI) استفاده شد که به ترتیب در نرم افزارهای DrinC و DIP محاسبه شده و در محیط نرم افزار ArcMap نقشه های آنها تهیه شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که خشکسالی اقلیمی منطقه تاثیری مستقیم بر تغییرات جریان رودخانه‏ های حوضه داشته بطوریکه محاسبه شاخص های خشکسالی حوضه در بازه زمانی 50 ساله، مطابقت تغییرات زمانی و مکانی خشکسالی هیدرولوژیکی رودخانه های زهره، جراحی و کوپال را با تغییرات خشکسالی اقلیمی نمایش می دهد. شاخص خشکسالی هیدرولوژیکی و اقلیمی در چهار دهه اول بازه زمانی مطالعاتی (54-1345 تا 84-1375) ترسالی، نرمال و خشکسالی ملایم بوده است اما در دهه آخر (94-1385) خشکسالی اقلیمی و هیدرولوژیکی نشان از وضعیت خشکسالی شدید دارند. همچنین مطالعه روند تغییرات مکانی خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیک نشان می دهد که از شرق به غرب و پایین دشت حوضه، غالبا تغییرات به سمت تشدید خشکسالی بوده است. لذا در بازه زمانی 50 ساله، از گذشته تا به حال شاهد تشدید وضعیت خشکسالی اقلیم بوده ایم که اثرات آن به صورت خشکسالی هیدرولوژیک بروز نموده است.

    کلیدواژگان: شاخص خشکسالی SPEI، شاخص خشکسالی SDI، تغییر اقلیم، حوضه زهره-جراحی
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • علی پورقربان صفحه 54
  • نامه های علمی
  • ابراهیم زرقانی، هدی زمانی* صفحات 55-65

    راسته Neuroptera، یکی از راسته های مهم حشرات محسوب می شود که شامل بالتوری های سبز و قهوه ای، شیر مورچه ها و چند خانواده دیگر هستند. اعضای این راسته نقش بسیار مهمی را در کنترل طبیعی بندپایان زیان آور گیاهان مرتعی، زراعی و باغی ایفا می کنند. از آنجایی که اطلاعات کمی در مورد فون افراد این راسته در ایران و خصوصا استان کردستان وجود دارد، سعی شده است که بخشی از فون بالتوری های استان مورد مطالعه قرار گیرد. بررسی هایی به منظور جمع آوری و شناسایی گونه های این راسته با استفاده از تله نوری و توردستی در طی سال 1391 انجام شد. نمونه ها بعد از جمع آوری، به آزمایشگاه منتقل و نمونه های بالغ اتاله و برچسب مربوطه نصب و سپس با استفاده از منابع معتبر مورد شناسایی قرار گرفتند. در این مطالعه، جمعا تعداد 19 گونه از چهار خانواده Ascalaphidae، Chrysopidae، Myrmeleontidae و Nemopteridae مورد بررسی قرار گرفتند که تمامی گونه ها برای نخستین بار از استان گزارش می شوند. همچنین ویژگی های بارز ریخت شناسی، مختصات جغرافیایی و عکس های تعدادی از گونه ها برای مناطق ارایه شده است.

    کلیدواژگان: بالتوری های راسته Neuroptera، شکارگر، مرتع، استان کردستان، ایران
  • قاسم اسدیان*، مهناز ختار، رضا سیاه منصور، مهدی احمدیان صفحات 67-73

    آتش سوزی بر تمام اجزای اکوسیستم از جمله آب، هوا و خاک موثر است و موجب افت کیفیت و عدم پایداری آن ها می شود. در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آتش سوزی بر برخی خواص خاک، نمونه های خاک سوخته (توسط روستاییان بومی) و شاهد از عمق سطحی (cm30-0) طی سه سال متوالی (1397-1398-1399) ازمنطقه سولان همدان برداشت شد ومقادیرکربن آلی، فسفر و پتاسیم، شوری، اسیدیته، آهک، شن، رس و سیلت آن ها، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که آتش سوزی سبب افزایش درصد شن (2/19 درصد) و کاهش درصد سیلت و رس (9/39 و 9/5 درصد) گردید. فسفر قابل دسترس خاک در تیمار سوخته افزایش (4/47 درصد) یافت. مقادیر آهک و اسیدیته خاک در هر دو تیمار شاهد و سوخته بسیار نزدیک بود. میزان ماده آلی (30درصد)، پتاسیم قابل دسترس (45/8 درصد) و شوری خاک (16 درصد) در تیمار آتش سوزی کاهش یافت. طی گذشت سه سال پس از آتش سوزی، درصد شن افزایش و درصد آهک و شوری خاک کاهش یافت اما تغییرات سایر خصوصیات روند مشخصی نداشت. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده لازم است مدیریت مناسب بر اکوسیستم های طبیعی صورت گیرد تا از آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی جلوگیری شود و در صورت بروز چنین حوادثی با افزایش مواد آلی و تقویت جانداران خاک، این مناطق را احیا کرد و توان تولید آن ها را بالا برد.

    کلیدواژگان: عناصر غذایی قابل دسترس خاک، ماده آلی، آهک، بافت خاک
  • گفتگوهای چالشی
  • احمد رحمانی* صفحات 75-87

    همان طور که در شماره های گذشته نشریه طبیعت ایران مطرح شد، پس از وقوع بحران گرد و غبار در استان خوزستان در سال 1395، مسئولیت مطالعه و ارایه برنامه برای برون رفت از این بحران بر عهده موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور قرار گرفت، در این رابطه، موسسه پس از تشکیل کارگروه و انجام مطالعات گسترده ، برنامه عملیاتی تثبیت ریزگرد خوزستان را ارایه داد.در سه شماره گذشته نشریه طبیعت ایران، در مورد گرد و غبار خوزستان مطالب مفصلی از زبان مدعوین محترم منتشر شد. کارگروه مطالعاتی ریزگرد موسسه، پس از استان خوزستان، موضوع گرد و غبار سیستان را نیز، که سابقه طولانی دارد، مطالعه و بررسی کرد. نتایج این مطالعات با موضوع «بررسی ویژگی ها و مسایل مختلف گرد و غبار در سیستان»، در این شماره از گفت و گوی چالشی نشریه طبیعت ایران با حضور آقای مهندس محمد فیاض، سرناظر محترم عالی نظارت کارگاهی عملیات ریزگرد و سرکار خانم دکتر فاطمه درگاهیان، رییس محترم گروه تحقیقات اقلیم و بیابان کارگروه مطالعات ریزگرد طرح و بررسی می شود.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • علی سرخوش صفحه 90
  • نگاهی به طبیعت ایران
  • احمد پورمیرزایی* صفحات 91-100

    پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون مجموعا با مساحت 178608 هکتار و در استان کرمان و در محدوده شهرستان های بافت و ارزوییه واقع شده است . در مجموع 730 گونه و تقسیمات تحت گونه ای از منطقه تشخیص داده شد .مهمترین تیره های گیاهی شامل: Asteraceae با 88 گونه Papilionaceae , با 87 گونه ، Poaceae با 74 گونه ، Brassicaceae با 52 گونه ، Lamiaceae با 45 گونه ، Caryophyllaceae با 38 گونه می باشند ، جنس Astragalus با 53 گونه بیشترین تعداد و Nepeta با 12 گونه و Salvia با 10 گونه از جنس های بزرگ منطقه خبروروچون می باشند. همچنین ناحیه کوهسری (آلپاین) کوه بزرگ خبر مورد بررسی قرار گرفت که در شیب های مختلف آن متفاوت است و بالاتر ازحد نهایی جامعه جنگلی ارس می باشد . گیاهان کوهسری با توجه به بررسیهای بعمل آمده ، 67 گونه شناسایی شد . مهمترین تیره های گیاهی شامل : Asteraceae با 12 گونه ، Papilionaceae با 10 گونه و Lamiacaeae و Rosaceae هر یک با 5 گونه. همی کریپتوفیت ها به میزان 49 درصد بیشترین طیف زیستی گونه های گیاهی آلپاین می باشد.

    کلیدواژگان: پارک ملی خبر و روچون، کرمان، فلور
  • ستون ها
  • عادل جلیلی، مصطفی جعفری صفحه 102

    1-همگان پدیده ای به نام «مهاجرت از ایران » را پذیرفته اند و کمتر کسی است که به آن شک داشته باشد، به طوریکه حتی کمیت آن هم قابل مجادله نیست و خروج سالانه کم وبیش 150 هزار نفر در بیشتر مصاحبه ها و گزارشها دیده می شود. علاوه بر افزایش در آمار مهاجران، تغییر در الگوی مهاجرت نیز قابل مشاهده است.خروج توده ای در جریان انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، این توده شامل قشر وسیعی از سیاستمداران، نظامیان، صاحبان سرمایه، نویسندگان و هنرمندان فعال در رژیم پهلوی بود. پس از آن، خروج مخالفان نظام بود که بیشتر وابسته به گرو ه های سیاسی با مشی مسلحانه در قبال نظام نوپا بودند. رقابت ها و برخوردهای سیاسی درون نظام در اتفاقهای کوی دانشگاه در سال 1378 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 ، نوع مهاجرت جدیدی را رقم زد و زمینه خروج تعدادی از فعالان سیاسی و دانشجویان را به وجود آورد. درست است که این نوع مهاجرت ها ازنظر کیفیت نیروی انسانی چشمگیر بود، ولی ازنظر کمی زیاد نبود.2-انگلستان میزبان بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد COP26 است که در تاریخ 31 اکتبر تا 12 نوامبر سال 2021 در اسکاتلند، شهر گلاسگو (Glasgow) به صورت مشترک با ایتالیا برگزار شد. بریتانیا سعی داشت قبل از برگزاری کنفرانس نشان دهد که متعهد به همکاری با همه کشورها و پیوستن نیروهای خود به جامعه مدنی، شرکتها و افرادی است که در خط مقدم تغییرات آب وهوایی فعالیت های اقلیمی را تشویق می کنند.

  • فاطمه سفیدکن* صفحه 103

    گیاهان دارویی، یک صنعت نوظهور در بخش کشاورزی با رشد متوسط سالانه 15/5درصد است. میزان تجارت جهانی کنونی گیاهان دارویی بیش از 150 میلیارد دلار است که پیش بینی می شود توسعه تجارت آن تا سال 2025 به بیش از 450 میلیارد دلار و تا سال 2050 به بیش از 5.000 میلیارد دلار برسد (یورومانیتور، 2017). عمده کشورهای صادرکننده گیاهان دارویی چین، هند، مصر، آلمان و آمریکا و عمده کشورهای واردکننده گیاهان دارویی آلمان، آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن هستند (یورومانیتور، 2017).با توجه به گزارش های ارایه شده، ارزش اقتصادی گیاهان دارویی، فقط در بازار آمریکا تا سال 2011 میلادی، حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار پیش بینی شده است، در حالی که، ارزش صادرات گیاهان دارویی ایران در سال 1399 حدود 570 میلیون دلار بوده است. با توجه به اینکه ایران دارای فلور متنوعی از گیاهان دارویی است، متاسفانه در تجارت جهانی گیاهان دارویی از جایگاه اقتصادی چندان مناسبی برخوردار نیست.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • حنانه جمشیدیان صفحه 104
  • دانشمندان ایرانی
  • پریسا پناهی* صفحات 105-115

    بی شک طبیعت ایران وامدار مردان و زنان با اراده ای است که با وجود مشکلات و ناملایمات روزگار، به واسطه عشق به وطن، جای جای کشور را پیمودند و در شناسایی گیاهان و طبیعت این سرزمین تلاش کردند. در میان متخصصان علوم طبیعی، گیاهشناسان به دلیل ماهیت کار، بیش از سایر محققان در طبیعت حضور دارند و برای مشاهده مراحل رویشی انواع گیاهان در فصول مختلف به طبیعت ایران سفر میکنند. آنها، همچنین ناچارند تا نقطه به نقطه عرصه های طبیعی را پیمایش کنند تا گیاهی را ناشناخته رها نکنند. بدون تردید در میان جامعه متخصصان و محققان گیاهشناسی ایران، نام دکتر ولی اله مظفریان به دلیل تلاش فراوان در شناسایی فلور ایران، تدوین و انتشار کتابهای گیاهشناسی و گیاهان متعددی که شناسایی و برای اولین بار به جهان معرفی کرده اند، جایگاه خاص و ویژ ه ای دارد.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • سارا روانپاک صفحه 116
  • معرفی گونه های گیاهی نادر و در معرض انقراض ایران
  • سید رضا صفوی*، محمد امینی راد صفحات 117-123

    جنس .Scorzonra L از تیره کاسنی (Asteraceae) دارای 18 گونه انحصاری در ایران است؛ Scorzonera persica Boiss. & Buhse، یکی از این گونه های انحصاری است و تا به حال تنها از سه نقطه در کشور جمع آوری و گزارش گردیده است. جایگاه حفاظتی این گونه بر اساس شیوه نامه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و با استفاده از معیارهای اندازه جمعیت، سطح تحت اشغال، درصد حضور، کیفیت رویشگاه و زادآوری طبیعی تعیین شد. سطح تحت اشغال (AOO) این گونه با اندازه گیری میدانی در رویشگاه های آن 2/0 کیلومتر مربع و میزان حضور گونه در محدوده انتشار آن (EOO) با استفاده از نرم افزار GeoCAT، 2720 کیلومتر مربع برآورد شد و به این ترتیب این گونه در معرض خطر انقراض (EN) قرار دارد. انجام عملیات عمرانی و چرای دام در رویشگاه این گونه، از جمله عوامل تهدید کننده حیات این گونه هستند؛ بنابراین حفاظت از این گونه با قرق رویشگاه آن ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: تیره کاسنی، گونه انحصاری، در بحران انقراض، جایگاه حفاظتی، IUCN
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • محمدرضا پورقربان صفحه 124
  • معرفی گونه های گیاهی نادر و در معرض انقراض ایران
  • فاطمه فدائی*، عادل جلیلی، زیبا جم زاد صفحات 125-131

    گونه Diaphanoptera stenocalycina Rech. f. & Schiman-Czeika متعلق به تیره میخک (Caryophyllaceae) و با شکل بالشتکی است. این گونه بطور انحصاری از محدوده شرق پارک ملی گلستان و ناحیه همجوار آن در غرب استان خراسان شمالی شناخته شده است. در این تحقیق، جایگاه حفاظتی این گونه بر اساس شیوه نامه و معیارهای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) بر پایه سه معیار سطح تحت اشغال (AOO)، میزان حضور یا محدوده انتشار (EOO) و اندازه جمعیت بررسی گردید. بر این اساس، مقادیر AOO و EOO به ترتیب 5/1 و 078/164 کیلومترمربع محاسبه شد. بر اساس مولفه های IUCN جایگاه حفاظتی گونه بصورت"در بحران انقراض (CR)" تعیین گردید. کوچک بودن جمعیت، زادآوری متوسط، حفر شیارهای غیراصولی در رویشگاه این گونه و خشکسالی از مهمترین عوامل تهدید کننده بقاء گونه می باشد. جهت حفظ این گونه پیشنهاد می شود در برنامه های حفاظت از زیستگاه های طبیعی علاوه بر حیات وحش به حفظ گونه های گیاهی نیز توجه ویژه ای شود. با توجه به نادر بودن گونه، نگهداری بذر گونه در بانک های بذر و کشت در باغ های گیاهشناسی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، ایران، Diaphanoptera stenocalycina، پارک ملی گلستان، گونه انحصاری
  • اخبار علمی و تحلیلی
  • فیروزه حاتمی* صفحات 132-133

    محیط گرم و خشک بیابان منجر به تفاوتهای ژنتیکی بسیاری بین جنس های نر و ماده گیاه جوجوبا شده است که میتواند تولید جوجوبا را افزایش دهد، گیاه جوجوبا جزو 6 درصد از گیاهانی است که برای تکثیر به گیاه نر و ماده نیاز دارد. بررسی های جدید نشان می دهد، جنس های نر و ماده گیاه جوجوبا آنقدر از هم متمایز شده اند که ژنهای جنسی جدیدی نسبت به سایر موجودات زنده شناخته شده دارند. این کشف ممکن است در توسعه تست DNA، به منظور شناسایی گیاهان جوجوبای نر و ماده ای کمک کند که نمی توانند به عنوان نهال از یکدیگر تشخیص داده شوند و چگونگی سازگاری گیاهان با تنشهای محیطی را نیز نشان دهد.

  • خلیل کریم زاده اصل* صفحه 134

    تولید انرژی های تجدیدپذیر به طور سالیانه، در حال افزایش است، ولیکن محققان دانشگاه فناوری چالمرز (Chalmers) و دانشگاه لوند (Lund) در سوید و دانشگاه اروپای مرکزی در وین اتریش، پس از بررسی نرخ رشد انرژی های بادی و خورشیدی در 60 کشور جهان، به این نتیجه رسیدند که در این مسیر،تقریبا هیچ کشوری به اندازه کافی سریع حرکت نمیکند،تا ازگرم شدن 1/5 تا 2 درجه سانتیگرادی کره زمین جلوگیری شود. مقاله «پویایی رشد ملی انرژی های بادی و خورشیدی، در مقایسه با میزان رشد موردنیاز برای تامین اهداف تغییر اقلیم جهانی» که توسط ،Aleh Cherp، Vadim Vinichenko Na- نوشته و در مجله Jessica Jewell و Jale Tosun، Joel A.Gordon ture Energy چاپ شد. جسیکا جول (Jessica Jewell)، دانشیار انتقال انرژی در دانشگاه صنعتی چالمرز می گوید:«این اولین بار است که حداکثر نرخ رشد تولید انرژی های تجدید پذیر، به طور جداگانه و دقیق، در کشورهای مختلف اندازه گیری میشود و عظمت چالش جایگزینی منابع انرژی سنتی با انرژی های تجدیدپذیر و نیز، نیاز به کشف فناوری ها و روش های مختلف رانشان میدهد.»

  • پروین صالحی شانجانی* صفحه 135

    درست مانند انسانها، گیاهان هم میخواهند فرزندانشان (دانه هایشان) موفق به ادامه حیات شوند. برای اینکه بذرها به گیاه تبدیل شوند، باید دور از والدین خود کاشته شوند تا رقابت برای آب، مواد مغذی و نور به حداقل برسد. اما گیاهان در خاک ریشه دارند و اغلب نمی توانند بذرهای خود را به تنهایی پراکنده کنند، بنابراین باید خلاق باشند. به عنوان مثال، برخی از گیاهان مانند stickseed Hackelia virginaina، دانه های خود را بسیار چسبناک می کنند، به طوریکه به رهگذران می چسبند. گیاهان دیگر مانند جنس افرا، بال هایی برای دانه های خود ایجاد کرده اند تا بتوانند با باد سر بخورند. بسیاری گیاهان از متابولیت های ثانویه در میوه هایشان استفاده می کنند، به این امید که حیوانات آنها را بخورند و در مکان جدیدی دفع کنند. بااین حال، گیاهان باید در زمانبندی خود دقت کنند. اگر گیاهان به طور دایم و قبل از رسیده و آماده شدن بذر، حیوانات را جذب کنند، دانه ها به ثمر نخواهند نشست. برای جلوگیری از این امر، متابولیت های ثانویه فقط در زمان رسیدگی بذر و برداشت میوه تولید می شوند.

  • نقد کتاب
  • کیانوش سوزنچی* صفحات 137-142

    اصولا نقد یک اثر تالیفی کاری دشوار است چرا که تصنیف یک اثر جدید امری دشوار و مبتنی بر سالیان طولانی تحقیق و تجربه است. مخصوصا در مورد چنین اثری که در پیشگفتار آن نویسندگان بیان نموده اند که این کتاب فشرده ای از تجربیات علمی مولفان است. چرا که فشرده نمودن مطالب نتیجه خلاصه کردن موضوعات است و این خلاصه کردن گاهی موجب خلل در انتقال مفاهیم و مطالب به خواننده می شود. ولیکن نقد این اثر شاید بیشتر از همه خوانندگان به مولفان کمک می کند تا در ویرایش بعدی این کتاب ارزشمند، نسبت به رفع نقاط ضعف و ارتقای نقاط قوت آن اقدام نمایند.پس از مطالعه کتاب اولین نکته به عنوان بر می گردد. عنوان کلی "تجربه راهبردی در طراحی منظر و فضای سبز ایران" با زیر عنوان: "برداشتی از باغ گیاهشناسی ملی ایران" دارای تناقض است. چرا که طراحی منظر و فضای سبز در ایران بسیار وسیع است و تعمیم این تجربیات راهبردی برای کل این حوزه گسترده امکان پذیر نیست مخصوصا اینکه درشت نوشتن " طراحی منظر و فضای سبز در ایران" به این برداشت دامن زده است. شاید اگر عنوان "طراحی پوشش های گیاهی در فضای سبز ایران بود" و یا عنوان به صورت کامل با اندازه یکسان نگاشته می شد این تعبیر کمتر رخ می داد.

|
  • Kambiz Espahbodi *, Aliashraf Mehrabi, Abbas Ghamarizareh Pages 7-17

    supplying the certified and suitable seeds and seedlings of forest trees and shrubs species that have suitable compatibility and genetic diversity for different vegetation areas of the country has been accepted as a prerequisite for executive programs in forest rehabilitation and development. Since the strategic plan for forest development of Iran, envisages about 2,000,000 hectares of seedling planting or seeding in a 10-year duration, it is necessary to pay more attention to the development of seed orchards as a tested strategy. Based on the existing research-executive experiences, models should be presented that, by creating a balance between genetic diversity and genetic gain, have the necessary efficiency in mass production and quality seeds and seedlings in the short, medium, and long term. With this approach, seed supply sources in Iran will include both seed production areas and seed orchards. Therefore, in order to form a seed orchard in different vegetation areas, first, the seed production areas are identified and evaluated. By genetic and phenotypic evaluation of the seed production areas (by molecular methods and progeny tests), suitable rootstocks for temporary seed supply before the formation or sowing of seed orchards or in some cases due to the impossibility of forming the seed orchard, to be permanently identified, selected and managed. In the next step, by combining the data related to molecular studies and the results of progeny tests, an appropriate number of maternal rootstocks, and the seed orchard formed with the seedlings of these maternal plants.

    Keywords: progeny test, seed orchard, seed production areas, Seed supply sources
  • Sina Ghavami Page 18
  • Negahdar Eskandari * Pages 19-26

    After the Islamic Revolution in 1978 and the introduction of some jurisprudential concepts such as "village rangeland" and "Outskirt rangeland" caused the definition of these terms and other words such as "rural rangeland", "General rangeland" and "nomadic rangeland" was discussed. This disagreement has been included in issues related to rangeland management since the approval of the Central Headquarters of the Land Transfer and Rehabilitation Boards in 1989, which defined the village Margin and Margin rangeland as two separate religious and legal categories. Proper definition of phrases that have a significant legal burden can have an important effect on the implementation of relevant laws and regulations. According to the duties assigned by law, it has always been the responsibility of the Forests, Rangelands and Watershed Management Organization to determine the boundaries of rangelands and users with customary rights, and in this regard, based on approved instructions The custom of why the license is issued in the name of the Islamic Council of the village. In non-rural rangelands (General and Nomadic rangelands), according to customary records, livestock grazing licenses are issued to individuals by the rangeland audit board. Also, after the village Outskirt and rural rangelands, there is no other area called the Outskirt rangeland.

    Keywords: customary history, rangeland survey, seven-member board, Village
  • Neda Alizadeh *, Alireza Nikoee, Hasan Alipour, Maryam Mahmoodi Pages 27-33

    In today's competitive environment, without investing in building strong and secure relationships between employees, they cannot be expected to perform tasks efficiently. Organizational network analysis is one of the applications of social network analysis method. Therefore, the purpose of this research is to analyze and map the internal and external communication networks of the Forests and Rangelands Research Institute. The statistical population in this study consists of managers and faculty members of the Forests and Rangelands Research Institute of the country who answered the research questions through the counting method. According to the results obtained in the research, in the field of intra-organizational communication, the most communications are related to Soil Conservation and Watershed Management Research Institute, Soil and Water Research Institute, National Animal Science Research Institute, Seed and Seedling Registration and Certification Research Institute, National Salinity Research Center and It was an agricultural education and extension institute. Most of the extra-organizational relations are related to the Forests, Rangelands and Watershed Management Organization, universities, environment organization, meteorological organization, surveying organization, horticulture deputy of the Ministry of Jihad Agriculture, and scientific associations of agriculture, forestry, rangeland, desert and medicinal plants. Was. The communication network obtained in both types of communication was also of all-round type with acceptable characteristics of acceptable speed in communication, comprehensive communication, relatively good accuracy, and without predetermined structure.

    Keywords: Internal communication, external communication, network analysis, forest, rangeland research institutes
  • Maryam Hosseini Page 34
  • Nadia Kamali *, Adel Jalili, Parvaneh Ashouri, Morteza Khodagholi Pages 35-43

    Artemisia spp. occupy millions of hectares of natural habitats in the country and is considered the largest rangeland ecosystem in Iran. The dependence of various plant and animal communities on these habitats confirms their high capacity, and comprehensive management in these habitats is of utmost importance. Planning in the field of rangeland ecosystem management requires basic information in these areas. According to the results, Artemisia species are distributed in about 34 million hectares of steppe and semi-steppe regions of Iran, covering about 21% of the country's land area. Artemisia sieberi and Artemisia aucheri are the most abundant Artemisia species in Iran. Unfortunately, in recent years, the drying up of Artemisia spp. has been observed in many parts of the country, mainly due to overgrazing and successive droughts. These habitats are very sensitive and fragile due to the harsh habitat conditions. Climate change, overgrazing, and land-use change are very important in determining the fate of these habitats. Artemisia lands classification with grazing management approach is an inappropriate and imposed view and has neglected the real potential of these habitats. However, the results of various studies conducted in these areas show that the average forage production in these ecosystems is very low and about 150 kg/ha. This valuation with the view of forage supply prevents the adoption of an appropriate strategy in the country's livestock system to supply the energy needed by livestock. Therefore, due to the fragility of these ecosystems and the services that these natural areas provide to the country, it is necessary to review their management to use the real potential in preserving biodiversity and protecting water and soil.

    Keywords: Artemisia, rangeland ecosystems, management
  • Samaneh Razavizadeh *, Fatemeh Dargahian Pages 45-53

    The water crisis is one of the concerns in countries with arid and semi-arid climates in recent years. This study aimed to investigate the trend of temporal and spatial changes of meteorological and hydrological drought in the Zohreh-Jarahi watershed over five decades. For this purpose, hydrological (SDI) and meteorological (SPEI) drought were used. According to the results, climate change in the region had a direct effect on river flows. The calculation of basin drought indices over 50 years showed the matches of temporal and spatial changes of hydrological and climate drought of Zohreh, Jarahi, and Kupal rivers. The index of hydrological and climatic drought in the first four decades of the study period (1966-1975 to 1996-2005) was humid, normal, and mild. However, climatic and hydrological drought indicated a severe drought in the last decade (2006-2016). Drought changes intensified from east to west and downstream of the basin due to spatial changes trend in meteorological and hydrological drought. Therefore, over a period of 50 years, an intensification of the climate drought from the past until now is indicated in the results, the effects of which has manifested itself as hydrological drought.

    Keywords: SPEI drought index, SDI drought index, Climate change, Zohreh-Jarahi basin
  • Ali Pour Ghorban Page 54
  • Ebrahim Zarghani, Hoda Zamani * Pages 55-65

    The Neuroptera is one of the most important orders of insects, including green and brown lacewing, ant lions, and several other families. The members of this order play a significant role in the natural control of the harmful arthropods of rangeland, crop, and horticultural products. Since there is little information about the fauna of this order in Iran and especially in Kurdistan province, an attempt has been made to study a part of the province's Neuroptera. Investigations were carried out to collect and identify species of this order using light trap and hand net in 2012. Samples after the collecting, transferred to the laboratory, and the labels related to them were attached. Species were identified by using valid sources. In this study, 19 species of the four families of Ascalaphidae, Chrysopidae, Myrmeleontidae, and Nemopteridae were studied. All species are reported for the first time in the province. Also, morphological characteristics and photos are provided for the studied regions.

    Keywords: Neuroptera order, predator, rangeland, Kurdistan province, Iran
  • Ghasem Asadian *, Mahnaz Khataar, Reza Siahmansour, Mahdi Ahmadian Pages 67-73

    Fire affects all components of the ecosystem and reduces its quality. In this study, to investigate the effect of fire on soil properties, burned and control soil samples were taken from the surface depth (0-30 cm) during three years 2018-2020 from the Solan region of Hamadan; then, organic carbon, phosphorus, and potassium, salinity, pH, lime, sand, clay, and silt were measured. The results showed that the fire increased the percentage of sand (12.75%) and decreased silt and clay percentage (12.09 and 0.66%, respectively). Available soil phosphorus increased (90.32%) in the burned treatment. Lime and soil pH levels were very close in both control and burned treatments. The amount of organic matter (30%), available potassium (8.45%), and soil salinity (more than 16%) decreased in burn treatment. During the three years after the fire occurrence, the percentage of sand increased, and the lime percentage and soil salinity decreased; however, the other characteristics did not show a definite trend of changes. According to the results, it is necessary to prevent intentional and unintentional fires with proper management of natural ecosystems. In case of such incidents, these areas should be rehabilitated and their production capacity strengthened by increasing organic matter and soil organisms.

    Keywords: Available soil nutrients, Lime, Organic Matter, soil texture
  • Ali Sarkhosh Page 90
  • Ahmad Pourmirzaie * Pages 91-100

    Khabar National Park and Rochun Wildlife Sanctuary with a total area of 178608 hectares, of which 149982 hectares include Khabar National Park and the remaining 28625 hectares belong to Rochun Wildlife Sanctuary, is located in Kerman province and within the cities of Baft and Orzooieh. Based on the collection of plants during different years, 730 were identified from the region. The most important plant families are Asteraceae with 88 species, Papilionaceae with 87 species, Poaceae with 74 species, Brassicaceae with 52 species, Lamiaceae with 45 species, and Caryophyllaceae with 38 species.  The genera Astragalus with 53 species, Nepeta with 12 species, and Salvia with ten species are the large genera in the region. The Alpine zone of the Great Khabr Mountain is higher than the ultimate limit of the Juniperus excelsa forest community. It is different in its slopes from the point of vegetation and biodiversity. According to the studies, 67 species of alpine plants were identified. In this zone, the most important plant families in terms of species number are Asteraceae with 12 species, Papilionaceae with ten species, Lamiaceae, and Rosaceae with five species each. Hemicryptophytes account for 49% of the richest biological spectrum of alpine plant species.

    Keywords: Khabr National Park, Rouchun Wildlife, Kerman, Flore
  • Hannane Jamshidian Page 104
  • Sara Ravan Pak Page 116
  • Seyed Reza Safavi *, Mohammad Amini Rad Pages 117-123

    The Scorzonera L. (Asteraceae) has 18 endemic species in Iran. S. persica Boiss. & Buhse is one of the endemic species and has only been collected and reported from three localities in the country. Based on the IUCN guidelines, different categories and criteria were used to evaluate the status of the species as follows: Area of Occupancy (AOO), Extent of Occurrence (EOO), quality of habitat, size of the population, and regeneration. According to the field studies, S. persica occupies an area of 0.6 km2. In the analysis of GeoCAT software, the extent of occurrence was 2720 Km2. Based on our results, the conservation status of S. persica is defined as Critically Endangered (CR). Construction operations and grazing in the habitat of this species are among the life-threatening factors of this species, so it seems necessary to protect this species by protecting its habitat.

    Keywords: Asteraceae, endemic species of Iran, critically endangered, Conservation status, IUCN
  • Mohammad Reza Pour Ghorban Page 124
  • Fatemeh Fadaie *, Adel Jalili, Ziba Jamzad Pages 125-131

    Diaphanoptera stenocalycina Rech. f. & Schiman-Czeika is a cushion form species of the Caryophyllaceae family. This species is endemic and known from Mirzabailu plain (in the eastern part of Golestan National Park) and its neighboring area in the west of North Khorasan Province. In the present study, the conservation status of the species was assessed based on the IUCN criteria and categories, including the area of occupancy (AOO), the extent of occurrence (EOO), and the size of populations. Based on these data, the values of AOO and EOO are about 1.5 and 164.078 square kilometers, respectively. Accordingly, the conservation status of the species is classified as critically endangered (CR). The small population, low regeneration rate, and low precipitation are the main factors threatening the species. It is recommended that the conservation programs should consider both wildlife and plant species. Considering the rarity of the species, conserving the seeds in the National Natural Resources Seed Bank and cultivating them in botanical gardens is suggested.

    Keywords: Diaphanoptera stenocalycina, Endemic species, GOLESTAN NATIONAL PARK, Iran, IUCN
  • Parvin Salehi Shanjani * Page 135
  • Kianoush Soozanchi * Pages 137-142