فهرست مطالب
نشریه علم و تمدن در اسلام
پیاپی 8 (تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/07/05
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 10
متجددان و روشنگران امارت بخارا در واکنش به واپسماندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این امارت و سپس به دنبال تسلط روسیه تزاری بر منطقه آسیای مرکزی که منجر به آشنایی با مظاهر تجدد و فرهنگ روسی و اروپایی شد، خواستار اصلاحاتی در زمینههای گوناگون از جمله ادبیات و نظام آموزش و پرورش شدند. این تفکر به شکل گیری حرکتی با عنوان «نهضت معارفپروری» به رهبری احمد مخدوم دانش (1243 – 1314 ه.ق./ 1828 – 1897 م.) انجامید. احمد دانش عامل عقبماندگی جامعه خویش را دو نیروی حاکم در بخارا؛ اربابان عرصه سیاست و مذهب دانست و خواستار اصلاحات سیاسی، آموزشی، ادبی و فرهنگی در جامعه سنتی بخارا شد. نگارنده در این پژوهش بر آن است تا با نگاهی به فعالیتهای احمد دانش به این سوال پاسخ دهد، دانش با هدف اصلاحات بخارا چه اقداماتی انجام داد و این اقدامات چه دستاوردها و واکنش هایی را در پی داشت؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که او با انتقاد از استبداد حاکمان و جهل و عقبماندگی روحانیون محافظهکار و سعی درهمه فهم شدن و به تعبیری مردمی شدن آثار ادبی و نوشتاری و برگشت به سنت های اصیل ملی و تاریخی در امور فرهنگی، در صدد اصلاح جامعه برآمد و خواستار تغییر نگاه به نقش حکومت، مردم و دین در جامعه بخارا شد؛ در واکنش به فعالیتهای احمد دانش، علمای محافطهکار بخارا او به کفر و بدعتگذاری متهم کردند.
کلیدواژگان: نوگرایی، آسیای مرکزی، بخارا، معارف پروری، احمد مخدوم دانش -
صفحه 33
انحطاط تمدنی به طور عام و تمدن اسلامی به طور خاص از مقوله هایی است که مورد توجه اندیشمندان مختلف حوزه تاریخ، تمدن، الهیات، فلسفه، سیاست و علوم اجتماعی قرار گرفته است و از منظرهای گوناگون به آن پرداخته اند. پیشرفت و درخشش خیره کننده تمدن اسلامی در سده هایی از تاریخ و سپس زوال و افول علمی آن، این پرسش را در اذهان اندیشه گران و پژوهشگران شکل داد که چه عواملی بر انحطاط تمدن اسلامی تاثیرگذار بوده است؟ در این مقاله، به لحاظ گستردگی دامنه موضوع، مقوله انحطاط تمدن اسلامی از دیدگاه تاریخ تمدن نویسان و پژوهشگرانی که بر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی متمرکز شده اند، مطرح شده و عواملی را که این دو دسته برشمرده اند، بیان کرده است. یافته پژوهش نشان می دهد که از نگاه این پژوهشگران، دو دسته عوامل درونی و بیرونی بر انحطاط تمدن اسلامی تاثیرگذار بوده اند و ازاین دو، عوامل درونی جامعه اسلامی، در انحطاط تمدنی مسلمانان نقش اساسی داشته و تاثیر عوامل بیرونی، به سبب مساعدبودن شرایط درونی بوده است.
کلیدواژگان: تمدن اسلامی، انحطاط، پژوهشگران، عوامل انحطاط تمدنی -
صفحه 69
مقاله حاضر به تحلیل رابطه علوم در مراکز علمی دانشگاهی در سطح دنیا می پردازد. دانشگاه به عنوان مرکز گسترش علوم نتوانسته است در خود و روح بشری همگرایی ایجاد نماید. شاهد این ناتوانی در ارتقاء جایگاه مادی و معنوی روح انسانی، عدم توانایی ساختار دانشگاهی در نیل به هدف واحد است؛ که آنها را نسبت به هم واگرا می نماید. عدم وجود جایگاه حکیم و علامه جامعالعلوم، در خروجی دانشگاه ها، مساله جدی است که مراکز علمی بدان مبتلا هستند. مشهودترین اثر این موضوع، عدم پیشرفت متوازن (توسعه پایدار) در شاخههای مختلف کاربردی است.
در این مقاله تاریخچه، نظرات موجود و تغییرات پارادایمی علوم، بررسی و با استدلالهای مطرح شده، مختصات علم اسلامی و مسیری جدید برای نیل به همگرایی و توحید در دانشگاه ها برای بسترسازی ظهور تمدن اسلامی ضمن مقایسه با تمدنهای غربی و شرقی جهان اسلام، تبیین شده است. همچنین به روش توصیفی به ارزشیابی مولفهها و برآوردی از نظر خبرگان به همراه گردآوری نتایج تجربی اتفاقات و پیامدها پرداخته شده و نتیجه آن بهرهمندی از رویکرد ایجاد پارادایم جدید در حرکت تمدنی جهان اسلام است. در ابتدا، با استفاده از جمعآوری دادهها، مفاهیم مرتبط با آسیبها، چالشها و موانع تمدن نوین اسلامی استخراج و سپس مدل مفهومی مبتکرانه پیشنهاد گردیده است. یافتههای پژوهش نشان دادند یک تمدن پارادایمساز و مبتنی بر اصول غیراقتباسی، میتواند در دانشگاهها با تغییر رویکرد به اصول اساسی توحیدی در معنای عام، عملی و بین رشتهای، که مضمون اصلی دانشگاه اسلامی بوده و می تواند منجر به حکمت محوری در توسعه آموزش عالی و تمدنسازی گردد، محقق شود. برخلاف نگاه سکولار به دانش، یعنی علمی که در مصادیق، اثری از روابط دیگر علوم و الهیات نمیبیند، و جز انحراف در مسیر انسان نیست. دانشگاهها میبایست با تغییر نگرش و سبک، نه تغییر ماهیت، به همگرایی برسند و از مسیر غیرالهی فاصله بگیرند. ایجاد این همگرایی علوم می تواند به پارادایم مبتنی بر تمدن اسلامی و ظهور تمدن نوین علمی منجر شود.کلیدواژگان: تمدن شرقی جهان اسلام، همگرایی علوم، حکمت، علم و تمدن اسلامی، دانشگاه اسلامی -
صفحه 90
از قرن نوزدهم با شروع تحقیقات شرقشناسی اسلامی در سرزمین های آلمانی زبان (آلمان، بلژیک، اتریش، لوکزامبورگ، سوییس)، شاهد جایگاه حاشیه ای آن در زندگی فکری محققان این ناحیه هستیم. وجود تعابیر عامیانه، بر جدی نبودن و حالت تفننی داشتن مطالعات شرق شناسانه در آلمان دلالت دارد. با وجود این، سرزمین ژرمن محققان بزرگی در زمینه مذکور در دامان خود پرورش داد که از جمله این شرق شناسان تمدن اسلام می توان تیودور نولدکه، خاورشناس برجسته و متخصص تاریخ و تمدن اسلام را نام برد. پژوهش حاضر بر آن است تا با بهکارگیری روش توصیفی- تحلیلی به بررسی افکار و انگیزههای این شرق شناس معروف آلمانی بپردازد. با واکاوی منابع مختلف می توان گفت، بهره مندی نولدکه از علوم مختلف، هم چون، آگاهی از علوم مربوط به خاورشناسی، پرداختن و توجه به رشته های تاریخ و تمدن اسلامی، تسلط بر زبانهای سامی، حقیقت جویی، نگاه لغت شناسانه و دقت و بصیرت در تمام آثار برجای مانده از وی از جمله دستاوردهای این پژوهش نسبت به شخصیت علمی این مستشرق به شمار می رود.
کلیدواژگان: خاورشناسی، نولدکه، تمدن اسلام، ایران، آلمان، علم -
صفحه 112
حفاظت از اسلام در برابر هجوم همه جانبه غرب به همراه تامین زندگی و معیشت مردم مسلمان، مساله ای است که ایرانیان طی 150 سال گذشته با آن مواجه بودهاند. نخستین مرحله این مساله، تضاد یا تعامل معنایی مفاهیم مدرنی چون آزادی-رهایی، دموکراسی-مشروطه طلبی، توسعه-پیشرفت، تمدن-تجدد و مانند آن است که از آن به بحران مفاهیم در علوم انسانی یاد میکنند. سیدجمال الدین اسدآبادی و آیت الله محمدحسین نایینی غروی از پیشگامان دینی تقابل و تعاضد با مفاهیم مدرناند اما این دو با دو روش متمایز یکی با حفظ اصالت سنت، متمرکز بر تحمیل معانی سنتی بر مفاهیم مدرن و دیگری با استدلال عدم تغایر مفاهیم مدرن با اسلام، ناظر بر تحمیل معانی مدرن بر مفاهیم سنتی با مفهوم تمدن به معنای جدید خود یعنی توسعه و ترقی مادی روبرو شدهاند. نوشتار حاضر با تمرکز بر مقوله تمدن به تبیین این دو روش و نتایج حاصله با کاربست روش تحلیل محتوا میپردازد.
کلیدواژگان: سیدجمال الدین اسدآبادی، آیت الله نایینی، تمدن غرب -
صفحه 127
علم و چیستی آن از موضوعات بسیار چالشبرانگیز در میان متفکران عصر حاضر است. آلن فرانسیس چالمرز در کتاب چیستی علم خود درباره ماهیت و چیستی روشهای علمی بر اساس استقراء گرایی، ابطالگرایی، معقول گرایی، نسبیگرایی، نظریههای نظم گریز و آفاق گرایی بحث نموده است. در کتاب دیگرش با عنوان علم و تولید آن نیز با بیان نظریه پوزیتیویستی و راهبرد تاریخی-جامعه شناختی سعی در دفاع از عینیت دانش علمی دارد؛ اما یافتهها حاکی از آن است که چالمرز در تبیین چیستی علم در اثر اول خود دارای ایراداتی است. هرچند سعی نموده بهگونهای آنها را در کتاب دوم خود برطرف نماید؛ اما ازآنجاکه مبانی فکری او برخاسته از نظریه کنت و بهتبع آن کانت و مبانی پوزیتیویستی است نتوانسته بین ذات داشتن و برساخته بودن علم جمع کند و در تبیین چیستی علم توفیقی به دست آورد. نگارنده به دنبال دستیابی به پاسخ این پرسش است که علم از دیدگاه آلن فرانسیس چالمرز چیست و خوانش او از علم چه تطوراتی داشته است؟ در نوشتار حاضر ابتدا به روش نقد درونی مبانی اندیشه چالمرز در دو اثر یادشده بررسیشده و سپس با استفاده از آراء حمید پارسانیا نقد بیرونی شده است. استاد پارسانیا جهت برونرفت از بحران ماهیت علم، آن را دارای هویت ذاتی و نفسالامری میداند که در جهان دوم و سوم باانگیزهها و زمینههایی وارد میشود و منحصر در دانش آزمونپذیر نیست. در نوشتار حاضر با استفاده از تبیین جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا بودن علم و معرفت پاسخ اشکالات چالمرز در چیستی علم تبیین شده است.
کلیدواژگان: آلن فرانسیس چالمرز، چیستی علم، علم و تولید آن، فلسفه علم، حمید پارسانیا
-
Page 10
The modernists and enlighteners of the Bukhara Emirate, in response to the political, social, economic and cultural backwardness of the Emirate and the subsequent domination of Tsarist Russia over the Central Asian region, which led to familiarity with Russian and European modernity and culture, called for reforms in various fields. Including literature and the education system. This thinking led to the formation of a movement called the "Maarifparvari Movement" led by Ahmad Makhdoom Danesh (1243-1314 AH / 1828-1897 AD). Ahmad Danesh attributes the backwardness of his society to the two ruling forces in Bukhara; The masters considered politics and religion and called for political, educational, literary and cultural reforms in the traditional Bukhara society. In this study, the author intends to answer the question by looking at the activities of Ahmad Danesh, what actions did Danesh take with the aim of reforming Bukhara, and what achievements and reactions did these actions lead to? The results of the research indicate that he criticized the tyranny of the rulers and the ignorance and backwardness of the conservative clerics and tried to understand and popularize literary and written works and return to the original national and historical traditions in cultural affairs. He sought to reform society and called for a change in the view of the role of government, people and religion in Bukhara society; In response to Ahmad Danesh's activities, Bukhara's conservative scholars accused him of blasphemy and heresy.
Keywords: Modernity, Central Asia, Bukhara, Maarifparvari, Ahmad Makhdoom Danesh -
Page 33
The decline of civilization in general and Islamic civilization, in particular, are among the issues that have been the focus of various scholars in the fields of history, civilization, theology, philosophy, politics, and the social sciences and they've involved at it from a variety of perspectives. The astonishing progress and brilliance of Islamic civilization in the centuries of history, and then its decline and scientific decline, have shaped the question in the minds of thinkers and scholars what factors have influenced the decline of Islamic civilization? This article examines the decline of Islamic civilization from the perspective of the history of civilization writers and scholars who have focused on the history of Islamic culture and civilization and the reasons for these two categories are outlined. The findings of the study show that, from the perspective of these scholars, both intrinsic and extrinsic factors have influenced the decline of Islamic civilization and of these, the internal factors of Islamic society have played a key role in the decline of Muslim civilization, and the influence of external factors has been due to the favorable internal conditions.
Keywords: Islamic civilization, Decline Contemporary researchers, Factors of civilizational degeneration -
Page 69
This paper investigates and analysis the science relation in universities. The university is the reference for sciences publish and develop. Scope of current universities in some countries such as Iran follows the common research and education systems in the world. This following cannot make convergence in applications and practices of science because there has no unique target. Why we don’t have comprehensive scientist, allameh, is the main question that shows this interruption. This paper investigates the question and its consequencesin the world, western and eastern Islamic civilizations. The balanced progress (sustainable development) is one of this interruption results. It shows enhanced ecological disaster along with human growth rate. The Islamic University has some definition point with results should be shows combining in sciences with no margins between them. But the secular worldview in sciences leads to individual development without any interaction effect. So the universities should be have systems make science convergence such as interdisciplinary content field.
Keywords: Iranian-Islamic Progress Model, Wisdom, science convergence, Islamic civilization -
Page 90
Since the 19th century, with the beginning of Oriental studies in German-speaking lands (Germany, Belgium, Austria, Luxembourg, Switzerland), we have witnessed its marginal place in the intellectual life of scholars in this region. The existence of slang terms indicates that Oriental studies in Germany are not serious and casual. Nevertheless, the land nurtured great scholars in this field, including Theodore Noldeke, a prominent orientalist and specialist in Islamic history and civilization. This research intends to use the descriptive-analytical method to examine the thoughts and motives of this famous German orientalist. By analyzing different sources, it can be said that Noldeke benefited from different sciences, such as knowledge of Oriental sciences, dealing with the fields of Islamic history and civilization, mastery of Semitic languages, and truth-seeking., Lexical view and accuracy and insight in all his surviving works are among the achievements of this research towards the scientific personality of this Orientalist.
Keywords: Orientalism, Noldeke, Islamic civilization, Iran, Germany, science -
Page 112
Protecting Islam from the all-out invasion of the West, along with providing a living for the Muslim people, is an issue that Iranians have faced for the past 150 years. The first stage of this issue is the conflict or semantic interaction of modern concepts such as freedom-liberation, democracy-constitutionalism, development-progress, civilization-modernity and the like, which is called the crisis of concepts in the humanities. Seyyed Jamaluddin Asadabadi and Ayatollah Mohammad Hossein Naeini Gharavi are among the religious pioneers of confrontation with modern concepts, but these two with two distinct methods, one by preserving the originality of tradition, focusing on imposing traditional meanings on modern concepts and the other by arguing that modern concepts do not change with Islam. , Supervising the imposition of modern meanings on traditional concepts, have encountered the concept of civilization in its new meaning, that is, material development and progress. The present article focuses on the category of civilization to explain these two methods and the results obtained using the content analysis method.
Keywords: Seyed Jamaluddin Asadabadi, Ayatollah Naeini, Western, Civilization, Confrontation -
Page 127
Science and what science is is one of the most challenging topics among modern thinkers. In his book "What is Science", Alan Francis Chalmers discusses the nature and nature of scientific methods based on inductiveism, falsificationism, rationalism, relativism, regression theories, and horizonism. In his other book, " Science and its Fabrication ", he tries to defend the objectivity of scientific knowledge by expressing positivist theory and historical − sociological strategy; But the findings suggest that Chalmers has drawbacks in explaining what science is in his first work. Although he has tried to eliminate them in his second book; But since his intellectual foundations are derived from Kant's theory and consequently Kant and positivist foundations, he could not combine the nature and construction of science and succeeded in explaining what science is.
The author seeks to answer the question, what is science from the point of view of Alain Francis Chalmers, and what is the evolution of his reading of science? In the present article, first, the principles of Chalmers's thought in the two mentioned works have been studied by internal critique method and then external critique has been made by using Hamid Parsania's views. Professor Parsania, in order to get out of the crisis of the nature of science, considers it to have an intrinsic identity and soul that enters the second and third worlds with motives and contexts and is not limited to testable knowledge. In the present article, using the explanation of physicality, occurrence and spirituality, the survival of science and knowledge, the answer to Chalmers's problems in what science is has been explained.Keywords: Alan Francis Chalmers, What is Science, Science, its Fabrication, Philosophy of science, Hamid Parsania