فهرست مطالب

نشریه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
سال یکم شماره 3 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهرام علم*، عباس کهکشانی پور، مریم منظمی صفحات 1-6

    هدف از اجرای این تحقیق، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارمندان تربیت بدنی استان گیلان بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را 130 کارمند تربیت بدنی با مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم استان گیلان تشکیل می دادند که تعداد 110 نفر از آنها در تحقیق شرکت کردند. در این تحقیق، برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه ویژگی های فردی(محقق ساخته)، فرهنگ سازمانی(مارشال ساشکین) و تحلیل رفتگی(مسلش) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و تحلیل رفتگی (001/0 >P) کارمندان تربیت بدنی استان گیلان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد؛ همچنین سایر یافته ها نشان داد که ازمیان مولفه های فرهنگ سازمانی، هماهنگی با گروه کاری(001/0>P) و توجه به ارباب رجوع(001/0>P) و قدرت فرهنگ سازمانی (001/0>P) رابطه خطی با تحلیل رفتگی دارند و جهت پیش بینی برای تحلیل رفتگی مناسب اند اما بین مولفه های فرهنگ سازمانی (دستیابی به اهداف و هماهنگی با تغییر) و تحلیل رفتگی، رابطه معنی داری مشاهده نشد. بین مولفه های تحلیل رفتگی(عدم شاستگی، موفقیت و مسخ شخصیتی) و فرهنگ سازمانی نیز رابطه معنی داری مشاهده نشد اما بین مولفه فرسودگی عاطفی و فرهنگ سازمانی (001/0>P)، رابطه منفی و معنی داری وجود داشت.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، تحلیلرفتگی، کارمندان تربیت بدنی
  • حسن قاسمعلی پور *، محمدناصر نجف پور، فاطمه نصراصفهانی، داود نصر اصفهانی صفحات 7-19

    در فوتبال مدرن، جذاب و پولساز امروز، هواداران و تماشاچیان فوتبال به عنوان حامیان احساسی، معنوی و تاحدودی مادی باشگاه ها و تیم ها- اهمیت خاصی دارند. چنانچه هواداران هویتی شکل یافته داشته باشند، می توانند به بزرگ ترین حامیان تیم ها تبدیل شوند و اگر افرادی نابالغ و با هویتی شکل نیافته باشند، ممکن است با رفتارهای نامناسب، انواع خطرها و تهدیدها را برای باشگاه ها ایجاد کنند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تعیین تفاوت سبک های هویتی در هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی آنها بود. این تحقیق، توصیفی پیمایشی و از انواع تحقیقات کاربردی بود که جامعه آماری آن را هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل می دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول آماری تخمین زده شد و تعداد 410 نفر به دست آمد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه سنجش سبک های هویت مارسیا(1980) بود که اعتبار و روایی آن جهت اجرای این تحقیق آزمون شد(ضریب آلفای کرونباخ 86 درصد، ضریب کندال 78 درصد). برای تحلیل داده های حاصل، از نرم افزار SPSS (نسخه 15) استفاده شد و با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نتایج به دست آمد. نتایج نشان داد که سبک هویتی هواداران تیم ها برحسب ویژگی های جمعیت شناختی مورد مطالعه(سن، سطوح تحصیلی، میزان درآمد شخصی ماهیانه، میزان سابقه حضور هواداران در استادیوم، میزان زمان ماهانه برای تماشای فوتبال و تمایل به سفر به سایر شهرها) تفاوت معنادار داشت، ولی این تفاوت برحسب وضعیت تاهل و هزینه ماهیانه هواداران معنادار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده، لزوم توجه مسیولان به ارتباط بین ویژگی های هواداران با سبک های هویتی آنها، جهت اتخاذ استراتژی های موفق بسیار ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: هویت شکل یافته، هویت سردرگم، هویت دنباله رو، هویت شکل نایافته، هوادار
  • رعنا احمدپور، مظفر یکتایار*، رسول نظری صفحات 21-28

    امروزه به دلیل محیط اقتصادی پویا و اهمیت نوآوری در خدمات، سازمان‏ها در مقابله با تغییرات و یا اصلاح خود نیاز به مدل‏های ذهنی، قوانین، فرآیندها، دانش، حفظ و بهبود عملکرد دارند. هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت بدنی استان اصفهان در سال 1392 بوده است. روش تحقیق، توصیفی _ همبستگی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری آن را کلیه معلمان تربیت بدنی استان اصفهان با تعداد 1172 نفر (در سال 1392) تشکیل داده اند. از بین این تعداد، 314 نفر به روش تصادفی طبقه‏ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامه های رفتار شهروندی سازمانی بود. ساکف و همکاران (2000) و سرمایه‏ی اجتماعی بر اساس مدل(SCAT) که پایایی آن ها به ترتیب برابر 88/.، 84/0  محاسبه شده است.  یافته‏ها نشان داد میانگین رفتار شهروندی سازمانی برابر 58/3 و برای سرمایه اجتماعی 62/3 بوده است که نشان می دهد کمی بالاتر ازحد متوسط است. همچنین تحلیل های آماری نشان داد ضریب همبستگی (469/0   ,  r =001/0P =)  مثبت و معناداری در سطح (05/0 =) میان رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی وجود دارد. با توجه به تحلیل‏های رگرسیونی، 2/46 درصد سرمایه اجتماعی می‏تواند به وسیله رفتار شهروندی سازمانی پیش بینی شود.  از آن جا که رفتار شهروندی سازمانی بر بهبود سرمایه اجتماعی نقش دارد، باید به این سرمایه و تاثیر آن بر بهبود سازمان ها توجه خاص کرد و جنبه های ضعیف تر سرمایه اجتماعی را در سازمان آموزش و پرورش و در میان معلمان تربیت بدنی  را شناسایی و تقویت نمود تا بتوان به بهترین شکل ممکن از آن در جهت بهبود عملکرد سازمان استفاده کرد.

    کلیدواژگان: رفتار شهروند سازمانی، سرمایه اجتماعی، معلمان تربیت بدنی
  • تحلیل مسیر برنامه های سوم و چهارم توسعه کلان ورزش استان آذربایجان غربی در بعد عمرانی و قهرمانی
    سحر احمدی*، میرمحمد کاشف، مهرداد محرم زاده، نرگس اسمعیلی صفحات 29-33
    هدف از این پژوهش، تحلیل برنامه سوم و چهارم توسعه استان آذربایجان غربی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده که اطلاعات لازم ازطریق مصاحبه و بررسی اسناد و گزارش سالانه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و اداره ورزش و جوانان استان طی سال های اجرای برنامه توسعه جمع آوری شد. با توجه به آمار موجود، 15 شاخص برنامه توسعه در بعد عمرانی و قهرمانی تحلیل و مدال های جهانی به عنوان متغیر ملاک و سایر متغیرها به عنوان متغیر پیش بین درنظر گرفته شد تا اثر این متغیر ها بر مدال های جهانی مشخص شود. مسیرها براساس نمودار ترسیمی، از هم تفکیک و برای محاسبه از تکنیک رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.
    یافته ها نشان داد که چگونه هر متغیر بر سایر متغیرها تاثیر می گذارد. و چه شاخص هایی را باید پرورش داد تا سایر شاخص ها تحت تاثیر آن رشد کنند و از تمرکز بر یک بعد و نادیده گرفتن ابعاد دیگر جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: تحلیل مسیر، برنامه توسعه، عمرانی، قهرمانی، آذربایجان غربی
  • علی محمد صفانیا* صفحات 35-42

    توجه به حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی کارمندان از مهم ترین مقوله های بهداشتی به شمار می آید. یک کارمند تحلیل رفته، فرسوده و راکد ممکن است نیروهای انسانی سازمان خود را به سرعت آلوده سازد و آثار منفی این وضعیت سریعا در عملکرد آنها و درنهایت سازمان نمود پیدا کند. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی و از نظر نوع جمع آوری داده ها، میدانی است. جامعه آماری این تحقیق، 107 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران بود که با توجه به کوچک بودن نمونه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه درنظر گرفته شد. برای دست یابی به هدف پژوهش(بررسی ارتباط بین تحلیل رفتگی و سلامت روانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران)، دو پرسشنامه تحلیل رفتگی مسلش و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (که پایایی آنها، با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد)، دراختیار جامعه نمونه تحقیق قرار گرفت و پس از تکمیل، اطلاعات مربوط به 100 نفر(80 مرد و 20 زن) با استفاده از مدل های آماری t دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، مدل های تحلیلی رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون، در سطح معنی داری (05/0 و 01/0 p<) تجزیه وتحلیل شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین تحلیل رفتگی و سلامت روانی ارتباط منفی معنی داری وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش تحلیل رفتگی، سلامت روانی کارمندان کاهش و با کاهش تحلیل رفتگی، سلامت روانی افزایش می یابد. همچنین نشان داده شد که رشته تحصیلی، شرکت در دوره های ضمن خدمت، و مناطق درمجموع در میزان تحلیل رفتگی و سلامت روانی کارکنان بی تاثیر است، اما جنسیت، سن، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، و سابقه کارمندی در این زمینه تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: تحلیلرفتگی، سلامت روانی، ورزش
  • هلن حسینی، کوروش قهرمان تبریزی، اسماعیل شریفیان صفحات 43-52

    پژوهش حاضر، با هدف رتبه بندی و مقایسه تسهیلات ورزشی دانشگاه های استان کرمان با استانداردهای موجود انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی، و گردآوری داده ها به صورت میدانی است و ازلحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد. برای جمع آوری داده ها، از چک لیست های محقق ساخته استفاده شد؛ و برای تعیین روایی، نظرها و پیشنهادهای 15تن از مدرسان اماکن ورزشی در دانشگاه ها و صاحبنظران ورزشی در آن درنظر گرفته شد. برای تعیین عینیت پس از تکمیل چک لیست ها برای 5 مجموعه ورزشی سرپوشیده و روباز توسط محقق، ضریب عینیت معادل 83/0 به دست آمد. جامعه آماری تمامی دانشگاه های دولتی(N=23) استان کرمان بوده که نمونه آماری برابر با جامعه آماری درنظر گرفته شده است. از آمار توصیفی برای بررسی داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که سرانه فضاهای ورزشی سرپوشیده و روباز دانشگاه های دولتی استان کرمان در مقایسه با استاندارد بین المللی آن و در مقایسه با سرانه به دست آمده در ایران، در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد؛ در زمینه تجهیزات عمومی و تخصصی فضاهای ورزشی روباز در مقایسه با استانداردها، به ترتیب، بیش از 64 و 90 درصد دانشگاه ها در وضعیت ضعیف و خیلی ضعیف هستند؛ و از نظر تجهیزات عمومی و اختصاصی اماکن ورزشی سرپوشیده، در مقایسه با استانداردها، به ترتیب، بیش از 80 و 90 درصد دانشگاه ها در وضعیت متوسط و بالاتر قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: تسهیلات ورزشی، برنامه ریزی، رتبه بندی
  • الهه مدادی نانسا*، سارا کشگر، زهرا تسلیمی صفحات 53-59

    هدف از این پژوهش، تعیین رابطه دوره های ضمن خدمت با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی است. روشپژوهش، توصیفی همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی، و ازنظر شیوه جمع آوری داده ها میدانی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دبیران تربیت بدنی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 92-91 را دربر می گیرد. تعداد نمونه برابر با جامعه درنظر گرفته شده است (86=N=n). ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر سه خرده مقیاس عاطفی، هنجاری و مستمر با تاکید بر تعریف والاس است که بعد از آنکه روایی آن را صاحبنظران تایید کردند، پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (96/0 =α). با توجه به نتیجه آزمون K-S مبنی بر غیرطبیعی بودن توزیع داده ها، جهت آزمون فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد هدف 9/42% دبیران از شرکت در این دوره ها کسب مهارت، 5/34% کسب اطلاعات شغلی بیشتر، و 6/22% کسب امتیاز و ترفیع شغلی بود. نتایج همچنین نشان داد که 38/77% دبیران به اهداف خود از شرکت در دوره ها دست نیافته بودند. با توجه به نتیجه پژوهش، دوره های ضمن خدمت با تعهد مستمر دبیران تربیت بدنی ارتباط معنی داری ندارد اما با تعهد عاطفی و هنجاری دبیران، رابطه ای مثبت و معنی دار دارد. به نظر می رسد محتوای این دوره ها به نحوی است که بر تغییر نگرش دبیران به شغلشان و درکل افزایش تعهد شغلیشان تاثیر اندکی دارد؛ لذا بازنگری کلی در محتوای دوره های ضمن خدمت و تخصصی ترکردن این دوره ها پیشنهاد می شود و بهتر است قبل از برگزاری، درباره نیازهای دبیران و چگونگی موثرواقع شدن این دوره ها مطالعه کامل صورت گیرد.

    کلیدواژگان: آموزش ضمنخدمت، تعهد شغلی، دبیر تربیت بدنی