فهرست مطالب

نشریه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
سال هشتم شماره 1 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اکبر آقازاده*، پویان سلیمانی صفحات 1-11

    توجه به موقعیت های تصمیم گیری بر اساس ویژگیهای شخصیت در مربیان ورزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر ، بررسی ارتباط بین عوامل شخصیت و قابلیت تصمیم گیری در وضعیت های متفاوت اخلاقی مربیان ورزشی استان آذربایجان غربی بود. پژوهش حاضر از نوع علی ، مقایسه ای می باشد. 96 نفر (مرد:66 - زن:30) از مربیان ورزشی رشته های فوتبال ، فوتسال ، والیبال ، بسکتبال ، هندبال که در سال 1388 که در لیگ دسته یک استان مشغول مربی گری بوده اند به شیوه انتخابی هدفمند انتخاب شدند. از پرسش نامه های قابلیت تصمیم گیری در وضعیت های دشوار اخلاقی (کسول، 2003 و شناخت شخصیت باس، والنزی و الدریچ (1991) استفاده گردید.روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت (85/0=r ،81/0=(r.از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t گروه های مستقل و کلوموگروف -اسمرینف (5./0≤p) استفاده شد. رابطه مثبت و معنی داری بین عوامل شخصیت (درون نگر) با اهمیت شرایط و آگاهی اخلاقی وجود دارد و بین عوامل شخصیت،(تساوی گرا ، درون نگر) با قضاوت اخلاقی و گرایش اخلاقی و عوامل شخصیت (تساوی گرا) با آگاهی اخلاقی و عوامل شخصیت (تساوی گرا) با اهمیت شرایط رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج این تحقیق، ضرورت پی بردن به شیوه تصمیم گیری مربیان در موقعیتهای متفاوت اخلاقی را بر اساس ویژگیهای شخصیتی شان مورد تاکید قرار می دهد.

    کلیدواژگان: عوامل شخصیت، قابلیت تصمیم گیری، وضعیت اخلاقی، مربیان ورزشی
  • شناسایی عوامل موثر بر ماندگاری و افزایش عمر قهرمانی ورزشکاران تیم های ملی در رقابت های بین المللی جهانی و المپیک
    امیر حسین آیت اللهی*، حسین پیمانی زاد، حسن فهیم دوین، احسان اسداللهی صفحات 13-25
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر ماندگاری و افزایش عمر قهرمانی ورزشکاران تیم های ملی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ نوع جستجوی داده ها از نوع ترکیبی و به لحاظ روش تجزیه و تحلیل داده ها از نوع اکتشافی می باشد که جمع آوری داده ها به صورت میدانی و پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان فدراسیون های ورزشی منتخب کشور و جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه مسیولین، کارشناسان و مربیان تیم ملی فدراسیون شنا، دو و میدانی و ژیمناستیک و ورزشکاران تیم های ملی می باشد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمی عبارت بود از پرسشنامه 72 عبارتی محقق ساخته حاصل از بخش کیفی. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و LISEREL نسخه 8/8 استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که عوامل موثر بر افزایش طول عمر قهرمانی ورزشکاران تیم های ملی در رقابت های بین المللی جهانی و المپیک از دیدگاه خبرگان در 3 دسته کلی عوامل مربوط به ورزشکار، عوامل مربوط به فدراسیون و عوامل مربوط به محیط قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: طول عمر قهرمانی، ورزشکاران تیم ملی، فدراسیون، محیط
  • بهادر عزیزی*، مهدی طالب پور صفحات 27-41

    این پژوهش با هدف توسعه ی فوتبال استان خراسان رضوی، برای نخستین بار به معرفی مدل استراتژیک SOAR در ورزش پرداخته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی با ماهیت کاربردی است که برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه و تشکیل گروه های کانونی و برای تدوین استراتژی توسعه و تشریح قوت ها، فرصت ها، آرمان ها و نتایج قابل اندازه گیری از تکنیک تحلیلی SOAR استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام صاحب نظران فوتبال استان خراسان رضوی بود و نمونه موردنظر به صورت هدفمند انتخاب شدند (50=n). ابزار پژوهش براساس مطالعه اکتشافی و بازنویسی از مبانی، مصاحبه ها و مطالعات مشابه توسط محقق ساخته شد که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ (95/0=α) تایید گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مطلوبیت فناوری اطلاعات، توجه دولت به تجاری سازی و خصوصی سازی باشگاه ها، تبدیل شدن استان خراسان رضوی به قطب فوتبال کشور و افزایش تعداد خروجی های مدارس فوتبال و تزریق بازیکنان مستعد به تیم های رده های بالاتر به ترتیب مهم ترین اولویت ها در زمینه قوت ها، فرصت ها، آرمان ها و نتایج هستند. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که استفاده مناسب از فناوری اطلاعات می تواند به رشد و توسعه ی فوتبال کمک شایانی نموده و در بلندمدت موجب کشف استعدادهای جوان و تزریق آن ها به ترکیب تیم های رده های بالاتر گردد.

    کلیدواژگان: مدل استراتژیک SOAR، فوتبال خراسان رضوی، استراتژی توسعه
  • مصطفی شکاری نیا، حمید قاسمی*، عباس خدایاری صفحات 43-68

    سازمان های ورزشی به عنوان متولیان اصلی ورزش، نقش مهمی در توسعه، ترویج و رشد ورزش در هر دو بعد ورزش همگانی و قهرمانی و سکون زدگی بر عهده دارند. لذا این پژوهش مترصد است با استفاده از متدولوژی استراتژی ترکیبی (داده های کمی و کیفی) و با بهره گیری از روش اجرای مصاحبه عمیق در بخش کیفی و تحلیل عاملی اکتشافی به طراحی مدل سکون زدگی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب کشوربپردازد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب به تعداد 329 نفر تشکیل دادند. مطابق با جدول مورگان، حجم نمونه 181 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که مجموعا 63 شاخص به عنوان عوامل موثر بر سکون زدگی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب شناسایی شد که در قالب 11 زیر عامل و پنج عامل اصلی، از هم تفکیک شده است. بررسی عوامل مربوط به سازه های تشکیل شده از طریق آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که هرکدام از عامل های اصلی از عامل مهارتی (عدم مهارت فنی و عدم بلوغ کاری)، عامل روان شناختی (کمبود انگیزه فردی، کمبود پاداش بیرونی) عامل درون شغلی (عدم انعطاف شغلی، عدم شفافیت کاری و عدم امکان ارتقاء)، عامل درون سازمانی (عدم آموزش مطلوب و عدم ارتباطات کاری) و عامل مدیریتی (عدم حمایت مدیر و عدم رضایت از سبک مدیریت) به ترتیب اولویت در سکون زدگی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب کشور، تاثیر دارند.

    کلیدواژگان: سکون زدگی. عوامل، مهارتی، روان شناختی، مدیریتی، درون شغلی، درون سازمانی. ادارات کل ورزش و جوانان. تحلیل اکتشافی
  • زین العابدین فلاح*، حسین بیکی صفحات 69-75

    هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کیفیت خدمات ورزشی با تمایل به ادامه همکاری در داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان بود. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری 420 نفر که با استفاده از جدول مورگان 210 نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای جمع آوری داده ها در بخش کیفیت خدمات ورزشی از پرسشنامه استاندارد 22 سوالی سرکوال استفاده شد و در بخش ماندگاری داوطلبان نیز پرسشنامه 16سوالی محقق ساخته استفاده گردید. نتایج نشان آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین کیفیت خدمات ورزشی و تمایل به ادامه همکاری در داوطلبان رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد که مجموعه مدیریت جمعیت هلال احمر استان گلستان جهت ماندگاری بیشتر داوطلبان خود با استفاده از ارتقاء کیفیت خدمات ورزشی توجه بیشتری در بروز رسانی و توزیع مطلوب امکانات و منابع در سطح استان داشته باشد.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات ورزشی، تمایل به ادامه همکاری، داوطلبان، هلال احمر
  • حسن فهیم دوین*، احسان اسداللهی، فرانک قهرمانلو، آرش فهیم دوین صفحات 77-86

    اخلاقیات کار، یکی از جنبه های مهم فرهنگ سازمان است و به سمتی پیش می رود که بخشی از استراتژی یک سازمان گردد. در این تحقیق توصیفی - همبستگی که به شکل میدانی اجرا شد ، هدف بررسی رابطه اخلاق کاری با شادکامی با نقش میانجی دلبستگی شغلی در در مدیران مراکز پیش دبستانی مشهد می باشد .بدین منظور از تعداد 176 نفر مدیر با توجه به جدول مورگان تعداد 118نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به پرسشنامه های استاندارد شادکامی آکسفورد، اخلاق کاری گریگوریو دلبستگی شغلی کانونگو پاسخ دادند . داده های آماری تحقیق که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، و با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نشان از وجود رابطه مثبت قوی و معنی دار بین اخلاق کاری و مولفه های آن با شادکامی و دلبستگی شغلی داشت. همچنین بین دو متغیرشادکامی و مولفه های آن با دلبستگی شغلی رابطه ای مثبت قوی و معنی دار مشاهده گردید . تجزیه و تحلیل یافته های آماری تحقیق در این ارتباط نشان داد که دلبستگی شغلی نمی تواند نقش میانجی را در رابطه اخلاق کاری با شادکامی داشته باشد.

    کلیدواژگان: شادکامی، اخلاق کاری، دلبستگی شغلی، مدیران مراکز پیش دبستانی
  • زهرا نوبخت رمضانی*، طاهره ندایی صفحات 87-96

    هدف از این تحقیق بررسی ارتباط پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی با رضایت شغلی کارکنان (هر دو از دید کارکنان) بود . جامعه آماری این پژوهش، کارکنان فدراسیون های ورزشی شامل کارشناسان، روسای کمیته ها و دبیران کمیته ها بودند که از بین آنان 288 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه پایگاه های قدرت روسای فدراسیون با 15 سیوال 9 ارزشی لیکرت و پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان با 41 سیوال 5 ارزشی لیکرت شامل  ماهیت کار، نحوه مدیریت، همکاران، نحوه ارتقاء و ترفیع و حقوق و مزایا ، با نظر 30 نفر از متخصصان تربیت بدنی، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها تعیین و با استفاده از تحلیل عامل تاییدی، روایی سازه هم تایید شد. ثبات درونی پرسشنامه ها با ضریب آلفای کرونباخ، برای قدرت از دید کارکنان 95/0 = و پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان 81/0 = برآورد شد. تمام فرضیه ها با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان داد: از دید کارکنان، روسای فدراسیون های ورزشی به ترتیب دارای پایگاه های قدرت قانونی، مرجعیت، تخصص، پاداش و تنبیه هستند. رابطه مثبت معنی داری بین پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی با رضایت شغلی کارکنان 35/0 = r وجود داشت. تجزیه و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد: در بین پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی؛ پایگاه قدرت مرجعیت، پیش بینی کننده بهتری برای رضایت شغلی است.

    کلیدواژگان: پایگاه های قدرت، روسای فدراسیون، کارکنان فدراسیون، رضایت شغلی کارکنان