فهرست مطالب

نشریه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
سال دهم شماره 1 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • آزمون مدل معادلات ساختاری نقش میانجی شوخ طبعی مربی در رابطه هوش فرهنگی مربیان با انسجام گروهی ورزشکاران دانشگاهی
    حسن فهیم دوین*، احسان اسداللهی صفحات 1-11

    در این تحقیق توصیفی-همبستگی که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفته است هدف تعیین نقش میانجی شوخ طبعی مربی در رابطه هوش فرهنگی مربیان با انسجام گروهی ورزشکاران رشته های تیمی شرکت کننده در مسابقات ورزشی بین دانشگاهی دانشگاه های آزاد کشور بود. جامعه آماری تحقیق را 70 نفر از ورزشکاران رشته های تیمی فوتبال که در سه سال گذشته (سال تحصیلی 95،94 ،96 و نیمسال اول 97) عضو تیم های ورزشی بودند و در طول این سال ها از مربیان یکسانی استفاده می کردند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های استاندارد هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، شوخ طبعی مارتین (2003) و انسجامی گروهی کارون، ویدمایر و براولی (1998) در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت (از کاملا مخالفم نمره 1 تا کاملا موافقم نمره 5) استفاده شد. بود. روایی هر سه پرسشنامه مورد تایید متخصصان این رشته قرار گرفت. پایایی پرسشنانه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در تحقیق حاضربه ترتیب (81/0 و86/0 و91/0) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی و شوخ طبعی و همچنین بین شوخ طبعی و انسجام گروهی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. شوخ طبعی می تواند نقش میانجی بین هوش فرهنگی و انسجام گروهی ایفا کند. مدل ارتباطی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.

    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، انسجام گروهی، شوخ طبعی، ورزشکاران دانشگاهی
  • الهام سعیدی، مصطفی فلاحی* صفحات 13-25

    امروزه با توجه به پیشرفت تکواندوکاران نخبه، تصمیم گیری مربیان نقش بسزایی در موفقیت تکواندوکاران دارند. بر این اساس هدف از این پژوهش طراحی مدل استراتژی تصمیم گیری مربیان نخبه تکواندو ایران می باشد. روش پژوهش ترکیبی (کیفی، کمی)، توصیفی از نوع تحلیلی، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری کلیه مربیان نخبه تکواندو ایران که در سطح کشوری و جهانی حضور دارند، و تعداد نهایی آن ها 100 (60 نفر مرد و 40 نفر زن) می باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و معادلات ساختاری نشان داد که مولفه های استراتژی تصمیم گیری مربیان را استقلال، منطقی، احساسی، تحمل مخاطره و جهت دهی تشکیل می دهند. همچنین بیشترین تاثیر استراتژی تصمیم گیری مربیان بر مولفه منطقی بود. پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه می تواند ابزاری مناسب برای مربیان تکواندو باشد، تا بتوانند به بالا بردن سطح ورزشی تکواندو کاران کمک بسزایی داشته باشند.

    کلیدواژگان: استراتژی تصمیم گیری، مربیان، تکواندو
  • جلال عزیزی*، شهاب بهرامی، نازنین راسخ، محسن اسمعیلی صفحات 27-45

    هدف این پژوهش ارایه مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزشی (برای شناسایی مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران انتخاب شده اند و با آن ها مصاحبه انجام شد .ابزار مورد استفاده برای بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختارمند و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. نتایج بخش کیفی نشان داد که شرایط علی، عوامل الزام آور یا ترغیب کننده و فرآیند بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران نشان داده می شود. در در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ارشد کشور (900 =N) که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول کوکران نمونه آماری تعیین شد (300 =n). ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه تیوری داده بنباد بخش کیفی بود؛ که روایی صوری و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که مقدار تی مربوطه هر عامل تاثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران مورد تایید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد.

    کلیدواژگان: بهبود، مدیریت جهادی، مدیران، ورزش، صنعت
  • فرحناز شمس*، مرجان صفاری، محمد احسانی، شهرام عروف زاد صفحات 47-56

    امروزه دانش آموزان ما بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران بود. پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با مدیران ارشد تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، معلمان تربیت بدنی فعال در فوق برنامه ها، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان و استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی، به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تیوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، چهار مولفه اصلی و یازده زیر مولفه را در سه سطح ورودی، فرآیند و خروجی نشان داد. بر اساس نتایج این پژوهش، در مرحله ورودی، عناصر مشارکت ورزشی شامل محرک ها و بازدارنده ها می باشند. در مرحله فرآیند، حوزه های تعلیم و تربیت شامل: شناختی، مهارتی و نگرشی است و مرحله خروجی، پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی را نشان داد همچنین تسریع کننده هایی چون همکاری با ذینفعان، بستر سیاسی، منابع حمایتی و تشویقی و منابع مالی در سرعت بخشیدن به مشارکت ورزشی دانش آموزان دخیل می باشند.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، فوق برنامه، مدارس، مشارکت ورزشی، مفهوم پردازی
  • بابک داودی*، علی زارعی، فریده اشرف گنجویی صفحات 57-73

    پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل موانع موثر بر نظام اطلاعاتی سبز در ادارات ورزش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.. با این توجه هدف پژوهش حاضر، کاربردی بود. پژوهش حاضر از نوع، پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و کارمندان ادارات ورزش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور تشکیل دادند که تعداد آنان 340 نفر بود که بر اساس انتخاب کل شمار تمامی آنان به عنوان نمونه مشخص گردیدند که پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه ها، تعداد 320 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی صوری آن با استفاده از بررسی نظرات خبرگان، روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی و همچنین پایایی آن بر اساس روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت (82/0=α). روش تجزیه و تحلیل آماری در پژوهش حاضر شامل آزمون تحلیل عاملی و همچنین آزمون معادلات ساختاری بود. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر در قالب نرم افزارهای SPSS، MicMac و PLS انجام گردید. نتایج نشان داد که تمامی روابط به علت بالاتر بودن سطح تی، از 96/1 معنادار می باشند. بنابراین مدل ساختاری مشخص شده در پژوهش، مورد تایید قرار گرفت. با این توجه جهت بهبود نظام اطلاعاتی سبز نیاز است تا به موانع فرهنگی، فردی، آموزشی، قانونی، مالی و تجهیزاتی به صورت مناسبی شناسایی و رفع گردد.

    کلیدواژگان: نظام اطلاعاتی سبز، محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، ورزش
  • مجید ولی*، رضا صابونچی، سیروس احمدی صفحات 75-85

    هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر وفاداری مشتریان با نقش واسطه ای سرمایه روان شناختی هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتسال می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتسال تشکیل می دهد. هواداران تیم های مس سونگون و گیتی پسند به عنوان پرافتخارترین و پرطرفدارترین تیم های لیگ برتر فوتسال به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که تعداد 384 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین هواداران این دو تیم توزیع و جمع آوری گردید. در این پژوهش از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، مدیریت ارتباط با مشتری (هوادار) ایزدی و همکاران (1393) و وفاداری هواداران ماهونی و همکاران (2000) استفاده شد که روایی و پایایی آن ها نیز به تایید رسید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده ها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سوالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه گیری و مدل ساختاری از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 2.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با مشتری (هوادار) بر وفاداری آن ها تاثیرگذار است. همچنین مدیریت ارتباط با مشتری بر سرمایه روانشناختی نیز تاثیرگذار است. از سوی دیگر سرمایه روان شناختی نیز بر وفاداری هواداران موثر است. بنابراین سرمایه روانشناختی، عامل تاثیرگذاری بر میزان تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری و وفادار مشتریان (هواداران) می باشد.

    کلیدواژگان: حمایت سازمانی، رضایت مشتری، کیفیت خدمات، مدیریت دانش
  • سیمین اسگندری دستگیری* صفحات 87-105

    تحولات سریع جهانی سازمان ها را وادار کرده است تا در مورد مدیریت ریسک در زنجیره تامین بیشتر تحقیق کنند تا بتوانند بر شرایط ناامن اطراف خود غلبه کنند. تهیه کنندگان باید مواد اولیه خود را به بهینه ترین حالت ممکن تهیه کنند. انتخاب تامین کنندگان به گونه ای که احتمال وقوع ریسک های تامین را کمینه کند، گامی اساسی درجهت کنترل و کاهش ریسک ها به شمار می رود. بنابراین ارزیابی عوامل ریسک در زنجیره تامین به منظور انتخاب تامین کنندگان در صنعت پوشاک ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران شرکت های تولیدی البسه ورزشی و متخصصین و صاحب نظران در حوزه بازاریابی و مدیریت ورزشی بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 38 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری بکار رفته در تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط چندین تن از خبرگان در این زمینه تایید و پایایی آن بالای 0.70 گزارش شده است. در مرحله اول از روش دو مرحله ای دلفی، عوامل ریسک در زنجیره تامین به منظور انتخاب تامین کنندگان مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل تاکسونومی به رتبه بندی عوامل ریسک از لحاظ اهمیت آنها در زنجیره تامین پرداخته شد. نتایج نشان داد که (ریسک 14) در واقع "کمبود مواد اولیه ناشی از بی ثباتی تامین کنندگان "به ازای (0.3146 Fio =) به عنوان رتبه اول یا بحرانی ترین ریسک می باشد.

    کلیدواژگان: زنجیره تامین، صنعت پوشاک ورزشی، روش تحلیل تاکسونومی
|
  • Pages 13-25

    Today, given the progress of elite taekwondo practitioners, coaching decisions play an important role in the success of taekwondo practitioners. Accordingly, the purpose of this study is to design a model for the decision-making strategy of Iran's elite taekwondo coaches. The combined research method (qualitative, quantitative) is a descriptive-analytical study in terms of practical purpose and field data collection. The statistical population of all elite taekwondo instructors in Iran who are participating in national and international competitions, and their final number is 100 (60 males and 40 females). The statistical sample was selected by total method. The results of exploratory factor analysis and structural equations showed that the components of coaching decision-making strategy are independence, logic, emotion, risk tolerance and orientation. Also, the greatest effect of coaches 'decision-making strategy was on the logical component and the least effect of coaches' decision-making strategy on the orientation component. Therefore, the decision of coaches should be logical, and it will have the greatest impact on the success of taekwondo practitioners. The questionnaire designed in this study can also be a good tool for taekwondo instructors, so that they can help to raise the level of sports of taekwondo practitioners.

    Keywords: Decision Making Strategy, Taekwondo, Coaches
  • Pages 27-45

    The purpose of this study was to present a model of improving jihadi management in Iranian sport with a mixed designs approach. The research method was a two-stage instrumental exploratory combination. In the qualitative section, 16 experts from the field of sport management (selected for identifying the model of jihadi management improvement in Iranian sport) were interviewed and interviewed. , Semi-structured interviews with focus groups (and study of documents). To evaluate the validity and reliability of the study, the evaluation method of Lincoln and Guba was used. Qualitative results showed that causal conditions, factors or incentives, and the process of improving jihadist management in Iranian sport are shown. In the quantitative part, the research method was descriptive-survey. The statistical population consisted of all senior managers of the country (n = 900) who were selected using simple random sampling based on Cochrane table (n = 300). The instrument used in the quantitative section was a researcher-made scale based on the qualitative section based on data base network theory. Formal validity and Cronbach's alpha were confirmed. Descriptive statistics and structural equation modeling were used to analyze the data. The results of Mackey's section showed that the respective t-values of each factor had a significant effect and the whole framework of Jihad management improvement model in Iranian sport was approved. The results also showed that the research model has a good fit.

    Keywords: Improvement, Jihad Management, Managers, Sport, Industry
  • Pages 47-56

    Today, our students most of all need an environment full of flexibility and freedom of action that extracurriculars can provide in environment. The purpose of this reshearch was conceptualization of student's sport participation in extracurricular activities of schools in Iran. The researcher collected data through in-depth interviews using purposeful sampling and snowball sampling technique. Then, data from interviews, articles, physical education guidelines, books, and clips related to the triangulation technique through the method and data, were collected and analyzed and coded using the data-theoretic approach of Charmes. The code grouping results showed four main components and eleven sub- components at three levels of input, process and output. Based on this, it can be said that the elements of sport participation at the process stage, including students and trainers, along with stimuli and inhibitors, have the main role to play in the extracurriculars. Areas of education, including: cognitive, skill, and attitudinal, in which teachers act as transmitters and students as recipients, are crucial in the process of student participation in sports. Given the consequences of sport participation at the output stage, it can be acknowledged that over time these outputs improve student sports participation.Accelerators such as partnerships with stakeholders, political contexts, supportive and encouraging resources, and financial resources are also involved in accelerating student sports participation; this research can serve as an analytical tool for student sports participation in Iran-based school curricula. To be.

    Keywords: Students, extracurriculars, schools, sport participation, conceptualization
  • Pages 57-73

    The aim of this study was to present a model of barriers affecting the green information system in sports departments of Islamic Azad University. Therefore, the purpose of this study was applied. The present study was a descriptive survey. The statistical population of this study consisted of all managers and employees of sports departments of Islamic Azad University throughout the country, whose number was 340 people, who based on the selection of the total number of all of them were identified as a sample. 320 questionnaires were analyzed. The instrument of the present study was a researcher-made questionnaire whose face validity was evaluated using expert opinions, construct validity was evaluated using factor analysis method and also its reliability was evaluated based on Cronbach's alpha calculation method (α = 0.82 ). Statistical analysis method in the present study included factor analysis test as well as structural equation test. The whole process of data analysis was performed in the form of SPSS, MicMac and PLS software. The results showed that all relationships are significant from 1.96 due to higher t-level. Therefore, the structural model specified in the research was approved. Therefore, in order to improve the green information system, it is necessary to properly identify and eliminate cultural, personal, educational, legal, financial and equipment barriers.

    Keywords: Green Information System, Environment, Islamic Azad University, Sport
  • Pages 75-85

    The purpose of this study was to investigate the role of customer relationship management on customer loyalty with the mediating role of psychological capital of Futsal Premier League fans. The present study in terms of purpose is applied and in terms of data collection was descriptive-survey. The statistical population of this study is all fans of Mess Sungun and Giti Psand that 384 questionnaires were randomly distributed among the fans of these two teams. In this study, the questionnaires of psychological capital of Lutans (2007), customer relationship management of Izadi et al. (2014) and customer loyalty of Mahoney et al. (2000) were used and their validity and reliability were confirmed. Use elasticity and skewness indices to evaluate the distribution of data (natural or abnormal) and to answer and answer research questions and to draw up a measurement model and structural model using SPSS version 24, Smart PLS version 2.0 was used. The results showed that customer relationship management (with adherents) influenced their loyalty. Customer relationship management also affects psychological capital. On the other hand, psychological capital also affects the loyalty of supporters. Therefore, psychological capital is an influencing factor on the effect of customer relationship management and customer loyalty.

    Keywords: Knowledge Management, Service Quality, Organizational Support, Customer Satisfaction
  • Pages 87-105

    Rapid global developments have forced organizations to do more research on risk management in the supply chain, Until they can overcome the insecure conditions around them. Manufacturers must procure their raw materials in the best possible way. Selecting suppliers in a way that minimizes the likelihood of supply risks is an essential step in controlling and reducing risks, in other words, supply chain risk management. Therefore, assessing the risk factors in the supply chain in order to select suppliers in the sportswear industry is very important. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of data collection. The statistical population of this study was the managers of sportswear companies and specialists and experts in the field of marketing and sports management. Using available sampling method, 38 people were selected as a statistical sample. The measurement tool used in the research was a researcher-made questionnaire whose validity has been confirmed by several experts in this field and its reliability has been reported above 0.70. In the first stage, the Delphi G-step method was used, and risk factors in the supply chain were identified in order to select suppliers, and then the taxonomic analysis technique was used to rank the risk factors in terms of their importance in the supply chain. The results of this study showed that (Risk 14) in fact "raw material shortages due to supplier instability" in exchange for (Fio = 0.3146 ) As the first or most critical risk.

    Keywords: Supply Chain, Sportswear Industry, Taxonomy Analysis Method