فهرست مطالب

نشریه پژوهش های انقلاب اسلامی
پیاپی 38 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/23
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سید محمدرضا مرندی* صفحات 7-34

    انتخابات به عنوان اصلی ترین نماد مشارکت سیاسی، از شاخص های اصلی دموکراسی و مردم سالاری در نظام-های سیاسی محسوب می شود. یکی از اقتضایات برگزاری مطلوب انتخابات، نظارت درست بر آن است که اگر بخوبی صورت نگیرد صحت انتخابات را مخدوش می سازد. بحث نظارت بر انتخابات در ایران از جمله مباحثی است که از دهه 1370 به طور جدی در محافل سیاسی، مطبوعاتی و دانشگاهی جامعه ما مطرح گردید و اشکالات حقوقی و سیاسی بسیاری بر آن گرفته شد. ما در اینجا در پی آن هستیم تا در حد امکان، ماهیت و شیوه نظارت بر انتخابات در ایران را در مقایسه با دیگر کشورها مورد بررسی قرار دهیم به همین منظور، مفهوم و انواع نظارت، قلمرو آن، در حوزه حقوق عمومی و اساسی، دلایل و ضرورت وجود نظارت، شیوه های اعمال آن در کشورهای مختلف و در قانون اساسی جمهوری اسلامی، دلایل حقوقی و غیر حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و اشکالات و شبهات آن، کیفیت بررسی صلاحیت نامزدها و مقایسه شرایط و صلاحیتهای آنان در ایران در مقایسه با دیگر کشورها را به اختصار مورد بررسی قرار می دهیم. در حقیقت، سوال اصلی این مقاله این است که آیا ماهیت و شیوه نظارت بر انتخابات در ایران، امری منحصر بفرد و مختص انتخابات در ایران است یا این که، گرچه دارای وجوه افتراقی با دیگر کشورهاست لکن نمی توان برای آن، ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر نظام ها قایل شد.وجه نوآوری این مقاله، مقایسه ابعاد مختلف نظارت بر انتخابات در ایران، همچون استصوابی بودن(قدرت ابطال)، عام و فراگیر بودن، در همه مراحل بودن، غیر قابل پژوهش(اعتراض) بودن با دیگر کشورها و وجود نهادهای مشابه نظارتی با کارویژه های مشابه با شورای نگهبان در دیگر نظام ها... می باشد و تا آنجایی که بررسی ها نشان می دهد چنین مقایسه ای در این سطح تا کنون انجام نشده است.

    کلیدواژگان: انتخابات، نظارت بر انتخابات، نظارت استصوابی، نهادهای نظارتی، شورای نگهبان
  • محمد سجاد شیرودی*، علیرضا صدرا، حمیدرضا ملک محمدی، سید رضا موسوی صفحات 35-53

    مقاله حاضر، دولت مجازی را فراتر از دولت الکترونیک یا دولت هوشمند می داند و از سوی دیگر، آن را فراتر از حکمرانی خوب یا دولت مطلوب، برمی شمارد، با این وصف، این مقاله، درصدد مقایسه آن ها به منظور برجسته کردن دولت مجازی، نیست از آن رو که چنین مقایسه ای، تعریف نویسندگان را از دولت مجازی که آن را ترکیبی از دولت های مذکور با اصول انسانی اخلاقی(دینی) و خصایصی چون فرامرزی بودن دولت، نفی حاکمیت بیگانگان و تاکید بر عنصر ایرانی اسلامی می دانند، تبیین نمی کند! علاوه بر ویژگی های مذکور، دولت مجازی با پذیرش اجزاء برجسته دولت الکترونیک و حکمرانی خوب، بر اصول انسانی اخلاقی در دولتی که آن را دولت مجازی در قواره جمهوری اسلامی می داند، به مثابه تبیینی بومی دینی از آن، تاکید می کند.اگر همین الان هم در تعامل و تقابل با دولت مجازی، اقدام کنیم دیر است و فردا دیرتر، زیرا نه تکنولوژی به انتظار ما می ماند و نه حامیان آن.

    کلیدواژگان: دولت مجازی، جمهوری اسلامی، بومی- دینی، دولت الکترونیک، حکمرانی خوب
  • بهروز تقی محب، رضا پریزاد* صفحات 55-77

    امروزه اهمیت قدرت نرم کشورها در پیگیری و دستیابی به اهداف و منافع ملی بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر، با توجه به تحولات شکل گرفته در عرصه های سیاسی و انقلاب ارتباطات، اعمال قدرت نرم بیش از هر زمانی دیگر میسر شده است. در این راستا، کشورها سعی دارند منافع و اهداف ملی خود در دیگر کشورها را از طریق اعمال قدرت نرم و تاثیرگذاری بر افکار عمومی و به واسطه آن، همراه ساختن توده های مردم با سیاستهای مورد نظر، تامین کنند. قدرت نرم به مثابه یکی از ارکان سیاست بین الملل در عصر حاضر، جایگاه رفیعی یافته و علت این امر را می توان در کارآمدی، کم هزینه بودن و موفقیت بیشتر قدرت نرم نسبت به اشکال کلاسیک قدرت (قدرت سخت) جست و جو کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر واحدهای سیاسی، نیازمند بازشناسی، تقویت و کاربست قدرت نرم است، تا بدین وسیله قدرت ملی خویش را ارتقاء بخشد.این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش است که شبکه های اجتماعی موبایل محور با تاکید بر پیام رسان های؛ تلگرام، واتس آپ و اینستاگرام چه تاثیری بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دارند؟ که حدس نگارنده در پاسخ به پرسش فوق بر این فرض استوار است که؛ شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه با نفوذ غیر مستقیم برنگرش، علایق، روابط اجتماعی و سبک زندگی کاربران ایرانی از طریق ابزارهای فرهنگی یا ایدیولوژیک بر قدرت نرم جمهوری اسلامی تاثیر می گذارندهدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی موبایل محور(با تاکید بر تلگرام،واتس آپ و اینستاگرام) بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و شناخت شبکه های اجتماعی موبایل محور، ویژگی های آنها، قدرت نرم و چگونگی تاثیر گذاری شبکه های اجتماعی یاد شده بر قدرت نرم است که در تبیین چارچوب نظری تحقیق به نظریه " امپریالیسم فرهنگی" (Cultural Imperialism)استناد شده است

    کلیدواژگان: قدرت نرم، شبکه اجتماعی، تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام
  • سید حسین جعفری نسب* صفحات 79-106

    با توجه با اینکه تحقق عدالت، از مطالبات اصلی رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است، بررسی مستندات قرآنی و روایی آن در بیانات مقام معظم رهبری، ضرورت دارد. هدف از پژوهش مستندات قرآنی و روایی این مساله، ایجاد انگیزه برای اقامه عدالت در جامعه و عمل به منویات مقام معظم رهبری است. سوال اصلی نوشتار حاضر این است که مستندات قرآنی و روایی بیانات مقام معظم رهبری«دامت برکاته» درباره تحقق عدالت در ابعاد سیاسی و اجتماعی چیست؟ با روش تحلیلی - استنتاجی از کلمات رهبر انقلاب، می توان گفت: اسلام سازنده عدالت و عدالت مطلق، پرتو اسلام است و تحقق کامل عدالت بر اساس اندیشه سیاسی اسلام به وجود می یابد؛ از جمله یافته های تحقیق و مستندات بعد سیاسی عدالت، خطبه ی(126) نهج البلاغه است:«از من تقاضا می کنید که پیروزی و موفقیت در سیاست را به قیمت ستمگری و پایمال کردن حق مردم ضعیف به دست آورم!؟ و از جمله مستندات بعد اجتماعی عدالت، آیه ی(90) سوره نحل است:«قطعا خداوند به اجرای عدالت و نیکی امر می کند». بر اساس این پژوهش، سیاست اسلامی به دنبال تحقق ابعاد مختلف عدالت و رساندن انسان ها به حیات طیبه است و نگرشی مبتنی بر عقلانیت، فطرت دارد بر حفظ حقوق و کرامت انسانی، تاکید دارد تا زمینه نجات انسان را فراهم کند. حاکمیت مشروع الهی نیز به عنوان راهکاری برای اجرای عدالت اسلامی و حل معضلات مادی و معنوی، انسانهاست و تحقق این مهم، در جامعه توحیدی امکان پذیر است.

    کلیدواژگان: مستندات قرآنی، روایی، بیانات رهبر معظم انقلاب، عدالت سیاسی، عدالت اجتماعی
  • فرزانه سالم رهبر* صفحات 107-129

    به جهت نیازهای متغیر جامعه اسلامی، نظریه منطقه و مساحتی خالی از حکم الزامی به عنوان منطقه الفراغ مشخص شده و امر قانون گذاری در آن به ولی فقیه سپرده شده است ولی برای این امر مهم ضوابط و موازینی وجود دارد. اگر چه قانون گذار اصلی خداوند متعال است، لیکن در زمان حضور، امامان معصوم(علیهم السلام) دارای دو وظیفه تبلیغ و صدور احکام در منطقه فراغ بودند و در زمان غیبت نیز فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام معصوم همان وظایف را برعهده می گیرد و با رعایت مصلحت در حوزه منطقه الفراغ به قانون گذاری می پردازد. محکم ترین دلیل بر ولایت فقیه این است که قانون الهی و شریعت اسلام، بدون گرداننده و مجری و ولی امر، بی اثر و لغو و بیهوده می باشد. طبق نظر امام خمینی (رحمهالله علیه) در یک نظام دینی اسلامی، هرگز نمی توان زمام حکومت را به دست کسی داد که در فقه و فقاهت که دستور العمل حیات فردی و جمعی جامعه اسلامی است متخصص نباشد و یا به آن بی اعتنا باشد. همان دلایلی که لزوم امامت پس از نبوت را اثبات می کند، عینا، لزوم حکومت در دوران غیبت حضرت ولی عصر(علیه السلام) را در بر دارد. به ویژه، پس از آن همه مدت که از غیبت آن بزرگوار می گذرد.»یکی از اختیارات ولی فقیه، صدور حکم حکومتی در منطقه فراغ است. این حکم می تواند در جهت اجرای احکام شرع یا در مقام اداره کشور باشد. حکم حکومتی می تواند جنبه وضع قانون داشته باشد. مشروعیت حکم حکومتی، با نظریه منطقه الفراغ بی ارتباط نیست؛ هرچند وجود یکی، دیگری را نفی نمی کند. به تعبیری دیگر، حکم حکومتی به اختیارات حاکم اسلامی در منطقه الفراغ ناظر است. هرچند حاکم اسلامی می تواند در حوزه احکام ثابت نیز در زمینه اجرا یا تزاحم، به صدور حکم اقدام کند.

    کلیدواژگان: منطقه الفراغ، تقنین، احکام حکومتی، ولایت فقیه
  • علیرضا ملتی*، محمدرضا امام، بهزاد حمیدیه صفحات 131-146

    فقه دستور زندگی و پاسخگوی نیازهای بشر در همه اعصار است. قاعده فقهی «نفی سبیل» بیشتر ناظر به سیطره سیاسی یا اقتصادی قلمداد شده و عرصه فرهنگی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امروز روابط فرهنگی در سایه پیشرفت های تکنولوژیک بسیار گسترده تر از گذشته است و جلوگیری از سیطره کفار بر مسلمین از مسیر فرهنگ، ضرورت دوچندان دارد. تسلط فرهنگی کفار و دشمنان انقلاب اسلامی می تواند مقدمه و طریق سلطه در همه عرصه ها باشد. آموزه های یوگا در تضاد روشن با فرهنگ و باورهای اسلامی است. یوگا هرگز یک ورزش صرف یا تکنیکی روان شناختی نیست بلکه به شدت با تفکرات و ایده ها و مفاهیم خاص دینی و آیینی گره خورده است. نقش و حضور خداوند در آموزه های یوگا به طور ملموسی کم رنگ است. ره آورد یوگا قرار گرفتن در معرض فساد عقیده و نیز کاستن ارزش و تعداد نمادهای دینداری در میان مسلمین است و موجب می شود اعتلای اسلام بر دیگر آیین ها و باورها کم رنگ شود و یکپارچگی امت اسلامی و سرمایه اجتماعی مسلمانان ضعیف شود. قاعده مزبور، به اطلاق خود، شامل هر عمل و اقدامی میشود که نوعی تسلط از سوی کفار بر مسلمانان ایجاد کند. در نتیجه، یوگا و هر پدیده شرقی و غربی مانند آن، اگر با شیوعش، تغییرات فرهنگی معتنابهی در جامعه مسلمان ایجاد کند که عرفا آن را غلبه فرهنگ خاص کفار بتوان شمرد، قاعدتا ممنوع و خلاف شرع خواهد بود. روش این تحقیق، تحلیلی-توصیفی است.

    کلیدواژگان: نفی سبیل، یوگای ایرانی، فرهنگ، تهدید فرهنگی
  • سعید حاجی ناصری*، حامد انوریان اصل صفحات 147-169

    در این مقاله سعی شده است بر اساس روش اکتشافی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و مضمون، داده های حاصل از بررسی منظومه فکری آیت الله خامنه ای استخراج و الگوی مبارزه با آمریکاگرایی ایشان تبیین شود. برای استخراج این الگو، ابتدا بیانات ایشان با چهار الگوی مبارزه با آمریکاگرایی کاتزنشتاین و کیوهن تطبیق داده شد ولی با مشاهده عدم کفایت این الگوها، چهارچوب خاص حاصل از اندیشه های آیت الله خامنه ای با عنوان «مبارزه با آمریکاگرایی متعالیه» کشف و تشریح گردیده است. کنش گر برمبنای الگوی متعالیه، موجوی مکلف، مختار و مواجه با هدایت الهی است که منطق اقدامش، انجام تکلیف الهی مبتنی بر عقلانیت متعالیه است. از آنجا که نظام شناختی آیت الله خامنه ای براساس جهان بینی توحیدی شکل گرفته است، دین مبین اسلام اصلی-ترین منبع الهام بخش بر افکار و اندیشه های ایشان می باشد. همچنین قرآن، اندیشه های امام خمینی(ره)، آرمان-های انقلاب اسلامی و قانون اساسی در زمره منابع فرعی در الگوی مبارزاتی ایشان می باشند.

    کلیدواژگان: مبارزه با آمریکاگرایی لیبرال، مبارزه با آمریکاگرایی رادیکال، مبارزه با آمریکاگرایی متعالیه
  • احسان کیانی*، سید مهدی ساداتی نژاد صفحات 171-190

    این مقاله در پی تحلیلی تاریخی از فعالیت های سیاسی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سال های اولیه شکل گیری نهضت اعتراضی امام خمینی نسبت به دولت پهلوی است. در این پژوهش تلاش شده با بهره گیری از رویکرد تفسیر قصد کوینتین اسکینر به بررسی مکتوبات آیت الله مصباح از 1342 تا 1344 پرداخته تا مقصود کنش های کلامی او بررسی شود. این رویکرد بر قصد مولف از صورت بندی های نظری و سیاسی در مکتوباتش تمرکز می شود و در پی یافتن آن است که مولف در سیر کنش سیاسی خویش، در پی مواجهه با چه مفصل بندی های نظری سیاسی و پی ترویج یا نقد چه اندیشه ها و گفت وگو با چه اندیش مندانی بوده است. فرض مقاله این که آقای مصباح یزدی که دانش آموخته فلسفه علامه طباطبایی و از پیروان اندیشه سیاسی امام خمینی بوده، پس از آغاز اعتراضات سیاسی امام خمینی و پیروان ایشان نسبت به دولت پهلوی با نگارش مقالاتی در باب ترویج اسلام سیاسی در نشریه بعثت می پردازد و پس از اختلاف با پیروان آیت الله شریعتمداری در این نشریه، از آنان جدا و نشریه انتقام را تاسیس می کند. او در این نشریه با کنش های کلامی در میثاق زبانی سنت گرایی حوزه علمیه در پرسش وپاسخ با رویکرد محافظه کارانه آیت الله شریعتمداری، به ترویج اسلام رادیکال امام خمینی همت می گمارد.

    کلیدواژگان: تفسیر قصد، مصباح یزدی، نهضت اسلامی، نشریه انتقام، نشریه بعثت
  • اسماعیل کلانتری*، مهدی مجیدپور صفحات 191-221

    اقتصاد مقاومتی اکنون به پارادایم حاکم بر فضای سیاستگذاری ایران تبدیل شده، لیکن فقدان نظریه پردازی درباره آن ضعفی جدی بشمار می رود که حاکی از غلفت اندیشمندان دانشگاهی در این زمینه است. چنین غفلتی می تواند پیامدهای نامطلوبی در برون رفت اقتصاد کشور از منبع محوری و حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش داشته و سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری را در کشور ناکارآمد نماید. هدف پژوهش حاضر، تیوریزه کردن مبانی اقتصاد مقاومتی بر اساس نظریه هم پایی فناورانه است. برای این منظور از روش فرا ترکیب و شواهد تجربی در سه کشور کره جنوبی، چین و ایران استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ارکان «درون زایی» و «برون گرایی» در اقتصاد مقاومتی با ارکان «تلاش های بومی برای توسعه فناوری» و «انتقال بین المللی فناوری» در هم پایی فناورانه متناظر است. هم چنین بین چهار ویژگی «شناسایی و به-کارگیری ظرفیت های علمی، فنی و اقتصادی»، «ساماندهی نظام ملی نوآوری»، «حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و خدمات» و «دیپلماسی و انتقال فناوری» در اقتصاد مقاومتی با چهار ویژگی «ظرفیت جذب و توانمندی های فناورانه بومی»، «نظام های ملی و بخشی نوآوری»، «رشد مبتنی بر صادرات» و «یادگیری و انتقال فناوری از منابع برون مرزی» در هم پایی فناورانه تناظر برقرار است. در مقاله حاضر یافته های مذکور بطور دقیق با موردکاوی های عملی و ارایه شواهد تجربی تایید می شود. در نهایت توصیه می گردد در سیاستگذاری های مربوطه ضمن به کارگیری توام «تلاش های بومی برای توسعه فناوری» و «انتقال بین المللی فناوری »، بر سهم در حال افزایش تلاش های بومی تاکید گردد.

    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، هم پایی فناورانه، نظریه پردازی، فرا ترکیب، ایران
  • سید علی مرتضوی امامی زواره*، رضا محموداوغلی، محمدرضا آخوندی صفحات 223-248

    مقاله حاضر، به بررسی و تحلیل گفتمان اسلام گرای انقلابی امام خمینی بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موفه می پردازد. تحلیل گفتمان از قابلیت خاصی برای توضیح شیوه گفتمان سازی، نقش عاملیت سیاسی رهبران، منازعات گفتمانی و چرایی هژمونیک شدن گفتمان های مختلف برخوردار است. این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که چگونه با روش تحلیل گفتمان، نحوه هژمونیک شدن گفتمان اسلام گرای انقلابی امام خمینی در تقابل با گفتمان های رقیب تبیین می-شود؟ برای پاسخ به پرسش مذکور، این پژوهش، انگاره ذیل را مطرح می کند که گفتمان سیاسی امام خمینی با سرمایه اجتماعی خاصی که از بطن جامعه شیعی برخاسته بود و با تاریخ، ارزش ها و باورهای ذهنی آحاد جامعه ایرانی انطباق داشت و همچنین از اعتبار و دسترسی بالایی نسبت به دیگر گفتمان ها برخوردار بود توانست در رقابت با دیگر گفتمان-های رقیب از بالاترین مزیت و هژمونی سیاسی و اجتماعی برخوردار شود. در کشاکش رقابت گفتمان های رقیب پیش از انقلاب آن گفتمان هایی توانستند جایگاه خود را حفظ نماید که به نحوی از انحاء با گفتمان انقلاب اسلامی و بویژه با گفتار امام خمینی(ره) ارتباط معنایی پیدا کنند.

    کلیدواژگان: گفتمان، گفتمان اسلام گرای انقلابی، اسلام سیاسی، انقلاب اسلامی ایران
  • مهدی نصیری* صفحات 249-275

    هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی توسعه فناوری در ایران در طول برنامه های اول تا پنجم توسعه مبتنی بر دو رهیافت و مدل نظری فناوری مناسب و خوداتکا است. نخست جوهر استدلال دو مدل مذکور تشریح می شود. سپس اسناد و مطالعات انجام شده از برنامه های اول تا پنجم توسعه با تاکید بر توسعه فناوری، بر اساس مفاهیم دو الگو و مدل نظری مورد ارزیابی قرار می گیرد. داده های گردآوری شده شامل دو دسته اسناد است. اسناد و گزارش هایی که بر تاریخ توسعه فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی پرداخته اند و اسناد و مطالعاتی که توسعه فناوری در این دوره ها را ارزیابی و تحلیل کرده اند. برای دستیابی به هسته کانونی و مقولات مرکزی فعالیت های توسعه فناوری از روش تحلیل مضمون استفاده شد. با استفاده از این روش تلاش گردید تا اسناد و داده های گردآوری شده کدگذاری شده و مضامین اصلی آن استخراج گردد و در نهایت مدل نظری از برنامه های توسعه فناوری در طول برنامه اول تا پنجم ترسیم شد. یافته های پژوهش بیانگر توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران بر اتخاذ برخی از انواع فناوری ها در هر یک از دوره های اول تا پنجم توسعه می باشد که در جداول مرتبط بیان می شود. نوآوری پژوهش حاضر در ترسیم مدل توسعه فناوری در طول برنامه های توسعه با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون است که نقاط قوت و ضعف برنامه-ها را تبیین می نماید.

    کلیدواژگان: توسعه، فناوری، برنامه های پنج ساله، ایران، تحلیل مضمون
  • صابر حسن پور، مهدی نادری* صفحات 277-302

    سوال اصلی مقاله آن است که لوازم «محرومیت زدایی عادلانه» در اندیشه و عمل سیاسی آیت الله خامنه ای (مدظله)چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، تحقیق حاضر با روش تحلیل اسنادی انجام و از فیش برداری به عنوان ابزار استفاده شده است. یافته های تحقیق موید آن است که در دیدگاه آیت الله خامنه ای (مدظله) مسئله محرومیت با فقدان عدالت اجتماعی در جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد. از اینرو لازمه «محرومیت زدایی» استقرار عدالت اجتماعی است. در دیدگاه آیت الله خامنه ای محرومیت محصول نظام های غیراسلامی است و چنانچه عملکرد کارگزاران دولت اسلامی در معنای حقیقی، «اسلامی» باشد می تواند به رفع محرومیت ناشی از عملکرد دولت های غیر اسلامی، منتهی گردد. با این حال، نقشه اجرای عدالت اجتماعی در تفکر اسلامی، اصول راهنمایی دارد که حداقل در محورهای چندگانه «اولویت داشتن محرومین»، «ضرورت فرصت برابر»، «اصلاح ساختارها و رویه های ظالمانه» و «اهتمام مضاعف به افراد کم توان و ناتوان» با دیدگاه های جهانی همخوانی دارد. اگر چه می توانند این اصول راهنما در مقام تفسیر و عمل، به سبک و سیاق های مختلفی ناظر بر زیست بوم های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عملیاتی شوند.

    کلیدواژگان: عدالت اجتماعی، محرومیت زدایی، کفایت گرایی، آیت الله خامنه ای(مدظله)
  • ناصر فروهی، رحمان صولتی * صفحات 303-321

    انقلاب اسلامی نقطه‌ی عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود که مفاهیم تازه‌ای را به حوزه‌ی گفتمان سیاسی و اجتماعی ایران وارد کرد. این انقلاب بر پایه اندیشه‌های فقهی سیاسی مکتب تشیع شکل گرفته که یکی از اصلی‌ترین آموزه‌های آن، عدالت و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه می‌باشد. معمارکبیر انقلاب اسلامی با آرمان عدالتخواهانه، مردم را به مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی فراخواند. اکنون که سال‌ها از آن فریادهای عدالتخواهانه می ‌گذرد، دغدغه‌ی عدالت، آزمون دشواری را فراروی کارگزاران نظام نهاده تا کارآمدی خود را در آیینه‌ی عدالت بنگرند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره اجرای عدالت بخصوص عدالت اجتماعی را در جامعه به مسیولان و کارگزاران توصیه می‌کردند و بر لزوم تحقق آن تاکید دارند. باید اذعان کرد که علی‌رغم تلاش کارگزاران در طول 42 سال گذشته، آنچنان که شایسته نظام اسلامی می‌باشد عدالت اجتماعی به معنای واقعی کلمه در جامعه تحقق نیافته است. سوال اصلی پژوهش، این است که چه موانعی در راه تحقق عدالت اجتماعی وجود دارد و چه مواضعی از جانب مقام معظم رهبری در راستای رفع این موانع ارایه شده است؟ روش پژوهش در مقاله‌ی حاضر، توصیفی‌ تحلیلی است و اطلاعات به صورت کتابخانه‌ایی گردآوری شده و بر مبنای این اطلاعات و داده‌ها، موضوع فوق مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که برای اجرای هر چه بهتر عدالت اجتماعی در جامعه باید نظریه‌ای ناب و اصیل در خصوص عدالت اجتماعی، از دیدگاه‌ مقام معظم رهبری که منطبق بر متون دینی است، استخراج گردد و به صورت قانونی، توسط کارگزاران نظام در جامعه به اجرا درآید.

    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای، عدالت اجتماعی، موانع و راهکارها
  • سمیره همتی * صفحات 323-336

    ادبیات پایداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم ادبیات فارسی است که موضوع اصلی آن، مقاومت، ظلم‌ستیزی، جنگ، اختناق و... است. هدف مقاله توصیفی- تحلیلی حاضر بررسی مقایسه‌ای ادبیات پایداری دهه اول انقلاب اسلامی با دوران پس از دفاع مقدس است. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده می‌توان اذعان کرد که با وجود تاریخچه، اهمیت و اثرگذاری ادبیات پایداری در ایران بازهم چالش‌هایی همچون بحران مخاطب، ضعف مبانی نظری و نظریه‌پردازی و... وجود دارد اما این چالش‌ها باعث نشده است ادبیات پایداری به فراموشی سپرده شود. در دهه اول انقلاب اسلامی ادبیات پایداری ابعاد ظلم‌ستیزی حکومت طاغوت و مقاومت مردم در مقابل این حکومت در بر گرفته و در دوران پس از دفاع مقدس ادبیات پایداری ابعادی همچون جنگ، شهادت، مقاومت و... مردم ایران در جنگ تحمیلی با عراق را در بر گرفته است که در عصر حاضر نیز بعد از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این نوع از ادبیات ، جایگاه مناسبی را در میان مخاطبان خاص خود دارد.

    کلیدواژگان: پایداری، دهه اول، دفاع مفدس
|
  • Sayyed Mohammad Reza Marandi * Pages 7-34

    Election, as the main symbol of political participation, is considered one of the important features of democracy in political systems. To ensure the safety of elections and protect the people's vote, should always monitor the shape of election. Basically, one of the prerequisites for the proper election is the correct monitoring of the fact that if the election is not conducted well, the validity of the election will be distorted.The election monitoring issue has been seriously discussed in the political, press and academic circles of Iranian society since the 1370 A.H s/1990 A.D s, and encountered many legal and Political challenges and debates. In this study, as much as possible, we investigate the concept and types of supervision, its scope, in the field of public and fundamental rights, reasons, nature and necessity of supervision, methods of its implementation in different countries and in the Constitution of the Islamic Republic of Iran and of course the Legal and non-legal reasons of this kind of election monitoring. We also briefly review the Guardian Council's oversight of the election and its drawbacks and suspicions, the quality of the candidates' qualifications and the comparison of their conditions and qualifications in Iran with those in other countries.

    Keywords: Election, Election Supervision, Approval Supervision, Monitoring Intuitions, Guardian Council
  • Mohammad Sajad Shiroody *, Reza Mosavy Pages 35-53

    The present article considers virtual government beyond e-government or smart government and, on the other hand, considers it beyond good governance or desirable government. However, this article seeks to compare them in order to highlight virtual government. , Such a comparison is not, because the authors consider the definition of virtual government as a combination of these governments with moral (religious) human principles and characteristics such as cross-border government, denial of foreign rule and emphasis on the Iranian-Islamic element, Does not explain! In addition to the above-mentioned features, the virtual government, by accepting the salient components of e-government and good governance, emphasizes the moral human principles in the government, which considers the virtual government in the Islamic Republic as an indigenous religious explanation of it. It is too late to act and interact with the virtual government now, and tomorrow is too late, because neither technology nor its supporters are waiting for us.

    Keywords: Virtual government, Islamic Republic, Indigenous-religious, E-Government, Good Governance
  • Reza Parizad * Pages 55-77

    today the importance of soft power of countries in achieving national goals and interests is undeniable . on the other hand , due to the changes in political arenas and communication revolution , soft power has become possible more than ever . in this regard , countries try to provide their national interests and goals in other countries by applying soft power and influencing public opinion and through it , together with the people 's masses of interest . soft power is considered as one of the pillars of international politics in the present era , and it can be found in efficiency , low cost and more success of soft power than the classic forms of power ( hard power ) . like other political units , the islamic republic of iran requires recognition , enhancement and application of soft power to improve its national power .this research seeks to answer the question that what impact on the soft power of islamic republic of iran on the soft power of the islamic republic of iran ? the author 's intuition in answering the above question is based on the assumption that mobile social networks , coupled with indirect influence of identity , interests , social relations and lifestyle of iranian users through cultural or ideological means influence the soft power of islamic republic of iran .

    Keywords: soft power, Social network, Telegram, WhatsApp, Instagram
  • Sayyid Hussein Jafari Nasab * Pages 79-106

    Considering that the realization of justice is one of the main demands of the Supreme Leader of the Revolution in the statement of the second step of the Revolution, it is necessary to study the Quranic documents and their validity in the statements of the Supreme Leader. The purpose of researching the Qur'anic documents and the narration of this issue is to motivate the establishment of justice in society and to follow the instructions of the Supreme Leader. The main question of the present article is what are the Quranic documents and the narration of the statements of the Supreme Leader "Damat Barakat" about the realization of justice in the political and social dimensions? With the analytical-inferential method of the words of the Leader of the Revolution, it can be said: Islam is the builder of justice and absolute justice, the ray of Islam and the full realization of justice is based on the political thought of Islam; Among the findings of research and documentation of the political dimension of justice is the sermon (126) of Nahj al-Balaghah: "You ask me to achieve victory and success in politics at the cost of oppression and the violation of the rights of weak people !? And among the documents of the social dimension of justice is verse (90) of Surah An-Nahl: "Surely God commands the administration of justice and goodness." According to this study, Islamic politics seeks to achieve various dimensions of justice and bring human beings to a good life, and a rationalistic nature is based on the preservation of human rights and dignity, to provide the basis for human salvation. Legitimate divine sovereignty is also a solution for the implementation of Islamic justice and the solution of material and spiritual problems of human beings, and the realization of this important thing is possible in a monotheistic society.

    Keywords: Quranic documents, Narration, statements of the Supreme Leader of the Revolution, Political Justice, Social Justice
  • Farzaneh Salemrahbar * Pages 107-129
  • Alireza Mellati *, Mohammadreza Emam, Behzad Hamidieh Pages 131-146

    Jurisprudence is the order of life and meets human necessities in all periods of time. The jurisprudential rule of "Path Negation" (Nafi’i Sebil) is more concerned with political or economic domination and its cultural section has received less attention. Today, cultural relations are much broader than in the past due to technological advances, and it is definitely necessary to prevent infidels from dominating Muslims through the cultural aspect. The cultural domination of the infidels and the enemies of the Islamic Revolution can be the prelude and the way of domination in all areas. The teachings of yoga are in stark contrast to Islamic culture and beliefs. Yoga is never a mere exercise or a psychological technique, but is deeply tied to specific religious and ideological thoughts and ideas. The role and presence of God in the teachings of yoga is remarkably little. The result of yoga is exposure to corruption as well as limiting the value and number of symbols of religiosity among Muslims, and diminishes the promotion of Islam over other religions and beliefs, and weakens the unity of the Islamic Community and the social capital of Muslims. This law, in its essence, includes any action that creates a kind of domination by the infidels over the Muslims. As a result, yoga and any Eastern and Western phenomenon like it, if it spreads significant cultural changes in Muslim society that mystics can be considered as the dominance of the specific culture of infidels, it will be forbidden and against the law. The method of this research is analytical-descriptive.

    Keywords: Path Negation, Iranian Yoga, culture, Cultural endangerment
  • Saeed Hajinaseri *, Hamed Anvarianasl Pages 147-169

    In this article, it is attempted to explain the Ayatollah Khamenei's cognitive belief system and his pattern of Anti-Americanism, based on the heuristic method and content analysis technique. To extract this pattern, his statements were first adapted to the four types of Anti-Americanism introduced by Katzenstein and Keohane, but by observing the inadequacy of their patterns, a specific framework, named "Transcendental Anti-Americanism " has been derived and explained from Ayatollah Khamenei's ideas. Based on the transcendental paradigm, the actor is obliged, willing and confronted with divine guidance whose logic of action is to perform the divine duty based on transcendental rationality. Since Ayatollah Ali Khamenei's cognitive belief system is based on a monotheistic worldview, Islam is the main source of inspiration for his thoughts and ideas. Also, the Qur'an, the ideas of Imam Khomeini, the ideals of the Islamic Revolution, and the Iran’s national constitution are among the sub-sources in his Anti-Americanism pattern.

    Keywords: Liberal Anti-Americanism, Radical Anti-Americanism, Transcendental Anti-Americanism
  • Ehsan Kiani *, Seyed Mahdi Sadatinejad Pages 171-190

    This article seeks to historical analysis of Ayatollah MohammadTaqi MesbahYazdi’s political activities in the early years of the formation of Imam Khomeini’s opposition movement of against the Pahlavi’s government. In this study, we tried using intention’s hermeneutics that is the Quentin Skinner's approach to review the works of Ayatollah Mesbah from 1964 to 1966, to check intended of his speech acts. this paradigm is focused on author’s Intention of political and theoretical formulations in his works and books to understand he in his political action faced which articulation of political ideas and to know he promoting or criticizing which ideas and dialoguing which thinker. This article assumes that Mr. MesbahYazdi that was student of Allameh Tabatabai’s Philosophy and was the followers of Imam Khomeini's political thought; After start political protests of Imam Khomeini and his followers against the Pahlavi’s government, wrote a series of articles on the promotion of radical Islam in the Besat’s journal. he separated of this journal and founded the Entegham’s journal, after disagreement with followers of Ayatollah Shariatmadari. His speech acts in this journal on traditionalism’s Covenant language of seminary at question and answer with Conservatism of Ayatollah Shariatmadari’s approach, to promote Imam Khomeini’s radical Islam.

    Keywords: Besat’s journal, Entegham’s journal, Intention’s Hermeneutics, Islamic movement, MesbahYazdi
  • Mehdi Majidpour Pages 191-221

    At present, the resistance economy has become a dominant paradigm in Iranian politics, but the lack of theorizing about it, is a serious weakness that illustrates the neglect of academics in this regard. Such neglect can have adverse consequences in the outflow from source-based economics and moving towards a knowledge-based economics and ineffective policy making in science, technology and innovation in Iran. The aim of this research is to theorize the basics of resistance economy based on the theory of technological catch up. For this purpose, the meta-synthesis method and experimental evidence have been used in three countries of South Korea, China and Iran. Research findings show that the pillars of "endogenous" and "extraversion" in the resilience economy are consistent with the pillars of "indigenous efforts to develop technology" and "international technology transfer" in the technological catch up. There are also four characteristics of "Identifying and Using the Scientific, Technical and Economic Capacities", "Organizing the National System of Innovation," "Comprehensive Support for Export of Goods and Services," and "Diplomacy and Technology Transfer" in Resistance economy, with four characteristics of "Absorption Capacity And endogenous technological capabilities", "National and Sectoral Innovation Systems", "Export-based growth" and "Learning and technology transferring from overseas resources" are in line with technological catch up. In this study, the findings are accurately confirmed by practical case studies and the provision of empirical evidence. Finally, in policy making, in addition to "indigenous efforts to develop technology" and "international technology transfer", the emphasis is on increasing the contribution of indigenous efforts.

    Keywords: resistance economy, Technological Catch up, theorizing, Meta synthesis, Iran
  • Seyedali Mortazaviemamizavare *, Reza Mahmodoghli, Mohammadreza Akhondi Pages 223-248

    The present article deals with the analysis and analysis of Imam Khomeini's revolutionary Islamist discourse based on Laclau and Mouffe's theory of discourse. Discourse analysis has a particular ability to explain the way discourse is structured, the role of political agency in leaders, the discourse of discourse, and why hegemonic discourses are different. This article seeks to answer the question of how the discourse analysis of Imam Khomeini's revolutionary Islamist discourse is explained in contrast to competing discourses. To answer the above question, this study proposes the following notion that Imam Khomeini's political discourse coincided with a particular social capital that arose from within the Shiite community and was consistent with the history, values, and mental beliefs of the Iranian community. It gained high credibility and access to other discourses, and was able to compete with other competing discourses for superior political and social hegemony. In the struggle for competing discourses of the pre-revolutionary discourse, those discourses were able to maintain their meaning in some way related to the discourse of the Islamic Revolution, and in particular to the speech of Imam Khomeini.

    Keywords: Discourse, Revolutionary Islamist Discourse, Political Islam, Islamic Revolution of Iran
  • Mahdi Nasiri * Pages 249-275

    The purpose of this study is to review technology development in Iran during the first to fifth development programs based on two approaches and theoretical model of appropriate and self-reliant technology. First, the essence of the argument of the two models is explained. Then, the documents and studies of the " First to fifth development plans" with emphasis on technology development are evaluated based on concepts of two models and theoretical models. The collected data includes two categories of documents. Documents and reports that have dealt with the history of technology development in Iran after the Islamic Revolution and documents and studies that have evaluated and analyzed the development of technology in these periods. Thematic analysis technique was used to achieve the focal point and central categories of technology development activities. Attempts were made to encode the collected documents, and finally a theoretical model of technology development programs was drawn during the first to fifth programs. Findings indicate that planners and policy makers pay attention to the adoption of some types of technologies in each of the first to fifth periods of development, which are expressed in the relevant tables. The innovation of the present study is in drawing the technology development model during the development programs using the qualitative method of content analysis, which explains the strengths and weaknesses of the programs.

    Keywords: Development, technology, Five-year plans, Iran, Thematic Analysis
  • Naser Forouhi, rahman solati * Pages 303-321

    The Islamic Revolution is a turning point in the history of Iran that introduced new concepts into the field of political and social discourse in Iran.This revolution is based on the jurisprudential-political ideas of the Shiite school, one of the main teachings of which is justice and the realization of social justice in society.The great architect of the Islamic Revolution called on the people to fight against discrimination and injustice with the ideal of justiceNow that years have passed since those cries for justice, the concern for justice has put a difficult test on the agents of the system to look at their efficiency in the mirror of justice.The main question of the research is what are the obstacles to the realization of social justice and what positions have been presented by the Supreme Leader in order to remove these obstacles?The research method in this article is descriptive-analytical and the information has been collected in the form of libraries and based on this information and data, the above subject has been evaluated and analyzed.The findings of this study show that in order to better implement social justice in society, pure and original theories about social justice should be extracted from the perspective of the Supreme Leader, which is consistent with religious texts.And legally, to be implemented by the agents of the system in the society.

    Keywords: Islamic Republic, Ayatollah Khamenei, Social Justice, Obstacles, Solutions
  • samireh hemmati Pages 323-336

    Resistance literature which it's main point is refers to resistance, injustice, the war and so on is one of the most important concept in our literature. The main purpose of this descriptive analytical article is to compare two different literature: resistance literature of first decade of Islamic revolution and Holy defense. According to different studies it can be say that despite the history, importance and resistance literature impact in Iran, but there are so many challenges such as audience crisis, weak theoretical foundation and theorizing. Despite this factor, resistance literature is not forgotten. Resistance literature during the Islamic revolution decades was include the rule of Taqut government and the people resistance against it, but in the imposed war against Iraq country, There were the murdering, resisting and war concepts. That after passing 40 years of Islamic republic of Iran victory, It has suitable field of study among it's audience.

    Keywords: Resistant, First decade, Holy defence