فهرست مطالب

لعل سرخ - پیاپی 20 (پاییز 1400)

نشریه لعل سرخ
پیاپی 20 (پاییز 1400)

  • 90 صفحه، بهای روی جلد: 1,500,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1400/10/01
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مهندس فرهاد زندی صفحه 5

    زولتانیت نام تجاری دیاسپور با کیفیت گوهر است. این اصطلاح توسط صاحب تنها ذخایر شناخته شده زولتانیت معرفی شد. همچنین با نام‌های csarite، gem diaspore و diaspore ترکی نیز معرفی می‌شود. و اغلب با نام zultanite شناخته می‌شود، نامی که در این مقاله از آن استفاده شده است. این کانسار در اعماق کوه‌های آناتولی ترکیه قرار دارد. زولتانایت یکی از معدود سنگ‌های قیمتی طبیعی با تغییر رنگ در جهان است.

  • سنگهای ارگانیک
  • مژگان سیاوشی صفحه 11

    مرواریدهای طبیعی بدون دخالت انسان و در نرم تنان رشد می‌یابند در حالی‌که رشد مرواریدهای پرورشی در نتیجه دخالت انسان است. برای شناسایی این دو از تکنیک اشعه ایکس و میکرورادیوگرافی و میکروتوموگرافی کامپیوتری استفاده می‌شود. تفسیر نتایج بر اساس نمونه‌های مرجع مطالعه شده قبلی است. بنابراین، یک پایگاه داده مرجع مبتنی بر نمونه‌های قابل اعتماد که به‌طور مستقیم از منابع شناخته شده به‌دست آمده است، عامل بسیار مهمی برای این تحقیق است. ساختارهای داخلی 774 مروارید دریایی طبیعی که در محل توسط دو تن از محققان از نرم‌تنان وحشی تازه باز شده Pinctada maxima جمع‌آوری شده‌اند به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفتند تا درک بهتری از ویژگی‌های ساختاری داخلی مرواریدهای طبیعی P. maxima به‌دست آید. این مقاله در دو بخش ارایه شده است.

  • معرفی کتاب
  • مژگان سیاوشی صفحه 16

    در دنیای گوهرشناسی، به‌ندرت کتابی با موضوع هنر تراش سنگ یا گوهرتراشی منتشر می‌شود. جدیدترین کتابی که این نویسنده می‌تواند به یاد بیاورد، راهنمای مرجع دو جلدی ارزشمند توسط تام هربست با عنوان گوهرتراشان آماتور سنگ‌های قیمتی (2014) (Amateur Gemstone Faceting) است. به احتمال زیاد، دلیل اینکه ما کتاب‌های بیشتری در این زمینه نمی‌بینیم این است که اطلاعات جدیدی برای افزودن وجود ندارد.

  • مقاله
  • مهشاد جبارنیا صفحه 17

    مداخله روزافزون انسان در محیط زیست، مفهوم توسعه محصول را تحت تاثیر قرار داده و آن را متحول کرده است. دخالتی که موجب افزایش کربن باقیمانده در طبیعت و متعاقبا افزایش استرس شده است. با درک این واقعیت چندین بخش صنعتی فرآیند تولید و محصولات خود را به منظور برآوردن نیازهای زیست محیطی تغییر داده اند. جنبه‌هایی مانند کمبود منابع طبیعی، افزایش مصرف و افزایش آلودگی محیط زیست ازجمله مشکلاتی هستند که صنعت طلا و جواهر را نیز متاثر می‌کنند. فرآوری فلزات گرانبها یا استخراج سنگ‌های قیمتی از طبیعت به دلیل استفاده از سوخت، کربن ایجاد می‌کند. همانند بسیاری از صنایع، صنعت طلا و جواهر نیز باید از مفاهیم پایدار پیروی کند تا برنامه‌های استراتژیک برای حفاظت از نگرانی‌های زیست‌محیطی که امکان توسعه محصول سازگار با محیط را ایجاد می‌کند، توسعه دهد.
    همگام با سوال پر اهمیت: «مواد اولیه از کجا استخراج می‌شوند؟» سوالات دیگری مانند «توسط چه کسانی و چگونه این مواد استخراج ،تولید و حمل می‌شوند؟» نیز قدم در میدان می‌گذارند.

  • مژگان سیاوشی صفحه 23

    جزیره سریلانکا با نیک‌بختی شماری از غنی‌ترین سنگ‌های قیمتی روی کره زمین را در خود جای داده است. تغییر ساختار در اثر یک سلسله تغییر در ساختمان کوه‌ها ایجاد شده است، درنتیجه ثروت بسیار از جواهرات را که امروزه می‌بینیم، به‌دست آورد. پیش از آنکه Pangea شناخته شود، بسیاری از قاره‌ها در تاریخ اولیه زمین وجود داشته‌اند. چرخه در کنار هم قرار گرفتن و شکست این ابرقاره‌ها محرک‌هایی هستند که بیشتر رسوبات سنگ‌های قیمتی جهان را تشکیل ‌دهند، و برخی از این رخدادها ارتباط نزدیکی با شکل‌گیری سنگ‌های قیمتی در سریلانکا دارند.

  • مژگان سیاوشی صفحه 29

    گلیپتوگرافی از کلمه یونانی glyptos به معنای حکاکی گرفته شده است. در طلاوجواهر، گلیپتوگرافی هنر حکاکی بر روی سنگ‌های قیمتی است و هم برای تزیینات داخلی و هم برای تیاترها کاربرد دارد. گلیپتوگرافی در دوران باستان به عنوان یکی از اولین روش‌های ارتباطی آغاز شد و امروزه همچنان در جواهرات و هنرهای تزیینی یافت می‌شود. حدود 15000 سال قبل از میلاد،سنگ‌های اولیه به نام سنگ‌نگاره‌ها نشانه‌ها و نمادهایی را به تصویر کشیده اند که در تلاش برای برقراری ارتباط و ثبت رویدادها روی سنگ خراشیده شده‌اند. این خراش‌های اولیه شامل پیکتوگراف‌هایی بود که رویدادها و ایدوگراف‌هایی را نشان می‌داد که نشان‌دهنده افکار و ایده‌ها بودند. نگاره‌ها سرانجام به اولین شکل نوشتاری شناخته شده،خط میخی تبدیل شدند.

  • مبینا منتظری صفحه 33

    در هنر، تعریف طراحی به ایجاد عناصر بصری بر پایه خطوط اشاره دارد. هنر طراحی یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که بشر برای بیان احساسات خود به کار گرفته است. طراحی عبارت است از بازآفرینی تصاویر عینی و نمایش تصاویر ذهنی برای تجسم بخشیدن واقعیت است.

  • ترنم سرخی صفحه 37

    Giampiero Bodino اگرچه نام او آشنا به نظر نمی‌رسد، اما وی در طراحی جواهرات تازه‌وارد نیست. Giampiero Bodino  که در دهه گذشته در Bulgari و سپس مدیر هنری گروه Richemont، نظارت بر طراحی ساعت و جواهرات برندهایی مانند Cartier، Van Cleef & Arpels و Piaget را برعهده داشت، حرفه خود را صرف ساخت چیزهای زیبا کرده است.

  • مژگان سیاوشی صفحه 41

    در ادامه مبحث صفحه 11 به مشاهدات و نتایج مورد بررسی  در نمونه های دریافتی در آزمایشگاه GIA می‌پردازیم. همانطور که یادآور شدیم بر اساس ویژگی‌های داخلی به‌دست آمده از تجزیه و تحلیل RTX و μ-CT، نمونه‌ها به شش نوع ساختار رشد گسترده به شش دسته طبقه بندی شدند که شامل: (1) رشد مینیمال یا حداقل، (2) متحدالمرکز غنی از مواد آلی، (3) هسته متراکم، (4) خالی، (5) خطی و (6) ساختارهای متفرقه می‌شود.

  • ترنم سرخی صفحه 55

    تاثیرات یونانی و رومی به شکل‌گیری خلاقیت‌های پیچیده این هنرمند ایتالیایی کمک کرده است. تحصیلات و تجربه کاری آلسیو بوشی در ایتالیا و یونان منبع قدرتی در خلق طرح‌های جواهرات او بوده است که برخی از آن‌ها از اساطیری و الهام گرفته از تمدن‌های باستانی است. Alessio Boschi در سرتاسر جهان به‌دلیل طراحی‌های بسیار دقیق و مهندسی پیچیده جواهرات خود شناخته شده است

  • صفحه 59

    پالت رنگ‌های حیرت‌انگیز بولگاری با تنظیمات نفیس سنگ‌های قیمتی، تزیینات پرها، میناکاری با شامپلو، این مجموعه از کالکشن  Divas Dream با تکنیک منبت کاری خود - روشی که قدمت آن به دوران باستان می‌رسد و در ایتالیای رنسانس بسیار محبوب است، میراث ساعت‌سازی را جشن می‌گیرد. این مجموعه با 24 پر طاووس که با دست برش داده شده و صفحه ساعت دارای یک دایره مرکزی است که به‌طور کامل «چشم» پر طاووس را نشان می‌دهد که منجر به نامزدی این ساعت در بخش صنایع دستی هنری در جایزه بزرگ ژنو 2021 شد.

  • مژگان سیاوشی صفحه 63

    یک سنگ قیمتی مونتاژ شده (Assemble) از دو یا چند ماده ترکیبی ساخته می‌شود.سنگ‌های قیمتی دو تکه (Doublet) و سه تکه (Triplet)، موزاییکی (intarsias) و بدلیجات همگی نمونه‌های شناخته شده‌ای هستند که به عنوان اپال کامپوزیت یا اسمبل نیز معرفی می‌شوند. در این مقاله، نحوه ایجاد این سنگ‌های قیمتی و دیگر گوهرسنگ‌ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

  • بیشتر بدانیم
  • ترنم سرخی صفحه 69

    پادشاهی حیوانات منشاء غنی الهام برای طراحان جواهرات در طول تاریخ بوده است، تا جایی که برخی از موجودات از نقش مایه های صرف خود فراتر رفته و به نمادهایی تبدیل شده اند که پیوندی جدایی ناپذیر با خانه جواهرات دارند. از زنبورها گرفته تا گربه‌های بزرگ، موجودات وحشی و شگفت‌انگیز مدت‌هاست که جزء اصلی دنیای جواهرات بوده‌اند.

  • مژگان سیاوشی صفحه 71

    Rhodochrosite انواع مختلفی دارد. اغلب به شکل مات و استلاکتیکی یا گره‌ای با الگوهای نواری منحنی یا متحدالمرکز است. به ندرت، به صورت کریستال‌های شفاف تا نیمه شفاف شکل می‌گیرد. برخی از آن‌ها می‌توانند صفحه خورده باشند. نگین‌های صفحه خورده اغلب صورتی تا قرمز شدید، گاهی به رنگ نارنجی تغییر یافته و شفاف هستند.

  • بهار جوادزاده صفحه 73

    کدام برای شما جالب‌تر است؟ «پیدا کردن اصل منبع، پرداخت مالیات، یا فروش جواهرات خود » انتخاب چندانی نیست، اما اطلاعاتی که در ادامه آمده است می‌تواند ناامیدی از فروش جواهرات شما را از بین ببرد. و به سوالات سختی مانند: آیا قیمت عادلانه‌ای برای جواهراتم دریافت خواهم کرد؟ یا خیلی زیاد پرداخت کردم؟ را پاسخ دهد.
    برای به دست آوردن بهترین قیمت برای جواهراتی که در خانه دارید، عواملی وجود دارد که ارزش دارایی جواهرات و گزینه‌های نقد کردن آن را تعیین می‌کنند. این بدان معنا نیست که شما باید برای فروش جواهرات خود گوهرشناس باشید؛ در اینجا نکاتی وجود دارد که با دانستن آن شما می‌توانید قیمت بسیار بالاتری برای جواهرات خود به دست آورید.

  • آموزشی
  • مژگان سیاوشی صفحه 79

    بسیاری از دانشجویان گوهرشناسی در دید مستقیم و تسلط بر اسپکتروسکوپ مشکل دارند. این مقاله راه‌حلی برای این مشکل به شما ارایه می‌دهد. ارزش فوق‌العاده طیف‌سنجی (spectroscope) به عنوان یک ابزار تحلیلی و توانایی آن در صرفه‌جویی زمان در آزمایش گوهر نهفته است.
    اسپکتروسکوپ ابزاری است برای بررسی اینکه کدام بخش از نور سفید توسط یک سنگ قیمتی (و همچنین مواد دیگر) جذب می‌شود.مواد می‌توانند بخش‌هایی از طیف الکترومغناطیسی را جذب کنند و زمانی که قسمت‌های جذب‌شده در محدوده مریی قرار می‌گیرند، آن قسمت جذب‌شده بر رنگ ماده تاثیر می‌گذارد.هنگامی‌که یک سنگ قیمتی با اسپکتروسکوپ مشاهده می‌شود، قسمت‌های جذب شده به صورت خطوط و/یا نوارهای تیره در تصویر اسپکتروسکوپ نشان داده می‌شوند.