فهرست مطالب

پوست و زیبایی - سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 47، پاییز 1400)

فصلنامه پوست و زیبایی
سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 47، پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منصور نصیری کاشانی* صفحات 139-140

    همکاران ارجمند و اساتید گرامی پاییز 1400 هم آمد و در حال جای سپردن به زمستان است. خوشحالیم که با شماره دیگری از فصل نامه پوست و زیبایی در خدمت همکاران ارجمندیم و جا دارد که از ارسال مقالات ازسوی شما کمال قدردانی را به جاآوریم. اعتماد شما به فصل نامه خودتان موجبی برای ادامه بی وقفه مسیر از آغاز تاکنون بوده که همواره مجله در موعد خود چاپ و در اختیار شما گرامیان قرار گرفته است. نمی توانم از نقشی که اساتید ارجمند، جناب آقای دکتر فیروز و سرکار خانم دکتر موسوی دارند یاد و سپاس گزاری نکنم. این تلاش ها در خوانش مقالات، ارجاع به داوری و جرح و تعدیل های لازم که گاهی چندین بار اتفاق می افتند، موجب می شوند که مقالات با کیفیت مطلوب آماده بارگذاری شوند. جا دارد یادی کنم از استاد مرحوم دکتر عیسی رضایی که در زمان حیات، شماره های مجله را به طور کامل مطالعه نموده و مواردی را به ما گوشزد می کردند. با اغتنام از فرصت از همکاران گرامی تمنا دارد چنانچه در نگارش، چاپ و محتوای فصل نامه، ایراداتی می بینند آن را به ما منعکس نمایند. بی صبرانه منتظر دیدار شما در کنگره مشترک بیمارستان رازی و مرکز تحقیقات پوست و جذام که 13-11 اسفند در هتل المپیک برگزار می شود هستیم. صرف نظر از انتقال مباحث علمی، بی قراری برای دیدار همکاران است که ما را به روزشماری وامی دارد.

  • زهرابیگم موسوی*، علیرضا فیروز صفحات 141-145

    گزارشات تظاهرات پوستی کووید 19 هرچند دیرتر از ارگان های اصلی درگیر مطرح شد؛ اما به نظر می رسد طی حدود دو سال گذشته کم و بیش الگوی تعریف شده و نسبتا مشخصی یافته است. بدون توجه به مشخصات کمی و کیفی مطالب منتشره و یافته های پوستی غیرنادر، تظاهرات پوستی منابع مختلف شبیه به هم هستند. مطالعات در مورد تغییرات ناخنی بسیار اندک و اخیرتر منتشر شده اند. اگر چه هنوز هیچ یافته ناخنی را برای این بیماری اختصاصی ندانسته اند (مانند یافته های پوستی کووید 19)، این امر از دقت در یافتن آن ها نمی کاهد چراکه در بسیاری از بیماری های پوستی یافته های مشترک و غیراختصاصی مشاهده می گردد. در این شماره تصمیم گرفتیم مروری بر مطالب منتشرشده در مورد ابتلا ناخن در کووید 19 بپردازیم.

    کلیدواژگان: کووید 19، ناخن، واکسن
  • قاسم علی خراسانی، جواد رحمتی، حجت مولایی، افشین فتحی، غلامحسین* صفحات 146-154
    زمینه و هدف

     ظاهر بد بافت اسکار پس از جراحی های زیبایی می تواند تاثیرات منفی بر نتایج جراحی و رضایت بیمار داشته باشد. در سال های اخیر، استفاده زودهنگام از لیزرتراپی در جلوگیری از تشکیل بافت اسکار بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر اطلاعات ما از استفاده ترکیبی زودهنگام از لیزرها برای کاهش بافت اسکار و بهبود ظاهر آن محدود است. در این مطالعه ما به بررسی تاثیر لیزرتراپی ترکیبی با استفاده از pulsed dye laser (PDL) و fractional CO2 laser در بهبود ظاهر بافت اسکار پس از جراحی های زیبایی پرداختیم.

     

    روش اجرا

     در این مطالعه 15 بیمار شامل 13 بیمار ماموپلاستی و 2 بیمار ابدومینوپلاستی بررسی شدند. در بیماران ماموپلاستی به صورت تصادفی هر یک از پستان ها در یکی از دو گروه شاهد یا لیزرتراپی قرارمی گرفت. در بیماران ابدومینوپلاستی از split-scar استفاده شد و هر نیمه به صورت تصادفی در یکی از دو گروه قرار داده شد. در گروه لیزرتراپی، در پایان هفته سوم لیزرتراپی با PDL 585 nm و در پایان هفته ششم لیزرتراپی با fractional CO2 laser انجام شد. بیماران به مدت 6 ماه دیگر پیگیری شدند. برای ارزیابی ظاهر زخم ها از visual analogue scale (VAS) استفاده شد. سه جراح که از گروه زخم ها خبر نداشتند، در شروع لیزرتراپی و در ویزیت نهایی، میزان رضایت خود از ظاهر زخم ها را تعیین کردند. ظاهر زخم ها براساس نمره VAS به صورت poor، fair، good یا excellent تعیین شد.

    یافته ها

     میانگین نمره VAS در گروه لیزر برابر 8/0±5/5 و در گروه شاهد برابر 8/0±8/4 بود. اختلاف بین دو گروه ازنظر آماری معنادار نبود (057/0=P). در این مطالعه موردی از ظاهر اسکار excellent دیده نشد. ظاهر تمام زخم های گروه لیزرتراپی، fair و good بود. در گروه شاهد، 13 زخم در گروه fair قرار داشتند. در این مورد نیز اختلاف بین دو گروه معنادار نبود (227/0=P).

    نتیجه گیری

     لیزرتراپی ترکیبی زودهنگام با استفاده از PDL و fractional CO2 laser در پیگیری کوتاه مدت با بهبود ظاهر بافت اسکار همراه است اما تاثیرات معناداری به همراه ندارد.

    کلیدواژگان: لیزرتراپی، pulsed dye laser، لیزر فراکشنالCO2، بافت اسکار، ابدومینوپلاستی، ماموپلاستی
  • شکوه تقی پور ظهیر*، علی راسترو، کوروش رحمانی، نصرت پورسینا صفحات 155-163
    زمینه و هدف

    زگیل های پوستی ازجمله ضایعات شایع ارسال داده شده به بخش پاتولوژی می باشند. زگیل های ناحیه تناسلی خطر ایجاد بدخیمی بخصوص در گردن رحم را دارند. با شناخت هرچه زودتر این ضایعات بخصوص در نواحی تناسلی می توان با درمان سریع جلوی ایجاد بدخیمی ها را گرفت.

    روش اجرا

     در این مطالعه گذشته نگر و توصیفی، اطلاعات دموگرافیک (سن و جنس) و موقعیت آناتومیک ضایعه، طبق چک لیست ازقبل تنظیم شده از پرونده پاتولوژی بیماران استخراج شد. داده ها در اکسل وارد شده و سپس تحلیل آماری به کمک تست های توصیفی (به صورت فراوانی یا میانگین±انحراف معیار) یا تست های آماری تحلیلی (با بازه اطمینان 95%) انجام شدند. مقادیر (05/0>P) ازلحاظ اماری معنی دار تلقی شدند.

    یافته ها

    در مجموع 267 بیمار وارد مطالعه شدند. 143 نفر (6/53%) از بیماران را زنان تشکیل دادند. بازه سنی بیماران 2 الی 80 سال (5/15±3/31) و توزیع فراوانی ضایعات زگیل برحسب موقعیت آناتومیک به ترتیب روی اندام ها 150 نفر (2/56%)، دستگاه تناسلی 82 نفر (7/30%)، سروگردن 25 نفر (4/9%) و تنه 10 نفر (7/3%) بود. فراوانی ضایعات در اندام ها در جنس مذکر بیشتر مشاهده گردید (05/0>P). زگیل های ناحیه تناسلی، تنه و سروگردن در جنس مونث بیشتر مشاهده شد (02/0=P).

    نتیجه گیری

     ضایعات زگیلی در ناحیه تناسلی در جمعیت زنان بیشتر از مردان مشاهده شده است و در مردان ضایعات اندام ها موارد بیشتری را تشکیل داده است، بنابراین هرگونه ضایعه با مشخصات زگیل در زنان باید جدی گرفته شود.

    کلیدواژگان: زگیل، شیوع، ویژگی های دموگرافیک
  • احسان زارعی، عاطفه غلامحسینی*، نرگس قندی صفحات 164-179
    زمینه و هدف

    بیماری پسوریازیس یا داءالصدف، بیماری پوستی مزمن خودایمنی التهابی سیستمیک و غیر قابل انتقال است که حدود 3-2 درصد مردم ایران مبتلا به این بیماری هستند. مدیریت هزینه ها و اختصاص بودجه و برنامه ریزی برای درمان بیماران مبتلا به پسوریازیس، نیاز به اطلاعات دقیق از هزینه های بیماران دارد. مطالعه حاضر به برآورد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم درمان یک ساله بیماران در بین بیماران بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی ایران می پردازد.

    روش اجرا

     در این مطالعه توصیفی تحلیلی، هزینه های درمان 170 بیمار مبتلا به پسوریازیس، شامل هزینه های مستقیم (هزینه های پزشکی و غیرپزشکی) و هزینه های غیرمستقیم به روش سرشماری و با استفاده از چک لیست محقق ساخته از مهر ماه 1398 تا مهر 1399 محاسبه شد. هزینه ازطریق بررسی صورت حساب بیماران در سیستم اطلاعات بیمارستان و ازطریق مصاحبه تلفنی با بیماران اخذ شد.

    یافته ها

    میانگین هزینه درمان یک ساله 480/037/9 تومان (758 دلار) که سهم هزینه مستقیم درمان برابر با 22/90 درصد (681/178/8 تومان) و سهم هزینه غیرمستقیم درمان برابر 78/9 درصد (799/858 تومان) بود. بیشترین هزینه درمان مربوط به خدمات دارویی با 233/825/5 تومان بود. همچنین کل هزینه مستقیم پزشکی برابر با 890/069/7 تومان است که 62 درصد آن سهم بیمه و 38 درصد سهم بیمار بود. یافته ها نشان دهنده این بود که داشتن تزریق داروهای بیولوژیک و محل اقامت بر روی هزینه مستقیم درمان اثر معناداری دارد. هم چنین متغیر های بیمه تکمیلی و محل اقامت نیز بر هزینه های پرداخت از جیب تاثیر دارند.

    نتیجه گیری

    بخش اعظم هزینه های درمان بیماری پسوریازیس را داروها تشکیل می دهند. قیمت بالای داروهای بیولوژیک و پوشش کمتر این داروها توسط شرکت های بیمه ای باعث مشکلات اقتصادی فراوانی برای این بیماران شده است. با توجه به یافته های این مطالعه، به نظر می رسد نیاز به بازبینی مجدد پوشش بیمه ای کامل تر این داروها و هم چنین استفاده از کمک های خیرین برای تامین بخشی از هزینه های درمان لازم باشد.

    کلیدواژگان: پسوریازیس، هزینه های مستقیم درمان، هزینه های غیرمستقیم درمان، هزینه یابی
  • هاجر مقدس*، سید محمد سید جلالی صفحات 180-191
    زمینه و هدف

    فناوری ساخت سوزن های میکرونی تحول عظیمی در حوزه دارورسانی ایجاد کرد. با استفاده از سوزن های میکرونی می توان دارو را به صورت موضعی، بدون درد و با دوز بسیار کم و کنترل شده با دقت بالا تزریق کرد. تزریق موضعی دارو ازطریق پوست مزایای زیادی نسبت به دیگر روش های دارورسانی دارد. در این روش، دارو وارد سیستم گوارش و گردش خون نمی شود؛ بنابراین ارگان های غیرهدف از اثرات ناخواسته دارو در امان می مانند. پژوهش حاضر جهت ساخت آرایه سوزن های میکرونی با استفاده از روش لیتوگرافی طراحی شده است.

    روش اجرا

    در این پژوهش با استفاده از روش فتولیتوگرافی و تنظیم مناسب عوامل تاثیرگذار در این روش، یک آرایه میکروسوزنی شامل 256 عدد سوزن به ارتفاع 500 میکرون، قطر پایه 250 میکرون و فاصله مرکز تا مرکز 600 میکرون بر روی سیلیکون ساخته شد.

    یافته ها

    تصاویر میکروسکوپی نشان می دهد که میکروسوزن های ساخته شده، مخروطی شکل با نوک نسبتا تیز هستند. سطح آن ها صاف و بدون ترک خوردگی است و هم چنین تشابه قابل قبولی با طرح اولیه دارند.

    نتیجه گیری

    آرایه میکروسوزنی ساخته شده در این تحقیق را می توان به طور مستقیم برای سوراخ کردن پوست و افزایش نفوذپذیری آن با ایجاد سوراخ های میکرونی به کاربرد. به علاوه از این آرایه می توان به عنوان قالب برای تولید سوزن های میکرونی با مواد شکل پذیر در روش قالب گیری استفاده کرد.

    کلیدواژگان: سوزن های میکرونی، دارورسانی، مهندسی زیست، فتولیتوگرافی
  • علی یوسفی، اطهر معین*، علی دواتی صفحات 192-202
    زمینه و هدف

    آلوپسی آندروژنتیک نوعی از ریزش مو وابسته به آندروژن ها و ژنتیک است و علی رغم اینکه بیشتر یک مساله زیبایی است؛ ولی در سال های اخیر مطالعات نشان داده که این نوع آلوپسی با اختلالات زمینه ای ازجمله بیماری های عروق کرونر در ارتباط است. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی آلوپسی آندروژنتیک در بیماران بستری در بخش و ارتباط آن با سابقه بیماری های عروق کرونری قلب و ریسک فاکتورهای آن است.

    روش اجرا

    در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی، 250 نفر (125 خانم و 125 آقا) از بیماران بستری در بیمارستان مورد معاینه و بررسی قرار گرفتند و پس از گردآوری اطلاعات، داده ها به کمک نسخه 25 نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    فراوانی آلوپسی در بیماران بستری در بخش به طور کلی 8/46%، در مردان 6/61% و در زنان 32% بود. فراوانی سابقه بیماری عروق کرونری قلب در بیماران بستری در بخش به طور کلی 6/25%، در مردان 4/34% و در زنان 8/16%بود. در بیماران دچار آلوپسی، فراوانی سابقه بیماری عروق کرونری قلب 31/39%، افزایش فشارخون 8/20%، هایپرلیپیدمی 2/17%، دیابت 4/14% و مصرف سیگار 6/15% بود و همه این موارد غیر از مصرف سیگار با آلوپسی ارتباط معنی داری داشتند.

    نتیجه گیری

    فراوانی آلوپسی آندروژنتیک در بیماران بستری در بخش شایع بوده و شیوع آن در آقایان بیش از دوبرابر خانم هاست. سابقه بیماری عروق کرونری قلب و ریسک فاکتورهای آن در افراد با آلوپسی بیشتر و ارتباط معناداری با آن دارد و این مهم می تواند در غربالگری و تشخیص زودرس بیماری عروق کرونری قلب و در پی آن به پیشگیری از آن کمک کند.

    کلیدواژگان: آلوپسی آندروژنتیک، بیماری های عروق کرونری، دیابت ملیتوس، افزایش فشار خون، هایپرلیپیدمی، سیگارکشیدن
  • افسرالملوک حدادیان، آذین آیت اللهی، اکرم میرامین محمدی، مهشید شهرزادکاوکانی، علیرضا فیروز، انسیه لطفعلی، مهسا فتاحی* صفحات 203-206
    مقدمه

    قارچ ها از میکروارگانیسم هایی هستند که در پوست می توانند بیماری هایی ایجاد کنند.  به ندرت ممکن است تظاهراتی غیرمعمول و تعریف شده ایجاد نمایند که می تواند منجر به تاخیر در تشخیص گردد.

    گزارش مورد

    بیمار یک مرد 20 ساله می باشد که با سابقه پنج ماهه ضایعات قرینه کروی، قرمز پوسته دار همراه با خارش فراوان در ناحیه کشاله ران تا مچ پا به مرکز ما مراجعه کرده بود. آزمایش میکروسکوپی با استفاده از هیدروکسید پتاسیم 10%، کشت و واکنش زنجیره پلیمراز انجام شد و عامل ضایعات ترایکوفایتون ایندوتینه آ شناسایی شد. براساس نتایج تست حساسیت دارویی، درمان پالس تراپی ایتراکونازول (100 میلی گرم روزی دوبار به مدت یک هفته) همراه با پماد موضعی کلوتریمازول (روزانه دوبار به مدت 4 هفته) صورت گرفت. پس از یک دوره دریافت دارو، ضایعات بیمار ازنظر بالینی و قارچ شناسی بهبود کامل یافت.

    نتیجه گیری

    این گزارش موردی به دلیل ایجاد اشکال غیرشایع توسط ت.ایندوتینه آ که موارد مقاومت به درمان نشان داده است، اهمیت دارد.

    کلیدواژگان: درماتوفیتوزیس، ترایکوفایتون ایندوتینه آ، داروهای ضدقارچی
|
  • Mansour Nassiri Kashani* Pages 139-140
  • Zahrabeigom Moosavi*, Alireza Firooz Pages 141-145

    Although skin manifestations of COVID-19 were reported later than major organs affected, but it seems that they have gained relatively defined and definite described patterns. Regardless of strength and quantity of published papers and reports of rare cases, generally reported cutaneous manifestations are similar. However affection of vairous nail lesions have been mentioned recently. Even though no skin finding is recognized as specific, this does not mean not to look for and describe skin and nail changes. Common skin findings could be observed in many cutaneous diseases. In this issue, we decided to review literature about nail apparatus affected by COVID-19.

    Keywords: COVID-19, nail, vaccine
  • Ghasemali Khorasani, Javad Rahmati, Hojjat Molaie, Afshin Fathi, Gholamhosein Hayatollah* Pages 146-154
    Background and Aim

    Undesirable appearance of the scar tissue after aesthetic surgery can affect the outcomes and patient satisfaction. In recent years, early laser therapy had been encouraged to reduce the scar tissue formation. However, the available evidence regarding the outcomes of laser therapy utilizing combined lasers are limited. In the current study, the effects of combined laser therapy using pulsed dye laser (PDL) and fractional CO2 laser on the appearance of the scar tissue after aesthetic surgeries were investigated.

    Methods

    There were 15 patients enrolled in the current study including 13 mammoplasty and 2 abdominoplasty patients. In mammoplasty, each breast was randomly assigned to the laser therapy or control group. In abdominoplasty, split scar design was used. In laser therapy group, at the end of the third postoperative week, PDL 585 nm was radiated. Furthermore, at the end of the sixth week, fractional CO2 laser was radiated. The patients were followed for 6 months after the last laser therapy session. Visual analogue scale was used to rate the appearance of the scar tissues by 3 surgeons blinded to the treatment of scars. The appearance of the scars was determined as poor, fair, good or excellent.

    Results

    VAS averaged 5.5±0.8 in laser therapy group and 4.8±0.8 in the control group. The difference was not statistically significant (P=0.057). There was no scar with excellent appearance in the current study. All of the scars were fair and good in the laser therapy group. In the control group, 13 scars were fair. The difference was not significant (P=0.227).

    Conclusion

    Early combined laser therapy using PDL and fractional CO2 laser was associated with improved appearance of the scar tissue in short-term follow up, however, the effects were not statistically significant.

    Keywords: laser therapy, pulsed dye laser, fractional CO2 laser, scar tissue, abdominoplasty, mammoplasty
  • Shokouh Taghipour Zahir*, Ali Rastrouw, Koorosh Rahmani, Nosrat Poursina Pages 155-163
    Background and Aim

    Warts are one of the most common lesions sent to the pathology department. Genital warts are at risk for malignancy transformation, especially in the cervix. By recognizing these lesions as soon as possible, especially in the genital areas, malignancies can be prevented with prompt treatment.

    Methods

    In this retrospective and descriptive study, demographic information (age and sex) and anatomical location of the lesion were extracted from patients' pathology records according to a pre-arranged checklist. Data were entered into SPSS version 22 and then statistical analysis was performed using descriptive tests or mean±standard deviation, or analytical statistical tests (with 95% confidence, interval). P<0.05 was considered statistically significant.

    Results

    A total of 267 patients were included in the study. 143 patients (53.6%) were women. The age range of patients was 2 to 80 years (31.3+15.5). The locatin of warts were on limbs in 150 (56.2%), genital area in 82 (30.7%), head and neck in 25 (9.4%) and trunk in 10 (3.7%) patients. The distribution frequency of lesions on the limbs was higher in males (P=0.01). Warts in the genital area, trunk and neck were more common in females (P=0.02).

    Conclusion

    Genital warts were more common in female patients and on the other hand, warts on limbs were more common in males. Therefore, any lesion with wart characteristics in women should be taken seriously.

    Keywords: wart, prevalence, demographic features
  • Ehsan Zarei, Atefeh Gholamhosseini*, Narges Ghandi Pages 164-179
    Background and Aim

    Psoriasis is a systemic and non-transmissible chronic inflammatory autoimmune skin disease that about 2-3% of Iranians suffer from it. Cost of management and budgeting and planning for the treatment of patients with psoriasis requires accurate information. The present study estimates the direct and indirect costs for one-year treatment of patients admitted in Razi Dermatology Hospital.

    Methods

    In this descriptive-analytical study, treatment costs of 170 patients with psoriasis, including direct (medical and non-medical) and indirect costs were evaluated by census method and using a researcher-made checklist, from October 2017 to October 2018. The fee was collected through reviewing patients' bills in the hospital information system and through telephone interviews with patients.

    Results

    The average cost of one year was 9037480 Tomans ($ 758), of which direct cost of treatment was 90.22% (8178681 Tomans) and indirect cost of treatment was 9.78% (858799 Tomans). The highest cost of treatment was related to pharmaceutical services with 5825233 Tomans. Also, the total direct medical cost was equal to 7069890 Tomans, of which 62% was the insurance share and 38% was the patient share. The findings showed that injecting biological drugs and accommodation had a significant effect on the direct cost of treatment. Supplementary insurance and accommodation variables also affect out-of-pocket costs.

    Conclusion

    Drugs made up most of the costs. The high price of biologics and the low coverage of these drugs by insurance companies have caused many economic problems for these patients. According to the findings of this study, it seems necessary to review the more complete insurance coverage of these drugs as well as the use of charitable assistance to cover part of the cost for treatment.

    Keywords: psoriasis, direct treatment costs, indirect treatment costs, costing
  • Hajar Moghadas*, Seyed mohammad Seyed jalali Pages 180-191
    Background and Aim

    Microneedle technology has led to huge changes in the field of drug delivery medicine. Using microneedles, the drug can be injected locally, painlessly, and in very low and controlled doses with high precision. Local drug delivery through the skin with microneedles has many advantages over other methods of drug delivery. In this method, the drug does not enter the gastrointestinal tract and blood circulation, and therefore non-target organs are protected from the side effects of the drug. The present study is designed to construct an array of micron needles using the lithography method.

    Methods

    In this study, a silicon microneedle array is fabricated using the photolithography method with proper adjusting of the effective parameters. The constructed microneedle array has 256 needles with a height of 500 microns, a base diameter of 250 microns, and a center-to-center distance of 600 microns.

    Results

    Microscopic images show that the microneedles are tapered with a relatively sharp tip. Their surface is smooth and without cracks, and they also have an acceptable resemblance to the original design.

    Conclusion

    The produced microneedle array can be used directly to pierce the skin and increase its permeability by creating micron holes. In addition, this array can be used as a mold for the production of microneedles with malleable materials in the casting method.

    Keywords: microneedles, drug delivery, bioengineering, photolithography
  • Ali Yousefi, Athar Moin*, Ali Davati Pages 192-202
    Background and Aim

    Androgenetic alopecia is a type of androgen and genetic dependent hair loss and although it is more of a beauty issue, but in recent years studies have shown that this type of alopecia is associated with underlying disorders such as coronary artery disease. The aim of this study was to evaluate the frequency of androgenetic alopecia in hospitalized patients and its relationship with the history of coronary heart disease and its risk factors.

    Methods

    In this cross-sectional descriptive-analytic study, 250 patients (125 women and 125 men) admitted to Shahid Mostafa Khomeini Hospital in Tehran from October to December 2020 were examined and after examination and data collection, the data were analyzed using SPSS statistical software SPSS Statistics 25 version.

    Results

    The prevalence of alopecia was generally 46.8% in hospitalized patients, 61.6% in men and 32% in women. The prevalence of coronary heart disease in hospitalized patients was 25.6%, 34.4% in men and 16.8% in women. In patients with alopecia, the frequency of history of coronary heart disease was 39.31%, the history of hypertension was 20.8%, history of hyperlipidemia was 17.2%, history of diabetes was 14.4% and the smoking history was 15.6%. All of these factors were significantly associated with alopecia, except for smoking.

    Conclusion

    According to the results of this study, the frequency of androgenetic alopecia in patients admitted to the hospital is common and its prevalence in men is more than twice that of women. History of coronary heart disease and its risk factors in patients with alopecia are high, and have a significant relationship with it. This can be important and help in screening and early diagnosis of coronary heart disease and its subsequent prevention.

    Keywords: androgenetic alopecia, coronary artery disease, diabetes mellitus, hypertension, hyperlipidemia, smoking
  • Afsarolmoluk Hadadian, Azin Ayatollahi, Akram Miraminmohammadi, Mahshid Shahrzadkavkani, Alireza Firooz, Ensieh Lotfali, Mahsa Fattahi* Pages 203-206
    Introduction

    Dermatophytosis are micro-organisms which can lead to skin diseases. In rare occasions they can have atypical skin manifestations, which could result in delay in diagnosis.  

    Case Report

     A 20-year-old Iranian boy was referred to our center with a 5-month history of circular, symmetrical, itchy crusted skin lesions on his groin. Direct microscopy, culture test and PCR-sequencing of ITS regions of the rDNA gene were conducted and showed T. indotinea as the causative agent. Based on antifungal susceptibility test oral pulse therapy with itraconazole 100 mg twice daily for 1 week combined with topical clotrimazole cream for 1 month was initiated, which cleared the lesions.

    Conclusion

    This case report is of significance since T. indotinea produces atypical skin lesions, as well as, multidrug resistance to antifungal agents.

    Keywords: dermatophytosis, Trichophyton nicotine, antifungal agents